W124 automaatin säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

W124 automaatin säätö

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Automaatti alkoi luistamaan 2->3 vaihdossa vähitellen enemmän ja enemmän varsinkin kylmänä. Tilannetta pahensi pumpun säätö, jonka jälkee voimaa oli koneessa jonkun verran enemmän. Vietin tänään pari tuntia auton alla ja nostin laatikon paineita ja ainakin pienen koeajon perusteella vaikutti hyvältä. Kiitos Jarkko S. neuvoista kuin myös tähtiklubin havainnollinen ohje

Päivitin juuri mersusivuanikin
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Eipä mitään, hienoa että säätö tuotti tulosta 8)
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Joo. Itsekin nostin paineita puolikierrosta, kun kolmonen liusti. Nyt vaihdot tuntee, mutta ei ole häiritsevän kovia. Täytyy vielä kiristää vaijeria, kun vaihtaa liian alhaalla.

Mitenkäs on, onko liian kovista paineista laatikolle haittaa :?:
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Käänsin ensin yhden kierroksen ja sitten koeajon jälkeen vielä kaksi pykälää. Nyt muut vaihdot vähän nykäisee, paitsi 2->3, joka vieläkin kylmänä vähän luistaa.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

etl kirjoitti: Mitenkäs on, onko liian kovista paineista laatikolle haittaa :?:
No sitten kun alkaa kuivalla asfaltilla kumi ulisemaan vaihtaessa (kun nätisti ajetaan) niin sitten alkaa sisuskalut tykkäämään kyttyrää. Eli rasittaa tarpeettomasti lootaa.
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

mikky kirjoitti:Käänsin ensin yhden kierroksen ja sitten koeajon jälkeen vielä kaksi pykälää. Nyt muut vaihdot vähän nykäisee, paitsi 2->3, joka vieläkin kylmänä vähän luistaa.
siis käänsitkö koko kierroksen 360 astetta,vai yhden naksauksen :?:
meinaan että ajattelin nostaa hieman paineita myös omassa,kun tuntuu joskus pieni luisto 3-4 täyskaasulla kiihdyttäessä.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

make kirjoitti:
mikky kirjoitti:Käänsin ensin yhden kierroksen ja sitten koeajon jälkeen vielä kaksi pykälää. Nyt muut vaihdot vähän nykäisee, paitsi 2->3, joka vieläkin kylmänä vähän luistaa.
siis käänsitkö koko kierroksen 360 astetta,vai yhden naksauksen :?:
meinaan että ajattelin nostaa hieman paineita myös omassa,kun tuntuu joskus pieni luisto 3-4 täyskaasulla kiihdyttäessä.
Käänsin ensin täyden 360 astetta ja sitten vielä kaksi väliä eli yhteensä 1 1/3 kierrosta.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mikky kirjoitti:Käänsin ensin täyden 360 astetta ja sitten vielä kaksi väliä eli yhteensä 1 1/3 kierrosta.
Aikas paljon lisäsit. Säädimme syksypuolella veljen tyttöystävän W126 300SE:n lootaa ja jo pari naksausta tuotti järisyttävän muutoksen lootan käyttäytymiseen. :shock:


Nimimerkillä "tarttis tässä omaakin vähän kiristää, kun luistaa 2-3 vaihto kylmänä siinäkin..." :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Aku P kirjoitti:Aikas paljon lisäsit. Säädimme syksypuolella veljen tyttöystävän W126 300SE:n lootaa ja jo pari naksausta tuotti järisyttävän muutoksen lootan käyttäytymiseen. :shock:
No Jarkko kehoitti kokeilemaan ensin yhtä kierrosta ja siitä tuli jo aika napakka, mutta tuntui, että vähän vielä. Nyt on napakka, muttei silti revi.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mikky kirjoitti:No Jarkko kehoitti kokeilemaan ensin yhtä kierrosta ja siitä tuli jo aika napakka, mutta tuntui, että vähän vielä. Nyt on napakka, muttei silti revi.
Jeh. Paljonko muuten on laatikolla ajettu? Ajattelin vaan, kun omassa on kilsoja pyöreät 200 000 ja laatikko täräyttää lisääntyneen päittäisvälyksen vuoksi (tutkittu juttu) jonkin verran neloselle vaihtaessa. Hirvittää vaan tuo paineiden nosto, jos ko. vaihdosta tulee sen jälkeen sellainen että hampaat tippuu...

