ÄLÄ AJA POLTTOÖLJYLLÄ! 6600eur!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

ÄLÄ AJA POLTTOÖLJYLLÄ! 6600eur!

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Oma 124 on niin mustalaismersun näköinen että sillä nyt en ole ikinä uskaltanut polttoöljyllä ajaa vaikka tässä sikaverotuksen maassa kyllä mieli tekisikin joka kerta kun tankille kurvaa. Vaan eksyttyäni rekisteröintiasioissa surffailemaan AKE:n sivuille, tuli vastaan niin rajua tekstiä poltoaineverouudistuksesta että näin parhaaksi panna kanssadieselkuskeille (bästa meddieselförare) virallisen varoituksen tupaöljyllä ajamisesta tänne:

VEROSEURAAMUKSET MUUTTUIVAT VUODEN VAIHTEESSA 1.1.2004:

JOS HAIRAHDUT AJAMAAN POLTTOÖLJYLLÄ TAI VAIKKA RYPSIÖLJYLLÄ/PAISTINRASVALLA, SAAT HENKILÖAUTOLLA 20pv x 330e polttoainemaksun maksettavaksi. Tekee 6600eur (Kyllä KUUSITUHATTA KUUSISATAA EUROA eli noin neljäkymmentätuhatta mummoa). Jos jäät 20 päivän päästä uudestaan kiinni niin sama paukku taas. Jos ajat pakettiautolla niin vielä enemmän.

Lisää aiheesta

Taitaa heimoveljien jurmonmatkat vähentyä pahan kerran tämän lain myötä - tai mitäs moisista menoeristä jos ei niitä meinaakaan maksaa. Mutta useimpia kansalaisia moinen jättipotti kyllä kirpaisisi ja pahemman kerran.
Voisi kyllä itselläkin melkoisen tovin kestää ennen kuin olisi Lumikin vuoden takaisen reaaliarvon verran dinaareja kerätty kasaan verojen maksamista varten - myöhässä tulee maksettua dieselilläkin ajamisesta koituva rangaistusmaksu tai "haistap***amaksu" kuten vuotuista "ajat pahasti alitehoisella autolla jonka tankkaamisesta tulee kädet likaisiksi, jollei vituta tarpeeksi niin tuossa nyt vielä kolmen tuhannen markan vuosittainen verolippu" -maksua dieselkuskien keskuudessa laajalti nimitetään.

Asiasta puheenollen: samaten dieselveron maksamatta jättäminen on nykyään sakkorangaistuksen arvoinen teko, ennen tyytyivät pelkkään kilpien viemiseen mutta nykyään menee kilpien lisäksi rekisteriote ja vastineeksi saa sakkolapun. Eli näköjään minunkin pitänee maksaa se viimeinenkin erääntynyt dieselryöstömaksun erä pois ennen kuin herään putkasta joku kerta työmatkan jälkeen. Höh. :( Siihen loppui H.Junkkalan yksityinen verokapina tältä erää.

Henkka

"Tunnustan avoimesti tankanneeni erääseen tässä tarkemmin erittelemättömään autoon polttoöljyä jalostamojen lakon aikaan dieselin loputtua paikalliselta huoltoasemalta sekä ko. auton polttoainesäiliöstä. Tankkasin sitten koko tankin täyteen saman vahingon piikkiin ja ajelin 160km työmatkaa 2,56e kustannuksilla koko viikon hymyissä suin. Sitten pitikin vaihtaa parin dieseltankillisen jälkeen polttoainesuodin kun paranoia iski..."

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: ÄLÄ AJA POLTTOÖLJYLLÄ! 6600eur!

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Henri Junkkala kirjoitti:JOS HAIRAHDUT AJAMAAN POLTTOÖLJYLLÄ TAI VAIKKA RYPSIÖLJYLLÄ/PAISTINRASVALLA, SAAT HENKILÖAUTOLLA 20pv x 330e polttoainemaksun maksettavaksi. Tekee 6600eur (Kyllä KUUSITUHATTA KUUSISATAA EUROA eli noin neljäkymmentätuhatta mummoa).
Ennen wanhaan peloteltiin 60 000 mk:n veroilla. Nykyään lienee lieventyneet sanktiot ? :D

Eurossa menee meikäläisen raja, sitten alkaa "löpö" maistua.
Lapissa oli jo 0,96 e / litra eli liki ollaan....

Takavuosilta muistelen parikin hauskaa juttua.
Ensimmäinen oli, kun oli vielä mittarimikkoja tankeilla ja löpömittarit olivat taaempana.
Kurvasin tankille ja mittarimikko kintaat kädessä vartosi, jotta josko pääsisi tankkaamaan.
Vaan kurvasinkin löpömittarille. Kaveri kinthaat ojossa silmät pyöreenä vaan ihmetteli kun tankkasin ja menin maksamaan kassalle.
:D

Toinen hauska sattuma oli, kun löpömittari oli huoltsikan päädyssä ja diiselimittari kentällä bensamittareiden kanssa.
Kurvasin tietty sinne löpömittarille, mutta mittari oli mykkä, ei sähköjä.
Siirsin sitten pirssin diiselimittarille, kun pakko oli tankata.
Siinä vaiheessa huoltoaseman pitäjä tuli ovelle huikkaamaan, jotta mee takaisin vaan, laitoin sähköt päälle, siellä niin harvoin käy väkeä ettei ollut virrat päällä :shock:
No, siitä sitten takaisin löpömittarille ja tankki täyteen ja kassalle....
Ja matka jatkui.....

Verot on ok yhteiskunnan pyörittämisessä, mutta jossain se rajakin sentään menee....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Suomi on ainakin tällä hetkellä sen verran kateellisia ihmisiä pullollaan että en missään tilanteessa tankkaisi löpöä. Tunnen lähipiiristä sen verran karmaisevan tapauksen. ( tosin kyseessä ei ollut auto vaan työkone )

Tiedän kuitenkin sellaisen tapauksen että hiaceen oli rakennettu kaksi polttoainejärjestelmää rinnalle. ( omat tankit, putket ja putsarit ). Kun auton omistaja malttoi pitää turpansa kiinni ja olla tankkaamatta huolto-asemalla löpöä niin sai ajella löpöllä niin kuin lystäsi. Siinä viiden pisteen vihje vitoilijoille ketkä pystyy hommaan pihaansa löpöä :D
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Arto N kirjoitti:Tiedän kuitenkin sellaisen tapauksen että hiaceen oli rakennettu kaksi polttoainejärjestelmää rinnalle.
Aikoinaan joissain työkoneiksi luokieltaviksi laitteissa (ei maataloustraktori) on moisia järjestelyjä näkynyt myös.
Ja olikohan jokin Valmetin malli, jossa oli kaksi tankkia peräti vakiona.
Siitä oli helppo modifioida loput :)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Löpöhommasta olin saada viranomaiset kimppuuni tuossa menneenä kesänä.

Asun aivan huoltoaseman lähellä. Haen traktoriini löpöä aina jerrykannulla auton kanssa. Kurvasin mersulla löpömittarille, joka on aivan erillään muista mittareista. Tankkasin jerrykannun ja ajoin huoltsikan oven lähelle ja menin maksamaan. Kassalla eräs tankkaaja rupesi kovaan ääneen murisemaan, että on se kumma, että ajetaan mersulla, eikä ole varaa ostaa verollista polttoainetta. Naureskelin, että ajelen vain omalla pellolla (tarkoitin tietysti traktoria). Ukko ei vieläkään tajunnut, vaan uhosi soittavansa poliisille.

No, ei näkynyt poliisia. Opetus oli, että kyllä niitä kateellisia aina löytyy. Niin, mersussani on bensakone, joten eipä olisi ihmeemmin tarvinnut selitellä, jos virkavalta olisi tullut.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Täällä Itä-Suomessa on virkavallalla menossa teho valvonta kampanja juuri tuosta polttoaineesta. On kuulemma jokunen jäänyt kiinni löpöllä ajamisesta. Samoin noita ammattimaista liikennettä harjoittavia traktori yrittäjiä. Kyllä meille koittaa hyvät ajat, kun valtio rikastuu. :twisted:
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Laillisesti löpöllä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

On mahdollista ajella laillisesti verottomalla polttoaineella, mutta silloin pitää maksaa 20 x dieselvero. Tästähän on ollut polemiikkia viimeksi, kun eräs maajussi halusi ajellä biokaasulla. Näin Suomessa tuetaan uusiutuvien energiamuotojen käyttöä. Lehmän paskahan on mitä parhainta uusiutuvaa energiaa :wink:

Noh, tuo kyseinen maajussi taisi saada erivapauden ja yksinkertainen dieselvero riittää toistaiseksi.

Mitä tulee kiinnijäämisriskiin löpöllä ajettaessa, niin omat kokemukseni puhuvat olemattoman riskin puolesta. N. 500 tuhatta dieselkilometriä on takana eikä yhtään tarkistusta. Nämä ovat siis henkilö- ja pakettiautoilla ajettuja kilometrejä.

Kiinnijäämisriski kasvaa oleellisesti, jos kehut asiasta naapurille tai tankaat huoltamolla löpöpumpun vieressä ja sinivuokot tulevat juuri kaffetauolle.

Toinen juttu on sitten nuo sinappi-, rypsi tai muut omavalmisteet. Millä hiivatilla tavallinen konsta testiliuskoineen tajuaa kyseessä olevan muuta kuin dieseliä, kun löpöön lisättyä väriä ei löydy... Toki perässä saattaa haista grillimakkara tai juuri paistetut munkit :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Rekiteröimättömällä kuorrma-autolla ei saa ajaa edes omalla pihalla löpöllä! Soitin tulliin aiheesta muutamavuosi sitten, menin ihan kiltisti ostamaan SEO:lta dieseliä.
Muutaman kerran olen myös joutunut huoltoasemalla katseiden kohteeksi kun olen hakenut Nissan king cabilla(bensa) kanistereihin löpöä ja sitten kailottanut kassalla että "kaheksankyt litraa polttoöljyä" :D
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Jos asiaa ajattelee hieman toisesta näkökulmasta :
- On maatila, jossa on työkoneita, jotka käyttävät kevyttä polttoöljyä
- talon lämmitys hoidetaan samalla aineella
- on pienikokoinen diesel lava-auto(kulutus 7L/100km) johon tulee yli 40000 km per vuosi.

Pikaisen laskuopin mukaan kannattaisi maksaa suosiolla vuosittain 20x dieselvero pakettiautosta (tässä esimerkki tapauksessa 20x53euroa)
ja tankata verovapaata polttoainetta :

verollinen kustannus :
dieselvero 53€ +
40000km ja 7L/km => 2100L polttoainetta á 0,9€/L = 1890€

kokonaiskustannukset 1943€


20xdieselvero vaihtoehto :
dieselvero 20x53€=1060€
ja pientoimituksissa taitaa kevyt pö maksaa jotain 0,40€/L(suuremmilla toimituserillä varmaan jonkin verran halvemmalla)
2100L x 0,45€ = 945€

kokonaiskustannukset = 1900€

laskelma on karkea mutta perustuu erääsen puolitutun maanviljelijän laskelmiin, joka maanviljelyn lisäksi käy töissä 80km päässä kotoa eli ajelee yli 40000km vuosittain

noihin summiin tietenkin vaikuttaa melko lailla kuinka paljon kevyttä polttoöljy tilaa kerralla(pienelläkin maatilalla saattaa helposti olla kertatilaus esim 8000 litraa, mikä selkeästi vaikuttaa litrahintaan),
mikä on dieselveron suuruus sekä paljonko auto vie polttoainetta satasella
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Eipä uskalla PÖötä tankata,kaksi ratsiaa takana kesältä 2002.toisella kertaa vielä mukana ollut apukuski vähän kaljoissaan neuvoi tullimiestä pyyhkimään auton kylkeen pudonneen naftan niin perhana,äijä haki poliisiautosta rätin ja pyyhki! Minkä takia se on muuten tullimies joka sen näytteen tankista ottaa??
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
ha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 14.05.2003 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Vero maksamatta

Viesti Kirjoittaja ha »

Polttoaineesta on vero maksamatta jos ajat löpölla. Se taitaa olla enemmän tullin asia kuin poliisin. Taitavat ottaa sen näytteen suodattimesta tai paluu putkesta nykyään.
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Kuka maksaa?!??!

