VITON LÄMMÖT
VITON LÄMMÖT
M-B Vito, om651 moottorilla. Lämmöt nousivat ainoastaan 60 astetta, vaihdettiin uusi termostaatti (95 asteinen) lämmöt nousivat taas 60 asteeseen. Ajettiin 30 km, pakkasta 10 astetta. ilmaukset tehty oikeaoppisesti. Lisälämmitin päällä ajaessa saa lämmöt nousemaan 70 astetta. Mistä apua moottorilämpötilan kohottamiseksi ? Moottori kylmänä,käsin vapaatuuletin siivet ei herkästi pyöri, olisiko visco-kytkin viallinen ?
MB SLK 170
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
Re: VITON LÄMMÖT
Jos termari pysäyttää nesteen kierron niin eipä siivikon jäähdyttämä neste kiertoon pääse, eli mahdollinen viskon jumitus ei ole ongelma.
Eikö lämmöt vaikka pikkuvaihteella huudattaisi, oletko kokeillut ?
Eikö lämmöt vaikka pikkuvaihteella huudattaisi, oletko kokeillut ?
wiimax.fi
Re: VITON LÄMMÖT
Manuaali 6vaihteinen, olen ajellut kolmosella sekä nelosella 70-80 nopeuksia, kierroksia minusta reippaasti!
MB SLK 170
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
Re: VITON LÄMMÖT
Kylmä visko ei kuulukaan pyöriä herkästi.
Tuleeko lämppäristä kunnolla lämmintä?
Millä nuo lämpötilat on mitattu?
Tuleeko lämppäristä kunnolla lämmintä?
Millä nuo lämpötilat on mitattu?
Re: VITON LÄMMÖT
Lämppäristä tulee lämmintä sen verran mitä 60 asteiselta voipi vaatia tahi tulla. Lämpötila mittaus ajotietokoneen mittarista. Mitä ajatuksia saada moottorilämpöä nousemaan ?
MB SLK 170
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
Re: VITON LÄMMÖT
ainakin oma vanha w202 Ceeläinnen om611 moottorilla jossa oli EGR softattu pois niin 80km/h ja alle nopeuksissa kesti todella pitkään moottorin lämmetä jos vielä puhalsi samaan aikaan täysillä sisälle lämmintä. -10C pakkasessa muistan parhaillaan vieneen ~200km matka-ajoa pahvit yms vieläpä auton keulalla, että täys +85C termarin moottorilämpö saavutettu. 160km kohdalla oli vielä +70C moottorilämpö
(kokeilin 3 eri termostaattia tuossa moottorissa, ei ollut niissä vika. myöhemminn EGR otettiin takas käyttöön ja lämpeneminen normalisoitui)
taasen nyt w204 om651 mottorilla egr käytössä, ja radiator shutter kun sulkee konehuoneen ilmakierron niin täysin eri peli, lämpenee alle 10km tossa on myös mahdollisesti jotain sähkösiä apuvastuksia lämmittämässä, en oo vielä tarkemmin syynännyt mutta epäilys on kun niin hyvin lämpenee.
kokeileppa nostaa nopeutta 100km/h, ilmanvastus ja moottorin kuorma kasvaa merkittävästi joka nopeuttaa lämpenemistä, ja sisätilanlämppäri pois / niin pienelle kun mahdollista että lasit pysyy auki. lämpeneekö sittenkään ?
jos niin tämä viittais että moottorin hyötysuhde niin hyvä ettei hukkalämpöä enempää tule, tai ajoviima tms vie sen niin tehokkaasti pois ettei käyntilämpöä koskaan saavuteta.
(kokeilin 3 eri termostaattia tuossa moottorissa, ei ollut niissä vika. myöhemminn EGR otettiin takas käyttöön ja lämpeneminen normalisoitui)
taasen nyt w204 om651 mottorilla egr käytössä, ja radiator shutter kun sulkee konehuoneen ilmakierron niin täysin eri peli, lämpenee alle 10km tossa on myös mahdollisesti jotain sähkösiä apuvastuksia lämmittämässä, en oo vielä tarkemmin syynännyt mutta epäilys on kun niin hyvin lämpenee.
kokeileppa nostaa nopeutta 100km/h, ilmanvastus ja moottorin kuorma kasvaa merkittävästi joka nopeuttaa lämpenemistä, ja sisätilanlämppäri pois / niin pienelle kun mahdollista että lasit pysyy auki. lämpeneekö sittenkään ?
jos niin tämä viittais että moottorin hyötysuhde niin hyvä ettei hukkalämpöä enempää tule, tai ajoviima tms vie sen niin tehokkaasti pois ettei käyntilämpöä koskaan saavuteta.
Viimeksi muokannut johani, Su 08.01.2023 00:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: VITON LÄMMÖT
No niin, täällä maalla metsän asukkaana olevilla teillä hankalaa nostaa nopeutta 100km/h ja näillä moottorin lämmöilla saa pitää lämmityslaitetta koko ajan täysillä. Pitäisi vaan saada moottorilämmöt nousemaan perusajossa korkeammalle, en tiedä onko se tällä moottorilla mahdollista ?johani kirjoitti: ↑To 05.01.2023 19:54 ainakin oma vanha w202 Ceeläinnen om611 moottorilla jossa oli EGR softattu pois niin 80km/h ja alle nopeuksissa kesti todella pitkään moottorin lämmetä jos vielä puhalsi samaan aikaan täysillä sisälle lämmintä. -10C pakkasessa muistan parhaillaan vieneen ~200km matka-ajoa pahvit yms vieläpä auton keulalla, että täys +85C termarin moottorilämpö saavutettu. 160km kohdalla oli vielä +70C moottorilämpö
(kokeilin 3 eri termostaattia tuossa moottorissa, ei ollut niissä vika. myöhemminn EGR otettiin takas käyttöön ja lämpeneminen normalisoitui)
taasen nyt w204 om651 mottorilla egr käytössä, ja radiator shutter kun sulkee konehuoneen ilmakierron niin täysin eri peli, lämpenee alle 10km
kokeileppa nostaa nopeutta 100km/h, ilmanvastus ja moottorin kuorma kasvaa merkittävästi joka nopeuttaa lämpenemistä, ja sisätilanlämppäri pois / niin pienelle kun mahdollista että lasit pysyy auki. lämpeneekö sittenkään ?
jos niin tämä viittais että moottorin hyötysuhde niin hyvä ettei hukkalämpöä enempää tule, tai ajoviima tms vie sen niin tehokkaasti pois ettei käyntilämpöä koskaan saavuteta.
MB SLK 170
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
Re: VITON LÄMMÖT
Olihan varmasti originaali MB termostaatti eikä mikään ”alkuperäislaatuinen”?
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: VITON LÄMMÖT
Onko viimasuojat?
Re: VITON LÄMMÖT
Itsellä oli pelkkä alailmanotto peitetty niin -24c pakkasella pysyi 90c lämmöt matka-ajossa, tietenkin taajamassa alkoi laskemaan.PekkaOssi kirjoitti: ↑Ke 04.01.2023 18:54 M-B Vito, om651 moottorilla. Lämmöt nousivat ainoastaan 60 astetta, vaihdettiin uusi termostaatti (95 asteinen) lämmöt nousivat taas 60 asteeseen. Ajettiin 30 km, pakkasta 10 astetta. ilmaukset tehty oikeaoppisesti. Lisälämmitin päällä ajaessa saa lämmöt nousemaan 70 astetta. Mistä apua moottorilämpötilan kohottamiseksi ? Moottori kylmänä,käsin vapaatuuletin siivet ei herkästi pyöri, olisiko visco-kytkin viallinen ?
Re: VITON LÄMMÖT
Tarvii tuon maskinpeiton eli hienon muovin, ei lämpiä muuten pakkasella. Vasta 17 vuotta samalla vitolla takana.
W639 -05 115
W164 -09
ex-S211 -05 270
ex-W903 -02 110
ex W638 -02 110
W164 -09
ex-S211 -05 270
ex-W903 -02 110
ex W638 -02 110
Re: VITON LÄMMÖT
Täytyy kokeilla maskipeittoa seuraavaksi ja mittailla sekä tarkkailla moottorinlämpöjä jos saisi nousemaan 80 tahi ylitse!
MB SLK 170
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
Re: VITON LÄMMÖT
Keulasta kun ei pääse ilma syyläriin ja konehuoneeseen niin neste lämpenee hieman nopeammin ja se pysyy paremmin korkeammalla vaikka sisälle puhaltaa lämmintä lämmilaitteella.
Bensa-autoissa saa lämmön pysymään paremmin korkeammalla ja lämpötila heittelee vähemmän. Ilmakanavan päästä tulee kuumempaa. Pääsee lähemmälle kevään/kesän lämpötiloja. Omissa aina tehty asialliset peitelevyt.
Bensa-autoissa saa lämmön pysymään paremmin korkeammalla ja lämpötila heittelee vähemmän. Ilmakanavan päästä tulee kuumempaa. Pääsee lähemmälle kevään/kesän lämpötiloja. Omissa aina tehty asialliset peitelevyt.
Re: VITON LÄMMÖT
No-niin, tänään nolla keli ja viton maski täysin tukittuna, seurasin lämpömittaria; 15 km ajettuna lämmöt 60 astetta, 35 km ajettuna lämmöt 80 astetta, 55 km ajettuna lämmöt 90 - alle 100 astetta. Tässä vaiheessa termostaatti aukesi ja sulkeutui mittarin heilahduksista päätellen. Onko lämpeneminen mielestänne normaalia ?
MB SLK 170
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
Re: VITON LÄMMÖT
Lämpötiloista en osaa sanoa kun ei kuulu lämpömittari varustukseen, mutta omassa puhaltaa lämpöä sisään hyvin 4-5 km ajon jälkeen, eberi ei päällä.
W639 -05 115
W164 -09
ex-S211 -05 270
ex-W903 -02 110
ex W638 -02 110
W164 -09
ex-S211 -05 270
ex-W903 -02 110
ex W638 -02 110