W124 automaatin säätö
W124 automaatin säätö
Automaatti alkoi luistamaan 2->3 vaihdossa vähitellen enemmän ja enemmän varsinkin kylmänä. Tilannetta pahensi pumpun säätö, jonka jälkee voimaa oli koneessa jonkun verran enemmän. Vietin tänään pari tuntia auton alla ja nostin laatikon paineita ja ainakin pienen koeajon perusteella vaikutti hyvältä. Kiitos Jarkko S. neuvoista kuin myös tähtiklubin havainnollinen ohje
Päivitin juuri mersusivuanikin
Päivitin juuri mersusivuanikin
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
siis käänsitkö koko kierroksen 360 astetta,vai yhden naksauksenmikky kirjoitti:Käänsin ensin yhden kierroksen ja sitten koeajon jälkeen vielä kaksi pykälää. Nyt muut vaihdot vähän nykäisee, paitsi 2->3, joka vieläkin kylmänä vähän luistaa.
meinaan että ajattelin nostaa hieman paineita myös omassa,kun tuntuu joskus pieni luisto 3-4 täyskaasulla kiihdyttäessä.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Käänsin ensin täyden 360 astetta ja sitten vielä kaksi väliä eli yhteensä 1 1/3 kierrosta.make kirjoitti:siis käänsitkö koko kierroksen 360 astetta,vai yhden naksauksenmikky kirjoitti:Käänsin ensin yhden kierroksen ja sitten koeajon jälkeen vielä kaksi pykälää. Nyt muut vaihdot vähän nykäisee, paitsi 2->3, joka vieläkin kylmänä vähän luistaa.
meinaan että ajattelin nostaa hieman paineita myös omassa,kun tuntuu joskus pieni luisto 3-4 täyskaasulla kiihdyttäessä.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Aikas paljon lisäsit. Säädimme syksypuolella veljen tyttöystävän W126 300SE:n lootaa ja jo pari naksausta tuotti järisyttävän muutoksen lootan käyttäytymiseen.mikky kirjoitti:Käänsin ensin täyden 360 astetta ja sitten vielä kaksi väliä eli yhteensä 1 1/3 kierrosta.
Nimimerkillä "tarttis tässä omaakin vähän kiristää, kun luistaa 2-3 vaihto kylmänä siinäkin..."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No Jarkko kehoitti kokeilemaan ensin yhtä kierrosta ja siitä tuli jo aika napakka, mutta tuntui, että vähän vielä. Nyt on napakka, muttei silti revi.Aku P kirjoitti:Aikas paljon lisäsit. Säädimme syksypuolella veljen tyttöystävän W126 300SE:n lootaa ja jo pari naksausta tuotti järisyttävän muutoksen lootan käyttäytymiseen.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Jeh. Paljonko muuten on laatikolla ajettu? Ajattelin vaan, kun omassa on kilsoja pyöreät 200 000 ja laatikko täräyttää lisääntyneen päittäisvälyksen vuoksi (tutkittu juttu) jonkin verran neloselle vaihtaessa. Hirvittää vaan tuo paineiden nosto, jos ko. vaihdosta tulee sen jälkeen sellainen että hampaat tippuu...mikky kirjoitti:No Jarkko kehoitti kokeilemaan ensin yhtä kierrosta ja siitä tuli jo aika napakka, mutta tuntui, että vähän vielä. Nyt on napakka, muttei silti revi.
Eihän noita nyt tietty voi meikäläisen ja teikäläisen autoa muutenkaan ihan suoraan vertailla mutta jos tästä jotain osviittaa?!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mittarissa on mitä on, mutta olen päätellyt eri lähteiden perusteella oikeaksi lukemaksi noin 700tkm... hyvä peli vielä. Veikkaan, että suurin osa forumilaisten yli 10v vanhoista entisistä takseista on yli 600tkm ajettuja.Aku P kirjoitti:[Jeh. Paljonko muuten on laatikolla ajettu? Ajattelin vaan, kun omassa on kilsoja pyöreät 200 000 ja laatikko täräyttää lisääntyneen päittäisvälyksen vuoksi (tutkittu juttu) jonkin verran neloselle vaihtaessa. Hirvittää vaan tuo paineiden nosto, jos ko. vaihdosta tulee sen jälkeen sellainen että hampaat tippuu...
Onko täällä jossain keskusteltu noista mittarilukemista?
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Sunnuntaina nostin tuon oman W124 300TD -95 ilmaan ja purin alta pohjamuovit pois kääntääkseni paineita isommalle kun tyyppivika vaivaa minulla myös eli vaihto 2 ->3 kestää pitkään. Yllätys oli suuri kun moista säätöruuvia ei ollutkaan Jotenka mistäs tämmöstä laatikkoa säädellään? Joku alipaineletku tuli laatikkoon ja laatikon päässä oli kiinni muovinen nuppi jota pystyi pyöräyttämään puolikierrosta - mikä lienee tämä?
Jarkko taisi mainita, että uudemmassa ei pysty kiertämään kuin tuon puoli kierrosta tekemättä muutoksia säätövipuun.Antti K kirjoitti:Sunnuntaina nostin tuon oman W124 300TD -95 ilmaan ja purin alta pohjamuovit pois kääntääkseni paineita isommalle kun tyyppivika vaivaa minulla myös eli vaihto 2 ->3 kestää pitkään. Yllätys oli suuri kun moista säätöruuvia ei ollutkaan Jotenka mistäs tämmöstä laatikkoa säädellään? Joku alipaineletku tuli laatikkoon ja laatikon päässä oli kiinni muovinen nuppi jota pystyi pyöräyttämään puolikierrosta - mikä lienee tämä?
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Ei siihen muita muutoksia ole tullut kuin se hattu, kuminen vaihtui muoviseksi "vivuksi", joka täytyy varovasti kammeta irti ennen kuin se tuttu metallisokka löytyy.
Vaihdoin hiljan kaverin -96:seen alipainemodulaattorin ja otin muutaman kuvan siitä vanhasta, voin laittaa myöhemmin näytille.
Eli ruuvimeisselillä varovasti se valkoinen nuppi pois ja sieltä löytyy se T-mallinen sokka, voi säätää kierroskaupalla kuten vanhemmastakin mallista.
Vaihdoin hiljan kaverin -96:seen alipainemodulaattorin ja otin muutaman kuvan siitä vanhasta, voin laittaa myöhemmin näytille.
Eli ruuvimeisselillä varovasti se valkoinen nuppi pois ja sieltä löytyy se T-mallinen sokka, voi säätää kierroskaupalla kuten vanhemmastakin mallista.
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Valkoinen hattu irtoaa todella hankalastiAntti K kirjoitti:Onkos joku tehnyt säätövipuun muutosta?
Pitääkös se repiä laatikosta irti vai onnistuuko paikallaan?
Kannessa on muovinen säätönuppi uskaltaiskohan vääntää tuon irti ja ruuvata sisuskaluista vai mitenkä?
En oikeen uskaltanut käyttää väkivaltaa, kun siitä ei ole koskaan oikeen hyvää seurannu
Meillä on kaikki semmoiset säätimet käsitelty silleen että pyörii ympäri, sitten on helppo säätää.
Olikos säädin "tapissaan", eli oliko vielä kääntövaraa ennenkuin nokka ottaa kiinni?
Hyvä iltavuoro lähteekin kohta pois joten voin hilata mersun kohti kattoa. Aattelin vääntää ensin kierroksen ja käydä sitten kottamassa - tuskin on liikaa?
Jaha Jarkko kerkes väliin - joo säädin on tapissaan kiinnipäin (myötäpäivään)
Miten sitä vipua pitää muuttaa? poistetaan joku toppari?
Jaha Jarkko kerkes väliin - joo säädin on tapissaan kiinnipäin (myötäpäivään)
Miten sitä vipua pitää muuttaa? poistetaan joku toppari?
Viimeksi muokannut Antti K, To 26.02.2004 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Siitä on hyvä alkaa, kuitenkin jos alkaa paukkamaan niin eihän sillä tartte ajaa kuin takasin nosturille ja kääntää pienemmälle.Antti K kirjoitti:Hyvä iltavuoro lähteekin kohta pois joten voin hilata mersun kohti kattoa. Aattelin vääntää ensin kierroksen ja käydä sitten kottamassa - tuskin on liikaa?
No sehän ei käänny kuin varttikierroksen, ja uusi oli niin tiukka ettei pyörinyt yhtään, siinä oli sellaiset väkäsetkin.Jarkko S kirjoitti:Valkoinen hattu irtoaa todella hankalastiAntti K kirjoitti:Onkos joku tehnyt säätövipuun muutosta?
Pitääkös se repiä laatikosta irti vai onnistuuko paikallaan?
Kannessa on muovinen säätönuppi uskaltaiskohan vääntää tuon irti ja ruuvata sisuskaluista vai mitenkä?
En oikeen uskaltanut käyttää väkivaltaa, kun siitä ei ole koskaan oikeen hyvää seurannu
Meillä on kaikki semmoiset säätimet käsitelty silleen että pyörii ympäri, sitten on helppo säätää.
Olikos säädin "tapissaan", eli oliko vielä kääntövaraa ennenkuin nokka ottaa kiinni?
Kyllä se lähtee kun on varovainen leveäteräisellä talttapäämeisselillä
Mutta tosiaan niitä hahloja ei enää ole siellä sisällä, joten jos hattua modifioi niin siitä voi vaivatta säätää.
Sorry heikko laatu, hämärässä kännykän kameralla otettu, mutta idea varmaan selviää.
Stoppari on siinä hatussa, sellainen viiste joka ottaa tuohon rungossa näkyvään koloon kiinni. Voi tosiaan vuolla pois, ja kun hatussa on hahlot tuolle sokalle niin hatun liikuttaminen liikuttaa myös sokkaa.Jarkko S kirjoitti:Siellä on sisäpuolella hattua toppari, joka siivoutuu pois terävän puukon kärjen edestä. Ja sitten tuosta nokasta smirgelöi alanurkan viistoksi, että sopii menemään alipaineletkun haaran ylitse.
Stoppari saattoi olla myös säätimen rungon puolella, enpäs nyt muista tarkemmin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: To 28.06.2012 23:06
- Paikkakunta: Lahti
Re: W124 automaatin säätö
Mistäs tällänen säätöruuvi löytyy 124 koppasessa? Itellä on 300 bensa ja potkasee jonkun verran jokaisella vaihteella että saako sitä sillä pehmeämmäksi ?
-ex W124 300TE -91
-exW204 320 CDI-08
-ex W124 300E -85
ex-W220 320 CDI -04
ex-W211 320 -03
-W201 200d -91
-w211 220cdi -03
-exW204 320 CDI-08
-ex W124 300E -85
ex-W220 320 CDI -04
ex-W211 320 -03
-W201 200d -91
-w211 220cdi -03
Re: W124 automaatin säätö
Omaan lankun e300td:n laatikkoon tehtiin keväällä pakkikorjaus.Kysyin silloin automaattigurulta,että voisko nostaa painetta vähäsen.Hän oli sitä mieltä,että ei kannata missään tapauksessa koskea.Jos on esim. alkavaa luistoa,niin vika tulee hetken päästä entistä pahempana.Kuka sitten on oikeessa?Tuntuu,että öljyilläkin on melko suuri vaikutus.Itse olen vannoutunut mobilin 220 käyttäjä.Remontissa laitettiin gurun suosittelemaa öljyä.Ei välttämättä huonoa ollut,mutta mielestäni ei vaihda yhtä terävästi.Noin kuusi vuotta sitten vaihdoin öljynvaihdon yhteydessä ns. korjaussarjan jousihässäkän.Auttoi johonkin vaihtoon huomattavasti.En muista oliko 2-3 vai 3-4 väli.
Jos joku muistais mikä sarja se olis tähän 722.357 laatikkoon?
Jos joku muistais mikä sarja se olis tähän 722.357 laatikkoon?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: W124 automaatin säätö
200d loota vaihtaa aina nelosen pesään kun löysää kaasun vaikka nopeus olis 40 km/h. Ja se vaihtuu rytkäyttämällä. Jos kiihdyttää motarille niin vaihtaa nätisti, mutta millä opilla tuon neloselle vaihtumisen ryömintävauhdissa saa pois? Loota ilmeisesti 722.4?
Re: W124 automaatin säätö
Kl- Varaosista saa sen jousipakan, olikohan 8e hintaa ja helppo vaihtaa öljynvaihdo yhteydessä. Laatikon kylestä paineiden säätö vaikuttaa enemmän suuremmilla kierroksilla. Modulaattori puolestaan vaikuttaa alemmilla kierroksilla vaihdon kovuuteen.
Re: W124 automaatin säätö
Eikö tämä jousipakka ole nimenomaan 2-3 välin vaihdon ensiavuksi? Muuten pelaa hyvin, mutta kiskasee nelosen päälle rytkäyttämällä jos ajaa esim. 50 km/h taajamassa jonossa. Jos vedätän motarille niin vaihtaa tosi nätisti 3-4.
Re: W124 automaatin säätö
Joo, kyllä, yleensä täällä on siitä 2-3 jousisarjasta puhuttu. Mutta ymmärtääkseni on kai sille 3-4 -vaihdollekin joku jousisatsi olemassa (en ole tosin ihan edes varma siitä). Eikä sekään vaikuta yhtään mitään siihen, että missä kohdassa vaihde vaihtuu, mutta luultavasti vaihdon terävyyteen kylläkin.Behemoth kirjoitti:Eikö tämä jousipakka ole nimenomaan 2-3 välin vaihdon ensiavuksi? Muuten pelaa hyvin, mutta kiskasee nelosen päälle rytkäyttämällä jos ajaa esim. 50 km/h taajamassa jonossa. Jos vedätän motarille niin vaihtaa tosi nätisti 3-4.
Eikö näissä vaihtumiskohta säädetä kaasuvivuston ja vaihteiston välisellä vaijerilla. Tosin se vaikuttaa kaikkiin vaihtoihin.
Äkkiseltään voisin kuvitella, että:
- joskus 2-3 vaihtoväli on alkanut luistaa
- paineita on nostettu, jotta luisto vähenisi 2-3 vaihtuu ok, mutta nelosvaihde vaihtuu rykäisemällä. (Täyskaasulla se vaihtuu joka tapauksessa napakasti, eli siihen tämä ei kummemmin vaikuta.)
Voisko raju vaihto 3-4 korjaantua sillä, että laittaisi nimenomaan sen 2-3 jousisarjan ja pudottaisi vähän paineita. En tiedä, kunhan ääneen pohdin tässä...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 automaatin säätö
^Näin oli ex mersussa tehty... Jousisarjaa saa 2-3 ja 3-4, samat jouset ei kylläkään ristiin muistaakseni käy. Kl soitto ja kyselemään