OM646 kokemuksia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 874
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

OM646 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja esukki »

Jostain jo luin että OM646 olisi sama perusmoottori kuin OM611.
Onko sanat ongelmat myös: vuotavat suuttimen prikat, katkeavat hehkut?
Tarviiko jakopään ketjua vaihdella? Öljyvuotoja ainakin löytyi foorumilta.
Muuta mitä pitäisi tietää ennenkuin (ehkä) ostaa 250-300tkm ajetun OM646:n?
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17242
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM646 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tosi hyvä moottori, polttoainejärjestelmö parannettu edeltäjästä.
Suuttimen prikkoja joutuu joskus vaihtamaan ja hehkun voi toki vääntää poikki.
Mistä ne öljyä on vaivaksi asti vuotaneet ?
Ketjua ei tarvitse vaihtaa.
wiimax.fi
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1767
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: OM646 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja sompio »

Emännän W211 -09 ajettu yli 450 000 km ja vaihdettu vain määränsäädin ja venttiilikopankansi jossa huohotin oli rikki. Joissakin vuosimalleissa saa huohottimen erikseen ,mutta tuossa joutui uusimaan koko kopan.
Ihan hyvä kone ainakin tähänastisten kokemusten perusteella.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
kaaleppi 70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ma 12.05.2014 08:41
Paikkakunta: paukarlahti

Re: OM646 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kaaleppi 70 »

om646 koneinen C ollut omistuksessa 9 vuotta,nyt ajettu reilut 320 tuhatta.
Sinä aikana vaihdettu termostaatti,hehkun rele samalla uusin myös hehkut sekä polttoaineen lämpötilaanturi.
Ainakin tässä tapauksessa ollut hyvin huoleton moottori.
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Re: OM646 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Andy »

Omalla v. 2007 W211 E200D oli ajettu 400tkm kun ostin sen, nyt mittarissa 435tkm. Edellinen omistaja oli vaihtanut jossain vaiheessa 2 suutinta. Itse juuri korjaututin 2 suuttimen pohjatiivisteet. Oikein mukava moottorin, vaikka onkin "vain" 100kw tehoinen. Tosin itse laitatutin siihen viime syksyllä tuikun ohjelman. Moottori piristyi mukavasti ja automaattilaatikon toiminta tuli paremmaksi. Ja kulutus laski vähän, jos sillä on nyt mitään merkitystä.
Avatar
Pel.Tk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 17.01.2019 09:27

Re: OM646 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Pel.Tk »

Tervehdys kaikille. Aika uusi täällä. Mutta tjoo.. Pihalla on -08 W211, eli siinä tuo OM646 DE22 LA EVO. Nyt mittarissa 410 tkm. Ite ajellu autolla n. 300 tkm, eli oli suht "tuore" kun ostin. Niijja asun alueella missä lähin katuvalo on jossain "300 km päässä". Siis jeerassa.

Kokemuksia ?
-Aika paljon syö p-aietta (5-lovinen autom koko ajan s-asennossa). Toki en koskaan päästä kierroksia alle 1600 ja pyrin ne pitämään siellä 1800.
-Kun vetokoukkuun laittaa jotain, kulutus on miesmäistä. Vaunun kanssa 12-13 l/100 lie normi.
-Vieläkään ei suutinten tiivisteet vuoda.
-EGR vaihdettu kerran ja uusi on sellainen jota tuskin tarvitsee vaihtaa (paksu akseli). Wanhasta se ohut akseli kului lovelle ja siksi takelteli.
-Öljyä syö vaihtovälillä mittatikun yläreunasta puoleen väliin. Eikä tiputa.
-Hehkut vaihdoin jossain 300 tkm kohdalla täältä saadun ohjeen mukaan, eli hehkun kuoppa täyteen jotain crc:tä ja kone ajamalla kuumaksi. Tätä toistetaan pari kertaa. Hehkut lähti irti n. 15 N voimalla ja käytin liuottimena leikkuuöljyä.
-Muuten konepellin alle ei ole kyllä ollut asiaa, ku öljynvaihdon takia. Hyvä että muistaa missä se avaussalpa sijaitsikaan.
-Nyt kun 400 tkm meni rikki, kulutus tippui jonkin verran eli vissiin kaikki valu- ynnä hiomajäljet tai muut uutuudenkarkeudet on hioutuneet pois (folkkarien moottoreitten, joita ajoin loppuun kolme, kulutus putosi jossain 250 tkm jälkeen).
-Kaverilla samanikäinen OM642 -moottorilla ja sillä ajetaan aika paljon moottorin vikavalo päällä ja öljyä lisäten. No tehoja on siltikin. Mutta selkeästi huono kone.

Muitten kokemuksia ?
-Paikallinen taksi lähti vaihtoon 1 050 000 jälkeen.
-Toinen -08 auto tältä kylältä lähti taksiksi Suomussalmelle. Mittarissa vain 980 000.

Omia mielipiteitä ?
-Ajattelin rallatella 600 tkm rajapyykille ja kattoa että mitäs sitten. Tuohon menee nelisen vuotta. Siitä sitte seuraavaksi 800 tkm tähtäimeen.
-Ite autoa kannattaa ruveta kattelemaan, että jos sitä jostain pitäis "hitsata" ja suojata. Mukava autohan tuo on, eikä kauhean paljo katko takajousia.

Muuten W211
-Ylipäätään, sellaiset pari miljoonaa etupäässä folkkareilla ajaneena sanoisin että tuo -08 W211 on ollut halvin auto ylläpitää vaikka syöpäseekin reilusti, sen toki jo, ylläpidon halpuuden, ostaessa aavistin ja siksi ostin.
W211 220CDI A 2008
ajaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 03.01.2024 22:07

Re: OM646 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ajaja »

vakio suuttimilla ja turbolla 8s 0-100km/h ja vartti menee 15+ sekkaa ettkä kyllä ton saa meneekki ihan hyvi, itellä oli vielä preface mallia w211 04vuoden

mitattu pgearilla
Vastaa Viestiin