Webaston toiminta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jackdaniels
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 04.06.2004 14:23
Paikkakunta: Satakunta

Webaston toiminta

Viesti Kirjoittaja Jackdaniels »

mersu 200 cdi, johon on Saksassa asennettu lisälämmitin (luultavasti Webaston Thermotop z) Joulun alla autoon asennettiin vuorokausiajastinautomatiikka. Nyt on käynyt niin, etttä automatiikka tuntuu pelaavan, mutta lämmitin ei käynnisty. Auton lämminilmapuhallin käynnistyy ja thats it. Olisikohan jollakin mahdollisesta viasta hajua. Räpeltäisin sitä itse mieluumin ensin. Huolto ilmoittaa helposti muutaman sadan euron vian. Auto on 2000 vuosimallia, joten käynnistyksiä Webastolla lienee 700-800.
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Webaston toiminta

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Jackdaniels kirjoitti:Nyt on käynyt niin, etttä automatiikka tuntuu pelaavan, mutta lämmitin ei käynnisty. Auton lämminilmapuhallin käynnistyy ja thats it. Olisikohan jollakin mahdollisesta viasta hajua. .
Moi, ehkä jotain hajua! :D

Jos lämmitin muuten pelaa, siis ajaessa lisälämmittimenä muttei parkissa katsoisin eka sulakkeet kuten aina.

Toinen asia joka kannattaa katsoa on yhden releen toimivuus. Releessä lukee Webasto 83699 C siellä "ylänurkassa kyljessä".
Jos tämä tempuilee niin se ei lähde käymään mutta toimii kuten mainitsit.

Itsellä oli siinä vika viime talvena ja verstas josta ostin uuden releen noin 30euroa sanoi että aika yleinen vika Webastoissa jotka muuten käyvät huolettomasti. :wink:

On muitakin vika mahdollisuuksia/häiriöitä mutta jos lämmitin muuten toimii...
A170cdi-00 1999-
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: Webaston toiminta

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Turbocompound kirjoitti:
Jackdaniels kirjoitti:Nyt on käynyt niin, etttä automatiikka tuntuu pelaavan, mutta lämmitin ei käynnisty. Auton lämminilmapuhallin käynnistyy ja thats it. Olisikohan jollakin mahdollisesta viasta hajua. .
Moi, ehkä jotain hajua! :D

Jos lämmitin muuten pelaa, siis ajaessa lisälämmittimenä muttei parkissa katsoisin eka sulakkeet kuten aina.

Toinen asia joka kannattaa katsoa on yhden releen toimivuus. Releessä lukee Webasto 83699 C siellä "ylänurkassa kyljessä".
Jos tämä tempuilee niin se ei lähde käymään mutta toimii kuten mainitsit.

Itsellä oli siinä vika viime talvena ja verstas josta ostin uuden releen noin 30euroa sanoi että aika yleinen vika Webastoissa jotka muuten käyvät huolettomasti. :wink:

On muitakin vika mahdollisuuksia/häiriöitä mutta jos lämmitin muuten toimii...
Missä sijaitsee tuo Webaston rele, onko se siinä itse webastossa oleva aivo koppa vai onko vielä josain muualla lisää releitä.
Itselläni ei mene polttoaine pumpulle virtaa. Muuten toimii kaikki, aloittaa puhaltamaan, muttei saa ainetta. Pumppukin pelas kun kokeilin pakko virtaa.

Niin ja voitko pistää ton verstaan tiedot, josta ostit releen. Vaikuttaa yhtäkkiä edulliselta toi 30 e.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Webaston toiminta

Viesti Kirjoittaja felmit »

Timo J kirjoitti:Itselläni ei mene polttoaine pumpulle virtaa. Muuten toimii kaikki, aloittaa puhaltamaan, muttei saa ainetta. Pumppukin pelas kun kokeilin pakko virtaa.
Webasto termo top Z:aan tulee jatkuva virta ja maa. Oma johtoliitin, 2 napainen
Aivokoppa jakaa virran (pulssi)polttoainepumpulle.
Nämä johtoliitokset lähtevät pois webastosta

Lisäksi muovikuoren alla samassa rivissä on pari johtoliitosta, joista toinen menee Webaston puhaltajalle ja toinen hehkulle

edith: alemmassa topicissa onkin sähkökaavioonkin linkki
Viimeksi muokannut felmit, To 04.05.2006 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Webaston toiminta

Viesti Kirjoittaja felmit »

Jackdaniels kirjoitti: Auton lämminilmapuhallin käynnistyy ja thats it. Olisikohan jollakin mahdollisesta viasta hajua. Räpeltäisin sitä itse mieluumin ensin.
Auton lämminilmapuhallin käynnistyy, jos moottorin jäähdytysveden lämpötila on riittävän korkea, kun laitat webaston päälle.

Oletko kokeillut käynnistää sitä, kun auto on jäähtynyt ja korikin on alle 7 C.
Käynnistyykö silloin mitä?
autodidakti
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Kannattaa muuten resetoida Webaston vikatilakin.

Pistä auto käyntiin kylmässä jolloin Webaston tulisi alkaa mouhuuttaan. Ja ota sitten sulakkeet 4, 7, 17 pois auton käydessä. Sammuta auto ja pistä sulakkeet paikoilleen , tällä on jo muutama Webasto herännyt henkiin.

Sulake numerot voi vaihdella mutta useammassa on ollut noi numerot, kannattaa tarkistaa paperista Standheizung- kohdasta.
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Webaston toiminta

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Timo J kirjoitti: Missä sijaitsee tuo Webaston rele, onko se siinä itse webastossa oleva aivo koppa vai onko vielä josain muualla lisää releitä.
Rele on erikseen sillä se ei sovi tai ei ole edes tarkoitettu Webaston sisälle.
Rele on iso ns. tuplarele ja kokoa sillä on suurinpiirtein kahden tuulettimen releen verran. Sen vuoksi pitäis löytyä paremmin.
Ruukaa yleensä olla samassa yhteydessä kuin tuulettimen rele ja sulakkeet.

Minulla on varmaan eri auto kuin sinulla(A170CDI) ja asensin itse lisätarvikkeet jotta "toimis täysin" jolloin tiedän mistä vehkeet löytää.

Periaate ja toiminto on silti sama muissakin.
Timo J kirjoitti: Niin ja voitko pistää ton verstaan tiedot, josta ostit releen. Vaikuttaa yhtäkkiä edulliselta toi 30 e.
Sori, kyseinen firma joka asentaa ja korjaa vain lämmittimiä on Tukholmassa.
Suosittelisin kyselemään vähän lähempänä releen hintoja. :wink:

Yks linkki...
http://www.techwebasto.com/heater_main/ ... 63378A.pdf
A170cdi-00 1999-
Avatar
Jackdaniels
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 04.06.2004 14:23
Paikkakunta: Satakunta

Toimii!!

Viesti Kirjoittaja Jackdaniels »

Timo J kirjoitti:Kannattaa muuten resetoida Webaston vikatilakin.

Pistä auto käyntiin kylmässä jolloin Webaston tulisi alkaa mouhuuttaan. Ja ota sitten sulakkeet 4, 7, 17 pois auton käydessä. Sammuta auto ja pistä sulakkeet paikoilleen , tällä on jo muutama Webasto herännyt henkiin.

Sulake numerot voi vaihdella mutta useammassa on ollut noi numerot, kannattaa tarkistaa paperista Standheizung- kohdasta.
Kiitoksia paljon vihjeistä. Sulaketemppu auttoi ja lisäksi purin ja puhdistin. Oli meinaan pas... nen!
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: Webaston toiminta

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Turbocompound kirjoitti:
Rele on erikseen sillä se ei sovi tai ei ole edes tarkoitettu Webaston sisälle.
Rele on iso ns. tuplarele ja kokoa sillä on suurinpiirtein kahden tuulettimen releen verran. Sen vuoksi pitäis löytyä paremmin.
Ruukaa yleensä olla samassa yhteydessä kuin tuulettimen rele ja sulakkeet.

Minulla on varmaan eri auto kuin sinulla(A170CDI) ja asensin itse lisätarvikkeet jotta "toimis täysin" jolloin tiedän mistä vehkeet löytää.

Periaate ja toiminto on silti sama muissakin.


Tarkoitat näillä releillä varmaankin niitä, jotka ohjaavat ajastin käytössä vesipumppua ja puhallinta.
Eikai nämä itse Webaston toimintaa ohjaa ??
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Webaston toiminta

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Timo J kirjoitti: Tarkoitat näillä releillä varmaankin niitä, jotka ohjaavat ajastin käytössä vesipumppua ja puhallinta.
Eikai nämä itse Webaston toimintaa ohjaa ??
Aivan oikein, juuri niitä, minä tarkoitin. :D
A170cdi-00 1999-
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

Timo J kirjoitti:Kannattaa muuten resetoida Webaston vikatilakin.

Pistä auto käyntiin kylmässä jolloin Webaston tulisi alkaa mouhuuttaan. Ja ota sitten sulakkeet 4, 7, 17 pois auton käydessä. Sammuta auto ja pistä sulakkeet paikoilleen , tällä on jo muutama Webasto herännyt henkiin.

Sulake numerot voi vaihdella mutta useammassa on ollut noi numerot, kannattaa tarkistaa paperista Standheizung- kohdasta.
Oireet on samat omassa autossakin (202, c-sarja, vm 98 cdi). Katselin sulakkeita mutta nuo 4,7 ja 17 eivät ole oikeat ja Standheizung sanalla ei löydy sopivia.
Ainoa mikä kuulostaa edes hieman sinnepäin on engine residual heat system/motorrestwärmeausnutzung (SA). Sulakenumerot konehuoneessa 20,30 41 sekä 2 ja 4 takakontissa.
Joten voinko ilman savua ja isoa läjää euroja :shock: ottaa nuo sulakkeet irti ja koittaa resetoida tuon webaston?
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Entäs tällainen Webaston toimimattomuuteen liittyvä ongelma? En muista nyt tähän hätään mallia, mutta kyseessä on 124:ään suomessa 2001 (?) asennettu Webasto. Malli on aika vanha, mutta siinä on digitaalikello ja kauko-ohjaus.

Ongelma on seuraava. Kun laitan webaston päälle, puhallin lähtee pyörimään ja Webasto ääntää, mutta tuntuu, ettei liekki syty kunnolla ollenkaan. Laite vain puskee pirunmoisen savun pihalle. Kaksi kertaa sitä on tullut koetettua ja kummallakin kerralla sama homma. Keväällä toimi vielä täysin. Onkohan pakoputki tukossa vai kärsiikö laite kesäisestä käytön puutteesta? Milläköhän sen vian saisi selville / fiksattua? :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

220cdi kirjoitti:
Timo J kirjoitti:Kannattaa muuten resetoida Webaston vikatilakin.

Pistä auto käyntiin kylmässä jolloin Webaston tulisi alkaa mouhuuttaan. Ja ota sitten sulakkeet 4, 7, 17 pois auton käydessä. Sammuta auto ja pistä sulakkeet paikoilleen , tällä on jo muutama Webasto herännyt henkiin.

Sulake numerot voi vaihdella mutta useammassa on ollut noi numerot, kannattaa tarkistaa paperista Standheizung- kohdasta.
Oireet on samat omassa autossakin (202, c-sarja, vm 98 cdi). Katselin sulakkeita mutta nuo 4,7 ja 17 eivät ole oikeat ja Standheizung sanalla ei löydy sopivia.
Ainoa mikä kuulostaa edes hieman sinnepäin on engine residual heat system/motorrestwärmeausnutzung (SA). Sulakenumerot konehuoneessa 20,30 41 sekä 2 ja 4 takakontissa.
Joten voinko ilman savua ja isoa läjää euroja :shock: ottaa nuo sulakkeet irti ja koittaa resetoida tuon webaston?
Hieman viileätä menoa on ollut omassakin autossa (S202 CDI -01), alle maantienopeuksien. Sain vihdoin aikaiseksi tutkia sulakkeet ja päädyin seuraavaan tulkintaan: Motorrestwärmeausnutzung ei suoraan liity aiheeseen, vaan on taukolämpö. Sen sijaan C-sarjan CDI:ssä lisälämmittimen sulakkeet kulkevat nimellä Zuheizer ja ovat numerot 13 ja 37.
Muuten noudatin Timo J:n ohjeita, eli käynnistin, irroitin sulakkeet, sammutin auton. Kiinnitin sulakkeet ja käynnistin auton uudelleen. Kas, oikeasta etunurkasta alkoi surina, jota en mielestäni ollut aikaisemmin kuullut... Keskikonsolin lisälämmitin-kytkimelläkin alkoi olla jotain vaikutusta. Taisi lämmötkin nousta testilenkillä hieman nopeammin kuin aikaisemmin. :) Tai sitten vain kuski lämpeni. Tarkkaillaan...
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

isk kirjoitti:Tarkkaillaan...
Tarkkailemisen voi lopettaa, kiitos niille, jotka ovat jaksaneet pidättää hengitystä tähän asti. :wink:

Kesähommiin kuului Webaston irroittaminen ja sisuksien tutkiminen, kesää oli näköjään jäljellä viime viikonloppuun saakka.

Evästettynä testerituloksella "B1803 Rakenneosa A6r3 (liekkivahti, PTC-vastus) tunnisti liekin ennen palamisen alkamista", kun vikakoodit oli joskus aikoja sitten autosta luettu, ja käsiin haalitulla, ohjauskorttivikaisella Webastolla, päätin ryhtyä sanoista teonsanoihin. Purin laitoksen irti, roikkumaan letkujen varaan, puristimet letkuihin ja - hirveä lammikko alle, kun klemmarit eivät pitäneetkään.

Parin strategian muutoksen jälkeen elimenluovuttajasta otetut höyrystin, liekkivahti ja tiivisteet löysivät paikoilleen. Tänä aamuna olikin sitten ensimmäinen kylmä aamu - sulakkeet irti ja, vóila, hyvin toimii.

PS. Jos joku haluaa tutustua Webaston sielunelämään ja rakenteeseen, voi vanhan laitteen tulla vapaasti hakemaan.

PPS. Hankkikaa etukäteen uudet tiivisteet, jos aiotte avata Webaston. Omasta oli aivan murusina.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Vastaa Viestiin