OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Tietääkö kukaan mistä muualta näitä olis saatavilla:

https://www.turbozentrum.de/Repair-Kit- ... -CDI-OM642

Noilla on 4vko toimitusaika kun kysyin. Pari paikkaa löysin mutta niis osa oli 40-50€ ja rahti saman verran... kai noita nyt vois suomessakin jollain olla hyllyssä?

Ajattelin sen alkuperäisen nyt lopulta tuolla korvata. On vähän herjoja nyt moottoripuolella ja kun vilkaisin kuomun alle niin tuokin oli taas huonosti paikallaan vaikka hieroin sen viimeksi paikalleen oikein ajan kanssa...

Autossa on herja EGR positioner left. EGR testiajon pohjalta se ei säädy ollenkaan. Ehkä venttiili jumissa? Lueskeli myös että imusarjan läppämoottori olisi saman sulakkeen takana ja läppämoottorin hajottua/poltettua sulake tulis näitä EGR vikakoodeja myös. Lisäksi ahtimen säätö on pois alueeltaan...

Jos läppämoottori toimii manuaalisesti ajamalla ja sulake ehjä niin kai se sitten vaan on EGR venttiilk käteen ja katsoa auttaako puhdistus?

Auto on ollut täysin oireeton ja heitettiin pidempi reisu ilman ongelmia. Sitte seuraavan päivän kauppareisulla syttyi vikavalo...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Täältä löytyy hyllystä.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Yön pimeinä tunteina kun oli aikaa googlata, niin täältä löytyi silikoni T-haaroja edullisesti:

https://www.autosiliconehoses.com/silic ... olour.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ymmärtääkseni koko on 60mm ja T-haara 25mm. Nuo postitetaan englannista ja sieltä on ainakin tavannut tulla viikossa...

Toinen paikka ruotsista, mutta out of stock sieläkin...

https://www.do88.se/en/artiklar/silicon ... m25mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt pitää kaivella vaan sopiva aika ja istuskella läppärin kanssa autonluona ja koittaa vielä perehtyä ongelman varsinaiseen juurisyyhyn. Sen verran vähän käyttänyt tuota *:a, että menee vielä opetellessa... Mutta ainakin paljon löytyy juttua jumivasta egr venttiilistä joten ehkä se siinä sitten on tämänkin ongelman ratkaisu.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6287
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Jukkahep kirjoitti:Täältä löytyy hyllystä.
Olikos sulla tuommoinen jo asennettunakin?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Jatketaanpa. Aamulla kylmä moottori ja egr venttiili totteli pakko-ohjausta läppärillä. Testilenkki ja loppumetreillä tehot katos. Jälleen sama egr positioner herja. Otin venttiilin käteen. Hämmästyttävän puhdas. Ihan hento noki pinnassa joka irtosi muoviharjalla. Mutta... nyt se ei avaudu pakko-ohjauksella. Ainakaan venttiili irrallaan koneen päällä...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Kerman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 27.08.2018 10:18
Paikkakunta: Heinävesi

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja Kerman »

Tyhmä kysyy - missä tämä sijaitsee, onko helppo vaihtaa jos haluaa ongelman ehkäistä ennen kuin sitä syntyikään? :-)
Kerman

useita muita
ex w124 300td -vm1989
ex w124 250td -vm1992
useita muita....
ex w211 280CDI -vm2004
nykyinen w212 350td 4-matic - vm2013
nykyinen w124 E300T 4-matic - vm1994
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Se on suoraan moottorin päällä sylinterikansien välissä. Liittää ilmanputsareilta tulevan "Y-haara" putken ahtimeen ja kylkeen tulee putki huohotussäiliöltä. Kyllä toi pitäis aika helppo olla. Vähän pitää silikonipalaa leikellä sopiviin mittoihin ja sen Y-haaraputken pitää sitten pilpaista poikki sopivasta kohtaa.

EGR asiaa. Kyllä se venttiilin säätöservo on täysin mykkä... olisko jollakulla vanhaa venttiiliä jossa mahdollisesti jokin muu vika? Sen aivo-osan saa helposti irti ja mielestäni itse moottorin käämin vastusarvo vaikutti realistiselta. Nyt muista taas tarkkaa lukemaa, mutta muutama ohmi se oli...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

MiHe kirjoitti:
Jukkahep kirjoitti:Täältä löytyy hyllystä.
Olikos sulla tuommoinen jo asennettunakin?
Ei oo asennettuna. Ostin sen sun linkkaamasta osoitteesta ja on jäänyt ylimääräiseksi.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Aikaa voittaakseni koitin heittää EGR venttiilin piuhanpäähän 4,7kohmin vastuksen kuten monilta uk/usa foorumeilta löytyy EGR:n eliminointiin ohjeeksi. Ajatuksella että sais auton tehoineen tienpäälle maanantaiksi. Eli tuolla ECM pitäisi luulla että venttiili on kunnossa, mutta herja liian suuresta ilmamassa-arvosta jää koska EGR ei aukea. Sen ei pitäisi kuitenkaan sytyttää vikavaloa tai viedä autoa limp modeen. Ja noinhan se toimikin viimeöisen testilenkin todentamana. Auto tuntui matalilla kierroksilla jopa reagoivan rivakammin.. mutta tänään sitten tankkausreisulla syttyi vikavalo. No katsoin koodit niin sama korkean ilmamassan koodi sielä oli, kuten pitikin, mutta se sytytti nyt myös vikavalon... miksiköhän se näin teki? Kuittasin pois ja nyt taas ei sytyttänyt... tehot pysyi käytössä kuitenkin vaikka vikavalo paloi. Ilman vastusta rikkinäisellä EGR venttiilillä taas ei vikavaloa mutta tehot pois...

No jos sillä nyt kulkemaan pääsee niin pitää etsiä jostain kohtuu hintainen venttiili.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mersun systeemiin kuuluu sellainen kolmen käynnistyksen taktiikka.
Tarkoittaa että suurin osa pikkuvaivoista noudattaa kolmen ajosuorituksen kaavaa, eli herja tulee kolmen ristiriitaisen ajosuoritteen jälkeen.
Samoin herjat sitten usein häviää kolmen ristiriidattoman ajosuoritteen jälkeen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Ok, eli jos tuo liian suuren ilmamäärän tulkitseminen johtaa 3 käynnistyksen perästä aina vikavaloon niin eipä tuota viitti kauaa kattella. Heitin jo tilaukseen järkevänhintaisen käytetyn venttiilin. Kunhan vaan on ehjä... se lähinnä ihmetyttää jos tuo jollakin on jopa toiminut, kuten nousta uk/usa foorumeista luettavissa.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyseessä on kaksi eri asiaa.
Jos sinä vastuksella huijaat toimimattoman egr-venttiilin toimivaksi - siis juuri sen osan, jolla se ilman määrä säädetään kulloiseenkon tilanteeseen sopivaksi, niin ristiriitahan siitä syntyy.
Järjestelmä mielestään nyt sitten säätelee ilmamassaa, mutta mitään muutosta ei milloinkaan tapahdu - ei tietenkään, kun se oli rikki se venttiili.

Pakokaasun kierrätyksen saa poikkeen kolmella tapaa..
Pyydetään egr venttiliä olemaan kiinni kaaikissa tilanteissa.
Laitetaan puhtaan ilman pyyntö niin korkealle tasolle, ettei kierrätyskaasuille jää tilaa, tai mahdollisuutta tulla imusarjaan.
Kolmas ja huonoin tapa on nollata kaikki aiheeseen liittyvät vikakoodit ja repiä töpselit irti, jolloin ko laitteet ei pysty toimimaan, eikä ilmoitttamaan viasta. Tälläkeinon ei tehdä yhtäkään kierrätystä poistavaa toimenpidettä ohjelmassa, estetään vaan vian ilmitulo.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Juurikin näin. Eli kun tuossa egr servo ei itse anna mitään paluutietoa moottoriohjaimelle niin ohjain huomaa ongelman ilmanmäärässä joka ei pienene vaikka egr on pyydetty auki (pakokaasun määrä vähentää puhtaan ilman määrää). Nyt tällä vastuksella moottoriohjainta huijataan luulemaan että toimilaite olisi kunnossa mutta sitten se ei suoriudukaan pyydetyllä tavalla ja siitä tulee tämä ilmamäärän vikakoodi. Ja nyt kun lueskeli uudestaan niin niin se niillä uk/usa tyypeilläki menee, että vikavalo tulee ja menee. Mutta tehot pysyy. Ja se oli tässäkin nyt tavoite saada pidettyä auto käytettävässä kunnossa kunnes ehjä osa tilaan. EGR pyynnön muuttaminen olis tietysti pitkällä tähtäimellä se kaikkein tervein vaihtoehto teholisäyksen kaverina... mutta se olis pitäny tehdä jo vuosia takaperin kun auton hankki... nyt on kiikarissa jo toisenlainen auto ja muutoksista ei ehtisi itse enää kauaa nauttia :)


TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

tuli mieleen tuosta MAF muuttuvasta ilmamäärästä se, että jos y haaraan, MAFFien jälkeen poraisi reiän ja laittaisi siihen sellaisen venttiilin kun on esim moottoripyörien SAI(secundary air induction), eli noin sentin pari halkaisijalla oleva venttiili, joka päästää ilmaa.

Tuohon ohjaus, että kun EGR pitäisi avautua, niin aukeneekin tuo. MAFFien arvo putoaa ja tietokone on tyytyväinen.

se EGR ohjaus taitaa olla kyllä joku PWM, eikä mikään on off 12volttia minkä tuo venttiili vaatisi.
W212 E350cdi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 turbon imun liitos ja moottoriherjoja

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Noniin, päivitetäänpäs tänne kuulumiset. Eli hajonnut EGR servo tosiaan aiheutti vikavalon syttymisen ja "suojatilan" aktivoitimisen. Tilapäisenä "korjauksena" tuli ajeltua EGR johto irroitettuna ja huijausvastus liittimessä. Näin sai pysymään tehot käytössä, mutta vikavalo jäi päälle johtuen siitä että moottoriohjaus tunnistaa EGR toimimattomuuden ilmamassa-arvon kautta... No tilasin sitten varaosahaun kautta käytetyn EGR venttiilin ja niinhän siinä kävi, että paskan möivät... karan palauttava jousi oli niin kuoleentunut että käsin karaa avattaessa se jäi aina välillä vähän auki. Ja sitten kun mietti osan ulkoista olemusta niin arvata saattaa, että on takunnut jo luovuttajassakin. Oli meinaan sen näköinen että irroitettu taltan kanssa muutamaan kertaan ja liitospintaa oli menty möträämään tiivistemassaakin... En sitä edes autossa käyttänyt. Ja rähisemiseksi vähä meni, että sai rahat takaasin palautuskuluineen. Sinänsä tuota ollu mitään järkeä myyjän takaasin ottaa kun kunto olk mitä oli... No Raptecilta löytyi sitten hyvä käytetty.

Nyt sitten tuli vaihdeltua ilmansuodattimet ja samalla muutettua se Y-haaran liitos. Irroittaessa sielä olikin oem tiiviste halki, joten sotkeminen pääosin siitä. Mutta niin epäluotettavan tuntuinen se on, että tein nyt silikoni T-haara muutoksen. Sovittelun jälkeen sanoisin, että putki on paljon mukavampi laittaa paikalleen eikä jää mietityttämään onko se nyt kunnolla vai ei. Alla muutama kuva putkesta vaiheittsin. Eli esti haaraputki katkaistuna. Otin myös liitoskohdan halkaisijasta vähän pois että silikoniliitos menee helpommin päälle. Toisessa kuvassa silikonipala leikeltynä mittoihin. Ja 3 kuva sitten kun höskä paikallaan.

TJ
Kuva
Kuva
Kuva
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vastaa Viestiin