W123 Hattuhyllylle kajarit..
W123 Hattuhyllylle kajarit..
Terve vaan kaikille. Eli ihan tällainen aloittelijakysymys, lähden kohtsillään virittämään meseen hattuhyllylle 6x9 kajarit, mitä kautta viisain vetää piuhat? Itse laittaisin niitä lattian sivulistoja myöten. Mutta kertokaa vinkkejä ihmeessä.. Kiitoksia.
W124 300D autom. -86
Re: W123 Hattuhyllylle kajarit..
Tere tere!
Mutta asiaan. Olet mielestäni ihan oikeilla jäljillä. Sivulistojen alle vain. Itselläni tosin kaiutinpiuhat tulevat takaa eteen kardaanitunnekin sivussa mattojen ja keskikonsolin alla, toisella puolella autoa kynnyslistan alla menee signaali ja toista puolta virrat taakse. Sivusta on hyvä vetää, jos ei millekään aiheuta tai mistään tule häiriöitä. Eikä tartte koko sisustaa purkaa.
Vinkkinä sanoisin, että älä viritä! Tietenkin on ikävä homma, jos olet jo ostanut kajarit, mutta 6½" esim. olis parempi vaihtoehto, mahtuukin ilman rälläkkää korotuspaloilla ainakin.Pre-Pappa kirjoitti:Terve vaan kaikille. Eli ihan tällainen aloittelijakysymys, lähden kohtsillään virittämään meseen hattuhyllylle 6x9 kajarit, mitä kautta viisain vetää piuhat? Itse laittaisin niitä lattian sivulistoja myöten. Mutta kertokaa vinkkejä ihmeessä.. Kiitoksia.
Mutta asiaan. Olet mielestäni ihan oikeilla jäljillä. Sivulistojen alle vain. Itselläni tosin kaiutinpiuhat tulevat takaa eteen kardaanitunnekin sivussa mattojen ja keskikonsolin alla, toisella puolella autoa kynnyslistan alla menee signaali ja toista puolta virrat taakse. Sivusta on hyvä vetää, jos ei millekään aiheuta tai mistään tule häiriöitä. Eikä tartte koko sisustaa purkaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Itse upotin hattuhyllylle Pioneerin 8 tuuman elementit. Harkitsin myös 6x9 tuumasia, mutta mielestäni ne olivat liian teinit. Lisäksi tuttavat vakuuttelivat 8 tuumasien paremmilla ominaisuuksilla mm. suurempi kartioala je mitä kaikkee. En itse tarkemmin tiedä. Reiäthän sinne hattuhyllylle joutui tekemään, mutta ei loppupeleissä niin älyttömän kokoisia.
Niin itse kysymys. Kaapelit kulkee takapenkin istuiosan alta ja kardaanitunnelin verhouksen alta matkustajan penkin alle, jossa vahvistin sijaitsee.
En tiedä onko tiedosta mitään hyötyä, mutta tulihan jotain kirjoteltua
Niin itse kysymys. Kaapelit kulkee takapenkin istuiosan alta ja kardaanitunnelin verhouksen alta matkustajan penkin alle, jossa vahvistin sijaitsee.
En tiedä onko tiedosta mitään hyötyä, mutta tulihan jotain kirjoteltua
6x9 oli kyllä mielestäni parempi ratkasu kuin 6". Noh, 8tuumasissa sitten taas valikoimaa alkaa olemaan jo tarpeeksi laadukkaisiin ja kovaa soiviin että juu. Ja kyllä 6x9kin menevät ilman rälläköitä ellei ole aivan giganttisen suuri magneetti!
Piuhojen vetämistä suosittelisin mieluummin mattojen alta, lisäksi siellähän on niitä varten jo valmiiksi reikiä palkeissa ja paksumpikin piuha menee. Listojen alta on siinä mielessä huono vetää kun saattaa istuvuus kärsiä. Mulla meni (ja osa menee vieläkin) juuri listoissa ja siten myös b-pilarin pitkän listan takaa ja seurauksena se pullottaa hieman alalaidasta. Voi olla, että mikäli sun auto ei ole varustettu keskuslukolla, on takapenkin takana oleva alipaineletkujen läpivientiä varten oleva reikä tukittu metallilevyllä, mutta se saa jo vähällä voimalla rikottua ja siihen laitettua sitten vaikka jonkun kumin johon puhkoo reijät piuhoja varten. Siten saa narut siististi koko matkalta!
Konsolin läpi viritettäessä joutuu olemaan vähän näppärämpi, mutta kyllä ne sieltä tulee kun jaksaa vaan pujottaa. Ja sitten vaikkapa suoraan mattojen alle, pysyyhän se kuitenkin lopuksi piilossa. Onko vahvistinta?
Piuhojen vetämistä suosittelisin mieluummin mattojen alta, lisäksi siellähän on niitä varten jo valmiiksi reikiä palkeissa ja paksumpikin piuha menee. Listojen alta on siinä mielessä huono vetää kun saattaa istuvuus kärsiä. Mulla meni (ja osa menee vieläkin) juuri listoissa ja siten myös b-pilarin pitkän listan takaa ja seurauksena se pullottaa hieman alalaidasta. Voi olla, että mikäli sun auto ei ole varustettu keskuslukolla, on takapenkin takana oleva alipaineletkujen läpivientiä varten oleva reikä tukittu metallilevyllä, mutta se saa jo vähällä voimalla rikottua ja siihen laitettua sitten vaikka jonkun kumin johon puhkoo reijät piuhoja varten. Siten saa narut siististi koko matkalta!
Konsolin läpi viritettäessä joutuu olemaan vähän näppärämpi, mutta kyllä ne sieltä tulee kun jaksaa vaan pujottaa. Ja sitten vaikkapa suoraan mattojen alle, pysyyhän se kuitenkin lopuksi piilossa. Onko vahvistinta?
Mulla ei pullottele ne reunalistat, vaikka menee toista puolta 4xRCA, antenni ja cd-boxin puiha. Toisella puolella onkin sitten "vain" virtapiuha ja peränavaussolenoidin virtapiuha. Tietenkin muutama originaalipiuhakin, mutta ne on pieniä muihin verrattuna. Onhan se vanhempaa malliakin, eikä siellä ole keskuslukon alipaineputkia.
Voi olla tietenkin asiallinen (siellähän se mullakin menee, mutta "eri suuntaan") vetopaikka se konsolin läpi. Mulla oli koko konsoli ja matot veks asennusvaiheessa, koska auto oli muutenkin purettu. En siis ole ujutellut sitä puihaa.
Voi olla tietenkin asiallinen (siellähän se mullakin menee, mutta "eri suuntaan") vetopaikka se konsolin läpi. Mulla oli koko konsoli ja matot veks asennusvaiheessa, koska auto oli muutenkin purettu. En siis ole ujutellut sitä puihaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Ei ole vahvistinta, vedän ihan perussetin, eli kajarit edessä ja takana. Keskuslukko löytyy. Pitää kokeilla menetellä näiden ohjeiden mukaan. Valitan muuten näitä yksinkertaisia kysymyksiäni, mutten ole paljoakaan pulannut autohifi hommien parissa.raul kirjoitti:6x9 oli kyllä mielestäni parempi ratkasu kuin 6". Noh, 8tuumasissa sitten taas valikoimaa alkaa olemaan jo tarpeeksi laadukkaisiin ja kovaa soiviin että juu. Ja kyllä 6x9kin menevät ilman rälläköitä ellei ole aivan giganttisen suuri magneetti!
Piuhojen vetämistä suosittelisin mieluummin mattojen alta, lisäksi siellähän on niitä varten jo valmiiksi reikiä palkeissa ja paksumpikin piuha menee. Listojen alta on siinä mielessä huono vetää kun saattaa istuvuus kärsiä. Mulla meni (ja osa menee vieläkin) juuri listoissa ja siten myös b-pilarin pitkän listan takaa ja seurauksena se pullottaa hieman alalaidasta. Voi olla, että mikäli sun auto ei ole varustettu keskuslukolla, on takapenkin takana oleva alipaineletkujen läpivientiä varten oleva reikä tukittu metallilevyllä, mutta se saa jo vähällä voimalla rikottua ja siihen laitettua sitten vaikka jonkun kumin johon puhkoo reijät piuhoja varten. Siten saa narut siististi koko matkalta!
Konsolin läpi viritettäessä joutuu olemaan vähän näppärämpi, mutta kyllä ne sieltä tulee kun jaksaa vaan pujottaa. Ja sitten vaikkapa suoraan mattojen alle, pysyyhän se kuitenkin lopuksi piilossa. Onko vahvistinta?
Jos millään viitsit, niin laita yksityiskohtaisia ohjeita miten homma tulee hoitaa. Ihan yksinkertaisimpia juttuja myöten. (tyyliin sammuta virrat autosta kun sorkit kaapeleita ) Olen meinaan aikasta aloittelija tosiaan näissä hommissa. Takapenkki pitää varmaan poistaa operaation ajaksi? Miten hattuhylly on muuten kiinni? (kuulostaa varmaan siltä että pelleilisin, mutta ostin muutenkin mesen vasta viikko sitten, joten sen tekniikka ei ole vielä täysin tuttu) Kiitoksia jo etukäteen!
W124 300D autom. -86
Hattuhyllystä on sen verran kokemusta, että tähän voisi jotain tilittääkin:Pre-Pappa kirjoitti:[Ei ole vahvistinta, vedän ihan perussetin, eli kajarit edessä ja takana. Keskuslukko löytyy. Pitää kokeilla menetellä näiden ohjeiden mukaan. Valitan muuten näitä yksinkertaisia kysymyksiäni, mutten ole paljoakaan pulannut autohifi hommien parissa.
Jos millään viitsit, niin laita yksityiskohtaisia ohjeita miten homma tulee hoitaa. Ihan yksinkertaisimpia juttuja myöten. (tyyliin sammuta virrat autosta kun sorkit kaapeleita ) Olen meinaan aikasta aloittelija tosiaan näissä hommissa. Takapenkki pitää varmaan poistaa operaation ajaksi? Miten hattuhylly on muuten kiinni? (kuulostaa varmaan siltä että pelleilisin, mutta ostin muutenkin mesen vasta viikko sitten, joten sen tekniikka ei ole vielä täysin tuttu) Kiitoksia jo etukäteen!
Takapenkin istuinosan alareunassa on molemmin puolin "salvat", joita painamalla ja istuinosaa vetämällä se lähtee irti. Selkäosa lähtee avaamalla sen alareunista pultit ja sen jälkeen nostamalla sitä ylöspäin se lähtee yläkiinnikkeistä. Seuraavaksi päästään käsiksi hattuhyllyyn. Ensin irrotetaan ensiapulaukku. Itse hattuhylly lähtee nostamalla ja vetämällä.
Dodiin, ensimmäisenä vinkkinä voisin kertoa että osta vahvistin. Mutta okay, jatketaan tästä. Onko autossasi alkupäreinen välipotentiometri? Elikkäs fader selkokielellä. Jos on, keksikonsolissa on sellanen säätörulla. Ja mikäli on, keksin aikanaan loistavan ratkaisun tehdä 4-kanavaisesta 6-kanavaisen!
Leikki sikseen. Jos et halua muokata hattuhyllyn peltiä suuremmaksi (mistä on käyty aika paljon keskustelua Äänentoisto-palstalla) voi ainoaksi vaihtoehdoksi jäädä korokepalojen ostaminen. Takimmaisia ruuveja on muuten kohtalaisen ärsyttävä laittaa sellaisiin kun on takalasi heti väännintä vastassa... Onko ylipäätään autossasi tehtaan jäljiltä vedetty piuhat tai oliko siellä kenties alkupäreinen soitin ja kaiuttimet? Itsellä toisessa on tehtaalta pelkät piuhat ja sähköantenni, kun toisessa 230E:ssa oli kaikki soitinta myöten.
Piuhojen veto eteen on muistaakseni melko fitti sorminäppäryyttä vaativa homma, taakse helpompaa. Kuten jo aiemmin sanoin, suosittelen narujen vetämistä taakse mattojen alta, sopivan "väylän" erottaa heti! Tämä siis mieluummin kartturin puolelta. Purkaa pitää kaikki sen puolen matot, takapenkki ja selkänoja. Etupenkkiä joutunee liikuttelemaan jonkin verran työstämisen aikana. Helpoin paikka alkaa ujuttamaan uutta kaapelia mankalle on työntää se apparin jalkatilasta konsolin reunasta. Vähän joutuu siinäkin hakemaan, eli ainakin kaksi kättä ja ehkäpä joku hieman sähköjohtoa jäykempi on avuksi. Etukajareille taas ei paljon muuta neuvoa voi antaa kuin että piuhaa vaan alas kaiuttimen reijästä ja hakemaan sopivaa väylää sieltä jostain. Periaattessa kannattaa vaikka irrottaa akunkenkä tässä työssä mutta harvemmin kai sitä mitään sulakkeen palamista pahempaa sattuu...
Jatkan hetken kuluttua ja editoin viestin...tuli kiiiiiirush
Leikki sikseen. Jos et halua muokata hattuhyllyn peltiä suuremmaksi (mistä on käyty aika paljon keskustelua Äänentoisto-palstalla) voi ainoaksi vaihtoehdoksi jäädä korokepalojen ostaminen. Takimmaisia ruuveja on muuten kohtalaisen ärsyttävä laittaa sellaisiin kun on takalasi heti väännintä vastassa... Onko ylipäätään autossasi tehtaan jäljiltä vedetty piuhat tai oliko siellä kenties alkupäreinen soitin ja kaiuttimet? Itsellä toisessa on tehtaalta pelkät piuhat ja sähköantenni, kun toisessa 230E:ssa oli kaikki soitinta myöten.
Piuhojen veto eteen on muistaakseni melko fitti sorminäppäryyttä vaativa homma, taakse helpompaa. Kuten jo aiemmin sanoin, suosittelen narujen vetämistä taakse mattojen alta, sopivan "väylän" erottaa heti! Tämä siis mieluummin kartturin puolelta. Purkaa pitää kaikki sen puolen matot, takapenkki ja selkänoja. Etupenkkiä joutunee liikuttelemaan jonkin verran työstämisen aikana. Helpoin paikka alkaa ujuttamaan uutta kaapelia mankalle on työntää se apparin jalkatilasta konsolin reunasta. Vähän joutuu siinäkin hakemaan, eli ainakin kaksi kättä ja ehkäpä joku hieman sähköjohtoa jäykempi on avuksi. Etukajareille taas ei paljon muuta neuvoa voi antaa kuin että piuhaa vaan alas kaiuttimen reijästä ja hakemaan sopivaa väylää sieltä jostain. Periaattessa kannattaa vaikka irrottaa akunkenkä tässä työssä mutta harvemmin kai sitä mitään sulakkeen palamista pahempaa sattuu...
Jatkan hetken kuluttua ja editoin viestin...tuli kiiiiiirush
Peltiä on hattuhylly w123:ssa. Vakiona sinne mahtuu ilman mitään korotuksia perus 6,5" "isot" kaiuttimet...Jarzki kirjoitti:eikös se hattuhylly oo aika pitkälle kaikissa autoissa jotai peltilevyy ja siinä päällä verhoilu? hatchbackeissa on kyllä yleensä muovia/pahvia? miten on w123:ssa? itse olisin kans ostanu enemmin 6,5" ku 6x9"...onks w123:ssa muuten minkälaiset kaiutin paikat vakiona sie hattuhyllyl???
w115,123,124,126,210 yms.
Miten oot saanu 6,5" mahtumaan hattuhyllylle? Itselläni on yhet halpikset muuten vaan kokeilussa, eivätkä taho istua millään. Ootko joutunu mattoveistä käyttämään siihen päällyspahviin?jarski kirjoitti:
Peltiä on hattuhylly w123:ssa. Vakiona sinne mahtuu ilman mitään korotuksia perus 6,5" "isot" kaiuttimet...
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Luonnollisesti pientä muokkausta joutuu tekemään.garbaazh kirjoitti:Miten oot saanu 6,5" mahtumaan hattuhyllylle? Itselläni on yhet halpikset muuten vaan kokeilussa, eivätkä taho istua millään. Ootko joutunu mattoveistä käyttämään siihen päällyspahviin?jarski kirjoitti:
Peltiä on hattuhylly w123:ssa. Vakiona sinne mahtuu ilman mitään korotuksia perus 6,5" "isot" kaiuttimet...
Myös 8" mahtuivat melko hyvin vaikka tilaa ei kovin paljoa jääkään. Sen sijaan tässä eräs kaveri on suunnitellut 10 tuumaisia 123:nsa hattuhyllylle En sitten tiedä miten on homman miettinyt, mutta ihan reunoihin ne ei taida mahtua?
Onhan siella se "pahvikin", mutta sen alla onkin sitten niin raavas pelti, etta saa riisikipoista hakea!Jarzki kirjoitti:eikös se hattuhylly oo aika pitkälle kaikissa autoissa jotai peltilevyy ja siinä päällä verhoilu?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
koteloista/ tiiviydestä kysymys
Elikkä kysyn seuraavaa: Eikös niiden ns. "pyöreiden palleroiden", eli kaiuttimille varattujen paikkojen ja matkustamon ilmanpoistoaukkojen väli oo avoin ja ilma pääsee kulkemaan vapaasti.
Eli oletteko tiivistäneet tuon välin jotenkin? Käsittääkseni ainakin bassojen toisto heikkenee huomattavasti, kun kotelo on avoin? Itsellä on tarkoitus laittaa 6 ja 1/2 tuumaset hattuhyllylle. Tosin pieni rakentelu ei oo ongelma, koska auto on muutenkin täydellisessä peltirempassa ja pois kilvistä. Laitan jossain vaiheessa kuvia projektiosastolle, jahka saan isoveljen digikameraa lainaks. Mut te jotka olette asentaneet kaiuttimia hattuhyllylle, valaiskaa tietämätöntä!
Eli oletteko tiivistäneet tuon välin jotenkin? Käsittääkseni ainakin bassojen toisto heikkenee huomattavasti, kun kotelo on avoin? Itsellä on tarkoitus laittaa 6 ja 1/2 tuumaset hattuhyllylle. Tosin pieni rakentelu ei oo ongelma, koska auto on muutenkin täydellisessä peltirempassa ja pois kilvistä. Laitan jossain vaiheessa kuvia projektiosastolle, jahka saan isoveljen digikameraa lainaks. Mut te jotka olette asentaneet kaiuttimia hattuhyllylle, valaiskaa tietämätöntä!
Re: koteloista/ tiiviydestä kysymys
Joo välit tietysti mahdollisimman tiiviiksi. Äänieristysmattoa väliin.hpkatteli kirjoitti:Elikkä kysyn seuraavaa: Eikös niiden ns. "pyöreiden palleroiden", eli kaiuttimille varattujen paikkojen ja matkustamon ilmanpoistoaukkojen väli oo avoin ja ilma pääsee kulkemaan vapaasti.
Eli oletteko tiivistäneet tuon välin jotenkin? Käsittääkseni ainakin bassojen toisto heikkenee huomattavasti, kun kotelo on avoin? Itsellä on tarkoitus laittaa 6 ja 1/2 tuumaset hattuhyllylle. Tosin pieni rakentelu ei oo ongelma, koska auto on muutenkin täydellisessä peltirempassa ja pois kilvistä. Laitan jossain vaiheessa kuvia projektiosastolle, jahka saan isoveljen digikameraa lainaks. Mut te jotka olette asentaneet kaiuttimia hattuhyllylle, valaiskaa tietämätöntä!
Mutta onko tällöin vaarana, että kostea ilma ei pääse matkustamosta pois, ja klasit huurtuvat? Onhan poistoaukot toki C-pilarissakin...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti: