W124 taka-alatukivarsi repeytyi irti navasta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W124 taka-alatukivarsi repeytyi irti navasta?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

On siis todistettu, että 21-vuotiaassa 250 D:ssä takapää kestää ilman puslaremonttia n. 775 tkm :? . Nyt ei kaivata "mitäs minä sanoin" -kommentteja, vaan veikkauksia siitä, mitä on mennyt rikki ja mitä on uusittava.

Tilanne: 250 D:n peräpää on ollut veltto ja ajossa aaltoileva jo pitkään. Toisen kuskin mukaan liikkeelle lähtiessä on tuntunut siltä "kuin perä jäisi hetkeksi paikoilleen". Nyt auto oli peruutettu epätasaiselle alustalle tavaratilan tyhjennystä varten, ja liikkeelle lähtiessä huomattu, että autolla ei pääse liikkeelle. Havaittiin, että apukuskin takapyörä ottaa kiinni lokasuojaan.

Tultuani paikalle ehdin vain perästä päin tsekkaamaan sen, että alatukivarsi on irti pyörän päästä. Paikalta löytyi valkea muovinkappale sekä metallivalun murtunut kappale.

Onkohan "narinanivel" kulunut täysin ja alatukivarsi katkennut siitä kohti? Onko kellekään tullut vastaavaa eteen?

Huomenna olisi tarkoitus tunkata auto ylös, irroittaa pyörä ja tarkastaa tilanne. Hyvää tuuria, että tämä ei tapahtunut tien päällä vauhdissa, ja jännä juttu, että katsastuksissa ei aiheeseen ole kiinnitetty mitään huomiota.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Veikkaampa että narinanivel on syöny itse napaosan rikki. Ei siellä muualla valua ole.
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Veikkaisin myös narinaniveltä. Meillä se alkoi tulla raudasta läpi jo kolmasosakilometreillä....
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Miten auto on saatu katsastettua? Ei aivan pienessä ajassa kulu noin loppuun, että tulee läpi..On saattanut tosiaan olla jo aika nulju ajaa, varsinkin liukkailla keleillä. Yllättävän paljon vaikutusta narinanivelillä ajettavuuteen, jo pienikin välys tekee levottomuutta.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

[quote="JP74"]Miten auto on saatu katsastettua? Ei aivan pienessä ajassa kulu noin loppuun, että tulee läpi./quote]

Sitäpä minäkin ihmettelen. Auto on katsastettu koko olemassaolonsa ajan samassa kaupungissa, kahdella eri asemalla; onko se sitten hyvä vai huono. Mitään suhteita katsastushenkilökuntaan ei ole. Eipä se tietysti paljoa tunnu, kun pihalla vaan heitetään lenkki.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: W124 taka-alatukivarsi repeytyi irti navasta?

Viesti Kirjoittaja veppe »

Timo L. kirjoitti:Tilanne: 250 D:n peräpää on ollut veltto ja ajossa aaltoileva jo pitkään. Toisen kuskin mukaan liikkeelle lähtiessä on tuntunut siltä "kuin perä jäisi hetkeksi paikoilleen".
Jos kerran on tuntunut nuljulta jo pitkään, niin eikö se olisi kannattanut edellisessä katsastuksessa mainita, että on jotain väljää peräpäässä. Samaan hintaan olisi saanut kunnon syynäyksen ilman erillistä korjaamolla käyntiä. Josko olisivat vieläpä löytäneetkin sen oikean väljän aiheuttajan :roll: Vaan taitaa suomalainen mentaliteetti olla se (itselläni ainakin on :lol: ), että jos ei inssi löydä sitä väljää, mikä itse siellä on jo todettu, niin riemuitaan sitten saadusta leimasta ja annetaan väljän olla :twisted: Lopputulos olisi tässäkin tapauksessa voinut tosiaan olla kohtalokas :shock:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, uusiksi menee napa, kallistuksenvakaajan nivel (valk. "koiranluu") ja narinahela. Lisäksi väljää on kuulemma pystykallistusta pitävässä tangossa.

Eihän eri mallien kesken ole navoissa ym. mitään eroa?

Saa myös tarjota pyöräntuennan osia!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Timo L. kirjoitti:Jep, uusiksi menee napa, kallistuksenvakaajan nivel (valk. "koiranluu") ja narinahela. Lisäksi väljää on kuulemma pystykallistusta pitävässä tangossa.

Eihän eri mallien kesken ole navoissa ym. mitään eroa?

Saa myös tarjota pyöräntuennan osia!

Laita koko takakelkka uusiksi jostain purkuautosta, jarrut, tangot koko roska.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

keef kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Jep, uusiksi menee napa, kallistuksenvakaajan nivel (valk. "koiranluu") ja narinahela. Lisäksi väljää on kuulemma pystykallistusta pitävässä tangossa.

Eihän eri mallien kesken ole navoissa ym. mitään eroa?

Saa myös tarjota pyöräntuennan osia!

Laita koko takakelkka uusiksi jostain purkuautosta, jarrut, tangot koko roska.
suosittelen, tästä lähtee meinaan oravanpyörä käyntiin, jos noin pahaksi päässyt niin muualtakin kelkasta rupee löytyy yhtä sun toista korjattavaa, koriinkin on voinut syöpyä reikä kelkasta->toinen puoli autosta roikkuu matalemmalla yms.

eikä mikään ihme ettei katsastuksessa ole huomanneet, kerran eivät osaa mersun väljyyksiä siellä syynätä. Tuo on jo useemman vuoden kalvanut koloa sinne napaan.
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Edelisessä -86 200 D satalankussa meni kanssa samalla viisii taka-alatukivarsi poikki täysin ruostumalla,mutta sillä erolla ,että vain toisesta päästä läheltä puslaa. Samoin meni ruostumalla molemmat vetoaksilat uloimmam nivelen suojuskumin klemmarin kohdasta noin vuoden välein.
Olivat ruostuneet niin ohuiksi ,että aksilan keskiössä oli lopulta ehjää terästä vain puolen neliösentin verran.
>Eihän katastuksessa sinne muovien alle mitään näe ,eikä katsastusmiehillä ole aikaa ruveta purkamaan autoa ja se lenkki minkä he autolla ajavat on niin lyhyt .ettei siinä pysty mitenkään toteamaan ajokäyttäytymisyä esim. satasen nopeudessa.
Itsellläni en huomannut ajossa mitään ertyistä poikkavuuttaa ennen tukivarren katkeamista,mutta sekin varmasti vaikuttaa ,että kun joka päivä ajaa samaa autoa ,ei pientä muutosta edes huomaa ,saatikka jos autolla ajaisi joskus joku muu saattaisi hyvinkin huomata erilaisen käyttäytymisen.
Onneksi myös tuo katkeaminen sattui aivan paikoillaan ollen kun olin peruuttanu auton pieneen kuoppaan ja siitä kun yritin pois ,niin takapyörä muljahti sivuttain ja peräpää putosi siltä puolen alas.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Timo L. kirjoitti:Eihän eri mallien kesken ole navoissa ym. mitään eroa?

Saa myös tarjota pyöräntuennan osia!
Farmarissa on isommat laakerit.

Suosittelen myös vaihtamaan taakse kaikki tukivarret ja kumit. Et usko sen jlk autoa samaksi. :D
Vastaa Viestiin