Moottorin lämmitys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jk213
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 13.11.2023 17:18

Moottorin lämmitys

Viesti Kirjoittaja jk213 »

Saako auton alkuperäisen lisälämmittimen ohjelmoitua siten, että lämmittäisi myös moottorin? Auto on E220 D 2019 ja Ruotsin tuonti. Pojalla E 350 D 2017, johon tarkoitus asennuttaa myös lisälämmitin. Kumpaa lämmitintä suositellaan asennettavaksi tähän malliin Webasto vai Eberspächer merkkisiä? Onko tietoa/kokemusta ammattitaitoisista ja kohtuu hintaisista asennuspaikoista? Merkkiliikkeen tarjous 3600 € kuullosti Webaston asennukselle aika hintavalta.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Moottorin lämmitys

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Tuossahan siihen ohjeita:

viewtopic.php?t=210334

Jälkiasennuksena mä laittaisin OE-lämppärin (en nyt kattonu mikä tuossa mainitsemassasi on) niin saa sitten etäohjattua Me appin kautta. Toki 2017 autossa voi olla 3G moduli joten siinä tapauksessa sen voi unohtaa.


ps. näin kalliin polttoaineen aikana, mä en kyllä disablois sitä venttiiliä vaan satsaisin hyviin 0W öljyihin ja akkulaturiin, mutta nää on niitä makuasioita nää.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Moottorin lämmitys

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Kaikissa tehdasasennetuissa M-B lisälämmittimissä kannattaa ehdottomasti tehdä ohjelmointi tai muutostyö, jotta ne lämmittävät myös moottorin esilämmityksessä. Tällöin esim. OM654 moottoreissa lämmitetään moottorin lisäksi myös AdBlue -venttiili, jolloin sen järjestelmän ongelmat vähenevät huomattavasti. Samalla moottori saavuttaa optimaalisen lämpötilan paljon nopeammin, joten myös NOx -anturi vikoja on myös paljon vähemmän.

Ohjelmoinnin jälkeen lisälämmittimellä tehty esilämmitysaika pitenee kovilla pakkasilla noin 10 minuuttia. Eli lisälämmitin kuluttaa nyt polttoainetta noin 0,5 dl enemmän, mutta se tulee jo takaisin ensimmäisten kilometrien ajonaikana vähentyneenä polttoainekulutuksena.
Näitä ohjelmointeja tekevät lähes kaikki lisälämmittimiin erikoistuneet korjaamot ja ilmeisesti myös useat merkkiliikkeet suorittavat näitä ohjelmointeja nykyään. Pätevä tee se itse -mies saa ladattua ilmaiseksi vaadittavat ohjelmat netistä. Tarvittavat testiadapterit löytyy myös parilla kympillä internetin kauppapaikoista.

M-B W213 malleihin paras usein myös edullisin vaihtoehto on asentaa OE W213 väyläohjattu lisälämmitin, joka on integroitu auton omaan järjestelmään. Tällöin lisälämmittimen ohjaus- sekä ajastintoiminnot tulevat auton multimedia näytölle, kauko-ohjaimeen sekä puhelimeen Mercedes me sovelluksessa. Lisäksi ilmastoinnin ohjauspaneeli vaihdetaan malliin, jossa on oma kytkin lisälämmittimelle.

OE lisälämmittimen asennuksessa ei tarvita vika-alttiita relepaketteja, ei katkota auton omia sähköjohtoja eikä myöskään vesiletkuja, vaan asennus tehdään alkuperäisillä M-B asennusosilla Plug&Play tyyliin.

Mikäli autossa on tehdasasennuksena vanha 3G UMTS -kommunikaatiomoduuli, silloin lisälämmittimen asennuksen yhteydessä on edullista ja helppo tehdä autoon samalla 4G -päivitys. Tällöin autoon vaihdetaan 4G LTE -moduuli, jolloin auton etäohjaukset ja hätäpuhelinjärjestelmät toimivat myös nyt ja tulevaisuudessa.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin lämmitys

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Minkälaisella hinnalla S212 350CDI 4M -09 saisi tehdasasenteista lämmitintä asennettuna? Tällöin lämmitin ilmeisesti ajastetaan auton valikon kautta vai tuleeko siinä mukaan jokin kauko-ohjain?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin lämmitys

Viesti Kirjoittaja viheik »

[quote=webastoguru post_id=1385452 time=1699957779 user_id=63629]
Kaikissa tehdasasennetuissa M-B lisälämmittimissä kannattaa ehdottomasti tehdä ohjelmointi tai muutostyö, jotta ne lämmittävät myös moottorin esilämmityksessä. Tällöin esim. OM654 moottoreissa lämmitetään moottorin lisäksi myös AdBlue -venttiili, jolloin sen järjestelmän ongelmat vähenevät huomattavasti. Samalla moottori saavuttaa optimaalisen lämpötilan paljon nopeammin, joten myös NOx -anturi vikoja on myös paljon vähemmän.

Ohjelmoinnin jälkeen lisälämmittimellä tehty esilämmitysaika pitenee kovilla pakkasilla noin 10 minuuttia. Eli lisälämmitin kuluttaa nyt polttoainetta noin 0,5 dl enemmän, mutta se tulee jo takaisin ensimmäisten kilometrien ajonaikana vähentyneenä polttoainekulutuksena.
Näitä ohjelmointeja tekevät lähes kaikki lisälämmittimiin erikoistuneet korjaamot ja ilmeisesti myös useat merkkiliikkeet suorittavat näitä ohjelmointeja nykyään. Pätevä tee se itse -mies saa ladattua ilmaiseksi vaadittavat ohjelmat netistä. Tarvittavat testiadapterit löytyy myös parilla kympillä internetin kauppapaikoista.

M-B W213 malleihin paras usein myös edullisin vaihtoehto on asentaa OE W213 väyläohjattu lisälämmitin, joka on integroitu auton omaan järjestelmään. Tällöin lisälämmittimen ohjaus- sekä ajastintoiminnot tulevat auton multimedia näytölle, kauko-ohjaimeen sekä puhelimeen Mercedes me sovelluksessa. Lisäksi ilmastoinnin ohjauspaneeli vaihdetaan malliin, jossa on oma kytkin lisälämmittimelle.

OE lisälämmittimen asennuksessa ei tarvita vika-alttiita relepaketteja, ei katkota auton omia sähköjohtoja eikä myöskään vesiletkuja, vaan asennus tehdään alkuperäisillä M-B asennusosilla Plug&Play tyyliin.

Mikäli autossa on tehdasasennuksena vanha 3G UMTS -kommunikaatiomoduuli, silloin lisälämmittimen asennuksen yhteydessä on edullista ja helppo tehdä autoon samalla 4G -päivitys. Tällöin autoon vaihdetaan 4G LTE -moduuli, jolloin auton etäohjaukset ja hätäpuhelinjärjestelmät toimivat myös nyt ja tulevaisuudessa.
[/quote]

Tämä ohjeistus ilmeisesti koskee ainoastaan lämmitintä joka asennetaan Veholla?

Tämän mallin E-mallissa käytetään Eberin lämmitintä ja jos se halutaan toimimaan auton omassa valikossa niin eikös se vaadi sen varusteen lisäyksen kantakorttiin jonka vain Veho voi tehdä. Ja tuota minä en ymmärrä että 3G päivitetään 4G:hen niin eikös Veho/tehdas ole ilmoittanut ettei ne tee niitä päivityksiä. Vaikka itse sen moduulin vaihtaa niin eivät lisää sitä kantakorttiin. Poikkeuksia tietysti on kuten sanoit että se S-sarjan omistaja saa sen sinne helpommin kuin E-mallin omistaja.

Minä olen nyt siinä tilanteessa että 3G tuli tiensä päähän ja nyt mietin vaihtoehtoa miten ohjaan lisälämmitintä. Ehkä se kauko-ohjain…
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17264
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Moottorin lämmitys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nimimerkki "webastoguru" on tarkalleen nimimerkkinsä veroinen, tietää just kaiken polttoainekäyttöisistä lisälämmittimistä ja niiden alkuperäisasennuksista mihin tahansa mersun malliin.
Ei tarvita vehoa...
wiimax.fi
Vastaa Viestiin