w211 narinahelan vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
tokk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 22.03.2009 17:24

w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja tokk »

Onko kelläkään antaa neuvoa kyseiseen operaatioon?Pitääkö koko napa purkaa?saako vaihdettua,että ei mene pyöränkulmat uusiin säätöihin?

Jos jollakin tietoo,niin neuvokaa tolloa...
Avatar
velieinari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 23.12.2008 15:33

Viesti Kirjoittaja velieinari »

kulmia ei tartte säätää mutta on isompi homma kuin esim.w203:ssa, alatukivarren joutuvat ainakin mun autosta irrottamaan ja vaihtoivat sitten helan penkissä
Aiemmat
Mercedes W115-73 200 diesel manual sedan
Mercedes W124-87 200E automatic sedan
Mercedes W124-94 200E Diesel manual sedan
Mercedes W203-01 200 CDI manual sedan
Mercedes W203-04 180 Kompressor automatic farmari
Mercedes W211-04 200 CDI automatic sedan
Mercedes W638-97 Vito 110 TD manual
Nykyiset
Mercedes 609D k-a
Mercedes W204 180 Kompressor automatic farmari
tokk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 22.03.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja tokk »

Juu,iskari irti ja jousi kasaan,ja sitten tukivarsi vaan irti vai....?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17249
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Parin tukivarren pää irti, kallistuksenvakaajan pää irti, jarrusatula irti (SBC jarrut, varo !!!) jotta saat alatukivarren pultin sopimaan pois.
Sitten on hela näkösällä, puristimella pois ja uusi tilalle.
Alatukivarren pää on sangen hankala laittaa takaisin paikalleen.

Korjaamolla aikaa menee noin 40 minuuttia puolelleen.

Ilmajousitettuun hela maksaa 380 euroa (tulee tukivarren mukana) ja on hankala vaihtaa kiitos ilmajousen.
wiimax.fi
tokk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 22.03.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja tokk »

Se tukivarren päähän on siellä semmoisessa ovelassa kolossa,antaako napa ulos päin periksi? sen verran,ku on ottanut ne muutamat irti,että se tukivarren pää,(missä hela on),tulisi sen verran ulos että pääsee siihen helaan käsiksi....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17249
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

antaako napa ulos päin periksi?
Antaa antaa, tai ylös- ja ulospäin. :D
tokk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 22.03.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja tokk »

:) Vaatii vissiin voimaa...oli illalla ne kaikki muut,paitsi se kallistuksen vakaajan tanko irti,mutta piti luovuttaa kun piti saada auto ajoon,aattelin että siitä on löysättävä vetari ja kaikki että sen saa sieltä kolosta näkyville...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17249
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt täytyy myöntää etten muista pitikö vetarin mutteri irrottaa vaikka toissapäivänä olin viimeksi vaihtamassa työkaverin apuna. :?
tokk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 22.03.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja tokk »

jos viitsit,niin otappa selvää...;)niin ei purkais turhaan koko keksintöä...:)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17249
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuulemma ei välttämättä tarvitse. Irrottaminen voi helpottaa...
Avatar
jukkareu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 05.11.2006 12:35
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja jukkareu »

Voiskos joku laittaa vaikka jonkun valokuvan tai räjäytyskuvan niin osais tällainen hölmömpikin paikallistaa kyseisen helan.
BMW E61 530 xd M-Sport

ex. MB E 220 CDI Elegance
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

takimmainen tukivarsi irti(aurauksensäätö korinpuoleisessa päässä), vakaajan pää irti, satulasta alempi tappi irti ja alatukivarren pää irti..
noilla eväillä ne on vaihtunu mutta paikalleen laitossa kannattaa olla tarkkana ettei riko helan suojakumia..
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Narinahelan paketissa oli merkinnät: w124, w201-w220 ja nämä laitettiin w211:seen. Eli vissiin kaikissa noiden 201-220 korisissa sama osa.
Carman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 26.08.2010 12:29
Paikkakunta: Vilppula

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja Carman »

Sama klann-merkkinen työkalu sopi kuin vanhempiinkin.
Hela vaan on tukivarressa kiinni, vanhemmista poiketen.
Itse hela on 100% sama.

Oli helpompi vaihtaa kuin mitä luulin. Olisko menny tunnin verran ensikertalaisella.
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Farmarissa alatukivarsi ruuveilla halkastava.
Sedanissa puristettavaa mallia.

Omasta tosin 202 ja 210 ei oo tarvinnut jousipuristinta, kun sisäpään avaa ensin ja keventimellä tai jäykkäpojalla "vapauttaa" jousen voiman.b Tosin, jos sellainen on, niin kai se turvallisempi on.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Carman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 26.08.2010 12:29
Paikkakunta: Vilppula

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja Carman »

Ei tarvii missään mallissa jousipuristinta narinahelan vaihdossa, alatukivartta ei tarvi irrottaa autosta. Ulkopää vain irti.
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja felmit »

lisäisin hyvään selostukseen vielä:
irroita käsijarrunvaijerit irti kannakkeistaan
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja felmit »

Katsastuksessa hylkäsivät väljästä narinanivelestä.
Molemmat vaihdettu pari viikkoa sitten
aika lyhyt elinkaari :o
autodidakti
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

Carman kirjoitti:Ei tarvii missään mallissa jousipuristinta narinahelan vaihdossa, alatukivartta ei tarvi irrottaa autosta. Ulkopää vain irti.
Tarvii alatukivarsi irrottaa farkussa jotta saa sen halki ja helan paikalleen rikkomatta sitä....jos puristaa paikoilleen on varmasti lyhyt ikänen.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jolle »

felmit kirjoitti:Katsastuksessa hylkäsivät väljästä narinanivelestä.
Molemmat vaihdettu pari viikkoa sitten
aika lyhyt elinkaari :o
Topran vai lemförder?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja felmit »

Motkotin varaosamyyjälle. Oli molemmat eri merkkisiä
Yksi oli hyvin pakattu Delphi
ja olisiko ollut toinen SWAG, joka oli paketissa irrallaan. Tästä merkistä en ole varma.

Asialle ei ole keretty mitään tekemään. Täytyy tarkkailla löytyykö viallisesta osasta mitään merkintöjä.

4 viikkoa olen vienyt peräkkäin mersuja katsastukseen. Yksikään ei ole mennyt kerralla läpi. Alustavaivoja kolmessa ja yksi ajokielto päästöistä
Kaikki ranskalaiset ovat kelvanneet heti :crazy:
Olisi vielä yksi mersu jonossa. Pitäiskö jo vaihtaa konttoria :?:
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja felmit »

Huomenna vaihdetaan osaa.
Swag oli toinen merkki ja sellaista AD tarjoaa taas tilalle :roll:
Onko kokemusta laadusta? Paketissa lukee Germany, mutta tuo paketoiminen mietityttää.
Swag lukee suojakumin reunassa, joten pääsen katsomaan kummasta merkistä katsastus setä valittaa
Kahteen mieheen yritettiin saada välystä näkymään, mutta ei sanottavaa me löydetty.
Tukivarresta keventämällä ja auto alhaalla. Pieni ero on, hiuksen hieno ero puolella ja puolella.
autodidakti
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja shade_z »

kerran törmännyt sellaiseen kun narinahela vaihdettu 211:seen , siellä on se holkki kannattimessa ja välttämättä esim pulttikoneella ei jaksa ampua niin että kiristyisi kunnolla helaa vasten vaan liikkuu sen mitä on väljää holkissa ja helassa pulttiin nähden. tästä hylky konttorilla tullut että väljä kun oikein kunnolla raudalla väänteli niin liikahteli ihanvähäsen . Käsin pitkällä varrella kiristettäessä meni vielä kiinnipäin ja "välys" hävisi.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja felmit »

sanoisin, että akkukäyttöinen mutterin kiristäjä vetää lähelle 100 Nm. Pitäs riittää. Vähän liikaakin
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja felmit »

SWAG sieltä löytyi
katsotaan, mitä katsastusetä tykkää uudesta Swagista
Narinahelaahan minä vaihdan. Jostainhan sen narinan täytyy aina kuulua :lol:
Edellinen viedään AD:hen takuutarkkailuun. Kuunnellaan sekin arvio
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: w211 narinahelan vaihto

Viesti Kirjoittaja felmit »

katsastus setä oli hiljainen, ei kommentoinut mitään
Osa toimitettu AD:lle, joka lähettää osan maahantuojan kautta tutkittavaksi
Totesi SWAGin osien olevan 100 x parempia kuin Delphi
autodidakti
Avatar
maxpower05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: La 26.03.2005 20:40
Paikkakunta: Alastaro

Re:

Viesti Kirjoittaja maxpower05 »

dealer kirjoitti:Parin tukivarren pää irti, kallistuksenvakaajan pää irti, jarrusatula irti (SBC jarrut, varo !!!) jotta saat alatukivarren pultin sopimaan pois.
Sitten on hela näkösällä, puristimella pois ja uusi tilalle.
Alatukivarren pää on sangen hankala laittaa takaisin paikalleen.

Korjaamolla aikaa menee noin 40 minuuttia puolelleen.

Ilmajousitettuun hela maksaa 380 euroa (tulee tukivarren mukana) ja on hankala vaihtaa kiitos ilmajousen.
mikä airmaticissa estää vaihtamasta narinahelaa tukivarteen, sekö ettei saa oikean kokoista helaa ostettua/ teetettyä?

jos ainoa vaihtoehto koko varren vaihto, niin olisko tiedossa jotain paikkaa esim. saksassa, josta sais tilattua hiukan huokeemmin, kuin kotimaasta?
s203 220cdi -06
w639 120cdi -08 ex
S211 280cdi -07 ex
w639 111cdi -07 ex
w124 260e -88 ex
w639 115cdi -07 ex
s211 320cdi -04 ex
c124 300 ce-24 -90 ex
w210 220d -96 ex
w168 170 cdi -98 ex
s124 300D A -86 ex
s124 300TDT A -90 ex
w201 2.6E -91 ex
w124 250d -85 tuning ex
w202 220 sport -94 ex
w124 300cea 12v ex
w168 160 -00 ex
w202 180 esprit -95
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja kari v »

maxpower05 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Parin tukivarren pää irti, kallistuksenvakaajan pää irti, jarrusatula irti (SBC jarrut, varo !!!) jotta saat alatukivarren pultin sopimaan pois.
Sitten on hela näkösällä, puristimella pois ja uusi tilalle.
Alatukivarren pää on sangen hankala laittaa takaisin paikalleen.

Korjaamolla aikaa menee noin 40 minuuttia puolelleen.

Ilmajousitettuun hela maksaa 380 euroa (tulee tukivarren mukana) ja on hankala vaihtaa kiitos ilmajousen.
mikä airmaticissa estää vaihtamasta narinahelaa tukivarteen, sekö ettei saa oikean kokoista helaa ostettua/ teetettyä?

jos ainoa vaihtoehto koko varren vaihto, niin olisko tiedossa jotain paikkaa esim. saksassa, josta sais tilattua hiukan huokeemmin, kuin kotimaasta?
Helaa saa esim. KL-varaosista, 27 euroa. Juuri vaihdettiin mun AirMaticciin,suhteelisen helppo homma,(sille, kuka sen osaa).Ihan ensin SBC-jarrujen DEAKTIVOINTI, sitten ilmapussista ilmat pihalle, nämä toimenpiteet Staarin avulla ja sitten vaan pultit irti. Tukivarressa on: runkopultti, ilmapussinpultti, iskarinpultti ja tietysti koko jarrulevy-hässäkkä. Entinen hela lämmittämällä ja sisään tampilla iskemällä irti ja uusi prässillä paikalleen. Sitten tietysti ilmat ajetaan Staarilla jo kalibroituun arvoon ja jarrut aktivoidaan... :wave:
Viimeksi muokannut kari v, Ti 18.12.2012 09:27. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17249
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja dealer »

maxpower05 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Parin tukivarren pää irti, kallistuksenvakaajan pää irti, jarrusatula irti (SBC jarrut, varo !!!) jotta saat alatukivarren pultin sopimaan pois.
Sitten on hela näkösällä, puristimella pois ja uusi tilalle.
Alatukivarren pää on sangen hankala laittaa takaisin paikalleen.

Korjaamolla aikaa menee noin 40 minuuttia puolelleen.

Ilmajousitettuun hela maksaa 380 euroa (tulee tukivarren mukana) ja on hankala vaihtaa kiitos ilmajousen.
mikä airmaticissa estää vaihtamasta narinahelaa tukivarteen, sekö ettei saa oikean kokoista helaa ostettua/ teetettyä?

jos ainoa vaihtoehto koko varren vaihto, niin olisko tiedossa jotain paikkaa esim. saksassa, josta sais tilattua hiukan huokeemmin, kuin kotimaasta?
Lähinnä tarkoitin sitä että vaihtamisessa tarvitaan Staria ja tietoa, ei kaikilta piharemonttina onnistu.
Hela on tosiaan ihan sama kuin muissakin.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin