Mersun infrapuna-avain

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vieras

Mersun infrapuna-avain

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hei !

Mersussani on kaksi avainta, josta toinen on "kuoleentunut", eli vaikka patterit vaihtaa, ei inrapuna säde avaa ovia, vaikka valo avaimen "silmässä" loistaakin punaisena.
Kun kysyin asiaa Veholta, vastaus on uuden avaimen hankinta hintaan 1000 mummoa.
Eikö avainta pysty millään "koti"konstilla herättämään henkiin ??
bobby
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 22.11.2003 17:25

Re: Mersun infrapuna avain

Viesti Kirjoittaja bobby »

zacce kirjoitti:Hei !

Mersussani on kaksi avainta, josta toinen on "kuoleentunut", eli vaikka patterit vaihtaa, ei inrapuna säde avaa ovia, vaikka valo avaimen "silmässä" loistaakin punaisena.
Kun kysyin asiaa Veholta, vastaus on uuden avaimen hankinta hintaan 1000 mummoa.
Eikö avainta pysty millään "koti"konstilla herättämään henkiin ??
Terve.
Jos oikein muistan niin menet autoon sisään ja suuntaat sen säätimeen taustapeiliä kohit ja painat nappia...heti sen jälkeen laitat samaisen avaimen virtalukkoon ja käännät virrat päälle...annat virrat olla vaikka 5 sekunttia päällä ja sitten sammutat virrat ja otat avaimen pois virtalukosta...nyt se pitäisi olla uudelleen aktivoitu...jotenkin näin se muistaakseni meni...kokeile ensin näin ja kerro onnistuko..jos ei onnistunu niin voin sen vielä varmistaa miten se tehtiin.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Re: Mersun infrapuna avain

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vieras

Re: Mersun infrapuna avain

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Terve.
Jos oikein muistan niin menet autoon sisään ja suuntaat sen säätimeen taustapeiliä kohit ja painat nappia...heti sen jälkeen laitat samaisen avaimen virtalukkoon ja käännät virrat päälle...annat virrat olla vaikka 5 sekunttia päällä ja sitten sammutat virrat ja otat avaimen pois virtalukosta...nyt se pitäisi olla uudelleen aktivoitu...jotenkin näin se muistaakseni meni...kokeile ensin näin ja kerro onnistuko..jos ei onnistunu niin voin sen vielä varmistaa miten se tehtiin
JEES ! Säästy rahaa taas !!!
Tein niin että painoin avaimen virtalukkoon painaen jatkuvasti kaukosäätönappulaa samalla kun käänsin virrat päälle. Yks kaks taustapeilin vihreä valo välkähti merkiksi siitä että avain on aktivoitu.
Cool !!
Kiitti vinkistä ![/quote]
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Mersun infrapuna avain

Viesti Kirjoittaja Jack »

bobby kirjoitti:
zacce kirjoitti:Hei !

Mersussani on kaksi avainta, josta toinen on "kuoleentunut", eli vaikka patterit vaihtaa, ei inrapuna säde avaa ovia, vaikka valo avaimen "silmässä" loistaakin punaisena.
Kun kysyin asiaa Veholta, vastaus on uuden avaimen hankinta hintaan 1000 mummoa.
Eikö avainta pysty millään "koti"konstilla herättämään henkiin ??

Niin kun soitit /kävit veholla, niin myyjä /työnvastaanottaja, vain ilmoitti että uusi maksaa niin ja niin paljon, hän ei suinkaan lähde miettimään mahdollisia muita vikoja.

=)
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Mersun infrapuna avain

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jack kirjoitti:...myyjä /työnvastaanottaja, vain ilmoitti että uusi maksaa niin ja niin paljon, hän ei suinkaan lähde miettimään mahdollisia muita vikoja...
Noinhan se homma toimii. :lol:

Itselläni toinen avain alkoi myöskin syksyllä hukkailla toimivuuttaan. Paristojen vaihtokaan ei auttanut, mutta vika katosi aina kun aktivoi avaimen samalla tavalla kuin Veli Zacce oli tehnyt. (Kyseessä oli siis se kokomuovinen palikka - ei "linkkuveitsiavain".) Mutta keljuahan se oli kun joka toinen viikko piti tehdä taikatemppuja.

Niinpä jouduin tilaamaan uuden avaimen. Lisäksi huollossa tehtiin joku ohjelmointijuttu huoltotietokoneen kanssa. Mutta nyt vika näyttäisi olevan kokonaan poissa.


