w124 320/24 -93 käyntiongelma
w124 320/24 -93 käyntiongelma
Autossani rupesi tyhjäkäynti hörähtelemään satunnaisesti, välillä sammui ja vällilä ei ja nyt vika pahentunut! Myös täyskaasulla kiihdyttäessä meno katkeilee yläkierroksilla(tuntuu kuin bensan saanti tyrehtyisi). Käytin Lappeen Sunilla ihmeteltävänä Huomattiin että puolan piuhat ovat huonossa kunnossa ja antaa häiriötä kun niitä taivuttelee! Asentaja oli sitä mieltä että autossa on varmaan lamda-anturi sökö, koska käy hiton laihalla ja arvot päin peetä... sekä sytytyspiuha ongelma. Oisko kellään vinkkejä tai kokemusta vastaavista ongelmista.
Köyhyys ei ole ilo, vaikka välillä vähän naurattaakin
Tuolla on Capricemanin ohjeet johtojen korjaukseen http://www.ideaport.edu.hel.fi/capriceman/site/
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
Kiitos linkistä! Erittäin tutun näköinen piuhoitus. Pitänee laitella ne piuhat uusiksi ja vaihtaa lamda, koska kerkesin tilaamaan sen jo.Sami201 kirjoitti:Tuolla on Capricemanin ohjeet johtojen korjaukseen http://www.ideaport.edu.hel.fi/capriceman/site/
Köyhyys ei ole ilo, vaikka välillä vähän naurattaakin
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
On lamdalla, jonka vaihdoi tänään uuteen. Vika alkoi seuraavasti: Muutaman päivän välein auto alkoi tyhjäkäynnillä hörähtelemään ja joko sammui tai jäi käyntiin, sitten vika paheni ja rupesi tekemään sitä lähes kokoajan. Tasaisessa matka-ajossa auto toimi niinkuin pitikin, mutta pedali pohjassa ensiksi kiihtyi niinkuin kuuluukin ja ykskaks hyytyy ja kun pitää polkimen pohjassa, hetken kuluttua lähtee vetämään uudestaan ja sama toistuu uudestaan... Käytin autoa lappeen sunilla ja siellä kaveri huomasi 2,5 tunnin etsimisen jälkeen sytytyspiuha vian (samanlaiset kuin sinun autossa ) Asentaja kun väänteli piuhoja auto lopetti käymästä kaikilla sylintereillä. Nyt olen korjannut sinun sivujen hyvillä ohjeilla piuhat ja vaihtanut uudet tulpat sekä tulpanjohdot ja yhden puolan joka löi vähän läpi. Nyt auto käy taas kaikilla sylintereillä eikä sammu kokoajan, mutta nykii jonkun verran kaupunkinopeuksissa sekä tyhjäkäynti heijaa kovasti. Kun tänään ajelin vitutuskäyrä nous kattoon, löin pedaaliin tossa kutostiellä pohjaan, auto tuntu vetävän melko hyvin ja katkokset eivät olleet yhtä rajuja kuin aikaisemmin vaikka niitä ilmenikin. Autossa on myös uusi bensasuodatin. Miten se nokan tunnistin aiheuttaa vikaa, jos semmoista vois epäillä? En muuten vaihtanut kuin sytkäpiuhat, vaikka muutkin moottoripiuhat kyllä näytti aika heikoilta.capriceman kirjoitti:Kerroppa tarkasti miten auto käyttäytyy. Onko lambdalla vai ilman ?
Köyhyys ei ole ilo, vaikka välillä vähän naurattaakin
Jos ei muualta löydy vikaa, niin kannattanee tarkastaa myös sähköisen kaasuläpän johdot – siinäkin on käytetty sitä biohajoavaa johtoa.
Tiedä sitten, miten se oikeasti vaikuttaa mutta jos tyhjäkäynti heijaa niin se saattaisi johtu myös siitä, että kaasuläppä heiluu omia aikojaan.
http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... p?p=889326
http://mercedesshop.com/shopforum/showt ... p?t=137964
Joku oli korjannut 600:sta kaasuläpän johdot.
http://v12uberalles.com/throttle_actuator_rewire.htm
Tämä oli sitten pelkkää arvailua eikä perustu mihinkään omaan kokemukseen.
t.
Risto
Tiedä sitten, miten se oikeasti vaikuttaa mutta jos tyhjäkäynti heijaa niin se saattaisi johtu myös siitä, että kaasuläppä heiluu omia aikojaan.
http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... p?p=889326
http://mercedesshop.com/shopforum/showt ... p?t=137964
Joku oli korjannut 600:sta kaasuläpän johdot.
http://v12uberalles.com/throttle_actuator_rewire.htm
Tämä oli sitten pelkkää arvailua eikä perustu mihinkään omaan kokemukseen.
t.
