Liian iso ahdin? HELP!

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
FuFa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 24.04.2015 09:18
Paikkakunta: Nuusk/\kair\/

Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja FuFa »

Elikkäs tuossa Tuikulle jo aikaisemmin laitoinkin tästä kyselyä, mutta laitetaanpa tännekin jos se ei vaikka näiden päälle mitään ymmärräkkään :lol:
Asiaan tuota MB C200 CDI w202 vakio turbo ja pakosarja on purettu pois tilalla uusi pakosarja 40mm rst putkesta rakennettu, päässä T4 laippa. Laipan päässä GT67 ahdin A/R 68 12" pakopesällä. 38mm hukkaportti 1,3bar jousella. Turbolta tällä hetkellä vain pelkkää 3" perään asti kun ei vielä tietoa vaikuttaako alkaa vaimentamaan/katittaan jos kyhäelmä ei onnistukkaan. EGR tulpattu ja sisälaippa purettu. MAF:fi irti, muttei poistettu eculta. pfff juu ja isompi cooleri 2,25" putkistolla koko höskä..

Eilen käynnistin koneen ja vaikuttaa ettei turbo nosta painetta. Kone kiertää kyllä kerrosmittarin perälle, mutta Bar mittarit (yksi suoraan paineputkessa ja toinen letkun päässä) ei värähdä kumpaankaan suuntaan. Turbo kyllä tuottaa käsikopelolla painetta kun ei ole liitettynä ja kokeilee letkun päästä. Imukin tuntui sarjan suussa olevan melkoinen kun meinas imassa näpit sisään (epäilen että turbo pelaa tällähetkellä imien vacuumisti pakokaasuja kun imu voimakkaampi kuin paine) Silikoni letkut olen tunnustellu ei vuoda, Välijäähy uusi joten toivottavasti ei vuoda.

Aloin epäillä että onko tuo ahdin liian suuri tuottamaan painetta tuosta nelipyttysestä? Kokeilin myös aikaisemmin M27 Garrettia jossa oli kylläkin isompi pakopesä ja tämä tuotti kyllä painetta?? mutta paskiainen vuoti melkosesti öljyä lävitseen joten se siitä ilosta. Imu puoli oli kyseisessä pienempi.

Onnistuuko pakopainetta kasvattaa mitenkään? jos näin saisi ahtimeen lisää kiertoa. auttaisiko lisätä syöttöä? aa niin tilasin myös yön hämärässä häjissäni racechip pro2 lastun mikäli tällä pystyisi säätelemään enempi dieseliä koneeseen.

Mikäli jollain olisi neuvoa ja tietämystä miten edetä olisin kiitollinen! (kiusaantuneena olen ajatellut kokeilla pienempää ahdinta)

Kuva
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

FuFa kirjoitti:Elikkäs tuossa Tuikulle jo aikaisemmin laitoinkin tästä kyselyä, mutta laitetaanpa tännekin jos se ei vaikka näiden päälle mitään ymmärräkkään :lol:
Asiaan tuota MB C200 CDI w202 vakio turbo ja pakosarja on purettu pois tilalla uusi pakosarja 40mm rst putkesta rakennettu, päässä T4 laippa. Laipan päässä GT67 ahdin A/R 68 12" pakopesällä. 38mm hukkaportti 1,3bar jousella. Turbolta tällä hetkellä vain pelkkää 3" perään asti kun ei vielä tietoa vaikuttaako alkaa vaimentamaan/katittaan jos kyhäelmä ei onnistukkaan. EGR tulpattu ja sisälaippa purettu. MAF:fi irti, muttei poistettu eculta. pfff juu ja isompi cooleri 2,25" putkistolla koko höskä..

Eilen käynnistin koneen ja vaikuttaa ettei turbo nosta painetta. Kone kiertää kyllä kerrosmittarin perälle, mutta Bar mittarit (yksi suoraan paineputkessa ja toinen letkun päässä) ei värähdä kumpaankaan suuntaan. Turbo kyllä tuottaa käsikopelolla painetta kun ei ole liitettynä ja kokeilee letkun päästä. Imukin tuntui sarjan suussa olevan melkoinen kun meinas imassa näpit sisään (epäilen että turbo pelaa tällähetkellä imien vacuumisti pakokaasuja kun imu voimakkaampi kuin paine) Silikoni letkut olen tunnustellu ei vuoda, Välijäähy uusi joten toivottavasti ei vuoda.

Aloin epäillä että onko tuo ahdin liian suuri tuottamaan painetta tuosta nelipyttysestä? Kokeilin myös aikaisemmin M27 Garrettia jossa oli kylläkin isompi pakopesä ja tämä tuotti kyllä painetta?? mutta paskiainen vuoti melkosesti öljyä lävitseen joten se siitä ilosta. Imu puoli oli kyseisessä pienempi.

Onnistuuko pakopainetta kasvattaa mitenkään? jos näin saisi ahtimeen lisää kiertoa. auttaisiko lisätä syöttöä? aa niin tilasin myös yön hämärässä häjissäni racechip pro2 lastun mikäli tällä pystyisi säätelemään enempi dieseliä koneeseen.

Mikäli jollain olisi neuvoa ja tietämystä miten edetä olisin kiitollinen! (kiusaantuneena olen ajatellut kokeilla pienempää ahdinta)

[ http://www1.garaget.org/archive/34/33293/377441/377441-3565652.jpg ]
Jos on EGR tulpattu/johtoja irroteltu
Niin vika tila mikä estää ahtamisen

"Racechip" olis kannatanut jätää tilailematta
Ja laitaa kunnon ohjelma sillä saa säädelty paljon monipuolisemmin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
FuFa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 24.04.2015 09:18
Paikkakunta: Nuusk/\kair\/

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja FuFa »

Vaikuttaako vikatila miten koneen käyntiin? kun kuitenkin kierrokset käyvät tappiin asti :think: Katson josko joku OBD testereistä osaisi saksaa 38pinni adapterin välityksellä, ei mittaristossa ainakaan näytä valoja..
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja jani k »

Kuten ammattilainen jo kerto vikatila.
Ottaa kierroksia ja ei syty vikavaloa mutta ei ahda jos egr räpläyksiä tehty mutta ei ohjelmasta poistettu.
W213
MB 400 cdi w211
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja tomant »

Toimiiko tuollainen GT67 kunnolla vähän yli 2-litraisessa dieselissä? Bensakoneissa tuota käytetään tyypillisesti reilusti yli 3-litraisissa koneissa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Googlen mukaan tuossa on 67 mm kompressori siipi, joka on järjetömän iso 2 litran koneeseen varsinkin kun softaa ei ole edes yritetty tehdä kunnolla. Saattaisi alkaa toimimaan jossakin 6000+ rpm jälkeen, johon ei nyt tietenkään päästä.

Tuuppaa sinne joku 45 mm siivellä oleva ahdin.

Ennenkaikkea hoida se softa kuntoon ja turhat egr vuodot pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
FuFa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 24.04.2015 09:18
Paikkakunta: Nuusk/\kair\/

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja FuFa »

Selailtuani tuossa foorumeita tulin samaan lopputulokseen että tuon koon pakopesällä tarvii vähintään 2,5l koneen mielellään kutosen jotta nostaa painetta ilman hirveää huudatusta. Taidan vaihtaa tilalle Mitsun TD05H ahtimen. Yksi Switcherin ahdinki taitaa lojua nurkissa.. tai vaihdan tuohon GThen Garretin M27 kompressori puolen se taisi olla A/R 50 luokkaa ja sopii samalle akselille, mutta tuo pienempi mitsu kyllä paineistaisi nopeammin.

Mitenkä tuon ECU:n kanssa, onko tietoa olisiko esim. Oulun suunnalla suutaria joka osaisi näpertää nuo EGR ja MAF anturit pois käytöstä ja kenties näpäyttää uutta karttaa myös? Auto ollut ilmeisesti kauemminkin vikatilassa kun huomasin että MAF:fin pistoke ollut irti koko minulle tulo ajan..

Kiitoksia tähän astisista neuvoista :thumbup:
Viimeksi muokannut FuFa, Su 26.04.2015 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FuFa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 24.04.2015 09:18
Paikkakunta: Nuusk/\kair\/

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja FuFa »

Vaihdoin tuohon GT67:aan tuon M27 Garretin pienemmän kompressio puolen.. koeajolla nosti vikatilassakin jopa 0,3bar ahdot..

Kuva

Ensiviikolla jos pääsisi Oulun Powerflashiin ronklaan tuota Ecua ja pääsisi sitten säätään todellista kulkupuolta ja jatkaan projektia..

Kuva

Tässä välissä voisi vaihtaa vaikka kesärenkaat jo alle..
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Kannattaisi ehken selvittää ne ahtimien oikeat mallit. Gt67 ja M27 ei ole ahtimen Malleja.

Jos kyseessä oli GT3267 niin se kyllä pelaa kivasti parilitraisessa. Varsinkin jos on pienellä trimmillä.
diipa daapa...
Avatar
FuFa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 24.04.2015 09:18
Paikkakunta: Nuusk/\kair\/

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja FuFa »

Juu tuo "M27" Garretti on melko mysteeri kun siitä ei tunnu löytyvän mitään tietoa garretinkaan sivuilta, AiResearch sarjaa ilmeisesti muttei tietoa mikä virallinen tyyppi merkintä on. Joku väittää että olisi Saab:eissa käytetty mutta vaikuttaa enempi kokonsa puolesta käytettäneen työkonepuolella. Ja tuo GT67 kiinakopioturbo ilman mitään valmistaja nimeä, lätkässä ainoastaan merkintä GT67. Saa nähdä miten yhdistelmä pelaa. Laitan tuloksia kunhan olen käyttänyt auton piuhan päässä ja laitan samalla myös ohjelmoinnin ECU:n kautta ja pistän tuon Lastun vaikka emännän mondeoon..
Avatar
FuFa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 24.04.2015 09:18
Paikkakunta: Nuusk/\kair\/

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja FuFa »

Tilanne päivitys. Ecu:lla nyt uusi softa ja kulkee mukavasti. Ahtimeksi tuli lopulta laitettua Garretin GT2860 hybridi hukkaporttitulpatulla pakopäällä. Ajossa turbo herää jo 1500 kierroksen tienoilla ja 2000 jälkeen jo 0,5baria painetta joten kiihtyvyys on melkoisesti ripeämpi. Jatkuvan paineen ollessa läsnä huohotus kasvoi ja erillinen huohotus-säiliö oli laitettava, kun en vienyt enää huohotusta imupuolen letkuun. Tehonlisäys on huomattavissa, mutta ei loppupeleissä mikään mahdoton ehkä n. 40-50hp. Ihan mielenkiintoinen ja opettava CDI seikkailu kun siihen pääsi perehtymään syvemmin. Kiitokset foorumilaisille neuvoista ja vinkeistä :thumbup:
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Niin mitä siellä nyt on tehoa ja mitä muutoksia polttoaine puolella?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja veskola »

FuFa kirjoitti:kun en vienyt enää huohotusta imupuolen letkuun
Mikset vienyt ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Itte kans pohtinu tätä et minne pitäis viedä huohotusilma. Muuten kait ei mitään väliä vaikka meniskin imuilmanmukana mutta olen antanu itteni ymmärtää että kun mukana tulee niitä öljyhuuruja niin klemmariliitoksien pitävyydelle ei ole etu että välissä on öljyä? Siksi olen pistäny huurut kulkemaan muualle. Ja rieseleissä kun mosa vaan on ehjä niin eipä niistä kait lätäköitä tallinlattialle tule? Pitkän ajon jälkeen joku tippa saattaa tulla mutta sen jaksaa sitte pyyhkiä poiskin.

Silikoniletkut kait kestää turpoamatta ja alimpaan kohtaan metalliputkea tai cooleria tekee pienen reiän ja sille sit proppu ni aika-ajoin saa veden ja öljyn lasketuksi pois. Ottaa sen lättäruuvin :) pois ja käy ajamassa. Jos ahtoletkuina on muuta kuin silikoniletkuja ni silloin ei muutenkaan kannata huuruja sinne ohjailla etteivät ala turpoamaan.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Liian iso ahdin? HELP!

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onhan noissa alunperinkin kaikenmaailman kumiletkuja ahtoputkistoissa ja hyvin kestävät.

Ei toki mikään "biltema" tai "motonet" halppis kumiletku kestä öljykylpyä.
Vastaa Viestiin