Renkaat ja suolaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Renkaat ja suolaus

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Tämä aihe ei ihan suoraan liippaa tekniikkaa, mutta kiinnostanee myös tällä osastolla.
Tulin juuri äsken VT 24 Vääksy - Lahti välin Lahteen. Jälleen kerran, ja niitä on ollut jatkuvasti, tie oli yhtä suolavelliä. Koko ajan pitää olla pyyhkijät päällä, tai sitten pitää jättää kohtuuton väli edellä ajavaan, johon väliin joka tapauksessa joku tuikkaa ja taas pitää jättää väliä jne., jne.
Tielaitos tuntuu ottaneen tänä talvena urakakseen kylvää tonnikaupalla suolaa ko. välille.
Turhaan, sanon minä. Tie on suht´ suora, paria mäkeä lukuun ottamatta tasainen ja nop. raj. max. 80 km/h.
Onko nykyinen autokalusto ja renkaat niin huonoja, ettei niillä pärjää lumisella tiellä? Luodaanko suolauksella illuusio,että tiellä vallitsee aina kesäkeli? Ja sitten rytisee, kun näin ei joka kohdassa olekaan.
Ja kuinka paljon maksaa ruostuvien autojen korjaus?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Renkaat ja suolaus

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

spede10 kirjoitti:Ja kuinka paljon maksaa ruostuvien autojen korjaus?
No sehän ei valtiota tai tielaitosta kiinnosta, kun sen maksaa auton omistaja :x

Pitäähän tälläkin varakkaalla kansalla olla joku kohde jonne ne lompakosta ylipursuavat Eurooppa-setelit sysätään.

Itse olin kanssa ylisuolauksen vastustaja, ja valitettavasti talvesta toiseen suolataan n. 85% silloin kun ei tarvittaisi kuin aurausta. Oman työmatkan varrella on mukavasti 5 km suolaamatonta maalaistietä ja 15 km suolattua, ja täytyy sanoa että muutamaan pääkallokelipäivää lukuunottamatta suorastaan ketuttaa kun se suolamössö alkaa. Kitkoilla pärjää mainiosti suolaamattomallakin tiellä, eikä se paska lennä koko aikaa.

Samasta asiasta napistaan joka vuosi ja aina suolausta muka vähennetään, en kyllä ole huomannut.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kajaanin ympäristössä on tänä talvena suolaus pysynyt melko kohtuullisena. Ainoastaan muutaman kerran teitä on suolattu. Vaikka talvi on ollut tosi lauha, on tiet olleet yleensä kuivia. Minusta ajokeli on ollut tosi hyvä juuri siksi että, kerrankin on ymmärretty rajoittaa suolausta.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

On siinä vinha ero kun meillä päin autot säilötään talveksi "pakastimeen" ja etelä-suomessa suolaan. Tällä logiikalla tuntuu kyllä toisaalta oudolta että etelässä pyöränkaaret käyvät herkemmin"routimaan" :shock: :D
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Pohdiskellaanpas asiaa hetkonen...

Tämä talvihan on ollut tällaista vuorojen viuhtomaa täällä etelässä, on pakkasta ja lauhaa vuoron perään.

Toisaalta noilla isommilla teillä on paljon suuremmat liikennemäärät kuin pienemmillä teillä ja enemmän kuorkkeja kesäkumeineen.

Päivällä tulee vettä ja yöllä napsahtaa se peilijäähän, saattaisi olla aikalailla ameriikan meininkiä jos esim. E-18 jätettäisiin tyystin suolatta.
220D W210 -96
200 W123 -79 (Myyty)
300D W123 -79 (Ruosteenkorjausremontissa)
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Re: Renkaat ja suolaus

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Mauri H. kirjoitti:
spede10 kirjoitti:Ja kuinka paljon maksaa ruostuvien autojen korjaus?
No sehän ei valtiota tai tielaitosta kiinnosta, kun sen maksaa auton omistaja :x

Pitäähän tälläkin varakkaalla kansalla olla joku kohde jonne ne lompakosta ylipursuavat Eurooppa-setelit sysätään.

Itse olin kanssa ylisuolauksen vastustaja, ja valitettavasti talvesta toiseen suolataan n. 85% silloin kun ei tarvittaisi kuin aurausta. Oman työmatkan varrella on mukavasti 5 km suolaamatonta maalaistietä ja 15 km suolattua, ja täytyy sanoa että muutamaan pääkallokelipäivää lukuunottamatta suorastaan ketuttaa kun se suolamössö alkaa. Kitkoilla pärjää mainiosti suolaamattomallakin tiellä, eikä se paska lennä koko aikaa.

Samasta asiasta napistaan joka vuosi ja aina suolausta muka vähennetään,
en kyllä ole huomannut.
Sulla on kyllä niin vikkelä toi pirssi,ettei ne suolat pysy mukana :lol:
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
Rocker
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 10.11.2003 20:59
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Rocker »

Joo, kyllähän se suolaus on minustakin pääosin joutavaa eurojen kylvämistä tien pintaan. Eli suolauksen vastustaja olen minäkin mutta haluaisin kertoa omat kokemukset siitä miten teitä suolataan täällä Saksassa. Olen kyllä vahvasti sitä mieltä että Suomessa kylvetään suolaa vähempi kilometriä kohti kun Saksassa. Täällä ajaa monta aura-autoa peräkkäin ja jokainen syytää suolaa persiistään sitä mukaa kun tie aukeaa ja jalkakäytävät auraavat masiinat on varustettu suolankylvölaitteistolla. Eli se mitä ei auratuksi saaha suolataan näkymättömiin.

Sitä en kyllä osaa sanoa miten renkaat suolaan reagoi mutta autot ainakiin on suolapätkän ajon jälkeen melko valkeita kyljistään. Itse olen kyllä sitä mieltä, että suolan kylvö ei paranna juurikaan turvallisuutta missään olosuhteissa. Minusta olisi parempi jos autoilijoilla pysyisi aina mielessä terve pelko liukkaita teitä kohtaan.
W211 E 270 CDI A -03
ex. C 220 Sport -95
ex. 200 D -81
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Juu samaa mieltä edellä mainittujen kanssa.

Liikaa suolausta tänä päivävänä, itsekkin ajan ammatiksi autoa pk seudulla.
Kyllä se jurpii pestä autoa joka H**lv**'tin kerta kun vie auton talliin... Jopa niillä
keleillä olen nähnyt suolaa kylvettävän kun on kuiva asvaltti ja +3 astetta lämmintä...
Onko tämä jotain ennalta ehkäisevää suolausta jos tuleekin pakkanen...

Tai sitten esimerkki 2... tiellä lunta noin 3-5cm niin siellä ne ajaa aurat ylhäällä
ja kylvää suolaa??? Tuo lumi kun muuttuu sohjoksi niin se on 30 kertaa liukkaampi kuin
esimerkiksi luminen tai jäinen tie...

Tielaitoksen ja kaupungin pojat:
JÄRJEN KÄYTTÖ SALLITTU SEN SUOLAN KANSSA

En sano sitä että ei ole niitä kelejä koska suolaa tarvitaan todella.
Mutta silloin auto ei pysy enään pysähdyksissäkään tiellä.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

on se vaan kumma kun meän perällä ei suolata koskaan teitä ja hyvin tuo liikenne sujuu... ei kolareita eikä muutakaan. mikä siinä on että etelässä tai vähän etelämpänä pitää sitä suolaa kylvää joka !"¤#¤%"kolo täyteen niin että paska lentää ympäri talven tiellä. lasinpesusäiliökin pitäis olla vähintään 20litraa ettei sitä tarvi kesken etelän reissun täytellä...
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Rocker kirjoitti:Joo, kyllähän se suolaus on minustakin pääosin joutavaa eurojen kylvämistä tien pintaan. Eli suolauksen vastustaja olen minäkin mutta haluaisin kertoa omat kokemukset siitä miten teitä suolataan täällä Saksassa. Olen kyllä vahvasti sitä mieltä että Suomessa kylvetään suolaa vähempi kilometriä kohti kun Saksassa. Täällä ajaa monta aura-autoa peräkkäin ja jokainen syytää suolaa persiistään sitä mukaa kun tie aukeaa ja jalkakäytävät auraavat masiinat on varustettu suolankylvölaitteistolla. Eli se mitä ei auratuksi saaha suolataan näkymättömiin.

Sitä en kyllä osaa sanoa miten renkaat suolaan reagoi mutta autot ainakiin on suolapätkän ajon jälkeen melko valkeita kyljistään. Itse olen kyllä sitä mieltä, että suolan kylvö ei paranna juurikaan turvallisuutta missään olosuhteissa. Minusta olisi parempi jos autoilijoilla pysyisi aina mielessä terve pelko liukkaita teitä kohtaan.
Minkälaisia renkaita Saksassa saa pitää talvella? Onko nastakielto edelleen voimassa?

Jatkan vielä tuosta suolauksesta noin yleiseltä kannalta. En ole nähnyt tutkimusta, josta näkisi suolan vaikutuksen esim. pohjavesiin.

Asun alle kahdensadan metrin päässä VT 24 tiestä. Meillä piti tehdä pari vuotta sitten tarkka selvitys jäte- ym. vesistä. Jotenkin tuntuu hölmöltä, kun vieressä mätetään suolaa kuukausikaupalla maastoon. Seutu kun on alavaa, entistä Vesijärven pohjaa, joten suolalillut eivät pitkälle pötki ennen maahan imeytymistä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

talvirenkaiden hinnan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Mielestäni valtion tulisi Suomessa helpottaa talvirenkaiden ostoa esim. poistamalla niistä arvonlisävero tai jollain muulla konstilla esim. verovähennysmahdollisuudella.

Katsastuksessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota renkaiden pitoon ja hylätä renkaat ja auto jos pito on huono.

Jos talvirenkaat vaihdettaisiin kaikissa autoissa enintään kolmen tai neljän vuoden välein, onnettomuudet mitä todennäköisemmin vähenisi ja ehkä suolaustakin voitaisiin vähentää.

Jos renkaissa on vielä pintaa reilusti, niin ne ovat käyttökelpoisia kesärenkaina ottamalla nastat pois.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Re: talvirenkaiden hinnan alentaminen

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jori Ravantti kirjoitti:Mielestäni valtion tulisi Suomessa helpottaa talvirenkaiden ostoa esim. poistamalla niistä arvonlisävero tai jollain muulla konstilla esim. verovähennysmahdollisuudella.

Katsastuksessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota renkaiden pitoon ja hylätä renkaat ja auto jos pito on huono.

Jos talvirenkaat vaihdettaisiin kaikissa autoissa enintään kolmen tai neljän vuoden välein, onnettomuudet mitä todennäköisemmin vähenisi ja ehkä suolaustakin voitaisiin vähentää.

Jos renkaissa on vielä pintaa reilusti, niin ne ovat käyttökelpoisia kesärenkaina ottamalla nastat pois.
Siinä mielessä asiaa että hullulle tuntuu kunjollain Cooper tai Marshall jenkkirenkailla saa ajaa talvella siinä kuin oikeilla talvirenkaillakin :shock: Eihän ne eroa kesäkumeista miltään osin. Enkä nyt tarkoita pelkästään maasturin pyöriä. Pelkkä mud&snow -teksti ei tee niistä talvikelpoisia. On kokemusta...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: talvirenkaiden hinnan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jori Ravantti kirjoitti:Jos renkaissa on vielä pintaa reilusti, niin ne ovat käyttökelpoisia kesärenkaina ottamalla nastat pois.
Niin, aika vaarallisia ominaisuuksiltaan silti, vaikka pintaa olisikin. Muistuu mieleen juuri se TM:n kesärengastesti jossa vertailukohtana Nokia Hakkapeliitta Q-kitka. Loppuarvio oli aika murskaava niille jotka meinaavat kesällä ajaa talvirenkaat loppuun.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: talvirenkaiden hinnan alentaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jori Ravantti kirjoitti:Katsastuksessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota renkaiden pitoon ja hylätä renkaat ja auto jos pito on huono.
heh kylläpä katoasi tietyt merkit katukuvasta tyystin...

..mutta sellainen vesiliirtotesteri. Pyöritettäisiin rengasta vesilaarissa jne.

No eiköhän noita isovelivalvoo juttuja ole ihan riittämiin. Kunhan saataisiin ihmiset noudattamaan edes näitä nykyisiä säädöksiä. Turvallisuuteenvaikuttavissa osissa voisi tosiaan olla jonkin sortin verohelpotus. Käytännössä sekin helpotus humahtaisi kuitenkin maahantuojan pohjattomaan taskuun. Toisaalta miksi pitäisi saada halvemmalla, ihmiset kuitenkin toimivat samalla perusperiaatteella, eli jos hinnoista poistetaan 20% edelleen ostetaan se halpa ja ajetaan se kaljuksi. Säästynyt raha laitetaan kossuun :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: talvirenkaiden hinnan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Jos katsastusta muutettaisiin niin, että auto hylätään huonon pidon takia ja kesällä katsastettavilta autoilta edellytettäisiin, että renkaat on mukana ja tarkastetaan silmämääräisesti, todennäköisesti autoissa olisi tämän myötä paremmat talvirenkaat alla.

Autoilijan kannalta asia ei olisi haitallinen, vaan pikemminkin hyödyllinen, jos valtiovallan taholta tavalla tai toisella kevennetään talvirenkaiden hintaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: talvirenkaiden hinnan alentaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jori Ravantti kirjoitti:Autoilijan kannalta asia ei olisi haitallinen, vaan pikemminkin hyödyllinen, jos valtiovallan taholta tavalla tai toisella kevennetään talvirenkaiden hintaa.
Enpä sanoisi noinkaan, osa ajelisi samoilla paskoilla renkailla ja kuluttuisi säästyneet rahat muutoin, osa ostaisi kalliimpia tuning renkaita/vanteita. Valtio olisi osallistunut kansalaisten hyvinvointi- ja tuning kampanjaan rahoittajan ominaisuudessa. Verotuloa olisi entistä vähemmän ja tiet olisivat entistä huonommassa kunnossa.

Kyllähän niitä teitä pidettäisiin kunnossa, mikäli rahaa olisi pohjattomasti käytössä. Enkä nyt tarkoita että pitäisi suolata, korjattaisiin aluksi nuo ajourat pois, levennettäisiin teitä ja laitetaan vaikka niitä keskikaiteita ruotsin malliin. Niin ja lisää moottoriteitä, sellaisia joilla hoidetaan molemmat, kaikki 3 samaan suuntaan menevää kaistaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: talvirenkaiden hinnan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

veskola kirjoitti:Enpä sanoisi noinkaan, osa ajelisi samoilla paskoilla renkailla ja kuluttuisi säästyneet rahat muutoin, osa ostaisi kalliimpia tuning renkaita/vanteita. Valtio olisi osallistunut kansalaisten hyvinvointi- ja tuning kampanjaan rahoittajan ominaisuudessa. Verotuloa olisi entistä vähemmän ja tiet olisivat entistä huonommassa kunnossa.
Et ota ehkä huomioon, että ideaani sisältyi keppi ja porkkana.

Keppi olisi se, että katsastukseen lisättäisiin talvirenkaiden pidon testaaminen/arviointi. Ei tulisi leimaa mikäli ei ole asiallisia renkaita. Se ei enää riittäisi, että on "talvirenkaat", vaan huonosti pitävillä renkailla olevat autot joutuisivat tulemaan uudestaan leimalle.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: talvirenkaiden hinnan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jori Ravantti kirjoitti:... vaan huonosti pitävillä renkailla olevat autot joutuisivat tulemaan uudestaan leimalle.
...kaverilta lainattujen renkaiden kanssa.

No, ei oikeasti hullumpi idea, vaikka järkeviä päätöksiä autoilijoiden hyväksi tässä maassa on aivan turha odottaa.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: talvirenkaiden hinnan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Osa autoilevasta kansasta ajelee huonoilla renkailla "säästääkseen", mutta varmasti myös yksi merkittävä syy on keskimääräisen autoilijan huono tekninen asiantuntemus. Siinä voisi katsastussetä auttaa epäteknisesti orientoituneita. Valtio taas avittaisi niin, ettei tule autoilijalle turhan tyyriiksi.

Yhdistettynä keppi ja porkkana, kuvaamani tapainen uudistus voisi olla tehokaskin. Harmi kun en ole ministeri! :?
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Ei tässä suolaamisasiassa tarvittaisi sen enempää keppiä kuin porkkanaakaan..ainostaan järjenkäyttöä sen suhteen koska suolaa kylvetään tielle.

Nyt suolauspolitiikka on se että suolaautot ajavat kuin reittibussit aikataulun mukaan ja kylvävät reitilleen suolaa..kelistä viis.

Erään tämän talven lumimyräkän aikana ajoin pidemmän matkan ja 100%:sti ne osuudet jotka olivat suolattuja olivat lähes ajammattomassa kunnossa, koska tien pinnalla oli 5-10cm:n kerros veden ja lumensekaista loskaa..vastaavasti ne osuudet jotka olivat "vain" aurattuja olivat suunnilleen normaalia talvikeliä vastaavassa kunnossa.

Toinen esimerkki alkutalvesta:
Päivä oli ollut suht lauhaa..kuitenkin pakkaselle koko ajan..ip:n päätteeksi tie kuitenkin päätettiin suolata = kastella..vaikka oli hyvin tiedossa että pakkanen tulisi illan mittaan kiristymään hyvin nopeasti.
Ja niin myös kävi..ja kiitos suolauksen..koko tieosuus muuttui puolessa tunnissa lähinnä luistinrataa vastaavaksi peilijäiseksi baanaksi.
Ilman suolausta tie olisi ollut KUIVA..kuten se muuten oli jo ennen suolaustakin..

Että hiukan järkeä suolaamiseen niin tilanne on jo siedettävä..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: talvirenkaiden hinnan alentaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:
Jori Ravantti kirjoitti:... vaan huonosti pitävillä renkailla olevat autot joutuisivat tulemaan uudestaan leimalle.
...kaverilta lainattujen renkaiden kanssa.

No, ei oikeasti hullumpi idea, vaikka järkeviä päätöksiä autoilijoiden hyväksi tässä maassa on aivan turha odottaa.
Ei se vain toimi, meilläkin on sekä volkarissa että skodassa samat renkaat, eli voi katsastaa tarvittaessa ristiin yksillä renkailla. Keppi joka on turha ja helposti kierrettävissä oleva keppi aiheuttaa vain vitutusta.

Vaikka äärettömän huonon pidon omaavat renkaat poistettaisiin liikenteestä se ei poista tosiseikkaa, että auto lähtee käsistä kun nopeutta on noin 110 kmh, takapenkki täynnä örveltäviä kavereita ja tien pinta on sohjoa täynnä. Keskikaide, parempilaatuinen eli _aurattu_ tie auttaa tuossakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: talvirenkaiden hinnan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Ainahan joitain kikkailijoita mahtuu. Olen silti vakaasti sitä mieltä, että jotkut ajelee huonoilla renkailla vähän senkin takia kun ei ymmärrä niistä mitään muuta kuin ne on pyöreät ja mustat ja niiden sisällä on ilmaa. Täällä Mersufoorumilla ei välttämättä sellaisia kuskeja ole, mutta liikenteessä on vaikka minkälaisia.

Omalla kohdallani ymmärtämys renkaiden merkitykseen on pikkuhiljaa lisääntynyt ajettuani noin vuosikymmen sitten auton katolleen. Se oli vuosimallin 1971 Toyota Corona Mark II:nen. Paskat renkaat oli sekä edessä, että takana ja takana paskemmat. Auto pyörähti Vääksystä Vesivehmaan suuntaan ajettaessa reippaasta maantienopeudesta niin nopeasti perä kulkusuuntaan tien kallistuksen muuttuessa, ettei kerinnyt tekemään enää käytännössä juuri mitään.

Myös auton ajo-ominaisuudet on ruvennut kiinnostamaan enemmän.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Järkeistää pitäisi suolan kylvämistä, tällä hetkellä etelässä ei ole mitään tolkkua suolan kylvämiselle, vuosi vuodelta tuntuu menevän pahemmaksi, tietenkin päätiet jossa raskasliikenne pää-osin kulkee kuuluu pitää turvallisessa ajo-kunnossa, ylilyöntejä vaan sattuu lauhoina talvina tavattomasti, mutta siinä en näe järkeä että tietyt väylät, jotka eivät ole edes pää-teitä, suolataan useamman kerran vuorokaudessa vaikka tie olisi muutoin hyvässä kunnossa eikä ole liukas, ja tätä tehdään lämpöasteillakin, ei voi olla kaikissa tapauksissa ennakointia, se on pinttynyt tapa.

Autoilijoista se on myös pitkälti kiinni, jos meillä täällä Suomessa olisi samanlainen "henki"
kuin keskimäärin muilla eurooppalaisilla, eli jos joku ei miellytä, tehdään se hallitukselle selväksi, tällainen mielenosoitus ym, taito Suomalaisilta puuttuu, monessa muussakin asiassa, hiljaisuus on myöntymisen, tai siis tässä tapauksessa alistumisen merkki.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Suolauksesta:

Kuva

Onko tämä nyt sitten muka kivaa :evil: Pakkasta 6...10 astetta joten pesu onnistuu vain automaatissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

"Potkitaankohan" muuta yksittäistä suurta ryhmää kuin autoilijoita yhtä rajusti päähän täällä Suomessa, no, varmasti potkitaan, mutta jos ajatellaan kaiken kaikkiaan mitä autoilijoille sysätään ja sälytetään verojen ja muiden välillisten ja välittömien asioiden osalta, kaadetaan ämpäristä kunnolla paskaa autoilijan niskaan, ja lisää on varmasti kohta tulossa, aivoriihet jauhaa ylemmällä tasolla taas jotain autoilijoiden pään menoksi 8) Cool.
Vastaa Viestiin