MB 270 Cdi, Turbo "vinkuu" pahasti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
M-B-Z
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 05.04.2005 12:47

MB 270 Cdi, Turbo "vinkuu" pahasti

Viesti Kirjoittaja M-B-Z »

Kaverin 270 cdi:n turbon vinkuminen kuuluu selvästi auton sisään autolla ajettaessa, lisäksi peltiauki läheltä kuunnellessa laskevalla kierrosluvulla kuuluuu rahiseva ääni turbosta. Eli laakerivika todennäköisesti?? Pystyykö autolla ajaminen rikkomaan mitään lisää, korjaamollekkin kuulosti olevan usean viikon jono.. Mitä tuollainen turboremontti maksaa vai kannattaako ostaa käytetty turbo jostakin (mistä?) ??

Kiitokset etukäteen ...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei sillä kannata ajella ennenkuin tarkistaa turbon kunnon... Noista on jopa katkeillut turbon akseleita.

Myös siivet saattaa mennä palasiksi. Ja silloin siipien palaset kulkeutuu ilmavirtauksen mukana välijäähdyttimeen ja pahassa tapauksessa välijäähyn läpi koneeseen.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Paljon löytyy tuoretta juttua rikkinäisistä mersun ahtimista, vaikkapa http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=44882
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Suurin syy moiseen on varmasti se että turbot on ihan liian pieniä moottoreista otettuun tehoon nähden.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannattaa muuten ostaa uusi turbo tai ainakin uudeksi kunnostettu. Turbot ovat vähän sellaisia kulutusosia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
M-B-Z
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 05.04.2005 12:47

Viesti Kirjoittaja M-B-Z »

Tarkennuksena tuohon turbon vinkumiseen: Ääni kuuluu huomattavsti voimakkaampana kun auto käynnistetään moottorin ollessa kylmä ja lähdetään ajamaan. Kaupunki ajossa turbon vinkuminen kuuluu auton sisälle "tarkasti" kuunnellessa. Mikähän tähän olisi paras lääke ja mitä esim. uusi turbo maksanee kyseiseen autoon ??
E200
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 12.07.2006 14:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja E200 »

Itsellä samanlaista vaivaa. Alkanut ensin pienenä surinana kylmänä liikkeelle lähtiessä, nyttemmin "föönin" ääni on kasvanut kokoajan. Toiset sanoo että ahdin rikki, siivekkeet kohta ympäri pataa, toiset taasen väittää pakosarjan tiivisteen vuotavan. Samoja eriäviä mielipiteitä ammattikorjaamoista ja kuningas Vehosta.

MISSÄ MENNÄÄN???
MB E 270cdi T STW vm.2000 Almost fully loaded

Mutta on olemassa kolme KOVAA, JUMALA, TAPPARA ja PATE MUSTAJÄRVI!! -Costello
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tietynasteinen vinkuminen kyllä kuuluu asiaan. Moni cdi koneinen mese tuntuu vinkuvan enemmän, tai vähemmän. Mulla tuo oma auto vinkuu ihan samanlailla laakeroidulla ja hiukan muokatulla ahtimella, kuin alkuperäiselläkin. Kuuluu selvästi sisälle ohjaamoonkin ja ahdin on varmasti ehjä.

Kannattaa käydä kuunteluttamassa autoa jollain asiantuntevalla turbokorjaamolla. Näistä turboista on niin paljon eri mielipiteitä, ettei aina oikein kannata ensimmäiseen tietäjään uskoutua täydellisesti.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

turpossa on säätö ruuvi joka rajoittaa sen kuinka kiinni siivet menevät
tätä säätöä säätämällä siten että ei siivet mene ihan kiinni asentoon pitäisi äänien loppua/vähentyä
ei vaikuta vetoihin
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Sama homma täälläkin eli turbo vinkuu kylmänä selvästi. Kone kun lämpiää niin vinkuna häviää kokonaan. Luulisi turbon vinkuvan koko ajan jos laakerit on loppu? Täh mitä häjh?
BMW-kuski on aina oikeassa
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Kyllä muuten vaikuttaa tuo rajoitinruuvin säätö vetoihin. Tai ei yläpäässä niinkään mutta siihen kuinka herkästi ahdin herää eloon matalilla kierroksilla.
diipa daapa...
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Mitenkähän mulla tuossa 250td:ssä kun vinkuu kiihdyttäessä lujasti n3000-3500r/min eli ilmeisestikkin silloin on ahdot kovimmillaan. Paine vuotoon kai tuo viittaa? Vedot ovat kuitenkin tallessa.

E: pakosarjan pultit ne vain olivat löystyneet. Kirimällä hiljeni.
Viimeksi muokannut Masaman, To 06.12.2007 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

hatemi kirjoitti:Kyllä muuten vaikuttaa tuo rajoitinruuvin säätö vetoihin. Tai ei yläpäässä niinkään mutta siihen kuinka herkästi ahdin herää eloon matalilla kierroksilla.
Joo, noinhan se menee.

Se ruuvi on aika mitätön juttu.
Omasta se onkin siirretty pöytälaatikkoon.

Omasta mielestäni ahdin saakin pikkuisen ahtaa jo matkanopeuksissakin, niin onpahan se viive sitten minimaalinen.
Suuremmilla moottoreilla ei ole varmaankaan niin väliä, mutta pienemmissä kun ne voiman tuntemukset liittyy niin läheisesti siihen ahtopaineeseen, samoin kun savuttomuuskin.

Siis vaikuttaa ainoastaan heräämiseen ja matkavauhdissa, tasakaasulla ajoon jolloin ahtimen saa tuolla pyörimään hitaammin -> kulutusta pienemmäksi.

Vakio- ohjelmassa kuitenkin se ahtopainehaarukka on kohtuullisen ahdas.
Elikkä mihinkään suuriin muutoksiin ei ole mahdollisuutta ilman että ohjelmasta muokataan sitä ahtopaineen pyyntöäkin.

Paljon tärkeämpi on se tanko.
Sitä jatkamalla saatte samoja vaikutuksia ilman että vikatilat olkaa paukkua niin äkkiä.
Bonuksena se tangon säätö vielä vaikuttaa nimenomaan parhaiten sinne, mihin sitä eniten tarvitaankin.
Nimittäin ahtopainepiikki pienenee ja painavammalla kaasun asennolla ja paineilla ahdin sitten virtaa paremmin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin