190 vm 88 2.0B turbotus rojekti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
tuovmar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.09.2004 11:03

190 vm 88 2.0B turbotus rojekti

Viesti Kirjoittaja tuovmar »

Nonnii nyt vihdoinkin pääsi kunnolla käyntiin toi mun jo pitkään hauduteltu puhallus projekti MB:n 2.0 M102 moottoriin. Lohko on nyt porattu mahlen 92.0mm takomännille, puristus tippui juuri sopivasti 8.5:1, lohkon ja kannen tasot on oikastu ja kansi on käyty läpi venttileiden osalta. Viikonloppuna olis tarkoitus kaljan kittaamisen sijasta kasata toi murikka ja ens viikon aikana olis tarkoitus jo saada koneesta savuja. (mut ei voimasauhua ku ei oo diesel). Ahdin ja välis on ostettu forumin kautta Joni P:ltä hänelle suuri kiitos hyväkuntoisista kamppeista, pa:n syöttö on tarkoitus väsätä "vanhanaikaisella" K-jetillä jossa on 6-syl MB:n määränjakaja ja turbo vollen ohjauspaineen säädin, sekä suuttimet 280TC MB:n elikkä tälläistä rojektia pukkaa täälläpäin pitää kuvia väsätä kun homma tuosta etenee.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: 190 vm 88 2.0B turbotus rojekti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tämähän on kovasti mielenkiintoinen rojekti. Pistä ihmeessä raporttia homman edistymisestä.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Onnea projektille! Ittellä pyöri samanlaiset ajatukset joskus mielessä, mutta jäivät sitten jostain syystä. Turbodiisselin tekee melkein kuka vaan, mutta kaikilta ei onnistu toimivan bensa-turbon teko...
Joku mersupurkaamo??
tuovmar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.09.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tuovmar »

Aki P kirjoitti:Onnea projektille! Ittellä pyöri samanlaiset ajatukset joskus mielessä, mutta jäivät sitten jostain syystä. Turbodiisselin tekee melkein kuka vaan, mutta kaikilta ei onnistu toimivan bensa-turbon teko...
Nyt on koneen alakerta nipussa ja kampura pyörii vielä, jes! Tänään kansi vielä paikoilleen ja tän viikon aikana olis tarkoitus saada kone jo nokalle nököttämään. Muuten pitäis olla suht helppo homma mut se polttoaineen suihkutus laitteisto on mallia kootut teokset ja auto on alunperin kaasari versio niin siinä ruiskussa voi olla aika vehtaaminen ennenku se toimii mut pitää haasteita olla. :lol:
wmix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 11.08.2004 17:48

Viesti Kirjoittaja wmix »

oisko kuvia rojektista?! mikä ahdin olikaan kyseessä jonka joni.p:tä ostit eikös se ollu joku hybridi?!
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

wmix kirjoitti:oisko kuvia rojektista?! mikä ahdin olikaan kyseessä jonka joni.p:tä ostit eikös se ollu joku hybridi?!
Schwitzer S2B muokattu kompurapesä ja Pro Turbon omaa valua oleva Motorsport pakopesä joka pohjautuu suurelti Garretin T-sarjan pakopesään.
tuovmar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.09.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tuovmar »

Joni P. kirjoitti:
wmix kirjoitti:oisko kuvia rojektista?! mikä ahdin olikaan kyseessä jonka joni.p:tä ostit eikös se ollu joku hybridi?!
Schwitzer S2B muokattu kompurapesä ja Pro Turbon omaa valua oleva Motorsport pakopesä joka pohjautuu suurelti Garretin T-sarjan pakopesään.
Joo aika erikoinen on tosiaan se Schitsukka en ole aiemmin moista nähnyt mut kait toimii hyvin. Pientä takaiskua tuli moottorin kasaamisessa ku kampuran päittäislaakerit oli tullu vahigossa väärät eli sitä ohuempaa vanhempaa mallia, onneksi huomasin ajoissa mut tuli 3 päivän viive ku piti uudet tilata. Mut eiköhön ole täl viikolla kone kasassa, jos ei mitään ihmeitä satu. Kuvia on otettu ahkerasti kun vaan kerkiis saada ne näytille.
wmix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 11.08.2004 17:48

Viesti Kirjoittaja wmix »

odotan kuvia innolla :lol: . mitenköhän mahtais sopia tommonen garretin t25 tohon 2 tai 2.3litraseen tehot noin 200-250hv?! oiskohan joni.pllä jotain kommenttia tähän :?:
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

eiks tollanen t25 oo tos 200sx:äs vakiona...ja jos noin pieniä tehoja meinaa niin kai ihan ok...mut jos virittään rupee ni aikas pieni on...
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

wmix kirjoitti:odotan kuvia innolla :lol: . mitenköhän mahtais sopia tommonen garretin t25 tohon 2 tai 2.3litraseen tehot noin 200-250hv?! oiskohan joni.pllä jotain kommenttia tähän :?:
Turhan pieni noin suureen moottoriiin, tehot voi jäädä aika olemattomiksi koska ahdin ei jaksa tuottaa painetta kuin pienillä kierroksilla ja loppuu meno tyystin kesken. Johonkin 1,6l moottoriin tuo olisi aika passeli (onhan tuo ahdin jo 1,8 nissanissakin vääjäämättä liian pieni).

Vähintään T03 tulisi olla jotta pääset nohin lukemiin.

Tai sitten 50000rpm enemmän kiertävä GT -sarjan ahdin 8)
tuovmar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.09.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tuovmar »

laineracing kirjoitti:eiks tollanen t25 oo tos 200sx:äs vakiona...ja jos noin pieniä tehoja meinaa niin kai ihan ok...mut jos virittään rupee ni aikas pieni on...
Aika pieni on T25. Tosin on niitäkin monenkokoisilla pesillä, mut kaverilla on 2.3l MB:ssä Lancia Integrale 16v T3 lähtee kyllä heti ahtamaan melkein joutokäynniltä, mut kyllä puutuu jo 4500rpn tienoilla, eikä se pikkupaineilla jaksa kovin paljoa ilmaa siivilöidä. Siinä Lankussa 220hv/1.2bar eli pitää olla kovat ahdot tuommosiinkin tehoihin. Vähän isompi puhallin sama ilmamäärä pienemmillä paineilla, koneen kestävyys parempi (nakutus, lämpötilat, pakovastus ja -lämpö).
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

niin mut eiks tollanen t25 oo tos uudessa s14 nisukas...? vai oliks t28? kummiski kaveril on tollai s14 ni kyl se noin pieniin ku 200-250hp piisaa mut jos virittään rupee ni liian pieni...nissanis nyt 300hp 1.2bar et aika isoja paineita noin pieniin tehoihin saa pitäää...
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

niijuu jäi sanomatta niin että ite en lähtis polttaan konetta pienellä ahtimella niinkun en lähekkän kun pellin alta löytyy mikäs muukaan ku hx50 8) ku paineistetaan ni paineistetaan kunnolla :lol:
tuovmar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.09.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tuovmar »

laineracing kirjoitti:niijuu jäi sanomatta niin että ite en lähtis polttaan konetta pienellä ahtimella niinkun en lähekkän kun pellin alta löytyy mikäs muukaan ku hx50 8) ku paineistetaan ni paineistetaan kunnolla :lol:
Niin kyllä kallistuisi minun valinta johonki Garretin GT sarjan ahtimeen tai sit Mitsun tekeleeseen, mut niissä joutuu muklaamaan ku ei oo stanu se laipan malli muuten ovat kyllä herkästi herääviä ahtimia ja tuotto riittää jopa 300hv. Nykyisin näkyy noita uusia Garretin GT:tä olevan suht edullisesti saatavana, jopa olle 1000e hukkiksen kaa. Tänään pitäis jatkaa omaa viritystä, jos vaan ei tyttöystävä pane pahasti hantiin (niin, tossun alla :P ). Jos sais tänään sen vanhan savukoneen nostettua nokalta niin sais sit sen puhallin orkesterin sinne koloseen peuhaamaan. Mut eiku hyvät juhannukset kaikille forumin käviöille ja ollaan varovaisia ettei satu vahinkoja.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mitenkäs on "orkesteri" viihtynyt siellä pellin alla? :)
Itelläni olis suurinpiirtein samanlainen projekti tässä kohta puolin edessä kun sopiva kone löytyy.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Mulla on tallilla kaasaria vaille täydellinen 2 litranen bensakone, laakerivikanen muuten pitäs olla ok. Hinta 50 eur.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

OT:tä mutta tarvis ruitat kanssa kun tuossa on tällä hetkellä entisen omistajan turbokoneen posautuksen jäljiltä tuo tavallinen 200B kone eikä kiinni olleita ruiskuja tullut mukaan.. kaasareilla ei viitsis käydä pelleilemää ahtimen kanssa kun on muutenkin olla tarpeeksi haastava projekti ettei 200B kone ole pian taas keulilla "kehräämässä" :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
karisa81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Su 23.05.2004 21:22
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja karisa81 »

jarkki kirjoitti:OT:tä mutta tarvis ruitat kanssa kun tuossa on tällä hetkellä entisen omistajan turbokoneen posautuksen jäljiltä tuo tavallinen 200B kone eikä kiinni olleita ruiskuja tullut mukaan.. kaasareilla ei viitsis käydä pelleilemää ahtimen kanssa kun on muutenkin olla tarpeeksi haastava projekti ettei 200B kone ole pian taas keulilla "kehräämässä" :wink:


Mulla olis ylimääräsenä 200 bensa kone ruiskumallia....... ajettu 200tkm
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Paljonkos olisi hp ja löytyisikö ohjausboxia? sekin kun on kadonnut tuolta jonnekkin :? Vaikka taitaa olla fiksuinta hakea 230E varaosa-auto saksata, vielä kun on peloiteltu että tuo ruiskun(suhta arvokas)pumppukin on todennäkoisesti kaput kun ei ole käytössä niin äkkiä kertyy tuollaisen verottoman mersun hinta erikseen ostettuna..
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
tuovmar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.09.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tuovmar »

jarkki kirjoitti:Paljonkos olisi hp ja löytyisikö ohjausboxia? sekin kun on kadonnut tuolta jonnekkin :? Vaikka taitaa olla fiksuinta hakea 230E varaosa-auto saksata, vielä kun on peloiteltu että tuo ruiskun(suhta arvokas)pumppukin on todennäkoisesti kaput kun ei ole käytössä niin äkkiä kertyy tuollaisen verottoman mersun hinta erikseen ostettuna..
Joo on pysynyt kone nipussa noin kuukauden päivät, tosin säätämistä ym. on riittänyt. Volvon k-jetti on toiminut tosi hyvin, lähtee käyntiin helposti ja moottorin ajettavuus on helppo. Tehoja ei vielä niin hirveen paljoa ole, lisäsuutin järjestelmä on vielä kesken, mut ajellaan noi sisäänajot ensin alta pois. Suorituskyky on tällä hetkellä aika sama ku 300CE, mut kovempaa olis tarkoitus päästä.
wmix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 11.08.2004 17:48

Viesti Kirjoittaja wmix »

oisko kuvia?!
tuovmar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.09.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tuovmar »

wmix kirjoitti:oisko kuvia?!
Olis kuviaki, kun vaan toi meidän perheen kauniimpi puolisko kerkees niitä nettiin laittaa, itse olen nykyisin niin käsi näiden tietokoneiden kans et ei multa onnistu. Eilen kokeiltiin kiihdytyksiä 300 coupen kaa ei kerenny CE mukaan ollenkaan, et ihan tyytyväinen olen tavoite on saavutettu, nyt vaan lisärikastus morkula paikoilleen ja tehomittaukseen äkkiä ku neinaa ajoaika loppua.
wmix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 11.08.2004 17:48

Viesti Kirjoittaja wmix »

minkä mäntiä oot soveltanu tohon?! onko kansi vakio?!
tuovmar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.09.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tuovmar »

wmix kirjoitti:minkä mäntiä
oot soveltanu tohon?! onko kansi vakio?!
Männät on VW:n (Kuplaan?) tarkoitetut mahlen takomännät, koko 92,0mm laki 2mm MB:n mäntää matalampi ja sama 22mm tappi, myyjän mukaan kestää 1.5bar ahdot halvat ne oli ja varmaan riittävän kestävät. Kansi on vakio, uusi nokka ja keinut sekä venttiilit.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tuohan kuullostaa hyvältä! Itselläkin ensimmäinen tehotavoite on sen verta ettei nuo kutoset ole härnäämässä :wink: ja sitten sitä fiilausta ja höyläystä.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Siinä on viritys sitten kovasti onnistunut...täälläpäin joskus ei eräs 190E 2.0 Turbo mennyt kauheasti karkuun :twisted: Oletettavasti oli turbo kun siitä vielä erikseen takaluukussakin piti mainita :roll:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
wmix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 11.08.2004 17:48

Viesti Kirjoittaja wmix »

oliko noi männät kalliit?! mistähän nuita vois kysellä,onko kyseisissä männissä jokin tietty tyyppinumero?! kuinka isoja paineita oot tähänasti kokeillu. onko sulla liekki renkaita kannen ja lohkon välissä vai ajeletko ihan vakio pahvilla?!sullahan oli vissin alunperin kaasari peli toi kone?!onko alusta vielä vakio 200sen ja miten kestäny.
tuovmar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.09.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tuovmar »

wmix kirjoitti:oliko noi männät kalliit?! mistähän nuita vois kysellä,onko kyseisissä männissä jokin tietty tyyppinumero?! kuinka isoja paineita oot tähänasti kokeillu. onko sulla liekki renkaita kannen ja lohkon välissä vai ajeletko ihan vakio pahvilla?!sullahan oli vissin alunperin kaasari peli toi kone?!onko alusta vielä vakio 200sen ja miten kestäny.
Männät Timo Lehtimäki oy ,ei ole enää montaa jäljellä kuulemma halvat on ei saa yhtä MB mäntää koko sarjan hinnalla. 0,8 bar paineilla olen kokeillu, nyt on seosmittari paikoillaan ja 0,6 paineet hyvin näyttäis soppa vielä riittävän. Lisärikastuksen kannsa ajattelin kilon paineita, kilosta alkaa ilo. Alusta on bilsteinin sport ja joku punainen madallusjousisarja, merkkiä en tiedä, vaihteisto ja perä vakio (nyyh) :cry: . Jämäkämmät kallistuksenvaimentimet tulossa. Tehopenkkiaika noin kuukauden päästä, jännittää jo vähän..
wmix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 11.08.2004 17:48

Viesti Kirjoittaja wmix »

onko sulla yhteys tietoja tälle timo lehtimäki oylle?h
Ama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 08.11.2003 11:56
Paikkakunta: Luonais-Häme Forssa

Viesti Kirjoittaja Ama »

Vastaa Viestiin