Pitääkö kaikki kertoa myynti-ilmoituksessa....

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
M-B-Z
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 05.04.2005 12:47

Pitääkö kaikki kertoa myynti-ilmoituksessa....

Viesti Kirjoittaja M-B-Z »

Nämä pistivät silmään nettiautoa selaillessa:

Mb 220 T cdi, kolariautosta tehty, kaksikilpinen, ilmoituksessa ei mainintaa asiasta.
http://www.nettiauto.com/1077851


Mb 290 T, korinvaihto, ilmoituksesta ei mainintaa tästä auton arvon kannalta oleellisesta asiasta, mikähän tuonkin arvo on ? 0-5000€ ??
http://www.nettiauto.com/1088836 HUOM! Linkki korjattu!!
Viimeksi muokannut M-B-Z, La 20.01.2007 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

siististi pidetty suomiauto tarkalla huoltohistorialla
Siis sanotaanhan tuossa ilmoituksessa selvästi, että auto on Suomessa tehty! Ilmoituksia pitää osata lukea oikein :wink:
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

Yleensä nuo nettiautojen ilmoitusten arvostelijat ovat juuri niitä hahmoja joilla ei ole varaa edes ostaa kyseistä autoa.Joten käykää mielumin siellä paikanpäällä jobbarin/autoliikkeen/yksityisen myyjän luona kertomassa rahattomuudestanne. :evil:
E.E.J Ukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

jokus kirjoitti:Yleensä nuo nettiautojen ilmoitusten arvostelijat ovat juuri niitä hahmoja joilla ei ole varaa edes ostaa kyseistä autoa.Joten käykää mielumin siellä paikanpäällä jobbarin/autoliikkeen/yksityisen myyjän luona kertomassa rahattomuudestanne. :evil:

Mitenkäs se menikään...se koira älähtää.. :roll:
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Ei se kaksikilpisyys välttämättä ole huono asia. Auto on korjattu todennäköisesti 10 kertaa paremmin kuin se toinen yhtä pahasti ajettu auto, jossa on kilvet säilynyt (lähtenyt heti mällin jälkeen kiertoon).

Tämänkin foorumin käyttäjillä on varmasti useita autoja, jotka on korjattu jossain navetan takana kossupullon voimalla, eikä nykyinen omistaja sitä tiedä... Toiset tuo sellaisia joka viikko Saksastakin tänne.

Tänä päivänä vaaditaan lähes poikkeuksetta rekisteröintikatsastuksessa todistus nelipyöräsuuntauksesta. Lisäksi ehdollisissa korjauksissa vaaditaan yleensä vielä lisäksi korinmittauspöytäkirja, todistus turvalaitteiden testauksesta ja selvitys osien hankkimisesta.

Mitä korinvaihtoihin tulee, niin ne on voitu tehdä todella hyvin ja ammattitaidolla, tai taasen todella huonosti. Korinvaihtoja ei ole tehty enää vuosiin, koska ne johtaisivat auton uudelleen verottamiseen.

Nimimerkillä n. 10 lunariautoa omistanut...
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

E.E.J Ukkonen kirjoitti:
jokus kirjoitti:Yleensä nuo nettiautojen ilmoitusten arvostelijat ovat juuri niitä hahmoja joilla ei ole varaa edes ostaa kyseistä autoa.Joten käykää mielumin siellä paikanpäällä jobbarin/autoliikkeen/yksityisen myyjän luona kertomassa rahattomuudestanne. :evil:

Mitenkäs se menikään...se koira älähtää.. :roll:
W124 200D 1985 [taltioitu tallinperälle]

Tuo kertoo kaiken. 8)
E.E.J Ukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

jokus kirjoitti:
E.E.J Ukkonen kirjoitti:
jokus kirjoitti:Yleensä nuo nettiautojen ilmoitusten arvostelijat ovat juuri niitä hahmoja joilla ei ole varaa edes ostaa kyseistä autoa.Joten käykää mielumin siellä paikanpäällä jobbarin/autoliikkeen/yksityisen myyjän luona kertomassa rahattomuudestanne. :evil:

Mitenkäs se menikään...se koira älähtää.. :roll:
W124 200D 1985 [taltioitu tallinperälle]

Tuo kertoo kaiken. 8)
Olen pahoillani, en ymmärtänyt. Mitä siitä jos minulla on tuollainen tallissa? Miten se liittyy siihen, pitääkö jobbarin/autoliikkeen/yksityisen myyjän kertoa mahdollisen kaupan kannalta oleelliset tiedot?

Sekö on rahattomuutta, jos kyseenalaistaa tai arvioi jonkun myynti-ilmoitusta joka ei kerro faktoja?

Jos taasen tarkoitit sitä, ettei minulla olisi varaa ostaa ilmoitusten autoja, niin olet siinä aivan oikeassa. Harvalla opintotukea nostavalla on. Hymiöitä.
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

jokus kirjoitti:Yleensä nuo nettiautojen ilmoitusten arvostelijat ovat juuri niitä hahmoja joilla ei ole varaa edes ostaa kyseistä autoa.Joten käykää mielumin siellä paikanpäällä jobbarin/autoliikkeen/yksityisen myyjän luona kertomassa rahattomuudestanne. :evil:
Turhaan purat täällä tuskaasi siitä että ilmoittamiasi autoja joku on uskaltanut mollata, sellaista se kaupan käynti vaan on, autojen tuonti on vapautunut jo aikaa sitten, sodan jälkeinen valuuttapula ei enään vaivaa.

Ymmärrän turhautumisesi, olet vaivalla aikaansaanut mukavan transun joka on "vetästy" yli miranolilla ja eikun myyntiin, sitten joku tulee ja alkaa penkoa auton historiaa, aivan, aivan todella mautonta.

Mutta olkaamme iloisia em autoista taitaa toinen jo olla mennytkin "onneksi" yksityishenkilöltä toiselle joten vastuut jäi siihen Navetan perälle.

Onnea liikeideallesi, älä näistä lannistu, uutta transua kasaan ja Miranolia pintaan siinä se vanhakin nuortuu, mittaria myöden.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

janimat kirjoitti:Korinvaihtoja ei ole tehty enää vuosiin, koska ne johtaisivat auton uudelleen verottamiseen.
Olen jotenkin ymmärtänyt, että korinvaihdot ovat jääneet muodista lähinnä käytettynä maahantuotujen autojen verotuksen keventymisen vuoksi. Siis kun vanhaan aikaan käytettynä Saksasta maahantuodusta autosta olisi joutunut maksamaan aivan tähtitieteellisen veron, kannatti tehdä vain korinvaihto jo olemassa olevaan autoon, jolloin välttyi verolta.

Nyt kun käytettyjen autojen verotus ei enää ole aivan yhtä järjetöntä, ei korinvaihdot enää rahallisesti kannata. Siis työmäärä, paperisota sekä auton jälleenmyyntiarvo huomioiden on järkevämpää maksaa se vero maahantuodusta autosta kuin alkaa korinvaihtoruljanssiin. Korinvaihdossa auto verotetaan uudelleen uutena autona vasta kun muutosprosentti ylittää 50. Tosin tällöin auton on täytettävä samat vaatimukset kuin uusienkin autojen eli käytännössä veroa ei voi maksaa uudelleen vaan auto poistuu liikenteestä. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.
W123 280TE -79
makinenmt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 02.09.2005 08:44
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja makinenmt »

Niin se vaan on, että myyjä myy ja ostaja ostaa. Jos ei saa taustoista riittävästi tietoa voi jättää ostamatta. Ja jos ei osaa kysyä vika löytyy peiliin katsomalla. Kaikkea myydään ja kaikille on tarve jos/kun menee kuitenkin kaupaksi.

Turhat pulinat pois.
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Olen itse sitä mieltä, että myynti ilmoituksessa voi lukea mitä myyjä nyt siihen haluaakaan kirjoittaa, mutta kyllä puhelimessa jo pitää kertoa korinvaihdosta tai kaksikilpisyydestä, koska ne ovat useimmille mahdolliseen kauppaan oleellisesti vaikuttavia asioita ja laskevat myös auton arvoa verrattuna ns. listahintaan.

Tokihan jos 10v vanhassa autossa on muutama naarmu ja pari parkkipaikka klommoa niin jokainen tajuaa, että se on normaalia.

Maalaisjärkeä käyttäen ainakin itse noissa autokauppahommissa olen toiminut ja eipä ole jälkipuinteja koskaan tullut.

Ja mitä ostajan näkökantaan tulee niin jos ostaja ei autoista ymmärrä tuon taivaallista niin ottakaa ihmeessä joku sellainen aina autokaupoille mukaan joka ymmärtää. Jo tällä vältytte monelta yllätykseltä.
Olen itse jopa kehoittanut joskus em. kaltaista ostajaa ottamaan jonkun tuttavan mukaan katsomaan autoa.

Ja se, että "auto ei ole uusi" käsite on ehkä maamme laajimpia :lol:
Minun mielestä auto ei ole uusi meinaa sitä että siinä on muutama ruoste rupi, pari pikku klommoa ja jotain pientä korjattavaa, vaikka nyt esim. w124 venttiilin nostajat pitävät meteliä ja perä ääntää hieman.
Toisille se taas tarkoittaa sitä, että jokapaikka repsottaa ja autolla ei uskalla 10km kauemmas kotia poistua :?
Näitä viimeisimpiäkin on tullu nähtyä joskus kun ekoja mersuja olin ostattelemassa :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Raine kirjoitti:
janimat kirjoitti:Korinvaihtoja ei ole tehty enää vuosiin, koska ne johtaisivat auton uudelleen verottamiseen.
Olen jotenkin ymmärtänyt, että korinvaihdot ovat jääneet muodista lähinnä käytettynä maahantuotujen autojen verotuksen keventymisen vuoksi. Siis kun vanhaan aikaan käytettynä Saksasta maahantuodusta autosta olisi joutunut maksamaan aivan tähtitieteellisen veron, kannatti tehdä vain korinvaihto jo olemassa olevaan autoon, jolloin välttyi verolta.

Nyt kun käytettyjen autojen verotus ei enää ole aivan yhtä järjetöntä, ei korinvaihdot enää rahallisesti kannata. Siis työmäärä, paperisota sekä auton jälleenmyyntiarvo huomioiden on järkevämpää maksaa se vero maahantuodusta autosta kuin alkaa korinvaihtoruljanssiin. Korinvaihdossa auto verotetaan uudelleen uutena autona vasta kun muutosprosentti ylittää 50. Tosin tällöin auton on täytettävä samat vaatimukset kuin uusienkin autojen eli käytännössä veroa ei voi maksaa uudelleen vaan auto poistuu liikenteestä. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.
Kyllä nykyään on niin, että auton korikehikon vaihtaminen johtaa aina uudelleen verottamiseen, vaikka muutosprosentti olisi vain 20... Tämä pitäisi löytyä jostain asetuksestakin. Sen sijaan muita osia voi autoon edelleen vaihtaa 49% (edellyttää tietenkin kanta-auto tarkastuksen, joka nykyään maksaa hunajaa).

Toisaalta tämä on hyvä asia, sillä alalta on saatu epäterve yrittäminen hieman vähemmälle. Mutta asialla on kääntöpuolensa. Uudehko ihan paskaksi ajettu korikehikko pitää harsia kasaan pala palalta, jotta autolle ei lankea autovero maksuun (jos autoa ei ole siis määrätty romutettavaksi vakuutusyhtiön toimesta). Lunastusmenettelyyn joutuneet tälläiset ajoneuvot ovat tietenkin ehdollisessa korjauksessa, joten niiden liikennekelpoisuus varmistetaan viimeistään rekisteröintikatsastuksessa (katsastusmiehen ammattitaidosta ja omatunnosta riippuen). Yksikään peltiseppä ei tälläistä propelia korinoikaisupenkkiinsä varmasti halua, mutta kenen leipää syöt, niin sen lauluja laulat.

Oma lukunsa on ne ajoneuvot, joilla ei ole kaskovakuutusta...

Suomen käsittämätön autovero ja siihen liittyvät monimutkaiset asetukset aiheuttavat paljon ongelmia, jotka suoranaisesti vaikuttavat kuluttajan oikeusturvaan ja jopa liikenneturvallisuuteen.

Vaan eipä asia ole paljoa paremmin Saksassakaan. Täysin paskaksi ajetut lintat lähtevät itäblokin peltisepille, jotka moukuttavat niitä suoremmiksi milloin minkäkin kokoisella lekalla. Työtavoilla ja ammattietiikalla ei ole mitään väliä, kunhan päällepäin näyttää siistiltä. Kädentaitoa löytyy, vaikkakin työvälineissä hävitään. Pitää muistaa, että jokainen vasaranisku venyttää peltiä lisää. Ja ne auton varaosat. Jokainen voi kuvitella, että tuleeko osat paikallisen Vehon tiskiltä... Tämä on hieman karrikoitua tekstiä, mutta tätä tapahtuu joka päivä. Ei tarvitse kummoinen selvännäkijä olla, että ymmärtää miksi pari vuotta vanhasta ihan rullalle ajetusta Mersusta pyydetään niin tolkutonta hintaa Mobilessa. Brief ja auton identiteetti valmistenumeroineen on kovaa valuuttaa itäblokissa.

Ja miten tämä edellinen sitten koskettaa meitä suomalaisia? Autot tulee monesti Saksaan myyntiin korjauksen jälkeen. Usein myynti-ilmoituksissa mainitaan sana "export", mutta monet on tehty niin siistinnäköisesti, että turkkilaiset kauppamiehet ei muista niistä jutuista ulkomaiselle ostajalle kertoa...

Tässä mielessä Suomen lunarijärjestelmä on kyllä aika hyvä!
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Jube kirjoitti:Olen itse sitä mieltä, että myynti ilmoituksessa voi lukea mitä myyjä nyt siihen haluaakaan kirjoittaa, mutta kyllä puhelimessa jo pitää kertoa korinvaihdosta tai kaksikilpisyydestä, koska ne ovat useimmille mahdolliseen kauppaan oleellisesti vaikuttavia asioita ja laskevat myös auton arvoa verrattuna ns. listahintaan.

Ja mitä ostajan näkökantaan tulee niin jos ostaja ei autoista ymmärrä tuon taivaallista niin ottakaa ihmeessä joku sellainen aina autokaupoille mukaan joka ymmärtää. Jo tällä vältytte monelta yllätykseltä.
Olen itse jopa kehoittanut joskus em. kaltaista ostajaa ottamaan jonkun tuttavan mukaan katsomaan autoa.
Tää on totta. Oleelliset asiat mitkä saattaa vaikuttaa ostamiseen pitää kertoa jo ilmoituksessa. Nimim. turhia autonkatsomisreissuja tehnyt. Ja ilmoituksiin voisi muutenkin panostaa enemmän, mieluummin liian pitkä kuin vain että "siisti mersu". Vielä kun tekee kaupasta kunnon kauppakirjat niin ei tarvitse kuunnella jälkikitinää, ei puolin eikä toisin.

Toinen asia mikä on vähän huvittanut/ketuttanut, että kun joku myy autoa niin voisi edes kerran elämässään siivota autosta ne viiden vuoden hiekat/ravat/cd-levyt ja kaljapullot pois. Itseltä jää ainakin tälläisten takia auto ostamatta.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

jumetsap kirjoitti:Toinen asia mikä on vähän huvittanut/ketuttanut, että kun joku myy autoa niin voisi edes kerran elämässään siivota autosta ne viiden vuoden hiekat/ravat/cd-levyt ja kaljapullot pois. Itseltä jää ainakin tälläisten takia auto ostamatta.
Näin on. Tuli mennä viikolla käytyä katsomassa autoa jossa oli takakontissa muutakin kuin matto :) Eipä siinä mitään,käyttöönhän autot on tarkoitettukin. Mutta itse auton sisällä ei kyllä saisi myyntitilanteessa olla turhaa rojua eikä likaa,riippuu toki siitäkin onko kyseessä tonnin vai sadan tonnin auto :wink:

Tuohon Juben määritelmään "siisti auto" voi lisätä vielä uudenveroisen auton,myyjä kertoo puhelimessa auton hyväksi muttei kehu liikaa. Kuvat puhuu puolestaan ja mikäli paikalle lähtee autoa katsomaan,se yllättää positiivisesti. Voipi olla edellytyksiä kauppaan kun ostajalle jää mielikuva että olipa siisti auto. Toisinpäin jää negatiivinen miellikuva ,että olihan siinä virheitä vaikka kovasti ensin kehuttiin
Avatar
MikkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ma 03.01.2005 00:17
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja MikkoV »

Mielestäni kaikkia vikoja tai puutteita ei tarvitse kertoa ilmoituksessa, enkä niin tee itsekään. Puhelimessa kauniisti kerrottuna ja taustat selitettynä moni homma ei tunnu niin pahalta, ts. saa oikeat mittasuhteet, usein kun tehdään kärpäsestä härkänen. Asiallisesti tehty 2-kilpinen ei ole automaattisesti mitenkään huono ja jos puhutaan +10v. vanhoista peruskäyttiksistä niin ei ole enää edes juurikaan arvoa alentava tekijä.

Tosin niistä epäkohdista pitää kertoa...
Vastaa Viestiin