W203 alustat ja niiden erot (sport/normi) + rattikyssäri

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

W203 alustat ja niiden erot (sport/normi) + rattikyssäri

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

W203 (pre facelift, -00-03) lie saanut pääasiassa yhdellä alustatyypillä (se normi löysä). Kuitenkin tarjolla oli sport-versio kovemmalla. Mutta mikä kaava sportin alustayhtälössä oikeasti on? Mitkä jouset, iskarit, onko muuta eroa normiin?

Kysymyksellä haen perusteluja josko käytetty w203 C180 kannaisi hankkia sporttina vai normi classic ja siihen asennettuna uusi alustasarja isoilla renkailla.

Sportteja on vähempi tarjolla ja pyynnit kovempia kuntoon nähden. Itse en sportin sisustasta juuri välitä, mutta alusta on ajossa toisesta taivaasta normiin verraten.

Jos alkuviikosta jää haaviin aiemmin tutkittu virheetön classic, niin kohta kyselen hyvän alustaratkaisun ja alustatoimittajan perään.
Viimeksi muokannut Vesa T, Ma 19.03.2007 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Itse äänestäisin alkuperäisen sporttialustan perään.

Madallusjousien ja erityisesti niistä seuraavien camber-haasteiden kanssa tahkominen ei ole mitenkään huomattavan hauskaa puuhaa.

Jos päätät laittaa 203:en alustasarjan, suosittelen Eibach Pro Kit + Bilstein Sprint.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

ok

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Kyllä se näyttäis sportin puoleen aihe suuntautuvan. Eräässä sport yksilössä oli 4-puolainen nahkaratti. Eikö kaikissa sporteissa kuuluisi olla 3-puolainen ratti. Myyjä väitti olevan alkuperäinen, mutta laittoi miettimään josko oli jouduttu vaihtamaan kolarin jälkeen 4- puolainen tilalle? Vai uusitaanko koko bagiratti tyynyn laukeamisen jälkeen?

Kahden yksilön välillä haarukoin: -03 sport (66 tkm) ja -03 classic (98 tkm). Molemmat erittäin siistejä, mutta sport yksityisellä ilman takuuta 3 t€ kalliimpana. Kyseessä siis C180 T kompressor.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Bensamoottoreiden yhteydessä kromattu pakoputkenpää.
Polkimet ja jarrut (vaativat 17" vanteet), sekä ratti 3-puolainen.
Sisustuksessa pieniä eroja, en muista niitä tarkkaan.
Viisipuolaiset aluvanteet.
Alusta vakio -15mm.


Olisikko yksi valintaperuste -03 malleissa se facelift.

Olen kyllä ajellut molemmilla alustoilla, siis sport/eibach.
Eibachilla + hyvät iskarit (koni, tai bilstein) tulee parempi.
Tai se on tietty makuasia, mutta jos haluaa kovaa ajella, niin ero on selvä.
Vakioiskareilla alkaa huojumaan jo alle kahdensadan, pikkuheitoissakin ja peräpää pohjailee.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Facelift malli tulee vasta -04 toukokuusta alkaen.

Itellä tuo Classic malli ja talvella tuo alusta ei tunnu yhtään löysälle 15" renkailla. Millanenhan tuo sport alusta, 17" vanteilla, on ajaa jää möykkyisellä tiellä -20 asteen pakkasella?
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

niin

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Kyllä se tieten alustan jämäkkyys riippuu rengastuksesta. Koeajettu (n. 50 km matkaa) normialusta nastoilla oli kyllä hiukan hutera, verraten toiseen vastaavaan classiciin, jossa oli alustasarja (ei tarkempaa tietoa setin tyypistä, saattoi olla pelkät jouset vaki-iskareilla) ja nastat. Myös miinusilmiö madalletussa alustassa löytyi, se nimittäin kulki montuissa ja syvänteissä kuin aallon harjalta toiselle, eli kyseessä lienee pintakovuus ja tuntui nykytyksenä korissa.

Sportin kokemukset jää alle 10 km, eikä pakkaskokemuksia ole. Sportin alusta oli luonnollisesti uraherkempi 17" pyörillä, varsinkin kovassa jarrutuksessa uraisella tiellä.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Vesa T:

Tuo aallonharjailmiö tulee juuri siitä, kun laitetaan madallusjouset ja jätetään vakioiskarit paikoilleen. Autosta tulee tällöin juuri vellova/pintakova ja kyyti vain huononee, kun vakioiskarit alkavat vain löystymään lisää puristuksissa.

Alusta ratkaisuun sanoisin, että Mersussa sport (ja ilmeisesti myös avantgarde?) on ainoa oikea ratkaisu alustan suhteen. Elegance on Suomen teillä aivan toivoton keinuja.

Madalluksen haittapuolia on juuri matalaksi mennyt maavara, josta seuraa kaikkien kolojen, möykkyjen ja epätavallisten pikkuesteiden väistely. Joku kyseli sitä 20-asteen pakkasta ja sanotaan näin, että 20 astetta ei vielä haittaa, mutta lähempänä 30 pakkasastetta tuntuu niin kuin ajaisi rautakangella.

Jotkut pitää madalletun auton ulkonäöstä. Ehkä madallus antaa sporttisen ilmeen,mutta minusta se ei ole mikään kynnyskysymys. W202 classic on kyllä niin korkea, että se näyttää omaan verrattuna maastoautolta, johon lievä madallus olisi paikallaankin. Mutta makuasioista....

Renkaista:

0ma auto vain parani 17' 215/45 renkailla verratuna aiempiin 15' 195 renkaisiin. Tuntuu, että madallettu alusta sporttiiskaireineen ei kaipaa yhtään ylimääräistä kumia tutisuttamaan kyytiä. Eikä ole edelleenkään liian kovaa kyytiä. Odotan innolla, että pääsee laittamaan kesärenkaat taas alle.
mikal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Ma 03.01.2005 20:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikal »

Sportti paketti on ollu ihan pirun hyvä!
Vuoden kokemuksella. Kitkat alla ja pehmeesti menee.
Pari kertaa joutu talvella ajeleen varovaisemmin kun suojakelin jälkeen tuli pakkanen. Ns. kierteleen monttuja. Olisko ollu koeajo autossa liian vähän painetta renkaissa? Pitää olla joku 2.7-2.8 bar
Jos laittaa alle niin alkaa veteleen ja jarrutuksissa huono.
W201 - 92
Ex Mercedes-benz w639 - 06
Ex w203 - 04
Ex w203 - 01
rollierz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 17.11.2005 20:55

Viesti Kirjoittaja rollierz »

Alustojen kovuuksista kyseleminen on kyllä vaikeata, se mikä on jonkun mielestä kova on toisen mielestä löysä jne.

Minä kun olen sitämieltä että useimmat vakioalustat ovat suorastaan kamalia ajaa, kun ovat liian löysiä ja toimivat rauhallisessakin ajossa epäjohdonmukaisesti.

Firmalle ostettiin uusi VW Bora 1.6 johon piti vaihtaa ahdistavan ylipehmeän alustan tilalle KW alustasarja noin tuhannen ajokilometrin jälkeen, rupes taas autoilu maistumaan pojille :lol:
200D oli ja meni
C32 oli ja meni
300D on ja pysyy
E55 on ja menossa
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Herättelen tätä aihetta..

Kysymys kuuluu, meneekö sport jouset suoraan vakio avantgarden jousien tilalle?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Vastaa Viestiin