vielä automaattilaatikon säädöstä....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

vielä automaattilaatikon säädöstä....

Viesti Kirjoittaja etl »

onko säätö prikulleen samanlainen vanhemmissa w124 koreissa ja tässä viimesemmässä w124 (93-95), mulla on, vm-94 220e automaatti.

Laatikon kyljessä on säätövipu, jota pystyy pyöräyttämään puoli kierrosta, tämä ei tahdo riittää, sillä säädön ollessa minimissä, vaihtaa vieläkin liian nopeasti. pystyykö tota vaihdon nopeutta jostain hidastamaan? Kun tuntuu, että vanhemmissa meseissä vaihto kesti 0.5-1 sek. eli oikeen gummilenkki...

Kaasuvivustossa kun tulee laatikon vaijeri (punainen kuori) niin, sitä kun kiristää (ruuvaa kuoren pulttia ulospäin) niin pitäisi vaihtojen aikaistua, vai?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
JKL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 04.08.2005 13:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JKL »

vanhemmissa se menee niin että kun löystää, siis kierrät myötäpäivään (kiinnipäin) sitä säätöholkkia niin vaihdot aikaistuu ja myöskin hieman pehmenee.

Jos avaat säätöholkkia, eli kiristät vaijeria, niin vaihtokohdat siirtyy ylemmille kierroksille, ja samalla myös terävöitryy aika tavalla. (rytkäisee)
MB 300CE 24V
MB ML320
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

[quote="aseva"]Juttua asiasta:
http://www.tahtiklubi.net/tahtiklubi/ta ... saato.html[/quote

Tähtiklubin sivuilla sanotaan että w124 ja w126 -86--->
miten tuossa vanhemmassa w126 onko samanlainen vai millainen?
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

ainahan se on laatikolle parempi jos vaikka hiukan nykäsee. ei saa olla liian pehmonen.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Re: vielä automaattilaatikon säädöstä....

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

etl kirjoitti:onko säätö prikulleen samanlainen vanhemmissa w124 koreissa ja tässä viimesemmässä w124 (93-95), mulla on, vm-94 220e automaatti.
Ei ihan. Tuossa säätimen korkissa on eroa. Jos haluat laskea painetta vielä niin kampeat hellästi sen sakarallisen korkin irti ja käännät sen alta löytyvästä T-kappaleesta suoraan. Jos on intoa purkaa koko mutikka irti niin veistelee "haitat" tasaseks ja sakaran viistoksi niin homma sujuu helpommin kun korkki pyörii ympäri eikä puolta kierrosta niinkuin tehtaan jäljiltä.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Re: vielä automaattilaatikon säädöstä....

Viesti Kirjoittaja etl »

Jarkko S kirjoitti:
etl kirjoitti:onko säätö prikulleen samanlainen vanhemmissa w124 koreissa ja tässä viimesemmässä w124 (93-95), mulla on, vm-94 220e automaatti.
Ei ihan. Tuossa säätimen korkissa on eroa. Jos haluat laskea painetta vielä niin kampeat hellästi sen sakarallisen korkin irti ja käännät sen alta löytyvästä T-kappaleesta suoraan. Jos on intoa purkaa koko mutikka irti niin veistelee "haitat" tasaseks ja sakaran viistoksi niin homma sujuu helpommin kun korkki pyörii ympäri eikä puolta kierrosta niinkuin tehtaan jäljiltä.
Nyt on säädetty, vaihtaa komiasti :P
Viimeksi muokannut etl, Ke 09.08.2006 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
maxpower05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: La 26.03.2005 20:40
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower05 »

mitens ton kickdownin sais toimimaan, kun olen jo kiristänyt siitä kaasuvivustosta kaikki varat. nyt on semmonen et kun kaasu täysin auki niin vetää hiukan vaijeria.. ei vaan tee kickdownia. koitin toisella releellä ja mittasin kaasupolkimen kytkimen et on ehjä.. kerran vahingossa vaihto neloselta kolmoselle, kun survasin polkimen läpi lattiasta kahdella jalalla :lol:
mulla ainakin toi kaasuvivusto hiukan erilainen kuin esim. -92 300turbossa, on siinä venttiilikopan päällä noi vivut, kun turbossa imusarjan alla..
sit mielestäni paiskii noi vaihteet sisään muutenkin liian hätäsesti, kun ei kerkee edes kierrokset nousta eikä vauhti kasvaa yli 50:n niin on jo nelonen pesässä.. siis mun normaali kiihdytyksellä, nilkka suorana..
s203 220cdi -06
w639 120cdi -08 ex
S211 280cdi -07 ex
w639 111cdi -07 ex
w124 260e -88 ex
w639 115cdi -07 ex
s211 320cdi -04 ex
c124 300 ce-24 -90 ex
w210 220d -96 ex
w168 170 cdi -98 ex
s124 300D A -86 ex
s124 300TDT A -90 ex
w201 2.6E -91 ex
w124 250d -85 tuning ex
w202 220 sport -94 ex
w124 300cea 12v ex
w168 160 -00 ex
w202 180 esprit -95
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

etl, sillä lailla 8)

maxpower05, onko se ollu aina semmonen?
Avatar
maxpower05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: La 26.03.2005 20:40
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower05 »

niinkauan kuin auto mulla ollut, mut ainakaan kickdown ei ole edellisen omistajankaan mukaan toiminut..
s203 220cdi -06
w639 120cdi -08 ex
S211 280cdi -07 ex
w639 111cdi -07 ex
w124 260e -88 ex
w639 115cdi -07 ex
s211 320cdi -04 ex
c124 300 ce-24 -90 ex
w210 220d -96 ex
w168 170 cdi -98 ex
s124 300D A -86 ex
s124 300TDT A -90 ex
w201 2.6E -91 ex
w124 250d -85 tuning ex
w202 220 sport -94 ex
w124 300cea 12v ex
w168 160 -00 ex
w202 180 esprit -95
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Lieköhän kikkarin solenoidi ehjä, kannattaa tarkistaa piuha joka tulee lootan pyrstöön vänkärin puolelle.

Jos se sitten säästäs vähän tekniikkaa loppujen lopuksi jos se ei niin herkästi otakkaan pienempää :D
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

maxpower05 kirjoitti:mitens ton kickdownin sais toimimaan, kun olen jo kiristänyt siitä kaasuvivustosta kaikki varat. nyt on semmonen et kun kaasu täysin auki niin vetää hiukan vaijeria.. ei vaan tee kickdownia.

sit mielestäni paiskii noi vaihteet sisään muutenkin liian hätäsesti, kun ei kerkee edes kierrokset nousta eikä vauhti kasvaa yli 50:n niin on jo nelonen pesässä.. siis mun normaali kiihdytyksellä, nilkka suorana..
Ettet nyt vaan ole säätänyt väärään suuntaan?
Siis mitä enempi kaasuvivusto vetää sitä vaijeria piukkaan sitä myöhemmin vaihtaa.Kirjoitit että kaasu täysin auki vetää vain hiukan vaijeria,vaijeri pitäisi olla melkein piukassa kun kaasu on pohjassa.
Jos nelonen tulee pesään jo 50 km/h vauhdissa nilkka suorana niin vaijeri on ihan liian löysällä tai poikki.
Avatar
maxpower05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: La 26.03.2005 20:40
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower05 »

tarkotinkin että jos päästää yhtään löysemmälle, niin ei vedä vaijeria lainkaan, ilmeisesti vaijeri tosi venynyt tai poikki..
s203 220cdi -06
w639 120cdi -08 ex
S211 280cdi -07 ex
w639 111cdi -07 ex
w124 260e -88 ex
w639 115cdi -07 ex
s211 320cdi -04 ex
c124 300 ce-24 -90 ex
w210 220d -96 ex
w168 170 cdi -98 ex
s124 300D A -86 ex
s124 300TDT A -90 ex
w201 2.6E -91 ex
w124 250d -85 tuning ex
w202 220 sport -94 ex
w124 300cea 12v ex
w168 160 -00 ex
w202 180 esprit -95
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Jarkko S kirjoitti:etl, sillä lailla 8)
Nyt on sillanen et, ei rykäse vaan kierrokset laskee ihan nätisti alemmas kiihdytyksen jatkuessa. Mkä on raja liialliselle luistolle? meinaan ei viitteis nyt kumminkaan polttaa tota laatikkoa...

Entä mikä on aiheuttanut sen, että tuo laatikko on aikojen saatossa alkanut vaihtaa tollai rykästen? Tuskin se tehtaalta lähtiessään on noin voimakkaasti vaihtanut. Eikö loogisempaa olisi, että kun laatikko kuluu, niin alkaa luistamaan ja täten pitäisi vaihtoja säätää kovemmalle... :roll:
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Sillon lipsuu liikaa jos kierrokset nousevat vaihteenvaihdossa.

Onkos se sulla ollessa ollu noin kova vai koventunut ajellessa ajan myötä?
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Jarkko S kirjoitti:Sillon lipsuu liikaa jos kierrokset nousevat vaihteenvaihdossa.

Onkos se sulla ollessa ollu noin kova vai koventunut ajellessa ajan myötä?
Mun mielestä vaihdot on koventunut aavistuksen, tosin ostaessani auton, katsoin että ei ainakaan luista. Napakasti se on vaihtanut aina, öljyt vaihdoin 40 000 km sitten, mobil atf 220.

nyt kun kampesin tuosta säätimestä sen hatun irti, niin nyt se on siihen hiukan väljä, täytyypi vissiin hakea vehosta uus hattu....
Viimeksi muokannut etl, To 10.08.2006 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

kertoisiko joku millainen säätö tuossa vanhemmassa w126 on? venyttää jo niin paljon että itku meinaa tulla. ei ole pukkeja ihan naapurissa niin ei viitsis ennen aloittaa kun tietää mitä alkaa tehdä.
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ekana tulee mieleen mikä voisi koventaa laatikkoa on alkava alipainevuoto jossain. Villi veikkaus.

jarrutan, pikaisesti nostamaan painetta laatikon kyljestä!
sapele
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 07.02.2006 22:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sapele »

Jarkko S kirjoitti:Ekana tulee mieleen mikä voisi koventaa laatikkoa on alkava alipainevuoto jossain. Villi veikkaus.
Samaa epäilen itsekin omassa autossani. Mistä letku menee ja miten testata että on alipainetta?
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

jarrutan, pikaisesti nostamaan painetta laatikon kyljestä![/quote]



On siis samanlainen tuossa vanhemmassa w126:ssa
kun tähtiklubin sivuilla lukee että w124 ja w126 -86-->
ja itselläni on w126 -81
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

sapele, letku menee laatikon vasemmalle puolelle alipainesäätimelle, bensassa lähtee suoraan imusarjasta ja dieselissä pumpun kyljessä olevasta säätimestä. Ottaa letkua irti koneen ollessa käynnissä ja kokeilee että onko imua.

jarrutan, tuossa pitäisi olla 722.3 jo.
Vastaa Viestiin