w211 välijäähdytin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

w211 välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja jani k »

tarvis laittaa isompi välijäähdytin 320 cdi vm 04
autoa lastutettu ja perstuntumalla huomaa että tehoa on huomattamasti reilummin kylmällä ilmalla joten cuuleria tarvis isontaa myös moottorin säästöä ajatellen.
onko kellään tietoa mistä sais sopivan jäähdyttimen esim jokin kiinan malli motonet? mikä olisi se oikean kokoinen josta voisi rakentaa alumiini hitsari löytyy eli aihio voisi tulla kyseeseen ja mitkä orkkiksen mitat?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mitoista ja muusta en osaa sanoa mitään näin lonkalta. Varma kuitenkin on, että se välijäähdytin on aivan alimittainen omien kokemusten mukaan. Ahtolämpö on lastutetussa koneessa lähellä sataa sekunnin kiihdytyksen jälkeen kesäkelissä. Ohjelma tiputtaa tuolloin jo reilusti tehoa, penkissä todennettu asia.

Tilaa keulalla on periaatteessa, kunhan muuttaa ohjaustehostimen jäähdytysputken ja varoo ilmastoinnin lauhduttimen putkea. Samoin joutuu muoviritumeita karsimaan, jos haluaa mahdollisimman ison kennon.

Itsellä olisi sama projekti edessä, mutta kiinnostus on nyt siirtynyt tuonne Oldtimers osastolle toistaiseksi.
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja jani k »

näyttäis tuo motonetin pieninkin malli olevan isompi ku alkuperäinen jos samat mitat kun 210 korisessa.
onkohan siitä mitään apua kun näyttäis tulevan puskurin kohdalle se pinta alan lisäys? sitten jos sinne laittaa taas ison nii katsastusmies saattaa huomata sen.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Kannattaa kysellä AM Worksilta. Ainakin muutama vuosi sitten tekivät niitä autokohtaisesti räätälöitynä ja tilaustyönä oikein urakalla. Homma hallussa ammattimaisesti ja ei kustantanut montaa sataa. Ko. putiikki suosittu ainakin VAG-autopiireissä, joissa esim. 1.8T vaati aina isomman välijäähyn, kun autoa alettiin varustamaan isommalla turbolla.

http://www.amwdynoservice.com/

Tuolta tilaamalla tietää ainakin varmaksi, että mitä saa ja pelittää varmasti ilmavirtauksienkin osalta.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja SK »

Hariseltakin saa jtn.=
http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... ESCRIPTION

Ja täältä saa ilmeisesti laadukkaita jäähdyttimiä mittatilauksena (hinta sen mukainen)

http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palve ... ikainen+I/
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

SK kirjoitti:
Ja täältä saa ilmeisesti laadukkaita jäähdyttimiä mittatilauksena (hinta sen mukainen)

http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palve ... ikainen+I/
Ilpolla on kyllä kilpailukykyset hinnat.
Ja hinta/laatusuhde on kohallaan!!!

ÄLÄ ostä kiinankuuleria, niissä on se sisärivotus sellasta samanlaista "hässäkkää" ku kuulerissa kennojen välillä...

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

KOS kirjoitti:
ÄLÄ ostä kiinankuuleria, niissä on se sisärivotus sellasta samanlaista "hässäkkää" ku kuulerissa kennojen välillä...

~KOS~
Ootko mittaillu eroja kiina vs "merkki" kuuleri?
Imulämmös, painehävikki?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

En oo, mutta kestävyys tuolla "hässäkällä" on ainakin kuulerin ulkopuoleela melko heikko...

Eihän sinne sisälle tietty pääse maantiesuolaa joka hapettas sitä mut ite oon käyttäny nuita Raatikaisen kuulereita.

On pitäny noita Mersun orkkis kuulereita vaihtaa parempiin, jos niissä kaikissa on etes ollu niitä vakiona..
;-)

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

KOS kirjoitti:En oo, mutta kestävyys tuolla "hässäkällä" on ainakin kuulerin ulkopuoleela melko heikko...
Ja on kuultu mistä?
KOS kirjoitti:Eihän sinne sisälle tietty pääse maantiesuolaa joka hapettas sitä mut ite oon käyttäny nuita Raatikaisen kuulereita.
Eli sulla ei oo minkäänlaista kokemusta kiina kuulereista.
KOS kirjoitti:On pitäny noita Mersun orkkis kuulereita vaihtaa parempiin, jos niissä kaikissa on etes ollu niitä vakiona..
;-)

~KOS~
Toki makuja on monia, mutta kannattaa ite kokeilla ja mittailla eroja ennenku tuomihtee tavaran "esson" baari juttujen perusteella.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Ei oo, kiitos ja anteeks
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

KOS kirjoitti:Ei oo, kiitos ja anteeks
Kiinostas tietää mihi perustat väitteen ÄLÄ osta kiina kuuleria.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
beemer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 06.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beemer »

KOS kirjoitti:En oo, mutta kestävyys tuolla "hässäkällä" on ainakin kuulerin ulkopuoleela melko heikko...

Eihän sinne sisälle tietty pääse maantiesuolaa joka hapettas sitä mut ite oon käyttäny nuita Raatikaisen kuulereita.

On pitäny noita Mersun orkkis kuulereita vaihtaa parempiin, jos niissä kaikissa on etes ollu niitä vakiona..
;-)

~KOS~
Ihan hyvä moittia kiinacoolereita ilman mitään kokemusta asiasta. Kaverin autosta mitattiin 1:1 samankokoisen kiinancoolerin ja raatikaisen coolerin eroksi reippaat 10 astetta täydellä laukalla.. eikä muuten ollut raatikaisen coolerin hyväksi. :D
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Minkäs hintaluokan vehkeitä on ne kiinan coolerit ja sit ne raatikaisen vehkeet? Onko jollakin kokemusta miten sujuu vaihto tollesessa W211:ssa? Kiinnostaisi itseäkin kans välijäähdyttimen vaihto niin vois sitte ottaa EGR:n pois käytöstä ja sitte siinä samalla ohjelmoida uusiks. Mutta juuri tuo cooleri taitaa syödä niin paljon tehoja jos lastuttaa. Kiinnostaisi nähdä vähän kuvia vaihtotyöstä, vaikka linkki jollekin sivulle...
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Ainakin neljää erilaista kennoprofiilia on tullut kiinacoolereissa vastaan.
Ei kukaan voi yleistää että ne olisivat huonoja.
Kannattaisi tutustua ensin tarjontaan ja sitten tehdä johtopäätökset ennen leimaamista huonoksi jotain tuotetta.
Suomessa käsityönä tehty mittatilauscooleri varmasti maksaa viisinkertaisen summan vrt. 100euron kiinacooleri kun joku lapsityövoimalla toimiva tehdas tekee kiinassa niitä 5usd/kpl ja myyvät maailmalle hyvällä katteella.
Holset siellä lukee..
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kiinan kuulerin putket on kyllä hirmu lujaa tekoa aika vahva seinämäistä varmaan yli millin
se sisärivoitus on siellä ihan syystä kerää itseensä lämpöä ja estää materiaalia pullistumasta
vähän painavia ovat kiinan kennot
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tomp kirjoitti:Minkäs hintaluokan vehkeitä on ne kiinan coolerit ja sit ne raatikaisen vehkeet? Onko jollakin kokemusta miten sujuu vaihto tollesessa W211:ssa? Kiinnostaisi itseäkin kans välijäähdyttimen vaihto niin vois sitte ottaa EGR:n pois käytöstä ja sitte siinä samalla ohjelmoida uusiks. Mutta juuri tuo cooleri taitaa syödä niin paljon tehoja jos lastuttaa. Kiinnostaisi nähdä vähän kuvia vaihtotyöstä, vaikka linkki jollekin sivulle...
400cdi:ssä on käsittääkseni vesicooleri, jos olen ymmärtänyt oikein. Samanlainen, kuin c30cdi AMG:ssä. Oikaiskaa viisaammat, jos olen väärässä- Kuitenkin 400cdi:ssä cooleri ei ole ongelma. Tuossa laitteessa ohjelmointi on kuulemma hankalampaa, koska siinä on erilainen polttoaineen syötönohjausjärjestelmä normi cdi:hin verrattuna.
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Lastutuksesta olen kyllä keskustellut, silloin ei ainakaan tullut puheeksi, että voisi olla hankalaa. No olisi kyllä hyvä, että ei tarvis cooleriin kajota.
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Kyllä, on vesijäähdytteinen välijäähdytin.

Tuollaisen tekstin löysin netistä.

The cooling of the intake air compressed by the turbochargers is undertaken by a water-cooled intercooler attached to a special low-temperature water cooler that is kept supplied with coolant by a separate electric circulation pump. This lowers the air temperature by up to 100 degrees Celsius, ensuring that the engine uses more air and can thus develop more power.
Avatar
harripuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.08.2009 14:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harripuu »

Tähänkin aiheeseen sellainen kommenttia, että 400 CDi:ssä on yhteneväisiä osia 55 kompressorin kanssa intercoolerin vesipumppu sekä w211 malleissa edessä oleva vesi intercooleri.

