S210 ESP/ABS/BAS-vika ja sen korjauttaminen

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

S210 ESP/ABS/BAS-vika ja sen korjauttaminen

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Ostin autoni (MB E300TDT (S210) Avantgarde 1997/98 ml. 193tkm) heinäkuun 2004 alussa eräästä autoliikkeestä. Auto on tuontiauto ja se oli ostohetkellä kilvetön. Tein kaupat lauantaina ja sain auton verotettuna ja kilvitettynä seuraavana keskiviikkona. Torstaina syttyi kojetauluun BAS/ESP- ja ABS-vikavalot ja auton tehot hävisivät. Vika oli satunnainen eikä sen esiintymiseen vaikuttanut jarrupolkimen painaminen. Joskus vikavalot eivät syttyneet ollenkaan, joskus jo hehkutuksen aikana. Soitin liikkeeseen ja sovittiin että vien auton eräälle yksityiselle, mersuihin erikoistuneelle, korjaamolle diagnoosia varten. Samalla sain kuulla että ko. vikavalot olivat syttyneet pari kertaa aikaisemmin ja ne oli vain kuitattu testerillä sammuksiin (auto oli ollut liikkeen omistajan käytössä huhtikuusta saakka).

1. Diagnoosi (heinäkuu, n. 50 €)
Korjaamolla vikamuisti luettiin ja sieltä löytyivät miltei kaikki mahdolliset viat ja vikakoodit, yleisimpänä ”Alijännite”. Syykin selvisi puhelinsoitolla myyjälle. Auton akku oli hyytynyt ja siihen oli autoliikkeen toimesta vaihdettu uusi akku. Vikamuisti nollattiin ja sovittiin uusi diagnoosi viikon kuluttua, silloin muistista pitäisi löytyä vain vikavalojen sytyttämiseen johtava vika.

Viikon aikana vikavalot syttyivät satunnaisesti silloin tällöin.

2. Diagnoosi ja korjaus (heinäkuu, n. 120 €)
Vikamuistista löytyi ilmoituksia alijännitteestä sekä virtakatkoksista ESP/ABS-hydrauliikkayksikössä sekä BAS-venttiilissä. Aiheuttajana ”Relay Box” eli se rele- ja sulakerasia joka sijaitsee ohjausyksiköiden kanssa samassa laatikossa (konetilassa, oikealla puolella). Osa identifioitiin WIS:in kautta ja tilattiin Saksasta. Vastaavanlaisia vikoja oli kuulemma ollut ennenkin E-sarjan mersuissa. Yleensä syynä boxin rikkoutumiseen oli apuvirran anto. Taas soitto myyjälle ja asia selvisi, autolle oli jouduttu antamaan useasti apuvirtaa huonon akun vuoksi.

Pari viikkoa meni ennen kuin oikea Relay Box saapui. Se vaihdettiin ja vikamuisti tyhjättiin, ensimmäinen hehkutus ja taas vikavalot syttyivät. Uusi diagnoosi ja nyt vikailmoitukset osoittivat ESP/ABS-hydrauliikkayksikön ja BAS-ventiilin virtakatkoksiin (alijännite ilmoitukset hävisivät). Korjaamon edustaja ilmoitti keinonsa loppuvan, hänen laitteillaan ei pysty koodaamaan ESP/ABS tai BAS-järjestelmiä vaikka hän komponentit pystyisikin vaihtamaan. Eli korjaamon vaihto merkkikorjaamoon.

3. Diagnoosi ja korjaus (elokuu, n. 110 €)
Sain auton merkkikorjaamoon viikon odottelun jälkeen. Odottelu aikana vikavalot syttyivät kuten ennenkin, satunnaisesti. Asentaja (harvasanainen mies) hääräsi johtosarjojen kimpussa ja ilmoitti auton korjaukseen varatun 2 tunnin jälkeen, että ESP/ABS-hydrauliikkayksikkö on rikki ja se pitää vaihtaa. Mielestäni hiukan raju diagnoosi, mutta ammattimies on ammattimies, joten eikun osa tilaukseen ja uusi aika varaukseen (pari viikkoa taas odottelua).

Parin viikon aikana vika pysyi samanlaisena.