-T
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

Viesti Kirjoittaja jake »

Mulla oli kanssa ongelmia yhden avaimen kanssa. Siinä ei tosin palanut edes patterin kuntoa ilmaiseva punainen valo. Vaikka palikka näyttää yhtenäiseltä, niin sen saa purettua lievää väkivaltaa käyttäen.
Toimimattomuuden syyksi paljastui juotoksistaan irronnut painikekytkin. Eli tuli juottamalla kuntoon. Tosin juottaja ei saa olla ainakaan krapuloissaan, tai kädet ei saa ainakaan täristä, koska painike on aika pieni ja juotetavat kohdat vielä pienempiä :D .
W124 E220T
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Miten kaukaa tuollaisella "linkkuavaimella" saa keskuslukkoa ohjailtua, jos avaimessa on teräkunnossa olevat paristot?
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
juhos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 15.09.2003 21:05
Paikkakunta: Espoo/Kannus

Viesti Kirjoittaja juhos »

Kyllä se mulla ainakin avaa ovet vähän alle kymmenestä metristä, jos ei ole esteitä välissä. Tietääkö joku missä kohti vastaanotin on autossa? En ole vaivautunut selvittämään. Onko se mahdollisesti taustapeilissä. Ajattelin vain kun siinä on lukitukseen liittyen punainen ja vihreä merkkivalo.
C220TD -97
mesemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 19.08.2003 18:14

Viesti Kirjoittaja mesemies »

juhos kirjoitti:Kyllä se mulla ainakin avaa ovet vähän alle kymmenestä metristä, jos ei ole esteitä välissä. Tietääkö joku missä kohti vastaanotin on autossa? En ole vaivautunut selvittämään. Onko se mahdollisesti taustapeilissä. Ajattelin vain kun siinä on lukitukseen liittyen punainen ja vihreä merkkivalo.
Taustapeilissä (alapuolella) on sellainen pyöreä nuppi joka ottaa signaalin vastaan.
Avatar
juhos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 15.09.2003 21:05
Paikkakunta: Espoo/Kannus

Viesti Kirjoittaja juhos »

mesemies kirjoitti: Taustapeilissä (alapuolella) on sellainen pyöreä nuppi joka ottaa signaalin vastaan.
Ai se sama josta kääntämällä saa peilin yö-asentoon?
C220TD -97
mesemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 19.08.2003 18:14

Viesti Kirjoittaja mesemies »

juhos kirjoitti: Ai se sama josta kääntämällä saa peilin yö-asentoon?
Ilmeisesti.
Mun autossa siitä nappulasta ei kyllä tapahdu yhtään mitään, mutta peilin himmennys on automaattinen
Avatar
Hannu L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Su 23.11.2003 16:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Patterin vaihto 124-koriseen?

Viesti Kirjoittaja Hannu L. »

No osaako kukaan opastaa minua, kuinka ohjelmoida alkuperäinen infrapuna-avain? Vaihdoin kakkosavaimeen patterit ja nyt pitäis saada keskuslukitus silläkin toimimaan. W124 E 300 D on auton tyyppi. Katsoisin käsikirjasta, mutta saksankielen taito ei riitä, sillä auto on tuotu Saksasta. Kiitos!
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 744
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: Patterin vaihto 124-koriseen?

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

1996cm2E kirjoitti:No osaako kukaan opastaa minua, kuinka ohjelmoida alkuperäinen infrapuna-avain? Vaihdoin kakkosavaimeen patterit ja nyt pitäis saada keskuslukitus silläkin toimimaan. W124 E 300 D on auton tyyppi. Katsoisin käsikirjasta, mutta saksankielen taito ei riitä, sillä auto on tuotu Saksasta. Kiitos!
Mulla W 124 320 CE ja linkkuavain. Uuden avaimen aktivointi ko. vehkeessä:

- toimivalla avaimella ovet lukkoon (kaukosäätöä käyttäen)
- opetettavan avaimen avainosa apparin oven lukkoon, käännetään avaimella lukko auki ja takaisin kiinni.

Meitsin uusi avain rupes ainakin näillä ohjeilla pelittämään.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

Viesti Kirjoittaja jake »

Muistaakseni mulla piti avata apukuskinoven lukko ja laittaa joidenkin sekuntien kuluessa avain virtalukkkoon ja kääntää virrat päälle; jotenkin näin se meni.
W124 E220T
huhtalar
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 14.04.2004 09:45

Re: Mersun infrapuna avain

Viesti Kirjoittaja huhtalar »

bobby kirjoitti:
zacce kirjoitti:Hei !

