Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Tarvis saada nuo kuminat hytistä vähemmäksi.
Nyt resonaattori ja simonssi, pirusti pörisee ja kumisee.
Mistä sais kunnon äänenvaimentimen tuossa 3,5" koossa?
Jos vielä paria eriä mittaa löytyis.
Nyt resonaattori ja simonssi, pirusti pörisee ja kumisee.
Mistä sais kunnon äänenvaimentimen tuossa 3,5" koossa?
Jos vielä paria eriä mittaa löytyis.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
http://www.martelius.com/index.php?modu ... n_group=YL" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla on jotakin
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Taitaa nuo suorat vaimentimet aina vähän pörisöö
w124 300td
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Ei pörisö, riippuu miten ja millaisia sijoittaa. Nämä on marteliuksia (1*3" + 2*2,5", etummainen mustaa rautaa ja takimaiset RST, "loppuhuiluina" on jotkut motonetin halpapillit):
http://www.youtube.com/watch?v=3xMsVob-Sno" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=3xMsVob-Sno" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Lavetissa on 1 kpl Edelbrock SDT pönttöjä takana ja jymisee ihan kiitettävästi maantienopeuksilla. Katsastus on mennyt ihan ok, ilmeisesti saundit on riittävän siivot pienillä kierroksilla. Vaimennin tuli aikoinaan valittua sen perusteella, että vaimennus perustuu kammioihin, ei noesta tukkoon menevään villaan.
Onhan se kiva että auto kuulostaa scaanialta, mutta maantielle kaipais jotain sopivaa vaimennusta.
Onhan se kiva että auto kuulostaa scaanialta, mutta maantielle kaipais jotain sopivaa vaimennusta.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Kannattaa kokeilla kahta siten, että ne on erikohdissa. Yhdellä suoraan hengittävällä kumina on takuuvarma asia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Sillä on myös merkitystä että kuin putkenpää on sijoitettu puskurin alle. Mutka maahanpäin viee ääntä aika paljo pois.
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Ja ihan viimeset pätkät pienempää putkea. Vaikka kelkan edestä kahella 2,5 putkella taakse niin hiljenee. Ja tuskin se tehoihin vaikuttaa jos viimeset 30-50 senttiä olis yhellä 2,5 pätkällä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Vaikuttaa ahin ei toimi läheskää nii hyvi... Itellä oli suora 3.5" rst ja aina katsastuksessa lopussa läpivirtaava vaimennin 2.5", niin heräämisen eron huomas selvästi. Toki ei kyllä pitäny enää mitään ääntäkään...
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Sitten täytyy pakokaasun olla kuumaa jos se ei vielä perälläkään mahdu 2,5 tuuman reiästäKummeli kirjoitti:Vaikuttaa ahin ei toimi läheskää nii hyvi... Itellä oli suora 3.5" rst ja aina katsastuksessa lopussa läpivirtaava vaimennin 2.5", niin heräämisen eron huomas selvästi. Toki ei kyllä pitäny enää mitään ääntäkään...
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
käytetääs matematiikka vähä .
aluksi tulis 3.5" ränniä joka muuttus 2.5".
3.5" pinta-ala on noin 63cm²
2.5" pinta-ala on noin 32cm²
kahdella 2.5"putkella toi vois olla iha hyvä?
laittas vaikka loppuhun viä tuollasen vaimentimen.
http://www.futurez.fi/fi/shop/pakoputki ... duo-63-rst" onclick="window.open(this.href);return false;
aluksi tulis 3.5" ränniä joka muuttus 2.5".
3.5" pinta-ala on noin 63cm²
2.5" pinta-ala on noin 32cm²
kahdella 2.5"putkella toi vois olla iha hyvä?
laittas vaikka loppuhun viä tuollasen vaimentimen.
http://www.futurez.fi/fi/shop/pakoputki ... duo-63-rst" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
aikonaa ajettii 602 koneella jossa oli 3" putkea perän kohille, josta vaihtu kahteen 2.5":seen, mutta ku oli maalattu putki nii maali palo pois Y-haaran kohalta, ja siinä sama homma että yllättävästi vaikutta ahtimeen. Tosin oli kyllä aika kyseenalanen se Y-haara, mutta vaikka putki oli joka kohasta yhteis pinta-alaltaan isompi ku yks 3", nii silti ahisti...
Tiiä sitte mikä olis paras... Itellä tosin oli yhessä vaiheessa läpivirtaava 3,5" vaimennin ja putkenpää perästä vähän ulkona ja vielä mutka maahanpäi, niin ei koriin kuulunu juuri yhtään ääntä... Tietysti enemmän ku vakio väykyssä esim, mutta silti.
Tiiä sitte mikä olis paras... Itellä tosin oli yhessä vaiheessa läpivirtaava 3,5" vaimennin ja putkenpää perästä vähän ulkona ja vielä mutka maahanpäi, niin ei koriin kuulunu juuri yhtään ääntä... Tietysti enemmän ku vakio väykyssä esim, mutta silti.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Silloin tuo Y-haara oli vain tehty huonosti virtauksen kannalta.
tai oikeestaan Y-haara ei ole paras mahdollinen pakoputkes.
tai oikeestaan Y-haara ei ole paras mahdollinen pakoputkes.
Viimeksi muokannut Tompa124, Pe 12.10.2012 00:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Täytyy nyt myöntää että kokeilin tänään itselle tuota että laitoin noin 15cm pätkän 2,5 tuumasta putkea tuon 3 tuumasen sisälle aivan loppuun, laitoin 2,5 tuuman sisähalkasijalla ja 3 tuuman ulkohalkasijalla olevan holkin siihen päähän ja hitsasin kiinni niin kyllä tuo tuntuu vaikuttavan ahtimen toimintaan. Mutta kyllä se vaikutti ääniinkin yleisesti ottaen ne hiljeni mutta kun kierroksia alkaa olla 4000-5000 niin alkaa älytön pärinä ihan ku olis joku wrc jos sitten kuitenkin kahella 2,5'' putkella kelkan ali ja kakspiippunen vaimennin loppuun. Yhellä läpivirtaavalla simonssilla tuo oma kumisee kun kiihyttää nätisti mutta kun paineet nousee niin äänet tipahtaa. Matka-ajossa äänet on ihan kohtuulliset. Suoralla tuo kumina on aivan älytön.
Eli oma mielipide on että ensin yks tai vaikka kakskin läpivirtaavaa 3,5 tuumasta, sitten putki haarautuu kahteen 2,5 tuumaseen jolloin pinta-ala ei laske ja sitten vielä sinne puskurin eteen yks kakspiippunen änkkä. Ja sitten vaikka vielä se että taittaa päät alaviistoon.
Eli oma mielipide on että ensin yks tai vaikka kakskin läpivirtaavaa 3,5 tuumasta, sitten putki haarautuu kahteen 2,5 tuumaseen jolloin pinta-ala ei laske ja sitten vielä sinne puskurin eteen yks kakspiippunen änkkä. Ja sitten vaikka vielä se että taittaa päät alaviistoon.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Mä olen varmaan helvetin tyhmä, kuten tunnettua, mutta kertokaan nyt perkele miten 2 putkea yhdistetään yhteen putkeen jos Y-haaraa ei saa käyttää ?
Toisaalta ei sillä jaolla yhdestä kahteen ole mitään virkaa, jos siellä kahdessa putkessa ei ole riittävästi vaimennusta, lopputulos on ihan se sama. Oikeastaan siinä vaikuttaa vain se vaimentimessa läpimenevän putken pinta-ala (rei'ityksen pinta-ala ja vaimennusvillan/pöntön tilavuus), ja jos se mitoitetaan samaksi niin ei pitäisi lopputuloksessa olla eroa. Putkenpaksuudella voidaan pelata kaasunnopeuden kanssa, mutta eihän sitä noilla ränninpaksuuksilla ole paljon enää pelivaraa ylöspäin. Olen vähän skeptinen noiden samassa pöntössä kahta putkea vaimentavien ratkaisujen toimivuuteen, mutta onpäs ole kokeillut niin en suoraankiistä. Kai siinä jotai synergiaetuja saavutetaan, kovin van vaikuttaa pieneltä tilavuus, jossa vaimennusvilla joutuu lymyämään.
Niin omassa tapauksessa 2 kpl 2,5 tuummaista on helpompi sijoittaa kuin vastaava vaimennusala 3 tuumaisella ja mersun henkilöautoissa ei ainakaan tilanne ole yhtään helpompi. Toi minun putkisto viheltää, mutta siellä onkin reikä yhdessä (ainoassa) muhviliitoksessa, eipä ole jaksanut vaivautua sen korjaamiseen.
Toisaalta ei sillä jaolla yhdestä kahteen ole mitään virkaa, jos siellä kahdessa putkessa ei ole riittävästi vaimennusta, lopputulos on ihan se sama. Oikeastaan siinä vaikuttaa vain se vaimentimessa läpimenevän putken pinta-ala (rei'ityksen pinta-ala ja vaimennusvillan/pöntön tilavuus), ja jos se mitoitetaan samaksi niin ei pitäisi lopputuloksessa olla eroa. Putkenpaksuudella voidaan pelata kaasunnopeuden kanssa, mutta eihän sitä noilla ränninpaksuuksilla ole paljon enää pelivaraa ylöspäin. Olen vähän skeptinen noiden samassa pöntössä kahta putkea vaimentavien ratkaisujen toimivuuteen, mutta onpäs ole kokeillut niin en suoraankiistä. Kai siinä jotai synergiaetuja saavutetaan, kovin van vaikuttaa pieneltä tilavuus, jossa vaimennusvilla joutuu lymyämään.
Niin omassa tapauksessa 2 kpl 2,5 tuummaista on helpompi sijoittaa kuin vastaava vaimennusala 3 tuumaisella ja mersun henkilöautoissa ei ainakaan tilanne ole yhtään helpompi. Toi minun putkisto viheltää, mutta siellä onkin reikä yhdessä (ainoassa) muhviliitoksessa, eipä ole jaksanut vaivautua sen korjaamiseen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Kyllä siihen on niksit olemas. Pistän varmaanki kuvan putkistosta kuha saan sen tehtyä(ens kesään mennes) nii tuohon omahan topicciin.veskola kirjoitti:Mä olen varmaan helvetin tyhmä, kuten tunnettua, mutta kertokaan nyt perkele miten 2 putkea yhdistetään yhteen putkeen jos Y-haaraa ei saa käyttää ?
Tai no en suoraa tuota Y-haara tuomitse kyllä seki tiettyyn pisteeseen asti riittää.
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
En ole itsekkään kokeillut tuollasta kaks putkea yhessä pöntössä vaimenninta mutta se vie vähiten tilaa jos kaks putkea vetää. Nuo isojen putkien vaimentimet on siitä huonoja kun ne on niin älyttömän paksuja että madalletussa autossa ne raapii hidasteissa maata. Ratkasu tietenkin olis laittaa paksut jousikumit sinne. Takana se ei haittaa kun sen saa sinne ylös mutta kartaanin alla ei ole hirveästi pelivaraa. Mulla se on sentin parin päässä kartaanista mutta silti raapii välillä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
No älä nyt vaan mitään vinkkiä laita putkien yhdistämiseen, tuskin sitä tämmöselläkään tehdään.
Puhutaan kuitenkin läpivirtaavista pöntöistä, joten asia yhteyteen ei sopi pönttö, johon menee 1 ja ulos tulee 2 (kammiovaimennin). Semmonen kuuluu vakioautoon, ei viritettyyn.
Tossa on siis opelpojat laittanut tuommosen huonosti hengittävän 1to2 pöntön menopeliinsä, joka ei tämmöselle vanhalle pierulle sovellu
Toi on sitä paitsi pahasti epäbalanssissa, pakopulssit tulevat putkista ulos eri aikaan
Puhutaan kuitenkin läpivirtaavista pöntöistä, joten asia yhteyteen ei sopi pönttö, johon menee 1 ja ulos tulee 2 (kammiovaimennin). Semmonen kuuluu vakioautoon, ei viritettyyn.
Tossa on siis opelpojat laittanut tuommosen huonosti hengittävän 1to2 pöntön menopeliinsä, joka ei tämmöselle vanhalle pierulle sovellu
Toi on sitä paitsi pahasti epäbalanssissa, pakopulssit tulevat putkista ulos eri aikaan
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Sinne katosi viesti bittitaivaaseen, mutta....eikun mä puhuin taas tuolle edelliselle liittyen miten 2 putkea jaetaan yhteen ja päinvastoin, siitä 2to2 vaimentimesta ja sen (pöntön) pienuudesta itsekkin tuomitsin aiemmassa viestissä.Siekkinen kirjoitti:Ei kun tarkoitin jne.
Pakosarjoissa on kyllä mielestäni käytetty kautta aikoijen Y haaroitusta putken jaossa, eikä sielläkään ole parempaa keksitty.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Pakosarjassahan tuo on ymmärrettävää. oikeestaan pakollistaki.nyt kuitenki puhuttiin pakoputkesta?veskola kirjoitti:Pakosarjoissa on kyllä mielestäni käytetty kautta aikoijen Y haaroitusta putken jaossa, eikä sielläkään ole parempaa keksitty.
Kuten tua ennemmin jo sanoon nii tuo Y-haara pisaa hyvin tiettyyn pisteeseen asti. sen pisteen saa jokainen määritellä itte.
ei ollu tarkotus toisten työtä tuomita/haukkua.
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
jos teidän y-haarat kuristaa/vaikuttaa ahtimeen, niin silloin ne on väärin mitoitettu/toteutettu...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
löyty sitä nettiä selailles vähä sellane ku hain. haaran sisällä olevien putkenpäät pyöristettynä/hitsattuna imusuppilo tyyliin.
Mun mielestä tuommonen virtaa paljo paremmin jos vertaa vaikka tähän kuvaan.
Y-haaran kohdas putkien pinta-ala pienenee hetkellisesti ja sen takia haara lämpenee. ainaki näin asiaa aattelin. (en mä varmanksi tiä mitää sanoo ku ei sillai kokemusta oo paljoo ku eka rojekti vasta ittellä menos )
Mun mielestä tuommonen virtaa paljo paremmin jos vertaa vaikka tähän kuvaan.
Y-haaran kohdas putkien pinta-ala pienenee hetkellisesti ja sen takia haara lämpenee. ainaki näin asiaa aattelin. (en mä varmanksi tiä mitää sanoo ku ei sillai kokemusta oo paljoo ku eka rojekti vasta ittellä menos )
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
samati se vaikuttaa, kun turbiinilta ilma tulee pyörivänä, ja oli siinä minkälaine haara tahansa, niin se pyötte rikkoutuu ja muuttuu jonkinlaiseks muuks. eli lämpö kohistuu juurikin nuihin haaran seinämiin vaikka se olis minkälaine. Toki vakutus taas kokonaisuudessa erittäin pieni...
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Oletkos tosissasi, että samantyylien rataisu kuin imusarjassa on eli imutötteröt kammion sisällä on parempi kuin loiva Y, joka on vingulla tehty virtaviivaiseksi sisältä. Vähän haluaisin epäillä. Toki Y:ssä se Y:ksi muutos kannattaa tehdä jouhevalla kaarella ja asiallisesti laajenevalla putkella, jos vain metalli taipuu käsissä.
Imutötteröt kammion sisällä vaativat melkoisen rakenteen siihen ympärille, mikään yhden pellin pönttö ei toimi jos sen pitää vaimentaa ääntäkin eikä tuottaa sitä lisää..
Tuo sinun kuvan haaroitus on ihan tyypillinen Y haara, se että putket lähtevät samaan suuntaan vain pahentaa tilannetta Puhutaanko nyt vain Y haaran Y:n terävyydestä verrattuna ikäänkuin U:n pehmeyteen ? Miltä virtauksesta tuntuu kun se paiskautuu suoraan U haaran kaareen, en osaa sanoa ja onko sillä merkitystä, eikä juuri taida olla.
Imutötteröt kammion sisällä vaativat melkoisen rakenteen siihen ympärille, mikään yhden pellin pönttö ei toimi jos sen pitää vaimentaa ääntäkin eikä tuottaa sitä lisää..
Tuo sinun kuvan haaroitus on ihan tyypillinen Y haara, se että putket lähtevät samaan suuntaan vain pahentaa tilannetta Puhutaanko nyt vain Y haaran Y:n terävyydestä verrattuna ikäänkuin U:n pehmeyteen ? Miltä virtauksesta tuntuu kun se paiskautuu suoraan U haaran kaareen, en osaa sanoa ja onko sillä merkitystä, eikä juuri taida olla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Mistä 3,5" diesel äänenvaimentimia
Y-haara kuvassa kaikki putket samankokoisia, ja U-haarassa pikkuputket liittyy yhteen isoon, kumpikohan sillon näyttää paremmalta...
Kyllä siitä y-haarastakin hyvä haarukkeen saa.
Kyllä siitä y-haarastakin hyvä haarukkeen saa.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+