mikäli tarkoitat tuota minun laittamaa moottorin kuvaa ja avatarisi paikkakuntaa "Pielavesi"...niin ainakin silloin "lähellä" on suhtellinen käsite...minulla on talli Oulun kupeessa... Mutta mikäli ymmärisin väärin, niin tilannehan on aivan jotain muutaKuvan perusteella moottorin "asemapaikka" on ihan lähettyvillä
Virityskittejä V8 koneisiin
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
alkuun ajelen varmaan ilman kuormaa sellainen ½-1 tuntia 2000 1/min yhtä soittoa. Sitten lyön kardaanin lähdön jumiin, sillä pystyy nostamaan täyskaasulla hetkeksi ( 20-30 sek) sellaiset 2400 1/min. Pystyy hieman toteamaan laukeaako systeemi kuorman alla. Myöhemmin pitää rakennella pyörrevirtajarru systeemiin mukaan....siis sitten joskus....Meinaakko tehdä tuohon jotain kuarman simuloontia.
Jenkeistä olen hommaamassa laajakaista-lambda dataloggeria, johon saa 3-4 lisäsignaalia (kaasu, kierrokset yms..) sillä on sitten helppo nauhoittaa ja analyseerata jälkeenpäin, kuinka keksintö toimii ajossa....jahka sinne asti ehtii.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
"asemapaikalla" tarkoitin lähinnä samassa kuvassa olevaa R107:aa.
Lauserakenne ehken oli vähän huonosti muotoiltu....
Lauserakenne ehken oli vähän huonosti muotoiltu....
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Senverran päivitystä tilanteeseen:
Nimesin tämän ensimmäisen kehitysversio sitten "Uuno 1":ksi käyttäjätunnusta ja homman hulluutta mukaillen, Evo 1 tai joku vastava kalskahti hieman liian modernilta ja "osaavalta"
No kuitenkin, Uuno 1 tärähti tänään klo. 18.00 ensimmäistä kertaa käyntiin testipenkissä...ensin neljällä ja sitten kaikilla kahdeksalla sylinterillä käyntiin. Syynä oli D-jetronicin kärkien "jumi". Hauskana huomiona on, että lämmittyään kone, (siis Uuno 1) käy liian laihalla...sinänsä aika hymyilyttävä tilanne kun kyseessä on D-Jetronic....Kyseessä ei ole vika vaan, kun kone on puoli litraa järjestelmälle ylikokoinen ja korkeammalla puristussuhteella ja kireämmällä nokalla varustettu, niin soppa ei vain vakio 450:n säädöillä taida riittää...eli siis säätämään....mutta se tapahtuu myöhemmin...toistaiseksi odottelen jomottavaa pääkipua riittävän häkäannoksen nauttineena...
Sinänsä myllyssä oli jämäkät soundit, kun paikallaan oli vain alkukäyrät ja 50 cm. peltirööriä...
Nimesin tämän ensimmäisen kehitysversio sitten "Uuno 1":ksi käyttäjätunnusta ja homman hulluutta mukaillen, Evo 1 tai joku vastava kalskahti hieman liian modernilta ja "osaavalta"
No kuitenkin, Uuno 1 tärähti tänään klo. 18.00 ensimmäistä kertaa käyntiin testipenkissä...ensin neljällä ja sitten kaikilla kahdeksalla sylinterillä käyntiin. Syynä oli D-jetronicin kärkien "jumi". Hauskana huomiona on, että lämmittyään kone, (siis Uuno 1) käy liian laihalla...sinänsä aika hymyilyttävä tilanne kun kyseessä on D-Jetronic....Kyseessä ei ole vika vaan, kun kone on puoli litraa järjestelmälle ylikokoinen ja korkeammalla puristussuhteella ja kireämmällä nokalla varustettu, niin soppa ei vain vakio 450:n säädöillä taida riittää...eli siis säätämään....mutta se tapahtuu myöhemmin...toistaiseksi odottelen jomottavaa pääkipua riittävän häkäannoksen nauttineena...
Sinänsä myllyssä oli jämäkät soundit, kun paikallaan oli vain alkukäyrät ja 50 cm. peltirööriä...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ohessa onneton kännyvideo ensiyrityksistä...hankala startata, kuten huomataan, kun toisessa kädessä on puhelin ja toisessa w123:n mittaristo joka toimi öljynpainemittarina ensihätään
starttivideo
starttivideo
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Hyvälle kuullostaa.. Nyt jäädään odottelemaan teho ja vääntö käppyröitä
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
nyt sain jo hieman järkeäkin koneen käyntiin. Koko sytytys piti rakentaa uusiksi, sillä kärjellinen ilman transistorivahvistinta oleva systeemi ei kestänyt kuin 2000 kierrosta. Nyt paikallaan on K/D-jetronic kärjetön sekasikiö. Ongelmana on vielä väärän mallin kaasuläppä, jossa ei ole riittävästi alipainekanavia. Tästä syystä laitteessa ei ole viellä alipaine-ennakkoa, jolloin nopeat kaasun käytöt hiukan vielä aiheuttavat pätkimistä. Pienen säätelyn jälkeen kuormittamattomat pakokaasuarvotkin muuttuivat siedettäviksi. n. 2000 1/min CO n. 1.7% ja HC 170 ppm. Happiarvot on mitä sattuu, kun anturi on tiensä päässä.
video, 350:n ohjausboksi
video 2, 450:n ohjausboksi
upea polttoaine- ja pakokaasun poistojärjestelmä
vieläkin upeampi sähköpääkeskus
sanoinkuvaamaton sytysjärjestelmä
nyt kun keksintö kuitenkin "pärisee" niin syytä on, kuten kuvista näkyy siivota koepenkki asialliseen, turvalliseen kuntoon...
video, 350:n ohjausboksi
video 2, 450:n ohjausboksi
upea polttoaine- ja pakokaasun poistojärjestelmä
vieläkin upeampi sähköpääkeskus
sanoinkuvaamaton sytysjärjestelmä
nyt kun keksintö kuitenkin "pärisee" niin syytä on, kuten kuvista näkyy siivota koepenkki asialliseen, turvalliseen kuntoon...
Viimeksi muokannut unski, Su 11.01.2009 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Mie heitän tähän pienet OT:t. Videolla siis kuutonen...mutta kivat saundit tuolla lopussa .
http://www.youtube.com/watch?v=B8Z7PXpqCkM
http://www.youtube.com/watch?v=B8Z7PXpqCkM
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Hiukan on ollut hiljaista tuon 5.0:n SL:n koneen kanssa, mutta innostuin sitten värkkäämään hiukan toisenlaista "viripalikkaa" vanhoihin patarauta v-8. Saa nähdä mitä tulee, kun rupesin rakentelemaan tuosta 3-v 350:n automaatista vahvistettua 4-v automaattia... Ongelmana on vain tarvikkeiden löytyminen, kun tarvitaan ainakin yksi kappale vanhaa 68-71 350:n 4-v automaattia, hydraulisella kytkimellä.... niitä ei hirveän montaa ole tehty... löytyy ainoastaan w108/9 SE/L 3.5, w111 280 SE coupe 3.5 ja 71-72 w107 350:stä. Sitten pitää olla myös 4-v M110:n automaatti ja M116:n 350:n 3-v automaatti (450:n 3-v ei käy) Sitten pitää hieman uudemman mallin 3-v laatikon turbiini koppaa koneistaa, hommata uusia levyjä pakkoihin...harrastaa melkomoista korjausoppaiden tutkimista yms. mitoitusta. Mutta näyttäisi siltä, että homman saisi toimimaan ja ainakin pakkojen ja pantojen puolesta pitäisi laaatikon kestää joko 500 Nm tai jos haluaa niin jopa 600Nm (nämä ovat vain Mersun laatikkospekseistä, ei mitään mitattuja arvoja)...tosin tuolla 600Nm:llä varmaankin planeetat hajoavat, kun M100 6.9:n 3-v laatikossa on kolminkertaiset planeetat veraattuna muihin 3-v laatikojen kaksinkertaisiin...
Lopuksi lattialle tietty jää melkoinen määrä ylimääräistä laattikkorojua, kun kolmesta tehdään yksi, vaan eiköhän niillekin joku käyttö löydy...
Ehkäpä ensi kuussa saisi tuon M117:n paikalleen, kaikki, letkut, syylärit yms. osat olisi jo...puuttu vain virtaa (kinttaasta)...
Lopuksi lattialle tietty jää melkoinen määrä ylimääräistä laattikkorojua, kun kolmesta tehdään yksi, vaan eiköhän niillekin joku käyttö löydy...
Ehkäpä ensi kuussa saisi tuon M117:n paikalleen, kaikki, letkut, syylärit yms. osat olisi jo...puuttu vain virtaa (kinttaasta)...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Virityskittejä V8 koneisiin
Mielenkiintonen aihe, mitä tälle kuuluu..?
Re: Virityskittejä V8 koneisiin
5.0 SL on jo myyty, sen D-Jetronic vaihtui K-Jettiin, kun D-Jetronic imusarja kävi kaupaksi ahdettuun 560:een. 350:n perään rakennettu 3v -> 4v toimi ihan ok. Tosin nyt autossa on 420:n hiukan piristettynä alkuperäisellä 4v-laatikolla...kun sellainen jäi aikanaan lattialle ylimääräiseksi.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Virityskittejä V8 koneisiin
Onko ruisku tyypillä tehoeroa, esim d-/k-jet?
Jossain saksan sivuilla annettiin 450 d-jetillä 225hv, kun taas k-jetillä 217hv?
Jossain saksan sivuilla annettiin 450 d-jetillä 225hv, kun taas k-jetillä 217hv?
Re: Virityskittejä V8 koneisiin
D-Jet versiot olivat hieman tehokkaampia alunperin ja reilusti syöpömpiä. Polttoainetta syötettiin enemmän, jakajassa oli ennakkoa myöskin enemmän. Imusarja on myös hieman jouheampi.
Ymmärtääkseni Mersu valitsi sitten K-Jet pakokaasu- ja polttoaneenkulutusnormien tiukentuessa. Jostain syystä Mersu ei lähtenyt mukaan lähes samanlaiseen L-Jetroniciin, minkä mm. BMW valitsi osaan malleista kun D-Jetronic poistui tuotannosta -75. Osat on melkein samat kuin D-Jetronicissa, paineanturi vain vaihtui ilmamäärämittariin ja ECU sai lisää "järkeä".
Timppa
Ymmärtääkseni Mersu valitsi sitten K-Jet pakokaasu- ja polttoaneenkulutusnormien tiukentuessa. Jostain syystä Mersu ei lähtenyt mukaan lähes samanlaiseen L-Jetroniciin, minkä mm. BMW valitsi osaan malleista kun D-Jetronic poistui tuotannosta -75. Osat on melkein samat kuin D-Jetronicissa, paineanturi vain vaihtui ilmamäärämittariin ja ECU sai lisää "järkeä".
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Virityskittejä V8 koneisiin
Noo kannattaako d-jettiä päivittää L-jetiksi tai ohjelmoitavaksi ruiskuksi kulutus/tehon lisäys mielessä?
Tai no viestiketjun perusteella tehon lisäystä ei juuri saa ilman suurempia mekaanisia muutoksia?
Tai no viestiketjun perusteella tehon lisäystä ei juuri saa ilman suurempia mekaanisia muutoksia?
Re: Virityskittejä V8 koneisiin
Minusta, näin henkilökohtaisena mielipiteenäni "järkevät" päivitykset on valita parhaiten omaan mieltymykseen sopivat alkuperäiset osat ja säätää moottori toimimaan niillä, kuten se on mietitty.
D-Jet kannattaa minusta päivittää K-Jetiksi, mikäli D-Jet on pahasti rikki, K-Jetin pääosat (mielellään koko moottori josta poimii imusarjan, polttoaine- ja sytytsjärjestelmän) on elposti ja edullisesti saatavilla, mielenkiintoa ja osaamista riittää sopivissa määrin.
Reilu tehon lisääminen vaatii mekaanisia muutoksia (näitä ei ole suoraan kaupasta juuri saatavilla, eli on teetettävä) muuttaa parhaan tehon ja toiminnan kierrosaluetta korkeammille kierroksile ja se taas heikentää normikäytön toimitaa ja vaikeuttaa automaatin toimitaa samalla. Tällöin pitäisi myös automaatille tehdä päivitys minusta.
Mutta kysehän on aina jokaisen auton omistajan omasta mielipiteestä ja mieltymyksestä. Järjen käyttö ja käytännöllisyys on näissä asioissa usein aika lailla vähäistä...ainakin itselläni
Timppa
D-Jet kannattaa minusta päivittää K-Jetiksi, mikäli D-Jet on pahasti rikki, K-Jetin pääosat (mielellään koko moottori josta poimii imusarjan, polttoaine- ja sytytsjärjestelmän) on elposti ja edullisesti saatavilla, mielenkiintoa ja osaamista riittää sopivissa määrin.
Reilu tehon lisääminen vaatii mekaanisia muutoksia (näitä ei ole suoraan kaupasta juuri saatavilla, eli on teetettävä) muuttaa parhaan tehon ja toiminnan kierrosaluetta korkeammille kierroksile ja se taas heikentää normikäytön toimitaa ja vaikeuttaa automaatin toimitaa samalla. Tällöin pitäisi myös automaatille tehdä päivitys minusta.
Mutta kysehän on aina jokaisen auton omistajan omasta mielipiteestä ja mieltymyksestä. Järjen käyttö ja käytännöllisyys on näissä asioissa usein aika lailla vähäistä...ainakin itselläni
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Virityskittejä V8 koneisiin
Morjens,
Otan tämän vanhan hyvä aiheen uudelleen käyttöön.
Nokka-akselien kuluminen alkaa vaivaamaan M117.968 moottoria (USA-malli, 178kW versio, 9,0:1 puristus), joten tuli mieleeni, että saako tuosta koneesta helposti lisää käyttökelpoisia hepoja, jos hommaa eri nokka-akselin vakion tilalle ja mikä olisi niiden numero? Toinen juttu on että millaisia nokkia vielä saa?
Otan tämän vanhan hyvä aiheen uudelleen käyttöön.
Nokka-akselien kuluminen alkaa vaivaamaan M117.968 moottoria (USA-malli, 178kW versio, 9,0:1 puristus), joten tuli mieleeni, että saako tuosta koneesta helposti lisää käyttökelpoisia hepoja, jos hommaa eri nokka-akselin vakion tilalle ja mikä olisi niiden numero? Toinen juttu on että millaisia nokkia vielä saa?