Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
PYY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 17.10.2010 14:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata

Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja PYY »

Kulkine: S211 280 CDI R6 -05.

1. Kulutus 7,124 l/100km, matkaa 49700km
2. Polttoaineeseen 4602€/vuosi = 384€/kk
3. Kaikki kuluvat yms. osat/vakuutukset jne. kiinteät kulut 3471€/vuosi = 290€/kk
4. Muille maksettua työtä 545€/vuosi = 46€/kk
5. Eli vuodessa kaikki 8620€ = 720€/kk.
6. Kustannus /km = 0,17€

Vanha auto kun on kyseessä niin arvon alenemisen jne. jätän pois laskuista, ei kiinnosta ja en jaksa vaivata sillä päätäni. Auto pitää kuitenkin olla.

Toimi huom! laskelma perustuu suoraan kaikkiin vuoden aikana keräämiini kuitteihin ja on vain ja ainoastaan oma kokemukseni = ja maksamani summa.

Verrattuna aiempiin autoihini joista olen laskelmaa pitänyt niin kaikki tuuppaa menemään samaan hintahaarukkaan/km kun tarkasteluväli on sama. Ainoa poikkeus on KERRAN ollut toyota corolla diesel jonka hankintahinta oli alle 4000€ sillä mentiin jopa 0,10€/km kustannustasoon, tämä oli osaltani se ensimmäinne ja viimeinen? poikkeus joka on tullut halvaksi :) joku saattaa oivaltaa että hyvä 124 korinen diesel mersu vois olla sellainen, niin voisi mutta oma mukavuudenhaluni alkaa katsella jo uudemman tähtäinkeulan suuntaan :)
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

PYY kirjoitti:Vanha auto kun on kyseessä niin arvon alenemisen jne. jätän pois laskuista, ei kiinnosta ja en jaksa vaivata sillä päätäni. Auto pitää kuitenkin olla.
Se arvon aleneminenhan on kyllä aika merkittävä tekijä tuossa laskelmassa, että millä autolla maksaa minkäkin verran ajaa. Jos tuossa nyt alenee arvo vaikka 4000 € vuodessa, niin kilometri maksaa 0,25 € / km.
Avatar
PYY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 17.10.2010 14:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja PYY »

Sillä en jaksa tuolla etukäteen päätäni vaivata, joskus on uudesta lähtenyt jopa 6000€ vuodessa ja jostain vanhemmasta halvemmasta ei arvosta olekkaan niin paljoa lähtenyt, mutta osiin jne. mennyt paaaaljon enemmän :) ja toinen miksen sitä laske per vuosi ennen auton vaihtoa/myymistä on se että jos esim tässä alle 20k€ auto onkin itselläni vaikka 5v niin ei se nyt ihan 4000€ vuodessa tuo arvo alene ;) eli minä pidän siis niin spekulatiivisena ja itse kunkin mielipiteet/näkemykset/kokemukset ohjaa ettei siitä oikeaa saa kuitenkaan kun vuoden yli tarkastelee. Se ompi sitten helppo laskea kun on auto myytynä, että mitäs siitä arvosta lähti.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

E420 -96 bensa V8

2010
53000km
0,20€/km

2011
tähän mennessä 25tkm
eli ajot pudonneet puoleen....ja kulut sitä mukaa siis....

(arvioitu arvonalennus 2009-2011 n.5000€.)
ei mukana laskelmassa.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja napa »

PYY kirjoitti:Sillä en jaksa tuolla etukäteen päätäni vaivata, joskus on uudesta lähtenyt jopa 6000€ vuodessa ja jostain vanhemmasta halvemmasta ei arvosta olekkaan niin paljoa lähtenyt, mutta osiin jne. mennyt paaaaljon enemmän :) ja toinen miksen sitä laske per vuosi ennen auton vaihtoa/myymistä on se että jos esim tässä alle 20k€ auto onkin itselläni vaikka 5v niin ei se nyt ihan 4000€ vuodessa tuo arvo alene ;) eli minä pidän siis niin spekulatiivisena ja itse kunkin mielipiteet/näkemykset/kokemukset ohjaa ettei siitä oikeaa saa kuitenkaan kun vuoden yli tarkastelee. Se ompi sitten helppo laskea kun on auto myytynä, että mitäs siitä arvosta lähti.
itsepetosta on niin monenlaatuista...

itse tyydyn n. 500€:n autoihin, niissä ei montaa euroa tee/vuosi, jos 15 vuottakin samaa autoa pitää :wink: (33 €/vuosi...) ja korjauksiin/huoltoihin on mennyt keskimäärin n. 150 €/vuosi (20 vuoden ajalta laskettuna...), jos korjaus/ylläpitokulut uhkaa nousta tuota suuremmiksi, niin sitten auto paaliin ja "uutta" tilalle...eikä tulis mieleenkään mitään 20 000 €:n autoa makuuttaa pihalla raksuttamassa kustannuksia pelkällä olemassa olollaan... yli 10 senttiä ei ajettu kilometri kuitenkaan saa missään tapauksessa maksaa, ei sellaiseen ole kenelläkään varaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja jonkunhan se on se 500 euron autokin ensi-ostaa että me saahaan sitten ostaa se viidelsadal 20 vuoden päästä :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mulla on menny tuohon pystäriin kesäajossa nyt kolmena vuonna semmoset 5000e bensaan. En oo laskenu muuta kuin että tankillisella pääsee noin 450km ja jotain 11-14l per 100km
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

S211 320CDI 4Matic -06 (facelift). Vähän yli vuosi takana minulla. Kilometrejä 33553. Hieman eri jaottelulla kuin op:

1. kiinteät kulut (vakuutukset, ajoneuvovero, käyttövoimavero, katsastukset jne): 1721,60
2. muuttuvat kulut:
- polttoaine 4027,55
- pesut 456,30
- huollot, korjaukset yms. 3827,60 (näistä 800,- ruostesuojaus ja 1120,- parkkipaikkalommojen/vastaavien oikaisua ja maalausta)
- tarvikkeet (pääosin kertaluontoisia/harvinaisempia hankintoja kuten navin päivitys, ikkunoiden tummennus, ViseeO, Webaston kake jne) 835,37
- renkaat ja vanteet 2319,60 (mukana talvivanteet, joita ei autossa ollut)

Arvon alentumista ei tiedä ennen kuin auton myy, mutta jos lasken hankintahinnan lisäksi auton hintaan muutamat kertaluontoiset hankinnat (kuten toiset vanteet), niin arvo on alentunut luultavasti n. 3-5KEUR. Pääomakuluiksi/km tulee siis n. 9-15 senttiä/km. Kiinteät käyttökulut ovat n. 5c/km ja muuttuvat käyttökulut n. 28c/km.

Keskikulutus on (jätän ihan ensimmäiset kilometrit pois, koska silloin naftaletku vuosi hieman) 8,85 l/100km
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja jokus »

Auto W124 200D 1993

1. Kulutus 6.2 l/100km, matkaa 31400km
kaksi öljynvaihtoa,suodatin ja öljyt 120e
kaksi takavalopoltinta samalla viikolla ,pari euroa motonetistä
pakollinen liikennevakuutus ja käyttövoimavero yhteensä ehkä siinä 700?

Siinä vuoden ajelun kulut.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

jokus kirjoitti:Auto W124 200D 1993

1. Kulutus 6.2 l/100km, matkaa 31400km
kaksi öljynvaihtoa,suodatin ja öljyt 120e
kaksi takavalopoltinta samalla viikolla ,pari euroa motonetistä
pakollinen liikennevakuutus ja käyttövoimavero yhteensä ehkä siinä 700?

Siinä vuoden ajelun kulut.
Et pese autoa kertaakaan vuoden aikana (tai jos peset niin pelkällä vedellä)? Etkä tarvitse esim. tuulilasin pesunestettä lainkaan?

(Rengaskulujakin luultavasti on, mutta välttämättähän renkaiden uusinta ei satu vuoden ajanjaksoon. Samoin pyyhkijän sulat etc.)
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja napa »

tj86430 kirjoitti: Et pese autoa kertaakaan vuoden aikana (tai jos peset niin pelkällä vedellä)? Etkä tarvitse esim. tuulilasin pesunestettä lainkaan?

(Rengaskulujakin luultavasti on, mutta välttämättähän renkaiden uusinta ei satu vuoden ajanjaksoon. Samoin pyyhkijän sulat etc.)
mullakaan ei ole niitä auton pesusta aiheutuvia kuluja... kyllä se riittää auton pesuksi, kun sillä ajaa sateella... eikä käytännössä rengaskulujakaan, kun ajan tuolla 200E:llä rellun vanhat renkaat aina loppuun :wink: 5 €:n lötkösulka kestää monta vuotta jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:ja jonkunhan se on se 500 euron autokin ensi-ostaa että me saahaan sitten ostaa se viidelsadal 20 vuoden päästä :)
no joo, ne jotka haluaa maksaa turhasta pröystäilystä tehkööt sen ihan vapaasti... minä poimin sitten ne kypsät hedelmät :D kypsät siis monessakin mielessä :P mutta yli 500 €:n autolla ajelu on kuitenkin ihan juppi hommaa/oman itsensä esille tuomista... 500 €:n auto täyttää kuitenkin ihan mainiosti kaikki ne kuljetustarpeet, joita normaali ihmisellä on :think:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:
Sergey kirjoitti:ja jonkunhan se on se 500 euron autokin ensi-ostaa että me saahaan sitten ostaa se viidelsadal 20 vuoden päästä :)
no joo, ne jotka haluaa maksaa turhasta pröystäilystä tehkööt sen ihan vapaasti... minä poimin sitten ne kypsät hedelmät :D kypsät siis monessakin mielessä :P mutta yli 500 €:n autolla ajelu on kuitenkin ihan juppi hommaa/oman itsensä esille tuomista... 500 €:n auto täyttää kuitenkin ihan mainiosti kaikki ne kuljetustarpeet, joita normaali ihmisellä on :think:

Oletko tosissasi että esim. 5000-10.000€ 10-15 vuotta vanha mersu on pröystäilyä.... :D
ja mitkä ne normi ihmisen kuljetustarpeet on ?

omasta mielestäni wc-paperia ei tulisi käyttää rektumin siisteyteen sehän on pröystäilyä....normi ihmisen tarpeisiin riittää mainiosti etusormi :wink: :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
PYY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 17.10.2010 14:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja PYY »

napa kirjoitti:
Sergey kirjoitti:ja jonkunhan se on se 500 euron autokin ensi-ostaa että me saahaan sitten ostaa se viidelsadal 20 vuoden päästä :)
no joo, ne jotka haluaa maksaa turhasta pröystäilystä tehkööt sen ihan vapaasti... minä poimin sitten ne kypsät hedelmät :D kypsät siis monessakin mielessä :P mutta yli 500 €:n autolla ajelu on kuitenkin ihan juppi hommaa/oman itsensä esille tuomista... 500 €:n auto täyttää kuitenkin ihan mainiosti kaikki ne kuljetustarpeet, joita normaali ihmisellä on :think:
Provoisoidutaan/provosoidaampa tässä siivu :clap: : Jotenkin olen samoilla linjoilla tuon autolla pröystäilyn turhuuden suhteen melkoisen pikkusieluista touhua hakea itselleen statusta peltilehmällä ja tuskin sitä sille edes oikeasti saa. Mutta mutta hyvin moni meistä ei osaa tehdä itse autolleen yhtikäs mitään ja 500€ auto on äkkiä huoltoineen 3000€ auto . Henk. koht. onnistuu tuo remontinkorjaus ja siksi toinen kulkine aina onkin luokkaa 1000€ kaara, mutta sillä ei tarvitse lähteä joka päivä liikenteeseen ja vuodessakin se matkaa alle 10tkm.

Mutta kun tullaan kysymykseen tuosta "ykköskulkineesta" niin esim. allekirjoittaneen suht. vähäinen vapaa-aika ei riitä auton jatkuvaan rassaamiseen. En usko että 500€ kaaralla ajataan esim nuo minun yleensä +60tkm vuoteen ilman että sen kanssa vietetään useampi kuin kaksi päivää kuukaudesta tallissa ja tähänkin sitten sattuu varmasti niitä vuosia että hintaa tulee enämpi :) mutta kuten tuossa ensimmäisessä postauksessa totesin niin oma mukavuudenhalu (oisko sitten kenties kermapersettä kehittynyt :) ) vie kohti mukavempaa matkantekoa ja vapaa-aikaa myös :). Uskallampa tuota väittää että vähintään saman verran on tunnetta kuin järkeä kun näistä asioista aletaan kinaamaan... :thumbup:

Alkuperäiseen topicciin niin tuossajan joku tuumasi 200D:lle +30tkm vuodessa ja ei vaivaa mutta siltä maksoi yli 10cnt/km ja eipä tartte kuin rengassarja, pikku peräremppa tms. niin kustannukset nousee taas mukavasti per kilomeetri.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja napa »

LopenUupunut kirjoitti:

Oletko tosissasi että esim. 5000-10.000€ 10-15 vuotta vanha mersu on pröystäilyä.... :D
ja mitkä ne normi ihmisen kuljetustarpeet on ?

omasta mielestäni wc-paperia ei tulisi käyttää rektumin siisteyteen sehän on pröystäilyä....normi ihmisen tarpeisiin riittää mainiosti etusormi :wink: :D

.
mersu, lada tai mosse, mutta jos yli 500 € hintaa, niin juppi hommiksi menee... nämä on siis mun mielipiteitä... ja varmaan muutaman kaverinkin :wink: tietysti ne jotka ei osaa/viitsi autoaan itse korjata, joutuu sitten maksamaan autoistaan suuremman hinnan, minä pärjään ihan mainiosti noilla "parinsadan" autoilla...

normi ihmisen kuljetustarpeet on varmasti sitä paikasta A pisteeseen B liikkumista :think:

no, minä nyt en ole malttanut ostaa vaatteitakaan 15 vuoteen, saati pestä niitä vanhojakaan :wink: nuukuus kun on paha sukuvika... toisaalta olen erittäin tarkka vaikka juuri tuosta wc paperista, ihan kaikki merkit ei täytä vaatimuksia... eli vaikka niitä sais ilman, niin en silti käytä niitä kaupan halvimpia laatuja, jos joudun vaikka hotellissa yöpymään, niin otan aina omat paperit mukaan :wink:

autoista/autoilusta nyt on tehty sellainen valtion lypsylehmä, että senttiäkään en autossa halua pitää ylimääräistä kiinni... puhumattakaan niistä uusien autojen huolto/korjauskustannuksista :shock: joku hiton boksi kun leviää, niin sehän maksaa yhtä paljon kuin mun loppuelämän autot tuolla 500 €:n taktiikalla... (jos oletetaan, että tarvitsisin vielä 3-4 kpl noita 500€:n autoja, eli n. 30 vuotta olis autoilua jäljellä)
Viimeksi muokannut napa, Su 02.10.2011 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja RH »

Köyhät kyykkyyn ja rutiköyhät ryömikööt. :twisted: :mrgreen: :lol: :lol:
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6284
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Aloitin oman totaalikustannuskirjamaisen vasta vuoden alusta, mutta tällä hetkellä väykky menee 0.18€/km (useammalle vuodelle toivottavasti jakaantuvia 'lisäkuluja' ovat olleet renkaat ja tuulilasi... ) kun ajettuna tlle vuodelle n.23tkm. -97 Nissani kellottaa samaan aikaan 0.4€/km, kun kilsoja takana 4tkm... ja renkaat on siihenkin tänä vuonna hankittu. Arvon alenemaa ei noissakaan siis huomioitu. Ei halpaa ei, mutta on tuossa vielä matkaa taksilla ajoon. :think:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja Sergey »

minä käytän tuota http://www.tankkaus.com" onclick="window.open(this.href);return false; systeemiä kaikkien kulujen tarkkailuun. Nätisti on esim gofin fiksaamiseen mennyt saman verran rahaa kuin mitä se maksoi... 30tkm matkalla :) toisaalta siihe tehty sellasia huoltoja ja hankintoja joita ei tehdä auton elinaikana kuin pari, kolme kertaa max. Eli auto on tullu maksaa jo yhteensä 2 tonnia ja yhtää huoltoa en ole tehny itse, poislukien renkaiden vaihdot.

Saa nähä miten väyrynen pärjää, nyt ajettu 3481km ja huoltoa sekä varaosia 148eur (jouset mukana), polttonestettä ostettu 538.78 eurolla 387.92 litraa. Vakuutus ja verolaskuja en ole vielä saanut.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
McKorhone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 01.05.2011 20:17

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja McKorhone »

En nyt yritä tässä provosoida tai provosoitua mutta minua kiinnostaisi tietää muutama asia kun näitä jäseniä joiden mukaan autoilun pitää olla mahdollisimman halpaa lienee kaikilla autofoorumeilla (eikä siinä mitään). Eli tässä pari kysymystä.

1. Eikö teillä koskaan tee mieli jotain tiettyä automerkkiä/mallia johon on sitten kaivettava vähän enemmän kuvetta? Enkä tarkoita välttämättä mitään sporttivehkeitä tms. Itse en nimittäin koskaan osta autoa sen mukaan minkä verran on hilloa vaan katson minkä himoitsemistani autoista saan käytettävissä olevilla varoilla :D

2. Ettekö te arvosta turvallisuutta minkään arvoiseksi. On kiistaton fakta että uudemmat autot ovat turvallisempia kuin vanhemmat. Itse en uskaltaisi kuskata esim. lapsiani pidempiä matkoja 15-20 vuotiaalla (saati vanhemmalla) autolla. Harrasteauto-picknickit yms. ovat eri juttu, niissä käydään pääsääntöisesti kesällä, suht' lähellä ja tyylikkäästi cruisaten.

Kuten todettiin, niin kukin tyylillään. Itse lopetin autojen hankkimisen täysin järkiperustein jo vuosia sitten :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja napa »

McKorhone kirjoitti:En nyt yritä tässä provosoida tai provosoitua mutta minua kiinnostaisi tietää muutama asia kun näitä jäseniä joiden mukaan autoilun pitää olla mahdollisimman halpaa lienee kaikilla autofoorumeilla (eikä siinä mitään). Eli tässä pari kysymystä.

1. Eikö teillä koskaan tee mieli jotain tiettyä automerkkiä/mallia johon on sitten kaivettava vähän enemmän kuvetta? Enkä tarkoita välttämättä mitään sporttivehkeitä tms. Itse en nimittäin koskaan osta autoa sen mukaan minkä verran on hilloa vaan katson minkä himoitsemistani autoista saan käytettävissä olevilla varoilla :D
omalta kohdaltani voin vastata, että yksi auto olis mitä tekis oikeasti mieli, mutta ne on niin pirun kalliita, että paras unohtaa/pitää vain "haaveena", eli FERRARI F40... kaikki muut autot on sinänsä yhdentekeviä, enkä ole niistä yli 500 € valmis maksamaan :D
McKorhone kirjoitti: 2. Ettekö te arvosta turvallisuutta minkään arvoiseksi. On kiistaton fakta että uudemmat autot ovat turvallisempia kuin vanhemmat. Itse en uskaltaisi kuskata esim. lapsiani pidempiä matkoja 15-20 vuotiaalla (saati vanhemmalla) autolla. Harrasteauto-picknickit yms. ovat eri juttu, niissä käydään pääsääntöisesti kesällä, suht' lähellä ja tyylikkäästi cruisaten.
auton "turvallisuus" on 99.9% ratin ja penkin välissä... itse olen yhden lapsen hautaan laskenut omin käsin ja on siksikin tullut mietittyä tiettyjä asioita ehkä hieman pidemmälle, kuin "normáali autoilija"... (lapsen kuolema ei liity mitenkään liikenteeseen...) niitä kusipäitä taas jotka vaarantaa oman ja muiden turvallisuuden niillä "uusilla ja turvallisilla" autoilla tuolla liikenteessä kaahamalla, ohittelemalla missä sattuu, hosumalla risteyksissä jne. on ihan riittävästi tuolla liikenteessä jo muutenkin... minä ajan omaa ajoani, vaikka sitten hieman hitaammin, mutta kuitenkin pyrkien turvalliseen matkantekoon tai ainakin pyrin välttämään niitä turhia riskejä...

McKorhone kirjoitti: Kuten todettiin, niin kukin tyylillään. Itse lopetin autojen hankkimisen täysin järkiperustein jo vuosia sitten :D
täysin järkiperustein tehty auton hankita on suomessa mahdoton tehtävä, aina siihen vähän tunnetta tai muuta sekoittuu :wink: toisilla sitten eri tavalla, kuin toisilla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja epk »

Se on voi voi vaikka mikä huippu kuski olet, koska siinä vaiheessa ei sinun tekemisillä ole mitään väliä kun joku sinun tekemisistä riippumaton törmää autoosi. Ei voi puhua 99.9 %:sta , aika harvoin kuitenkin yksin liikutaan liikenteessä :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja napa »

epk kirjoitti:Se on voi voi vaikka mikä huippu kuski olet, koska siinä vaiheessa ei sinun tekemisillä ole mitään väliä kun joku sinun tekemisistä riippumaton törmää autoosi. Ei voi puhua 99.9 %:sta , aika harvoin kuitenkin yksin liikutaan liikenteessä :D
tottakai pitää olla myös realisti, eli ei siinä paljon turvatyynyt ja muut auta, jos rekan tai junan kanssa ottaa yhteen... nykyajan idiooteille nyt myydään vaikka mitä turvallisuuden nimissä... halvalla ja vanhalla autolla malttaa hyvinkin vetää luiskan puolelle välttääkseen kolarin, kun taas uudemilla autoilla ajavat ihan selvästi säälii sitä autoaan ja uhraavat mielummin itsensä :wink:

ja nopeus on oikeasti aika merkittävässä osassa näissä jutuissa, 80 km/h on ihan max. nopeus jossa vielä on jotain mahdollisuuksia selvitä, jos jotain yllättävää tapahtuu ja silloinkin pitää olla reaktiot kunnossa ja liikennesilmä tarkkana, että osaa erottaa ne poikkeavuudet/uhkat... moottoritiet on muuten ihan hyviä, mutta niille pitää vain saada sama 80 km/h kattonopeus kuin muuallekin... jos on kiire, niin lähtee matkaan hieman aikaisemmin tai tyytyy siihen, että on perillä hieman myöhemmin...

turvaväliä jättämällä (ja sitä vaatimalla) saa paljon jo lisättyä omaa turvallisuuttaan ja se kiire siis ehdottomasti pois... vaikka matkassa menis viikko, niin se on kuitenkin hauskempi saapua perille elävänä, kuin ruumisautolla (saul:n kohdalla voi olla poikkeuksia, se kun tykkää ajella ruumisautolla :D )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja epk »

Turhaan yrität perustella että sinun tekemillä päätöksillä se vanha olisi turvallisempi mitä uusi. Oli tilanne mikä tahansa tai nopeus, keula törmäys,perä törmäys, sivutörmäys, hirvi kolari, fakta on se että jos sinutkin istutetaan uudempaan autoon ja ajotavat säilyy samoina niin selviät onnettomuuksista paremmin, esim. pelkkä varvas alaraaja halvaantumisen sijaan jne...
McKorhone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 01.05.2011 20:17

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja McKorhone »

Autojen turvallisuus on kasvanut todella paljon viimeisen 10 vuoden aikana. Eikä pelkästään turvalaitteet ja niiden tehdasasennus halvempiinkin malleihin. Ajoneuvoissa käytettävät teräkset ym. ovat ihan eri 'aineita' nykyään ja niiden suojaus- ja liike-energiansitomiskyky (taimikäsenyton) ovat ihan toiselta planeetalta vanhoihin autoihin verrattuna. Fifth gearissa taisi olla testi jossa ajatettiin vanha maastoauto nokkakolariin uuden, keskikokoisen henkilöauton kanssa. Maasturi hävisi 6-0. Siellä olisi nippa nappa säilynyt hengissä kun taas henkilöautossa olisi selvitty muutamalla katkenneella luulla. Omalla ajokäytöksellä voi vaikuttaa tosiaan paljon mutta ei kaikkeen. Se on mielestäni aika hyvä sanonta jossa todetaan että: taitava kuski selviytyy tilanteista joihin hyvä kuski ei edes joudu. :)
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja sonikki »

napa kirjoitti:mutta yli 500 €:n autolla ajelu on kuitenkin ihan juppi hommaa/oman itsensä esille tuomista... 500 €:n auto täyttää kuitenkin ihan mainiosti kaikki ne kuljetustarpeet, joita normaali ihmisellä on :think:
Jaa mitäs se auton virittäminen tehokkaammaksi sitten on jos ei aivan totaalisen tyhjän päiväistä pröystäilyä?
Jos yli 500€ autot on pelkkää pröystäilyä nii sitte vissii asumuksenakin kaikki muut paitsi savi- tai havumaja juppeilua :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja napa »

sonikki kirjoitti:
napa kirjoitti:mutta yli 500 €:n autolla ajelu on kuitenkin ihan juppi hommaa/oman itsensä esille tuomista... 500 €:n auto täyttää kuitenkin ihan mainiosti kaikki ne kuljetustarpeet, joita normaali ihmisellä on :think:
Jaa mitäs se auton virittäminen tehokkaammaksi sitten on jos ei aivan totaalisen tyhjän päiväistä pröystäilyä?
Jos yli 500€ autot on pelkkää pröystäilyä nii sitte vissii asumuksenakin kaikki muut paitsi savi- tai havumaja juppeilua :D
sitä taas ei kukaan voi päätellä millainen auto on todellisuudessa sen 500€:n ulkokuoren alla ;) mulle taas kelpais ihan hyvin jo 10000 mummonmökki asunnoksikin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja Huikko »

W201 2.0E 4v manuaali 1992:

12kk aikana kuluja

- Tuulilasinpyyhkijä Bosch (22€)
- Auton sisäpesu, ulkopesu ja moottoritilan pesu kerran kuussa (200€)
- Etuiskarit (50€)
- Polttoainetta (3000€) 23000km
- Tuulilasinpesunestettä (100€)
- Moottoriöljy + suodatin kahteen kertaan (80€)
- Jarrunesteiden vaihto (6€)
- Jarrupalat eteen (15€)
- Jarrulevyt eteen (88€)
- Pyöränkulmien säätö (60€)
- Ohjausiskunvaimennin (28€)
- Etu-umpioiden lasit (85€)
- Uudet sivuvilkut (10€)
- Ilmansuodatin (22€)
- Etupyörien laakerit (55€)
- Huippukasko + ajoneuvovero (710€)
- Muille maksettua työtä (200€)

Näistä moni osa on vaihdettu "muuten vaan" tai sen takia etten tiedä kuinka vanha osa autossa oli kiinni. Ns. ennakoivaa räpeltämistä tekemisen puutteessa tallilla...

Öö...eli mitäs tuosta tulee? 4731 euroa ja 23000km = 0,20€/km
Toisaalta auto on nyt kuluvien osien kannalta siinä kunnossa, että ajan minimikustannuksilla pitkään. Renkaillakin ajaa 3-4 vuotta vielä. Öljy + suodattimet on hankittuna seuraavaksi 50 000 kilometriksi.

Täysin pakollisia kuluja noista olisi ollut ainoastaan öljyt+suodattimet+liikennevakuutus+ajoneuvovero+polttoaineet. Jos olisi jättänyt kaikki muut tekemättä auto olisi varmasti hyvässä käyttökunnossa edelleen. Noilla pakollisilla tulisi kuluja noin 3300€ / 0,14€/km. Ero on mitätön verrattuna siihen missä kunnossa auto on nyt ja kuinka siisti se on.

Eli sama suomeksi = JOS pitää sitä vanhaa autoa oikeasti hyvässä kunnossa, niin ei se ole mitään sikahalpaa, kuten moni luulee. Silti se on tarvittaessa halpaa kun auton ensin saattaa varmaan perustoimintakuntoon. Mutta mä olen poikkeustapaus. En ole ikinä myynyt yhtään autoa eteenpäin huonommassa kunnossa kuin se on ollut ostaessani sen...
Viimeksi muokannut Huikko, Ke 05.10.2011 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

napa kirjoitti: sitä taas ei kukaan voi päätellä millainen auto on todellisuudessa sen 500€:n ulkokuoren alla ;)
Eli auto saa olla vaikka kuinka kallis, kunhan se näyttää romulta. Tämä selvä.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja sonikki »

napa kirjoitti:sitä taas ei kukaan voi päätellä millainen auto on todellisuudessa sen 500€:n ulkokuoren alla ;)
Niin mutta jos päätavoite autoilussa on päästä liikkumaan mahdollisimman halvalla niin onko sitä järkeä tietoisesti kasvattaa noita kuluja keräämällä täysin käyttökelvotonta tehoa reserviin kun näin turhamaisuudesta puhutaan? :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
PYY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 17.10.2010 14:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata

Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.

Viesti Kirjoittaja PYY »

sonikki kirjoitti:
napa kirjoitti:sitä taas ei kukaan voi päätellä millainen auto on todellisuudessa sen 500€:n ulkokuoren alla ;)
Niin mutta jos päätavoite autoilussa on päästä liikkumaan mahdollisimman halvalla niin onko sitä järkeä tietoisesti kasvattaa noita kuluja keräämällä täysin käyttökelvotonta tehoa reserviin kun näin turhamaisuudesta puhutaan? :wink:
Eikös sitä ollenkaan laskeeta autoilun kustannuksiin tuota 500€ auton tarpeetonta ja turhamaista virittämistä :) jos siihen 500€ autoon vaikka jotain pientä turboa jne. laittelee niin eikös se nimenomaan ole ko. kulkineen kustannuksia :) ja auto ei enään sitten todellakaan ole mikään 500€ auto vaikka hankintahinta sitä vastaisi :?:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Vastaa Viestiin