Jaate kirjoitti: ↑La 11.12.2021 11:42
Juuri niin. Jätän asentamatta ellei käyttökokemus ole yhtä vaivaton kuin ilman lisäpitkiä. Autossa on
628 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH PLUS (IHC+)
642 DYNAMIC LED HEADLAMPS, RIGHT-HAND TRAFFIC
Nyt sinä kyllä vaihdoit jo kysymystä, koska 628 on automaattipitkät, siis High Beam LED valojen automaattinen lähi- ja kaukovalojen vaihto.
Mutta koska autossasi on myös 642, se tarkoittaa adaptoituvia Multibeam matriisiledejä, joka ei teknisesti vaihda lähivaloille, vaan ainoastaan varjostaa kaukovalokuviosta muiden kulkijoiden kohdalla olevan sektorin. Pimeällä vastaantulijan kohdatessasi näet siis valokuvion muuttuvan vastaantulijan kohdalla mutta kojetaulussa palaa koko ajan sininen kaukovalon merkkivalo. Kaukovalon merkkivalo sammuu vasta saapuessasi valaistuun taajamaan, jossa auto sammuttaa kaukovalot kokonaan, eikö niin?
Jos ymmärsin autosi konfiguraation oikein, sitten tuo vaimoni autoon asennettu XBB ohjainsarja ei pysty vastaamaan vaatimukseesi, koska se seuraa vain kaukovalon merkkivaloa eikä osaa sammuttaa lisävalopanelia Multibeamin valokuvion adaptoinnissa. Ja tällaisessa autossahan kaukovalon merkkivaloa seuraava XBB tai CANM8 High Beam ei osaa käyttää lisävaloa oikein automatiikalla.
Isompiin korimalleihin, lähinnä pakuihin ja maastureihin on asennettu ruotsalaista CAN-Key ohjainta, mutta valmistajalla ei ollut vielä yhtään E-sarjalaisen asennusta tehtynä, joten sovimme, että Rouvan autosta tehdään prototyyppi, jolla pyritään saamaan myös lisävalot toimimaan Multibeamin 169. pikselinä silloin kun valokuvio on täysi ilman varjostuksia. Homma on siis tällä hetkellä "pitäisi toimia, jos koodit ovat samat" asteella, mutta totuus selviää kokeilemalla. Kerron tuolla, miten homma etenee, kun saan osat paikalle:
viewtopic.php?f=2&t=213686
Sinä pääset sentään helpolla, kun W205 keulaan mahtuu asentamaan melkein mitä huvittaa eikä tarvitse valita panelia sen perusteella mikä mahtuu tekniikkaa ja koristelistoja täyteen tungettuun keulaan.
Sinun vaatimustesi kannalta rajaus tulee siitä, että vaikka Cessä onkin tilaa nokalla, niin jos haluat ajaa automaatilla, silloin et voi asentaa mitään X-Vision Genesis tai Lazerin Linear 18 panelia, koska auton oman valoautomatiikan käsityskyky ei riitä niiden valokuvion ymmärtämiseen 400 metrissä. Nyt S213 nokalla olevan Luminalights Scout Slim panelin valokuvio on talvirajoituksella 3 - 4 sekuntia vakiovaloja pidempi ja sen kanssa näkee kyllä ihan selvästi, että Multibeamin säätöautomatiikka alkaa toimia jo ennen kuin vastaantulija hermostuu aivan jään rajassa säkenöivään paneliin. Multibeam siis reagoi ainakin tuon panelin kanssa ajoissa, joten sen toiminnan automatisoinnille ei ole estettä, jos tuo nyt löydetty CANKEY ohjain saadaan tunnistamaan Multibeamin ohjauskomennot auton väylältä.
Oman W212 ILS valojen kanssa kytkin lisävalopanelin siten, että voin ajaa sekä automatiikalla että itse valot vaihtaen joko lisävaloilla tai ilman. W212 ILS automatiikka toimii niin karkean huonosti, että sille ei ole löytynyt järkevää käyttötilannetta. S213 Multibeam automatiikka toimii niin paljon elegantimmin, että sen suhteen jaksan jatkaa askartelua, koska hyvällä automatiikalla on selvästikin saavutettavissa jotain. Eihän siitä puutu tehtaan jäljiltä kuin valot, ohjauslogiikka sinänsä on jo aivan hyvä.