Ostit tänään auton ja myyjä ei kerro että on ajellut vanhalla "manne-mersullaan" omalla pellollaan ja tankannut sinne polttoöljyä satunnaisesti.

Nyt kun kurvailet autolla kotio, niin jäät tienpäällä kiinni ja autossasi todetaan olevan laitonta polttonestettä.

Kuka maksaa? En kait ainakaan minä?

Entä jos viikon perästä jää kiinni ja autossa vielä kummittelee se pieni tilkka tankinpohjalla?

Jos ostaja ei joudu maksumieheksi, niin ei muutakuin luovareita viikonvälein tekemään ja autoon raakasti polttööljyä!
Avatar
Tabuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 391
Liittynyt: To 16.10.2003 12:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

Kuinka kaun tua löpön käyttö näkyy? Jos sitä on vaikka "vahingossa" parikymmentä litraa lurahtanu tankiin?
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Ville Komulainen kirjoitti:Rekiteröimättömällä kuorrma-autolla ei saa ajaa edes omalla pihalla löpöllä! Soitin tulliin aiheesta muutamavuosi sitten, menin ihan kiltisti ostamaan SEO:lta dieseliä.
Muutaman kerran olen myös joutunut huoltoasemalla katseiden kohteeksi kun olen hakenut Nissan king cabilla(bensa) kanistereihin löpöä ja sitten kailottanut kassalla että "kaheksankyt litraa polttoöljyä" :D
On muuten mielenkiintoinen juttu... Isäukko siirtelee työkseen suljetulla tehdasalueella rekisteröimättömällä kuorma-autolla tukkeja paikasta toiseen, mutta löpöllä ei saa ajaa, paitsi jos auton pankot kääntää 90', eli tukit kulkisivat poikittain... :roll:

(Ja tullilta on tuo asia udeltu, tosin aikaa lienee toista kymmentä vuotta mutta pätee luultavasti yhä... :lol: )
220D W210 -96
200 W123 -79 (Myyty)
300D W123 -79 (Ruosteenkorjausremontissa)
Avatar
mun
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 27.06.2004 21:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja mun »

eki_83 kirjoitti:
Ville Komulainen kirjoitti:Rekiteröimättömällä kuorrma-autolla ei saa ajaa edes omalla pihalla löpöllä! Soitin tulliin aiheesta muutamavuosi sitten, menin ihan kiltisti ostamaan SEO:lta dieseliä.
Muutaman kerran olen myös joutunut huoltoasemalla katseiden kohteeksi kun olen hakenut Nissan king cabilla(bensa) kanistereihin löpöä ja sitten kailottanut kassalla että "kaheksankyt litraa polttoöljyä" :D
On muuten mielenkiintoinen juttu... Isäukko siirtelee työkseen suljetulla tehdasalueella rekisteröimättömällä kuorma-autolla tukkeja paikasta toiseen, mutta löpöllä ei saa ajaa, paitsi jos auton pankot kääntää 90', eli tukit kulkisivat poikittain... :roll:

(Ja tullilta on tuo asia udeltu, tosin aikaa lienee toista kymmentä vuotta mutta pätee luultavasti yhä... :lol: )
Miten jos sais rekisteröityä kuorma-auton traktoriksi, niin onnistuisko sitten.
Isä oli autoilija ja sanoi eläissään että maalaisliittolaisilla on oma jumala, niin voisi traktorihommakin pelata. En kai minä tiä...
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

mun kirjoitti:
Miten jos sais rekisteröityä kuorma-auton traktoriksi, niin onnistuisko sitten.
Isä oli autoilija ja sanoi eläissään että maalaisliittolaisilla on oma jumala, niin voisi traktorihommakin pelata. En kai minä tiä...
Joo,voihan sen rekisteröidä traktoriksi mutta ei sillä saa mitään kuljettaa eli ilman lavaa. Tai jos on lava,sillä saa viedä lisää löpöä omaan käyttöön,omaa työkonetta esim. lumiaura tms.

