Veho / arvotaan seuraava asennusfirma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Veho / arvotaan seuraava asennusfirma

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Elikkä meikäläisen kohdalla jatkuu samainen webasto ongelma. Kukaan asennusliike tai korjaamo ei ole kyennyt kytkemään tuota webastoa toimimaan kellolla. Oma merkkikorjaamo tuumasi vaan, että kyllä saahaan toimimaan, kun tilataan sähköpiirustukset ja suoritetaan asennus. Sitten laitat vaan euroja pöytään 500 + piirustuksien hinta + työt. :evil: Itselläni olisi kello, mutta sitä eivät suostu käyttämään, vaikka samanlainen, kun heiltä tuleva. Ei ymmärrä ei. Olisiko täällä ketään lähiseudussa joka osaisi asentaa tuon kellon pientä korvausta vastaan ? :cry: Täällä forumilla olevilla kytkentä ohjeilla on kokeiltu, eikä käynnisty. Samoin kokeiltiin syöttää virtaa napaan 1 ja painamalla rest-kytkintä. Ei tapahdu mitään muuta kuin lähtee taukolämmitin toimimaan, mutta webastoa ei ole saanut kukaan pihahtamaankaan. Nyt vaan olisi paljon lämpimämpää asennella kuin marraskuun pakkasilla. :wink:
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Oliko tästä miten aikasemmin puhetta? Mikä on se suurin kompastuskivi?

Nimimerkki : Oman väyläohjatun Webaston toimimaan laittanut.. toisessa merkissä
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
rteasp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 23.04.2005 10:25

Viesti Kirjoittaja rteasp »

Ootko varma että kello on oikea ratkaisu? Itse laitatin aikoinaan kellon ja kaukosäätimen (KAHA sta ilmoittivat ettei kaukosäädin toimi ilman kelloa, ei muuten taida pitää paikkaansa); kolme talvea mennyt, en ole kelloa vielä käyttänyt.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Suurin kompastuskivi on se, kun ei vaan toimi vaikka kellonpiuhat kytkee kiinni. Juttua tästä on ollut useinkin täällä forumilla eri aikoina. Auto on ollut kohta mulla jo 2 vuotta, eikä kukaan ole vielä pystynyt ratkaisemaan tuota mysteeriä miksi webasto ei lähde tohottamaan kellolla. Pitäisi muka olla ihan normaali kytkettävä ja normaali Z- webasto. Normaalisti kuulemma, kun antaa suoraan virtaa 6 napaisen liittimen 1 napaan niin webaston pitäisi käynnistyä, kun painetaan rest-nappia, mutta tuossa ei tapahdu todella mitään muuta kuin rest- toiminto kytkeytyy. Muuten webasto tohottaa täysiään lisälämmittimenä keulan alla talvipakkasella, kun moottori on käynnissä. Mulle on ihan sama millä se kytkeytyisi toimintaan,kun vaan talvella vaimo saisi töistä lähteä lämpimällä autolla. Viime talvena -37 asteen pakkasesta täräytti 10 h jälkeen tulille. Vähän liian raakaa peliä.
yari67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: To 15.12.2005 11:08
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja yari67 »

Mun Väyryseen laittoivat kellon samalla kun vaihtoivat webaston takuuseen, sama malli kun sulla ostin kellon saksasta mistä ostin autonkin kytkivät lahden mega-autossa maksoi 300€ pidin kalliina mutta toimii. Mulla siis oli alunperin ilman kelloa oleva malli.
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

petri.n kirjoitti:Suurin kompastuskivi on se, kun ei vaan toimi vaikka kellonpiuhat kytkee kiinni. Juttua tästä on ollut useinkin täällä forumilla eri aikoina. Auto on ollut kohta mulla jo 2 vuotta, eikä kukaan ole vielä pystynyt ratkaisemaan tuota mysteeriä miksi webasto ei lähde tohottamaan kellolla. Pitäisi muka olla ihan normaali kytkettävä ja normaali Z- webasto. Normaalisti kuulemma, kun antaa suoraan virtaa 6 napaisen liittimen 1 napaan niin webaston pitäisi käynnistyä, kun painetaan rest-nappia, mutta tuossa ei tapahdu todella mitään muuta kuin rest- toiminto kytkeytyy. Muuten webasto tohottaa täysiään lisälämmittimenä keulan alla talvipakkasella, kun moottori on käynnissä. Mulle on ihan sama millä se kytkeytyisi toimintaan,kun vaan talvella vaimo saisi töistä lähteä lämpimällä autolla. Viime talvena -37 asteen pakkasesta täräytti 10 h jälkeen tulille. Vähän liian raakaa peliä.
8) Terve! Minulla oli vastaavanlainen probleema omassani, Veho pyysi n. 4000fim kelloasennuksesta!! Ajattelin että ihanan kallista :twisted: ja ostin Calixin kellosarjan Kahalta, maksoi muistaakseni n. 700fim! Kytkin itse ja onnistui, paitsi kytki sytytysvirrat webastoa käytettäessä, no ei siinä mitään laitoin diodin weban ja kiertovesipumpun väliin ja alkoi toimimaan :lol: Niin kauan kuin muuten toimi itse webasto :twisted: :twisted: Olen käyttänyt webaa max. 50 kertaa koko n. 7-vuoden aikana ja niistä se p*****e on ollut vähintään 20x "häiriöllä" en olekkaan enää viitsinyt ollenkaan ns. hieroa ko. laitteen kanssa :evil: :evil:
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Miepä katon kun joskus muistan/kerkiän.. sen navan johon laitetaan sähköä.

Eli jos on väylässä, niin siinä on se napa, joka juttelee puutaheinää auton kanssa ja yksi turha toinen, mutta lisäksi on ihan satavarmasti napa, jolla lähtee peliin. Jos mielenkiintoa on, niin kokeile laittaa suoraan 12V:a siihen napaan, jolloin kyllä herää päälle.

Voihan olla, että nyt on joku ajatuskatko sen REST-napin kanssa. Eikös se ole mersun oma nappi? Siis ei webaston ohjaimessa oleva?
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Weban kello ei ole mulla ollenkaan paikallaan, kun sitä ei ole onnistuttu kytkemään. Ainoastaan se oma webun katkaisia. Lisäksi 6 - napaiseen liittimeen menee ainoastaan 3 johtoa. En tiedä sitten onko muissa enemmän. Tuntuu vaan herättävän ihmettelyä useammalla korjaamolla. Eräskin korjaamo on asennellut noita kelloja, niin luovutti parin päivän jälkeen, kun ei saanut toimimaan. Yritti asentaa kelloa Vehon antamilla ohjeilla jotka koskivat C-mallia, mutta ei toiminut. On siinä mulla tuo lohkari, mutta vaimolla ei aina töissä riitä autolle tolppa paikat.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Omassa laskeskelin tulevan jatkuvat virrat (2) ja kaksi johtoa sitten muuten vaan. Eli tuo väylä yhdessä ja yksi menee pa-pumpulle.

Nyt hieman tarkennusta itselleni, eli alunperinhän EI tule johtoa sinulla ykkösnapaan?

Ja tarkistin omasta, eli ykkösnapaan olen itselläni tuonnut suoraan kauko-ohjaimen yksiköltä 12V.

Eli luultavasti helpoin, jos laittaa kellon, taikka saman asianhan toimittaa kytkin, jos ei halua ajastella.. Taikka sitten ei mtn tietoa ja vain huonoja arvauksia..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Saa tuoda virtaa 1 napaan, mutta hiljaista on. Arviosta ei uskalla mennä tökkimään muihin napoihin. Kuulemma se piirikortti aika arvokas. Itse en ymmärrä enää yhtään tuon päälle. Jotenka täytyy lähteä varmaan sinne merkkihuoltoon ja latoa kiltisti se 500e + työt tiskiin. :cry: :cry: Vitt............... :evil:
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Rest-nappi laittaa kiertovesipumpun päälle ja sisäpuhaltimen hitaalle nopeudelle. Kytkentä avaa tietty myös närhenmunat että vesi kiertää kennojen läpi. Taksitolppavarustehan tuo kun autoa ei saa käyttää koko ajan.

Webaston kelloa ei ole todellakaan vaikea kytkeä z-malliin. Voin jossain välissä katsoa kuvista kuinka se kytketään, ettei tarvi noin suuria summia tunkea jonkun muun kuin sen merkkihuollon asentajan taskuun :D
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Okei, jaksoin katsoa heti.

Liitinkoteloiden paikkoja on z-mallissa useampia.
X1(6 napaa), X2(2 napaa) ja X3 (2 napaa). X3 on 45 asteen kulmassa muihin liittimiin nähden.

Jos siellä on enemmän napoja, siellä on myös X4 ja X5. Järjestys lähtee 6-napaisesta eteenpäin.

X1:n nastat:

1= kellolta liekkipainikkeen tieto. Yleensä +12 volttia, (johdon väri webastolle on musta).
2=diagnostiikkajohto, ei kytketä mihinkään.
3=ulkolämpötieto, 12 volttia kun lämpö laskee alle +5 asteen(musta). Saattaa olla myös toisinpäin, eli kun lämpötila on yli +5, niin 12 volttia tässä johdossa. Testatkaa kuinka päin toimii.
4=Sisätilan puhaltimen releen nastaan #86(vihr/valk)
Releen nasta #85 kytketään auton runkoon
Releen nasta #87 kytketään sulakkeen kautta auton akun +napaan.
Releen nastalta #30 tuodaan auton sisäpuhaltimelle ohjaus, jos puhallin vaatii 12 volttia. Automaatti-ilmastointi (tai joku muukin) saattaa tarvita jotain muitakin ohjaustietoja.


5= kesä/talvikytkin, kytkimen kautta runkoon.
6= Polttoainepumpun + johto (sininen).

X2:n nastat:
1=Sulakkeen kautta akun +napaan(punainen)
2=runkoon(ruskea)
X3 on liekin ilmaisuanturi tai hehkutulppa dieselwebastossa
X4 on webaston kiertoilmapuhallin.
X5 on kiertovesipumppu.


Kellon kytkentä on varmasti kuvattu kellon asennusohjeessa, ja niitä on monenlaisia joten en kaikkia tähän ala kirjoittelemaan.

MH-Turva Oy tai allekirjoittanut ei vastaa ohjeista eikä siitä, jos joku näiden ohjeiden perusteella rikkoo jostain jotain.
HUOM! Varmistakaa aina ennen kuin kytkette mitään johtoja kiinni, että olette aivan varmoja mitä olette tekemässä. Nykyautoissa on paljon särkyvää elektroniikkaa!
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ei vaan lähde webu kellosarjalla toimimaan. On hiljaa kuin se rosmo siellä erämaassa. Mikä hitto siinä voi olla? Muuten tohottaa ihan täysiään, kun käynistää auton. Toimii lisälämmittimenä täydellisesti. Kellon piuhoihin tulee virrat niinkuin pitää, mutta ei starttaa. Piirikortit yms. on kunnossa. Täytyy varmaan ottaa uusi webasto ja kellosarja, jotta saa toimimaan. Toivon mukaan. Kelloa on nyt sitten yritetty 5 eri kertaa kytkeä, eri asentajien toimesta, mutta kaikilla on tullut antautuminen vastaan. Onneksi eivät ole mitään velottaneet, kun eivät ole saaneet toimimaan, muuten olisi jo mennyt yhden webaston hinta.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kuulostaisi vähän siltä että webastolle menee kuitenkin vielä jokin herätevirtapiuha jota ei ole kytketty tarvittavalla tavalla. Jos kelloa ei ennen ole ollut systeemissä, tieto siitä milloin auto on käynnissä on pakosti mennyt johonkin muualle ohjausboksiin, esim. suoraan webastoon itseensä. Tämä herätevirta on jatkossa ohjattava kellosta webastolle (ellei tätä ole jo yritetty).
Vastaa Viestiin