E55 AMG (Väyrysen) Ahtaminen?
E55 AMG (Väyrysen) Ahtaminen?
Tervehdys ensimmäistä kertaa mersumiehet!
Juttu menee näin:
Mielessä ollut tuollaisen -99 e55 amg:n osto ja sitä myöden sen ahtaminen.
Ilmeisesti paras ratkaisu tällaisee koneeseen olisi kompressori/remmi?
Nyt siis hakusessa teiltä viisaammilta tietoa miten, missä, millä rahalla tuo voi onnistua?
Onnistuuko hyvältä asentajalta autotallissa jos on tarvittavat työkalut, vai onko suunta mieluiten suoraan jokin jälleenmyyvä ja asentaja liike?
Kleemannin sarjaa on katottu, mutta mikäli sikäli ymmärretty, maksaa jo puolet auton hinnasta (omasta mielestä ei järkevää).
Rata-autoa ei ole tarkoitus rakentaa.
Tulisi siihen jokapäiväiseen käyttöön, vaikkakin piristettynä.
Kaikki mahdollinen tieto, vinkit ja linkit otetaan mieluusti vastaan.
Myöskin saa sanoa "unohda, maksaa todella todella paljon."
Eli sana minun puolesta vapaa
Juttu menee näin:
Mielessä ollut tuollaisen -99 e55 amg:n osto ja sitä myöden sen ahtaminen.
Ilmeisesti paras ratkaisu tällaisee koneeseen olisi kompressori/remmi?
Nyt siis hakusessa teiltä viisaammilta tietoa miten, missä, millä rahalla tuo voi onnistua?
Onnistuuko hyvältä asentajalta autotallissa jos on tarvittavat työkalut, vai onko suunta mieluiten suoraan jokin jälleenmyyvä ja asentaja liike?
Kleemannin sarjaa on katottu, mutta mikäli sikäli ymmärretty, maksaa jo puolet auton hinnasta (omasta mielestä ei järkevää).
Rata-autoa ei ole tarkoitus rakentaa.
Tulisi siihen jokapäiväiseen käyttöön, vaikkakin piristettynä.
Kaikki mahdollinen tieto, vinkit ja linkit otetaan mieluusti vastaan.
Myöskin saa sanoa "unohda, maksaa todella todella paljon."
Eli sana minun puolesta vapaa
Seuraava teksti kopioitu Kleemanin sivuilta:Bomber4 kirjoitti:Taitaa olla tämäkin vähäpäästöinen. Parempi unohtaa ja ostaa ahdettu malli.
"Kaikki KLEEMANN-kompressorit ovat TÜV-hyväksyttyjä. Järjestelmä on saatavilla kaikkiin vuosimallin 1997 ja uudempiin V6- ja V8-moottoreihin."
Eli ainakin noi hyväksyttyjä....
Ja jos ei nyt mietitä katsastusta, vaan tämän homman toteuttamista
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Se TUV-lappu ei konttorilla auta. Periaatteessa sen pitäisi kelvata, mutta ei kelpaa. Kyllä sen saa katsastettua kun ottaa hihnan irti kompuralta, mutta liikennekelpoisuus ja katsastus on kaksi eri asiaa.
Helpommalla pääsee kun ostaa valmiiksi tehokkaamman auton...
Kleemannin ohella Renntech ja HPS tekee kompurakittejä mersuihin. Renntech kallein, HPS halvin, Kleemann ehkä kuitenkin paras.
Helpommalla pääsee kun ostaa valmiiksi tehokkaamman auton...
Kleemannin ohella Renntech ja HPS tekee kompurakittejä mersuihin. Renntech kallein, HPS halvin, Kleemann ehkä kuitenkin paras.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
taitaapa myös lorinserilta löytyä kompurakittejä, on ainakin löytynyt, muistaakseni käyttävät rotrexin kompuraa.
jos sitä itse tosiaan alkaa ahtaa tarvitaan vähäpäästöisyystodistus eli se maksaa jo paljon, ja jos ei mene testit läpi niin maksaa taas uudelleen.
ahdin, välijäähdytin, letkut, koneistukset, putket, ecun ohjelmointi ym..
hinta menee helposti tuonne 10 000e tänäpäivänä joten en sitte tiiä onko se kleemannin pulttaakiinni kitti kovinkaan kallis..ja varmasti toimii, sillä en vielä oo kuullu yhdestäkään itse jälkeenpäin ahdetusta koneesta joka ei jossain välissä olisi pamahtanut..
jos sitä itse tosiaan alkaa ahtaa tarvitaan vähäpäästöisyystodistus eli se maksaa jo paljon, ja jos ei mene testit läpi niin maksaa taas uudelleen.
ahdin, välijäähdytin, letkut, koneistukset, putket, ecun ohjelmointi ym..
hinta menee helposti tuonne 10 000e tänäpäivänä joten en sitte tiiä onko se kleemannin pulttaakiinni kitti kovinkaan kallis..ja varmasti toimii, sillä en vielä oo kuullu yhdestäkään itse jälkeenpäin ahdetusta koneesta joka ei jossain välissä olisi pamahtanut..
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Okei. Onko tietoa miksei TUV-lappu auta?Jani Anttila kirjoitti:Se TUV-lappu ei konttorilla auta. Periaatteessa sen pitäisi kelvata, mutta ei kelpaa. Kyllä sen saa katsastettua kun ottaa hihnan irti kompuralta, mutta liikennekelpoisuus ja katsastus on kaksi eri asiaa.
Helpommalla pääsee kun ostaa valmiiksi tehokkaamman auton...
Kleemannin ohella Renntech ja HPS tekee kompurakittejä mersuihin. Renntech kallein, HPS halvin, Kleemann ehkä kuitenkin paras.
Ja missä hintaluokissa pyöritään noiden Renntechin ja HPS kamojen kanssa?
Mikäli tuo olisi helppoa ja halpaa niin nettiautosta löytyisi noita muutama jo tehtynä.
TUV lapulla ja suomen AKE:n vaatimuksilla ei ole mitään yhteistä nimittäjää.
Onhan noita TUV lappuja hallitunkeissakin, mutta ei ne tunkit silti läpäise päästötestiä
TUV lapulla ja suomen AKE:n vaatimuksilla ei ole mitään yhteistä nimittäjää.
Onhan noita TUV lappuja hallitunkeissakin, mutta ei ne tunkit silti läpäise päästötestiä
Lisää tietoa: www.skg.fi
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
ja tämä suomen ristiriita saa sitten väistämättä mieleen (joka on itselläkin käynyt) että josko tekee juuri tuon remmi irti tempun mutta ei sekään viisasta ole, joku käräyttää kuitenkin, tai mitä jos olet mukana liikenne onnettomuudessa? :\ eli ei viisasta sekään
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Remmihän olisi kiinni vain radalla.tovayryn kirjoitti:ja tämä suomen ristiriita saa sitten väistämättä mieleen (joka on itselläkin käynyt) että josko tekee juuri tuon remmi irti tempun mutta ei sekään viisasta ole, joku käräyttää kuitenkin, tai mitä jos olet mukana liikenne onnettomuudessa? :\ eli ei viisasta sekään
niin ja rata-autoahan ei ollut tarkoitus rakentaa niinkuin kirjoititkin tuolla joAmgko kirjoitti:Remmihän olisi kiinni vain radalla.tovayryn kirjoitti:ja tämä suomen ristiriita saa sitten väistämättä mieleen (joka on itselläkin käynyt) että josko tekee juuri tuon remmi irti tempun mutta ei sekään viisasta ole, joku käräyttää kuitenkin, tai mitä jos olet mukana liikenne onnettomuudessa? :\ eli ei viisasta sekään
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
niinpä ja tämmösessä hommassa on turha yrittää päästä halvalla. siitä ei tuu ku satasen vahinko näiden myllyjen kans.epk kirjoitti:niin ja rata-autoahan ei ollut tarkoitus rakentaa niinkuin kirjoititkin tuolla joAmgko kirjoitti:Remmihän olisi kiinni vain radalla.tovayryn kirjoitti:ja tämä suomen ristiriita saa sitten väistämättä mieleen (joka on itselläkin käynyt) että josko tekee juuri tuon remmi irti tempun mutta ei sekään viisasta ole, joku käräyttää kuitenkin, tai mitä jos olet mukana liikenne onnettomuudessa? :\ eli ei viisasta sekään
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Tulipa villinä ajatuksena mieleen että originaalissa kompurakoneessa kun on kompuran hihnapyörässä tarpeen mukaan kytkeytyvä magneettikytkin niin riittäisiköhän jälkiahdettuun leimalla tuon hihnapelleilyn asemasta että kajuutassa olisi kytkin josta kompuran saa päälle/pois? Ahdin ei kuitenkaan ole (leimalla) toiminnassa vaikka hihnapyörä pyöriikin...
Oli miten oli niin saahan noita kompuramalleja tosiaan kaupastakin ettei tartte itse tehdä.
Oli miten oli niin saahan noita kompuramalleja tosiaan kaupastakin ettei tartte itse tehdä.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Jos siinä ei silloin kun ajetaan normaalissa liikenteessä, ole ahdin "käytössä", vaikka se siellä pellin alla onkin, niin en ole varma voiko silloin hylätä katsastuksen. Senkin voisi selvittää.tovayryn kirjoitti:eikä tuo kytkin tee siitä tieliikenteeseen laillista. veikkaan venettä, mahtaa inssillä leima kuivaa ennen ku lyö paperiin
On paljon autoja, joissa ei tarvitse kuin napin painallus kun mennään radalle.
Tällä hetkellä käyttöautossani kestää alle minuutin kun vaihdan piuhan paikkaa kahden eri ecun välillä. Toinen sallittu tieliikenteessä, toinen on niin ja näin.
Mutta jos koitetaan jatkaa aihetta vain sillä, että kuvitellusti se ahdin olisi tulossa, niin siihen niitä eri versioita tähän mahdollisuuten on.
Se ollaan todettu, että kallista on..
Mites arvon herrat, en haulla löydä. Onko jossain infoa mistä näkisi mitä kaikkea autoon tuossa vaiheessa tulee lisää sinne pellin alle, jokaista letkua myöden, jos kompressorin sinne iskisi kiinni?
Tai onko foorumilla kaveria, joka olisi rakentanut tuollaisen?
Olisi kiva kuulla itse projektista?
Niin, ei siitä rata-autoa tulekaan, välillä vain voisi käydä ajelulla siellä.(Silloin remmi kiinni, kun poistutaan radalta niin remi pois)epk kirjoitti:niin ja rata-autoahan ei ollut tarkoitus rakentaa niinkuin kirjoititkin tuolla joAmgko kirjoitti:Remmihän olisi kiinni vain radalla.tovayryn kirjoitti:ja tämä suomen ristiriita saa sitten väistämättä mieleen (joka on itselläkin käynyt) että josko tekee juuri tuon remmi irti tempun mutta ei sekään viisasta ole, joku käräyttää kuitenkin, tai mitä jos olet mukana liikenne onnettomuudessa? :\ eli ei viisasta sekään
Juurikin näin tiedän ainakin yhden lexuksen suomessa, josta irroitettiin katsastukseen remmi ja ihan kilvissä näytti sekin olevanNiin, ei siitä rata-autoa tulekaan, välillä vain voisi käydä ajelulla siellä.(Silloin remmi kiinni, kun poistutaan radalta niin remi pois) Wink
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
täällä on yks kaveri joka sitä aika pitkään jo proghargerin ahtimella suunnittelikin mutta hylkäsi sen sitten suurien kustannusten takia ja myöskin sen tähden että tietää mitä vapari konetta ahdettaessa loppujen lopuksi käy.
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Ihanan demonstroiva kuvatovayryn kirjoitti:täällä on yks kaveri joka sitä aika pitkään jo proghargerin ahtimella suunnittelikin mutta hylkäsi sen sitten suurien kustannusten takia ja myöskin sen tähden että tietää mitä vapari konetta ahdettaessa loppujen lopuksi käy.
POKS
Noh, ei ne helpolla pauku mikäli tehty hyvin ja ei koko aikaa poljeta ja muistetaan pitää tietyt mittaukset ajantasalla (ei joka viikkoista varttiaikaa ja huippuja kuitenkaan ).
Täytynee pitää korvia auki kun tiedän auton (3.0l bokserimottinen) mikä remmillä ahdettiin tovi sitten, että miten siellä kestää.
Ammattimiesten tekemä ja tunnetun viripajan tiloissa tehty.
Ja jos Kleemann ja moni muu on tehnyt valmiita sarjoja, niin kyllä ne on testattu, että kestää. Riippuu monesta tekijästä sitten, että kuinka kauan.
Toki, aina on se huoli viritettäessä että paukkuu ja koli koli.
Mutta sehän asia siihen kuuluu, sen tiedon kanssa siihen ryhdytään.
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
kleemannillahan perustuu ahtaminen juuri siihen ettei moottoria lysholmin kaksoiskompuralla ahdeta juuri ollenkaan, eli paineet on mitättömät.
Kyllähän se varmaan järkevästi jonkun aikaa kestää mutta ku varoo vaan ettei tehonnälkä ala kasvaa, niinkuin yleensä käy
ja kymppitonnin kun varaa niin varmaan alkaa saada kestävän paketin, ainakin mun laskuoppien mukaan Hommaa helpottaa kuitenkin se, että e55 eli m113 koneesta löytyy tietoutta paljon enemmän, kuin tuosta m119.
Kyllähän se varmaan järkevästi jonkun aikaa kestää mutta ku varoo vaan ettei tehonnälkä ala kasvaa, niinkuin yleensä käy
ja kymppitonnin kun varaa niin varmaan alkaa saada kestävän paketin, ainakin mun laskuoppien mukaan Hommaa helpottaa kuitenkin se, että e55 eli m113 koneesta löytyy tietoutta paljon enemmän, kuin tuosta m119.
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Paineet on ~0.4bar:n luokkaa.tovayryn kirjoitti:kleemannillahan perustuu ahtaminen juuri siihen ettei moottoria lysholmin kaksoiskompuralla ahdeta juuri ollenkaan, eli paineet on mitättömät.
Muualla kuin Suomessa näitä M113.xxx koneita on piristetty "ok" menestyksellä. Kun ei ole foorumeille juurikaan yhtään lauennutta ilmottaunut(?). Ehkä kestävyys on käyttäjästä kiinni. Tuntuu ST-koneetkin kestävän eri käyttäjillä eri aikoja, tunneista vuosiin. Kuitenkin litrateho nousee enempi mitä nämä bolt-on satsit lisää m113-koneisiin.
Mutta tosiasia kuitenkin on se että "Vauhti on rahaa, kuinka lujaa tahdot mennä?"
Hmm, myönnettäköön heti kärkeen etten teknisistä asioista niin paljon tajua, mutta...
... eikai aina tarvi miettiä näitä juttuja lähtökohtaisesti negatiivisella mielialalla... ei kannata, ei onnistu, joku käräyttää, on vaikeeta, on laitonta, mitä järkee..?
Ois piristävää nähdä semmosta hienoista Rebel meininkiä ja pikku uhoa... Romut kiinni ja hit tö road, Jack... valoissa katotaan, kannattiko viritys?:D
Siks niistä ei varmaan täältä voi lukeakaan, vaikeneminen on kultaa...
e: nojoo tän avautumisen aikaansai muutampi muuki foorumi, tuli vain tänne kirjotettua, pohdiskelua yleisellä tasolla!
... eikai aina tarvi miettiä näitä juttuja lähtökohtaisesti negatiivisella mielialalla... ei kannata, ei onnistu, joku käräyttää, on vaikeeta, on laitonta, mitä järkee..?
Ois piristävää nähdä semmosta hienoista Rebel meininkiä ja pikku uhoa... Romut kiinni ja hit tö road, Jack... valoissa katotaan, kannattiko viritys?:D
Siks niistä ei varmaan täältä voi lukeakaan, vaikeneminen on kultaa...
e: nojoo tän avautumisen aikaansai muutampi muuki foorumi, tuli vain tänne kirjotettua, pohdiskelua yleisellä tasolla!
knato puhuu asiaa. Ne joilla modit on, ei siitä vaahtoa koska muuten on jetsonit tarksitamassa ajoneuvon tieliikennekelpoisuutta.
Ja ne joilla on poskettomasti paalua ts. laillinen värkki, ei sitä tänne kirjottele koska ei tiedä hommasta ite yhtään mitään. Osaa painaa kaasua ja se onki sitten siinä. Muutamat poikkeukset lukuunottamatta...
Ja ne joilla on poskettomasti paalua ts. laillinen värkki, ei sitä tänne kirjottele koska ei tiedä hommasta ite yhtään mitään. Osaa painaa kaasua ja se onki sitten siinä. Muutamat poikkeukset lukuunottamatta...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kleemannin ahtimet taitaa olla Lysholmin kaksois ruuveja.. joskus löysin netistäkin myynnistä moisia mut ei nyt löytyny mitä hintaa niillä oli..
Tekeekö muut muuten tämmösiä kaksois ruuveja ku eaton ja lysholm, joilla ahtaminen perustuu pieneen paineeseen..?
Tekeekö muut muuten tämmösiä kaksois ruuveja ku eaton ja lysholm, joilla ahtaminen perustuu pieneen paineeseen..?
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Melkein olisi pitänyt laittaa otsikoksi "Mersusta rata-auto, rakennusvinkkejä kaivataan"
Asiahan ei ole edennyt mihinkään, nyt on kiireitä sen verran lähitulevaisuudessa, että jää ensi viikollekin kirjojen hommaaminen joista alan lukemaan pikku teoriaa noista remmeistä ja niiden laitosta yms. (nou hätä, en kyllä itse lähde silti sitä laittamaan).
Enkä ole ollut vielä yhteydessä pariin paikkaan, jossa pitäisi olla asiantuntemusta tämän tiimoilta, ellei sitten mersun oma ecu ole vaikeampi selvittää ja ohjelmoida uuteen uskoon.
Mites muuten, mimmoinen ajettava AMG on muuten? Siinä varmaankin alusta ja ajo-ominaisuudet ovat valmiina kohdillaan? Ettei tarvitsisi miettiä heti jäykempää iskari+jousi settiä? Eli tarpeeksi jäykkä vakiona?
Asiahan ei ole edennyt mihinkään, nyt on kiireitä sen verran lähitulevaisuudessa, että jää ensi viikollekin kirjojen hommaaminen joista alan lukemaan pikku teoriaa noista remmeistä ja niiden laitosta yms. (nou hätä, en kyllä itse lähde silti sitä laittamaan).
Enkä ole ollut vielä yhteydessä pariin paikkaan, jossa pitäisi olla asiantuntemusta tämän tiimoilta, ellei sitten mersun oma ecu ole vaikeampi selvittää ja ohjelmoida uuteen uskoon.
Mites muuten, mimmoinen ajettava AMG on muuten? Siinä varmaankin alusta ja ajo-ominaisuudet ovat valmiina kohdillaan? Ettei tarvitsisi miettiä heti jäykempää iskari+jousi settiä? Eli tarpeeksi jäykkä vakiona?
knato kirjoitti:Hmm, myönnettäköön heti kärkeen etten teknisistä asioista niin paljon tajua, mutta...
... eikai aina tarvi miettiä näitä juttuja lähtökohtaisesti negatiivisella mielialalla... ei kannata, ei onnistu, joku käräyttää, on vaikeeta, on laitonta, mitä järkee..?
Ois piristävää nähdä semmosta hienoista Rebel meininkiä ja pikku uhoa... Romut kiinni ja hit tö road, Jack... valoissa katotaan, kannattiko viritys?:D
Siks niistä ei varmaan täältä voi lukeakaan, vaikeneminen on kultaa...
e: nojoo tän avautumisen aikaansai muutampi muuki foorumi, tuli vain tänne kirjotettua, pohdiskelua yleisellä tasolla!
Eieiei, ei valoissa, vaan suljetulla alueella
Ja ainahan on priva viestit olemassa, jos ei halua kaikelle kansalle kuuluttaa. Ainakin toisilla foorumeilla se toimii erittäin hyvin tiedonannossa
Tarjotaan apua, kokemuksia, osia yms.. u name it.