Eihän noita nyt tietty voi meikäläisen ja teikäläisen autoa muutenkaan ihan suoraan vertailla mutta jos tästä jotain osviittaa?!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Aku P kirjoitti:[Jeh. Paljonko muuten on laatikolla ajettu? Ajattelin vaan, kun omassa on kilsoja pyöreät 200 000 ja laatikko täräyttää lisääntyneen päittäisvälyksen vuoksi (tutkittu juttu) jonkin verran neloselle vaihtaessa. Hirvittää vaan tuo paineiden nosto, jos ko. vaihdosta tulee sen jälkeen sellainen että hampaat tippuu...
Mittarissa on mitä on, mutta olen päätellyt eri lähteiden perusteella oikeaksi lukemaksi noin 700tkm... hyvä peli vielä. Veikkaan, että suurin osa forumilaisten yli 10v vanhoista entisistä takseista on yli 600tkm ajettuja.

Onko täällä jossain keskusteltu noista mittarilukemista?
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Sunnuntaina nostin tuon oman W124 300TD -95 ilmaan ja purin alta pohjamuovit pois kääntääkseni paineita isommalle kun tyyppivika vaivaa minulla myös eli vaihto 2 ->3 kestää pitkään. Yllätys oli suuri kun moista säätöruuvia ei ollutkaan :shock: Jotenka mistäs tämmöstä laatikkoa säädellään? Joku alipaineletku tuli laatikkoon ja laatikon päässä oli kiinni muovinen nuppi jota pystyi pyöräyttämään puolikierrosta - mikä lienee tämä?
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Antti K kirjoitti:Sunnuntaina nostin tuon oman W124 300TD -95 ilmaan ja purin alta pohjamuovit pois kääntääkseni paineita isommalle kun tyyppivika vaivaa minulla myös eli vaihto 2 ->3 kestää pitkään. Yllätys oli suuri kun moista säätöruuvia ei ollutkaan :shock: Jotenka mistäs tämmöstä laatikkoa säädellään? Joku alipaineletku tuli laatikkoon ja laatikon päässä oli kiinni muovinen nuppi jota pystyi pyöräyttämään puolikierrosta - mikä lienee tämä?
Jarkko taisi mainita, että uudemmassa ei pysty kiertämään kuin tuon puoli kierrosta tekemättä muutoksia säätövipuun.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Onkos joku tehnyt säätövipuun muutosta?

Pitääkös se repiä laatikosta irti vai onnistuuko paikallaan?

Kannessa on muovinen säätönuppi uskaltaiskohan vääntää tuon irti ja ruuvata sisuskaluista vai mitenkä?

En oikeen uskaltanut käyttää väkivaltaa, kun siitä ei ole koskaan oikeen hyvää seurannu :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei siihen muita muutoksia ole tullut kuin se hattu, kuminen vaihtui muoviseksi "vivuksi", joka täytyy varovasti kammeta irti ennen kuin se tuttu metallisokka löytyy.

Vaihdoin hiljan kaverin -96:seen alipainemodulaattorin ja otin muutaman kuvan siitä vanhasta, voin laittaa myöhemmin näytille.

Eli ruuvimeisselillä varovasti se valkoinen nuppi pois ja sieltä löytyy se T-mallinen sokka, voi säätää kierroskaupalla kuten vanhemmastakin mallista.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Antti K kirjoitti:Onkos joku tehnyt säätövipuun muutosta?

Pitääkös se repiä laatikosta irti vai onnistuuko paikallaan?

Kannessa on muovinen säätönuppi uskaltaiskohan vääntää tuon irti ja ruuvata sisuskaluista vai mitenkä?

En oikeen uskaltanut käyttää väkivaltaa, kun siitä ei ole koskaan oikeen hyvää seurannu :wink:
Valkoinen hattu irtoaa todella hankalasti :D

Meillä on kaikki semmoiset säätimet käsitelty silleen että pyörii ympäri, sitten on helppo säätää.

Olikos säädin "tapissaan", eli oliko vielä kääntövaraa ennenkuin nokka ottaa kiinni?
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Hyvä iltavuoro lähteekin kohta pois joten voin hilata mersun kohti kattoa. Aattelin vääntää ensin kierroksen ja käydä sitten kottamassa - tuskin on liikaa?

Jaha Jarkko kerkes väliin - joo säädin on tapissaan kiinnipäin (myötäpäivään)
Miten sitä vipua pitää muuttaa? poistetaan joku toppari?
Viimeksi muokannut Antti K, To 26.02.2004 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Antti K kirjoitti:Hyvä iltavuoro lähteekin kohta pois joten voin hilata mersun kohti kattoa. Aattelin vääntää ensin kierroksen ja käydä sitten kottamassa - tuskin on liikaa?
Siitä on hyvä alkaa, kuitenkin jos alkaa paukkamaan niin eihän sillä tartte ajaa kuin takasin nosturille ja kääntää pienemmälle.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jarkko S kirjoitti:
Antti K kirjoitti:Onkos joku tehnyt säätövipuun muutosta?

Pitääkös se repiä laatikosta irti vai onnistuuko paikallaan?

Kannessa on muovinen säätönuppi uskaltaiskohan vääntää tuon irti ja ruuvata sisuskaluista vai mitenkä?

En oikeen uskaltanut käyttää väkivaltaa, kun siitä ei ole koskaan oikeen hyvää seurannu :wink:
Valkoinen hattu irtoaa todella hankalasti :D

Meillä on kaikki semmoiset säätimet käsitelty silleen että pyörii ympäri, sitten on helppo säätää.

Olikos säädin "tapissaan", eli oliko vielä kääntövaraa ennenkuin nokka ottaa kiinni?
No sehän ei käänny kuin varttikierroksen, ja uusi oli niin tiukka ettei pyörinyt yhtään, siinä oli sellaiset väkäsetkin.

Kyllä se lähtee kun on varovainen leveäteräisellä talttapäämeisselillä :lol:

Mutta tosiaan niitä hahloja ei enää ole siellä sisällä, joten jos hattua modifioi niin siitä voi vaivatta säätää.

Sorry heikko laatu, hämärässä kännykän kameralla otettu, mutta idea varmaan selviää.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Kansi irtosi moralla - oli aika tiukassa. Väänsin T-kappaleesta kierroksen kiinnipäin ja ensi tuntuma oli, että laatikko vaihtais vähän paremmin.

Täytyy ajaa öljyt kuumiksi ja testata toimintaa. Huomenna ajelen etelään ja täytyy mellilässä ottaa auto ylos jos ei tullu hyvä :P
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Siellä on sisäpuolella hattua toppari, joka siivoutuu pois terävän puukon kärjen edestä. Ja sitten tuosta nokasta smirgelöi alanurkan viistoksi, että sopii menemään alipaineletkun haaran ylitse.

Stoppari saattoi olla myös säätimen rungon puolella, enpäs nyt muista tarkemmin.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jarkko S kirjoitti:Siellä on sisäpuolella hattua toppari, joka siivoutuu pois terävän puukon kärjen edestä. Ja sitten tuosta nokasta smirgelöi alanurkan viistoksi, että sopii menemään alipaineletkun haaran ylitse.

Stoppari saattoi olla myös säätimen rungon puolella, enpäs nyt muista tarkemmin.
Stoppari on siinä hatussa, sellainen viiste joka ottaa tuohon rungossa näkyvään koloon kiinni. Voi tosiaan vuolla pois, ja kun hatussa on hahlot tuolle sokalle niin hatun liikuttaminen liikuttaa myös sokkaa.
Tähellinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: To 28.06.2012 23:06
Paikkakunta: Lahti

Re: W124 automaatin säätö

Viesti Kirjoittaja Tähellinen »

Mistäs tällänen säätöruuvi löytyy 124 koppasessa? Itellä on 300 bensa ja potkasee jonkun verran jokaisella vaihteella että saako sitä sillä pehmeämmäksi ? :eh: :eh:
-ex W124 300TE -91
-exW204 320 CDI-08
-ex W124 300E -85
ex-W220 320 CDI -04
ex-W211 320 -03
-W201 200d -91
-w211 220cdi -03
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 automaatin säätö

