Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Noniin tänään alko kaamea valitus vuorostaan etupäästä kuskinpuolelta kun rattia punoi. Piikitys kaikkiin suojakumeihin (myös apparinpuolelta) ja valitus poistui samontein. Peeveli kun olis aiemmin alkanu niin olisin tilannu alapallotkin. Nehän ei paljoa maksa ja vaihto on helppo homma. Mielestäni valitus on merkki siitä että tuho on jo tapahtunut. Ollu pitemmänaikaa ilman voitelua ja loppu onkin helppo arvata.

Tuohon kulkineeseen on tainnu sattua kaikki nivelet rasvattomina tai sit on ajettu mukulakivillä. Sunnuntaina vaihtuu narinat. Sitä ennen laitan rasvaa niihin :D
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja johani »

Jari Ke kirjoitti:Noniin tänään alko kaamea valitus vuorostaan etupäästä kuskinpuolelta kun rattia punoi. Piikitys kaikkiin suojakumeihin (myös apparinpuolelta) ja valitus poistui samontein. Peeveli kun olis aiemmin alkanu niin olisin tilannu alapallotkin. Nehän ei paljoa maksa ja vaihto on helppo homma. Mielestäni valitus on merkki siitä että tuho on jo tapahtunut. Ollu pitemmänaikaa ilman voitelua ja loppu onkin helppo arvata.

Tuohon kulkineeseen on tainnu sattua kaikki nivelet rasvattomina tai sit on ajettu mukulakivillä. Sunnuntaina vaihtuu narinat. Sitä ennen laitan rasvaa niihin :D

Omassa narisi ~210tkm mittarissa _pahasti_, rasvasin, hiljeni, keveni ohjaus ja nyt 233tkm ajettuna vaihoin ne ja irrotin molemmista pallot pois sisältä ja sanosin että lähes uudenverosia molemmat :evil: noh, eipä tullu köyhyttyä uusista alakuperäsistä alapallonivelistä 10€ enempää kpl joten ei ollu kallis "turha" vaihto.. kannattaa muuten oikiasti rasvata se uuski nivel ennen asennusta, rasvaa aivan liian vähän ja puolet siitäki väärässä paikassa..

Kuva
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pikkuhiljaa alkaa löytyä syitä siihen pieneen epävakauteen ajossa. Peeveli kun itte tyhmyyttäni rikoin toisen narinan asentaessa. Otin sen sit pois. Onneksi tajusin tekoseni. Vedin sen keskiosan päin kun ulkokoolia vedin sisään. Sormin ei väljyyttä huomaa mutta se keskiosa liikkuu nyt liian helposti. Nahkea sen pitäisi olla. Käsissä ei saa edes liikuteltua sitä keskiosaa. Oneksi tilasin kummallekkin puolelle niin oli toinen uusi mistä laittaa. Täytyy tilata uusi samalla kun tilaan alapallot.

Ainakin täman tapauksen perusteella voipi sanoa että jos narinat kiljuu niin siipeensä ovat saaneet siinä vaiheessa. Pallo ja kuppi oli paksussa ruosteessa ja toinen muoviliukurengas poikki ja selvästi kulunut.
Ohessa kuva lliukurenkaasta ja siitä miten rasvasin uuden narinan ennen asennusta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt on sitte vaihettu toinenkin narina eikä se turhaan narissu meinnaan pallo-osa oli niin paksussa ruosteessa etten vastaavaa ole ennen nähny. Kumi ollu rikki varmaan auton alkutaipaleelta lähtien.

Jatkoin sitte alapallojen kanssa ja kumpikaan ei ollu holoväljä mutta kumminkin sellainen että katsuri olis voinu huomauttaa. Vaihdoin siis kummatkin. Kävin sitte koeajolla ja johan mersu osaa kulkea tietämyöten. Muuttu kerralla toiseksi ajoltaan, sellaiseksi kun mersun pitäkin olla. Mielestäni pieni välys on apusimpukassa ja sen hilut vaihtuu vielä. Takana kaikki koiranluut oli kunnossa samoin takakelkan kumityynyt.

Seuraavana olis vuorossa nestevuodon metsästys. Kahden kämmenen kokoinen lätäkkö tuli tallin lattialle kun edestä nostin toisenpuolen ilmaan. Kerää siis pohjamuovin päälle ja tulee sit ulos niistä pienistä reijistä kun auto joutuu kallelleen. Taidan ottaa pohjamuovin pois vaihtaa apusimpukan hilut ja kattoa mihin kohtaan lattiaa ilmaantuu nestettä.

Niin ja ostaessa ei tullu kokeiltua apparin sähköikkunaa. Sieltä on mekanismi rikki mutta eiköhän se korjaannu tässä joku päivä :wink:

Polttoainelinjoissa jossakin taitaa olla ilmavuoto kun oireet on sellaiset ja lohkolämppärin suojamaa oli näemmä laitettu muovimuterin alle :shock: Täytyy sekin siirtää kunnolliseen paikkaan.

Pientä laittoa siis riittää vähä jokapuolella autoa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Apusimpukka purettu ja kasatu. Nyt on kylä timmi vaikka ei se sanottavan väljä ollu. Nestevuotokin löytyi. Syylarin alavesiletkun kohdalle tuli lattialle lätäkkö kun kävin koeajolla simpukkarempan jälkeen. Klemmari oli märkä ja kiristyksen jälkeen täytyy nyt sitten kattoa loppuko vuoto vai onko itte syylari rikki. Rana oli kiinni. Sehän on siinä samassa paketissa.

Vielä jäi se suojamaa siirtämättä. On sitte muovilokasuojan ja muovimutterin välissä eristetty ettei vaan saa maita :lol:

ASD kolmiovalo on syttyny muutaman kerran het kun lähtee liikkeelle. Sammuu kun painaa jarrua mutta syttyy uudelleen kun nostaa jalan jarrulta. Kun reilun 10m ajaa kolmiovalon lisäksi syttyy ASD häiriövalo ja sit ABS valo jonka jälkeen ASD kolmiovalo sammuu. Tauluun jää siis ASD häiriövalo ja ABS valo. Kun muutaman kilsan jälkeen auton sammuttaa ja käynnistää ni pelaa niinkun pitääkin.

Nyt pistin sitte mukaan lukujohdot että kun seuraavan kerran syttyy ni luetaan koodi jos se sellaista antaa.

Vaihdoin suotimen sekä moottoriöljyt ja yllätys yllätys ei sopineet astiaan :? Samaan astiaan kyllä 300DT:n ja E300D: öljyt mahtuu mutta ei tuon. Kattoin vielä mittatikkua ennen kun solautin öljyt eikä siellä liikaa ollu. Pääsi sahanpuruja levittelemään ja liuottimella lattiaa pesemään. Kait tuon vajaapyttysen öljytilavuus on sitte suurempi? Pakko olla kun sama astia eikä koskaan ennen ole ylitte tullu. Tosin varojakaan ei paljon ole jääny.

Jenkoistakin on löytyny kaikki kaiuttimet. Tosin jokin kajari saattaa mykistyä milloin vain. Möykkyä kun antaa avautuu taas kuulumaan kaikista kajareista. Vahvarissa todnäk. kylmäjuotoksia.

Niin ja käytin viikolla leimallakin. 0.9 savut ja jarrut niin tasan ettei voinu eroa sanoa ei edes seisontajarrusta. Huomautuksitta meni läpi.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Moi,

jotenkin tekis mieli ehdottaa tuohon ASD- / ABS- ongelmaan aiheuttajaksi täällä niinkin monesti (välillä aivan kummallisissakin yhteyksissä) toistettua juttua kuin ylijänniterele. Ainakin yhdestä autosta jatkuvasti vikatilaan pomppiva ASD korjautui sillä (vikakoodiksi se antoi silloin jarruvalokytkintä, jonka vaihtaminen yksistään ei kuitenkaan asiaa pahemmin parantanut).

Ei siinä ainakaan paljoa häviä, jos tempaisee releen irti ja tekee juotokset uusiksi. :)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pakokaasunkierrätys on tehty tuossa silleen ettei salli pienintäkään peukalointia. Vähänkin jos jotain kiertoon liittyvää yrittää torpata loppuu ahtaminen. Jos ei heti niin muutaman kilsan jälkeen loppuu. Millainen aivolaatikko lie on ohjaamassa tuota? Joku siellä jokatapauksessa on kun auton sammutus saa aikaan sen että taas toimii jonkin aikaa. No palautin kaiken taas ennalleen. Pitää miettiä mitä tuolle tekee vai tekeekö mitään. Ei viittisi lähtä hukkiksenkelloakan vaihtamaan. Nythän se toimii alipaineella. Liekkö muita konsteja kellään tiedossa?

ASD ongelma taisi olla niinkin yksinkertainen että rengaspaineissa oli liikaa heittoa :) Tarkistin paineet/lisäsin ja häiriöitä ei senkoommin ole näkynyt.

Tarkistin auraukset ja kummallakin akselilla tasan samanverran eli milli / akseli renkaan kehältä mitattuna. Katsotaan teenkö mitä tuolle asialle.

Termarinvaihto ohjelmassa tänään. Pieni epäilys oli eikä aiheetta. Behrikin näköjään osaa tehdä maanantaikappaleita :? Jousi paikoillaan sielläpäin. Toimiessaan jousi ei pääse tuolleen joten ollu tuollainen varmaan alusta saakka. Nyt lämmöt nousee nopeasti normitasolle niikuin mersussa pitääkin nousta. Behri sinne meni nytkin.

Samalla katoin ja puhdistin närhenmunat ja tarkistin kiertovesipumpun toiminnan.

Ehdotuksia tuolle kierrätyksen torppaamiselle?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja joikke »

Jari Ke kirjoitti:Ehdotuksia tuolle kierrätyksen torppaamiselle?
Mulla on tuossa Vitossa (110D OM.601 Turbo) kans alipaineella ohjattu hukkis. Egr:n tulppauksen kans itekki taistelin hyvän aikaa ennenku alko pellaan. Ainaki vitossa on imusarjaa ennen ahtoputkessa läppä joka menee ilmeisesti pienemmälle kun egr-venttiili avautuu. No nyt jos tulpataan vain egr-venttiili, niin moottorin ohjaus edelleen luulee, että ilmaa tulee pakosarjastakin ja pienentää ahtoputkessa olevaa läppää kun egr-venttiilin on avautuvinaan ja näin ollen moottori uupuu ilman puutteeseen. Omassani ratkaisin tämän ongelman siten että pakotin imusarjassa olevan läpän auki asentoon. Mutta se, että oli tulpattuna egr- putki ja imusarjan läppä oli auki, ei vielä mulla poistanut vikatilaan menoa. Yks aamu sitte kokeilin semmosta, että irroitin ilmamassa mittarin johdon ilmamassa mittarista ja kappas peijoonaa alkoi ahtopaineet pysyä. Vitossakin on mekaaninen rivipumppu niinkuin tässäkin niin tuo ilmamassamittari ei vissiin paljon muuta ohjailekaan kuin exhaust gas regulaattoriai. Ite tein siten, että otin katkaisin sivareilla ilmamassamittarilta johdot ja laitoin kutistesukalla johtosarja ''kiinni'' ja liittimen paikalleen niin näyttää konehuone alkuperäiseltä ja säästyy katsastusmiehen uteluilta.
Eli sama suomeksi:
-Egr-putkeen tulppa
-Imusarjassa oleva kaasuläppä auki asentoon.
-Egr-venttiilin alipaine pilliin hauli tai vastaava tulppa.
-Ilmamassamittari pois käytöstä, liitin irti.

En ota mitään vastuuta toimiiko tässä tapauksessa nuo konstit, mutta mitä itse olen perillä näistä autoista (Vito ja W124 2.5Dt), niin aikalailla samalla periaatteella nuo toimii.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kiitos vinkistä :thumbup: Justiin samat läpät yms. hilppeet tuntuu vitossakin olevan.

Täytyy koitella mutta sitä ennen pitää ahtomittari laittaa enempi pysyväksi asennukseksi ettei räjäytä mosaa. Jonkun aikaa seurailin ahtoja ja joissain tilanteissa käväisee 1.2 kieppeillä silloin kun kaikki on orkkiskunnossa. Tarkoittaa siis sitä että jos hukkiksenkellolle menee täys alipaine niin ahdot sekä pakopaineet voi nousta vaaralliselle tasolle.

Vielä nyt ihan ulkoa muista mutta ton vajaapyttysen painekotelossa ei taida olla samanlaista painetunnistinta mikä 300DT:n painekotelossa on? Tuon 300DT:n tunnistimen tehtävä kait on just suojata yliahdoilta? Avaa sen suojapiirin venttiilin ja morkoolin takaa putoaa paine pois jolloin syöttö pienenee ja ahdot sitä myöten?

Tuossa on kans samantyyppinen venttiili närhenmunien yläpuolela mutta sitä en vielä tiedä mistä se saa ohjauksen. Sähkötökkeli siihenkin tulee.

Meinaan vaan sitä että jos peukaloi niin ei vahingossa peukaloi silleen että hukkis ei avaudu ollenkaan.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Tape »

Anteeksi offtopic, mutta saisiko pienet neuvot tuohon närhenmunien puhdistukseen. Lupasin työkaverin farkkulankkuun moisen toimenpiteen tehdä. :oops:
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja johani »

Tape kirjoitti:Anteeksi offtopic, mutta saisiko pienet neuvot tuohon närhenmunien puhdistukseen. Lupasin työkaverin farkkulankkuun moisen toimenpiteen tehdä. :oops:
minuutin ohje

akun vieressä närhenmunat, 3 klemmaria ja sähköjohto irti, en muista oliko muuta mutta jotakuinki sillä irtoaa paketti, sitte ristipääruuvit irti mitkä näkyy, varot avatessas ettei käämijohdot pääse kateamaan, avattuasi puhdista ja kasaa. ite jynssäsin metal polishilla niin tuli puhas kiiltävä ja likaa hylkivä pinta.
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Dixon »

johani kirjoitti:
Tape kirjoitti:Anteeksi offtopic, mutta saisiko pienet neuvot tuohon närhenmunien puhdistukseen. Lupasin työkaverin farkkulankkuun moisen toimenpiteen tehdä. :oops:
minuutin ohje

akun vieressä närhenmunat, 3 klemmaria ja sähköjohto irti, en muista oliko muuta mutta jotakuinki sillä irtoaa paketti, sitte ristipääruuvit irti mitkä näkyy, varot avatessas ettei käämijohdot pääse kateamaan, avattuasi puhdista ja kasaa. ite jynssäsin metal polishilla niin tuli puhas kiiltävä ja likaa hylkivä pinta.
Viellä nopianpaa ko antaa olla sen paketin siellä paikallaa letkuissa ja aukasee kannet vain. Parit rätit laittoin alle ettei kovi glygolia oo siel akkutilassa. :)
S124 & W124
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mikäs tämän kulkineen muoviosien värikoodi on? Toi etupuskurin hinauskoukun ritiläpuskurin osa pitäis maalata oikeaan väriin.

3M:n kiveniskuteippi ostettu ja sitä meinaan laittaa oviin tuohon muovikylkilistan rajaan. Mätänetin teipiä on vaikka kuinka paljon mutta se on sellaitan jota en meinaa laittaa enempää kuin mitä tuohon emännän kulkineeseen laitoin :roll:
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jari Ke kirjoitti:Mikäs tämän kulkineen muoviosien värikoodi on? ...
5309 Rioblau, sanois tämä:
http://www.meinbenz.de/farben/farbcodes.htm

Ja lakkaan puolet mattaa vai miten se nyt mahtoi mennä?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nozki kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Mikäs tämän kulkineen muoviosien värikoodi on? ...
5309 Rioblau, sanois tämä:
http://www.meinbenz.de/farben/farbcodes.htm

Ja lakkaan puolet mattaa vai miten se nyt mahtoi mennä?
Kiitti tiedosta ja tuosta hyvästä linkistä :thumbup: Auto kun on seisomassa niin ei oikein voi ajella paukkupullofirman eteen väriliuskoilla vertailemaan :)

Mistä mieleen että kun niitä teippejä laitan niin silloinhan kylkimuovit on irti..... Miten viisas sitä pitää olla et tajuaa ennen kun kyselee :?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jari Ke kirjoitti:
Nozki kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Mikäs tämän kulkineen muoviosien värikoodi on? ...
5309 Rioblau, sanois tämä:
http://www.meinbenz.de/farben/farbcodes.htm

Ja lakkaan puolet mattaa vai miten se nyt mahtoi mennä?
Kiitti tiedosta ja tuosta hyvästä linkistä :thumbup: Auto kun on seisomassa niin ei oikein voi ajella paukkupullofirman eteen väriliuskoilla vertailemaan :)

Mistä mieleen että kun niitä teippejä laitan niin silloinhan kylkimuovit on irti..... Miten viisas sitä pitää olla et tajuaa ennen kun kyselee :?
Aivan. :D

Mitesmuuten, ihan mielenkiinnosta, ajattelitko laittaa muovit oveen vai kylkipaneeliin kiinni? Kun itse joskus ajattelin, että paremmin suojaisi maalipintaa, jos olisivat ovessa sen maalin päälle teipattu, mutta alkuperäisratkaisu on kuitenkin sellainen, että se juuri tuohon hommaan tarkoitettu teippi liimataan siihen paneeliin kiinni.

Itse sitten lopulta päädyin tekemään kuin tehtaallakin alun perin on tehty, ja käytin sitä alkuperäisvaraosateippiä (A005 989 818 511), joka oli kyllä ihan näppärän oloinen tuote käytettävyydeltään tässä. Keskustelua aiheesta oli tuolla: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=kylki%2A, mutta se olikin vissiin tuttu juttu, kun itsekin olet jutteluun osallistunut. ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Oveen laitan kiinni.

Olen vaan miettiny asian silleen että jos teippi on kiinni kylkimuovissa niin ongelma ei muutu miksikään?

Meinaan vaan että kun kylkimuovi jokatapauksessa liikkuu ja elää kun ovea avataan ja vedetään kiinni niin on aivan sama mitä kylkimuoviin laittaa? Hankaa maalipintaa joka kerta kun ovi vedetään kiinni hiekkapölyn kera jota jokatapauksessa aina on :?

Kun teipin laitaa kiinni maalipintaan niin kylkimuovi hankaa teippiä ja maalipinta pysyy ehjänä :wink:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja epk »

helpoin, halvin ja mielestäni paras tapa on jo tuolla toisessakin topikissa kerrottu. Ei vaan näytä kelpaavan :wave:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Empä muistanu tuota kun kauppaan menin vaikka olen lukenu topiikin vaikka kuinkamonta kertaa :?

Halvempi olis taatusti ollu ja helpompikin toi 6mm nauha. 3ämmä makso 40€ rulla ja oliskos siinä 2.5m ja 100mm leveätä.

11kpl 2.5m mittaisia soroja siitä tarvittaessa saa kun leikkaa ja leveyttä soiroon jää enempi kuin tarpeeksi eli ei taida ikänä tulla käytetyksi lankkuihin :)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

epk kirjoitti:helpoin, halvin ja mielestäni paras tapa on jo tuolla toisessakin topikissa kerrottu. Ei vaan näytä kelpaavan :wave:
No niin kyl, mutku ei sitä meikäläisestäkään Etrasta löytynyt. Solumuovissa olis se hyvä puoli kyllä kanssa, että ei ainakaan paneeli pääse kolisemaan ovea vasten :arrow: ei ainakaan pääse tuon takia ylimääräisiä räminöitä syntymään. Ja sitten, se siinä lähinnä vähän huolestuttaisi, että solumateriaaleilla on taipumus enemmän tai vähemmän kerätä kosteutta, vaikka kuinka olisivat umpisoluisia.

Ja nimenomaan itsekin ajattelisin niin, että maali olis paremmin suojassa, kun teippi olisi siinä kiinni eikä paneelissa, mutta luulis, että tehtaan suunnittelijoilla on ollut joku järkevä peruste päättää laittaa se kiinni paneelin puolelle... Sehän on semmoista jonkin verran pehmeää teippiä, joka ei sinällään varmaan kummoisesti hankaa maalia, mutta jos sopivasti sinne väliin pääsee vaikka pieni kivi, niin se voi painua teipin sisään sen verran, että terävä särmä jää sitten varmasti hinkkaamaan maalipintaa. Ei hyvä ole sekään...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ei teippien asennus ollukkaan niin helppoa. Oli ehkä yhdestoista hetki koittaa pelastaa etuoville lisää aikaa. Niistä ylempien kiinnikkeitten reijistä oli lähteny ruoste etenemään oikein kunnolla. Apparinpuolella yhdestä ja kuskinovesta kahdesta. Muut ovet on siistit ja ehjät :o Mikä tuon tuolleen on saanu aikaan? Listarajassa ainoasta apparinovessa pieni merkki (noussu reiästä ylöspäin) kuskin ovi oli ehjän näköinen. Kuskinoveen ei paljo näkyviä korjausjälkiä taida jäädä.

Kuskinoveen tein raaksti nyrkinkokoisen reiän kun leikkasin kupansyömää peltiä pois. Oli syöpyny niin pahoin että oli menny läpi useammasta kohtaa (paljastui kun alon hiomaan) Sehän jää kylkimuovin alle piiloon. Kaikki pienimmätkin huokoset koitin ottaa pois ihan Dremelillä hiomalla. Selainen surennoslasipanta oli päässä. Ruostetta jos ei saa pois ni lie on aika turhaa korjatakkaan :roll:

Nyt vaan mietin et miten peitän reiän. Mikään heppoinen asennus siinä ei tu pysymään meinaan kun puhallin on päällä ja jokin ovi mäiskäistään kiinni niin siinäkohtaa teippipatentti antautuu taatusti. Hitsaamaan en ala kun en osaa. Mietin yhtenä vaihtoehtona sopivankokoista ja paksuista muovia jonka vetäis jollain liimalla kiinni? Pitäisköhän se koittaa asentaa silleen et ottaa ovipahvin pois ja laittaa oven sisäpuolelle. On ns. painepuolella ja josko pysyis paremmin kiinni :think:

Mitähän tuosta seuraisi jos antaa reiän olla silleen kun se nyt on? Ilmanvirtaukset siinä tietty voi muuttua ja jos takaronkka ei saa tarpeeksi vaihtuvaa ilmaa niin alkaako se mtänemään kosteuden takia :shock:

Ehjiä ovia on kyllä tarjolla mutta kun nuitten maalipinta muuten on ihan ok. niin meinasin että jos nuilla menis. Toisaalta jos nyt laittaa ehjät niin kun auton pinta muutenkin on ihan ok niin lopputulos voisi olla ihan hyvä.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt on kylkimuovit takas paikoillaan. Peitin tekemäni reiän muovipaikalla. Meni jonkin aikaa ennen kun kekkasin että tyhjä CD kiekko vois toimia. Sehän kestää taittamista hyvin ja on silti jämäkkä. Näköjään on helppo muotoilla lämmön avulla ja vaikuttaa sille että silti säilyttää lujuutensa. Pistin muotoon irto-ovessa ja kuumailmapuhallinta hyväksikäyttäen. Sikaa laitoin niin että tursusi molemmilta puolin joten vesitaskuja ei jääny pellin ja paikan väliin.

3M:n kiveniskuteippiä laitoin kynnykseen siihen kohtaa mihin ovetiiviste ottaa kiinni. Monissa lankuissa se kohta kukkii. Laitoin niin leveän siivun että osa meni kynnysmuovin alle. Otin ne eka pois. Laitoin teippiä myös kylkimuovien "pystysaumoihin" eli siis ovien etu ja takareunaan niille kohdille joista kylkimuovi ottaa oveen kiinni samoin ruvikiinnitysten reikien ympärille. Oli selvät hankaumajäljet.

Vesiväri näköjään lähtee helposti pois. Puhdistin oven sisäpuolta asetonilla enen liimausta ja sehän otti maaalin matkaansa helposti. Niin helposti että oikein ihmettelin. Muukin maali antautuu kyllä tuolla mutta ei noin helposti.

Ilmeisesti auto on joskus ajettu etuperin johonkin betoniporsaaseen tms. kiinni niin että apparin takaovi on maalattu uudelleen. Samaan syssyyn on takasiipi maalattu myös mutta muuten ei ole maalailtu tai en ainakaan ole huomannu. C-pilaria ei ole maalattu. Kevyt jälki näkyy keskellä takaoven kylkimuovia. Jälki on niin pieni naarmu ettei sitä ole edes maalattu. Sitä pikupalaa likasuojakaaren etuosassa on kötöstelty. Peltien maalausta ei ainakaan mun silmä näe mutta kun purkaa autoa niin sit näkee listojen alla maalirajan.

Viikolla tilasin 5satkun lasit ja uudet apukaukovaloheijastajatkin oisin tilannu muttei niitä enää saa. Olisin kattonu piruuttani et kuinka samanlaiset on sumariheijastajan kanssa. Yhden parin Hellan H4 heijastajia jo ostinkin. Takavalot pitää vielä käyttää pois paikoiltaan ja tarkistaa tilanne. Ronkkahan on erittäin siisti kaikin puolin joten vois olettaa ettei yllätyksiä tuolta suunnalta tule.

Suunnitelmissa orkkisvakkarin asennus. Tuossa 200D:ssä se on ja siitä joutaisi pois. Samoin takaniskatukien asennusta olen miettiny et millainen projekti tuo mahtaisi olla? Kiinteätkin välttäisi. Harvoin on tullu kaadettua vaikka nuissa kahdessa muussa sellaiset on.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Takavalot käytetty pois paikoltaan. Yksi pisama löyty ja korjasinkin sen. On tuossa ylemmässä kuvassa keskellä sellainen tulitikunpään kokoinen pilkka. Laitoin sitte tännekkin kiveniskua eli ronkan puolelle koko lyhtyaukon ymärykset ja kaksikertisesti :)

Näköjään nuo heijastajan nystyt on ne jotka laittaa alulle ruostumisen. Pulteilla kun kasataan tuo lyhty niin nuo heijastajan nystyt jää suoraan peltiä vasten ja kun ne aikansa siinä hankautuvat ni maalipinta menee puhki ja loppu onkin sit tiedossa. Näkyy kuvassa tummana se nysty joka oli hangannu maalipinnan puhki.

Lyhty kannattaa kasata niin että laittaa heijastajaosan paikoilleen ronkanpuolelle (pitää kädellä) ja sovittaa ulkopuolen paikoilleen. Menee kerralla. Alkuun ähräsin toistepäin ja ei siitä mitään tullu.

Vajaat kaksi tuntia meni koko hommassa.

Kuvie
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niskatuet paikoillaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jari Ke kirjoitti:
Viikolla tilasin 5satkun lasit ja uudet apukaukovaloheijastajatkin oisin tilannu muttei niitä enää saa. Olisin kattonu piruuttani et kuinka samanlaiset on sumariheijastajan kanssa. Yhden parin Hellan H4 heijastajia jo ostinkin.

Niin tilasin joo ja eilen kävin lunastamassa kun olivat tulleet. No tänään oli aikaa avata laatikot eikä peeveli ollu E:n lasit :cry: Tilatessa kyllä kerroin rekkarin et mihin on tulossa.

Nyt on sitte kahdet vanhakeulaisen lasit. Pitää huomenissa soitaa et mitä tehdään.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jari Ke kirjoitti:Niskatuet paikoillaan.
Ihan siistit näkyy olevan tolleenkin. Ovak nua farmarist valla alunperi?


EDIT: Eikäkö ei ollukka mittä kysyttävä. Siitähän näkyy olevan tuo toinen topicci jo tuosta pääntukiaiheesta...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nonni Tänään oli vuorossa se lohkolämppärin suojamaan siirto muovien välistä peltien väliin :lol:

Homma jatkui sitten apparin oven kanssa. Siinä kun tuo sähkölasi ei noussu oikeassa asennossa ylös ja tietty sentakia takeltelikin. No sivupaneli pois säätömuteri auki ja löysät pois ja voitelut liukuihin yms. perään --> Nyt pelittää sekin. Samalla annoin hoitoa sisäpuolisille oven pelleille.

Se peilin kohdalla oleva pikku verhousosan saa siirrettyä pois ovipahvin tieltä kun käyttää saiputvettä spraypullossa. Muutoin katkeaa helposti se ohut "knääki". Kokonaanhan sitä verhousosaa ei kannata edes irroittaa. Katkaisee vaan sen isomman knääkin ja sit se jää repsottamaan ikävästi. Isompaan ei saiputvesi tepsi. Kokeiltu on :roll:

No kun nuissa ei aikaa paljon menny niin päätin ottaa irti ronkan kromilipan ihan vaan tarkitaakseni tilanteen. Yksi ainut epämääräisen näköinen maaliruiskun räkä näkyi päällepäin. No lippa ja rekkarikilpi pois (porakoneella). Sit mietin jo että alanko edes kaivamaan sitä epämääräisennäköistä räkäpalloa. Otin kuitenkin Dremelin käsiini ja sieltähän paljastui melki 10 neliösentin kokoinen alue jossa oli alkavaa kuppaa. No kupan huokosetkin pois ja maalilla peittoon.

Pitäis sakemanninakan pojalle antaa mitalli !!!! On meinaan sellainen keksintö tehty rekarikilven ja kromilipan kiinnitykseen :twisted: :twisted: :twisted: Keleen tanat ovat laittaneet ALUMIINI-INSERTIT :wtf: :wtf: No sehän pirulainen ihan kutsuu hapettumaa ja sitten ruostetta tykö :twisted:

Lähtivän juurimultineen hevon kaakkoon ne. Laitetaan tilalle jotain järkevämpää. Kiinnitysruuvitkin jumittuu alumiiniin niin ettei ne tosiaan lähde ehjinä irti. Kulla on kromilippa ja maalipinta siellä kunnossa niin suosittelen samaa hommaa lämpimästi jos autoa meinaa pitää :wink:

Huomenna auto nippuun. Seuraavaksi melki tekis mieli käyttää helmamuoveja pois paikoiltaan :roll: E:Näkis tunkinreiän ympäristön
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja kttopar »

1.omistajalta (synt.-32)
Saksassa autoja pidetään yleisesti vanhojen herrojen ( rouvien ) nimissä, koska vakuutusmaksut ovat pienempiä.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

kttopar kirjoitti:1.omistajalta (synt.-32)
Saksassa autoja pidetään yleisesti vanhojen herrojen ( rouvien ) nimissä, koska vakuutusmaksut ovat pienempiä.


E: Nyt tarkennusta kehiin
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

kttopar tarkoittanee että tämä on ollut -32 syntyneen miehen nimissä mutta oikeasti joku nuori sukulainen on ajeluttanut tällä naisia pitkin rantabulevardia 100tkm/vuosi tahdilla. Kyllähän auton kunto kaikkinensa viittaa tälläiseen huolimattomaan käyttöön... (edellä mainittu sarkasmia jos joku ei sitä ymmärrä).
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Vastaa Viestiin