ei lämpene "hytissä" tarpeeksi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

ei lämpene "hytissä" tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja dansku »

olen kokeillut hakua monet kerrat,ja en oikein löydä pulmaani ratkaisua, tai en ole edes varma onko siihen sellaista.

eli siis, vaihdoin autooni uuden kiertovesipumpun. ja avasin närhenmunat, ja vieläkään ei tule kylmällä tarpeeksi lämmintä(mielestäni) sisään.

auto lämpenee kyllä normaali lämpöiseksi, eli karvan verran yli kahdeksankypin, ja pysyy siinä kuin tatti. mutta näin pikkupakkasella kylmänä kun lähtee liikkeelle, niin kestää n.5-10km ennenkuin on mittari siinä. en tiiä onko normaalia. auto on siis w124 300TDT

lämmintä, tai siis haaleeta alkaa pukkaa jo heti puolenkilsan jälkeen havaittavasti, eli siinä kohtaa ei vikaa, että vesi ei kiertäisi lämppärin kennolle asti alusta alkaen.

mielestäni vika on enemmänkin siinä että, kun se on saavuttanut mittarin mukaan sen karvan yli 80astetta, ei lämpimän ilman tulo muutu missään vaiheessa todella lämpimäksi. niinkuin esim bensa mallisissa mersuissa.

kaverilla on tollanen 300CE bensa, ja sieltä tulee kyllä parhaillaan niin kuumaa, ettei kättä pysty kauaa pitämään ilman tulo ritilällä, kun alkaa polttaa.

omassa autossani nytten ja entisessä 300TD:ssä ei tule ikinä niin lämmintä ilmaa, ettei siinä pytyisi pitää kättä, onko dieseleissä yleensäkin niin huonot lämpiämissysteemit?

luulis että jos dieselissä, sekä bensa mallissa on jäädytysvesi yhtä lämmintä (mittarin mukaan) niin sieltä tulis yhtä lämmistä ilmaakin.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Onko kyseessä tuonti mersu? Jos on niin kennot ovat pienet suomen oloihin! Lämpökapasiteetti ei riitä!
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

mitäs sit tehrää? kennoja en ala kovin helposti vaihtamaan :evil:
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Väykyssäni palelin koko viime talven. Kesällä tehtiin ilmastointihuolto jossa vaihdettiin todella tukkeentunut ilmasuodatin. Nyt tulee kabiiniin lämpöäkin. :lol:
W210 290TD T
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

mikä ilmansuodin? onko ilmastoinnissakin jokin ilmansuodin?
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1465
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Saksasta tuoduissa on ihan samankokoinen kenno kuin tänne pohjolaan toimitetuissa mersuissa. Omassa saksantuontidieselissä tulee niin kuumaa ilmaa ettei kättä kestä suuttimen eteen laittaa.

Onkohan kenno tukossa? :roll:
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

dansku kirjoitti:mikä ilmansuodin? onko ilmastoinnissakin jokin ilmansuodin?
Ei oo 124:ssa.
Kenno tai kanavat tukossa. Onko puhallusvoimakkuus kuitenkin hyvä, eli ilmaa tulee, muttei oo lämmintä?
Kanavat kannattaa käydä läpi, ettei fuskaa mistään kylmää sinne sekaan, eli vuoda jostain.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

oon vaihtanut puolenvuoden sisällä 5kertaa jäähdytinnesteet. ei ole merkkejä likaantumisesta, tai tukkoisuudesta.


edit. puhallusvoimakkuus on loistava. paras mitä olen mersuissa nähnyt.

kaikista suuttimista tulee yhtä lämmintä ilmaa.
Viimeksi muokannut dansku, Ti 22.11.2005 16:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

dansku kirjoitti:oon vaihtanut puolenvuoden sisällä 5kertaa jäähdytinnesteet. ei ole merkkejä likaantumisesta, tai tukkoisuudesta.
Mutta ne röörit missä se ilima kulukoo! :wink:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Tomi S. kirjoitti:
dansku kirjoitti:mikä ilmansuodin? onko ilmastoinnissakin jokin ilmansuodin?
Ei oo 124:ssa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=16067&
Kyllä tarkenee euroopasta tuodulla autolla :D
autodidakti
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Okei, ei oo suodatinta 124:ssä ennen -93:a...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Eikös w124 ole sisätilalämpöanturi, joka voisi olla rikki! Tai lämmönsäätö namiskuukkeli ei toimi.
Avatar
samppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 20.09.2003 09:11

Viesti Kirjoittaja samppa »

Olet kirjoittamasi perusteella vaihtanut uuden kiertovesipumpun, mutta oletko varma et se pyörii?? liittimessä vikaaa :shock: Laita lämppäri täysille,
nappaa toisella händyllä pumpusta kiinni ja toisella irrotat liittimen ja laitat takas.. pitäs kyllä tuntea kun pumppu pyörähtää liikkeelle..
oispahan yx epäilyksenkohde ainakin vähemmän.. tai jotai.. :wink:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

närhenmunille menevä liitin irti,silloin pitäisi tulla lämmintä jos vika on ollut sähköhimmeleissä.Jos ei tule vieläkään niin ihan mekaaninen vika kyseessä.Ainakin niin voi varmistaa ettei munat jumita :shock: että ottaa ne pois,kasaa siis sen ilman niitä sisuskaluja.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Kerran oli 190E mersussa riittävän likainen lämppärin kenno. Ilmaa ei mennyt riittävästi kennon läpi ja kylmä oli.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

[quote="samppa"]Olet kirjoittamasi perusteella vaihtanut uuden kiertovesipumpun, mutta oletko varma et se pyörii?? liittimessä vikaaa :shock: Laita lämppäri täysille,
nappaa toisella händyllä pumpusta kiinni ja toisella irrotat liittimen ja laitat takas.. pitäs kyllä tuntea kun pumppu pyörähtää liikkeelle..
oispahan yx epäilyksenkohde ainakin vähemmän.. tai jotai.. :wink:[/quote][color=cyan][/color]


kyllä kiertovesipumppu toimii ja pyörii. niinkuin sanoin aiemmin, että alkaa jo n.500m päästä kylmänä liikkeelle lähdettäessä tunkee haaleeta ilmaa sisään. eli nostaa veden kyllä lämppärin kennolle.

ja kyllä sen kuulee, kun pyörii. lopettaa pyörimisen muuten heti kun poistaa lämppärin rullat max asennosta pois.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

mites muuten voiko termari temppuilla ja tehdä tuollaisen "vian" lämppäreihin?

eli esim. jumittais vähän, ja ei menisi ikinä kokonaan kiinni?

millä tavalla tälläinen vika ilmenisi?
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

Kyllä toi 5-10km normaalilämpöön on mielestäni ihan normaali.
Itellä bensa ja vaikka lämpö piirunverran alle 80, ei sormia kärsi kauaa ritilällä pitää.
Mites se nyt oli ne säätimien takana olevan piirikortin tinausten kanssa,jotakin siellä irtoili. itekki ovat tinailleet. On siitä juttua täälä ollu.

lisäys:Andy kirjoitti:
Kyllä vahvasti siteeraisin mjo33400:n kommentteja. Itse avasin konsolin radion yläpuolelta ja tinasin uudelleen lämmönsäätöpaneelin potikoiden jalkoja. Ja voilá, tinauksen jälkeen lämpöä puhalsi niin kuin pitääkin. Silmämääräisesti potikoiden tinauksen juuressa oli jotain "kertymää". Ilmeisesti tämä kertymä oli riittävä aiheuttamaan ongelman potikan oikeaan toimintaan
Viimeksi muokannut jaines, Ke 23.11.2005 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
Kummisetä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 17.09.2005 18:25
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Käy hakemassa merkkiliikkeestä termari niin alkaa pelaamaan. Jos nykyinen termari on vähänkin vanha tai tarvikekamaa niin ei se pelitä. Onhan tästä ollu juttua täällä monet kerrat.
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 798
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Onko kyseessä tuonti mersu? Jos on niin kennot ovat pienet suomen oloihin! Lämpökapasiteetti ei riitä!
Päivän paras vitsi :shock:
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kun ottaa närhenmunista johdon irti niin saa varmuuden, että onko vika ohjauspaneelissa, pitäisi tullä kuumaa täysillä. Jos on edelleen haaleeta on vika närhenmunien venttiileissä ( jumittuneet tiettyyn asentoon ) tai joku muu tukos veden kierrossa.

Andy kirjoitti:
Silmämääräisesti potikoiden tinauksen juuressa oli jotain "kertymää". Ilmeisesti tämä kertymä oli riittävä aiheuttamaan ongelman potikan oikeaan toimintaan.

Kertymä oli normaalia tinauksessa syntyvää hartsia joka ei ollut syy vikaan vaan murtuneet juotokset joita ei kokematon kyllä hevin huomaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
AriR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 25.10.2004 12:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AriR »

dansku kirjoitti:mites muuten voiko termari temppuilla ja tehdä tuollaisen "vian" lämppäreihin?

eli esim. jumittais vähän, ja ei menisi ikinä kokonaan kiinni?

millä tavalla tälläinen vika ilmenisi?
Jos termostaatti on jatkuvasti vähän auki, oireena on mm. jäähdytysnesteen lämpöjen poukkoilu. Esim. tyhjäkäynnillä ja ruuhkassa madellessa nesteen lämpö kyllä nousee normaalisti, mutta normaaleilla ajonopeuksilla (kun jäähdyttävää ilmavirtaa siis tulee syylärille enemmän) laskee ulkoilman lämpötilasta riippuen hyvinkin alas.

Nimim. Kokemusta omaava...
W212 200cdi
S204 220cdi
ex W211 200cdi
ex W124 200E
Vastaa Viestiin