2T öljyä naftan sekaan?
2T öljyä naftan sekaan?
Siis onko tarpeen moinen öljyn lisäily tankilla käydessä riisselimersuissa? vaiko peräti turhaa, vahingollista? jos laitetaan niin paljonko?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
En tiedä onko taikauskoa, mutta lorautan pari desiä tankilliseen.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Re: 2T öljyä naftan sekaan?
Nykyiset diesel-laadut eivät ole enää niin voitelevia, kuin joskus, joten kyllä sitä voisi sinne tankkiin 1-2dl tankilliseen lorauttaa. Ei se ainakaan pahitteeksi ole.Ahti kirjoitti:Siis onko tarpeen moinen öljyn lisäily tankilla käydessä riisselimersuissa? vaiko peräti turhaa, vahingollista? jos laitetaan niin paljonko?
2-T öljy
Kyyl kyl talvilaatu diiseli on niin kuivaa ettei se voitele pumppua ollenskaan,
joten varttilitra joka toinen tankkaus ja outboaria liekö vähemmän tuhkautumatonta.ja vain talvella sen muuten kuulee käyntiäänessäkin käy pehmeämmin. että semmosta
joten varttilitra joka toinen tankkaus ja outboaria liekö vähemmän tuhkautumatonta.ja vain talvella sen muuten kuulee käyntiäänessäkin käy pehmeämmin. että semmosta
190D -87
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Ostaessani Hymer/MB409 matkailuauton OM617 moottorilla, edellinen omistaja ammatiltaan liikennöitsijä nimenomaan käski laittamaan 2T öljyä jottei pumppu naputa. Olen laittanut eikä ole naputtanut. Joskus pitkällä matkalla joka toiseen tankilliseen laitettaessa voi naputusta esiintyä ja sen kyllä huomaa. Felicia dieselissäni 1.9 SDI en ole käyttänyt kuin satunnaisesti. Siinä ei eroa juuri huomaa. Ruotsissa dieselpolttoainetta kuulemma öljytään, joten 2T lisäys ei ole tarpeen. Näin kertoili ruotsalainen karavaanari.
W124 280 TE vm-93
Tämä on taas näitä höpöhöpö juttuja, mitä joku Mersu-mies Veijon Essolla on kertonut. Kuinka monta Mersun pumppua on levinnyt sen takia, että polttoaine ei olisi voidellut. Kuinka moni tälläkin palstalla ajaa Mersunsa niin finaaliin, että jakajapumpun lopuunkulumisella olisi jotain käytännön merkitystä. Siinä vaiheessa, kun pumppu on finaalissa on todennäköisesti Mersun ulkoinen habitus ja kunto sitä luokaaa, että auton arvo voidaan laskea sadoissa euroissa.
Jos haluat säästää konetta ja pumppua kannattaisi 2-t öljyistä säästyvät rahat käyttää Benecoliin tai Beceliin, sillä voi olla käytännön merkitystä pumpun kestolle.
Jos haluat säästää konetta ja pumppua kannattaisi 2-t öljyistä säästyvät rahat käyttää Benecoliin tai Beceliin, sillä voi olla käytännön merkitystä pumpun kestolle.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Re: 2T öljyä naftan sekaan?
Nyt sekin on kokeiltu kuten kansantanssi yms... Ei se ainakaan ääneen vaikuta nakuttaa kuten ennenkin täytys vissiin keksiä jotain muuta tuohon nakutukseen.
Toi 2-tahti öljy voi antaa tekohengitystä huonoille suuttimille ja tasoittaa käyntiääntä. Ehjään koneeseen tai jos nakutus tulee nostajista, sillä ei ole korvin kuultavaa vaikutusta.
Itse uskon tuohon nyky dieselin "kuivuuteen". Valmistajat yrittävät tehdä niin Eko-polttoainetta kuin suinkin ja kaikki ylim. voiteleva aine poistetaan. Tilkka 2-tahtiöljyä auttaa tähän...
Itse uskon tuohon nyky dieselin "kuivuuteen". Valmistajat yrittävät tehdä niin Eko-polttoainetta kuin suinkin ja kaikki ylim. voiteleva aine poistetaan. Tilkka 2-tahtiöljyä auttaa tähän...
Onko sittenkään ihan lööperiä?
Itse olen käyttänyt 2T öljyä naftassa jo kohta vuoden päivät. Epäsäännöllisesti kesällä mutta talvilaadulla joka tankkiin reilu desi 2T öljyä. Vähärikkinen polttoaine ei voitele pumppua ja suuttimia. Alla linkki josta löytyy vähän infoa asiasta, lisää avainsanoilla low sulfur diesel ja googlelai kirjoitti:Tämä on taas näitä höpöhöpö juttuja, mitä joku Mersu-mies Veijon Essolla on kertonut. Kuinka monta Mersun pumppua on levinnyt sen takia, että polttoaine ei olisi voidellut. Kuinka moni tälläkin palstalla ajaa Mersunsa niin finaaliin, että jakajapumpun lopuunkulumisella olisi jotain käytännön merkitystä. Siinä vaiheessa, kun pumppu on finaalissa on todennäköisesti Mersun ulkoinen habitus ja kunto sitä luokaaa, että auton arvo voidaan laskea sadoissa euroissa.
Jos haluat säästää konetta ja pumppua kannattaisi 2-t öljyistä säästyvät rahat käyttää Benecoliin tai Beceliin, sillä voi olla käytännön merkitystä pumpun kestolle.
http://www.aip.com.au/industry/diesel.htm
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Wanhuksen pumpussa on erillinen öljysäiliö, jota pitää täytellä joskus tippakannun kanssa.Mihaline kirjoitti:Muistakeepas sitten että mersun diiselien pumput voidellaan moottoriöljyllä, ei se mitään 2-t öljyjä enää sekaan tarttee, ruiskut korkeintaan naputtaa, mutta sekään ei ole tappavaa
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
tietääkseni tämä ominaisuus oli 70 luvun tiiseleissä... en kyllä ole tuota moottoriöljyn kierrätystä uudemmissa nähnyt.. en edes 80 luvun 123sissa... (200-300d).kaverin 78sissa 300d:ssä kyllä tämä on...Mihaline kirjoitti:Muistakeepas sitten että mersun diiselien pumput voidellaan moottoriöljyllä, ei se mitään 2-t öljyjä enää sekaan tarttee, ruiskut korkeintaan naputtaa, mutta sekään ei ole tappavaa
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Siis on mitä? Onko sulla turbon kanssa joku eri pumppu. Mulla ei tuota ole!Saul kirjoitti:Wanhuksen pumpussa on erillinen öljysäiliö, jota pitää täytellä joskus tippakannun kanssa.Mihaline kirjoitti:Muistakeepas sitten että mersun diiselien pumput voidellaan moottoriöljyllä, ei se mitään 2-t öljyjä enää sekaan tarttee, ruiskut korkeintaan naputtaa, mutta sekään ei ole tappavaa
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
...
Kyllä sinun Pystärissä pitäisi olla sellainen punainen muovikorkki syöttöpumpun päällä, josta öljyä voi lisäillä. Tai sitten on vaihdettu avainstartti (w123) koneen pumppu... ei mutta sittenhän autossa pitäisi olla avainstartti systeemi... Tuo "huoltoa kaipaava" pumppu on myös nuppistartti w123:ssa (200-240D)
w115,123,124,126,210 yms.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Lisäöljyä
Jos minäkin sanoisin oman mielipiteeni:
En epäile hetkeäkään ettei kone kestäisi vaikkei 2-T öljyä lisääkkään, mutta vuosikausia 200 D:n moottorinääntä kuulleena, voin todeta että ERON KYLLÄ HUOMAA jos pari desiä humauttaa tankilliseen. Hyvin on käynyt ja käy edelleenkin 950 tkm!!!
En epäile hetkeäkään ettei kone kestäisi vaikkei 2-T öljyä lisääkkään, mutta vuosikausia 200 D:n moottorinääntä kuulleena, voin todeta että ERON KYLLÄ HUOMAA jos pari desiä humauttaa tankilliseen. Hyvin on käynyt ja käy edelleenkin 950 tkm!!!
On tainnut pumppu olla voitelematta? Sellainen tarkka määrä taitaa olla 50 painallusta tippakannusta? Kyllä se ylimääräinen jostain ylimenosta pois tulee.Olli Lajunen kirjoitti:Komento takaisin!
Löytyhän se sieltä, tosin punainen korkki oli jo naamioitunut mustaksi...
(Kävin lampulla tutkimassa)
Paljonkos siellä pitäisi olla öljyä?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Kuulemma sitä on aina silloin tällöin lisäilty, mutta minulle ei koko jutusta ole koskaan mainittu. Ei se öljykään pysy pitkiä aikoja sisällä. Ajattelin lisäillä tänään...Saul kirjoitti: On tainnut pumppu olla voitelematta? Sellainen tarkka määrä taitaa olla 50 painallusta tippakannusta? Kyllä se ylimääräinen jostain ylimenosta pois tulee.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Sitä kuulemma pitäis öljytä aika usein. En nyt muista kuinka pitkän ajon jälkeen. Lisäilen vähän kerrallaan aina kun muistan (3-4 kertaa vuoteen). Luulisin sen riittävän, kun ei noita kilometrejäkään niin miljoonia tule.Olli Lajunen kirjoitti:Kuulemma sitä on aina silloin tällöin lisäilty, mutta minulle ei koko jutusta ole koskaan mainittu. Ei se öljykään pysy pitkiä aikoja sisällä. Ajattelin lisäillä tänään...Saul kirjoitti: On tainnut pumppu olla voitelematta? Sellainen tarkka määrä taitaa olla 50 painallusta tippakannusta? Kyllä se ylimääräinen jostain ylimenosta pois tulee.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vähän selvennystä asiaan: kun lisätään öljyä naftan sekaan riittävästi niin takuulla käyntiääni muuttuu. Se ei kuitenkaan johdu siitä, että ruiskutuspumppu saa paremman voitelun, vaan siitä, että polttoaineen koostumus on muuttunut erilaiseksi kuin aikaisemmin.
Olen ajellut erilaisilla diisselimersuilla vuodesta 1973 yhteensä noin 600000 kilometriä, enkä ole koskaan lisännyt polttoaineeseen sen enempää öljyä kuin muitakaan lisäaineita. Ainoassakaan autoistani ei ole koskaan ollut ongelmia ruiskutuspumpun kestävyyden suhteen.
On varmastikin niin, että jos ajatellaan pelkästään pumpun kestävyyttä, ei öljyn lisääminen oletettavasti ainakaan lyhennä sen ikää. Joku merkitys voi olla kuitenkin sillä, että polttoaineen koostumus muuttuu rasvaisemmaksi ja mitä se sitten tekee palamistapahtumalle on jo toinen asia. Aika helposti voisi ajatella, että ei se palamistapahtumaa ainakaan paranna.
Oljyn lisääminen polttoaineen joukkoon saanee aikaan lisävoitelua niissä pinnoissa joiden kanssa nafta on tekemisissä, ei muualla. On siis eri asia kun puhutaan pumpun muusta mekaanisesta voitelusta.
Miksi siis lisätä öljyä jos pumppu ilmankin sitä kestää. Onko jollakin tietoa siitä, ovatko jotkut moottorivalmistajat tuollaista öljyn lisäystä suositelleet?
Olen ajellut erilaisilla diisselimersuilla vuodesta 1973 yhteensä noin 600000 kilometriä, enkä ole koskaan lisännyt polttoaineeseen sen enempää öljyä kuin muitakaan lisäaineita. Ainoassakaan autoistani ei ole koskaan ollut ongelmia ruiskutuspumpun kestävyyden suhteen.
On varmastikin niin, että jos ajatellaan pelkästään pumpun kestävyyttä, ei öljyn lisääminen oletettavasti ainakaan lyhennä sen ikää. Joku merkitys voi olla kuitenkin sillä, että polttoaineen koostumus muuttuu rasvaisemmaksi ja mitä se sitten tekee palamistapahtumalle on jo toinen asia. Aika helposti voisi ajatella, että ei se palamistapahtumaa ainakaan paranna.
Oljyn lisääminen polttoaineen joukkoon saanee aikaan lisävoitelua niissä pinnoissa joiden kanssa nafta on tekemisissä, ei muualla. On siis eri asia kun puhutaan pumpun muusta mekaanisesta voitelusta.
Miksi siis lisätä öljyä jos pumppu ilmankin sitä kestää. Onko jollakin tietoa siitä, ovatko jotkut moottorivalmistajat tuollaista öljyn lisäystä suositelleet?
Eipä ole OM617:ssa öljyttävää ruiskutuspumppua, (ei edes w115 240D 3.0:ssa)..tikkanen kirjoitti:Onko OM617 koneessa myös öljyttävä ruiskupumppu. Pumppu on hyvin piilotettu intergroituun matkailuautoon eli en ole huomannut mitään lisäysreikää eikä edellinen omistajakaan maininnut asiasta. Jos ei laita naftan sekaan 2T öljyä eron kuulee korvallakin.
w115,123,124,126,210 yms.