m104 öljynkulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

m104 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja asdf »

heipä hei!
osaskohan kukaa varmana tiatona kertoa mistä voisi johtua.
moottori kuluttaa öljyä ainakin 4-5litraa tuhannella.
vanhassa autossa tuo johtui venttiilivarren kumeista.(sama moottori)
tähän tein viime viikolla saman tempun...ei autttanut mitään,vaikka kumit kyllä tod huonot olivatkin..kansi on ruvennut vuotamaan öjyä ulospäin reilusti!! koneen takaanta,valuu loota kehää pitkin maahan.otin tulpat pois ja katsoin männän päällisiä,niin ainakin 4männän päällä oli selvästi öljyä..tulpatkin oli selkeästi tuoreessa öljyssä,savutus ja öljyvuoto on yhtäkkiä lisääntynyt räjähdysmäisesti! eniten pöllyttää kun kuuma kone ja hetken tyhjäkäynti,ja siitä kun polkasee kaasua ni sitä tulee ja paljo..
onko mahdollista tässä moottorissa että kansi pahvikun vuotaa öljyä ulospäin,niin se olisi hajonnut myöskin niin,että laskee öljyä öljykanavista sylinteriin?????
en vaan jaksa uskoa että männänrenkaat olisi menneet!!
autossa on päästöt ERITTÄIN hyvät,auto pelaa muuten täysin 100%,ja myöskin kulkee niin kuin sen pitääkin,eli vetoa on normaalisti!!
kiitoksia asiallisista vastauksista!! auto tarkemmin oli siis 300CE 24V VM-90
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

En usko että männärenkaat on kulunut jos auto kerran savuuttaa käyntiin laittaessa.
Ylhäältä sen öljyn on tultava männän päälle.
Eli kannen kautta tai kanspahvin kautta.

Pahin voi olla et venanohjuri(t) on halki tai kansi halki jostain.

Katoppa että jäähdytysneste on sitä ihteesä ettei ole sekottanu öljyä sinnekkin.
Jos näin on käyny niin melkein sanosin et kansipahvin vaihto on enemmän kun ajankohtanen.

Tuskin se öljy tulee huohottimen kautta?
Onko ilmanputsarin kotelo puhdas et ei öle öljyä sielläkin?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Jos venakumit on huonot, vois ehkä öljyrenkaatkin olla jumissa? Joku kertoi että paljon öljyä kuluttavaan moottoriin oli piruuttaan laitettu ohkaiset synteettiset öljyt ja sepä olikin irroittanut öljyrenkaat toimimaan ja öljynkulutus oli tyrehtynyt...
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ainakin itse ymmärsin et venavarren kumit on vaihdettu?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

mo104

Viesti Kirjoittaja asdf »

jep eli vena varren kumit on vaihdettu juuri,öljyn seassa ei ole vettä,ja veden seassa ei ole öljyä ja ilmaputsarissa/kotelossa ei ole öljyä...
mut öljyä vuotaa 6pytyn kohdalta takaanta todella paljon,hitto kun tiätäs et oisko se nyt sit niin et pahvi on pettäny täydellisesti ja kusee öljyä sylinteriin..niin eli siis käyntiin laittaessa en ole ainakaan isoa savutusta huomannu,erityisesti sillon pölläyttää,kun kuumalla koneella muutaman sekunninkin tyhjäkäynti ja kaasua vähänkin antaa sit sit rupeaa tulemaa,et ei tolla kehtaa ajaa...:( kumit kyllä niin huolellisesti laitoin että en usko et ne olis pois pomppinut.. muualta kansi ei ulospäin ainakaan suuresti vuoda,männän renkaat maksaa vaan aika älyttömästi ettei niitä voi "varmuuden vuoksi" vaihella...autolla on ajettukin vaan 262km,ja on melko varmaan tod kilometritki,suomi auto...moottori ei hävitä vettä.
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No lähetäänpä siitä et.

Taitaa olla niin että kansi on otettava joka tapauksessa irti.
Luulen et se kansipahvi on paskana.

Tuskin se öljy muuta kautta sinne sylinteriin menee.

Mulla rupes aikoinaan vuotaa kanspahvi öljyä siitä jakopään luota.
Ketjunkiristäjän kohdalta lohkon ja kannen välistä.

Pahvivaihtoon ja loppu vuodot.
Sen tiiän sanoo et on sit mielenkiintoinen urakka vaihtaa se pahvi :!: :)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

m104

Viesti Kirjoittaja asdf »

jep samaa miältä sikäli,et pitää se kansi pahvi vaihtaa kuitenni..toivottavasti koko vika olis siinä,olen itekin kerran tollasee moottorii vaihtanu,ja on aika p.... urakka...mut tästä pitää lähtä liikkeelle..
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: m104

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

asdf kirjoitti:jep samaa miältä sikäli,et pitää se kansi pahvi vaihtaa kuitenni..toivottavasti koko vika olis siinä,olen itekin kerran tollasee moottorii vaihtanu,ja on aika p.... urakka...mut tästä pitää lähtä liikkeelle..
Kylläpä mä uskon et vika löytyy kansipahvista.
No voihan se olla muuallakin mut vahva usko on pahviin.
Öljykanavan kohdalta rikki ja lämmin liru öljy menee sit palotilaan.

Juu kyl se oli melkonen urakka perkele vaihtaa :shock:
Ei ihan heti huvittas vaihella toista.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Äh siis tarkoitin tietty että jos venakumit on olleet huonot, niin ehkä ne renkaatkin on lakanneet toimittamasta virkaansa... Huomasin kyl että venakumit oli vaihettu. Toisinaan kuulemma aiemmin käytettyjen öljyjen merkitys voi olla arvaamattoman suuri.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Onhan jotku venakumit ihan susia jopa uutenakin, en muista merkkiä mutta mm. jari_w123:lla oli huonoja kokemuksia jostain merkistä.

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Paljos tällänen kone vie normaalisti öljyä 10000km aikana? Oletten että auto olis muuten ehjä mutta ajettu sen 300tkm?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Sergey kirjoitti:Paljos tällänen kone vie normaalisti öljyä 10000km aikana? Oletten että auto olis muuten ehjä mutta ajettu sen 300tkm?
No mulla on ollut kaksi M104 koneella varustettua Mersua,ajokilometreillä 290 ja 240 tuhatta( C280 malleja),ja 10000 vaihtovälille ei ole tarvinnut lisätä
öljyä(Mobil 5W-50),tosin ko.matkan aikana öljypinta laski ylärajasta noin puoleen väliin,syynä oli kuitenkin tuo kirottu öljyvuoto kannen oikeasta etukulmasta.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Malm kirjoitti:Onhan jotku venakumit ihan susia jopa uutenakin, en muista merkkiä mutta mm. jari_w123:lla oli huonoja kokemuksia jostain merkistä.

-Risto
Aivan,tein koneremontin mersuuni ja sden jälkeen öljyä kului noin litra tuhannella ajattelin ekaks että normaalia uudelle moottorille.Sitten vaihdoin öljylaatua synteettisestä mineraaliin josko vika olisi siinä mutta ei.Sitten sitä öljyä vasta alkoi menemään jopa 2,6 litraa tuhannella ja savu oli järkyttävä,otin sitten moottorin uudestaan auki kun ajettelin ettei noin paljoa voi mennä öljyä ohjurinkumien kautta vieläpä dieselissä.Mitään vikaa männistä,renkaista,sylintereistä,kannentiivisteestä ei löytynyt,kannessa puolestaan oli enemmän sanomista valehtelematta 5mm öljykarsta kerros jokaisessa pakoventtiilin varressa ja öljyraita pakokanavassa.ostin sitten merkkiliikkeestä uudet ohjurinkumit ja yläpään tiivistesarjan ja kasasin koneen.Kas kummaa öljyä ei enään kulunutkaan kuin jotain pari desiä tuhannella joka on kai suhtkoht normaalia vanhalle OM617 300D moottorille.Tarvike kumit olivat goetzen tekemiä ja niin oli originaalitkin mutta tarkaan verratessa huomasin että tarvike kumista puuttuu sisältä huuli jonka tehtävä on tiiivistää venttiilinvarsi kumiin,originaalisa oli huuli ja muutenkin rakenne hieman erilainen.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Eikös se kansipahvi ole melko yleinen ongelma M104:n kanssa? Tosin öljyt menee vesitilaan yleensä.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mulla ei onneksi ole kulutus vielä mahdottoman isoja 1,2l/16000km. Mutta jos sen kannentiivisteen vaihtaa, niin onko se uusi jotenkin laadultaan erilainen vai sama ongelma toistuu 20v pääst :D? Ei kai sillä väliä silti ole. Ellei aijo ajella vielä toiset 300tkm.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Matti R kirjoitti:Eikös se kansipahvi ole melko yleinen ongelma M104:n kanssa? Tosin öljyt menee vesitilaan yleensä.
Vois sanoo et kirous.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sergey kirjoitti:Mulla ei onneksi ole kulutus vielä mahdottoman isoja 1,2l/16000km. Mutta jos sen kannentiivisteen vaihtaa, niin onko se uusi jotenkin laadultaan erilainen vai sama ongelma toistuu 20v pääst :D? Ei kai sillä väliä silti ole. Ellei aijo ajella vielä toiset 300tkm.
Oli siinä parannuksia ainakin mulla minkä uuden laitoin.

Vanhassa pahvissa ei ollut siinä öljykanavan kohdalla muuta kun se pahvi.
Uudessa oli jo jonkinnäköinen kuparirengas siinä öljykanavan kohdalla.

Elikkä öljy syö sitä vanhaa tiivistettä kokoajan pikkuhiljaa ja joskus saa työnsä tehtyä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ok... Vois tuossa enstalvena ottaa projektiksi sen. Olikos kellään kuvia siitä projektista? Sulla Manu?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

m104

Viesti Kirjoittaja asdf »

jep ei auta...huomenissa varmaan kantta raapustamaan irti...outoa..vaan että se öljy pääsis lähes kaikkiin sylintereihin...mutta sithän sen näkee ku irrottaa..
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: m104

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

asdf kirjoitti:jep ei auta...huomenissa varmaan kantta raapustamaan irti...outoa..vaan että se öljy pääsis lähes kaikkiin sylintereihin...mutta sithän sen näkee ku irrottaa..
Ei kai se nyt joka pyttyyn mene?
Ootko tulppien väristä päätellyt et missä pannussa palaa öljy?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sergey kirjoitti:Ok... Vois tuossa enstalvena ottaa projektiksi sen. Olikos kellään kuvia siitä projektista? Sulla Manu?
Ei tullu kuvia otettua sillon.
Melkonen homma siinä kyllä sit on.

Tais mennä ittellä yksinään kun vaihdoin niin 3 päivää ja 12 tuntista päivää painelin.

Päivä meni silleen kannen kanssa kun oikastiin ja läppäilin venat ja vaihtelin kumit venoihin yms.

Kyllä mulle jonkun näkösiä lappuja on tallessa mut en saa niitä tänne sähköseen muotoon kun skanneri on pas.. rikki.

Taisin ne kalastella tuolta itänaapurin sivuilta.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: m104

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

asdf kirjoitti:jep ei auta...huomenissa varmaan kantta raapustamaan irti...outoa..vaan että se öljy pääsis lähes kaikkiin sylintereihin...mutta sithän sen näkee ku irrottaa..
Mites sä otit viimeksi sen kannen pois.
Imusarjan ja ruiskun kanssa kokonaan pois vai otitko imusarjan irti erikseen?

Otin ite koko paketin pois kun en millään saanu imusarjan kaikkia pultteja pois.

Helppo oli ottaa kansi ruiskuineen ja muineen irti.
Ja myös samassa järjestyksessä laiton nippuun.

Iisimpi ja helppo oli sit vaihtaa imusarjan tiivisteet ja muut kun koko paketti oli pöydällä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

m104

Viesti Kirjoittaja asdf »

kyllä sitä öljyä on ainakin neljässä pytyssä,kun otin tulpat pois ja lampulla katoin tulpan reiästä ni männän päällä oli öljyä tuoretta ja todella selvästi,4kpl tulpistakin oli kierteistä aivan öljyssä oikeen sitä öljyä käsille tippu kun tulpan pois otti...viimeks otin kanne pois imu/pakosarjonee,nyt kyllä otan ilman niitä,kokeilu miälessä koska se paketti painaa aika helvetisti,ja kun tarkemmin katoin ni kai ne imu puolen pultit jotenkin siältä saa irrotettua..viimex katoin et tekemätön paikka,mut ei vissii kuitenkaan ole..kyllä mäkin alan taipumaa siihen pahvi vikaan,koska miten olis mahollista et ainakin 4 sylinteriä vuotaa...kun konepelaa 100%...öljyä tosiaan menee esim 200km,ni litra...aika paljo....
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Poistoon!

Viesti Kirjoittaja asdf »

semmonen juttu vielä,katoin että koneen käydessä ei suurta puhallusta tunnu kun venttiilikopan korkin ottaa poies,itseasiassa ei niin minkää näköstä ilmavirtaa tunnu käyvän..yleensähän sen siitäkin huomaa jos sylintereis pahat ohivuodot.
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Vastaa Viestiin