Mersussani on kaksi avainta, josta toinen on "kuoleentunut", eli vaikka patterit vaihtaa, ei inrapuna säde avaa ovia, vaikka valo avaimen "silmässä" loistaakin punaisena.
Kun kysyin asiaa Veholta, vastaus on uuden avaimen hankinta hintaan 1000 mummoa.
Eikö avainta pysty millään "koti"konstilla herättämään henkiin ??
Terve.
Jos oikein muistan niin menet autoon sisään ja suuntaat sen säätimeen taustapeiliä kohit ja painat nappia...heti sen jälkeen laitat samaisen avaimen virtalukkoon ja käännät virrat päälle...annat virrat olla vaikka 5 sekunttia päällä ja sitten sammutat virrat ja otat avaimen pois virtalukosta...nyt se pitäisi olla uudelleen aktivoitu...jotenkin näin se muistaakseni meni...kokeile ensin näin ja kerro onnistuko..jos ei onnistunu niin voin sen vielä varmistaa miten se tehtiin.
Terve vaan ongelmainen.
Sattui sama ongelma, mutta avain ei aktivoitunut ollenkaan. Marssin Veholle kysymään ratkaisua ongelmaan, vastaus 180 EUR ja 2 vko odotus. Saitana en tilannut avainta, vaan ajattelin tehdä "keisarinleikkauksen" ja katsoa mitä se olisi syönyt. Avainta tukittuani tulin siihen tulokseen että avattua sen saa, muttei enää kiinni. Hankin pullon elektroniikan tarkkuuspuhdistajaa KONTAKT PRF 7-78 joka maksoi muistaakseni 2,5 EUR. Samaa ainette saa myös CRC:ltä. Sitten avaimen kimppuun, patterit pois ja pesä täyteen moista tavaraa. Pumppasin painonapista niin että ainetta valui varmasti jokaiseen soppee. Patterit paikoilleen ja avainta aktivoimaan. Nyt avain toimii paremmin kun kunnossa ollut.
ÄLÄ HEITÄ AVAINTA POIS jos sattuisi käymään niin ettei enään aktivointikaan auta. kannattaa ainakin kokeilla tätä konstia.
r.h
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mersun infrapuna avain

Viesti Kirjoittaja felmit »

bobby kirjoitti:Terve.
Jos oikein muistan niin menet autoon sisään ja suuntaat sen säätimeen taustapeiliä kohit ja painat nappia...heti sen jälkeen laitat samaisen avaimen virtalukkoon ja käännät virrat päälle...annat virrat olla vaikka 5 sekunttia päällä ja sitten sammutat virrat ja otat avaimen pois virtalukosta...nyt se pitäisi olla uudelleen aktivoitu...jotenkin näin se muistaakseni meni...kokeile ensin näin ja kerro onnistuko..jos ei onnistunu niin voin sen vielä varmistaa miten se tehtiin.
Omaan kärryyn tuli hankittua uusi avain (n. 200 €)
Pääpirteissään aktivointi tapahtui em. tavalla. Tosin W124Eemelissä en tiedä peilissä olevan mitään em. kaltaisia sydeemejä, joten ikkuna auki ja avainta suuntasin kuskin oven "liikennevaloihin", painoin ehkä kerran tai kaksi ja sitten virtalukkoon virrat päälle ja pois. Sen jälkeen avain "peuhasi" :lol:

Ps. Veholta neuvoivat pitämään virtalukossa jonkun aikaan, se ei pelkästään tuntunut auttavan. :?
autodidakti
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

lukitus

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

oman 124 sen ohjekirjassa neuvotaan, patterin vaihdon jälkeen, tosiaan suuntaamaan kuskin oven" liikennevaloja" kohti 5 sekunnin ajan nappi pohjassa.
niinkuin bobby tossa jo totesikin. :D
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

siis felmit totesi..... :oops:
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Avatar
postimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 06.12.2003 16:06
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Re: Mersun infrapuna avain

Viesti Kirjoittaja postimies »

huhtalar kirjoitti:
Saitana en tilannut avainta, vaan ajattelin tehdä "keisarinleikkauksen" ja katsoa mitä se olisi syönyt. Avainta tukittuani tulin siihen tulokseen että avattua sen saa, muttei enää kiinni. Hankin pullon elektroniikan tarkkuuspuhdistajaa
r.h
Itselläni toinen avaimista ei yllättäin toiminutkaan tänä aamuna. Päätin tehdä avaimelle keisarinleikkauksen. Syynä toimimattomuuteen oli painokytkimen irtoaminen piirilevyn juotoksista. Uudelleen juottamisen ja kokoamisen jälkeen avain toimii kuin uutena. Tässä lyhyesti aukaisuohjeet ja pari valokuvaa.

1. Patterikansi pois
2. Patterit pois
3. Vääsin moralla "taskun pohjalla" olevasta raosta
4. Vääsin sarannan kohdalta
5. Avasin ensin etupään, sitten vasta takapään (se pää missä on avain lenkki)
6. Kiinnilaitto vastakkaisessa järjestyksessä. Eli ensin kansi paikoilleen avaimenperälenkin päästä.

Kuva
Kuva
SLK200 -96 & C 200 Coupé -16
Avatar
Tähtimursu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 07.05.2006 13:39
Paikkakunta: Lahti

SUURKIITOKSET!

Viesti Kirjoittaja Tähtimursu »

Suurkiitokset "Postimiehelle", erittäin selkeistä ohjeista!

Korjasin juuri MB:ni molemmat avaimet näiden ohjeiden/kuvien mukaan ja nyt minulla on kaksi täydellisesti toimivaa avainta. Painokytkimen irtoaminen näyttää olevan yleinen vika..
Yhteenlaskettu säästö paikallisen merkkiliikkeen hintojen mukaan n. 360 - 400 €. ja aikaa kului noin 10 minuuttia!

Onneksi on foorumi ja aktiivisia tiedonjakajia :) !!
C 180 AUT Elegance -95
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

W140:seen uusi avain vain tehtaalta, viikon odotus, hinta 210€.

Autoon "sovittaminen": virta päälle n.5sek, pois, kohdistus peiliin ja napin painoa n.5sek, ja käyntiin.
Saman joutui tekemään uudestaan jotta sai keskuslukituksen ja hälyn toimimaan. Sitten toimii. 8)
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Kiitokset myös tuosta hyvästä ohjeesta POSTIIMIES.Empä oisi muuten uskaltanu vääntään kuoria väkisin auki. Kytkinhän siellä oli irti ja eikä muuta kuin tinaten uudestaan kiinni. Aika tarkkaa hommaa ,mutta luupin kans luonnas hyvin .
Pulla Kahvit tarjoon ,jos annat tilinummeros mun yv:lle Olipas Hieno HOMMA,mut oli kuyllä helvatin piukas .
Terv. JEE
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

Avaimesta vielä , tuossa omassa 99 cdi c mallin autossa ei ole peilinalla mitään- siinä on aivan tavallinen peili jossa alla on se vipu mistä käännellään himmennykset. Kuinkahan se on noin, eikös jo vanhemmissa sedaneissa ole se valojuttu siinä ? Mikshän tuossa ei ole ?
Apukuskin puolella ovessa on jotain muuta kuin normaali lukko, ei ole avaimenreikää. Kuskinpuolella on tavallinen avainreikä kyllä.
Ite avain on sellanen iso möhkäle, samoin kuin virtalukkon reikä . Siinä avaimessa on sellanen sisäänpainettava tavallinen avain, ilmeisesti jos patteri loppuu , niin saa ovet auki sillä. Virtalukkoon se ei sovi kuitenkaan.
Eli , käynnistyyköhän auto sitten kumminkin jos kaukosäädin lukituksen patterit loppuu ja ovet avaa tuolla tavallisen oloisella avaimella käsin ?
Tosiaan vähän ihmetyttää tuo taustapeilijuttu samalla.
Auto on ihan Vehon tuoma.

Sitten eräällä korjaamolla näin kummallisen c mallin dsl auton, siinä oli samanmoinen mittaristo muutoin, kuin että matka ja osamatkamittarit olivat ns vanhamallin rullamallia, eli näkyvissä kokoajan - ei tuollaset digitaalinumerot ollenkaan. En ole moista muualla nähnyt, onkohan se jokin varustetaso, tai vm juttu ?
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Viesti Kirjoittaja joltcola »

jee kirjoitti:Kytkinhän siellä oli irti ja eikä muuta kuin tinaten uudestaan kiinni.
Tinasin kanssa tuon kytkimen yli vuosi sitten ja hyvin on toiminut.
Mulla oli sillon patterikin niin lopussa että taustapeilin ja oven valot piti parinkymmenen sekunnin discovälkkeen.
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Avatar
Ana
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Komas avain

Viesti Kirjoittaja Ana »

Mikäs se kolmas avain on? semmonen litteä mistä laähtee metalli aivain irti. Onko se oviin vara-avain vai tä?
MB C 180 kompressor -07
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Avainparisto pitäisi pari vuotta kestää .
Tietysti, jos on saanut valmiiksi vanhat paristot. :roll:
Itse olen ottanut tavaksi vaihtaa paristot käyttöavaimeen joka syksy, samalla vaihtaa raitisilmasuotimen, ajovalolamput ja pyyhkijän sulan.
Vanha paristo kiertoon vara-avaimeen.

Mutta pariston hengissä olemisen voi testata: infapuna tuikahtaa, kun nappia painaa hetken.
Toisaalta, jos taskussa painelee usein nappia, koodaus hukkuu. Eli sitä ei kannata huvikseen napsutella :!:
autodidakti
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin