Viton Eberi (edelleen)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hannujl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 24.08.2005 10:52
Paikkakunta: Kehä 4:n liepeillä...

Viton Eberi (edelleen)

Viesti Kirjoittaja hannujl »

No niin,

Vielä jaksaa askarruttaa viton eberi. Eli mulla on se malli jossa ei ole kelloa eli menee napista päälle ainoastaan auton käydessä. Perseestä.

Voiko siis homma olla yksinkertaisuudessaan semmonen, että ottaa + ohjauksen suoraan akulta eikä virtalukon kautta niin sain eberin päälle? Tämän jälkeen siis tistysti tulee hommata kellolaite tai gsm ohjainlaite jolla herätellä eebberi... Lieneekö tarvitse vedellä ylimääräisiä piuhoja auton alle ollenkaan?

Jos hommaa oikean eberin kellon, niin käykö "minikello" vai pitääkö laittaa se kauheen kokoinen purkki?

Oliks jollain ne rautalangasta väännetyt ohjeet koko hommaan 8P

Keep it simple, -H

--- Mennään eteenpäin, niinku mummo lumihangessa ---
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Eipä ollut tuo eberin kytkentä ihan niin yksinkertainen, kuin yhtäkkiä luulisi. Yhteen nimittäin tuli vuosi sitten laiteltua kello. Kelloksi käy kyllä ihan mikä tahansa kello, joka antaa vaan ohjaussignaalin (webasto tai eberi). Virtaa piti muistaakseni syöttää kahteen johtoon, että sain eberin pöhisemään. Johdot löytyvät kohtuudella ainakin kuskin penkin alla akun vieressä olevasta nipusta (äläkä kysy värejä, en muista!) Lisäksi auton kiertovesipumppu pitää valjastaa pyörimään,ja tietysti lämppärin puhallinkin, jos haluaa lämpöä myös sisälle :). tämä onnistuu lämppärin ohjauspaneelista, kun laittaa virtaa sopivaan paikkaan, niin molemmat alkavat toimia.

Sanoisinko, että aikamoinen homma siinä oli, mutta tulippahan tehtyä. 3 tai 4 relettä, kellokytkin ja pari diodia taisi mennä ja tietysti päivä aikaa.

voi olla, että ohjaukselle on helpompikin konsti, mutta mittailemalla ja kokeilemalla se onnistui noin. Kertokoon ken tietää.
hannujl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 24.08.2005 10:52
Paikkakunta: Kehä 4:n liepeillä...

Viesti Kirjoittaja hannujl »

Voi Willu,

Tänään oli kuskin penkki ylhäällä. Aika hässäkkä, ei tosta helpolla selvää ota.
Eli oliks kellään niitä vinkkejä laittaa paprulle? Tossahan saattaa mennä useampi päivä + 2xmäyris.

Mikähän idea on kun sähköinen kiertovesipumppu pyörii aina kun virrat on päällä? Eikös se ole REST-napin idea? Mulla kun ei ole sitäkään...

Lämppäripanelin läheltä löyty 4mm2 tyhjää törröttävä liitin. Lienee se paikka mihin aktivoidaan puhallin. Mistähän löytys kiertovesipumpun ohjaus ja eberin aktivointilinja? Luulin löytäneeni eberinlle menevät johdot mutta olis kiva tietää millä releellä noita ohjataan...

btw: Mikä se kuskin penkin alla oleva keltainen boxi on?
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

hannujl kirjoitti:Voi Willu,

Tänään oli kuskin penkki ylhäällä. Aika hässäkkä, ei tosta helpolla selvää ota.
Eli oliks kellään niitä vinkkejä laittaa paprulle? Tossahan saattaa mennä useampi päivä + 2xmäyris.

Mikähän idea on kun sähköinen kiertovesipumppu pyörii aina kun virrat on päällä? Eikös se ole REST-napin idea? Mulla kun ei ole sitäkään...

Lämppäripanelin läheltä löyty 4mm2 tyhjää törröttävä liitin. Lienee se paikka mihin aktivoidaan puhallin. Mistähän löytys kiertovesipumpun ohjaus ja eberin aktivointilinja? Luulin löytäneeni eberinlle menevät johdot mutta olis kiva tietää millä releellä noita ohjataan...

btw: Mikä se kuskin penkin alla oleva keltainen boxi on?
Meinasi mullakin usko loppua siellä penkin alla touhutessa ja samalla päätin, että oli ensimmäinen ja viimeinen vito, jonka sähköihin kosken.

Kattele sieltä auton alta ne johtojen värit jotka menee eberille ja mittaa sitten mihin niistä tulee virta kun auto käynnistetään ja eberi alkaa pöhistä.

Helpoiten saat hommat pelaamaan 5 -napaisilla releillä, joissa on vaihtokosketin (87 ja 87a).
hannujl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 24.08.2005 10:52
Paikkakunta: Kehä 4:n liepeillä...

Viesti Kirjoittaja hannujl »

JUHUU!

Nyt se on tehty. Eberin ohjaus "etäkäyttövalmius" Viton ensiasennuseberiin.

Koska mistään ei löytynyt ohjeita moiseen tuunailuun, TÄSSÄ SIIS OHJEET, prkl. Kaikki jotka hyödyntää ohjetta, voinee laittaa mulle mäyriksen vaivanpalkaks. Toinen vaihtoehto on viedä auto >600€ asennukseen...

1. Ajetaan auto talliin, avataan kaikki ovet, konepelti jne. Tässä vaiheessa "otetaan" mäyräkoira ja soitellaan frendeille. Vaimolle on tietysti kerrottu projektin vievän koko viikonlopun. Se siitä...

2. Kuskin penkki mäkeen. Akkuloodan muovikannet samaten. Aah, siinä se väriviidakko sijaitsee.

3. Ota tarpeellinen määrä nippusiteitä auki, jotta piuhoihin pääse kunnolla käsiks. Varo ohuita johtoja! Eberille menevä nippu sijaitsee johtokasan alla/pohjalla ja näkyy akun vasemmalla puolella, about puolessa välissä. Läpivienti auton alle akkuloodan perällä (siis jos katselee akkuloodaa kontiltaan kuskin oven suunnasta. Jees, taas mäyrikseen käsiks...

4. Netistä löytyy kaikenlaisia "ohjeellisia" eberin johdotuksia väreineen. Mitä v***a? Eihän nipussa ole samoja värejä. Ei kun auton alle ja liittimeen käsiks. Kiitos sille alustamassaajalle, joka suojasit myös tämän liittimen...

5. Vito <-> Eber värinvaihto lennossa

Vito johtosarja <-> Eber
***********************
1: pun/har <-> pun (2,5mm2)
2: rus <-> rus (2,5mm2)
3: tyhjä <-> pun/mus
4: vihr <-> vihr
5: pun/kelt <-> sin/val
6: sin/mus <-> sin
7: kel/vihr <-> kelt
8: tyhjä <-> mus/val

Tärkeimmät siis 1,2,6,7.

Vesipumpun piuhan väri on vihr/pun (viton johtosarjassa). Mäyrä kolisee...

6. "Paksu sähkö" tulee sulakkeelta 26 (pun/har), ja on jatkuvasti päällä (ihan vaan tiedoks). Samaten miinus (rus). Pulattavaa on siis kaksi eber ohjausta, tuulettimen ohjaus ja vesipumpun ohjaus.

7. Käytin vaihtokosketinreleitä, kiitos hannu1 vinkit. Diodeilla olis voinut tehdä, mutta....

8. Vesipumpun ohjaus:
Auton releet sijaitsee samassa kotelossa vasemmalla puolella. Paikota vihreällä kannalla olevat harmaat releet (suorakaiteen muotoisia, poikkeaa autoreleistä). Niitä on kaksi. Ota releet KANTOINEEN pois kiinnikkeestä, Ai miten? Noh, Työnnä sormi relekannan yläosan ja kiinnikkeen väliin, siellä on sellainen kieli jota taivuttamalla kanta nousee helposti ylös (mulla meni 1/2 tuntia ja 2 kaljaa...). Valitse käsittelyyn rele josta löytyy vihr/pun piuha ja mus/sin ohjaus kelalle. Johtosarjaan on tehty lisälenkki ihankuin jotain varten (ooh!). Tuossa siis ekan releen paikka.
Itse tein siten että katkaisin "tulevan" mus/sin piuhan ja kytkin 87 nastaan, 87a:han +12V sulakkeen takaa ja 30 syöttää olemassa olevaa relettä.

9. Tuulettimen ohjaus
Tuulettimen ohjaus löytyy ottamalla mankan pois ja siellä on valmis liitin ohjausta varten (mus/kel). Tohon tuomalla 12V siis tuuletin pyörii 1. asennolla (ja vie 5,5A virtaa!). Itse tei siis siten että laitoin releen akkukoteloon ja vedin piuhan ylös tuulettimelle. Ei tarvi vaihtokosketinta. Syöttö taasen sulakkeen takaa...

10. Eberin ohjaukset
Eberille menevässä nipussa olevat sin/mus (6) ja kel/vihr (7) pitää "relettää". Eli molemmat siis poikki ja rele väliin siten että
30 -> eberin suuntaan
87 -> katkaistuun piuhaan.
87a -> kytketään +12V tietysti sulakkeen takaa...

11. Releiden ohjaus
Kaikki 4 relettä kytketään rinnan eli kaikki vetää kun ohjaus kytketään. Joojoo, olis voinu käyttää tuplakärkisiä releitä, mutta noi on edullisia. Kelan rinnalle kannattaa laittaa diodi, varsinkin jos ohjaa kellolla jossa on transistorilähtö.

12. Kellolaite.
En ohjeista mitään kellolaitteesta, koska jokainen asentaa minkä ite haluaa. Kannattaa vetää 3-nap kaapeli akkulaatikolta kojelaudalle, jossa kulkee +12V, miinus ja ohjaus. Itsellä tällä hetkellä kellon virkaa ajaa kytkin ja 8v killeri...

Se on siinä. Otin pari kuvaa, mutta mites ne tänne postaat. Jos joku tarvii vinkkejä, voin piirtää hiilellä kartongille kytkiksen.

Meni koko viikonloppu . Toisaalta, tuli tehtyä öljyhuolto autolle ja itelle, mittarivalojen vaihto, siivous, lisävalojen asennus sekä renkaanvaihto.

:shock:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

hannujl kirjoitti:
4. Netistä löytyy kaikenlaisia "ohjeellisia" eberin johdotuksia väreineen. Mitä v***a? Eihän nipussa ole samoja värejä. Ei kun auton alle ja liittimeen käsiks. Kiitos sille alustamassaajalle, joka suojasit myös tämän liittimen...
Kädet likaantuu vähemmän jos katsoo johdotuksen värit kytkentäkaaviosta. :wink:
pallaes
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 15.03.2010 22:30

Tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja pallaes »

HEI !

Entä jos haluaa vain itse panna eberin päälle ilman mitään kelloajoitusta käynnistämättä moottoria - onko mahdollista muuttaa vain paneelissa olevan katkaisimen ohjausta (toimisi ilmeisesti vain jos katkaisin on 'moottorin käynti-virran' ja eberin välissä. Eli siis ohjaus menisi kytkimeltä eteenpäin ilman moottorin käymistä.

Jos 'moottorin käynti-virran' syöttö on suoraan eberille sieltä piuhanipuista ja kojelaudassa oleva katkaisin vain jonkinlainen lisäliipaisu, niin ei ilmeisesti onnistu näin helposti.
KimmoV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.10.2010 16:43

Viesti Kirjoittaja KimmoV »

Eli tein tämän ohjeen mukaan myös itselleni tuon eberin ohjauksen ja ohjauslaitteena on tuo Easy Start R+. Muuten kaikki meni putkeen, mutta minulla ei ollut tuota vesipumpun relettä ollenkaan. Löytyi vain yksi harmaa rele vihreästä relekannasta, ei kahta. Ja se mikä oli paikalla, niin siitä ei löytynyt noita piuhanvärejä, mitä ohjeessa oli. Eli olisiko jollain havaintoa tuon vesipumpun ohjauksesta? Vesipumppu kyllä löytyy moottorin takaa ylhäältä, rintapellin alta. Alkaa tulla jo sen verran pakkasta, että olisi kiva saada toimimaan.
KimmoV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.10.2010 16:43

Viesti Kirjoittaja KimmoV »

No niin. Homma selvitetty. Eli koska minulla on ilmastointi ja rest-nappula, niin ohjaus vesipumpulle löytyi tosiaan tuuletin/ilmastointipaneelin takaa. Kytkin siellä ohjauksen pun/vihr-johtoon, joka menee kiertovesipumpulle. Tosin kiertovesipumppu oli korkannut ja jouduin vaihtamaan uuden, mutta hinta ei ollut paha Merteil:llä (55€). Ja tosiaan tuolta mankan takaa löytyi myös tuolle tuulettimelle ylimääräinen naarasliittimellä varustettu ohjauspiuha (kelt/must). Nyt kun aamulla avaa silmät, niin kaukosäätimestä eberi päälle ja kone on lämmin kun pääsee autoon asti. Ajankohta onnistumiselle ei olisi voinnut olla parempi, kun lupasivat tänne eteläänkin -10-15 astetta pakkasta.
joninuo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 26.11.2012 22:08

Re: Viton Eberi (edelleen)

Viesti Kirjoittaja joninuo »

Mihin vesiletkuun viton eberi asemnetaan? Olisiko jollain kuvaa tai osaisiko kertoa mihin väliin tulee kytkeä?
Tonbay
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 25.08.2016 21:42

Re: Viton Eberi (edelleen)

Viesti Kirjoittaja Tonbay »

Onkos tää ohje w639 can ohjattuun eberiin?
Vastaa Viestiin