St1 uudet premium diesel laadut

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Poro-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 24.03.2013 07:46

St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja Poro- »

St1 on tuonut pumpuille uudet Premium diesel vaihtoehdot (St1 Diesel Plus henkilöautopumpuille ja Diesel Max raskaaseen liikenteeseen). Kerätäänpä tänne hieman kokemuksia ja tietoa eroavaisuuksista. Markkinointimateriaalin mukaan Diesel Plussan setaaniluku on 60, joka on hieman perinteistä korkeampi. Hinta pumpulla oli sama kuin "perinteisen dieselin", joten tältä osa-alueelta tuote on kuluttajaystävällisempi kuin Nesteen vastine, joka on kalliimpaa.

Lehdistötiedote: http://st1.fi/index.php?id=12439
Tuotetiedot uutuuksien kohdalta: http://www.st1.fi/ci/DieselPlus_tuotetieto.pdf
Tuotetiedot perinteisen osalta: http://www.st1.fi/ci/St1_Diesel_kesalaa ... 072008.pdf

Keskeisiä eroavaisuuksia:
Diesel Plus vs Perinteinen kesädiesel
Setaani-indeksi min 46,0 EN ISO 4264 vs Setaani-indeksi 46,0 55 EN ISO 4264
Setaaniluku min 60,0 EN ISO 5165 vs Setaaniluku 51,0 54 EN 15195 EN ISO 5165 D 6890
S500 (W221)
ex-BMW X5 E70
ex-BMW 525D E61
ex-E280 CDI (W211)
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Ei millään pahalla mutta juomallako me kerätään kokemuksia ?

Nimittäin täyttä höpöhöpö juttua jos joku selittää että eri yhtiöiden litkuilla ajaessa huomaa jotain eroa....pistäkää eukko tankkaamaan ja kirjoittakaa "sokkoarvostelua" sitten kymmenen tankillisen jälkeen kysytte eukoltanne miltä asemalta se ne kymmenen kertaa tankkasi :wink:

Höpöhöpö sanon minä.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Poro-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 24.03.2013 07:46

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja Poro- »

Mersuilusta ei ole niin pitkää kokemusta että osaisin sanoa, huomaako eroa vai ei. Olen tankannut pääsääntöisesti St1:llä, joskus Nesteellä jos sattuu matkan varrelle. Sitikka-aikaan huomasin, että Nesteen aineella auton käyntiääni oli parempi kuin ABC:n ja Teboilin aineella. Suorituskykyyn ei mitään vaikutusta. Liekköhän Aakkosasemalla jotain jämäeriä? :D
S500 (W221)
ex-BMW X5 E70
ex-BMW 525D E61
ex-E280 CDI (W211)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noita parempia "ihme" polttoaineita tulla tupsahtaa aina välillä millon miltäkin yhtiöltä. ja olen ostanu kokeeks noita parempia polttoaineita. shellin v power nitroa tankkasin viimeks veneeseen, kun ei ollut oikein muita vaihtoehtoja, kun se, tai sitten 95E10. oli kyllä pieni ero mormi litkuun, lompska nimittäin oheni tavallista enemmän.

sitten mesee on tullu tankattua välillä nesteen ihmediiselillä. mitä se nyt olikaan nimeltään? en muista. mutta tässäkin oli eroa normi diiseliin. lompska oheni taas tavallista enemmän.

ja sitten olen joskus tankannut rypsiöljyä auton tankkiin. ja jäte öljyä. ja hydrauli öljyä. näillä oli oikeastikkin sitten eroa. käynnistyvyys pakkasessa heikkoa, savutusta, suodattimen tukkeentumista pidemmässä juoksussa jne, mutta muuten pelaa, kun normi diiselilläkin. tehoissa, tai missään muussakaan ei oikeestaan mitään eroa. paitsi toi savutus ja käynnistyvyys.
W201 250DT 20V
w201 190E
puistokemisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 14.04.2012 23:46

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja puistokemisti »

Erittäin luotettava tieto (omat silmät+rahtikirjat) kertoo että V-Power on 98:sia eri lisäaineella kuin tavallinen 98. Oktaaniluku näissä plitkuissa on täysin sama, tyypillinen arvo on 98.8. Eli siis kyseessä on vuosisadan kusetus. 8)

Mutta asiaan.. Plus Riisseliä tarttee vissiin kokeilla seuraavaks omassa autossa. Ensi kosketus tavaraan on jo olemassa nimittäin erikoinen haju. :shock:

Ja kehutaan siinä olevan kuudenkympin setaanilukukin...

By the way, on muuten paikkakuntakohtainen juttu millä asemalla myydään kenenkin lientä. Esim. täällä Porissa ST1, ABC ja Shell asemilla on taatusti NEOTin tavaraa eli ulkolaista alkuperää. Sama pätee näihin kolmeen brändiin tääältä aina Pirkanmaalle asti. Teboil taas hakee tavaransa joko omilta varastoiltaan (esim. Pansio) tai Nesteeltä. Ja neste luonnollisesti ajaa omaa plitkuansa. Seosta en ole varma.. Taitaa olla nesteen asiakas? Ei ainakaan ole neotin varastolla näkyny...
S203 200CDI A 2006
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

NexBtl luvataan 85-99 setaanilukua....

http://www3.lut.fi/webhotel/teke/kklemo ... NExBTL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikähän näiden kaikkien totuus olisi kuitenkin....taitaa kaikilla olla sovitusti se 45-55 ?
Olisko kellään käytössään CFR Moottoria ?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
sabez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 295
Liittynyt: Su 14.04.2013 01:55

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja sabez »

En ole bemarissakaan eroa huomannut kun olen sitä nesteen ihmelitkua kokeillut. Ja vanhassa 550issä shellin v-powerilla oli kolme pollea enemmän käytössä kuin sillä normilla. Voi toki mennä myös sen dynon pienen epätarkkuuden piikkiin....
Power sells cars, torque wins races - Enzo Ferrari

Kalusto:

BMW X5 M50d '12 (311kw/873nm)
Mitsubishi Lancer Evolution X '10 (240kw/480nm)
Can-Am Outlander 500 T3 '13
Silver Beaver 450 + 40hp Mercury '11
puistokemisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 14.04.2012 23:46

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja puistokemisti »

Itsellä ainakin pääasia kuitenkin on että käytettävä polttoaine on puhdasta ilman sepeliä ja suurempia oravanraatoja... :thumbup:

P.S. Pitäähän sitä kuitenki pientä tutkimusta aina tehdä...
S203 200CDI A 2006
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, kyllä tutkimuksia on kiva tehdä. noi huoltoasemien litkut on kaikki vaan niin samaa tavaraa, ettei niissä mitään eroa huomaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
puistokemisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 14.04.2012 23:46

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja puistokemisti »

Ketjua jatkaakseni on todettava että eroja on. ABC, ST1, Shell ja RITOIL ovat NEOTin asiakkaita ja näin ollen käyttävät ulkolaista tavaraa (Statoil, Preem, Shell). Esim. tiheys kesä- ja välilaadussa (n.805kg/m3) on eri kuin esim. nesteen normi dieselissä. Lisäksi setaaniluku on välilaadussakin n.60. Tämä saadaan aikaiseksi sekoittamalla fossiiliseen dieseliin GTL-dieseliä jota tehdään maakaasusta Fischer-Tropsch menetelmällä. Mielestäni on todella hyvä juttu että näissä edellämainituissa tatinoissa ei nykyään ole lainkaan FAMEa, kuten ei myöskään nesteen tekemissä aineissa.

Ohessa linkki (jos vaik toimiski vahingos)

http://www.neot.fi/tuotteet" onclick="window.open(this.href);return false;
S203 200CDI A 2006
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Tässäpä oiva threadi lainattavaksi. Jos tankissa on vähän (n.10-20% maksimitilavuudesta) kesälaatua (löpöä tai naftaa) pohjalla, ja sen täyttää talvilaadulla, niin sekoittuvatko laadut, vai painuuko jompikumpi (kumpi?) pohjaan?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

tj86430 kirjoitti:Tässäpä oiva threadi lainattavaksi. Jos tankissa on vähän (n.10-20% maksimitilavuudesta) kesälaatua (löpöä tai naftaa) pohjalla, ja sen täyttää talvilaadulla, niin sekoittuvatko laadut, vai painuuko jompikumpi (kumpi?) pohjaan?


tätä muuten testasin juuri tässä 2 päivää sitten, kun eräs väitti ,että nämä nyky kesä/talvi laadut ei sekoitu, (ennenhän ne sekoittuvat), laitoin limska pulloon seokset, hyvin sekoittuvat, tänään katsoin oliko mitään erottumisia tapahtunut, no eipä ollut, hyvin olivat sopuisasti yhtyneet, olivat muuten erisävyisiä, kesälaatu vähän kellertävaa/harmaata, talvi kirkasta kun vesi
puistokemisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 14.04.2012 23:46

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja puistokemisti »

Ohessa linkki nesteen oppaaseen jossa kerrotaan dieselistä kaikki

https://www.google.fi/search?site=&sour ... LT9vz_wmzs" onclick="window.open(this.href);return false;
S203 200CDI A 2006
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

puistokemisti kirjoitti:Ketjua jatkaakseni on todettava että eroja on. ABC, ST1, Shell ja RITOIL ovat NEOTin asiakkaita ja näin ollen käyttävät ulkolaista tavaraa (Statoil, Preem, Shell). Esim. tiheys kesä- ja välilaadussa (n.805kg/m3) on eri kuin esim. nesteen normi dieselissä. Lisäksi setaaniluku on välilaadussakin n.60.
puistokemisti kirjoitti:Tämä saadaan aikaiseksi sekoittamalla fossiiliseen dieseliin GTL-dieseliä jota tehdään maakaasusta Fischer-Tropsch menetelmällä. Mielestäni on todella hyvä juttu että näissä edellämainituissa tatinoissa ei nykyään ole lainkaan FAMEa, kuten ei myöskään nesteen tekemissä aineissa.
Tässä alettiin nyt sekoitamaan asioita toisiin.
GTL-dieseliä ei ole noissa yhtään(Statoil, Preem, Shell dieselissä) mutta "Nesteen vastaavaa" tuotetta NExBTL kylläkin(katso http://evolution.preem.se/tillverkningsprocess" onclick="window.open(this.href);return false;) ja koska tuota tuotetta on niin vähän tarjolla niin niihin yleensä sekoitetaan 5-7% FAMEa eli biodieseliä.

Kunnon GTL-dieseliä on Ecopar jonka hyvät puolet huomaa heti vanhemmassakin dieselissä hajusta joka tulee pakoputkesta. http://www.ecopar.se/files/pdf/product_fi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Huomion arvoinen seikka Biodieseliä käyttäessä on se että sen varastointi ei ole suositeltavaa säilytykseen pitemmäksi aikaa koska se kehittää "dieselbakteeria, levää" tankiin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=128375" onclick="window.open(this.href);return false;

Yks hyvä puoli ruotsin dieseleissä on ollut se että vuodesta 1991 asti MK1-luokan dieseli on ollut samaa kesät talvet eli pakkas kestävyys suurin piirtein -34 asteseen asti vuodet ympäri.(http://www.preem.se/templates/page____1416.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;)
A170cdi-00 1999-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Joskus vuosia takaperin olin huomaavinani sellaisen eron että jos tankkasi ABC:n tai Nesteen mittarista niin pakokaasu haisi erilaiselle kuin jos laski TB:n mitarista.

TB:n tavara ei haissu läheskään niin pahalle. ABC:n tai Nesteen taas samalle kun vanhat postin linja-autot :)

Nyttemmin eroa en ole huomannu sama mistä laski.

Voi olla mutua mutta en ole sittemin musta laskenu ku TB:n mittarista jos ellainen vaan on saapusoilla.
puistokemisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 14.04.2012 23:46

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja puistokemisti »

Jaa no empäs sitten tiedä onko gtl:llää vai ei. Ainakin oheinen testi sopisi tiheyden ja setaaniluvun puolesta..

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=& ... usDkCF2Sdw" onclick="window.open(this.href);return false;
S203 200CDI A 2006
Oberland
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja Oberland »

Raakaöljyä ja valmista polttoainetta toivat ennen ainoastaan Neste ja Suomen Petrooli, edelleenkin taitaa olla Neste ja Lukoil joten ainoa todellinen ero taitaa TB:n ja muiden välillä. Itäsiperian öljy on verrattavissa laadultaan Arabian lightiin ja pohjanmeren tuotteessa on sitten rikkiä ja muuta sontaa aivan riittävästi.
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
puistokemisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 14.04.2012 23:46

Re: St1 uudet premium diesel laadut

Viesti Kirjoittaja puistokemisti »

On ihan pakko jatkaa tätä ketjua... Jos joku vielä väittää ettei smart ja plus dieselit sisällä gtl:llää niin katsokoon linkistä totuuden :!:

http://www.st1.fi/files/12701/St1_Diese ... el_Max.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
S203 200CDI A 2006
Vastaa Viestiin