213 nokka-akselit
213 nokka-akselit
Huhuja liikkuu, että 213:n akilleen kantapää olis nokka-akselit.
Onko kellään kokemusta ja faktaa asiasta? Ja mistä mahdollinen auton heikko kohta johtuu?
Onko kellään kokemusta ja faktaa asiasta? Ja mistä mahdollinen auton heikko kohta johtuu?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2807
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: 213 nokka-akselit
Minulle vaihdettiin takaisinkutsuna jakoketju viime vuonna ja vaihtotyötä tehdessä huomasivat keinuvipujen olevan tulossa kohti elinkaarensa loppua, joten ne vaihdettiin. Kilsoja oli mittarissa n. 340 000.
Nokka-akselissa ei ollut sanomista.
Nokka-akselissa ei ollut sanomista.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Re: 213 nokka-akselit
Onko Eemelisi ensimmäisiä 213:ia? Onko tietoo, mihin ajankohtaan saakka kutsuja tullut?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2807
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: 213 nokka-akselit
2017. Mielestäni on tullut kaikkiin, jakoketju venyy liian nopeasti. Edit. ei koskekaan kuin 548:aa ajoneuvoa.
Mutta erikoista on, että itselleni ei tullut takaisinkutsusta mitään tietoa - kuulin asiasta käytettyäni autoa merkkiliikkeessä huollossa:
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/16237
Mutta erikoista on, että itselleni ei tullut takaisinkutsusta mitään tietoa - kuulin asiasta käytettyäni autoa merkkiliikkeessä huollossa:
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/16237
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Re: 213 nokka-akselit
Oletetaan, että tässä on kyse 213:sta OM654 moottorilla. Nokka akselien kuluminen ei ole normaalisti ongelma, vaan keinuvipujen rullat. Tarpeeksi kauan kun ajaa rikkinäisillä nostajilla, niin sitten on nokka-akselikin vaihtokunnossa. Yleensä pakopuoli on se joka ensimmäisenä oireilee. Remontissa tosin vaihdetaan myös imupuolen nostajat, kun ne siinä samalla ovat tyrkyllä.
-
- Mersumies
- Viestit: 2333
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: 213 nokka-akselit
Eli keinuvivut aiheuttaa ongelmia jotka sitten rikkoo hydraulinostajat ja lopulta nokka-akselit?tulimäki kirjoitti: ↑To 28.12.2023 10:51 Oletetaan, että tässä on kyse 213:sta OM654 moottorilla. Nokka akselien kuluminen ei ole normaalisti ongelma, vaan keinuvipujen rullat. Tarpeeksi kauan kun ajaa rikkinäisillä nostajilla, niin sitten on nokka-akselikin vaihtokunnossa. Yleensä pakopuoli on se joka ensimmäisenä oireilee. Remontissa tosin vaihdetaan myös imupuolen nostajat, kun ne siinä samalla ovat tyrkyllä.
Re: 213 nokka-akselit
Miten nämä oireilee? Vai onko syytä ottaa venakoppa auki ja tarkastella? Omassa on mittarissa 300tkm, mutta moottorilla ajettu vasta 100-150tkm.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: 213 nokka-akselit
Näkyy omani EY hyväksyntänumero löytyvän listan viimeisenä. Onko isokin homma jakoketjun vaihto ja tehdäänkö siinä jotain muutakin? Meneekö odotellessa? Ilmeisesti sijaisautoa ei Veho anna? Autolla kohta ajettu 60tuhatta ja pyytää myös A huoltoa, tuo kävisi varmaan samalla reissulla, mitähän tuollainen huolto kustantaa.Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 21:59 2017. Mielestäni on tullut kaikkiin, jakoketju venyy liian nopeasti. Edit. ei koskekaan kuin 548:aa ajoneuvoa.
Mutta erikoista on, että itselleni ei tullut takaisinkutsusta mitään tietoa - kuulin asiasta käytettyäni autoa merkkiliikkeessä huollossa:
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/16237
Pitänee käydä Vehossa kysymässä kun arki koittaa.
Re: 213 nokka-akselit
Niin näkyisi omakin olevan siellä, täytyy myös soitella ja kysellä. Tosin voi olla ettei päde, kun on moottori vaihdettu omaan.JuKoS kirjoitti: ↑La 30.12.2023 08:14Näkyy omani EY hyväksyntänumero löytyvän listan viimeisenä. Onko isokin homma jakoketjun vaihto ja tehdäänkö siinä jotain muutakin? Meneekö odotellessa? Ilmeisesti sijaisautoa ei Veho anna? Autolla kohta ajettu 60tuhatta ja pyytää myös A huoltoa, tuo kävisi varmaan samalla reissulla, mitähän tuollainen huolto kustantaa.Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 21:59 2017. Mielestäni on tullut kaikkiin, jakoketju venyy liian nopeasti. Edit. ei koskekaan kuin 548:aa ajoneuvoa.
Mutta erikoista on, että itselleni ei tullut takaisinkutsusta mitään tietoa - kuulin asiasta käytettyäni autoa merkkiliikkeessä huollossa:
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/16237
Pitänee käydä Vehossa kysymässä kun arki koittaa.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: 213 nokka-akselit
Keinuvivut oireilee pahaksi päästessään niin että käyntiäänessä on taustalla sellainen matala tausta töminä,vähän kun olisi yksisylinterinen mopoauto vieressä, https://www.youtube.com/watch?v=1sTjQU8 ... EnkaMotors Varsin saman kuulonen ku 2,5 litrasten 5 sylinteristen volkkarien dieselkoneet kun niistä menee nostajat ja nokat...puunakki kirjoitti: ↑La 30.12.2023 10:11Niin näkyisi omakin olevan siellä, täytyy myös soitella ja kysellä. Tosin voi olla ettei päde, kun on moottori vaihdettu omaan.JuKoS kirjoitti: ↑La 30.12.2023 08:14Näkyy omani EY hyväksyntänumero löytyvän listan viimeisenä. Onko isokin homma jakoketjun vaihto ja tehdäänkö siinä jotain muutakin? Meneekö odotellessa? Ilmeisesti sijaisautoa ei Veho anna? Autolla kohta ajettu 60tuhatta ja pyytää myös A huoltoa, tuo kävisi varmaan samalla reissulla, mitähän tuollainen huolto kustantaa.Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 21:59 2017. Mielestäni on tullut kaikkiin, jakoketju venyy liian nopeasti. Edit. ei koskekaan kuin 548:aa ajoneuvoa.
Mutta erikoista on, että itselleni ei tullut takaisinkutsusta mitään tietoa - kuulin asiasta käytettyäni autoa merkkiliikkeessä huollossa:
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/16237
Pitänee käydä Vehossa kysymässä kun arki koittaa.
Jakoketjujen vaihto on aika työläs, moottori irti työ ja pari päivää menee.
Ja noi keinuvipujen rullien laakerit kuin menee niin ne rullat ei enään pyöri vaan nokka liukuu sitä metallipintaa vasten ja siitä voi tulla noi vauriot nokkiin, ja tietysti niitä neulalaakerin palasia voi mennä mihin vaan, nostajat nyt kannattaa siinä samalla vaan vaihtaa.
Joihinkin vaihdettu myös öljypumppu samalla, se on sitten moottori irti autosta homma.
Viimeksi muokannut -230k-, Ke 03.01.2024 00:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Re: 213 nokka-akselit
Näitä lukiessa tulee mieleen 90-luvun alku, olin töissä korjaamolla jossa oli jonkinlainen "B-huoltopiste" ainakin Hondalle, Fordille ja Fiatille.
Siellä oli merkkihuolto muuten mutta takuukorjauksia ei tehty.
Fordilta oli tullut 10 vuotta aiemmin etuvetoiseen Escortiin ja Orioniin CVH-moottori jossa kului nokka-akseli ja nostimet. Keinuvipujahan niissä ei ollut.
Omakohtaista kokemusta oli yhden XR3 Escortin verran, ostin auton sen ollessa 5 vuotta vanha ja pian ilmeni että moottoria joutuu remontoimaan. En muista enää minkä verran sillä oli ajettu. Autoliike teki korjaamollaan täysremontin; nokka ja nostimet oli kuluneet, samaten alakerta. Kaikki uusiksi.
Moottori poksahti myöhemmin, kiertokanki kurkkasi lohkon kyljestä.
Niin, siellä korjaamolla ... käyntihäiriöisiä Fordeja kun tuli tutkittavaksi, käynti nilkutti ja moottorina oli CVH, niin melkeinpä se varmaa oli että nelosen tulpanjohdon irrottaminen ei juuri käyntiin vaikuttanut. Sieltä jakajan puolimmaisesta päästä oli nokka kulunut.
Viimeisin kosketus tällaiseen oli noin vuonna 2010 kun eräs työkaveri osti 90-luvun lopun Fordin ja arveli että taitaa olla tulpanjohto viallinen, kun ei tulpan vaihto käyntiä korjannut. Vanhasta muistista heitin että tuon näköisissä moottoreissa oli aikoinaan nokka ja nostimet hajalla, kun kävi tuolla tavoin. Seuraavana päivänä työkaveri sanoi että "Jari **rkele, olit aivan oikeassa..."
No mutta menipä pahasti ooteen puolelle.
Ei olisi uskonut että noihin aikoihin ja muistoihin vielä palataan, ja jos olisi uskonut niin ei ainakaan sitä että Mercedes-Benz-merkkisissä autoissa.
Itsekin ehdin vielä korjaamohommissa kuulla miten 213 käydä mylkyttää kun alkaa olla yläkerta lopussa. Kilometrejähän ei paljoa tarvinnut olla, mersumiehen mittakaavassa ajatellen ainakaan.
Siellä oli merkkihuolto muuten mutta takuukorjauksia ei tehty.
Fordilta oli tullut 10 vuotta aiemmin etuvetoiseen Escortiin ja Orioniin CVH-moottori jossa kului nokka-akseli ja nostimet. Keinuvipujahan niissä ei ollut.
Omakohtaista kokemusta oli yhden XR3 Escortin verran, ostin auton sen ollessa 5 vuotta vanha ja pian ilmeni että moottoria joutuu remontoimaan. En muista enää minkä verran sillä oli ajettu. Autoliike teki korjaamollaan täysremontin; nokka ja nostimet oli kuluneet, samaten alakerta. Kaikki uusiksi.
Moottori poksahti myöhemmin, kiertokanki kurkkasi lohkon kyljestä.
Niin, siellä korjaamolla ... käyntihäiriöisiä Fordeja kun tuli tutkittavaksi, käynti nilkutti ja moottorina oli CVH, niin melkeinpä se varmaa oli että nelosen tulpanjohdon irrottaminen ei juuri käyntiin vaikuttanut. Sieltä jakajan puolimmaisesta päästä oli nokka kulunut.
Viimeisin kosketus tällaiseen oli noin vuonna 2010 kun eräs työkaveri osti 90-luvun lopun Fordin ja arveli että taitaa olla tulpanjohto viallinen, kun ei tulpan vaihto käyntiä korjannut. Vanhasta muistista heitin että tuon näköisissä moottoreissa oli aikoinaan nokka ja nostimet hajalla, kun kävi tuolla tavoin. Seuraavana päivänä työkaveri sanoi että "Jari **rkele, olit aivan oikeassa..."
No mutta menipä pahasti ooteen puolelle.
Ei olisi uskonut että noihin aikoihin ja muistoihin vielä palataan, ja jos olisi uskonut niin ei ainakaan sitä että Mercedes-Benz-merkkisissä autoissa.
Itsekin ehdin vielä korjaamohommissa kuulla miten 213 käydä mylkyttää kun alkaa olla yläkerta lopussa. Kilometrejähän ei paljoa tarvinnut olla, mersumiehen mittakaavassa ajatellen ainakaan.
wiimax.fi
Re: 213 nokka-akselit
Mitenköhän kävis jos noudatettaisi vanhaa huoltoväliä esim 15tkm nykyisen sijaan. Uusissa on joissain malleissa 40tkm öljynvaihtoväli, on se jo melkoista puuroa. Ei se ihme oo. Auton valmistajan moraali on nykyään mitä on.
-
- Mersumies
- Viestit: 2752
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: 213 nokka-akselit
Nykyään on oikeastaan vain kaksi järkevää tapaa näiden romujen pitoon, eli joko leasing johon kuuluu myös huollot ja korjaukset, tai jos haluaa omistaa, niin sellainen auto johon saa huolenpitosopparin. Ei tarvitse jännittää ja murehtia mikä hajoaa seuraavaksi.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2807
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: 213 nokka-akselit
Minulla vaihdettiin aika lailla tasan vuosi sitten Veho Airportissa. Vain siellä oli erikoistyökalu, jota hommaan tarvitaan.JuKoS kirjoitti: ↑La 30.12.2023 08:14Näkyy omani EY hyväksyntänumero löytyvän listan viimeisenä. Onko isokin homma jakoketjun vaihto ja tehdäänkö siinä jotain muutakin? Meneekö odotellessa? Ilmeisesti sijaisautoa ei Veho anna? Autolla kohta ajettu 60tuhatta ja pyytää myös A huoltoa, tuo kävisi varmaan samalla reissulla, mitähän tuollainen huolto kustantaa.Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 21:59 2017. Mielestäni on tullut kaikkiin, jakoketju venyy liian nopeasti. Edit. ei koskekaan kuin 548:aa ajoneuvoa.
Mutta erikoista on, että itselleni ei tullut takaisinkutsusta mitään tietoa - kuulin asiasta käytettyäni autoa merkkiliikkeessä huollossa:
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/16237
Pitänee käydä Vehossa kysymässä kun arki koittaa.
Sijaisautolle ei ollut tarvetta, kun homma meni päivässä. Helsingissä on paree liikkua julkisilla..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2807
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: 213 nokka-akselit
Jep. Muistan, että itsellä muuttui moottorin (silloin n. 340 000 ajettu, ex-taksi) ääni "terävämmäksi" kun ketju ja keinuvivut vaihdettiin, eli ilmeisesti omaan korvaan keinuvipujen pieni välys resonoi moottorin äänen kumeutena.-230k- kirjoitti: ↑Ma 01.01.2024 03:23Keinuvivut oireilee pahaksi päästessään niin että käyntiäänessä on taustalla sellainen matala tausta töminä,vähän kun olisi yksisylinterinen mopoauto vieressä, https://www.youtube.com/watch?v=1sTjQU8 ... EnkaMotors Varsin saman kuulonen ku 2,5 litrasten 5 sylinteristen volkkarien dieselkoneet kun niistä menee nostajat ja nokat...puunakki kirjoitti: ↑La 30.12.2023 10:11Niin näkyisi omakin olevan siellä, täytyy myös soitella ja kysellä. Tosin voi olla ettei päde, kun on moottori vaihdettu omaan.JuKoS kirjoitti: ↑La 30.12.2023 08:14Näkyy omani EY hyväksyntänumero löytyvän listan viimeisenä. Onko isokin homma jakoketjun vaihto ja tehdäänkö siinä jotain muutakin? Meneekö odotellessa? Ilmeisesti sijaisautoa ei Veho anna? Autolla kohta ajettu 60tuhatta ja pyytää myös A huoltoa, tuo kävisi varmaan samalla reissulla, mitähän tuollainen huolto kustantaa.Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 21:59 2017. Mielestäni on tullut kaikkiin, jakoketju venyy liian nopeasti. Edit. ei koskekaan kuin 548:aa ajoneuvoa.
Mutta erikoista on, että itselleni ei tullut takaisinkutsusta mitään tietoa - kuulin asiasta käytettyäni autoa merkkiliikkeessä huollossa:
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/16237
Pitänee käydä Vehossa kysymässä kun arki koittaa.
Jakoketjujen vaihto on aika työläs, moottori irti työ ja pari päivää menee.
Ja noi keinuvipujen rullien laakerit kuin menee niin ne rullat ei enään pyöri vaan nokka liukuu sitä metallipintaa vasten ja siitä voi tulla noi vauriot nokkiin, ja tietysti niitä neulalaakerin palasia voi mennä mihin vaan, nostajat nyt kannattaa siinä samalla vaan vaihtaa, joihinkin vaihdettu myös öljypumppu samalla, sekin moottori irti autosta homma.
Veho Airport teki vaihtotyön päivän (8h.) aikana, joten on epätodennäköistä, että ottivat konetta irti.
Keinuvipujen vaihtio ja keinuvivut olivat muuten todella halvat tuon takaisinkutsukorjauksen yhteydessä, muistaakseni noin 40% halvemmat kuin KL:n listahinta.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967