603 ja 606 vertailussa.
603 ja 606 vertailussa.
Vaihdoin 124:n moottorin 603 606. Molemmat vapari koneita. Kylillä alkoi sitten moottorin vaihdosta huhua kuullut Mersu-juppi juttelemaan että "vaihdoit sitten huonompaan". Perusteluja väitteelleen ei kaveri kuitenkaan osannut antaa. Nyt kun on turbottaminen kohta käsillä, niin vielä olisi mukava saada vähän yksityiskohtaista lisätietoa moottoreiden eroista. Etenkin 606:n turbo ja vapari mallien erot.
606 vapari & 606 turbo
- Vaparissa ei jäähdytettyjä mäntiä.
603 & 606
- 603 on 12 tappinen, 606 on 24-tappinen
Jos vaikka vähän tuohon tyyliin listattaisiin eroja ?
ELI:
Mitä eroa on 603lla ja 606lla? Entä turbomalleilla?
606 vapari & 606 turbo
- Vaparissa ei jäähdytettyjä mäntiä.
603 & 606
- 603 on 12 tappinen, 606 on 24-tappinen
Jos vaikka vähän tuohon tyyliin listattaisiin eroja ?
ELI:
Mitä eroa on 603lla ja 606lla? Entä turbomalleilla?
Re: 603 ja 606 vertailussa.
Taitaa 606:n viat keskittyä noihin ilmavaivoihin ja sähköongelmiin. Itse perusmotti pitäisi olla jopa vahvempi. Nuo ilma ja sähköongelmathan ei enää sinua koske kun olet mekaanisenpumpun vaihtanut ja siinä samalla suodatinjalat yms.Hanomag kirjoitti:Kylillä alkoi sitten moottorin vaihdosta huhua kuullut Mersu-juppi juttelemaan että "vaihdoit sitten huonompaan". Perusteluja väitteelleen ei kaveri kuitenkaan osannut antaa.
Elän siinä käsityksessä, että 606 vaparissa on myös jäähdytetyt männätHanomag kirjoitti: 606 vapari & 606 turbo
- Vaparissa ei jäähdytettyjä mäntiä
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Re: 603 ja 606 vertailussa.
Pumppu oli alkujaan mekaaninen. Mosa on vuodelta 93 124:sta, on kai (?) tullut auto joskus tehtaalta mekaanisella pumpulla (?). Mynänmies vaihtoi 7mm tapit jne, tuskimpa tarvitsee pumpun puolesta murhetta pitää .pyhimys kirjoitti: Nuo ilma ja sähköongelmathan ei enää sinua koske kun olet mekaanisenpumpun vaihtanut ja siinä samalla suodatinjalat yms.
Sain jostain foorumilta käsityksen että "öljyruutat on", mutta varsinaista jäähdytystä männille ei menisi? Eikös nuo öljyruutat ole voiteluseikka? Hävettää kysyä tyhmiä, mutta kertokaa nyt tietämättömälle .pyhimys kirjoitti: Elän siinä käsityksessä, että 606 vaparissa on myös jäähdytetyt männät
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: 603 ja 606 vertailussa.
Jäähdyttävää vaikutusta niillä etupäässä haetaan.Hanomag kirjoitti:Sain jostain foorumilta käsityksen että "öljyruutat on", mutta varsinaista jäähdytystä männille ei menisi? Eikös nuo öljyruutat ole voiteluseikka?
Sijainnissaan niillä ei juuri voitelevaa merkitystä ole.
(Käsittääkseni)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Jo se että on öljyruutat männille jeesaa paljon. Lämpö siirtyy öljyn mukana muualle männältä (öljyyn ja sitä kautta öljynlauhduttajalle). Männäntapin voitelukin on ilmeisen kunnossa, vaikkei sinne omaa öljykanavaa menisikään (hyvillä öljyillä tunkeutuvuus kunnossa). Ilman öljyruiskuja tuo lämpökuorma jakautuu miten sattuu ja koneen yläkerta saa osakseen kovaa kuormitusta. Pahimmillaan männät laajenee liikaa ja kuuluu nirsk ja männät poikki. Tuo 24 tappinen vapari taitaa olla melko hyvä aihio...
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Re: 603 ja 606 vertailussa.
Aivan niin, tahtoo unohtua, että 606:sta on ollut vaparina myös 124 kopassa..Hanomag kirjoitti: Pumppu oli alkujaan mekaaninen. Mosa on vuodelta 93 124:sta, on kai (?) tullut auto joskus tehtaalta mekaanisella pumpulla (?). Mynänmies vaihtoi 7mm tapit jne, tuskimpa tarvitsee pumpun puolesta murhetta pitää .
Ei oppinut olutta ojaan kaada
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: La 22.09.2007 22:30
- Paikkakunta: Hollola
Mites on kun olen kuullut että suurimmat erot turbon ja vaparin välillä olisivat juuri nuo jo mainitut männät ja niiden lisäksi alakerran laakereissa olisi jotain eroa?Hanomag kirjoitti:Niin onko noilla 606:n turbon ja vaparin männillä eroa? 603:ssa niillä nyt ilmeisesti on.
Vaikeuksien kautta voittoon!
606:RoslundRacing kirjoitti:Mites on kun olen kuullut että suurimmat erot turbon ja vaparin välillä olisivat juuri nuo jo mainitut männät ja niiden lisäksi alakerran laakereissa olisi jotain eroa?
- Vaparin männissä ei ole öljykanavaa, turbon on.
- Vaparin männäntappi on pienempi = erilainen veivi.
- Vaparin kiertokangen laakerit ovat höttömateriaalia. Puuroutuvat turbon tehoilla (kuulemma!).
- Vaparissa ja turbossa nuo öljyruutat on.
- Lisäksi alkuperäiseen 124:n 606 vapariin menee jäähdytinnestekierto öljypohjaan (öljypumpulle).
- Imusarja on erilainen.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Vaparissa ei erillistä lauhdutinta ole; kaipa tämän tarkoitus on ollut toimia öljynlauhduttimena. Tai sitten ajatus on ollut tasata öljyn ja jäähdytysnesteen keskinäistä lämpötilaeroa. Jäähdytin-neste kuitenkin on sitä 90C asteista. Aika turhan oloinen tuo nestekierto öljypohjaan on.E300DIISELI kirjoitti:Meneekö öljypumpulle jäähdytysneste lämmitys, jäähdytys vaiko molempien takia? Onko mahdollista hajota niin että öljyyn sekottuu vettä siellä? Vaparissahan ei erillistä öljynlauhdutinta ole...? Vain se putki..?
Öljypumppuun tökättävät tapit on tiivistetty o-renkailla. Omasta heitin ko. järjestelmän mäkeen. En tiedä voiko sevottaa vettä öljyyn; omaan ei tuollaista murhetta tule.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: La 22.09.2007 22:30
- Paikkakunta: Hollola
Sorry unohdin mainita että tarkoitin 603 konetta.RoslundRacing kirjoitti:Mites on kun olen kuullut että suurimmat erot turbon ja vaparin välillä olisivat juuri nuo jo mainitut männät ja niiden lisäksi alakerran laakereissa olisi jotain eroa?Hanomag kirjoitti:Niin onko noilla 606:n turbon ja vaparin männillä eroa? 603:ssa niillä nyt ilmeisesti on.
Vaikeuksien kautta voittoon!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: La 22.09.2007 22:30
- Paikkakunta: Hollola
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: La 22.09.2007 22:30
- Paikkakunta: Hollola
No tuolla mun laitteella on rullattu vaatimattomat 750 tkm. Että jos nyt alan turbotus hommiin niin kyllä kaikki laakerit vaihdetaan ja samalla menee varmaan kansipahvikin vaihtoon.Mika.T kirjoitti:Kestää.
Mutta kk-laakerit olis hyvä vaihtaa. Niistä tahtoo pinta lähteä merenemaan jo vakio moottorissakin. Tosin kilometrejä kestää olla ennen murenemisia yli 500tkm
Vaikeuksien kautta voittoon!
mulla löytyis sulle nuo turbon laakerit aika sopivaan hintaan. jos tarvetta on niin soittele 040-8641084 tai lähetä yv:täRoslundRacing kirjoitti:No tuolla mun laitteella on rullattu vaatimattomat 750 tkm. Että jos nyt alan turbotus hommiin niin kyllä kaikki laakerit vaihdetaan ja samalla menee varmaan kansipahvikin vaihtoon.Mika.T kirjoitti:Kestää.
Mutta kk-laakerit olis hyvä vaihtaa. Niistä tahtoo pinta lähteä merenemaan jo vakio moottorissakin. Tosin kilometrejä kestää olla ennen murenemisia yli 500tkm
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi -04
Sprinter 316cdi -04
Käytetyt vai uudet ? sopiva hinta ?tenavatähti300 kirjoitti:mulla löytyis sulle nuo turbon laakerit aika sopivaan hintaan. jos tarvetta on niin soittele 040-8641084 tai lähetä yv:tä
Lisää tietoa: www.skg.fi
hmmm, palataan tähän asiaan tuonnempana.tenavatähti300 kirjoitti:viisi laakeria avaamattomassa paketissa ja yksi pari on ollu kiinni koneessa mutta otettiin samantien pois kun piti laittaa ailikoon laakeriliuskat. tarjouksia
kuunnellaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi