Apua aloittelijalle (300d, w210)

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Topias
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 05.06.2005 14:40
Paikkakunta: Kuopio

Apua aloittelijalle (300d, w210)

Viesti Kirjoittaja Topias »

Tervehdys arvoisa mersuväki!


Olen jo pitkään lueskellut mersuforumia, mutta nyt kun sen _ensimmäisen_ mersun hankinta on lähellä, niin pakkohan tänne oli rekisteröityä.

Olen katsellut, ja hieman koeajanutkin, tätä autoa. Pystyttekö kertomaan noinkin pienen kuvauksen perusteella, että kannattaisiko kauppaa tehdä? Nuo kilometrithän eivät ole vielä paljon? Auto on siis Saksasta (Mersuliikkeestä, muistaakseni) tuotu. Pitääkö kiinnittää johonkin erityistä huomiota? Pystyykö niille kuuluisille kilometreille saamaan varmuutta? Entä voiko huolloista saada varmuutta Suomesta käsin?

Väyrysen hyvistä/huonoista puolista olenkin lueskellut melko paljon tältä foorumilta, mutta lisäinfo ei koskaan ole pahasta. Etenkin koskien tuota 300d -mallia. Olen käsittänyt, että noissa 1995 vuoden 300d väyrysissä olisi 124:n moottori. Onko tämä hyvä vai huono asia? Vai olenko yleensäkään käsittänyt oikein?

Etsiskelyn alla olisi siis iso mersu (w124 tai w210, farkutkin käy), mielellään isolla diesel-koneella. Hintaluokka siinä 10k€ - 17k€. Saapi ehdotella hyväksi todettuja malleja ja haukkua huonoja. Autokuume on kova, mutta ennen itse ostoa pitää löytää HYVÄ peli.
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

En oo noitten uudempien kanssa ollut missään tekemisissä joten niistä saa joku muu kommentoida, mutta toi 6 kk takuu perustekniikalle kuulosti aika hyvältä. Ei ne varmaan sellaista mainittis, jos auto joku pommi olisi? Takuuehto täytyy vaan sitten kirjata ylös myös kauppakirjaan. Pirun kauniilta näyttää, ei siinä mitään.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Hyvältä se vaikutti, ja hintakaan ei ollut paha. Moottori on sama 24venttiilinen diesel, mikä löytyy w124:sen E 300 Dieselistä vuosina 94-95, 100kw.

Moottori on hyvä ja luja, varmaa perustekniikkaa, toisin kuin nuo uudemmat cdi:t. Ja se käyntiääni, se on sievää murinaa, ei raksuttele kuin nuo korkeapaineruiskut.

Taustalla näkyy muuten kuvissa hienot vanteet coupessa :roll:
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Marde kirjoitti:6 kk takuu perustekniikalle kuulosti aika hyvältä. Ei ne varmaan sellaista mainittis, jos auto joku pommi olisi? Takuuehto täytyy vaan sitten kirjata ylös myös kauppakirjaan.
Käsittääkseni tuo kuuden kuukauden takuu koskee aina liikkeistä ostettuja autoja. Toinen asia sitten mitä ne suostuvat sitten korvaamaan ja kuinka täysimääräisesti..

Edit: http://www.kuluttajavirasto.fi/ostajano ... tDocID=425
Viimeksi muokannut Esa H., Ma 06.06.2005 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Pari kommenttia kun kerran pyydetään:
- tsekkaa onko ovien yläreunan yms ruostevauriot korjattu
- autoliikkeiden pitää joka tapauksessa antaa 6kk kuluttajasuoja kun myyvät yksityiselle. Jos siihen oikeasti tulee jotain lisätakuuta niin se on plussaa. Usein lisätakuussa on muuten omavastuu, sekin kannattaa selvittää etukäteen.
- todellinen km-lukema voi olla mitä tahansa, mutta kunnon perusteellahan 10 vuotta vanhat autot pitää ostaa. Asiallisen näköinen huoltokirja tietysti lisää varmuutta. Periaatteessa kai huoltokirjassa mainittuihin liikkeisiin voi soittaa ja kysyä onko ko huollot oikeasti tehty.
- miinusta on ilmastoinnin puute (iso miinus) ja manuaalivaihteisto (makukysymys)
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Kpt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 10.05.2004 18:43
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja Kpt »

Ihan ok varmaankin.Varma toimisin diesel väyrynen...ainaskin mitä juttuihin on uskominen.Hieman ihmetyttää toi km/hinta suhde??mut eiku kaupoille. :)
Pirssi w210
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Hemingway kirjoitti:Hyvältä se vaikutti, ja hintakaan ei ollut paha. Moottori on sama 24venttiilinen diesel, mikä löytyy w124:sen E 300 Dieselistä vuosina 94-95, 100kw.

Moottori on hyvä ja luja, varmaa perustekniikkaa, toisin kuin nuo uudemmat cdi:t. Ja se käyntiääni, se on sievää murinaa, ei raksuttele kuin nuo korkeapaineruiskut.
Tähän voin täysin yhtyä 5-mukisella 310 000 km ajaneena. Suosittelen tuota konetta lämpimästi.

Kilometrit kerätään Saksassa talteen katsastuksen yhteydessä ja fiksu autoja ammatikseen maahantuova selvittää nämä todistukset jo Saksassa autoa hankkiessaan. Mistä noita kilsatietoja voi muuten Suomesta käsin tilata Saksasta vai saako niitä muualta kuin TÜV Verkehr und Fahrzeug GmbH:n toimistoista?
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Matti R kirjoitti: Periaatteessa kai huoltokirjassa mainittuihin liikkeisiin voi soittaa ja kysyä onko ko huollot oikeasti tehty.
Eivät kerro mitään... ainakaan kotimainen ei Veho kerro mitään kenellekään muulle kuin auton omistajalle.
Matti R kirjoitti:- miinusta on ilmastoinnin puute (iso miinus) ja manuaalivaihteisto (makukysymys)
Väkisinvaihtamista ei minunkaan ole tullut ikävä tämän ensimmäisen automaatin kanssa, aikaisemmin sitä ei osannut edes ajatella. Kuten yksi kaverini sanoin: "Miksi pitäisi hämmentää keppiä kun menee kaupasta hakemaan kaljaa? Kilpa-autot ja työkoneet sitten erikseen."
C180T (S202) -99
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Bf109 kirjoitti:
Matti R kirjoitti: Periaatteessa kai huoltokirjassa mainittuihin liikkeisiin voi soittaa ja kysyä onko ko huollot oikeasti tehty.
Eivät kerro mitään... ainakaan kotimainen ei Veho kerro mitään kenellekään muulle kuin auton omistajalle.
Ja Laakkosella kertovat vain omistajan aikana tehdyt huollot. Edes omaan autoon aiemmin tehtyjä huoltoja ei kerrota.
Kun olin erästä Mersua ostamassa Suomessa niin myyjä kertoi tarkistaneensa huoltohistorian soittamalla huoltokirjassa näkyviin saksalaisiin liikkeisiin. Olikohan enemmän tarua kuin totta?
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Kyllä ovat minulle kertoneet, ja niin kuulostaa että kumppaneillekkin, kun autoa on oltu tosissaan ostamassa.
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Auto on pitänyt saada ostettua alunpitäen melko edullisesti koska verot plus verojen alv ko. autossa on oltava (vertaan viime vuoden syksyn tilanteeseen) n. 5800-7800 ecua ja verrataan nyt autoliikkeen pyyntiä.

Ja pointtihan on se että itse en ainakaan tavannut MERSULIIKKEESSÄ edullista mersua, tuntuivat todella tietävän ajokkiensa hinnan sielläkin.

Mutta kuten edellä mainittiin; tsekkaa ovien karmit, etukurakaarien vilkkujen ympärys, yleensä kurakaaret ja niiden reunat, takaluukun lukon ympärys kuplii myös helposti Väyrysessä. Nuuhkaise konesalin puolella ettei pumppu vuoda ja mikäli mahdollista nostata auto ylös ja tsekkaa etupalkki ALTA erityisesti; siellä oleva peltipinta voi olla jo historiaa tai sitten ok.

Tuon verran ajettu Mersu ei saa tutista täristä ujeltaa viheltää eikä tehdä paljon mitään muutakaan joten jos em. pykälät hyviksi havaitset olet hankkimassa juuri elämäsi Autoa!

Ps. Kateeks käy tuo moottori...
mbe220d
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Hemingway kirjoitti:Kyllä ovat minulle kertoneet, ja niin kuulostaa että kumppaneillekkin, kun autoa on oltu tosissaan ostamassa.
Tarkalleen: Helmikuussa kävin Espoossa kysymässä tietoja ko paikassa huolletusta Bemusta. En ollut sitä sieltä ostamassa. Eivät edes selittäneet sen tarkemmin vaan heti tuli selvä sääntö: tiedot annetaan vain niistä huolloista jotka on tehty sinä aikana jolloin ko kysyjä on auton omistanut. Ohje tullut kuulemma firman ylimmästä johdosta. Selvähän se on että jos on Laakkoselta autoa ostamassa niin helpommin saa huoltotiedot.

Alunperin kai tässä oli puhe siitä voiko huoltokirjan vanhat merkinnät tarkistaa autoliikkeista. Luonnollisesti tilanne on erilainen jos on sieltä autoa ostamassa.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Eilen kävin kaverille katsomassa myytävänä olevaa -96 Väyrystä...huoltokirja oli metka; väittäisin että tulenuus koko kirja, kaksi huoltoleimaa "VEHO Kouvola" jälkimmäisempi 107 000 ajettuna. Kummallista autossa oli enemmänkin mutta tuo huoltokirjan steriili ulkoasu hämmästytti paljon. Lie hankittu paljonajettuun Mersuun uusi kirja kevyellä väärennöksellä...?
mbe220d
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

ipsu kirjoitti: Ps. Kateeks käy tuo moottori...
Kone on kyllä jees mutta ei tee väykystä mitään rakettia kun ei ole sitä tuossa 124:säkään. Tietysti jos on rauhallinen luonne niin menee tuokin.

Mulla on vielä mekaaninen pumppu mutta tuossa sähköohjattu = yksi vikakohde lisää + "virittäminen" hankalampaa (kalliimpaa).
Sinänsä varsinaisia naftavuotoja ei tietääkseni näissä ole ollut (kuten Lucas).

Turbolla olisi jo aika mukava
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Totta haastat eri pumppuhan siellä on kuin tuossa minun mopossani. Mies ja auto samaa sarjaa; laiskoja eikä vain luonteeltaan... :D
mbe220d
Avatar
kustomi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe 03.10.2003 06:57
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kustomi »

Kävin eilen tuon autoliikkeen pihassa ja samalla katselin lähemmin ko. yksilöäkin ja totesin, että ainakin takapuskuri ja oikea takanurkka on maalattu joskus. Luultavasti saanut pienen pusun takanurkkaan. :roll:
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
Topias
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 05.06.2005 14:40
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Topias »

Kiitoksia paljon vastauksista! Niistä oli apua.

Auto oli minulla koeajossa viikonlopun yli. Vikoja siitä löytyi mm. se etupalkki oli melkoisen mätä (ei olisi älytty katsoa ilman tätä foorumia). Muitakin pienempiä ruosteongelmia oli (joille on tosin pian tehtävä jotain). Pientä väljyyttä ja vuotoa löytyi takapäästä (ilmeisesti kohtalaisen normaalia mersuille, vai kuinka?). Ajettavuus oli minulle lievä pettymys, auto oli rauhaton ja haki maantiellä aika kovasti. Ei kulkenut yhtään "itsekseen" vaan piti ihan kunnolla ohjata...pyörien suuntaukset auttanevat asiaan? Ohjaustehostimen toimintaan myös petyin hieman; onko se kaikissa väykyissä aivan tunnoton? Ratti ei jäykistynyt yhtään kovemmassakin vauhdissa. Tämä (pienen puoltamisen kanssa) mielestäni edesautti auton rauhattomuutta.

En ollut aikaisemmin ajanut väyrystä ollenkaan. Ja tiloiltaan auto osoittautui tarpeeksi suureksi (taaksekin mahtuu kunnolla kaksi aikuista). Myös 300D-moottoriin tykästyin kovasti. Potkua löytyy itselleni aivan tarpeeksi ja vääntöä vähän ylikin :wink:. Tekniikka oli autossa melkoisen hyvässä kunnossa ja autoa tarkemmin tutkinut autoteknikko ei epäillyt kilometrejä.

Palautin siis auton tänään vikalistoineen. Myyjän mielstä viat olivat pieniä ja lupasi soitella kunhan saa ensin itse tutkailla autoa vikalistan kanssa.

Jään odottelemaan myyjän soittoa hieman ristiriitaisissa tunnelmissa (tosin jos auton kulku saadaan rauhoittumaan ja myyjä korjaa viat kunnolla ja tunnollisesti, niin ristiriitaisuudet haihtuu taivaan tuuliin ja auton osto on melkoisen lähellä 8))


edit. niin ja se auto on kuulemma hankittu nimenomaan mersuliikkeestä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17233
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Ajettavuus oli minulle lievä pettymys, auto oli rauhaton ja haki maantiellä aika kovasti."

Välystä jossain ja/tai kulmat pielessä.

Se, että auto on vasta katsastettu ei kerro Mersuista puhuttaessa alustan olevan OK, välykset ovat hankalasti havaittavissa.

Ohjaus ei ole paras mahdollinen alun alkaenkaan, mutta korjaantunee huomattavasti samalla kun ajettavuus saadaan kuntoon.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin