Hehkutus C 220d -95

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Hehkutus C 220d -95

Viesti Kirjoittaja mikron »

Auto lähti yksi aamu kolmella käyntiin ja mittasin hehkureleelle menevästä liittimestä vastukset ja kolmospytty näytti n. 12 ohmia ja muut 0,9-2 ohmia.

No se kolmospytyn hehkujohto antoi lopulta sen 12 ohmia, tulppa oli ehjä (jonka hätäsenä vaihdoin turhaan...). Ajattelin että vika siinä johdossa. Katkasin johdon liittimien läheltä ja tinasin uuden johdon väliin ja nyt yleismittari näyttikin lähelle nollaa.

Auto lähti sen jälkeenkin vain kolmella käyntiin!!! Ja hetkeä myöhemmin startattuani ei hehkuvalo syttynyt enää ollenkaan. Tämä tapahtui lämpimässä parkkihallissa, eli nyt saa jännittää lähteekö kosla käyntiin aamulla ollenkaan.

Kysymys: Miksi hehkuvalo ei enään syty? Ja miksi lähti kolmella käyntiin vaikka tulpat ja johdot tuntuisi olevan ehjiä?
C 220D -95
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Pyörititkö pitkään silloin, kun hehkun valo ei enää syttynyt? Jos hehkun valo syttyy moottorin pyöriessä, on ainakin yksi hehku pimeänä. Tällöin hehkun merkkivalo ei välttämättä syty hehkutusasennossa, mutta ehjät hehkut toimivat silti.

Jos hehkun valo ei syty missään vaiheessa, voi hehkun sulake olla palanut. Ainakin vanhemmissa malleissa on sellainen lätkä releen kannen alla. Ovatko johtojen eristeet ja liittimet varmasti kunnossa? Viallinen hehkukin voi varmaan polttaa sulakkeen tai jopa vahingoittaa relettä. Tämä oli vain yleistä höpinää, ei ole kokemusta noista uudemmista laitteista.
Viimeksi muokannut AriK123, Ke 18.01.2006 23:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Olisko jokin liitin huonosti? Likainen tms, ite olen huomannut että saattavat nuo liittimet hapettua.
Sulake kannattaa katsoa.
Ja releen toimintaa kuunnella, jos naksahtaa, pitäisi silloin toimia.
Ainahan sitä voi hehkuttaa yhdistämällä hehkuille menevän + kaapelin suoraan akun + kaapeliin. Näin ainakin wanhemmissa malleissa. Eli paksuhkoa kaapelia mukaan, 8 neliöistä, tms...
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

No nyt sitten aamulla totesin että ei hehkuta ollenkaan. Lähti kyllä käyntiin kun starttasi "muutaman" kerran. Eli olisko sulake palanu? Konehuoneesta kuuluu naksahdus kun kääntää virta-avaimen hehkutusasentoon. Jos on sulake, missähän sijaitsee? ketuttaa!!
C 220D -95
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

Meneekö muuten sieltä hehkureleeltä ne johdot suoraan hehkutulpille vai meneekö ne jonkukn kautta? Vedin sen johdon suoraan sieltä hehkureleeltä tulpalle.
C 220D -95
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

Eli hehkureleellä oleva alumiininen sulake ei ole palanut.
C 220D -95
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

Meneekö hehkureleeltä suorat johdot tulpille? Näin oletin ja katkasin siis johdon tulpan läheltä ja releen läheltä ja kolvasin väliin uuden johdon. Olenko nyt mokannut ja pahasti? :oops: Asiantuntijoiden neuvoja kaivattaisiin pikaisesti.
C 220D -95
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

W123:sessa menee suorat johdot tulpille, uskoisin että tuossa myös.
Tasavirtapelejä nää kuitenkin kaikki on!
Mittaappa sieltä hehkureleen puolelta nuo vastukset?
Akun navat likaiset?
Maadoitus kunnossa?
Oiskohan rele jäässä?-->Ei mee virta läpi. Tai sitten menee vain lehmänhönkäys.
Tuollaisia käynnistystilanteita varten itse olen todennut, että käsin hehkuttamalla
lähtee, jos on lähteäkseen. Eli Hehkujen + suoraan kiinni akun plussaan ja sitten pitää vain toivoa, että hehkut kestävät sen (30 sekkaa). Aina ei kestä. Laatuhehkut kestää.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

Tässä on outoa se, että ennen "korjausta" hehkutti ihan normaalisti kolmea sylinteriä ja korjauksen jälkeen kerran normaalisti. Nyt ei hehkuta ollenkaan ja hehkuvalo ei syty lainkaan.

Mittasin yleismittarilla niin ei tuntuisi tulevan jännitettä releeltä ollenkaan. Onko rele paskana vai onko sille joku sulake muuallakin kun itse releessä se alumiininen?

Kaikki apu olisi nyt paikallaan.
C 220D -95
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Rele paskana, villi arvaus...
Katso vielä, että siihen sulakkeelle tulee n. +12V
Sitten on varmaan rele rikki, jos releeltä ei mitään lähde...
Käsin hehkutus on kuitenkin aina mahdollista.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

Sulakkeelle tulee 12V. Onko rele paskana? Mitenköhän olen sen saanut paskaksi jos on?
C 220D -95
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Voi olla, että releen kärjet ovat likaiset. Normaalia kulumaa.
Voi olla myös mekaanisesti jumissa, kela vetää, muttei mikään liiku, kytkentä ei tapahdu.
Kondensiovettä kärjissä/releessä-->ei kontaktia.
Liian kylmä-->osat jumissa.
Spekulaatiota vain...
Tuon releen voisi yrittää ottaa irti ja testata sisätiloissa, itse näin ainakin kokeilisin.
Jos rele päästää lämpimänä virran läpi, niin veikkaisin jumitusta tai kondensiovettä.
Voisihan siihen tehdä nappihehkunkin, kytkimellä.
Tai sitten kokeilla toista relettä.
Ei taida nuo releet ihan ilmasia kuitenkaan olla.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

Mihinkäs ne sulakkeet kuuluu,mitkä on vararengaskotelossa,ei taida liittyä tähän ongelmaan,tuli vaan mieleen.mopo
Avatar
Kpt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 10.05.2004 18:43
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja Kpt »

Aikoinaan W201:ssä tapahtui kutakuinkin samalla lailla...Oli pari hehkuapimeänä ja vaihdon jälkeen rele sit sanoutui irti.Oli muistaakseni aika kallis :? Jossen väärin muista about 700mk..bochin rele ja eikä löytyny käytettyä.
Pirssi w210
Vastaa Viestiin