W123 280E pientä piristystä
W123 280E pientä piristystä
Teen tämän topicin niin ei tarvitse joka pikkukysymykselle tehdä omaa....
-Kansi lähtee Vuorisen Tapsalle avarrukseen.
-Koikkalaisen Kaitsu tekee kisaventtiilit ja -seetit, höylää siivun kannesta ja mittaa virtaukset.
-Nokka-akselit tekee GT-Auto.
-Pakoputkistosta tulee 2x2.5-tuumainen.
-Imu- ja pakosarjatkin pitäisi rakentaa.
Tällä hetkellä on kone kannen nostoa vaille purettu, eli kohta pääsee lähettelemään rautaa rajalle. Oli muuten yllätys kun molemmat nokka-akselit on priimakunnossa.
Irti revittyjä vakio-osia saa hakea pois.
Missä hinnoissa muuten pyörii lukkoperät? 123:n lukkoperän metsästäminen taitaa olla yhtä helppoa kuin kolmejalkainen paperinen koira jahtaisi asbestista kissaa helvetissä... 126:n perä kai käy kun muljauttaa vaan paikalleen (123:n perän takalevyllä)? Kuinka tiuhalla välityksellä lukkoperää on saanut (3.07 ilmeisesti)? Vai voiko pelkän lukon juntata tuohon 300D:n perään? Onko 200D:n 3.92 ja 4.08 välitteiset perät yhtä kestäviä kuin 300D:n?
-Kansi lähtee Vuorisen Tapsalle avarrukseen.
-Koikkalaisen Kaitsu tekee kisaventtiilit ja -seetit, höylää siivun kannesta ja mittaa virtaukset.
-Nokka-akselit tekee GT-Auto.
-Pakoputkistosta tulee 2x2.5-tuumainen.
-Imu- ja pakosarjatkin pitäisi rakentaa.
Tällä hetkellä on kone kannen nostoa vaille purettu, eli kohta pääsee lähettelemään rautaa rajalle. Oli muuten yllätys kun molemmat nokka-akselit on priimakunnossa.
Irti revittyjä vakio-osia saa hakea pois.
Missä hinnoissa muuten pyörii lukkoperät? 123:n lukkoperän metsästäminen taitaa olla yhtä helppoa kuin kolmejalkainen paperinen koira jahtaisi asbestista kissaa helvetissä... 126:n perä kai käy kun muljauttaa vaan paikalleen (123:n perän takalevyllä)? Kuinka tiuhalla välityksellä lukkoperää on saanut (3.07 ilmeisesti)? Vai voiko pelkän lukon juntata tuohon 300D:n perään? Onko 200D:n 3.92 ja 4.08 välitteiset perät yhtä kestäviä kuin 300D:n?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Re: W123 280E pientä piristystä
Niin... W123:eenhan ei koskaan virallisesti saanut lukkoperää, en tosin epäile ettei sellaista koskaan olisi asennettu jo vaikka tehtaalla, rahallahan sai mitä vaan. Kuulemieni kokemusten mukaan paras ja helpoin tapa on käyttää W126:n lukkoperää, eivät nekään tosin turhan yleisiä ole, mitä oon joskus katellu niin Ruotsin romiksilta saattas tärpätä.Sivonen kirjoitti:Missä hinnoissa muuten pyörii lukkoperät? 123:n lukkoperän metsästäminen taitaa olla yhtä helppoa kuin kolmejalkainen paperinen koira jahtaisi asbestista kissaa helvetissä... 126:n perä kai käy kun muljauttaa vaan paikalleen (123:n perän takalevyllä)? Kuinka tiuhalla välityksellä lukkoperää on saanut (3.07 ilmeisesti)? Vai voiko pelkän lukon juntata tuohon 300D:n perään? Onko 200D:n 3.92 ja 4.08 välitteiset perät yhtä kestäviä kuin 300D:n?
En tiedä tarkkaan millä välityksellä ne oli, muistasin että ainakin 2,24:1 sekä 2,65:1 olis saanu lukollisella. Nimimerkki Adenauer300:lla oli muistaakseni ainakin SEC:issä lukko...
En ole kuullut että 123:n perillä olisi varsinaisesti kestävyyseroa. Ehkä sun kannattais vaan tehdä jonkinnäköset laskelmat itse, kun tiedät tarpeen ja käyttötavan parhaiten.
PS. toi 4,08-välitys oli käytössä enää pystärissä (200D, 220D lang, 200, 220 jne) W123:n tiuhin oli 3,92 ja harvin 2,88 (ultraharvinainen?).
Tuohonhan kannattaa samalla laittaa 45/48 kaasarit ettei bensa lopu kesken 

2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Itse asiassa jos tarkkoja ollaan niin 123.120 15"-pyörillä perävälitys on 4,08raul kirjoitti:PS. toi 4,08-välitys oli käytössä enää pystärissä (200D, 220D lang, 200, 220 jne) W123:n tiuhin oli 3,92 ja harvin 2,88 (ultraharvinainen?).

Lukollista perää on ollut W126:ssa aina 3,27-välitykseen asti (380). Älä Sivonen mene paljoa 3,07-perää tiheämpää vaihtamaan. Vakiotehoisen nelivaihteisen M110:n kanssa on 3,07 todettu käytännössä järkevimmäksi vaihtoehdoksi.
Ja tuo 123.120 koodihan on suomennettuna 200D.
Lukkoa on kai saanut AMG-malleihin, mutta kuten sanottua, ei kannata etsiä.
380S:n perä on liian harva eli ei kelpaa. 4.5 olisi hyvä, antaa huutaa vaan kunhan kulkee. Koneessa kun ei ole vakiona alavääntöä juuri ollenkaan ja virityksen jälkeen vielä vähemmän, niin tiuha perä pitäisi saada.. Nykyiselläkin pärjää, pitää nyt tehdä kone ensin ja laskea rahoja sen jälkeen uudestaan.
Tehotavoitetta ei varsinaisesti ole, mutta eiköhän se 200hp tule takapyöriltä melko helposti. Antaa bensan palaa, sitä varten sitä ostetaan.
Kaasareita en laita, kun maksaa liikaa. Kyllä koojetti jaksaa tähän tarpeeseen runtata ainetta kun vähän ruuvailee ja laittaa prikkoja ja paineensäätimiä erinäisiin paikkoihin.
edit. korjailin kiireessä naputeltua viestiä vähän
Lukkoa on kai saanut AMG-malleihin, mutta kuten sanottua, ei kannata etsiä.
380S:n perä on liian harva eli ei kelpaa. 4.5 olisi hyvä, antaa huutaa vaan kunhan kulkee. Koneessa kun ei ole vakiona alavääntöä juuri ollenkaan ja virityksen jälkeen vielä vähemmän, niin tiuha perä pitäisi saada.. Nykyiselläkin pärjää, pitää nyt tehdä kone ensin ja laskea rahoja sen jälkeen uudestaan.
Tehotavoitetta ei varsinaisesti ole, mutta eiköhän se 200hp tule takapyöriltä melko helposti. Antaa bensan palaa, sitä varten sitä ostetaan.

Kaasareita en laita, kun maksaa liikaa. Kyllä koojetti jaksaa tähän tarpeeseen runtata ainetta kun vähän ruuvailee ja laittaa prikkoja ja paineensäätimiä erinäisiin paikkoihin.
edit. korjailin kiireessä naputeltua viestiä vähän
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
No tuo minun 280E:hän on juuri tuolla Raulin mainitsemalla 3.07:lla ja pidän sitä oikein mallikkaana ratkaisuna sekä 14" että 15" pyörien kanssa. Kiihtyvyyttä on mukavasti ja kyllä siinä alavääntökin riittää hyvin liikuttamaan koppaa. Mutta jos tiheämpää perää kuitenkin haikailet, niin mitenkäs olisi 300D:n perä, eikös se ollut jokin 3.47 tai jotain sinnepäin....?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Mulla on 300D:n perä (luulisin ainakin, en ole laskenut rattaita tai kierroksia). Koneessa on kierroksia 100km/h mittarinopeudessa noin 3100-3300rpm.
Ja eihän tuo rönttä jaksa kiihtyä alle 3500rpm kierroksilla juuri ollenkaan. Ylämäkeen kun ajaa satasta nelosella niin on ihan sama ajaako pintakaasulla vai kaasu milliä vaille pohjassa. En tykkää.
Ja eihän tuo rönttä jaksa kiihtyä alle 3500rpm kierroksilla juuri ollenkaan. Ylämäkeen kun ajaa satasta nelosella niin on ihan sama ajaako pintakaasulla vai kaasu milliä vaille pohjassa. En tykkää.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Ei siitä tarttee laskea niitä, riittää kun katsot siitä perä kopasta lukeman. Eli vasemmassa alakulmassa, tosin monesti vaatii hieman puhdistusta että näkee sen. http://members.tiscali.fi/anttilai/pics/valitys.JPG
Välitykses saattais sopia ihan vakio 280E välitys, eli se 3,69 tai jotain sinne päin..
Kannattaa varmaan kokeilla ensin tuolla välityksellä mikä siinä on nyt paikallaan, ei se ole mukava jos siinä on liian tiheä!
Tuo väännön puute kummastuttaa edelleen minua.. Jos minä ajan tuolla 2.24 perällä kolmosella( vastaa jotain 4 vaihdetta ja 3 välitystä perässä), niin kyllä se surutta jaksaa pintakaasulla mennä isommatkin mäet ylös. Ja jos mäkeen painaa kaasua, niin kyllä siinä vaikutusta on. Nelosella alkaa olla jo välitykset liian pitkät, mutta jaksaa kuitenkin sitkeästi mennä mäetkin ilman suurempaa kaasun lisäystä. Mutta on siinä ero kuin yöllä ja päivällä, kun noustaan korkeille kierroksille. Siitä varmaankin kaikki m110 omistajat ovat yhtä mieltä.
Toisaalta jos vääntöä verrataan kasi koneeseen, niin eihän kutosella ole edes teoriassa mahdollisuuksia siihen.
Perän vaihto w126 ja vastaavista onnistuu helposti. Edes peräpään koppaa en tarvinnut vaihtaa, riitti kun käänsi korvakon toisin päin.
Projektiltaan on kieltämättä mielenkiintoinen.
Kuinkahan paljon heppoja sieltä saa tuollaisella muutoksilla..
Välitykses saattais sopia ihan vakio 280E välitys, eli se 3,69 tai jotain sinne päin..

Tuo väännön puute kummastuttaa edelleen minua.. Jos minä ajan tuolla 2.24 perällä kolmosella( vastaa jotain 4 vaihdetta ja 3 välitystä perässä), niin kyllä se surutta jaksaa pintakaasulla mennä isommatkin mäet ylös. Ja jos mäkeen painaa kaasua, niin kyllä siinä vaikutusta on. Nelosella alkaa olla jo välitykset liian pitkät, mutta jaksaa kuitenkin sitkeästi mennä mäetkin ilman suurempaa kaasun lisäystä. Mutta on siinä ero kuin yöllä ja päivällä, kun noustaan korkeille kierroksille. Siitä varmaankin kaikki m110 omistajat ovat yhtä mieltä.

Perän vaihto w126 ja vastaavista onnistuu helposti. Edes peräpään koppaa en tarvinnut vaihtaa, riitti kun käänsi korvakon toisin päin.
Projektiltaan on kieltämättä mielenkiintoinen.

Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Niin onkos se numero puolittain tuon kopan reunan alla? En viitti aukoa, näkee sen välityksen kun pyörittelee kardaania ja laskee kierrokset jne.Antti L. kirjoitti:Ei siitä tarttee laskea niitä, riittää kun katsot siitä perä kopasta lukeman. Eli vasemmassa alakulmassa, tosin monesti vaatii hieman puhdistusta että näkee sen. http://members.tiscali.fi/anttilai/pics/valitys.JPG
Tuo on muistaakseni myös 300D:n vakiovälitys, eli kokeiltu on ja ei oo kiva. Mutta konerempan jälkeen tietää miten kiva se on.Välitykses saattais sopia ihan vakio 280E välitys, eli se 3,69 tai jotain sinne päin..Kannattaa varmaan kokeilla ensin tuolla välityksellä mikä siinä on nyt paikallaan, ei se ole mukava jos siinä on liian tiheä!

Joo kyllä se jaksaa pienillä kierroksilla mennä, mutta ei jaksa kiihtyä.Tuo väännön puute kummastuttaa edelleen minua.. Jos minä ajan tuolla 2.24 perällä kolmosella( vastaa jotain 4 vaihdetta ja 3 välitystä perässä), niin kyllä se surutta jaksaa pintakaasulla mennä isommatkin mäet ylös.
Jaa-a, luoja tietää. AMG:stä löytyy 210hp ja vain nokat on erilaiset... Saa nähdä kuinka käy.Projektiltaan on kieltämättä mielenkiintoinen.Kuinkahan paljon heppoja sieltä saa tuollaisella muutoksilla..
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Ehkä tiesitkin, mutta kerrottakoon, että AMG:ltä sai aikoinaan ainakin kolmea eritasoista muunnosta M110:sta:Sivonen kirjoitti:Jaa-a, luoja tietää. AMG:stä löytyy 210hp ja vain nokat on erilaiset... Saa nähdä kuinka käy.
Taso 1, jyrkemmät nokat ja kevennetyt sekä kiillotetut venttiilit. +10-15 hv.
Taso 2, edelliset + palotilojen ja kanavien muokkaus. 211 hv.
Taso 3, edelliset + puristussuhteen nosto, erilaiset venttiilit ja pakoputki. 225 hv.
Lisäksi kerrotaan, että AMG-viritetyt moottorit vaativat erittäin hyvää moottoriöljyä sekä rauhallista lämpimäksi ajoa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jaa - no nuo edellä mainitsemani lämpimäksikäyttö ja hyvät öljyt johtuivat siitä, että kampiakselin laakerien "kuormankestävyydellä" oli rajansa. Mutta varmasti niitäkin on muutettu julmemmiksi, kun vain pätäkkää on ollut syytää Grossaspachin toimiston kassaan.Leka kirjoitti:Joo-o, taisi 'desillä olla ihan aito AMG-M110 laitettuna konepellin alle.
Sitten löytyi muistaakseni vielä kovemmat Stage3&4 versiot, joihin oli myöskin tehty mm. vahvistuksia alakerran laakerointiin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No juu, Timppa ehtikin huomaamattamani tykittää tuonne väliin muutamat poikkeavuuksista. Löysin joutessani kuvan 210hv-setissä käytetyistä AMG-palikoista.
Kyllä se on ihan originaali AMG kaikkine nokkineen ja hevosineen.Sivonen kirjoitti:Jaa, muistin väärin.. Mesedesi kertoili omasta autostaan, jossa on AMG:n nokat.. Taisikin olla sillä tavalla että nokat on 210-heppaisesta koneesta, eikä niin että hänen koneessa olisi 210hp... Vai miten se meni 'desi?
Sitten on minun vuoro esittää lisää kysymyksiä. Miksi Lekan avattarena on Vålvå164:nen?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Katselin tuolla kirpputoripuolella olevan (erään bannatun kirjoittelijan nimikkopalstalla
) kuvan, jossa Sivonen on rakentanut sangen origineelin venttiilijousen irroitustyökalun.
Kävi mielessä, että voisikohan samalla haarukkalusikkakompensaatiolla pomppuuttaa myös M117 moottorista venttiilijouset vaihtaakseen venttiilivarren kumit....?

Kävi mielessä, että voisikohan samalla haarukkalusikkakompensaatiolla pomppuuttaa myös M117 moottorista venttiilijouset vaihtaakseen venttiilivarren kumit....?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Volvo kivikkoon, siitä olen samaa mieltä Raulin kanssa.
Mesedesi:
En osaa sanoa kun en tiedä minkälainen venttiilikoneisto M117:ssa on.. Tarkkaa puuhaa tuon työkalun taivuttelu oli että sai mahtumaan nokan ja kannen välistä ja vielä osumaan kunnolla jousen pälle. Ja sitten vielä vahvisteet että kestää.
Yksnokkaseen on varmaan helpompi tehdä?
Mesedesi:
En osaa sanoa kun en tiedä minkälainen venttiilikoneisto M117:ssa on.. Tarkkaa puuhaa tuon työkalun taivuttelu oli että sai mahtumaan nokan ja kannen välistä ja vielä osumaan kunnolla jousen pälle. Ja sitten vielä vahvisteet että kestää.

Yksnokkaseen on varmaan helpompi tehdä?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Ei pahaa sanaa Volvoista...240 oli hyvä käyttöauto ja Amazonin ajo-ominaisuudet yltää kyllä w123 tasolle jos ei ylikin...suorituskykykin on riittänyt kun on pari kertaa lähetelty w123-pappojen kanssa
vanhus vs. vanhus 


2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------