4. Diagnoosi ja korjaus (elokuu, n. 1500 €)
Vaimo vei auton korjaamolle sovittuna päivänä klo 14.00. Sain soiton korjaamolta klo 19.45. Autoon oli vaihdettu ESP/ABS-hydrauliikkayksikkö mutta vika ei ollut poistunut. Vika olikin ilmeisesti ilmentynyt ESP/ABS-ohjainyksikköön ja autoa pitäisi tutkia tarkemmin ja mahdollisesti ohjainyksikkö pitää vaihtaa (ensin tietenkin tilata Saksasta). Auton pitäisi jäädä korjaamolle jatkotoimenpiteitä varten. Ilmoitin että ei käy, jos ei sijaisautoa tule ilmaiseksi. Ei tullut eli auto nippuun ja mahdollisimman nopeasti.

Nyt vika oli muuttunut. Vikavalot syttyivät heti hehkutuksen aikana.

5. Diagnoosi ja korjaus (syyskuu, n. 1500 €)
Sovin auton myyneen liikkeen kanssa seuraavasta korjauksesta ja sijaisautosta. Vein auton korjaamolle ja otin sieltä sijaisauton (MB E200D -96) viikoksi. Seuraavana päivänä sain soiton, että sijaisautoni oli myyty ja minun pitäisi se palauttaa ja saisin uuden tilalle. Ei kun taas ajelemaan ja nyt tuli alle -93 Mondeo. Odottelin korjaamon soittoa vajaan viikon ja siten itse soittelin sinne. Autoni oli ollut valmiina jo useita päiviä :shock: . Hain auton seuraavana päivänä. Ohjainyksikkö oli vaihdettu ja ESP/ABS/BAS-viat olivat hävinneet.
Pari päivää meni hienosti. Autossa oli taas tehot tallella, jarrut toimivat ja kulutuskin putosi normaaliksi (vikojen ilmetessä moottoriteho laski n. kolmanneksen ja kulutus nousi pari litraa). Kolmantena päivänä jouduin jarruttamaan hieman rajummin (naapurin koira) ja samassa jo tutut vikavalot syttyivät (ESP/ABS/BAS). Soitin myyjälle, joka soitti korjaamolle, josta soitettiin minulle ja käskettiin tuoda auto korjattavaksi/tarkastettavaksi seuraavalla viikolla (sijaisauto oli jo vakiintunut käytäntö). Samana päivänä auton lämmityslaite/ilmastointi alkoi elämään omaan elämäänsä (lämmintä ei tullut vaikka kone oli lämmin ja puhallin huusi, jne.). Seuraavana päivänä lähdin autolla työmatkalle. Aamulla auto toimi lämmityslaitetta lukuun ottamatta normaalisti, mutta aamupäivän lakisääteisen kahvitauon jälkeen se käynnistyi huonosti (useita starttauksia, sahausta, jne). Käynnistyttyään kone ei ottanut kunnolla kierroksia ja liikkeellelähtö oli vaikeaa, kierroksia piti olla paljon ennen kuin auto edes liikkui. Ajossa auto oli tehoton, laatikko pysyi nelosella (kick-downilla sen sai kolmoselle mutta se ei vaikuttanut kuin koneen ääneen). Aikani starttailtuani sain sen käymään kunnolla ja työmatka jatkui. Jarrujen vikavalot syttyivät joko jarrupolkimen painamista tai päästämisestä (satunnaisesti). Paluumatkalla syttyi EDC-vikavalo ilman mitään muuta oiretta. Auto toimi hyvin kotiin saakka. Seuraavana päivänä työmatkan päätteeksi (jarrujen vikavalot paloivat koko päivän) eräässä risteyksessä kone alkoi ravistaa todella rajusti, EDC-vikavalo syttyi ja polttoaine- ja lämpömittarit lopettivat toimintansa. Ajoin tien sivuun ja sammutin auton. Starttasin ja auto käynnistyi kuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan. Koneen ääni oli mahtava, ravistus oli katkaissut pakoputken katin takaa… Soitin myyjälle joka taas soitti korjaamolle josta soitto minulle ja auto heti seuraavana päivänä sinne. Vein auto korjaamolle, kerroin kaikki viat ja miten ne olivat ilmenneet ja he lupasivat tarkastaa kaikki ja ajaa koeajot niin että he varmasti löytävät kaikki viat (osa vioistahan ilmeni satunnaisesti). Ja eikun liikkeelle -96 Accordilla.

6. Diagnoosi ja korjaus (syyskuu-marraskuu, hintaa en tiedä, eikä enää edes kiinnosta)
Soitin autosta korjaamolle, josta taas sanottiin että se ollut jo pari päivää valmiina :shock: ….Hain auton ja keskustelin korjaamolla työnvastaanottajan kanssa autosta ja siitä löydetyistä vioista. Hän sanoi että jarruvalokatkaisija oli ollut viallinen ja se oli vaihdettu, mutta muuta vikaa autosta ei löytynyt (tietenkin se katkennut putki). Lämmityslaitekin toimii normaalisti. Autolla oli suoritettu hänen toimesta pitkä koeajo, joka oli ilmeisesti suoritettu jossain EK:lla, koska auto oli kattoa lukuun ottamatta kurassa. Pyysin auton diagnoositulosteet ja sainkin ne. Kyseessä oli diagnoosi joka oli tehty kun auto oli otettu työn alle (29.10. klo 17.45). Diagnoosituloste näytti 15 erilaista vikakoodia, joista yksi oli ESP-järjestelmässä (jarruvalokatkaisin). Lisäksi tulosteen mukaan auton moottorinohjausjärjestelmää (EDC/ERE) ei oltu edes testattu :?: .
Tässä ne 15 vikakoodia:
EGS – Vaihteiston elektroninen ohjaus:
Koodi 136 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen Mittaristo kanssa toisinaan häiriö.
ESP - Electronic Stability Program:
Koodi C1200 S9/1 (jarruvalokatkaisin) Uskottavuus
AB – Airbag-turvatyyny:
Koodi 2 A1e15 (merkki- ja varoitusvalo Airbag)
EZS – Elektroninen virtalukko ELCODE:
Koodi B1147 Lähtöliitännässä Virtapiiri 15 on Oikosulku maadoitukseen tai virtakatkos.
Koodi B1148 Lähtöliitännässä Virtapiiri 50 on Oikosulku maadoitukseen tai virtakatkos.
Koodi B1154 Ohjainlaitteen A1 (mittaristo) pääteasteissa on Oikosulku maadoitukseen tai virtakatkos.
Koodi B1149 Rakenneosan S40 (käyttökatkaisin TPM) syöttöjännitteessä on Oikosulku maadoitukseen tai virtakatkos.
Koodi B1156 Ohjainlaitteessa on Oikosulku maadoitukseen tai virtakatkos.
KIW – Mittaristo ja huoltovälinäyttö:
Koodi B1040 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen MR moottorinohjaus kanssa häiriö.
Koodi B1041 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen Pidonhallintajärjestelmät kanssa häiriö.
Koodi B1042 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen BAS Brake Assist-jarruassistentti kanssa häiriö
Koodi B1470 Rakenneosan Polttonestemittarin anturi on -,,-
Koodi B1470 Rakenneosan Ulkolämpötilatunnistin on -,,-
KLA – Ilmastointiautomatiikka:
Koodi B1227 B10/5 (ulkoilman lämpötilatunnistin)
Koodi B1231 B11/4 (jäähdytysnesteen lämpötilan tunnistin)

Näistä vikakoodeista korjaukseen/selvitykseen asti pääsi ilmeisesti vain jarruvalokatkaisin. Korjauksen jälkeisiä koodeja en saanut, koska niitä ei ollut :?: .

Auto toimi korjaamolta noudon jälkeen (torstai) kokonaiset kaksi päivää (perjantai-lauantai), jolloin hätäkäyttöohjelma taas yllättäen kytkeytyi päälle (tehot alas, laatikko vaihtoi vain 3- ja 4-vaihteet, autolla ei päässyt edes 70 km/h menevän rekan ohi). Maanantaina aamulla ei taas mitään ongelmaa, mutta illalla taas hätäkäyttöohjelma päälle sekä EDC- ja ESP/BAS/ABS-valot palamaan. Lisäksi autossa palelee, ilmastointi-lämmitysautomatiikka toimii täysin vailla järkeä. Lämmintä ei saa tulemaan eikä puhallusta suurelle vaikka mitä tekisi.

Testautin auton työpaikkani korjaamolla (tiistaina) ja diagnoositulosteissa oli 16 vikakoodi-ilmoitusta. Boschin-testeri ei osaa tulkita selväkielisenä kaikkia mersun koodeja, mutta tässä luettelo löydetyistä:
MR Moottorinohjaus EDC:
Koodi 1330 Käynnistimen suojaus, syy: Johdinsarja
Koodi 180 Polttoaineen lämpötilatunnistin A-virtapiirin toimintahäiriö, syy: Johdinsarja, polttoaineen lämpötilatunnistin, moottorinohjausmoduuli
Koodi 1403 Pakokaasujen takaisinkierrätyssolenoidi/ Pakokaasujen takaisinkierrätyksen ohjausventtiili, syy: Johdinsarja, pakokaasujen takaisinkierrätyksen ohjausventtiili, moottorinohjausmoduuli
Koodi 1630 Ajonestolaitteen ohjausmoduuli – kommunikaatiovika, syy: Johdinsarja, ajonestolaitteen ohjausmoduuli, moottorinohjausmoduuli
Koodi 703 Momenninmuunnin/jarrykytkin B-virtapiirin toimintahäiriö, syy: Johdinsarja, momenninmuunnin/jarrukytkin, moottorin ohjausmoduuli/voimansiirron ohjausmoduuli/vaihteiston ohjausmoduuli
ESP – Ajovakautusjärjestelmä:
Koodi C1504 Ohjauspyörän kääntökulman tunnistimen alustus viallinen
KLA – Ilmastointiautomatiikka:
Koodi P05E1 Järjestelmäjännite, syy: Johdinsarja, huono liitäntä, huono akku, huono laturi
Koodi P0000 Tuntematon vika, syy: Johdinsarja, oikosulku, anturivika
Koodi P0000 Tuntematon vika, syy: Johdinsarja, oikosulku, anturivika
Koodi P0000 Tuntematon vika, syy: Johdinsarja, oikosulku, anturivika
Koodi P0000 Tuntematon vika, syy: Johdinsarja, oikosulku, anturivika
Koodi P0000 Tuntematon vika, syy: Johdinsarja, oikosulku, anturivika
Koodi P0000 Tuntematon vika, syy: Johdinsarja, oikosulku, anturivika
Koodi P0000 Tuntematon vika, syy: Johdinsarja, oikosulku, anturivika
Koodi P0000 Tuntematon vika, syy: Johdinsarja, oikosulku, anturivika
Koodi P0000 Tuntematon vika, syy: Johdinsarja, oikosulku, anturivika
Koodi P0000 Tuntematon vika, syy: Johdinsarja, oikosulku, anturivika

Uskon että auton vikamuisti oli tyhjennetty merkkiliikkeessä ennen luovutusta (jos ei, niin he eivät osaa tehdä työtänsä), eli ym. vikakoodit ovat tulleet torstain ja tiistain välisenä aikana. Jos kaikkia ym. vikakoodeja luetaan niin esiin nousee usein sanat: johdinsarja, yhteyshäiriöt CAN-väylässä, oikosulku tai virtakatkos.
Vajaa pari viikkoa viimeisimmän korjauksen jälkeen eräänä aamuna auto yllättäen sammui kesken ajon n. 100 km/h vauhdista, eikä meinannut enää käynnistyä. Kun se lopulta käynnistyi, niin kojelaudassa paloivat taas EDC-, ESP/ABS/BAS-vikavalot, polttoaine- ja lämpömittarit eivät toimineet ja auto oli taas hätäkäytöllä. Sammutin ja käynnistin autoa niin kauan että kaikki toimii taas normaalisti. Olisin lukenut töissä vikamuistin, mutta korjaamomme oli täynnä asiakastöitä.

7. Diagnoosi ja korjaus (joulukuu, hinta jaksaa kiinnostaa enää maksajaa eli auton myyjää)
Vein auton myyjälle, keskustelimme auton vaihdosta tai vastaavan hankkimisesta. En kuitenkaan vielä suostunut mihinkään vaihtokauppaan, koska en löytänyt mitään sopivaa (paras tarjous BMW 525dA Touring 2000). Jätin mersun liikkeeseen ja sain ”tilapäis kulkuneuvoksi” 850 volvon, Myyjä vei mersun samaan merkkikorjaamoon missä sitä oli korjattu jo neljä kertaa. Liikkeessä oltiin vähän jo kyllästyneitä minuun ja ”tuontiautooni”. Viikon päästä sain tekstiviesti korjaamolta, ”Autonne on valmistunut huollosta”. Soitin korjaamolle ja sieltä kerrottiin hieman vaivautuneena, että autosta oli löytynyt ”väylävika” eli kaikki informaatio moottorin ja muiden järjestelmien välillä oli ollut satunnaisesti poikki ml. ESP/ABS/BAS, ERE/EDC, KLA (ilmastointi), mittaristo, jne… Nyt auto kuulemma toimii lämmityslaitetta myöten. Se mitä ”väylävika” oli käytännössä ollut (johto, liitin, jne), en saanut tietää, mutta otan sen vielä selville. Volvo pois ja mersu kotiin. Auto oli pesty, jopa parkkitutkan sensoreista oli pesty maalit pois :evil: … Sain mukaan viimeisimmät diagnoositulosteet (tulo- ja luovutustestin tulokset). Tulodiagnoosissa oli taas samoja tuttuja lauseita:

ESP - Electronic Stability Program:
Koodi C1022 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen N3/10 (ME-ohjainlaite) kanssa häiriö. Olemassa nyt ja tallennettu
KIW – Mittaristo ja huoltovälinäyttö:
Koodi B1040 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen MR moottorinohjaus kanssa häiriö.
Koodi B1041 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen Pidonhallintajärjestelmät kanssa häiriö.
Koodi B1042 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen BAS Brake Assist-jarruassistentti kanssa häiriö
PTS – Parktronic-pysäköintitutka:
Koodi B1252 A43b7 (tunnistin oikea ulkokulma, takapuskuri): Tunnistin on rikki.
Koodi B1253 A43b8 (tunnistin oikea ulkokulma, takapuskuri): Tunnistin on rikki.
Koodi B1254 A43b9 (tunnistin vasen ulkokulma, takapuskuri): Tunnistin on rikki.
Luovutus tuloste on ainoa tuloste koko viisi kuukautta kestäneen korjausrupeaman aikana jossa ei ole yhtään vikailmoitusta tai –koodia.

Auto toimi, mutta kun keli vähän viileni niin tuttu lämmityslaite ongelma ilmestyi taas. Lasit huurussa +2-0 asteessa ja jäässä jos pihalla vähänkin pakkasta. Taas viestiä myyjälle, joka oli informoinut korjaamoa joka oli luvannut ottaa minuun yhteyttä. Kun mitään ei kuulunut niin otin uudelleen yhteyttä myyjään ja sanoin itse hoitavani lämmityslaitteen kuntoon. Kustannukset sovittiin katsottavaksi myöhemmin.

8. Diagnoosi ja korjaus (joulukuu, en ole vielä työtäni hinnoitellut)
Auto halliin ja pelti ylös. Heti pisti silmään ohjainlaitelaatikon avonaiset ruuvit…jääneet auki joltain jossain vaiheessa. Samassa nurkassa menee johtoja ja alipaineletkuja lämppärille. Tarkempaa tutkimusta ja avot… yksi irtonainen liitin ja yksi alipaineletku, ilmeisesti ESP/ABS-ohjainlaitteen vaihdon yhteydessä irronneet. Varmuudeksi vielä purin lämmityslaitteen (suodattimet 4 kpl, niiden suojukset, jne.), puhdistin näkyvät komponentit ja testasin systeemin niin että näin liikkuvat osat. Kaikki toimii, irronneet liittimet olivat jättäneet sisäilmankierron osittain päälle.

Tarina menee nyt tässä vaiheessa. Toivottavasti ei tarvitse jatkaa… Aion kuitenkin lukea vikamuistin muutaman kerran lähiaikoina, vain varmistuakseni tilanteesta.

Kerroin jutun seuraavista syistä

1. Kaikki autoliikkeet eivät ole epärehellisiä. Kyseinen auto myyjä on hoitanut asiansa erittäin hienosti.
2. Kaikki merkkikorjaamot eivät ole asiansa osaavia.
3. Esimerkkinä väylätekniikka autojen vikojen ilmenemisestä.
4. Testerit/diagnoosilaitteet tai –ohjelmat eivät aina anna suoraa vastausta ilmenevään vikaan. Korjaajan tulee ymmärtää järjestelmän toiminta ja komponentit.
5. Vikojen kuittaus testerillä ei ole sama asia kuin vikojen korjaus.

Tällä hetkellä kustannusarvio (minun arvioni) on luokkaa 3000 – 4000 € merkkiliikkeen korjaamolle, lisäksi auton myyjä joutuu korvaamaan minulle maksamani osat, korjaukset (Relay Box ja muutama diagnoosi), matkakorvaukset korjaamoille sekä menetetyn työajan korvaukset ja tietenkin oma työni lämmityslaitteen suhteen (jos käytän kyseessä olevan merkkikorjaamon hinnoittelua niin 54,50 € tunti :wink: ). Eli yhteensä suuruusluokkaa 5500 – 6500 €. Uskon kyllä että tämän viimeisimmän korjauksen (väylävika) jälkeen myyjä ja korjaaja hieman keskustelevat suoritetuista korjauksista ja niiden kustannuksista.

Että näin. Mersu on silti paras 8) .
Viimeksi muokannut Juha R, Su 12.12.2004 15:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

On muuten äijällä lehmän hermot !!! :P
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Re: S210 ESP/ABS/BAS-vika ja sen korjauttaminen

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

jman2004 kirjoitti:
Että näin. Mersu on silti paras 8) .
On hyvät hermot on. Ja vahva usko, kuten yläpuolelta voi lukea.

Hyvä niin..
124.023
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Väylävika

Viesti Kirjoittaja hentar »

Tervehdys!
Onko auto nyt toiminut?
Omassani vm 96 290td aut hivenen saman tapaista.
kojetaulun vasemman laidan merkkivalot syttyvät, auton näytössä rullaavat vikakoodit ja mittarit putoavat nollaan. Häiriö menee muutamassa sekunnissa ohi, automaatti jää sille vaihteelle missä olikin.

Nopeustiedon lisäksi katoaa siis muutakin.

Olen pähkäillyt että väylän nurin meno voisi aiheuttaa noin laajan ongelman?
Korjaamolla ollaan käyty kaksi kertaa muistia tyhjentämässä. Saitko selville missä lopulta mätti?

Talvella vika ei ilmennyt, mutta kesällä kelien lämmettyä (kostuttua) tuntuu taas palanneen.
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väylävika

Viesti Kirjoittaja Arno »

Ei paljoa naurata lukea selostusta tapahtuneesta kun omassa "parhaassa" A-ryhmäläisessäni on alkanut tuo ESP-valo hyppimään käynnistettäessä ja kesken ajonkin.

Noh, pitää katsoa tilannetta kunhan saan perushuollosta auton takaisin lähipäivinä.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Väylävika

Viesti Kirjoittaja eerola »

Arno kirjoitti:Ei paljoa naurata lukea selostusta tapahtuneesta kun omassa "parhaassa" A-ryhmäläisessäni on alkanut tuo ESP-valo hyppimään käynnistettäessä ja kesken ajonkin...
...mutta naurattaa jälleen kun muistaa, että yleisimmin se seuraa tiensä ehtootaipaletta elävästä jarruvalon kytkimestä. Joka ei ole kallis saati vaikea vaihtaa. Mutta sitten, jos se ei ole syypää, alkaa hymy helposti hyytyä.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Vaihdoin omaani 290 td aut kyseisen "relay boxin" eilen ja samalla totesin että kyseisen boxin hituvirtaliittimissä oli valkoista hapettumaa melko lailla.
Taisi siis olla kuitenkin kosketusvika, noh seurataan tilannetta.
Kommentoin viikon parin päästä, parisen sataa kilsaa kuitenkin mennyt jo ongelmitta.

Mulla on vanha boxi tallessa, todennäköisesti kunnossakin ja saapi lainata jos jollakin samaa ongelmaa.

T.Ari
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Auto on toiminut ihan hyvin, pari kertaa on BAS-teksti ilmestynyt, mutta se on liittynyt jarrujen ilmaukseen ja jarrunesteenmäärään.

Se väylävika oli seuraavanlainen: väyläliittimet oli olleet irti/ löyhällä sulakerasian alla (konetilan vas. takanurkka), koska sulakerasiaa oli nostettu ABS/ESP-yksikön virtajohtojen etsimiseen liittyen. Nuo väyläliittimet (lukee Can A ja Can B) ei ole millään väkäsillä/ vast varmistetut, ainoastaan painettu vastakappaleeseensa.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Huh, kyllä on hermoissa ollut kestämistä auton kanssa.. Tuntuu aika kummalliselta ettei väylävika tullut mieleen aikaisemmin siellä merkkihuollossa, ainakin nuo mainitsemasi vikamuistien sisällöt viittaa paljolti juuri can-väylävikoihin. Joskus on tuolla omalla työpaikalla tullut vastaan tapauksia, kun aivan uusikin auto on jo "yksilankakäytössä", tosin ei aiheuta mitään vikaa. Ja volkkaristahan on kyse. Volkkarissa on todella harvinaisia nuo can-väyläviat. Mutta onnee sulle sen auton kanssa, toivottavasti nyt toimii pidempään ku pari päivää :twisted:
Passat Variant 1.9TDI 2001
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Mullakin auto toiminut ongelmitta releboksin vaihdon jälkeen.
Samantapainen vikani johtui siis tässä tapauksessani ABS- yksikön virransaantikatkoksista.
Kauniita kesälomakelejä kaikille!
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Hentar, mitä maksoi releboxi ja mistä hankit?
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Boksi löytyi Kouvolan Autosommasta ja maksoi muistaakseni noin 120 eur
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Jep. mulla oli 70€ suoraan Saksasta. Aikaa meni pari viikkoa.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
ktk
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 19.07.2005 13:45
Paikkakunta: Kiuruvesi

210 ongelmat

Viesti Kirjoittaja ktk »

On se kumma kun mersussa on niin paljon vikoja,varsinkin sähköisiä,ainakin kun tätä foorumia tutkailee.Liityin äskettäin mersukantaan,tosin kakkosautoksi (W124 -85).Eihän sitä ykkösautoksi uskalla laittaa,joka päivä on päästävä leipää tienaamaan!P.S eikö forumilaisten w210 ja w202 ruostu,kun niistä ei kirjoitella???P.S 2 Olis ehkä kannattanut valita se paras tarjous siitä liikkeestä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laitappa ktk hakusanaksi "ruostetta" ja käy läpi ne reilut 300 osumaa jotka löytyy, on täällä ruosteesta puhuttu. :D

Mikäs Sinulla on ykkösautona ? Nissan Almera ? :roll:
wiimax.fi
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Skooppi on a ja ö väylävikojen kanssa, sääli vain että normi asentajat toisinaan vierastaa sen käyttöä.. :roll: Kyllä pitäisi väylää epäillä tuommoisen vikakoodilistan kanssa.
Mutta eipä mersu ainoa ole jossa nykyään sähkövikoja, väylätekniikka vaan tekee niistä heti paljon "mielenkiintoisempia"
nimim. laguna 2 mittaristo näyttää puutaheinää, syy voi olla puolat, penkinlämppärien kytkimet tai esim. tuulilasinpyyhkimen moottori..
Repikää siitä huumoria
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

dealer kirjoitti:Laitappa ktk hakusanaksi "ruostetta" ja käy läpi ne reilut 300 osumaa jotka löytyy, on täällä ruosteesta puhuttu. :D

Mikäs Sinulla on ykkösautona ? Nissan Almera ? :roll:
Eihän almerassa tule muita vikoja kuin pallonivelet. Sitten se auto onkin ajettu loppuun, kukaan siitä ei maksa mitään ja vaihtoon sitä ei oteta.

Mitä sitten Carina E, biritti versio, japsina se sentään olisi kulkuneuvo?
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Vastaa Viestiin