w202 c180 jälkiahtaminen
w202 c180 jälkiahtaminen
Onko kukaan foorumilaisista turbottanut w202 c180 bensapannua tai onkohan se ylipäätäänsä mahdollista.Tuleeko päästöjen kans ongelmia tai yleensä mitä ongelmia olisi edessä?
Koneen vaihtoon ei viitti alkaa,ni mietin et jos tohon koneeseen sais turbon pultattua..
Koneen vaihtoon ei viitti alkaa,ni mietin et jos tohon koneeseen sais turbon pultattua..
Niin päästömittaushan on tiedossa,mutta muuten miten esim. kompr. mesen osien yhteen sovittaminen tai muuta koneeseen vaihdettavaa??(alakerta)Ajatuksissa olisi pienillä ahdoilla tuleva kokonaisuus jotta kestävyys olisi hieman varmempaa.Että kestäisköhän toi vakioalakerta pienillä paineilla??Ja mitäs muuta olisi vaihdettava..seoksien kohilleen saaminen(bensapuoli)?Mistä pakosarja ja sopiva ahdin?!
Päästötesti tarkoitti siis sitä VTT:n testiä, joka maksaa sen tonnin tai pari. Se menee läpi tai sitten ei mene, mutta rahat menee kuitenkin. Itse ahtaminen nyt onnistuu ihan peruskaavalla, eli teetetään tarvittavat osat ja pultataan paikalleen. Nyt on mennyt jo 5 tonnia rahaa. Mikäli tehoa otetaan vain vähän ulos niin eihän siinä ole yhtään mitään järkeä vai onko ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuo on hyvä pointti, että todellakin tuossa vaiheessa on mennyt se min. 5000€! Voimansiirto on vielä tällä rahalla vakio, samoin kuin moottorin sisuskalut...veskola kirjoitti:Päästötesti tarkoitti siis sitä VTT:n testiä, joka maksaa sen tonnin tai pari. Se menee läpi tai sitten ei mene, mutta rahat menee kuitenkin. Itse ahtaminen nyt onnistuu ihan peruskaavalla, eli teetetään tarvittavat osat ja pultataan paikalleen. Nyt on mennyt jo 5 tonnia rahaa.
On tullu auton rakentamisessa huomattua, että mitä tahansa teet niin sen 1000-1500€ menee ihan pikku hilpetööriin jota haet joka toinen päivä rauta tai vst. kaupasta 50-100€:lla
Elämä on...
Tämä siis ei tarkoita sitä että epäilisin etteikö "ceemeli" olisi varannut riittävästi rahaa projektiin mutta se, että onko viisaampaa siirtyä jo tehokkaampaan malliin jossa voimansiirto, alusta ja jarrut on jo pykälää jämerämmät on sitten mielipidekymysys
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Lähinnä ajattelin kestävyyttä..Jonka vuoksi ei kovin suuri tehonlisäys ole hakusessa.Mutta jos tavoitteena olisi joku 250-300hv ni olisi varmaan helpoin vaihtaa kone tai koko auto.Ja jos tosta 1.8i edes joku 160-180hv kestävyyden nimissä irtoaisi olisi tyydyttävä.Jos kiire tulee ni lähtee muutamaa tuntia aiemmin...Tai jos g:voimia haluaa kokeilla,kiipeä katolle ja hyppää vapaalla tyyllillä kovimpaan kohtaan jonka pihastasi löydät.
Ja asiahan oli että onko kukaan turbottanut c180...!?
Ja asiahan oli että onko kukaan turbottanut c180...!?
Jos ajatellaan kestävyyttä, niin autoon vaihdetaan hyvät öljyt ja putsarit määräajoin, ja ajellaan nätisti.
Jos halutaan kompressorimersu, niin vaihdetaan auto c230kompressoriin.
Varmasti toimiva vaparibensan tee se itse turbotus on aika vaikeaa. Lisäksi tämä päästömittaus asettaa omat rajoituksensa yms. Katsastusmiehet eli AKE vaatii myös todistuksen siitä, että jarrut, sekä voimansiirto vastaa syntyviä tehoja, sikäli mikäli vähäpäästöisyydestä on jotenkin selvitty, mikä on jo ilmeisen vaikeaa.
Vanhojen dieseleiden kanssa puuhaaminen on helpompaa, monenlaisia vehkeitä on Suomenniemellä rakenneltu ja jopa leimattu...
Jos halutaan kompressorimersu, niin vaihdetaan auto c230kompressoriin.
Varmasti toimiva vaparibensan tee se itse turbotus on aika vaikeaa. Lisäksi tämä päästömittaus asettaa omat rajoituksensa yms. Katsastusmiehet eli AKE vaatii myös todistuksen siitä, että jarrut, sekä voimansiirto vastaa syntyviä tehoja, sikäli mikäli vähäpäästöisyydestä on jotenkin selvitty, mikä on jo ilmeisen vaikeaa.
Vanhojen dieseleiden kanssa puuhaaminen on helpompaa, monenlaisia vehkeitä on Suomenniemellä rakenneltu ja jopa leimattu...
Meinaa mennä vähän ohi jutun...Nää vinkit..
Edelleen kysymys oli "onko kukaan rakentanut tai tarkempaa tietoa"..
Ei olla vaihtamassa autoa tai mitä maksaa ja kuinka paljon!
Mitä tarvii koneelle tehdä,kestääkö koneen alakerta vakio hilppeillä "pienillä ahdoilla" 0,5~.Kansi/imupuolelle tarviiko muutoksia.Minkälainen olisi sopiva turbo kyseiseen projektiin.Bensapuolelle mitä muutoksia,entä tarviiko ja jos niin minkä verran puristuksia pudottaa.Ja mistä löytyisi seppä joka tekisi pakosarjan.
Öljyn saanti turbolle mistä olisi viisain ottaa,tämmösiin tässä haeskelen vastauksia..
Edelleen kysymys oli "onko kukaan rakentanut tai tarkempaa tietoa"..
Ei olla vaihtamassa autoa tai mitä maksaa ja kuinka paljon!
Mitä tarvii koneelle tehdä,kestääkö koneen alakerta vakio hilppeillä "pienillä ahdoilla" 0,5~.Kansi/imupuolelle tarviiko muutoksia.Minkälainen olisi sopiva turbo kyseiseen projektiin.Bensapuolelle mitä muutoksia,entä tarviiko ja jos niin minkä verran puristuksia pudottaa.Ja mistä löytyisi seppä joka tekisi pakosarjan.
Öljyn saanti turbolle mistä olisi viisain ottaa,tämmösiin tässä haeskelen vastauksia..
Yleisesti ottaen en ole kuullut minkään merkin enkä minkään mallin vähäpäästöisen jälkiahtamisen projektista. Toki sellaisia voi olla, mutta ne on sellaisilla rahamiehillä, jotka eivät näille forumeille kirjoittele ja toteuttajina on yleensä demec ja muut vastaavat firmat. Hekään eivät tänne kirjoittele, jotta miten tehtiin.
Usein olen kuullut näitä topicceja, jotta aletaan ahtamaan vähäpäästöistä, ja kysellään, jotta mitä pitääs tehdä ja miten tehtääs. Kuitenkaan koskaan yksikään näistä ei ole valmistunut, ei ainakaan ole forumeille tullut juttua. Yhtään VTT:n lappua en ole koskaan missään nähnyt näidenmuutosten jäljiltä. Siinä varmaan syy miksei nuo todelliset asiantuntijat edes vaivaudu antamaan vinkkejä tälläisiin.
Netistä tosin löytyy lukuisia ei vähäpäästöiseten bensaruiskujen projektikertomuksia, ne käyvät tähänkin tapaukseen aivan sellaisenaan. Toki tietokoneet autossa menevät aivan sekaisin kun siihen koneeseen menee tekemään muutoksia...mutta se nyt on pikkumurhe.
Mikäli tämän forumin käyttäjistä joku olisi tuollaisen tehnyt, niin olisi siinä kyllä henkeseitä tääll paukutettu monta iltaa. Moista tarinaa ei kuitenkaan ole olemassa, ei ole ollut, enkä usko että koskaan tulee olemaankaan.
Usein olen kuullut näitä topicceja, jotta aletaan ahtamaan vähäpäästöistä, ja kysellään, jotta mitä pitääs tehdä ja miten tehtääs. Kuitenkaan koskaan yksikään näistä ei ole valmistunut, ei ainakaan ole forumeille tullut juttua. Yhtään VTT:n lappua en ole koskaan missään nähnyt näidenmuutosten jäljiltä. Siinä varmaan syy miksei nuo todelliset asiantuntijat edes vaivaudu antamaan vinkkejä tälläisiin.
Netistä tosin löytyy lukuisia ei vähäpäästöiseten bensaruiskujen projektikertomuksia, ne käyvät tähänkin tapaukseen aivan sellaisenaan. Toki tietokoneet autossa menevät aivan sekaisin kun siihen koneeseen menee tekemään muutoksia...mutta se nyt on pikkumurhe.
Mikäli tämän forumin käyttäjistä joku olisi tuollaisen tehnyt, niin olisi siinä kyllä henkeseitä tääll paukutettu monta iltaa. Moista tarinaa ei kuitenkaan ole olemassa, ei ole ollut, enkä usko että koskaan tulee olemaankaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
.
Demecin sivuilta näet muutamia jälkikäteen kompuroituja moottoreita.
Se merkitsee samalla, että muuan Mika Karala siinä naapurissa saa ohjelmapuolen toimimaan.
Muutoskatsastuksista en tiedä, mutta sen tiedän, että jos niitä on tehty niin aika laajan ympyrän saa tehdä, jos on ohjelmat kulkeneet jonkun muun käsien kautta.
Mikalta voisi saada neuvoakin, Demecin kanssa asioidessa kannattaa valita mukaan se lomppa, joka on ihan tiineen näköinen.
Tämänlaatuisiin kysymyksiin on varmaan aina vaikea saada kunnollista vastausta.
Se on vähän absurdi, ei varmaankaan kysyjän mielestä, mutta toisten.
Lähtökohta on käytännössä toivoton ja alkupostauksien perusteella tulee sellainen vaikutelma, että vaelletaan vielä ihan yössä.
Jos alku olisi sellainen, josta välittyisi toisillekkin kuva, että asiaan on jo itsekkin ensin panostettu, niin varmaan olisi helpompi saada ihan käytännön neuvojakin.
Demecin sivuilta näet muutamia jälkikäteen kompuroituja moottoreita.
Se merkitsee samalla, että muuan Mika Karala siinä naapurissa saa ohjelmapuolen toimimaan.
Muutoskatsastuksista en tiedä, mutta sen tiedän, että jos niitä on tehty niin aika laajan ympyrän saa tehdä, jos on ohjelmat kulkeneet jonkun muun käsien kautta.
Mikalta voisi saada neuvoakin, Demecin kanssa asioidessa kannattaa valita mukaan se lomppa, joka on ihan tiineen näköinen.
Tämänlaatuisiin kysymyksiin on varmaan aina vaikea saada kunnollista vastausta.
Se on vähän absurdi, ei varmaankaan kysyjän mielestä, mutta toisten.
Lähtökohta on käytännössä toivoton ja alkupostauksien perusteella tulee sellainen vaikutelma, että vaelletaan vielä ihan yössä.
Jos alku olisi sellainen, josta välittyisi toisillekkin kuva, että asiaan on jo itsekkin ensin panostettu, niin varmaan olisi helpompi saada ihan käytännön neuvojakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Riippuu minkälaiseen käyttöön tulee...ceemeli kirjoitti:Mitä tarvii koneelle tehdä,kestääkö koneen alakerta vakio hilppeillä "pienillä ahdoilla" 0,5~.
Melkeinpä kone kuin kone kestää normaali ajolla (siis pois lukien jatkuvat lähetykset, ja päivittäiset huippujen tsekkaukset ja burnissessiot) nuo 0,5 paineet oli se sitten lada tai mersu! Eli jos haet "mukavaa käyttöpeliä" etkä mitään leikkikalua jossa kaasussa on vain on ja off asento niin ei muuta kun puhallinta kylkeen. Sikäli mikäli tuo päästömittauskaan ei ole este..
Jos ja kun turbo kuume kasvaa ja kaasujalkaa alkaa kutkuttamaan voi pikku hiljaa alkaa parantelemaan osa-alueita.
"Ensin lekalla ja lopuksi pinseteillä" niin kun sanotaan
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Ensinnäkään mitä järkeä on lähteä isolla rahalla tekemään c180 ahdettuna, jos kuitenkin tehotavoiton siellä tienoilla mitä joku 230K pukkaa jo pintakaasulla . Ja tekniikka vaihtuu kolariautosta viikonlopussa ja kohtuu rahalla ja värkkäämisellä jos ei autosta halua luopua.
Ja toisekseen jo peruasioissa ollaan tietämyksen kanssa noin alkumetreillä (toki kysymällä moni asia selviää, ei siinä mitän pahaa ole), niin en ensimmäisenä lähtisi kovin uhmakkaana "päästöt ei ongelma" periaatteella tekemään/ teettämään kyseistä projektia.
Bensan turbotus hommat on muutenkin semmoista osa-aluetta, että kunnolla toimivaan laitteeseen saa tehdä kaikki ohjelmat ja ruiskut uusiksi. Ja jos jokin asia klikkaa niin taas saat aloittaa alusta koneen yms. tekemisen.
Jälkikäteen ahdettu vähäpäästöinen bensakone tuskin toimii kaikissa olosuhteissa ja kierrosalueilla Vtt:n päästöjen rajoissa. Pelkästään katsastuspäästöjen kanssa saattaa olla "pientä säätämistä" jo alkuperäisessä bensaturbo koneessa jota on jälkeenpäin vähän kutiteltu.
Ja toisekseen jo peruasioissa ollaan tietämyksen kanssa noin alkumetreillä (toki kysymällä moni asia selviää, ei siinä mitän pahaa ole), niin en ensimmäisenä lähtisi kovin uhmakkaana "päästöt ei ongelma" periaatteella tekemään/ teettämään kyseistä projektia.
Bensan turbotus hommat on muutenkin semmoista osa-aluetta, että kunnolla toimivaan laitteeseen saa tehdä kaikki ohjelmat ja ruiskut uusiksi. Ja jos jokin asia klikkaa niin taas saat aloittaa alusta koneen yms. tekemisen.
Jälkikäteen ahdettu vähäpäästöinen bensakone tuskin toimii kaikissa olosuhteissa ja kierrosalueilla Vtt:n päästöjen rajoissa. Pelkästään katsastuspäästöjen kanssa saattaa olla "pientä säätämistä" jo alkuperäisessä bensaturbo koneessa jota on jälkeenpäin vähän kutiteltu.
Joku mersupurkaamo??
Eiköhän se ole jokaisen oma asiansa millä autolla ajaa ja kuinka paljon siihen rahaa tukkii..Tietämyksestähän voi olla montaa eri mieltä mutta kysymykseenihän sisältyi että oisko kukaan ennättänyt moista operaatiota suorittamaan ja mahd. minkälaisin reseptein/tuloksin.Kun nyt täältä tietäjiltä on tullut moista kysyttyä niin eihän mikään kuulosta olevan mahdollista tai kallista,onko järkee...Mutta eipä näytä kovin viisaita ideoita rakenteluun löytyvän täältä.Ja mitä tehoihin tulee jos tehokasta autoa lähtisin vaihtamaan se ei olisi 230kompura..Sorry jos jotakin loukkaa.
Ja eiköhän näitä vähäpäästöisiä vapareita ole kuiten turbotettu jos mitäkin merkkejä ja kuinka paljon niin miten nyt yhtä c180 meisseliä ei saisi ahdettua luvallisesti ja niin että se pelaisi..kysympä vaan......
Ja eiköhän näitä vähäpäästöisiä vapareita ole kuiten turbotettu jos mitäkin merkkejä ja kuinka paljon niin miten nyt yhtä c180 meisseliä ei saisi ahdettua luvallisesti ja niin että se pelaisi..kysympä vaan......
Ceemeli ei vissiin vieläkään ole kysynyt että onko järkeä vai ei?Braide kirjoitti:kysymys kuuluukin että mitä järkee tunkee tohon autoo AINAKIN se 5te ja ottaa siitä 160hp ulos ku voit vaihtaa sen sun autos vaikka 230k ja sulla on 190+hp josta saa helposti ulos enemmänkin...
yleensä järjen käyttö on sallittua, mut jos sitä ei oo suotu niin
Ja tarviiko harrastuksissa yli päätään olla järkeä jos nyt vaikka sattuu tykkäämään näiden rotteloiden rassauksesta?
Sama kun kysyisi miksi harrastaa kallista varjoliitoa kun vaikkapa hölkkäämistä voi harrastaa täysin ilmaiseksi?
Kuka tahansa tampio voi ostaa tehtaalla kompuroidun mersun mutta harva voi todeta että on itse suunnitellut ja rakentanut turbo mersun!
Eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia mihin rahansa käyttää meni ne sitten viinaan tai autoon joten zemiä vaan Ceemelille projektin suhteen
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Kunnon näsäviisastelu topikki - jatketaan .
Moottorin ohjaimen sun kannattaa varmaan pistää tuohon uusi, kun turboat tuon. Se ei ole onneksi mikään juttu edes, kun ei ole obd mittauksen alainen auto. Mahdolliset vikavalot vaan pitää pimentää. Myös orkkis suuttimet pitää vaihtaa n.1% tehon nousun jälkeen. Orkkis pakosarjasta en tiedä, mutta jos se on hyvin virtaavan näköinen niin pitäisin varmaan vakiona. Ahtimeksi sopivan passeli pienin lysse(sekin ehkä karvan iso) hienoisella 1:1.5 ylihihnoituksella. Kompurasta tulee 1.2 litraa kierrokselta ja sun mottis haluaas vain 0.9 litraa. Tällä setupilla siis motti sais tuplasti ilmaa ja moottoria sais laulattaa 9333 kiekkaa niin ettei ylitetä kompressorin maksimia(saattaa vaatia jämäkämmät venttiilin jouset). Jos voiman siirto porsii tai kytkin luistaa niin se on merkki heikkoudesta, jolloin tukevampaa osaa tulisi vaihtaa. Moottori kannattais toki avata ja vaihtaa osat lujempiin, matalat männät sekä kansi kannattaa "tehdä".
Yksimahdollisuus olisi myös turbo ahtaminen, joka onkin varsinainen muoti ilmiö tätänykyä. Itse en oikein niistä perusta ja olen sitä mieltä että turbot ovat tyttömäisiä -> mielummin vaparilla niin ei ahdista.
Moottorin ohjaimen sun kannattaa varmaan pistää tuohon uusi, kun turboat tuon. Se ei ole onneksi mikään juttu edes, kun ei ole obd mittauksen alainen auto. Mahdolliset vikavalot vaan pitää pimentää. Myös orkkis suuttimet pitää vaihtaa n.1% tehon nousun jälkeen. Orkkis pakosarjasta en tiedä, mutta jos se on hyvin virtaavan näköinen niin pitäisin varmaan vakiona. Ahtimeksi sopivan passeli pienin lysse(sekin ehkä karvan iso) hienoisella 1:1.5 ylihihnoituksella. Kompurasta tulee 1.2 litraa kierrokselta ja sun mottis haluaas vain 0.9 litraa. Tällä setupilla siis motti sais tuplasti ilmaa ja moottoria sais laulattaa 9333 kiekkaa niin ettei ylitetä kompressorin maksimia(saattaa vaatia jämäkämmät venttiilin jouset). Jos voiman siirto porsii tai kytkin luistaa niin se on merkki heikkoudesta, jolloin tukevampaa osaa tulisi vaihtaa. Moottori kannattais toki avata ja vaihtaa osat lujempiin, matalat männät sekä kansi kannattaa "tehdä".
Yksimahdollisuus olisi myös turbo ahtaminen, joka onkin varsinainen muoti ilmiö tätänykyä. Itse en oikein niistä perusta ja olen sitä mieltä että turbot ovat tyttömäisiä -> mielummin vaparilla niin ei ahdista.
So long and thanks for all the fish
Ei muutakuin vilpittömästi onnea projektiin!
Itsekin olen vähäpäästöisiä modaillut, mutta myönnettävä on etten osaa enkä kykene rakentamaan jälkiahdettua vähäpäästöistä bensa konetta jonka saa vielä leimalle. Joten en myöskään pysty neuvomaan käytännön toteutuksessa, mutta voin vain suositella harkitsemaan asiaa tarkkaan.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
(Silti valitsisin kohteeksi 280-koneisen c:n jos ahtaa täytyy )
Itsekin olen vähäpäästöisiä modaillut, mutta myönnettävä on etten osaa enkä kykene rakentamaan jälkiahdettua vähäpäästöistä bensa konetta jonka saa vielä leimalle. Joten en myöskään pysty neuvomaan käytännön toteutuksessa, mutta voin vain suositella harkitsemaan asiaa tarkkaan.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
(Silti valitsisin kohteeksi 280-koneisen c:n jos ahtaa täytyy )
Joku mersupurkaamo??
Saisi tuon turbotuksen hinnalla + vanhan rässin myymällä hyvässä lykyssä C 36 AMG:n... jossa siis löylyä noin kaksi kertaa enemmän vakiona kuin turbotetussa 180:ssa.
Kyllä hullu saa olla, jos moiseen lähtee, mutta hulluus ei välttämättä ole huono asia Eihän superturbomersuissahan mitään järkeä loppujen lopuksi ole, mutta jos nykyinen auto ei ole omasta mielestään maailman paras auto ja ainoa vaihtoehto kulkupeliksi, niin jättäisin kyllä tekemättä ja valitsisin tehokkaamman aihion.
Kleemann tarjoaa mm. kompressoriratkaisuja 202-koppaisiin, mutta ei taida pienimpiin koneisiin paljoakaan olla tarjolla.
Jos hommaan lähdet, niin seuraan kyllä mielenkiinnolla! Ja sitten videota kehiin, että pääsee kuulostelemaan ääniä!
Kyllä hullu saa olla, jos moiseen lähtee, mutta hulluus ei välttämättä ole huono asia Eihän superturbomersuissahan mitään järkeä loppujen lopuksi ole, mutta jos nykyinen auto ei ole omasta mielestään maailman paras auto ja ainoa vaihtoehto kulkupeliksi, niin jättäisin kyllä tekemättä ja valitsisin tehokkaamman aihion.
Kleemann tarjoaa mm. kompressoriratkaisuja 202-koppaisiin, mutta ei taida pienimpiin koneisiin paljoakaan olla tarjolla.
Jos hommaan lähdet, niin seuraan kyllä mielenkiinnolla! Ja sitten videota kehiin, että pääsee kuulostelemaan ääniä!
unohdettu...
No sempä verran vielä ettei projekti noussu pystyyn koskaan,koska auto päätyi loppujen lopuksi avk:n omaisuudeksi alku talvesta..Ja noista kommenteista vielä sen verran että mikähän järki sit yleensä on auton rakentelussa/modauksessa jos sen pitäisi aina mennä sieltä mistä aita on matalin tai tarvittava osa/auto löytyy kaupasta.En ymmärrä mikä ero siinä on jos joku haluaa laittaa konehuoneen puolelle ne muutamat tonnit,kun toiset laittaa taas tonninsa esim. hifeihin??!!Ja kyllä se vain niin kuitenkin on että ahdettu peli on eri mukava monessakin mielessä kuin joku vaparin törisijä putkiviritteineen..
Re: unohdettu...
Eihän täältä kannata kysyäkkään auton "virittämisestä" muuta kuin korkeintaan noiden pörinäpönttöjen ja vapaavirtaussuodattimien asentamisesta.ceemeli kirjoitti:No sempä verran vielä ettei projekti noussu pystyyn koskaan,koska auto päätyi loppujen lopuksi avk:n omaisuudeksi alku talvesta..Ja noista kommenteista vielä sen verran että mikähän järki sit yleensä on auton rakentelussa/modauksessa jos sen pitäisi aina mennä sieltä mistä aita on matalin tai tarvittava osa/auto löytyy kaupasta.En ymmärrä mikä ero siinä on jos joku haluaa laittaa konehuoneen puolelle ne muutamat tonnit,kun toiset laittaa taas tonninsa esim. hifeihin??!!Ja kyllä se vain niin kuitenkin on että ahdettu peli on eri mukava monessakin mielessä kuin joku vaparin törisijä putkiviritteineen..
Jos edes suunnittelee muita virityksiä pitää olla monimiljonääri ja vähintään ydinfyysikko
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: unohdettu...
Harmin paikka, olisin mieluusti lukenut topicia tämän kyseisen auton ahtamisesta. No autoja saa onneksi kaupasta, hyvä jos ihmisille ei käynyt kuinkaan.
Itse olen saanut oikein hyviä viritysvinkkejä täältä, halpojakin, tosin romujen korjaamiseen on mennyt sitten tonni jos toinenkin ja edelleen on vehkeet rikki, kädetön kun olen
Itse olen saanut oikein hyviä viritysvinkkejä täältä, halpojakin, tosin romujen korjaamiseen on mennyt sitten tonni jos toinenkin ja edelleen on vehkeet rikki, kädetön kun olen
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vähän offtopiciksi menee mutta mulla oli katukäytössä vähäpäästöinen ahtamaton volkkari jälkiahdettuna. vakiona 90hp ja remmiahtimen jälkeen 143hp.
Syy miksi auto ei ollut lainkirjaimen mukainen oli se, että yksityisellä tutkimuslaitoksella teetetty mittaus olisi maksanut halvimmassa laitoksessa 1876€+alv per testi, ja niitä tarvitaan vähintään kaksi jotta lakipykälä täyttyy. Ja en ole kuullut, kun asiaa tutkinut, että olis selvitty ikinä alle 4 vedolla. Eli laillisen virityksen hintaa jo pelkkien paperien puolesta lähentelee kymppitonnia. Nämä hinnat siis kolmisen vuotta sitten.
Mun ratkaisu/porsaanreikä oli se, että muutin ahvenanmaalle ja täällä laki päti tuolloin 1994 ja uudempiin autoihin, joten sain sen kilpiin täällä ilman ko. lappuja. Tänäpäivänä tuo porsaanreikä on täältäkin tukittu viime syksynä, eli kaikki säännökset on tätänykyä täsmälleen samat kuin mantereella.
Jos ei piittaa lain määräämistä pikkujutuista, niin ehdottomasti remmiahdin. Sen pois ottaminen ei nimittäin vie montaakaan minuuttia. Omassa tapauksessani Ventossa ahtimen poisto ja auton saattaminen vakiokunton kesti 30min ja takaisin ahdetuksi muuttaminen kesti vajaa tunnin. Siis kyseessä jo valmiiden osien ruuvailusta.
Syy miksi auto ei ollut lainkirjaimen mukainen oli se, että yksityisellä tutkimuslaitoksella teetetty mittaus olisi maksanut halvimmassa laitoksessa 1876€+alv per testi, ja niitä tarvitaan vähintään kaksi jotta lakipykälä täyttyy. Ja en ole kuullut, kun asiaa tutkinut, että olis selvitty ikinä alle 4 vedolla. Eli laillisen virityksen hintaa jo pelkkien paperien puolesta lähentelee kymppitonnia. Nämä hinnat siis kolmisen vuotta sitten.
Mun ratkaisu/porsaanreikä oli se, että muutin ahvenanmaalle ja täällä laki päti tuolloin 1994 ja uudempiin autoihin, joten sain sen kilpiin täällä ilman ko. lappuja. Tänäpäivänä tuo porsaanreikä on täältäkin tukittu viime syksynä, eli kaikki säännökset on tätänykyä täsmälleen samat kuin mantereella.
Jos ei piittaa lain määräämistä pikkujutuista, niin ehdottomasti remmiahdin. Sen pois ottaminen ei nimittäin vie montaakaan minuuttia. Omassa tapauksessani Ventossa ahtimen poisto ja auton saattaminen vakiokunton kesti 30min ja takaisin ahdetuksi muuttaminen kesti vajaa tunnin. Siis kyseessä jo valmiiden osien ruuvailusta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Täysin OT:ksi menee minun osalta tämä mutta menköön.
Suomessa on saatu kilpiin vähäpäästöisiä alunperin ahtamattomia pensakoneellisia vehkeitä joihin on jälkikäteen asennettu ahdin. Aivan laillisesti siis tämä.
Ruiskuja näihin ei ole vaihettu, on vaan hommattu ohjelmoitava boxi. Tosin tässä tilanteessa on kyse "moposta". Yhtälailla ne pitää niihinkin testit tehdä...
Kaikki on tehtävissä
(tosin vaatii sitä fyrkenblaadia, niinkun tuolla on todettu...)
Suomessa on saatu kilpiin vähäpäästöisiä alunperin ahtamattomia pensakoneellisia vehkeitä joihin on jälkikäteen asennettu ahdin. Aivan laillisesti siis tämä.
Ruiskuja näihin ei ole vaihettu, on vaan hommattu ohjelmoitava boxi. Tosin tässä tilanteessa on kyse "moposta". Yhtälailla ne pitää niihinkin testit tehdä...
Kaikki on tehtävissä
(tosin vaatii sitä fyrkenblaadia, niinkun tuolla on todettu...)
...
Joo ei onneksi henk. vahinkoja sattunut vaikka oli tilannenopeutta aika "reilusti"..Hyvä että oli jo ehtinyt sataa lunta kuitenkin jonkun verran mikä pehmensi jossain määrin törmäystä.Mutkan takana sarvijaakkoja tiellä joista yksi onnekas paukahti hanttarin etukulmaan jonka jälkeen auto oli ohjauskelvoton minkä jälkeen mentiin pienen ilmalennon saattelemana ojanpohjalle.Ojan pohjaa kynnettyä joitain kymmeniä metrejä jonka jälkeen vihdoin pääsin autosta pihalle oli aika nopeasti todettavissa että siitä tuli entinen auto.Ensin hieman jurppi mutta näin jälkikäteen ei oikeastaan harmita yhtään...