Ne lavattomat lumikoneet jotka kuorma-autoja,ovat rekisteröity traktoreiksi ja niillä saa ajaa löpöllä.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Huomattavaa

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Niin ja huomattavaa tuossa "traktoriasiassa" lienee että tietääkseni traktorilla saa ajaa löpöllä VAIN kotona/pellolla. Jos pitäis ajaa maantietä vaikka joku siirtymä niin pitää joko ostaa uuden lain mukainen mitäs se oli 100 vai 160 euroa per päivä LUPA tai sitten tankata dieseliä. Maantietraktorit ajaakin pelkällä dieselillä.

Että tommosta. Ihan yks hailee miksi semmoinen kuorma-autotraktori on reksiteröity koska ei sillä maantiellä saa löpöllä ajaa.

Takavuosina muuten erään kuljetusyhtiön kuorma-auton nuppiin asennettiin nostolaitteet ja kone säädettiin katsastusta varten niin kuralle ettei koppi kulkenut edes sitä neljääkymppiä. Hökötys katsastettiin traktoriksi jonka jälkeen säädöt takaisin kohdalleen ja traktorivakuutuksinen rekannuppi valmiina käyttöön, omistajan 16-kesäinen poika KT-ajokortilla ratin taakse ja purkamaan perävaunuja laivasta.

Suomalainen menee vaikka läpi harmaan kiven, pakko se on uskoa.

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Huomattavaa

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Henri Junkkala kirjoitti:kone säädettiin katsastusta varten niin kuralle ettei koppi kulkenut edes sitä neljääkymppiä. Hökötys katsastettiin traktoriksi jonka jälkeen säädöt takaisin kohdalleen ja traktorivakuutuksinen rekannuppi valmiina käyttöön, omistajan 16-kesäinen poika KT-ajokortilla ratin taakse ja purkamaan perävaunuja laivasta.
.
No, aikanaanhan etenkin Ruotsissa oli ns. EPA-traktoreita, joissa vaikkapa Volvo Duettista vedettiin esimerkiksi 2 ylimmän pykälän hammaspyörää sileäksi, jolloin nopeus rajautui tuohon neljäänkymppiin. Näillä sitten juuri T-korttiin oikeutetut jannut päästelivät ns. karvarallia minkä ehtivät, ja homma ymmärtääkseni kielletiinkin osin siksi, että kokemattomat kaverit ottivat nämä "traktorit" liiankin innokkaasti käyttöön ja kaduilla oli jos jonkintaitoista ajelijaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Tommi83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Su 22.02.2004 21:12
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tommi83 »

No niin eli kun tässä on nyt vähän jos jonkin sortin vastausta tullut niin selvitetäänpä nyt lisää aiheesta. Eli nämä (kuorma auto traktorit ) luokitellaan työkoneiksi ja niillä saa ajaa ainakin suljetulla aluella polttoöljyllä muutama vuosi sitten oli tuossa vähänmatkan päässä murska asema. Niin siellä ajo vanhoja kuormaautoja sisästä ajoo polttoöljyllä ja niissä roikku keltaset kilvet nokalla eli varmaan traktorin kilvet.(vai onko muita keltaisia kilpiä olemassa)
Saattaa olla että laki on muuttunut jossain vaiheessa että enää ei saa ajaa polttoöljyllä mutta sillon sai ainakin.

Ja sitten nuo (maantie traktorit) elikkäs liikenne traktorit joiden nopeus rajoitettu 50km. Itse muutama vuosi sitten kysyin kun olin kaupoissa uuteen traktoriin niin mielessä kävi hommata liikenne traktori joilla saa ajaa poltto öljyllä paitsi kunnallis teknisissä töissä.Sama koskee myös normaalia traktoria eli omassa maataloustyössä saan käyttää polttoöljyä ihan normaalisti. Ja tie ajossa kun siirrytään lohkolta toiselle tai ollaan menossa johonkin muihin töihin.Mutta jos on vieraalla maantie tai muissa töissä niin on käytettävä dieseliä paitsi pelto töissä ne saan tehdä edelleenkin polttoöljyllä.

Korjatkaa viisaammat sitten jos olen pahasti metsässä mutta noin olen asian kuullut ja sen ymmärtänyt. :D
Audi 100 2.6 V6 -94
Mercedes Benz 200D -66
Toyota Landcruiser HJ61 -86

Ex Mercedes Benz 300TE -89
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Huomattavaa

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aku P kirjoitti:
Henri Junkkala kirjoitti:kone säädettiin katsastusta varten niin kuralle ettei koppi kulkenut edes sitä neljääkymppiä. Hökötys katsastettiin traktoriksi jonka jälkeen säädöt takaisin kohdalleen ja traktorivakuutuksinen rekannuppi valmiina käyttöön, omistajan 16-kesäinen poika KT-ajokortilla ratin taakse ja purkamaan perävaunuja laivasta.
.
No, aikanaanhan etenkin Ruotsissa oli ns. EPA-traktoreita, joissa vaikkapa Volvo Duettista vedettiin esimerkiksi 2 ylimmän pykälän hammaspyörää sileäksi, jolloin nopeus rajautui tuohon neljäänkymppiin. Näillä sitten juuri T-korttiin oikeutetut jannut päästelivät ns. karvarallia minkä ehtivät, ja homma ymmärtääkseni kielletiinkin osin siksi, että kokemattomat kaverit ottivat nämä "traktorit" liiankin innokkaasti käyttöön ja kaduilla oli jos jonkintaitoista ajelijaa.
kyllä meillä päin viikonloppuisin tuolla tornion kaduilla vilistää vieläkin useita EPA-traktoreita... osa tuntuu olevan vielä aika pirteässä kunnossa.. :)
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Näin on, jos kuljetat lunta tai puuta tai viljelet omaa maata niin traktorissa saa käyttää löpöä. Taas jos hiekoitat kunnallistekniikan töissä, niin sulla täytyy olla traktorissa diesel-öljyä tai maksettuna 5ekeä per päivä maksu ja maksu on aina vrk kohtainen. Lumen aurauksessa taas saa käyttää löpöä. Tästä johtuen kaverilla on kunnan töissä kolme traktoria. Yhden tankissa on vain dieseliä ja kojelaudassa teksti: "vain dieseliä tankkiin."
Turmelioitsia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
Paikkakunta: JKL mlk

Viesti Kirjoittaja Turmelioitsia »

Minä en huutelisi nettifoorumilla ajelevani löpöllä, jos tarpeeksi moni huutelee niin veikkaan että viranomaiset kiinnostuvat ja selvittää tiedot(kyllä ne ne saa selville, helpostikkin). Se on kiva kun joku kaunis aurinkoinen talviaamu kurvaa omasta pihasta mersullaan löpöä tankissa ja miliisisedät tulee ja ottaa testit tankista. Halpaahan tuo on , mutta pitäkää vain omana tietona jos ajelette muullakin kuin diisselillä(niin pysyy halpana tuo ajeleminen). Ja varmasti joku viranomainen seuraa välillä tätäkin foorumia, jos ei seuraa niin kuitenkin joku bensalla ajava kateellinen äpärä laittaa tämänkin foorumin linkin johonkin viranomaistaholle. :D
Avatar
Tommi83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Su 22.02.2004 21:12
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tommi83 »

Turmelioitsia kirjoitti:Minä en huutelisi nettifoorumilla ajelevani löpöllä
Onko joku mahdollisesti sanonut ajavansa löpöllä julkisella tiellä.???
Audi 100 2.6 V6 -94
Mercedes Benz 200D -66
Toyota Landcruiser HJ61 -86

Ex Mercedes Benz 300TE -89
Turmelioitsia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
Paikkakunta: JKL mlk

Viesti Kirjoittaja Turmelioitsia »

Mitä nyt kahdesta postista sain käsityksen, että joskus on tullut ajeltua. Mutta sillä nyt ei niin väliä, kun todisteitahan ei enää ole. Laitoin postin lähinnä varoitusta varten, ettei kukaan mene päästelemään sammakoita suustaan, ja kärsi sen takia...
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, on parempi ite.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mitenkähän laki suhtautuu jäteöljyllä ajoon?!? Nykyaikaisiin vehkeisiin ei kukaan varmaan tunge jäteöljyjä tankkiin, mutta aikoinaan yhdellä maatilalla isäntä ajoi traktorin tankissa kaikki jäteöljyt taivaan tuuliin. Ei kuulemma ollut mitään ongelmia, kun antoi öljyn laskeutua ensin ja sitten vasta parin päivän päästä kaatoi tankkiin polttöljyn sekaan. Talvella tämä ei onnistunut, mutta kesällä erittäin hyvin.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

JP74 kirjoitti:Mitenkähän laki suhtautuu jäteöljyllä ajoon?!? Nykyaikaisiin vehkeisiin ei kukaan varmaan tunge jäteöljyjä tankkiin, mutta aikoinaan yhdellä maatilalla isäntä ajoi traktorin tankissa kaikki jäteöljyt taivaan tuuliin. Ei kuulemma ollut mitään ongelmia, kun antoi öljyn laskeutua ensin ja sitten vasta parin päivän päästä kaatoi tankkiin polttöljyn sekaan. Talvella tämä ei onnistunut, mutta kesällä erittäin hyvin.
Lain silmissä asia on sama kuin polttoölyllä, rypsiöljyllä tai sianpaskalla ajaminen.

Eli ole kamala lainrikkoja ja veronkiertäjä ja koska suomen laki ei salli kuolemanrangaistusta niin sinulle annetaan "lievä" 6600 euron tiketti. Paitsi jos ajoit pakettiautolla tai "veronkierto" tarkoituksissa pakettiautoksi rekisteröidyllä henkilöautolla nii vielä hiukan enemmän.


Aku P kirjoitti:
No, aikanaanhan etenkin Ruotsissa oli ns. EPA-traktoreita, joissa vaikkapa Volvo Duettista vedettiin esimerkiksi 2 ylimmän pykälän hammaspyörää sileäksi, jolloin nopeus rajautui tuohon neljäänkymppiin. Näillä sitten juuri T-korttiin oikeutetut jannut päästelivät ns. karvarallia minkä ehtivät, ja homma ymmärtääkseni kielletiinkin osin siksi, että kokemattomat kaverit ottivat nämä "traktorit" liiankin innokkaasti käyttöön ja kaduilla oli jos jonkintaitoista ajelijaa.
Työn puolesta luen kaikki ruåzalaiset moottoripyörä, chopper ja hotrod magazinet ja kyllä siellä edelleen kaikki 16-kesäiset roddarit vetelee kaasu pohjassa EPA-traktoroidulla Duetilla.

Jos nämä suomen meiningit joskus tuntuvat aivan idiooteilta niin mieti että siellä otetaan 50 vuotta vanha auto, muutetaan takajousitus JOUSTAMATTOMAKSI eli jäykkäperäiseksi (näitä ole Harrikoissakaan ollut sitten 70-luvun) ja rikotaan vaihteisto ja sitten se on traktori ja sillä saa ajaa 16-kesäisenä. Kas kun ei tarvitse poistaa jarruja ja turvavöitä... Voi hevon kettu etten paremmin sano.

Turmeloitsija kirjoitti:Minä en huutelisi nettifoorumilla ajelevani löpöllä, jos tarpeeksi moni huutelee niin veikkaan että viranomaiset kiinnostuvat ja selvittää tiedot(kyllä ne ne saa selville, helpostikkin


No tois helposti kun edelleen tykkään että olen tarpeeksi mies seisoakseni sanojeni takana ja kirjoittelen netissä vain ja ainoastaan koko omalla nimelläni. Mitä kylä suosittelen teillekin.

Nyt mitä tulee aikaisempaan väitteeseeni polttoölyllä ajamisesta niin sitä ei pysty _millään_ todeksi näyttämään missään instanssissa. Eli sen pulesta voitaisiin vaikka kerätä galluppi.. Ei helevetti, sen minä muuten teenkin! :-D

:evil:

Henkka
syytön tai ainakin syyntakeeton kunnes toisin todistetaan

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
satakakskuus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.08.2004 07:52

Viesti Kirjoittaja satakakskuus »

[viesti poistettu]
Viimeksi muokannut satakakskuus, Ti 16.11.2004 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Henri Junkkala kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
No, aikanaanhan etenkin Ruotsissa oli ns. EPA-traktoreita, joissa vaikkapa Volvo Duettista vedettiin esimerkiksi 2 ylimmän pykälän hammaspyörää sileäksi, jolloin nopeus rajautui tuohon neljäänkymppiin. Näillä sitten juuri T-korttiin oikeutetut jannut päästelivät ns. karvarallia minkä ehtivät, ja homma ymmärtääkseni kielletiinkin osin siksi, että kokemattomat kaverit ottivat nämä "traktorit" liiankin innokkaasti käyttöön ja kaduilla oli jos jonkintaitoista ajelijaa.
Työn puolesta luen kaikki ruåzalaiset moottoripyörä, chopper ja hotrod magazinet ja kyllä siellä edelleen kaikki 16-kesäiset roddarit vetelee kaasu pohjassa EPA-traktoroidulla Duetilla.

Jos nämä suomen meiningit joskus tuntuvat aivan idiooteilta niin mieti että siellä otetaan 50 vuotta vanha auto, muutetaan takajousitus JOUSTAMATTOMAKSI eli jäykkäperäiseksi (näitä ole Harrikoissakaan ollut sitten 70-luvun) ja rikotaan vaihteisto ja sitten se on traktori ja sillä saa ajaa 16-kesäisenä. Kas kun ei tarvitse poistaa jarruja ja turvavöitä... Voi hevon kettu etten paremmin sano.

Henkka
syytön tai ainakin syyntakeeton kunnes toisin todistetaan
Näitä EPA-traktoreita ei ole saanu rakentaa sitten -70 luvun. Nykyään saa rekisteröityä vain a-traktoreita. Näissähän pitää olla auto oma kori käytössä, ihan normaali alusta, nopeus pitää olla rajattu 30km/h:n. Ja koska nämä ovat työkoneita, saa niillä ajaa PÖ:llä.

Kyllähän näitä aitoja epojakin liikkuu vielä, mutta ne ovat rekisteröity ennen lakimuutosta.

EPA:t kehitettiin korvaamaan traktori pulaa toisen mailmansodan jälkeen ja kun elintaso nousi siirty ne nuorison käyttöön. Tässä vaiheessa virastot heräs ja rupesit vähän rajoittelemaan nuorison uutta harrastusta. Eivät kuitenkaan kieltäneet kokonaan, vaan kehittivät eteenpäin.

Eipä näitä Duetteja raiskailla ennään, nykyään teillä liikkuu esim. W126. W123, W115, volvo 1-2-740 + muista merkeistä rakennettuja a-traktoreita.
A-traktorin saa tehrä vaikka ihan uudestaki pirssistä.

Ja kyllähän tommosella ajais mielummin kuin jollain mankilla kulkuset huurussa, mahtuu kato mammaki mukaan. Sohvapenkki......
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Pitääpä käväistä konttorilla ja kysäistä miten saisin tosta 200D:stä työkoneen näin poistuu dieselvero ja voi huristella laillisesti polttöljyllä :wink: No kohta joku paskiainen varmaan senkin porsaanreijän tukkii, mutta mitä sitä ei kannattaisi yrittää säästääkseen rahojaan riistäjäverottajalta :roll:
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Höh ei tule 200D:stä työkonetta :evil: . Aihion pitää nykyään olla N2 tai N3 luokkaa eli kokonaispaino 3501-12000kg tai yli 12000kg. Aihioksi kelpaisi vaikka 409 pieni kuorma-auto tai vastaava.
Vastaa Viestiin