W202 C200 nykkii ja kiihtyy tahkeasti (korjattu)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Joeyseye
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 03.06.2007 21:26

W202 C200 nykkii ja kiihtyy tahkeasti (korjattu)

Viesti Kirjoittaja Joeyseye »

Auto vm. 1997. 2ltr bensiinikone. Kiihdyttäessä tuntuu ns. kuollut kohta, eli auto hyytyy ja tuntuu kuin ei sais bensaa. Tuon kohdan yli mentyään toimii noin viiteentuhanteen kierrokseen asti ja jälleen alkaa hyytyä.

Pienillä kierroksilla toimii kutakuinkin normaalisti, tosin vastaa kaasuun melkoisen hitaasti ja kun kaasun löysää niin kierrokset tippuu varsin hissukseen. Joku sanoi että tämmösiä ne mersut on....

Oireet alkoi kun tultiin autoa ostamasta ja risteyksestä kiihdytettäessä lamaantui mersu hetkeksi ja nykitti niin perkuleesti. Aikansa auto kakoi, ja sen jälkeen nykiminen loppui, mutta kaasupoljinta ei kärsinyt painaa pohjaan. Noh, vikakoodit ilmoitti että nokka-akselin asennontunnistin, ei signaalia. Se vaihdettiin, kuten myös erittäin likainen ilmamassamittari.

Auton toiminta parani huomattavasti em. toimenpiteiden jälkeen, mutta nyt sapettaa tuo ylhäällä mainittu kuollut kohta. Kaasupolkimen kärsii painaa pohjaan kyllä noiden antureiden vaihdon jälkeen, mutta risteyksestä ei tartte kyllä ahtaisiin väleihin lähteä. Tuntuu kuin purkkaa tukasta repis.

Olisko jollain ollut samaa ongelmaa? Mistä tätä probleemaa kannattais lähteä nyt purkamaan? Lambda-anturi tarkistettiin muuten mittaamalla että kyllä se säätää, ilmeisesti tuo nokka-akselin asentotunnistin aiheutti jonkinlaisen hätätilan ja myös lambdasta aiheutui hälytys koska mentiin rajojen ulkopuolelle. Tosin testeri sekos just sopivasti noiden anturivaihtojen jälkeen, eikä koeajolenkin jälkeen päästy enään lukemaan vikakoodeja, joten saattaa kait se lambda olla paskana kans..

Semmoset seikat tuli tähän vuodatukseen vielä mieleen, että pakoputki on ajon jälkeen viimeistä pönttöä myöten pirun kuuma. Että käviskö se nyt laihalla tai myöhäsellä vai olisko lambda vai mitä tekis. Jois oluen. Laskekaapa joku nyt tästä sitten yks ynnä yks, ja kertokaa olisko vastaus kuitenkin kaks.

-Joey
Viimeksi muokannut Joeyseye, To 18.10.2007 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mäcciz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ke 16.03.2005 13:54
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mäcciz »

Itellä vähä samoja oireita...oliko muuten minkä hintasia tuo nokka-akselin asentotunnistin ja ilmamassamittari?
Joeyseye
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 03.06.2007 21:26

Viesti Kirjoittaja Joeyseye »

Mäcciz kirjoitti:Itellä vähä samoja oireita...oliko muuten minkä hintasia tuo nokka-akselin asentotunnistin ja ilmamassamittari?

asentotunnistin tais olla n 110 egeä ja ilmamassamittari 75, im-mittari oli tarvike, mitä pierspurkkeja ne nyt olikaan...
Avatar
Mäcciz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ke 16.03.2005 13:54
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mäcciz »

Tattista...pitää kokeilla kummeneeko tuo yhtään ku vaihtaa nuo
Joeyseye
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 03.06.2007 21:26

Viesti Kirjoittaja Joeyseye »

eiks tähän joku haluais heittää hurjia arvauksia??
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Joeyseye kirjoitti:eiks tähän joku haluais heittää hurjia arvauksia??
Muuta en pysty neuvomaan kuin että juo edes se olut ensalkuun!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Samoja oireita on suvussa kulkevassa -98 C180:ssä. Ilmamassamittarin vaihto auttoi juuri siihen, että kaasun pystyi painamaan pohjaan ilman, että kone hyytyy.
Nyt on kuitenkin ehkä uutta vikaa. Kuollut kohta jossain 3000-4000 rpm välillä ja vikakoodina lambdan lämmitin, joka kyllä on mittaamalla yhtäläinen uuden anturin kanssa. Lisäksi ohjaus väittää säädön olevan rikkaassa stopissa ja seos liian laihaa. Imuilmavuotoja ei pitäisi olla. Uusi lambda-anturi on tuossa hyllyssä. Jospa sen ennen lumia ehtisi vaihtaa ja katsoa kulkeeko paremmin ja häviääkö vikakoodit.
Kaasuun reagointi on kyllä tuossa 1.8 koneessa melko verkkaista ja voimaa onkin vasta kunnon kierroksilla. Taitaa vain olla niin, että juuri nämä 1.8 litraiset ovat merkistä riippumatta tällaisia välimallin koneita, joita ei ehkä pitäisi valmistaa ollenkaan. Ehkä nämä ominaisuudet säilyvät Mersulla siinä 2 litraisessa myllyssäkin?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Joeyseye kirjoitti:
Mäcciz kirjoitti:Itellä vähä samoja oireita...oliko muuten minkä hintasia tuo nokka-akselin asentotunnistin ja ilmamassamittari?

asentotunnistin tais olla n 110 egeä ja ilmamassamittari 75, im-mittari oli tarvike, mitä pierspurkkeja ne nyt olikaan...
Ja autosi on ilmeisesti diesel, toivottavasti :lol: Meinaan bensavehkeen uusi ilmamassamittari maksaa hiukka enemmän...tarvikkeenakin :wink: Palikat sopii kyllä ristiin, mutta toiminta on vähän niin ja näin :lol: :lol:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Joeyseye
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 03.06.2007 21:26

Viesti Kirjoittaja Joeyseye »

M.K kirjoitti:
Joeyseye kirjoitti:
Mäcciz kirjoitti:Itellä vähä samoja oireita...oliko muuten minkä hintasia tuo nokka-akselin asentotunnistin ja ilmamassamittari?

asentotunnistin tais olla n 110 egeä ja ilmamassamittari 75, im-mittari oli tarvike, mitä pierspurkkeja ne nyt olikaan...
Ja autosi on ilmeisesti diesel, toivottavasti :lol: Meinaan bensavehkeen uusi ilmamassamittari maksaa hiukka enemmän...tarvikkeenakin :wink: Palikat sopii kyllä ristiin, mutta toiminta on vähän niin ja näin :lol: :lol:

no hitto, bensa se on. en minä kyselly kun asentaja kävi kirjoista kattomassa ja löi anturin paikalleen. mistä sen nyt erottaa mihin tuo anturi on tarkoitettu.
c180mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ke 23.07.2003 19:47
Paikkakunta: tampere

ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja c180mersu »

Kokoemuksesta voin sanoa ettei c180 aut toimi niillä pelkillä "sydänosilla" vikaa tulee tyhjäkäyntiin ja vaihtamisalueihin. Tarvike osana myydään ainoastaan cdi moottorin tunnistinta h.n. 80€
Oikea maksaa Veholla 480€ ja saksasta tilattuna n. 120€.

nim.kokeillut
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja janimat »

c180mersu kirjoitti:Kokoemuksesta voin sanoa ettei c180 aut toimi niillä pelkillä "sydänosilla" vikaa tulee tyhjäkäyntiin ja vaihtamisalueihin. Tarvike osana myydään ainoastaan cdi moottorin tunnistinta h.n. 80€
Oikea maksaa Veholla 480€ ja saksasta tilattuna n. 120€.

nim.kokeillut
Mistähän tunnistimesta oli nyt puhe?

Minä laitoin talvella C180 11/97-rekisteröityyn uuden ilmamassanmittarin mallia alkuperäinen Bosch-tarvike.

Ostin Bosch-tarvikeliikkeestä hintaan 210€. Heillä oli hyllyssä ja auto piti saada nopeasti ajoon, joten en ehtinyt Saksasta tilailla. Boschin numero oli 0 280 217 114 ja MB:n 000 094 09 48. Samat numerot löytyi uudesta ja vanhasta osasta.

Tuolla vaihdolla sain omastani korjattua ontumisen kiihdyttäessä.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Joeyseye
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 03.06.2007 21:26

Viesti Kirjoittaja Joeyseye »

no niihän se oli että asennettu osa on dieseliin. bensamallin vastaava reilut neljä satkua....

ja ei oo takeita että toimis senkään jälkeen... meinasivat että happitunnistin vois olla toinen joka aiheuttaa tuota "purkkamaisuutta" että tälleen, ostellaan antureita ja toivotaan parasta?
Avatar
Mäcciz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ke 16.03.2005 13:54
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mäcciz »

Meinaan bensavehkeen uusi ilmamassamittari maksaa hiukka enemmän...tarvikkeenakin
Tänään kysäisin MB-osasta Oulussa omaan joka on 200b niin on kahta mallia ja halvempi oli sen 220€
Joeyseye
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 03.06.2007 21:26

Re: ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Joeyseye »

c180mersu kirjoitti:Kokoemuksesta voin sanoa ettei c180 aut toimi niillä pelkillä "sydänosilla" vikaa tulee tyhjäkäyntiin ja vaihtamisalueihin. Tarvike osana myydään ainoastaan cdi moottorin tunnistinta h.n. 80€
Oikea maksaa Veholla 480€ ja saksasta tilattuna n. 120€.

nim.kokeillut
kerros mistä vois tilata suoraan saksasta?
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

itsellä ilmamassamittarivika oireili vain täyskiihdytyksessä takkuiluna korkeilla kierroksilla. Alaväännöstä ei juurikaan huomannut mitään.

Uusi alkuperäisosa (n.500e argh) ja kone välittömästi kuntoon. Tarvikeosien kikkailussa voi näissä osissa mennä helposti enemmänkin, jos pitää ostaa sekä tarvike että alkuperäinen. Itse olen enemmän alkuperäisosien kannalla.
Joeyseye
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 03.06.2007 21:26

Re: ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Joeyseye »

Joeyseye kirjoitti:
c180mersu kirjoitti:Kokoemuksesta voin sanoa ettei c180 aut toimi niillä pelkillä "sydänosilla" vikaa tulee tyhjäkäyntiin ja vaihtamisalueihin. Tarvike osana myydään ainoastaan cdi moottorin tunnistinta h.n. 80€
Oikea maksaa Veholla 480€ ja saksasta tilattuna n. 120€.

nim.kokeillut
kerros mistä vois tilata suoraan saksasta?

itse itselleni vastaten:

autoteile toimittas alkuperäisen hintaan 260 egeä ja bosch-tarvikkeena 180. päälle verot ja rahti. Tosin tuon boschin tarvikeosan taitaa em. keskustelun perusteella saada suomestakin kohtuu hintaan.

Boschin sivustojen mukaan tähän autoon löytys nyt kaks vaihtoehtoa, toinen malleihin joissa on säätämätön katalysaattori ja toinen malleihin joissa katalysaattori... voisko joku nyt valaista mitä ihmettä tuo tarkoittaa.

Nooh, autoteilen tarjoama bosch-osa tuntee koodin 0 280 217 114 joka on ns. katalysaattorimalli katalysaattoriautoihin, heh.

Auton moottorina muuten 111 945

täähän on jännää. Oikein tuntee itsensä mersuharrastajaksi.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Sulla ei varmaan oo enää sitä alkuperäistä tallessa? Siinä olis ollut Boschin numero, sekä MB:n numero. Tuo Boschin tarvike on muuten ihan identtinen MB:n kanssa, vain tuo MB:n numero puuttuu... Siitä siis johtuu se korkeampi hinta! Ja valmistusmaana näyttää olevan made in germany.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Joeyseye
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 03.06.2007 21:26

Viesti Kirjoittaja Joeyseye »

janimat kirjoitti:Sulla ei varmaan oo enää sitä alkuperäistä tallessa? Siinä olis ollut Boschin numero, sekä MB:n numero. Tuo Boschin tarvike on muuten ihan identtinen MB:n kanssa, vain tuo MB:n numero puuttuu... Siitä siis johtuu se korkeampi hinta! Ja valmistusmaana näyttää olevan made in germany.

kyllä vanhakin on tallessa. Nimittäin laitoin sen eilen paikalleen testatakseni että miten käytös muuttuu tuohon liikkeessä asennettuun dieselin im-mittariin verrattuna. Kiitokset tiedoista, tarkistanpa huomenna mitä siihen on painettu.
Joeyseye
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 03.06.2007 21:26

Viesti Kirjoittaja Joeyseye »

pistänpä muistaessani tännekkin jos jotain sattuu kiinnostamaan. Auto on ollut kunnossa jonkin aikaa. Vika oli rikkonainen lambda anturi. Ja tuli se ilmamassamittarikin uusittua, hinta huimaavat 45egeä. Ja tarvikkeena saa ku pyytää. mersun omalla koodilla löytyy.
Vastaa Viestiin