Milläs tehdään mersusta parempi ajettava?
Milläs tehdään mersusta parempi ajettava?
Tämä ajatus virisi lahoon päähäni tuolla toisella foorumilla, mersutollojen paratiisissa. (linkki alla) Ongelma on sama täälläkin -ajettavuus puhuttaa jatkuvasti. Nyt ei haeta niitä perinteisiä ratkaisuja, jokainen hoksaa uusia lusahtaneet puslat ja nivelet, vihmerimmät asentavat alustasarjaa ja vekslaavat rengastusta. Pyydän huomioimaan että olen ollut mersumies 25 vuotta, olen jatkossakin. Silti esitän jotakin radikaalia tähän probleemaan.
Mersun pitää luopua monimutkaisesta taka-akselistorakenteestaan ja siirtyä takaisin vuosisadan alkupuolen "lantakärrin akseliin", tuttu esim. Volvoista, Ladoista, Escorteista sun muista. Paikat joissa pystyy olemaan klappia vähenevät noin 80%:lla. Näillähän sitä pärjättiin ennenkin, jos auto rupesi kulkemaan ovi edellä niin pilotin ei tarvinnut uusia koko alustaa, parhaassa tapauksessa selvittiin yhdellä-kahdella puslalla.
Myös voimansiirto-ongelmat ovat vähäisempiä, vetoakselit särkyvät heikkouttaan, eivät ristinivelten allergisuuteen voimalle.
Jo paluu tasolle 123-126 olisi aimo harppaus kohti parempaa.
Loistava kehitysidea tehtaalle, eikö?
Mersun pitää luopua monimutkaisesta taka-akselistorakenteestaan ja siirtyä takaisin vuosisadan alkupuolen "lantakärrin akseliin", tuttu esim. Volvoista, Ladoista, Escorteista sun muista. Paikat joissa pystyy olemaan klappia vähenevät noin 80%:lla. Näillähän sitä pärjättiin ennenkin, jos auto rupesi kulkemaan ovi edellä niin pilotin ei tarvinnut uusia koko alustaa, parhaassa tapauksessa selvittiin yhdellä-kahdella puslalla.
Myös voimansiirto-ongelmat ovat vähäisempiä, vetoakselit särkyvät heikkouttaan, eivät ristinivelten allergisuuteen voimalle.
Jo paluu tasolle 123-126 olisi aimo harppaus kohti parempaa.
Loistava kehitysidea tehtaalle, eikö?
Jos hakee mersusta ajo-ominaisuuksia, niin kannattaa ostaa se mersu polkupyörä..
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Vannoutuneet takatuuppari-volvomiehetkin ostavat parempien ajo-ominaisuuksien toivossa 960-malleja ja muita retkuperällisiä ja sitten vaihtelevat 2x kalliimpia puslia peräpäähän ettei auto kulkisi kuin ajokoira - mutta näistähän ei volvolandiassa ääneen puhuta
Helpompi olisi sielläkin palata kunnon 240 traktoriin
Helpompi olisi sielläkin palata kunnon 240 traktoriin
V*lvo
Tosi on, wanha 140/240/740/940-sarjan autoihin ei puslia pahemmin tarvinnut vaihdella, kerran laittoi Konit alle ja se oli siinä seuraavat puoli miljoonaa.XUX63 kirjoitti:Vannoutuneet takatuuppari-volvomiehetkin ostavat parempien ajo-ominaisuuksien toivossa 960-malleja ja muita retkuperällisiä ja sitten vaihtelevat 2x kalliimpia puslia peräpäähän ettei auto kulkisi kuin ajokoira
On se 760/960/S90 multilinkillä kyllä sitten aivan erinomainen ajettava. Niveliä sekin vaan syö samaa tahtia kuin Mersut, W140 sarjan ruokahalu tuntuu vielä olevan ihan omaa luokkaansa näiden helyjen suhteen.
Kehitystä ei voi pysäyttää vaikka se joskus hieman epäilyttääkin. Paluuta ponttoonin heiluriakseliin tuskin kukaan haluaa
nimim. had Volvo 144/80k 440/60k 940TDI/210k S90/70k
S320L -97
Ja tässähän se tiivistyykin autoilun koko idea, Morris Marina oli myöskin yhtä mainio laite, etenkin Kempin lukolla.Antti M. kirjoitti:244 Volvon omistaneena sanoisin, että jäykällä perällä ei tee mitää! Vähä ku kääntää rattia nii heti on perä tiestä irti, kyllähän sillä nätisti kurveissa rengasta laulattaa ku toinen takapyöristä nousee kokoajan ilmaan.
SRC, KRC,F-cup ym- kilpaluokkien kuskit voivat olla toista mieltä...Antti M. kirjoitti:244 Volvon omistaneena sanoisin, että jäykällä perällä ei tee mitää! Vähä ku kääntää rattia nii heti on perä tiestä irti, kyllähän sillä nätisti kurveissa rengasta laulattaa ku toinen takapyöristä nousee kokoajan ilmaan.
Mutta totta on että mukavuuspuoli ei ole niin hyvä, eikä niitä siksi enää siviilipeleissä juuri olekaan(paitti uusi mustang).
Mistä johtuu, että tuo jäykkäperä muka pitää paremmin? Eikö sen pidon määrää vaan se kuinka paljon renkaat tiehen vastaa ja missä asennossa ja molemmat tehtävät hoituu taittuvalla perällä paremmin. Lisäksi tuollasessa jäykkäperäisessähän on varsin suuri jousittamaton massa verrattuna taittuvaperäiseen mikä taas johtaa esim. siihen että jousitus ei ehdi reagoida pinnan epätasaisuuksiin läheskään yhtä nopeasti ja pito heikkenee. Käsittääkseni kilpa-autoilussa pieneen jousittamattomaan massaan kiinnitetään suhteellisen paljon huomiota(esim. jarruosat pyritään saamaan keveiksi) ja tältä osin parantaa ajo-ominaisuuksia.
Viimeksi muokannut Antti M., Ti 30.08.2005 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
No jaa-a mutta esim. orig. linkkuperäiset m3 bemarit(esi. ex-alen ja ruopan) on molemmat saaneet allensa volvo 240 akselin nelilinkeillä ja heti pätevillä iskareilla(esim. öhlins). Ja nämä oli jotakuin ainoita bemuja jotka pärjäsivät s40 volvojen seassa(joissa myös on 240:in taka-akseli).Antti M. kirjoitti:Mistä johtuu, että tuo jäykkäperä muka pitää paremmin? Eikö sen pidon määrää vaan se kuinka paljon renkaat tiehen vastaa ja missä asennossa ja molemmat tehtävät hoituu taittuvalla perällä paremmin. Lisäksi tuollasessa jäykkäperäisessähän on varsin suuri jousittamaton massa verrattuna taittuvaperäiseen mikä taas johtaa esim. siihen että jousitus ei ehdi reagoida pinnan epätasaisuuksiin läheskään yhtä nopeasti ja pito heikkenee. Käsittääkseni kilpa-autoilussa pieneen jousittamattomaan massaan kiinnitetään suhteellisen paljon huomiota(esim. jarruosat pyritään saamaan keveiksi) ja tältä osin parantaa ajo-ominaisuuksia.
Lähdöissä eron huomaa, retkuperät jää hännille(mutta kierrosajoissa ei suurta eroa).
Eroon vaikuttaa lähinnä sse että linkeillä pystytään hyväksi käyttämään akselin kiertyminen vedon alla ja tämä voima linkkien avulla painaa renkaita maahan.
Eli siis auton korin takapää ei juuri painu/jopa nousee vedon alla, mutta renkaille tulee silti enemmän painonsiirtoa.
Retkuperissä perä taas painuu syvälle ja näyttäisi että paino on takana mutta näin ei ole.
topic hieman karkasi käsistä...
Ahaa, mutta tästähän ei oikeastaan oo apua kuin lähdössä ja kokonaisuutena ajo-ominaisuuksien kannalta ajateltuna on taittuvaperäinen suurimmalta osin parempi ratkaisu. Mutta en väitä, etteikö jossain käyttöolosuhteissa voisi tuo jäykkäperäinen olla parempi.Jarno.v kirjoitti: Eroon vaikuttaa lähinnä sse että linkeillä pystytään hyväksi käyttämään akselin kiertyminen vedon alla ja tämä voima linkkien avulla painaa renkaita maahan.
Eli siis auton korin takapää ei juuri painu/jopa nousee vedon alla, mutta renkaille tulee silti enemmän painonsiirtoa.
Retkuperissä perä taas painuu syvälle ja näyttäisi että paino on takana mutta näin ei ole.
topic hieman karkasi käsistä...
Viimeksi muokannut Antti M., Ti 30.08.2005 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Kyllä takapyörien tuennassa monitukivarsisysteemi on voittamaton, melkein jokaisessa ominaisuudessaan heiluriperiä parempi. Yllätyksetön. Vinoheilurilla (+isolla moottorilla) kurviin ajettaessa esim. liukkaalla ja kaasua äkisti höllätessä saattaa äkkinäiselle kuskille tulla kiire.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Niin ja lähdössä optimi camber on tasan nolla -> koko kuvio on samalla painolla maassa. Jos kampperi muuttuu, niin renkaan sisäreuna pitää hyvin, ulkoreuna huonosti.
Jäykällä perällä camber pysyy tietysti nollassa, linkkuperällä ei.
Mutkissa linkkuperällä on parempi pito, mutta vetomiehet kertoo että jäykkä on helpompi viedä ja lähtee mutkasta nopeammin ulos. edit. kyllä minun alla mirafiori taittu samalla lailla kun sierrakin, mutta enpä olekaan rallikuski eli mitäs väliä minun kokemuksella on.
Jos joku ei usko lähdöllä olevan paljoa merkitystä esim rallikrossissa, niin muistelkaapa Mini Lundqvistia joka ajoi aikanaan Camarolla roskapönttöluokkaa kuplien ja pikkuviiattien seassa. Ainoa syy hulppeaan menestykseen oli sliksit alla ja paljon tehoa. Kuppelit oli tottakai nopeampia mutkissa kuin niihin verrattuna finjetin kokoinen letukka, mutta eipä siitä mutkissa ohi päässyt kun Mini ajoi kahva edellä "vähän kovempaa kuin olisi järkevää ja auto oli koko ajan karkaamassa käsistä (-M.Lundqvist)", niin eipä siinä mutkissa ohi päässyt. Suorilla taas kansanvaunut jäi kuin tikku siihen kuuluisaan paskaan.
Hmm... Mersun ajo-ominaisuuksista rata- / rallicrosslegendaan.... Jatkakaa.
Jäykällä perällä camber pysyy tietysti nollassa, linkkuperällä ei.
Mutkissa linkkuperällä on parempi pito, mutta vetomiehet kertoo että jäykkä on helpompi viedä ja lähtee mutkasta nopeammin ulos. edit. kyllä minun alla mirafiori taittu samalla lailla kun sierrakin, mutta enpä olekaan rallikuski eli mitäs väliä minun kokemuksella on.
Jos joku ei usko lähdöllä olevan paljoa merkitystä esim rallikrossissa, niin muistelkaapa Mini Lundqvistia joka ajoi aikanaan Camarolla roskapönttöluokkaa kuplien ja pikkuviiattien seassa. Ainoa syy hulppeaan menestykseen oli sliksit alla ja paljon tehoa. Kuppelit oli tottakai nopeampia mutkissa kuin niihin verrattuna finjetin kokoinen letukka, mutta eipä siitä mutkissa ohi päässyt kun Mini ajoi kahva edellä "vähän kovempaa kuin olisi järkevää ja auto oli koko ajan karkaamassa käsistä (-M.Lundqvist)", niin eipä siinä mutkissa ohi päässyt. Suorilla taas kansanvaunut jäi kuin tikku siihen kuuluisaan paskaan.
Hmm... Mersun ajo-ominaisuuksista rata- / rallicrosslegendaan.... Jatkakaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tässähän se tulikin.petri.n kirjoitti:Käykää ajamassa jollakin muulla merkillä tuollainen 500 km huikonen, niin mersu on sen jälkeen ihan hyvä ajettava. Olette vaan liian hyvälle oppineita.
Tosin vaihtaisin vielä tuon 500 km -> 5000 km, niin varmasti oppii paksupäisempikin kerralla
Itse olen havainnut, että mersu ja etenkin väyrysmalli on aivan karmea ajettava.
Vinkuu, veulaa, vikisee, vikuroi, ääntelee ja vaikka mitä. Täys paska.
Mutta kun istuu tai ajaa, vaikkapa tuliterää Citinä C5:sta tai jonkun muun firman niin sanottua "huipputuotetta", niin aika lailla äkkiä tulee ikävä mersun rattiin...
Jopa alle kahden kilometrin... ainakin itselläni....
Ja vastaväitteet tähän ovat turhia.
Niihin ei vastata, mutta voidaan ehkä lukea huvittuneena hymynkare suupielessä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Mihin tahansa autoon istuu ja ajaa vaikka vaan korttelin ympäri, niin se tuntuu kaikilla osa-alueilla paremmalta kuin Mersu, tunne vaan on yleensä todella lyhytkestoinen. Vähän sama juttu kuin hifilaitteiden kanssa; aina kun kuulee jotain edes kohtalaisen laadukasta settiä viidestä minuutista varttiin, kuulostaa se paremmalta kuin omat matolaatikot ikuna. Ja mitä lujempaa soi, sen paremmalta kuulostaa. Tämä on tutkittu juttu.petri.n kirjoitti:Käykää ajamassa jollakin muulla merkillä tuollainen 500 km huikonen, niin mersu on sen jälkeen ihan hyvä ajettava. Olette vaan liian hyvälle oppineita.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
perä
muistakaa että rallicrossiin niitä koreja vaihdettiin katsojien takia, tekniikat pidettiin likimain samoina halpoina/ kestävinä (volvo) ...niihin löytyy suoraan erikoista kilpaosaa suht halvalla. ...rallin F-ryhmässä nyt alkaa nähdä linkkuperän "vetokyvyn" ...bemarit menee menojaan ...ei tarvii vat-linkkejä ...tietysti ovat osumille vaavoittuvaisempia kun jäykkä akseli ...mutta nopeus niissä ja ajo-ominaisuus aina voiton vie ...kun kilpaa ajetaan sekä vielä pokkaamaan yritetään. ...mut on han se mersun takapää aivan kauhee ajettava jos ei ole kunnossa/ kohdallaan ...mutta en mä todellakaan osaa sanoa millä mäkin olisin voinnu noi 3,1milj km ajella työhommissa ...muuta kun mersulla "ei ole ollut varaa muilla ajaa kun mersulla" tota kun miettii niin on se niin, vaikka uutena kalliita ovatkin. ps.vaikka w210 mallista tähän päivään on alkanut ylläpito nousta alyttömyyksiin ja kestävyys laskea ...kai se sitä nykyaikaa....
Olen itekki huomannut saman asian.petri.n kirjoitti:Käykää ajamassa jollakin muulla merkillä tuollainen 500 km huikonen, niin mersu on sen jälkeen ihan hyvä ajettava. Olette vaan liian hyvälle oppineita.
Pitäis vähintään kerran viikossa käydä ajaan jollain lintalla esim.isän 240 volvolla kun olen sillon tällön käynyt ajeleen niin tuntuu mersukin taas niinku
uudelta ja hyvältä ajaa.
Sitä vaan tottuu liaan nopeesti ajaan hyvällä autolla.
Monesti riittää sekin että pesee auton hyvin sisältä ja päältä
niin on taas ihan erillainen ajaa.
Sitä vaan kyllästyy niin äkkiä kaikkeen.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
No osupas se Ari66 taas oikeaan, ihan kuin omia ajatuksiani.Ari66 kirjoitti:Itse olen havainnut, että mersu ja etenkin väyrysmalli on aivan karmea ajettava.
Vinkuu, veulaa, vikisee, vikuroi, ääntelee ja vaikka mitä. Täys paska.
Mutta kun istuu tai ajaa, vaikkapa tuliterää Citinä C5:sta tai jonkun muun firman niin sanottua "huipputuotetta", niin aika lailla äkkiä tulee ikävä mersun rattiin...
Jopa alle kahden kilometrin... ainakin itselläni....
Kokemukseni perustuu lähinnä 123 ja 124 autoihin ja niissäkin vakioalustalla ilman virityksiä, vertailukohdaksi voisi ottaa 240 sarjan Vulvan jollaista on tullut ohjastetua noin 10 vuotta ja ajaisin kyllä vieläkin jos olisi hyvä diesel yksilö löytynyt autoa ostaessa, onneksi ( ) tuli vastaan tämä 123 joka minulla nyt on. Mielestäni mersuilla on kyllä mukava ajaa kunhan ei pyri liikaa yrittämään eli esim. vertailukohtaan verrattuna ohjaustuntuma on huomattavasti heikompi ja muutenkin mennään vähän niinkuin ameriikan tyyliin pehmeästi ja mukavasti. Kummassakin on puolensa. Jäykkä akseli lukolla ja V6 koneella (264GLE) oli melko liukas talvella ja taas D6 mallissa pitoa oli vähintään riittävästi johtuen kohtuu pehmeästä voimasta ja hiekkasäkistä takakontissa. Molempi parempi?
300td -91, manuaali.
Onkohan mikään muu asia niin monen eri tekijän muodostama kompromissi kuin auton ajettavuus?
Aika moni asia muuttuu päinvastaiseksi jos mennään moottoritieltä nimismiehenkiharalle tai kesäiseltä moottoriradalta jääradalle.
En itse lähtisi rata/ralliauton alustalla päivittäistä työmatkaa ajelemaan. Moottoritieajo asfalttiradan mutkiin säädetyillä palikoilla olisi varmaankin elämyksellisen mielenkiintoista mutta voisi hartioihin ja selkään väsymys iskeä aika pian. Samoin ei millään vakiolla perheautolla ihmeellisiin suorituksiin missään kilpailussa ylletä.
Jos jotain ominaisuutta parannetaan niin joku muu lähes varmasti huononee. Jousittamattoman massan pienennys taitaa olla ainoa asia josta ei minkään muun ominaisuuden huonontumista seuraa.
Erilaiset akselistorakenteet ovat aina kompromisseja matkustusmukavuuden, ajettavuuden ja valmistuskustannusten välillä. Lisäksi "ajettavuus" on jo niin monella eri tavalla mitattava suure että huhhuh. Tasaisella tiellä hyvä auto voi lähteä tumpusta ekassa töyssyssä jne.
Aika moni asia muuttuu päinvastaiseksi jos mennään moottoritieltä nimismiehenkiharalle tai kesäiseltä moottoriradalta jääradalle.
En itse lähtisi rata/ralliauton alustalla päivittäistä työmatkaa ajelemaan. Moottoritieajo asfalttiradan mutkiin säädetyillä palikoilla olisi varmaankin elämyksellisen mielenkiintoista mutta voisi hartioihin ja selkään väsymys iskeä aika pian. Samoin ei millään vakiolla perheautolla ihmeellisiin suorituksiin missään kilpailussa ylletä.
Jos jotain ominaisuutta parannetaan niin joku muu lähes varmasti huononee. Jousittamattoman massan pienennys taitaa olla ainoa asia josta ei minkään muun ominaisuuden huonontumista seuraa.
Erilaiset akselistorakenteet ovat aina kompromisseja matkustusmukavuuden, ajettavuuden ja valmistuskustannusten välillä. Lisäksi "ajettavuus" on jo niin monella eri tavalla mitattava suure että huhhuh. Tasaisella tiellä hyvä auto voi lähteä tumpusta ekassa töyssyssä jne.
Nniih. Monivarsi-hässäkkähän pitää pyöränkulmat maahan nähden aika vakiona.Timo L. kirjoitti:Kyllä takapyörien tuennassa monitukivarsisysteemi on voittamaton, melkein jokaisessa ominaisuudessaan heiluriperiä parempi. Yllätyksetön. Vinoheilurilla (+isolla moottorilla) kurviin ajettaessa esim. liukkaalla ja kaasua äkisti höllätessä saattaa äkkinäiselle kuskille tulla kiire.
Tosin on sanottava, että noita vinoheiluriperiä on kanssa monensorttista. Esimerkkinä otettakoon BMW E21, joka on tunnetusti liukkaalla ja nopeissa kaarteissakin aika mielenkiintoinen ajettava. Tukivarret olivat auton pitkittäisakseliin nähden niin isossa kulmassa, että pyöränkulmat pääsivät muuttumaan liikaa, ja esimerkiksi nopeassa kaarteessa kaasun nosto ja perän keveneminen saivat ulkokurvan renkaan "taittumaan alle". Kantilleen kääntynyt rengas ei sitten enää kauhean hyvin pitänyt ja pyörähdykselle oli kaikki edellytykset.
Seuraavaan korimalliin tuota em. tukivarsien kulmaa loivennettiin vaikka rakenne pysyi muuten samana, ja käytös rauhoittui melkoisesti.
Ja sama omasta konsernista: muun muassa W110/W111-malleissa on tuo yksinivelinen heiluriakseli , joka sallii huomattavat muutokset takapyörän pystyasennossa. Ja auto on tunnettu pikku oikuistaan liukkaalla, tosin massa ja pitkä akseliväli tätä piirrettä hillitsevät. Kyseenalaisilla kolmiotuilla varustettu W123 taas on liukkalla kuin junaa ajaisi, ja se teoriassa hyvä monivarsiakselisto taas sallii mm. W201:lle vähän levottoman käytöksen talvella.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
-
- Mersumies
- Viestit: 923
- Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44
Re: Milläs tehdään mersusta parempi ajettava?
Vaihdetaan se Bemariin. (ei herneitä)HVM kirjoitti: Milläs tehdään mersusta parempi ajettava?
Noh, vakavasti puhuen en kyllä oikein aina voi allekirjoittaa noita kritiikkejä Mersun ajettavuudesta. Myönnetään, että muutamat seikat Väyrysessä ärsyttivät (sivutuuliherkkyys, ykkösvaihde). Palautukseen tottuu taas nopeasti.
Mutta niinhän se on että mukavuuteen panostavat valitsevat Mersun ja ajettavuuteen panostavat ottavat taas BMW:n.
Tästä taidettiin puhelimessa jo puhuakkinXUX63 kirjoitti:Vannoutuneet takatuuppari-volvomiehetkin ostavat parempien ajo-ominaisuuksien toivossa 960-malleja ja muita retkuperällisiä ja sitten vaihtelevat 2x kalliimpia puslia peräpäähän ettei auto kulkisi kuin ajokoira - mutta näistähän ei volvolandiassa ääneen puhuta
Helpompi olisi sielläkin palata kunnon 240 traktoriin
En ole kertaakaan nähnyt parivuotisen volvolandian foorumin seuraamisen aikana nähnyt puhetta 960:sen multilinkin ongelmista, muutekuin nivomateista, eikä tuossa omassakaan ole ollut ongelmia takapäässä vaikka se alustaratkaisu näyttääkin juoppohullun märältä unelta
Joka tapauksessa Volvo menee vaihtoon kun ei göteborista tule enään takavetoisia ja 960/S90 mallia ei dieselinä saa Nyt tarvii vaan päättää että kumpi, mersu vai bemari
V*lvo vaihtoon
Niinpä, takaveto ja rivissä olevien sylinterien lukumäärä kuudella jaollinen, ei ole hirveästi vaihtoehtoja tarjolla.kasipallo kirjoitti:Joka tapauksessa Volvo menee vaihtoon kun ei göteborista tule enään takavetoisia ja 960/S90 mallia ei dieselinä saa
S320L -97
Hyvinkin MB sopii Ralliin..senhän Waxenberger osoitti Safarissa (Ja Onni Vilkas suomessa SLllä ) ja Miniä suurempi legenda saksanmaalla taisi olla se yksi tehdas raaseri W109 Waxenberger joka koki tiensä pään juurikin RCssä...Sivonen kirjoitti: Jos joku ei usko lähdöllä olevan paljoa merkitystä esim rallikrossissa, niin muistelkaapa Mini Lundqvistia joka ajoi aikanaan Camarolla roskapönttöluokkaa kuplien ja pikkuviiattien seassa. Ainoa syy hulppeaan menestykseen oli sliksit alla ja paljon tehoa. Kuppelit oli tottakai nopeampia mutkissa kuin niihin verrattuna finjetin kokoinen letukka, mutta eipä siitä mutkissa ohi päässyt kun Mini ajoi kahva edellä "vähän kovempaa kuin olisi järkevää ja auto oli koko ajan karkaamassa käsistä (-M.Lundqvist)", niin eipä siinä mutkissa ohi päässyt. Suorilla taas kansanvaunut jäi kuin tikku siihen kuuluisaan paskaan.
Hmm... Mersun ajo-ominaisuuksista rata- / rallicrosslegendaan.... Jatkakaa.
Mickey with an inverted K
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Samaa mieltä olen edelleenkin, vaikka viestiketju onkin jatkunut......Rassaaja kirjoitti:No osupas se Ari66 taas oikeaan, ihan kuin omia ajatuksiani.Ari66 kirjoitti:Itse olen havainnut, että mersu ja etenkin väyrysmalli on aivan karmea ajettava.
Vinkuu, veulaa, vikisee, vikuroi, ääntelee ja vaikka mitä. Täys paska.
Mutta kun istuu tai ajaa, vaikkapa tuliterää Citinä C5:sta tai jonkun muun firman niin sanottua "huipputuotetta", niin aika lailla äkkiä tulee ikävä mersun rattiin...
Jopa alle kahden kilometrin... ainakin itselläni....
Miksi pitää mopoihin siirtyä välillä, kun se Org-Merc- kuitenin on se paras vaihtoehto ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *