Sivu 1/1

Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari ja perä

Lähetetty: Su 03.03.2024 13:03
Kirjoittaja kaitsunpaja
Eli, kyseessä kevyt ka, 4X4, -06 jonka perä jollottaa juuri siinä nopeudessa, kun ajaa rajoitinta vasten. Saako tuohon laitettua mitään tarvike- tms vakionopeussäädintä, että saisi sillä passattua tuon nopeuden sellaiseksi, että jollotus loppuisi?? Nopeutta ei tarvitse paljoakaan muuttaa, niin jollotus pienenee tai loppuu.

Myös jos tiedätte, mistä saa tilattua perän kaikki korjausosat edullisemmin kuin Mersulta, niin laittakaa linkkiä, perän välitys on 4.11:1 jos irroittaisi perän kesällä ja veisi Mersulle remonttiin, koska käsittääkseni sen kunnostaminen vaatii erikoismittalaitteita, jotka on vain mersun perälle tarkoitettu. Saa laittaa tietenkin vinkkiä, jos Suomesta löytyy joku joka osaa ja jolla on välineet tehdä tällainen peräremontti

kai.paananen ät gmail piste com

Re: Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari ja perä

Lähetetty: Su 03.03.2024 13:30
Kirjoittaja FinlandMerceds
kaitsunpaja kirjoitti: Su 03.03.2024 13:03 Eli, kyseessä kevyt ka, 4X4, -06 jonka perä jollottaa juuri siinä nopeudessa, kun ajaa rajoitinta vasten. Saako tuohon laitettua mitään tarvike- tms vakionopeussäädintä, että saisi sillä passattua tuon nopeuden sellaiseksi, että jollotus loppuisi?? Nopeutta ei tarvitse paljoakaan muuttaa, niin jollotus pienenee tai loppuu.

Myös jos tiedätte, mistä saa tilattua perän kaikki korjausosat edullisemmin kuin Mersulta, niin laittakaa linkkiä, perän välitys on 4.11:1 jos irroittaisi perän kesällä ja veisi Mersulle remonttiin, koska käsittääkseni sen kunnostaminen vaatii erikoismittalaitteita, jotka on vain mersun perälle tarkoitettu. Saa laittaa tietenkin vinkkiä, jos Suomesta löytyy joku joka osaa ja jolla on välineet tehdä tällainen peräremontti

kai.paananen ät gmail piste com
Vuosi malli osuus juuri niin että onko 906 vai sitä edltänyttä mallia,
millä konella/laatikolla ?
ja onkos se nyt ilman org vakionopeuden säädintä ?
jos niin se on helppo laittaa varsinkin 906 mallin
ei tarvitse muita osia kuin viiksen lyhellä johdolla
mikä tulee virtalukkoon,
edeltänessä littos ecun,

ja rajoitinta voi testerillä muttaa sopivamaksi

Re: Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari ja perä

Lähetetty: Ti 05.03.2024 11:43
Kirjoittaja kaitsunpaja
Screenshot_2024-03-05-11-38-52-129_com.miui.gallery-edit.jpg

Tuollainen auto, eikä siinä ole ollut mitään vakkaria aiemmin, ainoastaan tuo nopeudenrajoitin koska on kuorma-auto. Mistä noita viiksiä saisi hommattua??

Ja onko tuosta johtoliitoksesta mitään tarkempaa ohjetta missään, noita ei ole tarvinnut rassata aiemmin...

Re: Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari ja perä

Lähetetty: Ti 05.03.2024 11:44
Kirjoittaja kaitsunpaja
Niin, ja se vaihdelaatikko on 5-vaihteinen manuaali

Re: Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari ja perä

Lähetetty: Ti 05.03.2024 16:18
Kirjoittaja amatoori
Näemmä tuota taka-akselia (A0003500400) ollut muissakin Mersuissa.

Edit: Ei kuin näemmä antaakin useamman koodin. A9033504400 on alkuperänen joka näyttääkin aika harvinaiselta.

Gear set: A6683501523
Parts kit drive pinion: A6683500026

Re: Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari ja perä

Lähetetty: To 07.03.2024 21:45
Kirjoittaja kaitsunpaja
Jeps, kysyin akselin koodia Veholta, ja en sillä koodilla löydä perän korjaussarjaa mistään....

Osaatko sanoa tarkemmin tuosta vakkarin kytkennästä, jos sen tekisi vaikka ihan painonapeilla, jotka olisi siinä virtalukon lähellä....

Re: Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari ja perä

Lähetetty: Pe 08.03.2024 04:05
Kirjoittaja racer123
Tuossa on ecun johtokaavio ko. autoon, vakkarin viiksi on S123 eli sitä apinoimalla kytkentä ja testerillä täytyy koodata vakkari käyttöön. Näköjään tässä autossa on tuo tyhjäkäyntikierrosten nostoasia (mikä se nyt oikealta nimeltä onkaan?) minkä kanssa tuo vakkari jakaa osan pinneistä, en tiedä toimivatko yhtä aikaa vai saako näistä käyttöön vain toisen.

Re: Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari ja perä

Lähetetty: Pe 08.03.2024 09:18
Kirjoittaja FinlandMerceds
kaitsunpaja kirjoitti: To 07.03.2024 21:45 Jeps, kysyin akselin koodia Veholta, ja en sillä koodilla löydä perän korjaussarjaa mistään....

Osaatko sanoa tarkemmin tuosta vakkarin kytkennästä, jos sen tekisi vaikka ihan painonapeilla, jotka olisi siinä virtalukon lähellä....
Tuossa mallissa se(S123) kytkettän ecun (A80) ne sulkuihin menvät yhteis johdot voi kytkeä suoraan ecun jos varusteita minkä kanssa yhteiset ei ole,
ja ei tarvitse kuin yhden painonapin eli sen kytkenään mikä lisää nopeutta
(kun viiksestä tökää +suunattan)
siitä kun tökää ajelessa sopivaa nopeutta alkaa pitämään sitä nopeutta,
lisäämän pystyy painelemalla/pitämällä paineutuna,
ja pois lähtee vaikka hipaisemalla jarrua,

Re: Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari ja perä

Lähetetty: Pe 08.03.2024 17:57
Kirjoittaja kaitsunpaja
Siinä on voiman ulosotto va7hdelaatikossa, ihan kuin edellinen omistaja olisi sanonut, että kun sitä tai jotain muuta nappia painoi, niin kierrokset nousivat johonkin... Mutta, enpä ole kokeillut sitä...

Voihan se olla, että meikäläisen autosähkökokemuksella ei kannata noita jaettuja toimintoja lähteä sorkkimaan. Tiedän kyllä, että noiden vakkariviiksien löytäminen käytettynä voi hankalaa, mutta jos sen löytäisi, niin veisi Veholle ja antaisi niiden tehdä, jos kerran siinä on päällekkäisyyttä toisen toiminnon kanssa


racer123 kirjoitti: Pe 08.03.2024 04:05 Tuossa on ecun johtokaavio ko. autoon, vakkarin viiksi on S123 eli sitä apinoimalla kytkentä ja testerillä täytyy koodata vakkari käyttöön. Näköjään tässä autossa on tuo tyhjäkäyntikierrosten nostoasia (mikä se nyt oikealta nimeltä onkaan?) minkä kanssa tuo vakkari jakaa osan pinneistä, en tiedä toimivatko yhtä aikaa vai saako näistä käyttöön vain toisen.

Re: Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari ja perä

Lähetetty: Pe 08.03.2024 18:00
Kirjoittaja kaitsunpaja
FinlandMerceds kirjoitti: Pe 08.03.2024 09:18
kaitsunpaja kirjoitti: To 07.03.2024 21:45 Jeps, kysyin akselin koodia Veholta, ja en sillä koodilla löydä perän korjaussarjaa mistään....

Osaatko sanoa tarkemmin tuosta vakkarin kytkennästä, jos sen tekisi vaikka ihan painonapeilla, jotka olisi siinä virtalukon lähellä....
Tuossa mallissa se(S123) kytkettän ecun (A80) ne sulkuihin menvät yhteis johdot voi kytkeä suoraan ecun jos varusteita minkä kanssa yhteiset ei ole,
ja ei tarvitse kuin yhden painonapin eli sen kytkenään mikä lisää nopeutta
(kun viiksestä tökää +suunattan)
siitä kun tökää ajelessa sopivaa nopeutta alkaa pitämään sitä nopeutta,
lisäämän pystyy painelemalla/pitämällä paineutuna,
ja pois lähtee vaikka hipaisemalla jarrua,
Kun en ole varma, että onko esim tuo voiman ulosotto jotenkin sekaantunut tähän kierrosten nostoon, en ole kokeillut sitä, joten voi olla liian hankala paikka minulle....

Re: Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari ja perä

Lähetetty: Pe 08.03.2024 18:13
Kirjoittaja kaitsunpaja
amatoori kirjoitti: Ti 05.03.2024 16:18 Näemmä tuota taka-akselia (A0003500400) ollut muissakin Mersuissa.

Edit: Ei kuin näemmä antaakin useamman koodin. A9033504400 on alkuperänen joka näyttääkin aika harvinaiselta.

Gear set: A6683501523
Parts kit drive pinion: A6683500026
Niinpä tietenkin, ja harvinainen perä kuulostaa tietenkin harvinaisen kalliilta ja harvinaiselta löytää osia siihen, joten epäilempä, että löytyykö perän osia Autodoc tms vastaavan putiikin hinnoilla.... Jos joku törmää tuon perän kaikkiin osiin, niin vinkatkaa....

Re: Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari ja perä

Lähetetty: Ti 12.03.2024 14:58
Kirjoittaja FinlandMerceds
kaitsunpaja kirjoitti: Pe 08.03.2024 18:00
FinlandMerceds kirjoitti: Pe 08.03.2024 09:18
kaitsunpaja kirjoitti: To 07.03.2024 21:45 Jeps, kysyin akselin koodia Veholta, ja en sillä koodilla löydä perän korjaussarjaa mistään....

Osaatko sanoa tarkemmin tuosta vakkarin kytkennästä, jos sen tekisi vaikka ihan painonapeilla, jotka olisi siinä virtalukon lähellä....
Tuossa mallissa se(S123) kytkettän ecun (A80) ne sulkuihin menvät yhteis johdot voi kytkeä suoraan ecun jos varusteita minkä kanssa yhteiset ei ole,
ja ei tarvitse kuin yhden painonapin eli sen kytkenään mikä lisää nopeutta
(kun viiksestä tökää +suunattan)
siitä kun tökää ajelessa sopivaa nopeutta alkaa pitämään sitä nopeutta,
lisäämän pystyy painelemalla/pitämällä paineutuna,
ja pois lähtee vaikka hipaisemalla jarrua,
Kun en ole varma, että onko esim tuo voiman ulosotto jotenkin sekaantunut tähän kierrosten nostoon, en ole kokeillut sitä, joten voi olla liian hankala paikka minulle....
Sekaantun tai ei niin kytkenän voi tehdä edellä ollen kaavion mukaan(vaikka vain sen 1 paino nappula)
kun koodaus on kunnossa niin ecu reagoi kuten kuuluukin kaikkin toimintoihin