W140 harkinnassa... onko järkeä vai ei?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti 30.12.2008 01:08
W140 harkinnassa... onko järkeä vai ei?
Olen hankkimassa kakkosautoa, ja budjetti on venynyt jo sen verran että S-mersu mahtuisi vielä mukaan. Tällä hetkellä löytyy jo vimpan päälle kesäauto, käyttöauto ja peltoauto. Uusi peli tulisi joko päivittäiseen ajoon itselle, tai sitten satunnaisempaan ajoon ainoastaan silloin kun emäntä tarvitsee nykyistä käyttöautoa. Tähän mennessä olen nautiskellut pääasiassa italialaisista ja ranskalaisista menopeleistä, ja ollut niihin erittäin tyytyväinen; päätin kuitenkin avartaa mieltäni ja harkita vakaasti myös muunmaalaisia kulkimia. Bimmerillä en kehtaa ajaa, mutta isompi Mersu ei ujostuta.
Eli kiikarissa on siis W140 sarjan laite, perinteisen sedanin lisäksi myös coupe tulee kyseeseen koska pääasiassa liikun yksin. Sedan olisi ehkä mieluisampi, niin pääsisi koko perheen voimin edustavasti liikkumaan myös. Jälkikasvu tosin viihtyisi vielä ainakin seuraavat kymmenen vuotta siellä CL:n takapenkilläkin, eli siinä mielessä ihan sama. Nettiä olen kahlannut sen verran, että jotain kuvaa mallista olen jo saanut. Aiempia ketjuja olen selaillut, mutta haluaisin vielä pari kysymystä esittää ja toivon mukaan saada niitä uusimpia tuntemuksia; vanhimmilla ketjuilla kun on jo ikää useampi vuosi!
Tänään istuin ensimmäisen kerran ässän rattiin, kyseessä oli 3,5 litran dieselillä varustettu malli. Meno oli makuuni kauniisti sanoen turhan laiskaa, eli isompi kone olisi varmaan tarpeen. Muutoin auto vaikutti erittäin hyvältä, erityisesti "ominaisuuksien" puute pisti silmään - kaikki varusteet siis toimivat!
Ja kysymyksiin:
1) Onko dieseleitä mahdollista piristää kohtuuhelposti ja kohtuukustannuksin? Mielestäni etenkin 3,5l kone on iskutilavuuteen nähden todella alatehoinen, ja luulisi "virivaraa" olevan. Lastuja en löytänyt kuin uudempiin CDI myllyihin. Toisaalta onko tehonlisäyksessä järkeä, jos koneen alakerta on sen heikko kohta? Onko edessä vain konerikko?
Diesel olisi periaatteessa mieluinen kone, koska tällöin voisin ottaa auton päivittäiseen ajoon.
2) Onko V12 pata täysin järjetön valinta? (Periaatteessa suosin aina mallisarjan suurinta konetta, koska tehoahan ei voi olla liikaa ) Ajot ovat pääosin maantie- ja moottoritieajoa, joten kulutus ei ole ongelma. Lienee täysin realistista odottaa, että tasaisessa ajossa vie lähemmäs kymppiä kuin viittätoista? (Ei naulapäässä ohittelua ym. nykivää ajoa)
Kone on ilmeisesti varsin luotettava, eikä perusylläpitoon mene mahdottomia summia, vai meneekö? Jakopää taisi olla ketjulla, eli siinä mielessä huoleton kone. Kuinka pitkään pata kestää, eikai 250000 ajettu auto vielä ole edes elinkaaren puolivälissä jos siitä pitää huolta?
3) Yleensäkin auto taitaa olla varsin luotettava? Käytännössä kaikissa nettiauton ässissä luvataan kaikkien sähköherkkujen toimivan, mutta kuinka usein niitä hajoaa ja kuinka kallista on korjaaminen? Onko kyseessä aina parin päivän rupeama, vai onko vikojen paikallistaminen helppoa?
4) Onkos ruoste näissä ongelma? Olen antanut itseni ymmärtää, että tämä on niitä viimeisiä mersuja joka ei helposti ruostu?
5) Kuinka usein alustan osaa joutuu uusimaan? Käsittääkseni tukivarret ym. ovat "alamittaisia" ja niitä kuluu varsin taajaan, toki ajotyyli vaikuttaa asiaan.
6) Lopuksi kuulisin vielä toteutuneita ylläpitokuluja. Itsellä ei ole tällä hetkellä hirveästi mahdollisuuksia (tai edes osaamista) ropata autoa, joten kaatuuko homma jo siihen? Kuinka usein pajalla pitää käydä, ja kuinka hyvin malli tunnetaan muualla kuin veholassa? Löytyykö esim. Etelä-Suomesta kuinka runsaasti "kyläseppiä" joilta homma onnistuu kohtuuhintaan?
Huoltobudjetti saisi olla maksimissaan pari tonnia per vuosi (keskimäärin), muutoin alkaa kipuraja tulla vastaan; meneekö ennemmin alle kuin yli?
7) Lopuksi saa tietysti sanoa miksi pitäisi valita jokin muu kone kuin pikkudiesel tai V12... tai ehkä oikeastaan kaipaan mieluummin rohkaisua miksi hankkia juurikin se V12!
Viimeisenä voisi vielä mainita, että missään nimessä en ole järkevää autoa ostamassa. Pienempää (=järkevämpää) mersua en aio harkita. Polttoaineen kulutuksella ei oikeasti ole mitään merkitystä, joten se ei esim. V12 hankintaa kaada. Tärkeintä on pitää ne pakolliset ajot lähempänä nautiskelua kuin pakkopullaa...
Eli kiikarissa on siis W140 sarjan laite, perinteisen sedanin lisäksi myös coupe tulee kyseeseen koska pääasiassa liikun yksin. Sedan olisi ehkä mieluisampi, niin pääsisi koko perheen voimin edustavasti liikkumaan myös. Jälkikasvu tosin viihtyisi vielä ainakin seuraavat kymmenen vuotta siellä CL:n takapenkilläkin, eli siinä mielessä ihan sama. Nettiä olen kahlannut sen verran, että jotain kuvaa mallista olen jo saanut. Aiempia ketjuja olen selaillut, mutta haluaisin vielä pari kysymystä esittää ja toivon mukaan saada niitä uusimpia tuntemuksia; vanhimmilla ketjuilla kun on jo ikää useampi vuosi!
Tänään istuin ensimmäisen kerran ässän rattiin, kyseessä oli 3,5 litran dieselillä varustettu malli. Meno oli makuuni kauniisti sanoen turhan laiskaa, eli isompi kone olisi varmaan tarpeen. Muutoin auto vaikutti erittäin hyvältä, erityisesti "ominaisuuksien" puute pisti silmään - kaikki varusteet siis toimivat!
Ja kysymyksiin:
1) Onko dieseleitä mahdollista piristää kohtuuhelposti ja kohtuukustannuksin? Mielestäni etenkin 3,5l kone on iskutilavuuteen nähden todella alatehoinen, ja luulisi "virivaraa" olevan. Lastuja en löytänyt kuin uudempiin CDI myllyihin. Toisaalta onko tehonlisäyksessä järkeä, jos koneen alakerta on sen heikko kohta? Onko edessä vain konerikko?
Diesel olisi periaatteessa mieluinen kone, koska tällöin voisin ottaa auton päivittäiseen ajoon.
2) Onko V12 pata täysin järjetön valinta? (Periaatteessa suosin aina mallisarjan suurinta konetta, koska tehoahan ei voi olla liikaa ) Ajot ovat pääosin maantie- ja moottoritieajoa, joten kulutus ei ole ongelma. Lienee täysin realistista odottaa, että tasaisessa ajossa vie lähemmäs kymppiä kuin viittätoista? (Ei naulapäässä ohittelua ym. nykivää ajoa)
Kone on ilmeisesti varsin luotettava, eikä perusylläpitoon mene mahdottomia summia, vai meneekö? Jakopää taisi olla ketjulla, eli siinä mielessä huoleton kone. Kuinka pitkään pata kestää, eikai 250000 ajettu auto vielä ole edes elinkaaren puolivälissä jos siitä pitää huolta?
3) Yleensäkin auto taitaa olla varsin luotettava? Käytännössä kaikissa nettiauton ässissä luvataan kaikkien sähköherkkujen toimivan, mutta kuinka usein niitä hajoaa ja kuinka kallista on korjaaminen? Onko kyseessä aina parin päivän rupeama, vai onko vikojen paikallistaminen helppoa?
4) Onkos ruoste näissä ongelma? Olen antanut itseni ymmärtää, että tämä on niitä viimeisiä mersuja joka ei helposti ruostu?
5) Kuinka usein alustan osaa joutuu uusimaan? Käsittääkseni tukivarret ym. ovat "alamittaisia" ja niitä kuluu varsin taajaan, toki ajotyyli vaikuttaa asiaan.
6) Lopuksi kuulisin vielä toteutuneita ylläpitokuluja. Itsellä ei ole tällä hetkellä hirveästi mahdollisuuksia (tai edes osaamista) ropata autoa, joten kaatuuko homma jo siihen? Kuinka usein pajalla pitää käydä, ja kuinka hyvin malli tunnetaan muualla kuin veholassa? Löytyykö esim. Etelä-Suomesta kuinka runsaasti "kyläseppiä" joilta homma onnistuu kohtuuhintaan?
Huoltobudjetti saisi olla maksimissaan pari tonnia per vuosi (keskimäärin), muutoin alkaa kipuraja tulla vastaan; meneekö ennemmin alle kuin yli?
7) Lopuksi saa tietysti sanoa miksi pitäisi valita jokin muu kone kuin pikkudiesel tai V12... tai ehkä oikeastaan kaipaan mieluummin rohkaisua miksi hankkia juurikin se V12!
Viimeisenä voisi vielä mainita, että missään nimessä en ole järkevää autoa ostamassa. Pienempää (=järkevämpää) mersua en aio harkita. Polttoaineen kulutuksella ei oikeasti ole mitään merkitystä, joten se ei esim. V12 hankintaa kaada. Tärkeintä on pitää ne pakolliset ajot lähempänä nautiskelua kuin pakkopullaa...
Re: W140 harkinnassa... onko järkeä vai ei?
Kyllä tuosta saa jo kohtuu vireän kulkineen pelkästään syöttöpumpun säätämällä.ässänoviisi kirjoitti: Tänään istuin ensimmäisen kerran ässän rattiin, kyseessä oli 3,5 litran dieselillä varustettu malli. Meno oli makuuni kauniisti sanoen turhan laiskaa, eli isompi kone olisi varmaan tarpeen. Muutoin auto vaikutti erittäin hyvältä, erityisesti "ominaisuuksien" puute pisti silmään - kaikki varusteet siis toimivat!
Ja kysymyksiin:
1) Onko dieseleitä mahdollista piristää kohtuuhelposti ja kohtuukustannuksin? Mielestäni etenkin 3,5l kone on iskutilavuuteen nähden todella alatehoinen, ja luulisi "virivaraa" olevan.
Diesel olisi periaatteessa mieluinen kone, koska tällöin voisin ottaa auton päivittäiseen ajoon.
Itsellä on ajossa juurikin 3.5litrasella koneella oleva W140. Pumppua rukattu sun muuta pientä. Menohalut huomattavasti paremmat kuin vakiossa.
Tätä konettahan kaikki haukkuu mutta itse olen sitä mieltä että kun kannentiiviste pysyy kunnossa niin ei ongelmia tule.
Vaihteisto on vielä "vanha" mekaaninen 722.3 Jossa ei ole ylimääräsiä sähköjä.
Toki uudempi kolmelitranen 24v kone on jo vakiona pirteämpi mutta sisältää sähköjä huomattavasti enemmän.
Ei muuta kun V12 kehiin jos tehoa kaipaat tosin sillä onkin sit kiva ajella jännäkakka housussa ja odotella kun se mosahtaa
Sen jälkeen rupee sitte mersuilu maksamaan...
Alustan osia noissa menee, mut ei enää nykyään kovin kalliita.
Itellä kans juuri 3,5:n ja 20t kilsaa alkaa takana ja hankittu reipas parisataa tuhatta ajettuna. Meno maistuu edelleen hyvältä.
Sen jälkeen rupee sitte mersuilu maksamaan...
Alustan osia noissa menee, mut ei enää nykyään kovin kalliita.
Itellä kans juuri 3,5:n ja 20t kilsaa alkaa takana ja hankittu reipas parisataa tuhatta ajettuna. Meno maistuu edelleen hyvältä.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Itse valitsisin w140:en joko 300TD koneella tai 500 v8 koneella. Riippuen tietysti kuinka paljon ajaa. Itsellä on kokemusta 300TD koneesta n 100tkm verran ja tekniikka on luotettava! Lastulla myllystä saa 220hp/400nm.
Kaverillani oli 500SE, jossa jo melko riittävät tehot ja myös mukavasti alavääntöä. Tuplalaseilla auto oli tosi hiljainen!
350TD:stä olen kanssa kuullut, että on ongelmia mm. syöttöpumpun/yläkerran kanssa. Ja tehoja ainakin vakiona liian vähän.
Kutosbensoissa on aina jotain käyntiongelmia ja v12 on kysymysmerkki itselleni .
Kaverillani oli 500SE, jossa jo melko riittävät tehot ja myös mukavasti alavääntöä. Tuplalaseilla auto oli tosi hiljainen!
350TD:stä olen kanssa kuullut, että on ongelmia mm. syöttöpumpun/yläkerran kanssa. Ja tehoja ainakin vakiona liian vähän.
Kutosbensoissa on aina jotain käyntiongelmia ja v12 on kysymysmerkki itselleni .
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Syöttöpumpussa tuskin tulee vikaa ensimmäisen miljoonan kilometrin aikana. Bosch:n mekaaninen rivipumppu.arto79 kirjoitti: 350TD:stä olen kanssa kuullut, että on ongelmia mm. syöttöpumpun/yläkerran kanssa.
Yläkerran ongelmat on kannentiiviste. Se jos/kun alkaa vuotamaan nestettä sylintereihin niin startatessa voi kiertokanki vääntyä. Tästä taas johtuu kalkattava käynti ja pitkään jatkuessaan koneen öljynsyönti.
V12:sia luulisi olevan vähän hankalampi löytää. Ollut uutena sen verran hintava laite, ettei suomentuonti päätä ole huimannut. Sen sijaan, jos 12 löytyy, niin tuskin kovin huonokuntoisia ovat ylläolevasta syystä.
12:sen huoltokustannukset ovat luonnollisesti hiukan korkeammat, sama juttu kuin 4maticissa. Eriarvolisä
Käy ajeleen eri konemalleja ja testaa, mikä tuntuu parhammalle. Siitähän sen sopii katsoa.
12:sen huoltokustannukset ovat luonnollisesti hiukan korkeammat, sama juttu kuin 4maticissa. Eriarvolisä
Käy ajeleen eri konemalleja ja testaa, mikä tuntuu parhammalle. Siitähän sen sopii katsoa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti 30.12.2008 01:08
Tänään tuli sitten kokeiltua se V12. Tehoa oli ihan mukavasti, tosin massaa on kiihdytettävänä niin runsaasti ettei sitä missään nimessä liikaa ollut! Eli tuskinpa alan pienempimoottorisia edes miettimään, harmittaisi jälkeenpäin kuitenkin. Kulutus oli cruisella moottoritienopeudessa alle kympin, eli ei tuo kulutus paha voi olla. Tietysti hetkellinen kulutus on hurjaa, ainakin kulutusmittari oli tapissa pienessäkin kiihdytyksessä...Ere866 kirjoitti:Käy ajeleen eri konemalleja ja testaa, mikä tuntuu parhammalle. Siitähän sen sopii katsoa.
Mutta kuinka paljon se ylläpito oikeasti maksaa? Worst case - skenaario on tietysti paukahtava moottori, mutta muutoinhan varustelu lienee identtinen verrattuna pienempikoneisiin. Onko kellään foorumilaisella ihan oman käden kokemuksia kustannuksista? Privaakin saa laittaa jos ei halua julkisesti huudella rahanmenoa...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti 30.12.2008 01:08
Eikös auto ilmoittele itse puuttuvista pytyistä, vai ovatko tyypilliset viat diagnostiikan ulottumattomissa? Onko tuo yleensä mahdollista tsekata kotikonstein koeajon yhteydessä?epk kirjoitti:v12 koneissahan on juurikin konerikon vaaraa, kuulemma voi olla parit pytyt pimeenä eikä normi ajelija sitä edes huomaa-> hetken päästä konerikko. Eli asiantuntija mukaan kun noita ostattelee
Mites onko tuo pidemmän päälle ongelma, luulisi omistajan ainakin kuulevan koneen äänessä muutoksia? (Siis jos nyt ei ihan puurokorva ole!) Ainakin itse olen hyvin tarkka auton äänien suhteen, ja olen havainnut parikin ongelmaa jo ennen niiden muuttumista pahoiksi (=kalliimmiksi) ongelmiksi...
Juu ja eikös se lisää automaattisesti kakkua nille muille sylintereille, että teho pysyy vakiona. Joten ei välttämättä edes tehoista huomaa...Vai muistanko ihan väärin....
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Kuussatasissa oli kahta eri tehoversiota. Alkupään tuotteet tekivät yli 400 hevosta ja sitten toinen sukupolvi jäi karvan verran 400 alle.
Mutta ehkä merkittävin ero näillä oli virranjakajissa. Eli alkupään koneissa oli yksi puola ja varmaankin näitten pimentyvien tulpanjohtojen takia toisessa sukupolvessa jokainen sylinteri varustettiin omalla puolalla. Tällä koetettiin tehdä sytytystapahtuma varmemmaksi.
Mutta paljon on ollut jenkkifoorumeilla juttua juuri kampiakseleiltaan katkenneista V12:sista. Samoiten täällä Kuopiossapäin yksi moottori meni kappaleiksi, kun toisenpuolen katalysaattori oli mennyt tukkoon.
Se alakerta maksoi pari vuotta sitten Veholla noin 19000 euroa...
Mutta tämän keskustelun pohjalta sanoisin, että koko S-sarjalainen on ehkäpä sittenkin vääränlainen auto nimimerkki ässänoviisille. Jotenkin tuntuu että tehoja pitäisi olla painoon nähden niinpaljon, että voisi suositella mielummin jotain Subaru Impreza ST1:stä tai muuta vastaavaa ralliautoa, jossa teho-painosuhde ovat paljon pienemmät kuin möhköässässä.
Ässällä ajaessa teho ei ole pääasia.
Mutta ehkä merkittävin ero näillä oli virranjakajissa. Eli alkupään koneissa oli yksi puola ja varmaankin näitten pimentyvien tulpanjohtojen takia toisessa sukupolvessa jokainen sylinteri varustettiin omalla puolalla. Tällä koetettiin tehdä sytytystapahtuma varmemmaksi.
Mutta paljon on ollut jenkkifoorumeilla juttua juuri kampiakseleiltaan katkenneista V12:sista. Samoiten täällä Kuopiossapäin yksi moottori meni kappaleiksi, kun toisenpuolen katalysaattori oli mennyt tukkoon.
Se alakerta maksoi pari vuotta sitten Veholla noin 19000 euroa...
Mutta tämän keskustelun pohjalta sanoisin, että koko S-sarjalainen on ehkäpä sittenkin vääränlainen auto nimimerkki ässänoviisille. Jotenkin tuntuu että tehoja pitäisi olla painoon nähden niinpaljon, että voisi suositella mielummin jotain Subaru Impreza ST1:stä tai muuta vastaavaa ralliautoa, jossa teho-painosuhde ovat paljon pienemmät kuin möhköässässä.
Ässällä ajaessa teho ei ole pääasia.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Juu.Mesedesi kirjoitti:
Mutta ehkä merkittävin ero näillä oli virranjakajissa. Eli alkupään koneissa oli yksi puola ja varmaankin näitten pimentyvien tulpanjohtojen takia toisessa sukupolvessa jokainen sylinteri varustettiin omalla puolalla. Tällä koetettiin tehdä sytytystapahtuma varmemmaksi.
Mutta eivät osanneet vaihtaa sitä lahoavaa johtosarjaa parempilaatuiseen joka ilmeisesti tässä uudemmassakin versiossa aiheuttaa kaikkea kivaa käyntihäikkää.
Niin, se on vähän hankala sanoa, että mistä se tulpanjohtojen rapeilu oikein johtuu. Itse epäilisin sitä samaa ongelmaa W140 600:sen suhteen kuin W124 500E:ssäkin, eli tavattoman isokokoinen moottori pienessä tilassa aiheuttaa niin paljon kuumuutta, että sentakia sähköjohtojen eristeet ovat kovilla ja korppuuntuuvat.
Sitten tiedän, että tuolla Nilsiässä päin on yksi 600:nen joka vähänväliä ramppaa paikallisella merkkihuollolla jos sun minkälaisen vian takia.
Samoiten epäilen, että jonkun ajan päästä taas itketään pyyhkimensulkien kalleutta ja kauhistellaan aktiivihiilisuodattimien hintoja...
Sitten tiedän, että tuolla Nilsiässä päin on yksi 600:nen joka vähänväliä ramppaa paikallisella merkkihuollolla jos sun minkälaisen vian takia.
Samoiten epäilen, että jonkun ajan päästä taas itketään pyyhkimensulkien kalleutta ja kauhistellaan aktiivihiilisuodattimien hintoja...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti 30.12.2008 01:08
Eli luetaanko tämä nyt niin, että alkupään koneet ja yksi puola on varmempi - jos puola paukahtaa sen huomaa helpommin?Mesedesi kirjoitti:Kuussatasissa oli kahta eri tehoversiota. Alkupään tuotteet tekivät yli 400 hevosta ja sitten toinen sukupolvi jäi karvan verran 400 alle.
Mutta ehkä merkittävin ero näillä oli virranjakajissa. Eli alkupään koneissa oli yksi puola ja varmaankin näitten pimentyvien tulpanjohtojen takia toisessa sukupolvessa jokainen sylinteri varustettiin omalla puolalla. Tällä koetettiin tehdä sytytystapahtuma varmemmaksi.
Aika jännä juttu jos tosiaan on kuten W111 mainitsi, että kone lisäisi kakkua muille pytyille muttei ilmoittaisi mahdollisesta ongelmasta kuljettajalle?
Itse ajattelin asian niin, että jos kone menee niin halvempaa lienee hakea Euroopasta koko auto ja vaihtaa kone suosiolla... vielä jos löytyy joku kyljestä rutattu niin hinta on ihan eri luokkaa töineenkin.Mesedesi kirjoitti: Mutta paljon on ollut jenkkifoorumeilla juttua juuri kampiakseleiltaan katkenneista V12:sista. Samoiten täällä Kuopiossapäin yksi moottori meni kappaleiksi, kun toisenpuolen katalysaattori oli mennyt tukkoon.
Se alakerta maksoi pari vuotta sitten Veholla noin 19000 euroa...
Mutta kuinka todennäköisesti pata sitten paukahtaa?
Mutta se alitehoinen kone tekee tehosta pääasian! Tähän ikään mennessä olen päättänyt, että luuskia hinnat alkaen-koneita ei pihaan enää tule. Koeajamani diesel oli mielestäni jopa vaarallinen laite, koska esim. lyhyillä moottoritien rampeilla ei saa edes satasta lasiin. Liity siinä sitten turvallisesti liikenteeseen. Ohituskiihtyvyys oli hieman parempi, mutta ei sekään mielestäni riittävällä tasolla. Pitkää siivua ajaessa ohituksia tulee tehtyä kymmenittäin, joten tässä kohden en halua tinkiä turvallisuudesta tai menettää hermojani.Mesedesi kirjoitti: Mutta tämän keskustelun pohjalta sanoisin, että koko S-sarjalainen on ehkäpä sittenkin vääränlainen auto nimimerkki ässänoviisille. Jotenkin tuntuu että tehoja pitäisi olla painoon nähden niinpaljon, että voisi suositella mielummin jotain Subaru Impreza ST1:stä tai muuta vastaavaa ralliautoa, jossa teho-painosuhde ovat paljon pienemmät kuin möhköässässä.
Ässällä ajaessa teho ei ole pääasia.
Mutta hakusessa on siis mukava auto, jolla ajan viikossa 1-3 kertaa + talvisin kenties kaikki koko perheen pidemmät reissut. Suorituskyvyn on oltava riittävä jo aiemmassa kappaleessa mainituista syistä. Lisäksi autossa on luonnollisesti oltava tyyliä ja sitä jotain. Inhoan "muovisia" autoja yli kaiken, joten jo siitä syystä valinnavara on varsin kapea. W140 kiinnostaa lähinnä siksi, että matkustusmukavuus on erinomainen, osin laadukkaiden verhoilumateriaalien vuoksi, mutta myös mukavuutta tuovien hilpetöörien kautta. Olen myös käsittänyt, että periaatteessa W140 olisi seuraajiaan luotettavamman auton maineessa.
Ja joka tapauksessa olen sisäistänyt, että Mersun ylläpito maksaa reippaasti enemmän kuin korollan; haluaisin vain tosissani saada jonkinlaisen arvion paljonko vuosittainen ylläpito kustantaa. Vuodessa pari-kolme tonnia keskimäärin huoltoihin on vielä hyväksyttävissä, mutta jos tästä aletaan hirveästi mennä yli niin sitten alkaa minun kohdallani tulla järkevyyden rajat vastaan.
Tällä hetkellä loppusuoralla ovat XJ/XJR Jagge tai W140 Mersu. Jaguar kulkee pienelläkin koneella leppoisasti, mutta Mersussa on niin tolkuttomasti massaa, että ei liene mikään ihme ettei pikkumylly siinä riitä. Subarua en ottaisi edes leikkiautoksi, mutta kyllä arkiautossakin saisi jotain eloa olla, sillähän sitä useammin liikutaan!
Mutta toki saa suoraan sanoa jos tuntuu että vääränlaista autoa haikailen. Haluan autollani kulkea leppoisan tehokkaasti pisteestä A pisteeseen B. Auton on oltava perusluotettava, mutta koska kiikarissa on jo yli kymmenvuotias auto, eivät pikkumurheet ja kulutusosan vaihdot aiheuta harmistusta. Ylläpito saa maksaa enemmän kuin perusnauriksessa, mutta kankkulan kaivoa en talliini halua!
Tuo Mesedesin allekirjoituksessa oleva motto kuvastaa hyvin ässällä ajelua. "Tärkeintä ei ole vauhti,vaan miltä se tuntuu"
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Ei, vaan juuri toisinpäin. 12 Puolaisella versiolla haettiin toimintavarmuutta, koska puola on likipitäen suoraan tulpan kannassa. Tällöin pytyt ei pimene ainankaan tulpanjohtojen takia, vaan ainoastaan, mikäli puola tai tulppa pimenee. Mutta käyntiin todellakaan ei ole vaikutusta, vaikka kone pyörisikin 10:llä kannulla.ässänoviisi kirjoitti:
Eli luetaanko tämä nyt niin, että alkupään koneet ja yksi puola on varmempi - jos puola paukahtaa sen huomaa helpommin?
Ja tuo tehokorjaus on pikkuisen väärin ehkä sanottu. Ruiskulaitteisto enämpikin vääntää annosta isommalle, jotta saavutetaan normaali tyhjäkäyntiarvo. Tehopuutettakaan siinä silti ei tule, vaikka pari mukia olisikin poissa pelistä.
Esim. Bemarin 750:sessä pystyi pudottamaan 6 pyttyä pois pelistä eikä käynnissä huomannut muuta eroa, kuin että tyhjäkäyntikierrokset putosi noin 50rpm.
Vieläkin lisäselvityksen jälkeen kuulostaa sille, että jossainpäin Suomea on joko todella lyhyet kiihdytysrampit, tai sitten ei ole osattu käskyttää autoa riittävästi, jos ei kolmepuolikasta möhköfanttia ole saatu komennettua satasen laukkaan. Omakohtaiset kokemukset ovat olleet ihan riittävän tehomäärän puolesta 350:ssäkin.
Mutta jos kuussataskuume riivaa, niin se pitää sitten käydä ostamassa pois kuleksimasta. Pääseehän siitä sitten hinnallaan eroonkin, jos tuote ei miellytäkään.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
onko tuo tiedossa ja nähty.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1971230
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1971230
Olen ostanut W140 -98 (pitkällä kopalla) pari vuotta sitten ja en antaisi enää pois! Mittarissa on nyt 164 tkm ja laite on suomiauto.
Kyyti on komeaa, voimaa tuntuu olevan loputtomasti ja sisällä on mukavan hiljaista -eikä lopu jalkatilat kesken. Kiitos tuplalasien, ikkunat huurtuu ässästä pihan autoista viimeisenä ja ajossa ne ei huurru ikinä.
Olen ajanut sillä 55 tkm ja jonkun verran on saanut pitää työkaluja kädessä.
Itse olen pääosin rempat tehnyt. Vehon sedät ovat lukeneet vikakoodit kahdesti, ihan vaan että tietäisin autolla olevan kaikki hyvin.
Olen vaihtanut molemmat alapallot, 70 €/kpl, vakaajatangot, 50 € ja narinanivelet, 50 €/kpl. Yksi sytytyspuola, 71 €. Jarrulevyt eteen, 55 €/kpl (veholla 120 €!) Kardaanin tukilaakeri, 90 €. Aurauskulmat olen säädättänyt, 98 €.
Kalliita asioita ässääni on tuulilasin pyyhkijät, siihen auttaa Motonet. Perushuolto = öljy, suodatin, tulpat (kaksi pakettia, moottorin ilmansuodatin (kaksi kpl) voi ruuvata kiinni kuka vaan. Ilmamassamittari maksaa Veholla vaivaiset 720 €, maailmalta tilattuna 300 € kuluineen. I
Iskarit maksaa kuulemma myös ihan paperirahaa, koska autossa on automaattinen tason säätö. Se on oiva keksintö; ei raahaa perä koskaan maata, vaikka on auto ja takaluukku täys tavaraa -kokemusta on.
En voi muuta kuin suositella.
P.S. Bonuksena saat taksitolpalla seisoskelevien kuskien päät kääntymään ja työpaikalla saat vastailla kysymyksiin autoosi liittyen.
Kyyti on komeaa, voimaa tuntuu olevan loputtomasti ja sisällä on mukavan hiljaista -eikä lopu jalkatilat kesken. Kiitos tuplalasien, ikkunat huurtuu ässästä pihan autoista viimeisenä ja ajossa ne ei huurru ikinä.
Olen ajanut sillä 55 tkm ja jonkun verran on saanut pitää työkaluja kädessä.
Itse olen pääosin rempat tehnyt. Vehon sedät ovat lukeneet vikakoodit kahdesti, ihan vaan että tietäisin autolla olevan kaikki hyvin.
Olen vaihtanut molemmat alapallot, 70 €/kpl, vakaajatangot, 50 € ja narinanivelet, 50 €/kpl. Yksi sytytyspuola, 71 €. Jarrulevyt eteen, 55 €/kpl (veholla 120 €!) Kardaanin tukilaakeri, 90 €. Aurauskulmat olen säädättänyt, 98 €.
Kalliita asioita ässääni on tuulilasin pyyhkijät, siihen auttaa Motonet. Perushuolto = öljy, suodatin, tulpat (kaksi pakettia, moottorin ilmansuodatin (kaksi kpl) voi ruuvata kiinni kuka vaan. Ilmamassamittari maksaa Veholla vaivaiset 720 €, maailmalta tilattuna 300 € kuluineen. I
Iskarit maksaa kuulemma myös ihan paperirahaa, koska autossa on automaattinen tason säätö. Se on oiva keksintö; ei raahaa perä koskaan maata, vaikka on auto ja takaluukku täys tavaraa -kokemusta on.
En voi muuta kuin suositella.
P.S. Bonuksena saat taksitolpalla seisoskelevien kuskien päät kääntymään ja työpaikalla saat vastailla kysymyksiin autoosi liittyen.
Tässä vaan tuli samasta aiheesta mieleen, että onko tietoa, miten väyryset kasikonein on torjuneet tuota ongelmaa. Konehuoneessa on kohtuullisen täyttä tuossakin ja kuumaksikin tuo kyllä tulee. Itse olen ottanut tavaksi ainakin kotiin tullessa nostaa konepellin pystyyn ja tuulettaa. Vaimo kyllä katselee tuota touhua lähinnä säälinsekaisin ilmein...Mesedesi kirjoitti:Niin, se on vähän hankala sanoa, että mistä se tulpanjohtojen rapeilu oikein johtuu. Itse epäilisin sitä samaa ongelmaa W140 600:sen suhteen kuin W124 500E:ssäkin, eli tavattoman isokokoinen moottori pienessä tilassa aiheuttaa niin paljon kuumuutta, että sentakia sähköjohtojen eristeet ovat kovilla ja korppuuntuuvat.
Johtojen eristemateriaali on erilainen.RH kirjoitti:Tässä vaan tuli samasta aiheesta mieleen, että onko tietoa, miten väyryset kasikonein on torjuneet tuota ongelmaa.Mesedesi kirjoitti:Niin, se on vähän hankala sanoa, että mistä se tulpanjohtojen rapeilu oikein johtuu. Itse epäilisin sitä samaa ongelmaa W140 600:sen suhteen kuin W124 500E:ssäkin, eli tavattoman isokokoinen moottori pienessä tilassa aiheuttaa niin paljon kuumuutta, että sentakia sähköjohtojen eristeet ovat kovilla ja korppuuntuuvat.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti 30.12.2008 01:08
On tiedossa muttei vielä nähty...gipsy kirjoitti:onko tuo tiedossa ja nähty.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1971230
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1971230
Hyvä tuo myyjän kommentti ...On oikeasti aika siisti auto.
Tosi vakuuttavasti sanottu
Hyvä tuo myyjän kommentti ...On oikeasti aika siisti auto.
Tosi vakuuttavasti sanottu
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Usein vähän varovaiset ilmaisut voivat olla kaikkein luotettavampia==>saattaa jopa yllättyä positiivisesti.W111 kirjoitti:http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1971230
Hyvä tuo myyjän kommentti ...On oikeasti aika siisti auto.
Tosi vakuuttavasti sanottu
Itse ainakin suhtaudun varauksella vehkeisiin, joita kaupitellaan ylitsevuotavin ilmaisuin kuten älyttömän upea, uudenveroinen tms.
Toisaalta eipä tuo nyt enää maksakaan kuin jonkun peruspunton hinnan. Toki sitä rahaa sitten saa kulumaankin==> harrasteauto, ainakin minusta. Ja jopa edullinen sellainen.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
- Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu
W111 kirjoitti:http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1971230
Hyvä tuo myyjän kommentti ...On oikeasti aika siisti auto.
Tosi vakuuttavasti sanottu
Juuripa juu.* K.
*
Jarno Jääskeläinen kysyi Mites Lohkolämmitin ja Sisätilanpistoke?
* City Speed Oy Ltd vastasi Jos kauppa jää niistä kiinni, niin asennamme ne!