m103 hydr. venttiilinnostajien vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

m103 hydr. venttiilinnostajien vaihto

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Käytin hakua, ja löysin niin monenlaista tapaa vaihtaa noita venttiilinnostajia että voisi tehdä jonkun ns. yhteenvedon tähän. Eli kone on 2.6 m103, naputus kuuluu tyhjäkäynnillä ja kierroksillakin. Toisinaan ei kuulu mitään ja joskus taas kuuluu. Auto rek. 8/90 eli pitäis olla vahvempi nokka jo. Öljy valvoline max life 10w-40. Paineet ajossa "tapissa" ja tyhjäkäynnillä 1,5, mittari ei seilaa.

Eli meneekö homma nyt miten:

1. Venttiilikoppa pois
2. Nyppimällä koitetaan missä nostimissa on välys
3. Irroitetaan pytty kerrallaan keinuvivut VAI painetaanko yksitellen vain irti alaspäin? Neuvoja olen nähnyt että lähtee alaspäin painamalla tai yläkautta, kumpi parempi?
4. Kun laitetaan uusia, pitääkö uudet uittaa öljyssä ennen laittoa vai ei?

En aio uusia kaikkia kerralla vaikka ehkä pitäisi, ei vaan kiinnosta laittaa vanhaa tonnia noihin. Saksastahan nuo saisi edukkaasti kaikki mutta ei jaksa odotella niitä sieltä. Ääni kuuluu kolmos/nelospytyn paikkeilta silloin kun kuuluu.

Käyttöauto muuten tarjosi nostimelle kpl hinnaksi 96 eur :lol:
Viimeksi muokannut jumetsap, Ke 30.04.2008 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

1. Joo venakoppa ensin poies.
2. Sitä en varmaksi tiedä miten viallisen saa selville.
3. Vaihto tapahtuu pytty kerrallaan. Joka pytylle on oma pieni keinuvipuakselin pätkä jossa siis kaksi keinua. Nostin on siellä keinun sisällä venttiilin puolella.
4. Ei tartte uittaa missään.
Viimeksi muokannut juhape, Ti 29.04.2008 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

joo ja siellä on varmasti samanlainen laakeri ( pyöreä pikku lätkä )
venttiilinvarren yläpäässä kuten mulla oli joskus M102 koneessa .
Äkkinäiseltä saattaa pudota/hävitä huomaamatta jonnekkin.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Ota yksikerrallaan se koko pukki irti missä on keinut kiinni, niin saat sen pöydälle hyvin. Ja ne hydrauliset tapit napautetaan jollain sopivan kokoisella tapilla irti. Ylhäältä päin napautus.
Itse ainakin kaadoin jokaseen uuteen hydraulinostajaan öljyt ennen kuin laitoin paikalleen. Jos ne keinut ja nostajat on paikallaan siellä moottorissa niin mielestäni ei kyllä vaihto onnistu.

Vaihdoin samalla kaikki nostajat koska ääni ei poistunut, kun vaihdoin vain muutaman jonka kokeilin ja luulin olevan rikki.. Ilmeisesti kaikki nostajat oli kuluneet kuitenkin tarpeeksi.. Nyt käy nätisti.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

jupehalm kirjoitti:Ota yksikerrallaan se koko pukki irti missä on keinut kiinni, niin saat sen pöydälle hyvin. Ja ne hydrauliset tapit napautetaan jollain sopivan kokoisella tapilla irti. Ylhäältä päin napautus.
Itse ainakin kaadoin jokaseen uuteen hydraulinostajaan öljyt ennen kuin laitoin paikalleen. Jos ne keinut ja nostajat on paikallaan siellä moottorissa niin mielestäni ei kyllä vaihto onnistu.

Vaihdoin samalla kaikki nostajat koska ääni ei poistunut, kun vaihdoin vain muutaman jonka kokeilin ja luulin olevan rikki.. Ilmeisesti kaikki nostajat oli kuluneet kuitenkin tarpeeksi.. Nyt käy nätisti.
Niin tietenkin keinuakseli kerrallaan pöydälle. Muistaakseni siellä tosiaan oli joku lätkä siellä välissä.
Mutta vaihda ne kaikki, minä myös joku vuosi sitten vaihdoin kaikki nostimet kerralla ja tuli hiljainen.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Saksasta saan kaikki nostajat toimituskuluineen 102 eurolla. Ei paha, kappalehinta 7,76. Halvin mitä ite kyselin täältä oli 12,60 kappale.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Kuvien kera.

Viesti Kirjoittaja jo vain »

http://www.sternzeit-107.de/modules.php ... le&sid=255

En irrottaisi ilmanputsarin koteloa ollenkaan. Sujuu ilmankin.

Tulppien johdot ovat muovisen kotelon sisällä venttiilikopan päällä. Kääntäisin kopan johtoineen kaikkineen sivuun ilman irroitteluita.

Jo vain
300 SE
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Hyvät kuvat, noista on apua.

Mites tuo irroittaminen, pitääkö nokan olla siinä asennossa että se ei "paina" noita nostajia? Eli pytty kerrallaan ja aina pyöräyttää konetta räikällä tai vaihde päällä työntämällä sen verran?
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Juu niinhän se pitäis tehdä,nokat vapaaksi"paineesta"!
Mutta muista pyörittää vain käynti suuntaan,jos menee"ohi" älä ota takaisin! :wink:

T.J.P
Vastaa Viestiin