Risto
E500 – 211.070
Niin olikos tuossa M104:ssa erikseen bensapumpun relettä??
Kun tuossa viereisessä topikissa ihmetellään käynti tai oikeastaan käymättömyys ongelmia kanssa ja siellä pakinoidaan, ettei ole erillistä relettä vaan MAS, johon yhdistelty sitä ja tätä ja tietty maksaakin sitten 15 kertaa tuon 30e....
Kun tuossa viereisessä topikissa ihmetellään käynti tai oikeastaan käymättömyys ongelmia kanssa ja siellä pakinoidaan, ettei ole erillistä relettä vaan MAS, johon yhdistelty sitä ja tätä ja tietty maksaakin sitten 15 kertaa tuon 30e....
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Vikaa on melkein helpoin lähestyä seos puolelta, eli kun vika ilmenee niin lambda signaalia tulisi seurata silloin. ECM on jo muutenkin ohjelmoitu väärin joten jos lambda signaali heikkenee koneen maadotuksen heikkouden takia niin polttotulos menee laihalle ja alkaa nypytys ja pahmmillaan nykiminen.
Pitkällä juoksulla menee venttiilit sököksi
Okei eli mittaa lambdasignaalia sen tulee heilua 300mV-800mV välillä.
jos mittaus menee alle 100mV niin kone on laihalla ja jos yli 900mV niin rikkaalla.
Yleismittarilla voit mitata, mutta lambdamittari olisi tietysti paras.
Yleismittarilla tulee mitata seuraavasti:
Mittarin miinus koneen rungosta, mittarin plus lambdan sensor johdosta.
mittari 2V asennolla tai vastaavalla jännitealueella, automaatti valintaa ei pidä käyttää.
http://capriceman.ifastnet.com/lambda.pdf
Lambda tiedon perusteella voidaan sulkea useita antureita ja lohkoja sytytys ja ruiskupuolelta pois.
No kuten totesin joskus että jos puolan ensiöjohdot menee oikosulkuun se vaurioittaa melkein aina ECM boxin pääte fetit. Joten tarkastele ECM ettei siellä ole palaneita folioita.
Pitkällä juoksulla menee venttiilit sököksi
Okei eli mittaa lambdasignaalia sen tulee heilua 300mV-800mV välillä.
jos mittaus menee alle 100mV niin kone on laihalla ja jos yli 900mV niin rikkaalla.
Yleismittarilla voit mitata, mutta lambdamittari olisi tietysti paras.
Yleismittarilla tulee mitata seuraavasti:
Mittarin miinus koneen rungosta, mittarin plus lambdan sensor johdosta.
mittari 2V asennolla tai vastaavalla jännitealueella, automaatti valintaa ei pidä käyttää.
http://capriceman.ifastnet.com/lambda.pdf
Lambda tiedon perusteella voidaan sulkea useita antureita ja lohkoja sytytys ja ruiskupuolelta pois.
No kuten totesin joskus että jos puolan ensiöjohdot menee oikosulkuun se vaurioittaa melkein aina ECM boxin pääte fetit. Joten tarkastele ECM ettei siellä ole palaneita folioita.
itellä tekee 300te samaa ku on alle 1/4tankki bensaa.. tankissa/sen yhteydessä oleva siirtopumppu ei toimi.
mitä kysymykseen tulee, bensasuodatin voi olla tukossa. määräjakajassa voi olla bensanpaineen hienosäädin rikki. bensapuolen vika kuitenki lähes varmasti.
mitä kysymykseen tulee, bensasuodatin voi olla tukossa. määräjakajassa voi olla bensanpaineen hienosäädin rikki. bensapuolen vika kuitenki lähes varmasti.
mb 300te -90, bmw 320tic -84, bmw 520i -88, volvo 740 -85...
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ei oo määräjakajaa, polttoaineen suodatin tekee kokoajan tehoilla häiriötä.
Ei niin että välillä pelaa ja välillä ei.
Omassa oli TPS anturin johdotukset murtuneet myös, samanlailla kun puolan ensiöpuolen johdot. Sitten kuumana käy myös ilmamassamittarin johdotus varsinkin koneen takana.
Lambda on se josta kannattaa aloittaa mittaukset niin ei mene turhaan aikaa miettimiseen
Ei niin että välillä pelaa ja välillä ei.
Omassa oli TPS anturin johdotukset murtuneet myös, samanlailla kun puolan ensiöpuolen johdot. Sitten kuumana käy myös ilmamassamittarin johdotus varsinkin koneen takana.
Lambda on se josta kannattaa aloittaa mittaukset niin ei mene turhaan aikaa miettimiseen
Ei löytynyt vikaa autosähkössä . Pitää tutkia/vetää uusia moottorinjohtoja, jos niissä ois se vika. Vikamuistissa oli 2 vikaa: ilmamäärämittari ei toimisi ja lambda menee yli arvojen, ne nollattiin ja ne ei tulleet enää takaisin, vaikka vika jatkui. Ne saattoi johtua löytyneestä imuilmavuodosta, joka korjattiin mutta ei vaikuttanut varsinaiseen vikaan. Asentaja oli sitä mieltä että ruisku pätkii bensansyöttöä jostain syystä. Voisiko johtua kaasuläpän viasta (siihen tulevat johdot oikosessa)?
Köyhyys ei ole ilo, vaikka välillä vähän naurattaakin
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mittaa TPS anturin keskimmäisestä johtimesta jännite koneen runkoa vasten sen tulee muuttua 0.7V-5V tasaisesti riippuen kaasun määrästä. Talla pohjassa se 5V ja tyhjäkäynnillä 0,6V-0,7V.
Autokorjaamot on hieman heikoilla, kun nämä HFM laitteet on hieman ongelmallisia. Skoopilla kannattaa katsoa ruiskupulssit pulssien katoaminen tarkoittaa että ilmamassamittari antaa väärää tietoa jolloin ruiskutus katkaistaan hetkeksi.
Jos ei lambdan mittaus luonnistu niin sitten seuraavaa...
Tarkista ilmamäärämittarin johdotus ECM:lle.
Tarkista TPS anturin johdotus ECM:lle.
Harvassa autossa on näin huonoja johtoja, minulle tämä on ensimmäinen ja varmasti viimeinen mersu sen verran huonoja kokemuksia on ollut.
niin ja onneksi sulla on 320, 280 kone on toivottoman huono vääntämään
320 on sitten paljon paree
Autokorjaamot on hieman heikoilla, kun nämä HFM laitteet on hieman ongelmallisia. Skoopilla kannattaa katsoa ruiskupulssit pulssien katoaminen tarkoittaa että ilmamassamittari antaa väärää tietoa jolloin ruiskutus katkaistaan hetkeksi.
Jos ei lambdan mittaus luonnistu niin sitten seuraavaa...
Tarkista ilmamäärämittarin johdotus ECM:lle.
Tarkista TPS anturin johdotus ECM:lle.
Harvassa autossa on näin huonoja johtoja, minulle tämä on ensimmäinen ja varmasti viimeinen mersu sen verran huonoja kokemuksia on ollut.
niin ja onneksi sulla on 320, 280 kone on toivottoman huono vääntämään
320 on sitten paljon paree
Täytynee tehdä noi mittaukset, jos onnistun niissä . Tää on neljäs mersu josta miulla on kokemuksia= 290 td väyrynen-oli aika hyvä...: c180 sport-oli täys Paska! 190 2,3 jonka omistan vieläkin, siinä auto jota ylistän! ajettu 370 000 eikä ole tarvinnut kuin öljyjä vaihtaa. Ja sitten tää nykyinen, joka tuntui hyvältä peliltä tähän saakka...
Köyhyys ei ole ilo, vaikka välillä vähän naurattaakin
Hmm, onko oikeasti merkittävästi eroa noissa? Lussuihin vehkeisiin ehkä olen tottunut, mutta kyllä tuo mielestäni vapaastihengittäväksi tuon kokoiseksi vääntää ihan nätisti alakierroksilla ja ylempänäkin, tosin momentinmuuntimen puuttuminen manuaalilaatikkoisesta voi vaikuttaa ajotuntemuksiin. Ja kun herkkä kaikenlaisille sähköjutuille on, niin varmasti yksilöerojakin löytyycapriceman kirjoitti: niin ja onneksi sulla on 320, 280 kone on toivottoman huono vääntämään
320 on sitten paljon paree
Tässä muutama kuva autoni piuhoista. Ylemmässä ilmamassamittarin piuhat. Huonot piuhat on nyt korjattu, sekä vaihdettu uusi bensapumpun rele, mutta vika jatkuu. Nyt auto toimii kohtuu hyvin, saattaa jopa vartin mennä moitteettomasti ja sit alkaa pätkiminen. Huomasin että joka kerta kun vika tulee, eli veto loppuu (joka kestää noin 1sekunnin) niin hanskalokeron takaa kuuluu jostain `releestä` naksahdus.
Mikähän naksahdus mahtaa olla ja mistä kuulua?
Mikähän naksahdus mahtaa olla ja mistä kuulua?
Köyhyys ei ole ilo, vaikka välillä vähän naurattaakin