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Omaan lankun e300td:n laatikkoon tehtiin keväällä pakkikorjaus.Kysyin silloin automaattigurulta,että voisko nostaa painetta vähäsen.Hän oli sitä mieltä,että ei kannata missään tapauksessa koskea.Jos on esim. alkavaa luistoa,niin vika tulee hetken päästä entistä pahempana.Kuka sitten on oikeessa?Tuntuu,että öljyilläkin on melko suuri vaikutus.Itse olen vannoutunut mobilin 220 käyttäjä.Remontissa laitettiin gurun suosittelemaa öljyä.Ei välttämättä huonoa ollut,mutta mielestäni ei vaihda yhtä terävästi.Noin kuusi vuotta sitten vaihdoin öljynvaihdon yhteydessä ns. korjaussarjan jousihässäkän.Auttoi johonkin vaihtoon huomattavasti.En muista oliko 2-3 vai 3-4 väli.
Jos joku muistais mikä sarja se olis tähän 722.357 laatikkoon?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 686
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W124 automaatin säätö

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

200d loota vaihtaa aina nelosen pesään kun löysää kaasun vaikka nopeus olis 40 km/h. Ja se vaihtuu rytkäyttämällä. Jos kiihdyttää motarille niin vaihtaa nätisti, mutta millä opilla tuon neloselle vaihtumisen ryömintävauhdissa saa pois? Loota ilmeisesti 722.4?
xreit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 26.09.2013 23:45
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W124 automaatin säätö

Viesti Kirjoittaja xreit »

Kl- Varaosista saa sen jousipakan, olikohan 8e hintaa ja helppo vaihtaa öljynvaihdo yhteydessä. Laatikon kylestä paineiden säätö vaikuttaa enemmän suuremmilla kierroksilla. Modulaattori puolestaan vaikuttaa alemmilla kierroksilla vaihdon kovuuteen.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 686
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W124 automaatin säätö

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Eikö tämä jousipakka ole nimenomaan 2-3 välin vaihdon ensiavuksi? Muuten pelaa hyvin, mutta kiskasee nelosen päälle rytkäyttämällä jos ajaa esim. 50 km/h taajamassa jonossa. Jos vedätän motarille niin vaihtaa tosi nätisti 3-4.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 automaatin säätö

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Behemoth kirjoitti:Eikö tämä jousipakka ole nimenomaan 2-3 välin vaihdon ensiavuksi? Muuten pelaa hyvin, mutta kiskasee nelosen päälle rytkäyttämällä jos ajaa esim. 50 km/h taajamassa jonossa. Jos vedätän motarille niin vaihtaa tosi nätisti 3-4.
Joo, kyllä, yleensä täällä on siitä 2-3 jousisarjasta puhuttu. Mutta ymmärtääkseni on kai sille 3-4 -vaihdollekin joku jousisatsi olemassa (en ole tosin ihan edes varma siitä). Eikä sekään vaikuta yhtään mitään siihen, että missä kohdassa vaihde vaihtuu, mutta luultavasti vaihdon terävyyteen kylläkin.

Eikö näissä vaihtumiskohta säädetä kaasuvivuston ja vaihteiston välisellä vaijerilla. Tosin se vaikuttaa kaikkiin vaihtoihin.

Äkkiseltään voisin kuvitella, että:
- joskus 2-3 vaihtoväli on alkanut luistaa
- paineita on nostettu, jotta luisto vähenisi :arrow: 2-3 vaihtuu ok, mutta nelosvaihde vaihtuu rykäisemällä. (Täyskaasulla se vaihtuu joka tapauksessa napakasti, eli siihen tämä ei kummemmin vaikuta.)

Voisko raju vaihto 3-4 korjaantua sillä, että laittaisi nimenomaan sen 2-3 jousisarjan ja pudottaisi vähän paineita. En tiedä, kunhan ääneen pohdin tässä...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
xreit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 26.09.2013 23:45
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W124 automaatin säätö

Viesti Kirjoittaja xreit »

^Näin oli ex mersussa tehty... Jousisarjaa saa 2-3 ja 3-4, samat jouset ei kylläkään ristiin muistaakseni käy. Kl soitto ja kyselemään
Vastaa Viestiin