Aiheesta lisää http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=90483

E400 cdi malliin pitäisi mennä suoraan E55K virityskoolerit, joita saa usealta valmistajalta. Toimiva pumppu auttaa aluksi.
E 400 CDI
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: w211 välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja jani k »

nyt asennettu motonetin pikku kuuleri joka ei ole isompi kun alkuperäinenkään.
kokemuksia alkuperäisellä ahtolämmöt lähellä 100 staarilla mitattu.
uudella ei vielä mitattu mutta kuuleri kuumuu alkupäästä ja loppupäästä huomattavasti kylmempi haalea eli ahtolämmöt pysyy kurissa.
alkuperäinen oli aina haalea koko matkalta kädellä kokeiltuna.
ainut miinus kun ottaa vaikka kolme 0-200 kiihdytustä niin kuuleri on todella kuuma koko matkan,mutta harvemmin tuollaisessa käytössä auto on.
asennuksesta tuli aika huomaamaton ja ihan siisti.
voin pistää kuviakin jos saan aikaiseksi,helpottaa huomattavasti asentamista ja tulee kerralla oikeat osat asennukseen jos jollain kiinnostaa kyseinen projekti.
eron huomaa tehoissakin kyllä.
W213
MB 400 cdi w211
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: w211 välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Laitappa vaan parit kuvat ja mistä/minkä coolerin hommasit. Tää ois itelläki eessä.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: w211 välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja jani k »

enpä osannut kuvia laitttaa.
motonetistä hommasin pienimmän kuulerin mitat ovat 550X140x65 ja 2.5 tuuman lähdöillä.
sopii juuri paikoilleen ilman muutoksia.
eli puskuri pois ja vanha kuuleri pois sitten halkaisin alkuperäiset ahtoputkien prässätyt kiinnikkeet ja käytin käyrinä motonetin
2.5 tuuman pakoputken käyriä joihin hitsasin pienet olakkeet ja kunnon lemmareilla alkuperäisiin ahtoputkiin kiinni ja silikooni sovitteilla
cuuleriin ja maalasin päädyt matta mustaksi ja tuli aika huomaamaton asennus. vielä pistin cuulerin kiinni piskuriin kumityynyillä.
pistän kuvia kun vain onnistun niitten laittamisessa.
W213
MB 400 cdi w211
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: w211 välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Millaisia tuloksia on kukanenki saanut tollasella motonet coolerilla. Näyttää noita vastaavia olevan muillakin:

http://janintesti.kotisivukone.com/tuot ... 00&popup=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ahtoja.com/product/82/550x140x65" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w211 välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joskus tein mittauksia noista imuilman lämpötiloista. vertailukohteina oli om602 moottorit. toinen oli w201 koppasessa ihan vakiosetupilla, eli ilman cooleria koko vekotin.

toinen kone oli sitten w124 farkussa. tässä laitteessa oli 7mm pumppu ja sillon vielä garretin t04 ahistin. imusarjasta mittasin lämpötilaa bi-metalli mittarilla. jos en ihan väärin muista, niin alle 50 asteen jäi imusarjassa lämpötila normaalilla kesäkelillä. siinä oli siis se motonetin pieni kiinancooleri. ahtoja muistaakseni ehkä joku 1,5b. ja kiihdytys n.0-160km/h

toisessa autossa sitten oli ihan tehtaan vakio setuppi. ilman coolereita ja muitakaan virityksiä. imusarjasta mitattuna lämpötila nouis nopeesti n. sataan asteeseen. kiihdytys oli n.0-130km/h.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
wallu82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 02.11.2009 18:56

Re: w211 välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja wallu82 »

Itsellä juuri tuo kokoinen kenno 210 320cdi:n keulalla. On vakiota paksumpi ja hieman enemmän pinta-alaa. Joko matikka vois laskee sen todellisen pinta-ala eron kun kenno on esim 20mm paksumpi... Kuitenkin niin paljon tehokkaampia nuo kaikki tarvike coolerit on, että jäähdytys teho varmaan tuplaantuun vaikka laittais vakio kokoisen.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1947
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: w211 välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Onko siitä mitään hyötyä oikeasti, tehojen puolesta? Huomaako coolerin päivityksen?
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w211 välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä sen lämpimällä kelillä voi huomata jos pidempään vedättää, moottorinohjaus alkaa rajoittaa syöttöä kun ahtolämpö nousee ja sehän nousee aika korkeellekkin vakiokuulerilla.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1947
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: w211 välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Normaalissa kiihdytyksessä ei ole niin paljoa eroa, että hommaan kannattaa ryhtyä?
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: w211 välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja jani k »

kyllä se ero on huomattava kun ulkoilma on +20
W213
MB 400 cdi w211
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: w211 välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tehoa tulee muutama sekunti, kunnes lämpö imuilman nousee yli 50 asteen ja teho alkaa leikkaantua.
Välijäähdytin on ensimmäinen tehoa rajoittava tekijä kuutoskoneissa.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 00&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

OBD2-portin kautta näkisi imuilman lämpötilan: Bluetooth-lähetin porttiin ja
vastaanottimeksi Android-puhelin ja siihen sopiva ohjelma (esim. Torque).
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin