2T öljyä naftan sekaan?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

2T öljyä naftan sekaan?

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Siis onko tarpeen moinen öljyn lisäily tankilla käydessä riisselimersuissa? vaiko peräti turhaa, vahingollista? jos laitetaan niin paljonko?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14028
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Höpöhöpö, mitään kaipaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Vanhemmissa dieseleissä öljy saattaa vaimentaa nakutusta, varsinkin talvilaatudieseliä käytettäessä.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

En tiedä onko taikauskoa, mutta lorautan pari desiä tankilliseen.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: 2T öljyä naftan sekaan?

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Ahti kirjoitti:Siis onko tarpeen moinen öljyn lisäily tankilla käydessä riisselimersuissa? vaiko peräti turhaa, vahingollista? jos laitetaan niin paljonko?
Nykyiset diesel-laadut eivät ole enää niin voitelevia, kuin joskus, joten kyllä sitä voisi sinne tankkiin 1-2dl tankilliseen lorauttaa. Ei se ainakaan pahitteeksi ole.
Avatar
Jussi T
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 02.07.2003 19:57

2-T öljy

Viesti Kirjoittaja Jussi T »

Kyyl kyl talvilaatu diiseli on niin kuivaa ettei se voitele pumppua ollenskaan,
joten varttilitra joka toinen tankkaus ja outboaria liekö vähemmän tuhkautumatonta.ja vain talvella sen muuten kuulee käyntiäänessäkin käy pehmeämmin. :lol: että semmosta
190D -87
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

Onko tuon 2T-öljyn käytöstä haittaa esimerkiksi tämän päivän CDI-koneissa? Olen kuullut väitettävän, että se tekisi pahaa jollekin koneen osalle tahi katalysaattorille. Miten lienee asian laita?
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Täh! :shock:

Nevö höörd! Hyvin on kukkunut ilmankin. Kesät talvet.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
tikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 02.09.2003 12:47
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tikkanen »

Ostaessani Hymer/MB409 matkailuauton OM617 moottorilla, edellinen omistaja ammatiltaan liikennöitsijä nimenomaan käski laittamaan 2T öljyä jottei pumppu naputa. Olen laittanut eikä ole naputtanut. Joskus pitkällä matkalla joka toiseen tankilliseen laitettaessa voi naputusta esiintyä ja sen kyllä huomaa. Felicia dieselissäni 1.9 SDI en ole käyttänyt kuin satunnaisesti. Siinä ei eroa juuri huomaa. Ruotsissa dieselpolttoainetta kuulemma öljytään, joten 2T lisäys ei ole tarpeen. Näin kertoili ruotsalainen karavaanari.
W124 280 TE vm-93
Avatar
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 27.08.2003 08:25
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Tämä on taas näitä höpöhöpö juttuja, mitä joku Mersu-mies Veijon Essolla on kertonut. Kuinka monta Mersun pumppua on levinnyt sen takia, että polttoaine ei olisi voidellut. Kuinka moni tälläkin palstalla ajaa Mersunsa niin finaaliin, että jakajapumpun lopuunkulumisella olisi jotain käytännön merkitystä. Siinä vaiheessa, kun pumppu on finaalissa on todennäköisesti Mersun ulkoinen habitus ja kunto sitä luokaaa, että auton arvo voidaan laskea sadoissa euroissa.
Jos haluat säästää konetta ja pumppua kannattaisi 2-t öljyistä säästyvät rahat käyttää Benecoliin tai Beceliin, sillä voi olla käytännön merkitystä pumpun kestolle.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
vaaka2000
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 21.11.2003 16:05
Paikkakunta: Kajaani

Re: 2T öljyä naftan sekaan?

Viesti Kirjoittaja vaaka2000 »

Nyt sekin on kokeiltu kuten kansantanssi yms... :wink: Ei se ainakaan ääneen vaikuta nakuttaa kuten ennenkin täytys vissiin keksiä jotain muuta tuohon nakutukseen.
Avatar
Paavo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 07.04.2003 17:32
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Toi 2-tahti öljy voi antaa tekohengitystä huonoille suuttimille ja tasoittaa käyntiääntä. Ehjään koneeseen tai jos nakutus tulee nostajista, sillä ei ole korvin kuultavaa vaikutusta.
Itse uskon tuohon nyky dieselin "kuivuuteen". Valmistajat yrittävät tehdä niin Eko-polttoainetta kuin suinkin ja kaikki ylim. voiteleva aine poistetaan. Tilkka 2-tahtiöljyä auttaa tähän...
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Onko sittenkään ihan lööperiä?

Viesti Kirjoittaja juha »

lai kirjoitti:Tämä on taas näitä höpöhöpö juttuja, mitä joku Mersu-mies Veijon Essolla on kertonut. Kuinka monta Mersun pumppua on levinnyt sen takia, että polttoaine ei olisi voidellut. Kuinka moni tälläkin palstalla ajaa Mersunsa niin finaaliin, että jakajapumpun lopuunkulumisella olisi jotain käytännön merkitystä. Siinä vaiheessa, kun pumppu on finaalissa on todennäköisesti Mersun ulkoinen habitus ja kunto sitä luokaaa, että auton arvo voidaan laskea sadoissa euroissa.
Jos haluat säästää konetta ja pumppua kannattaisi 2-t öljyistä säästyvät rahat käyttää Benecoliin tai Beceliin, sillä voi olla käytännön merkitystä pumpun kestolle.
Itse olen käyttänyt 2T öljyä naftassa jo kohta vuoden päivät. Epäsäännöllisesti kesällä mutta talvilaadulla joka tankkiin reilu desi 2T öljyä. Vähärikkinen polttoaine ei voitele pumppua ja suuttimia. Alla linkki josta löytyy vähän infoa asiasta, lisää avainsanoilla low sulfur diesel ja google :-)

http://www.aip.com.au/industry/diesel.htm
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Muistakeepas sitten että mersun diiselien pumput voidellaan moottoriöljyllä, ei se mitään 2-t öljyjä enää sekaan tarttee, ruiskut korkeintaan naputtaa, mutta sekään ei ole tappavaa :wink:
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mihaline kirjoitti:Muistakeepas sitten että mersun diiselien pumput voidellaan moottoriöljyllä, ei se mitään 2-t öljyjä enää sekaan tarttee, ruiskut korkeintaan naputtaa, mutta sekään ei ole tappavaa :wink:
Wanhuksen pumpussa on erillinen öljysäiliö, jota pitää täytellä joskus tippakannun kanssa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mihaline kirjoitti:Muistakeepas sitten että mersun diiselien pumput voidellaan moottoriöljyllä, ei se mitään 2-t öljyjä enää sekaan tarttee, ruiskut korkeintaan naputtaa, mutta sekään ei ole tappavaa :wink:
tietääkseni tämä ominaisuus oli 70 luvun tiiseleissä... en kyllä ole tuota moottoriöljyn kierrätystä uudemmissa nähnyt.. en edes 80 luvun 123sissa... (200-300d).kaverin 78sissa 300d:ssä kyllä tämä on...
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Kyllä se ominaisuus pitäisi olla uudemmissakin, sehän pitkälti selittää mersun pumppujen pitkän kestoiän...Pitää joskus kysästä onko tuossa 250:sessä vielä tuo moottoriöjyn kierrätys kun hovikorjaajaa taas näkee, muistaakseni w123:sessa ainakin on (300D)...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Saul kirjoitti:
Mihaline kirjoitti:Muistakeepas sitten että mersun diiselien pumput voidellaan moottoriöljyllä, ei se mitään 2-t öljyjä enää sekaan tarttee, ruiskut korkeintaan naputtaa, mutta sekään ei ole tappavaa :wink:
Wanhuksen pumpussa on erillinen öljysäiliö, jota pitää täytellä joskus tippakannun kanssa.
Siis on mitä? Onko sulla turbon kanssa joku eri pumppu. Mulla ei tuota ole! :shock:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä sinun Pystärissä pitäisi olla sellainen punainen muovikorkki syöttöpumpun päällä, josta öljyä voi lisäillä. Tai sitten on vaihdettu avainstartti (w123) koneen pumppu... ei mutta sittenhän autossa pitäisi olla avainstartti systeemi... Tuo "huoltoa kaipaava" pumppu on myös nuppistartti w123:ssa (200-240D)
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Komento takaisin!

Löytyhän se sieltä, :oops: tosin punainen korkki oli jo naamioitunut mustaksi...
(Kävin lampulla tutkimassa)

Paljonkos siellä pitäisi olla öljyä?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Meillä aikoinaan W123 220D:n pumppu poiki, kun emme huomanneet laittaa pumppuun öljyä :oops:
230 C 1978
o728006
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:30
Paikkakunta: Vaasa

Lisäöljyä

Viesti Kirjoittaja o728006 »

Jos minäkin sanoisin oman mielipiteeni:

En epäile hetkeäkään ettei kone kestäisi vaikkei 2-T öljyä lisääkkään, mutta vuosikausia 200 D:n moottorinääntä kuulleena, voin todeta että ERON KYLLÄ HUOMAA jos pari desiä humauttaa tankilliseen. Hyvin on käynyt ja käy edelleenkin 950 tkm!!!
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

hmm..

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

haa.. näin tuoreena diisselistinä ehdinkin jo ihmetellä käyntiäänen terävyyttä reilun viikon. Vai että juontaakin tuosta talvilaadusta. Kaikkea sitä oppii..
Koneella on koneen tahti
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Olli Lajunen kirjoitti:Komento takaisin!

Löytyhän se sieltä, :oops: tosin punainen korkki oli jo naamioitunut mustaksi...
(Kävin lampulla tutkimassa)

Paljonkos siellä pitäisi olla öljyä?
On tainnut pumppu olla voitelematta? :shock: Sellainen tarkka määrä taitaa olla 50 painallusta tippakannusta? :roll: :wink: Kyllä se ylimääräinen jostain ylimenosta pois tulee.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Saul kirjoitti: On tainnut pumppu olla voitelematta? :shock: Sellainen tarkka määrä taitaa olla 50 painallusta tippakannusta? :roll: :wink: Kyllä se ylimääräinen jostain ylimenosta pois tulee.
Kuulemma sitä on aina silloin tällöin lisäilty, mutta minulle ei koko jutusta ole koskaan mainittu. Ei se öljykään pysy pitkiä aikoja sisällä. Ajattelin lisäillä tänään... :roll:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Olli Lajunen kirjoitti:
Saul kirjoitti: On tainnut pumppu olla voitelematta? :shock: Sellainen tarkka määrä taitaa olla 50 painallusta tippakannusta? :roll: :wink: Kyllä se ylimääräinen jostain ylimenosta pois tulee.
Kuulemma sitä on aina silloin tällöin lisäilty, mutta minulle ei koko jutusta ole koskaan mainittu. Ei se öljykään pysy pitkiä aikoja sisällä. Ajattelin lisäillä tänään... :roll:
Sitä kuulemma pitäis öljytä aika usein. En nyt muista kuinka pitkän ajon jälkeen. Lisäilen vähän kerrallaan aina kun muistan (3-4 kertaa vuoteen). Luulisin sen riittävän, kun ei noita kilometrejäkään niin miljoonia tule. :)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
tikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 02.09.2003 12:47
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tikkanen »

Onko OM617 koneessa myös öljyttävä ruiskupumppu. Pumppu on hyvin piilotettu intergroituun matkailuautoon eli en ole huomannut mitään lisäysreikää eikä edellinen omistajakaan maininnut asiasta. Jos ei laita naftan sekaan 2T öljyä eron kuulee korvallakin.
W124 280 TE vm-93
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Vähän selvennystä asiaan: kun lisätään öljyä naftan sekaan riittävästi niin takuulla käyntiääni muuttuu. Se ei kuitenkaan johdu siitä, että ruiskutuspumppu saa paremman voitelun, vaan siitä, että polttoaineen koostumus on muuttunut erilaiseksi kuin aikaisemmin.
Olen ajellut erilaisilla diisselimersuilla vuodesta 1973 yhteensä noin 600000 kilometriä, enkä ole koskaan lisännyt polttoaineeseen sen enempää öljyä kuin muitakaan lisäaineita. Ainoassakaan autoistani ei ole koskaan ollut ongelmia ruiskutuspumpun kestävyyden suhteen.

On varmastikin niin, että jos ajatellaan pelkästään pumpun kestävyyttä, ei öljyn lisääminen oletettavasti ainakaan lyhennä sen ikää. Joku merkitys voi olla kuitenkin sillä, että polttoaineen koostumus muuttuu rasvaisemmaksi ja mitä se sitten tekee palamistapahtumalle on jo toinen asia. Aika helposti voisi ajatella, että ei se palamistapahtumaa ainakaan paranna.

Oljyn lisääminen polttoaineen joukkoon saanee aikaan lisävoitelua niissä pinnoissa joiden kanssa nafta on tekemisissä, ei muualla. On siis eri asia kun puhutaan pumpun muusta mekaanisesta voitelusta.

Miksi siis lisätä öljyä jos pumppu ilmankin sitä kestää. Onko jollakin tietoa siitä, ovatko jotkut moottorivalmistajat tuollaista öljyn lisäystä suositelleet?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

tikkanen kirjoitti:Onko OM617 koneessa myös öljyttävä ruiskupumppu. Pumppu on hyvin piilotettu intergroituun matkailuautoon eli en ole huomannut mitään lisäysreikää eikä edellinen omistajakaan maininnut asiasta. Jos ei laita naftan sekaan 2T öljyä eron kuulee korvallakin.
Eipä ole OM617:ssa öljyttävää ruiskutuspumppua, (ei edes w115 240D 3.0:ssa)..
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin