CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

amgenter kirjoitti:Ei CDI-vehkeisiin liity mutta parissa tuoreessa topicissa sivuttu ohjelmistotarjoajaa.

Optimoiautosi.fi tarjoaa ohjelmaa C32 AMG -malliin, jossa uudet lukemat 395 HP ja 515 NM. Vakiona koneessa 354 HP ja 450 NM. Kertokaapas ohjelmistoexpertit miten tuollainen tehdään?
Tässä topiikissa käsitellään vaan dieseleitä.
- Entäpä jos kysyisit heiltä itseltään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja amgenter »

tuikku kirjoitti:
amgenter kirjoitti:Ei CDI-vehkeisiin liity mutta parissa tuoreessa topicissa sivuttu ohjelmistotarjoajaa.

Optimoiautosi.fi tarjoaa ohjelmaa C32 AMG -malliin, jossa uudet lukemat 395 HP ja 515 NM. Vakiona koneessa 354 HP ja 450 NM. Kertokaapas ohjelmistoexpertit miten tuollainen tehdään?
Tässä topiikissa käsitellään vaan dieseleitä.
- Entäpä jos kysyisit heiltä itseltään.
Aikaisemmin tätä sivusin toisessa ketjussa mutta eipä siihen löytynyt kommentoijia ja sillä lähden täältä kyselemään.. Oikeassa olet, jätetään bensa-vehkeet toisiin ketjuihin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo.
Pesniiniautoissahan sitä seossuhdetta ei voi oikein muuttaa.
-> Eli jos haluttaa saada lisäyöttöä/tehoa - pitää saada saman verran lisäilmaa, jotta seossuhde pysyy samana.
-> Miten mekaanisella ahtimella nostat ahtoja ilman mekaanisia muutoksia - voi se joissain ehken onnistuakkin, en tunne AMG,n käyttämää sovellusta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hiukkassuodattimista vielä, samaa jankutusta ...

Elkää vaan hyvät ihmiset hakatko sitä hiukkassuodatinta rikkipoikkeen ilman todella hyvää syytä ja harkintaa.
Se ei ole hyvä syy, että se oireilee, se on vielä lähes aina korjattavissa oleva vaiva.
Siihen riittää puhdistuspoltto ja kierrätyksen poisotto ja varmaksi varmuudeksi vähän lisävetoja, jotta pakokaasut varmasti lämpiää.
Kun hiukkassuodatin oireilee, niin teillä on siinä vaan yksi ongelma, mutta hetikohta sen jälkeen, kun olette sen pöntön kopistelleet poikkeen, niin teillä on kymmenen uuttaa ongelmaa.
Se on totta, että selvästi suurimmasta osasta autoja se hiukkasjuttu lähtee ja saadaan poikkeen ihan ok.
Ja pikkuisen kun asiaan softassa panostaa, niin katkut ja kaikki kummallisuudetkin saa poikkeen.
Mutta kun sitä ei voi tietää etukäteen ...
Nyt tuntuu, että yllättävän paljon on ongelma-autoja.
Ottakaa siinä poistossa huomioon siis sellainen juttu, että voi aivan hyvin käydä niinkin, ettei autosta tulekkaan koskaan enää "täydellisesti" toimivaa, vaan joudutte jotain merkillisyyksiä hyväksymään, tai voi käydä niinkin, että kaikesta huolimatta joudutte ostamaan siihen autoonne sen uuden hiukkaspöntön ja uuden, päivitetyn vakiosoftan ...
Rahaa onkin siis palanut kovasti "hukkaan".

Vielä olen saanut nämä omat tekoseni jollain lailla toimimaan, kaikki ... kop kop ...
Mutta paaaljon olen toisten töitä nyt korjaillut - eipä ole helppoa, eikä mukavaa ...

Olis ehkä syytä tarkistaa suhtautumista hiukkassuodatinta/katalysaattoria kohtaan.
En pysty kyllä nyt enää suosittelemaan, tai kehottamaan ketään noiden poistoon - ellei ole aivan vihonviimeinen pakko.
Tehoja toimivien noiden kanssa ei vakioautoon varmasti tule yhtään lisää, tai jää puuttumaan, ei varmasti.
Jos oikean, todellisen eron saa aikaiseksi, niin kannattaisi sitä softan tekoa hiukan miettiä uudestaan.
Ne on mitoitettu molemmat kyllä niin, että kaikki vakiotekniikan ilma, joka on mahdollista saada moottorin läpi kulkemaan, mahtuu myös noista.
Kun ne on tehtaalla saaneet sen tekniikan muutenkin toimimaan, niin on ne osanneet laskea noidenkin mitoituksen.

Kokemukseni mersujen hiukkassuodattimista on nyt sellainen, että äärimmäisen harvoin ne "oikein" käytettyinä lopullisesti tukkeentuu.
Tukkeentuminen on syytä jostain muusta, aikaisemmasta vaivasta, joko vauriosta moottorissa, tai ohjauksessa, tai itseaiheutettu, esim väärät öljyt.

Sitten vielä sellainen neuvo, sellaisille ihmisille, jotka eivät ole aikas tarkkaan perillä mersujen tekniikasta.
Tämä neuvo käy kaikkiin malleihin.
Että jos olette ostamassa käytettyä mersua, jossa varoitusvalot palaa ja/tai mittaristossa on "outoa" tekstiä - ja varsinkin jos ne liittyy hiukkassuodattimeen - niin elkää hyvät ihmiset ostako, elkää ostako.
Teillä ei rahat riitä sen auton ylläpitoon, sanoipa myyjä mitä tahansa.
Elkää ostako.
Vaikka se olis kuinka halpa ja kuinka hieno tahansa - elkää ostako.
Ostakaa auto "kunnossa" - - niin, se maksaa, niin maksaakin - mutta syystä.
Tulee kuitenkin loppupelissä halvemmaksi.
Ja jos ei rahat riitä "hienoon" mersuun, niin ostakaa honda, tai tojota - paljon järkevämpi ratkaisu.
Huonoimman mahdollisen autokaupan siemen on jo kylvetty, kun vähistä rahoista ostetaan "hieno, mutta halpa" mersu - sellaista ole ole milloinkaan tehty, enkä usko, että koskaan tullaan tekemäänkään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Eikös pienhiukkasista ole haittaa suoraan ihmisten terveylle ja muut päästöt ovat enempi välillisiä kuten vaikka happamoituminen tai globaali ilmaston lämpeneminen. Jälkimmäiset asiat eivät nyt kauheasti minua kiinnosta, mutta se on ainakin hyvä, että saadaan vältettyä astmaa, syöpää yms sairauksia. Yritin nyt löytää jotain positiivista hiukkassuodattimista...
Esa

GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Riha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 08.12.2010 12:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Riha »

Tuikulla on hyvä resepti tuon DPF:n kanssa elämiseen. Voiko sitä soveltaa kaikilta osin ja sujuvasti myös noihin Delphi-ecu malleihin?

Omassa ei ongelmia ole, mutta kierrätyksen poisto ei koskaan ole haitaksi. Tuo "vähän vetoja lisää" kiinnostaa myös, mutta siinä taitaa olla vielä(kin) esteitä tuon ecun takia. Vai mikä on nykytilanne?
S211 220 cdi avantgarde -2007
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Riha kirjoitti:Tuikulla on hyvä resepti tuon DPF:n kanssa elämiseen. Voiko sitä soveltaa kaikilta osin ja sujuvasti myös noihin Delphi-ecu malleihin?

Omassa ei ongelmia ole, mutta kierrätyksen poisto ei koskaan ole haitaksi. Tuo "vähän vetoja lisää" kiinnostaa myös, mutta siinä taitaa olla vielä(kin) esteitä tuon ecun takia. Vai mikä on nykytilanne?
Olisikohan tuosta apuja

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 00#p749600" onclick="window.open(this.href);return false;
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Riha kirjoitti:Tuikulla on hyvä resepti tuon DPF:n kanssa elämiseen. Voiko sitä soveltaa kaikilta osin ja sujuvasti myös noihin Delphi-ecu malleihin?

Omassa ei ongelmia ole, mutta kierrätyksen poisto ei koskaan ole haitaksi. Tuo "vähän vetoja lisää" kiinnostaa myös, mutta siinä taitaa olla vielä(kin) esteitä tuon ecun takia. Vai mikä on nykytilanne?
"Vanhempiin" mersuissa oleviin Delphin ecuihin, kuten esim. sinun autoosi, ei mitään sujuvaa keinoa ohjelmointiin ole - siis kaapelia, jolla homman saisi hoidettua.
Aivan uusimpiin taas sitten jo kaapelilla pääsee, onko se nyt sitten OM651.
Uusi kaapeli on kallis, aivan liian kallis näihin minun tekemiini automääriin.
Jotta ostos olisi taloudellisesti järkevä, pitäisi joko hintoja nostaa ja/tai siirtyä harrastuspainotteisesta toiminnasta kokonaan ammattimaiseen.
Tällä hetkellä tuntuu, että vielä odotan, jospa markkinoille tulisi muutaman tonnin halvempikin vaihtoehto.
Koska teidänhän se loppupelissä pitää mulle ostaa ja maksaa ... :mrgreen:

Mitä tulee sitten niihin ohjelmiin Delphi-ecuisissa autoissa...
Sanoisinko omana mielipiteenäni vaikka näin, että varmaan niissä on vielä varaa kehittyä.
En tosin ole kunnolla edes katsellut vakiota ohjelmaa ja kenenkään toisen tekemän katselu ei edes kiinnosta, en halua.
Muttamutta, tekniikka on aivan eri tasolla, kun vanhemmissa malleissa, muttei tehoja näytä vaan lähtevän.

Kierrätyksen/DPFn poistoon liittyvissä asioissa pelkäänpä pahoin, että mahtaa lapsen kengissä olla tuo.
Tämä hiukkassuodattimen poistoasia softauksen kannalta katsottuna aikaisemmin pisti vihaksikin, nykyään saa vaan murheelliseksi ...
Näyttää siltä, että liittyen aiheeseen, monella olisi suuria mielihaluja liittyen tähän poisto-operaatioon.
Mutta sen sijaan, että itse oikeasti tutustuttaisiin aiheeseen, pyritään tietoa vaikkapa poistosta opettelemaan toisten töitä imuroimalla ja sitten niitä kopioimalla.
No, mersuissa - ja vaikkapa bemareissakin ne yhden bitin muutokset ei satu kohdilleen pelkästään kopioimalla, näitä softia kun on ahkerasti päivitelty, täytyy tietää, miksi ja mitä muutetaan.
Periaatteesahan poisto-operaatio on helppo, tyhjennetään pönttö, katsotaan vikakoodit - siirretään vikakoodia aiheuttavien anturiden diaknostiikan raja-arvoja niin, ettei virhe-ilmoitusta enää tule, egr,n deaktivointi ja otetaan ohjelmalliset laskurit pois päältä.
Jos haluat tehdä vielä "hyvän työn", niin poistat jälkipoltot, "lämmitystoiminnot" ja tyhjäkäyntikärytyksen.
Ja boonuksena, vieläkin on sellaisia softaversioita, joille ei tarvi tehdä yhtikäs mitään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Riha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 08.12.2010 12:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Riha »

Kyllä, kyllä...Kiitoksia tästä valaistuksesta. Tilanne on hiukan sellainen mitä ounastelinkin. Harmi sinänsä.

En tuota DPF:ää pidä ongelmana tai poistamisen vaivan arvoisena, mutta tuo EGR sitä taas olisi. Kierrätys-% tahtoo ilmeisesti olla melko suuri ison osan ajasta. Siitä seuraa sitten tunnetut ongelmat.

Pitää todeta että "näillä mennään" ja seurata aktiivisempien kokemuksia, vaikka tuo OM651 taitaa olla jo aika kaukana OM646:sta.

Eikä se hyvällä tasolla oleva tekniikka siitä huonommalle tasolle tipu, vaikka ajellaankin nahkahousujen tekemällä ohjelmalla.
S211 220 cdi avantgarde -2007
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Niin, tieto lisää tuskaa.

Olen kirjoitellut tänne jo liki 2 vuotta sitten, että uusimmista mersuista ei ole yksiselitteisen helppoa poistaa DPF:ää... vanhemmissa se oli paljon selkeämpi operaatio.
Mekaanisesti helppoa, mutta ohjelma puoli teettää työtä, koskapa samassa mallisarjassakin, samana vuonna valmistetuissa, vaatii erinlaisia muutoksia autoyksilöiden moottorinohjaukseen, toimiakseen joka-käänteessä moitteetta.

Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että optimi tilanne pyrittäessä mahdollisimman hyvään kaasuunvastaavuuteen, korkeaan huipputehoon ja samalla moottorin erittäin pitkä-aikaiseen kestoon (useita satoja tuhansia kilometrejä) on esim. V6 CDI: lle avara putkisto takaisinkierrätys poistettuna.... silloin ei noeta paikkoja jumiin, vastapaine pysyy matalana ja varsinkin korkeat vastapainehuiput DPF: n osittaisen tukkiutumisen hetkellä jäävät pois... se on tärkeää männän+renkaiden ja turbon pitkälle elin-iälle, jos moottorista otetaan rajut tehot ulos, vuodesta toiseen.

Rajut tehot = 280 / 320 V6 CDI:ssä on reilu viripotenttiaali ja vahva V8 CDI:stä pienin muutoksin adoptoitu 7 G aski. Fiksusti (ammattitaitoisesti tehden) siitä saa hyvät tehot turvallisesti ja kestävästi ( uusi 350 CDI on pitkälti edelleen sama kone, jossa on jo vakiona nykyään 270 hp ja 620 Nm, DPF: n ja EGR:n kanssa)

Maksimia haluttaessa 280 / 320 V6 CDI:stä on avaralla pakoputkistolla saatu moottoritehoksi optimiolosuhteissa jopa noin 350 hp / 800 Nm tuloksia boschin fla dynossa ( ko mittaustavalla automaatin luisto pikkukierroksilla nostaa max vääntömomentti-arvoa reaali rpm seurannalla virheellisen korkeaksi ... ko tulos vaatii myös erittäin tehokkaat puhaltimet dynohuoneeseen, että matalatehoisen vakio coolerin lämmöt pysyvät kyllin alhaalla. Maantiellä vakiocoolerin lämmöt eivät pysy yhtä alhaalla normaalisti. Pitää myös muistaa, että eri dynojen teholukemat vaihtelevat samalla mittauskelilläkin... puhumattakaan sää-aseman korjauskertoimien eroista dynokohtaisesti + vetopyörien vanteiden ynnä renkaiden massaeroista + tapauskohtaisesta renkaiden muodonmuutos energian vaateesta {liinatiukkuus/seospehmeys}... + ym mittaustapa toleransseista! ). Hyvintehdyllä ohjelmistolla, hyvin huollettuna ja oikeinpidettynä ovat ko autot kestäneet ongelmitta reippaassa käytössä, vuodesta toiseen. Katsastuksessa silti ihastellaan savuttomuutta...


Siitä olen tuikun kanssa samaa mieltä, että hyvintehty DPF: n poisto uudehkoihin mersuihin ei ole nopea ja helppo homma. Siksipä hänen varoittelu toimeen ryhtymiseen on erittäin aiheellista, jollei ole juonessa mukana ammattitaitoisia ihmisiä, riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä kaikilla osapuolilla sekä sopiva summa puuharahastossa jemmassa ammattilaisten työpalkkoihin ohjelmistomuutoksia varten.

DPF: n kanssa saa turvallisesti pitkäkestoisesti käyttöön noin 300 hp tehot ko moottoriin, kun DPF toimii oikein... mikä on hyvä tulos.
Jos siitä halutaan ylöspäin pitkäjänteisen turvallisesti, homma vaikeutuu.
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Avatar
Kuul4
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 29.01.2010 10:01
Paikkakunta: Salo - Somero - Uki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Kuul4 »

Ostin tuossa vajaa viikko sitten 2006 Pre-facelift E280T CDI V6:sen 7G automaatilla. Lisätehot kutkuttaisivat mieltä melkoisesti ja kysyisinkin mitä "pajaa" suosittelisitte? Mielessä olisi ihan perusoptimointi 258hv. / 600nm. Edellisissä autoissani olen käyttäny Karalan palveluja ja ollut niihin tyytyväinen. Onko MB-piireissä mahdollisesti suosiossa joku muu tekijä?

Lisäksi kiinnostaa miten ko. auto optimoinnin jälkeen muuttuu? 0 -100km/h? Ohituskiihtyvyys ym.? Pikaisella etsimisellä ei oikein kokemuksia näistä löytynyt.
V6 CDI
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
"Tavalliseen", kaksivetoiseen 280,iin ei ohjelmanmuutos onnistu kaapelilla, vaan se täytyy ohjelmoida suoraan kovalevyllä olevista ohjelmointinastoista - eli ns. BDM-laitteella.
Se vaatii vähän kovia otteita ecuun.
Muutapa erikoista tuossa ei ole, vetoja saa sen, mitä "oikeaan" 320,iinkin.
Normilastunhan tuohon tekee kuka vaan, helppo ohjelma.

Kaikki nelivetoiset ja 320,set menee mallimerkinnästä riippumatta lähes aina kaapelilla.
+ Vitot ja Sprintterit.
Helpoiten saa asiakkaan tyytyväiseksi juuri 280,sen kohdalla, sekä C/CLK 320,sessä, joissa on väännöt tapettu poikkeen ja moottori turhaan huudattaa niitä kierroksia, se suodastaan "vaatii" vaihteistomodia, sekä lastua se paketti.
Samat tarinat pakupuolella.
"Huonoin" hyötysuhde on facelifti 320,sessä, jossa on vakionakin jo niin reilusti syöttöjä.

Eron suorituskyvyssä pitää tuntua ja vieläpä selvästi ihan takamuksessakin - muuten pitää vaihtaa puljua.
Faktaa saa mittaamalla itse, se on nykyään niin helppoakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Kuul4
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 29.01.2010 10:01
Paikkakunta: Salo - Somero - Uki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Kuul4 »

Kiitokset. Pitääpä alkaa tutkimaan eri vaihtoehtoja täällä Turun suunnalla tai sopivan etäisyyden päässä.
V6 CDI
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja xr »

se on taruolento sellainen 280 v6 cdi joka ei kaapelia tottele jos pitit on järjestyksessä
v6 cdi mallien ohjelma on erittäin työläs tehtävä johtuen eri mallien variaatioista no työläämpi on joku jenkien ford powerstroke
löytyy BDM laite ja voin sanoa että ihan samat pitit on siinäkin kahden mekan palikassa kun kaapelillakin luetussa
se miksi käytetään BDM laitetta johtuu aivan muista syistä esim.
on sellaisa softa versioita joissakin esim. W221 malleissa että jos esim. mpps laitteella lukee sen niin sama laite ei suostu enää ohjelmoimaan edes sitä orginaalia sinne ecuun päin
johtuen siitä että ohjelmassa on mustin/koko/tarkistus summan tiedot eri paikassa kun normaalisti (ohjelman lopussa oleva sykerö) vaikka tarkistus summa on jo laskettu ohjelmaa tehtäessä oikeksi
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 974
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja joskami »

Mitäs kaapelia XR käyttää noihin 280cdi v6 koneisiin, itse tarkoituksella jättänyt väliin nuo mallit.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo
Mistä tässä taruolennossa on kyse ?

Kyse on tästä:
E280cdi luettuna kaapelilla.
Kaapelin lukema ohjelma-alue näkyy Olssin "esikatseluruudussa"

Kuva

Saman auton sama ohjelma, luettuna BDMmällä.
Tavaraa "tulee näkyviin" lisää.
Ympyröity on se tärkeä kohta, jossa tehoa rajaavat kartat sijaitsee.
Sitä kohtaa siis kaapeli ei lue - eikä myös kirjoita, auto jää vakioksi, koska ohjelma kuitenkin lukee sitä.

Kuva

Kyllä tämä juupas-eipäs-keskustelu on turhaa.

Sellainen tarkennushan tähän tarvii nyt tehdä, että se suutinkartta sijaitsee aina tuossa osiossa, jonka kaapelikin lukee.
Eli jos tehonlisä perustuu siihen suutinkartan ropaamiseen, niin teho kyllä jonkin verran nousee, ei siinä mitään.
Mutta sellaista ohjelmointia, mitä kaikissa muissa autoissa tarkoitan, ei ole tässä kohden mahdollista tehdä.

Tuo, kaapelilla lukematta jäävä osio on eri softaversioissa hiukan eri kokoinen.
Pienimmillään se on vaan kolme karttaa.
Toisessa ääripäässä lähes kaikki on kerrottu uusiksi, lukuunottamatta sitä suutinkartan kohtaa.

Näiden V6,sten ohjelman ... ja vieläpä aika mukavan sellaisen, saa tehtyä kymmenkuntaa karttaa sopivasti muuttamalla.
Ja jos haluaa, muttei ole mitenkään pakko, niin muutamaa lisäkarttaa muuttamalla saa syötötkin näkymään sataan milliin asti.
Huolellisestikkin tehtynä ja pariin kertaan jälkensä tarkastaen, aikaa on mennyt puolisen tuntia.
Onko se iso työ, no se pitää itse kunkin ratkaista.

Jos tuosta ohjelmasta sitten vielä hiukkaspöntön poistaa käryytyksineen, menee aikaa noin tunti lisää.
Se on niin hidasta napluuta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
osku280cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 18.06.2010 22:44
Paikkakunta: P-Suomi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja osku280cdi »

Kuul4 kirjoitti:Ostin tuossa vajaa viikko sitten 2006 Pre-facelift E280T CDI V6:sen 7G automaatilla. Lisätehot kutkuttaisivat mieltä melkoisesti ja kysyisinkin mitä "pajaa" suosittelisitte? Mielessä olisi ihan perusoptimointi 258hv. / 600nm. Edellisissä autoissani olen käyttäny Karalan palveluja ja ollut niihin tyytyväinen. Onko MB-piireissä mahdollisesti suosiossa joku muu tekijä?

Lisäksi kiinnostaa miten ko. auto optimoinnin jälkeen muuttuu? 0 -100km/h? Ohituskiihtyvyys ym.? Pikaisella etsimisellä ei oikein kokemuksia näistä löytynyt.
Suosittelen ainakin omalta osaltani Tuikun softaa laatikon muutoksella, ero tooodella suuri entiseen verrattuna, ja ennen kaikkea auto toimii. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
coolis_2011
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 22.12.2011 18:51

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja coolis_2011 »

tuikku kirjoitti:.
.
Näiden V6,sten ohjelman ... ja vieläpä aika mukavan sellaisen, saa tehtyä kymmenkuntaa karttaa sopivasti muuttamalla.
Ja jos haluaa, muttei ole mitenkään pakko, niin muutamaa lisäkarttaa muuttamalla saa syötötkin näkymään sataan milliin asti.
Huolellisestikkin tehtynä ja pariin kertaan jälkensä tarkastaen, aikaa on mennyt puolisen tuntia.
Onko se iso työ, no se pitää itse kunkin ratkaista.

Jos tuosta ohjelmasta sitten vielä hiukkaspöntön poistaa käryytyksineen, menee aikaa noin tunti lisää.
Se on niin hidasta napluuta.
Saahan tossa tuntipalkan kohdalleen, minäkö luulin kun töissä tuli lasku ohjelmoinnista lasku niin se oli 125e/alv0% tunti et onpa kova tuntiveloitus, mut tuossahan se on aivan jotain muuta.
jannew
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 29.05.2010 13:43
Paikkakunta: e-suomi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jannew »

Kuul4 kirjoitti:Kiitokset. Pitääpä alkaa tutkimaan eri vaihtoehtoja täällä Turun suunnalla tai sopivan etäisyyden päässä.
kyllä niitä tuikun ohjelmia täällä etelässäkin asennellaan :D
ei voi muutakun suositella ! (palvelu pelaa ja voimaa v6 vitossa riittävästi) :lol:
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Tomp »

coolis_2011 kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
.
Näiden V6,sten ohjelman ... ja vieläpä aika mukavan sellaisen, saa tehtyä kymmenkuntaa karttaa sopivasti muuttamalla.
Ja jos haluaa, muttei ole mitenkään pakko, niin muutamaa lisäkarttaa muuttamalla saa syötötkin näkymään sataan milliin asti.
Huolellisestikkin tehtynä ja pariin kertaan jälkensä tarkastaen, aikaa on mennyt puolisen tuntia.
Onko se iso työ, no se pitää itse kunkin ratkaista.

Jos tuosta ohjelmasta sitten vielä hiukkaspöntön poistaa käryytyksineen, menee aikaa noin tunti lisää.
Se on niin hidasta napluuta.
Saahan tossa tuntipalkan kohdalleen, minäkö luulin kun töissä tuli lasku ohjelmoinnista lasku niin se oli 125e/alv0% tunti et onpa kova tuntiveloitus, mut tuossahan se on aivan jotain muuta.
Mieti paljonko on vienyt opettelu (siitähän ei rahaa ole saanut), paljonko maksaa laitteet, vastuu jos joku menee rikki... Jos hinta tuntuu kovalta, ostaa ite laitteet ja opettelee. Se siitä hinnasta...
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja xr »

tuikku kirjoitti:.
No joo
Mistä tässä taruolennossa on kyse ?

Kyse on tästä:
E280cdi luettuna kaapelilla.
Kaapelin lukema ohjelma-alue näkyy Olssin "esikatseluruudussa"

[ http://i40.tinypic.com/x6mqaf.jpg ]


.

siis ymmärsinkö nyt oikein että sen kaapelin lukualue alkaa kohdasta 1A91D2 v6 cdi mersuissa ei kai sentään olen nyt varmaan erehtynyt
no jos koko fileen koko on sen 2097152 ja jotkin kaapelit lukee siitä 446464 suuruisen osan niin silloin luku pitää alkaa kohdasta 190000 muutoin tuo koko 446464 ei täyty
vaan se jää pienemmäksi ja silloin on kyllä kaapelissa jotain vikaa eikä mikään silloin onnistu
Mustamarsu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 23.12.2011 05:54

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mustamarsu »

Ongelma olis seuraava:
Tulossa on w204 C 200cdi ja suunnitelmissa olis pistää mahdollisesti Karalan ohjelmointi sisään.
Laite on vaan varustettu manuaaliaskilla joten kestääkö voimansiirto noita kasvaneita vääntöjä?
Harisen sivuilla mainittiin lyhyesti että kyseisellä setillä saattais ongelmia tulla, tosin ei mainittu mistä vuosimallista puhutaan...
Kellään henk.koht. kokemusta kyseisestä asiasta?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

xr kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
No joo
Mistä tässä taruolennossa on kyse ?

Kyse on tästä:
E280cdi luettuna kaapelilla.
Kaapelin lukema ohjelma-alue näkyy Olssin "esikatseluruudussa"

[ http://i40.tinypic.com/x6mqaf.jpg ]


.

siis ..

Etpä tainnut.
Kaapelin lukema alue alkaa siitä suunnilleen muistipaikalta 190000 - kohdin.
Prosessori ei anna minkään kaapelin aloittaa lukua aikaisemmin - OBD-portin kautta.
Ecun/prossun käyttämä muisti-alue näissä ko 280,n ohjelmissa alkaa kuitenkin sieltä 170000 paikkeilta, eli aikaisemmin.
Mitä kaapeli ei lue, se ei myöskään kirjoita, poisluettuna bytesuutteri, joka kirjoittaa enemmän, kuin lukee, muttei sekään oikein auta tässä, kun pitäisi saada ensin se koko ohjelma (+versio) luettua muokattavaksi.

Suurin osa kaapeleista "lukee" 2Mt fileen kaksimegaiseksi, niihin paikkoihin, mitä prossu ei oikeasti anna lukea, kaapeli itse, itselleen "merkiksi", kirjoittaa joko nollaa, tai FFF,ää.
Täytteeksi kirjoitetulla tuuballa voisi olla vaikka merkitystä siihen, että "oikea" kirjoitus varmistetaan alkavaksi oikealta kohden - en tiedä oikeasti, miksi näin.
Tästä poikkeuksena muunmuassa se byteshooter, joka lukee ja näyttää vain sen sallitun kohdan ja kirjoittaa pelkästään muistipaikkatiedon perusteella, ilmeisesti siksi se myös pystyy kirjoittamaan enemmän, kuin lukemaan, kunhan vaan tiedosto on varmasti oikeanlainen aloituspaikkatietoineen.
Tuon mallin ecun täytyy olla siis tavallaan "lukusuojattu osittain", muttei kirjoitussuojattu, jotta valmistajankin olisi helpompi tehdä mahdolliset korjaukset.
Valmistajahan ei lukua oikeastaan tarvi, kun se tietää, softanumeron ja päiväyksen perusteella softan - ei tarvi lukea.

Se, että kaapeli, joka ei pystykkään lukemaan koko filettä, ei suostu kirjoittamaankaan - on pelkästään hyvä juttu.
Et voi saada itseäsi vaikeuksiin !
Varmaan kaapeli, laskiessaan sitä lopun tarkistussumma-aluetta uusiksi, huomaa, että muutosta tulee nyt "liikaa", kaikki ei ehken ole kunnossa - ja lopettaa koko homman - luulisin, että jotenkin näin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Mustamarsu kirjoitti:Ongelma olis seuraava:
Tulossa on w204 C 200cdi ja suunnitelmissa olis pistää mahdollisesti Karalan ohjelmointi sisään.
Laite on vaan varustettu manuaaliaskilla joten kestääkö voimansiirto noita kasvaneita vääntöjä?
Harisen sivuilla mainittiin lyhyesti että kyseisellä setillä saattais ongelmia tulla, tosin ei mainittu mistä vuosimallista puhutaan...
Kellään henk.koht. kokemusta kyseisestä asiasta?

Ei sitä sinun autosi kytkimen pitokykyä voi kukaan etukäteen tietää, se pitää kokeilla.
Käytetyistä autoista on kenenkään toisen mahdoton sanoa, mitä ne kytkimet kestää, varsinkaan jos ei edes omistaja itse tiedä - ei ole muuta keinoa selvittää sitä pitokykyä, kuin kokeilla.
Vaihdelaatikon - tai muunkaan voimansiirron mitoitus ei ole varsinaisesti, kunnossa ollessaan mersuissa ongelma, vaan ne helposti kestää sen, mitä vakiosta tekniikasta tehoa irti saa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
4bar map-anturi:

Kuva

Pienellä liittimellä, joka käy käytännössä lähes kaikkiin cdi-mersuihin suoraan.
Tuolla pääsee varmaan käytännössä 3,2-3,3bar todellisiin ahtoihin.
No, useimmille riittää varmaan se "tavallinen", 3bar mappi.
Reippaasti yli kahden kilon ahdoille on aika harvalla todellista tarvetta, eikä nämä "suositellut", suhteellisen helposti vaihdettavat vnt,t, mersun 2256 ja 2359 pystykkään yli kahden kilon paineisiin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
4bar map: A007 153 0028.
Varaosanumero muuttunut.
Hinta veholla muutaman euron enemmän, kuin kolmen baarin mapilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

osku280cdi kirjoitti:
Suosittelen ainakin omalta osaltani Tuikun softaa laatikon muutoksella, ero tooodella suuri entiseen verrattuna, ja ennen kaikkea auto toimii. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mikä homma tää on? Tekeekö tuikku laatikon softa muutoksenkin? En oo aikoihin foorumia lukenut enkä viitsisi kahlata tätä ketjua läpi..

...Kevättä kohti mennään ;)
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

simppa80 kirjoitti:
osku280cdi kirjoitti:
Suosittelen ainakin omalta osaltani Tuikun softaa laatikon muutoksella, ero tooodella suuri entiseen verrattuna, ja ennen kaikkea auto toimii. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mikä homma tää on? Tekeekö tuikku laatikon softa muutoksenkin? En oo aikoihin foorumia lukenut enkä viitsisi kahlata tätä ketjua läpi..

...Kevättä kohti mennään ;)
Moottorin ohjauksen softala pystty vaikuttamaan laatikon toimintaan vähän
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

CDI203 kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:
osku280cdi kirjoitti:
Suosittelen ainakin omalta osaltani Tuikun softaa laatikon muutoksella, ero tooodella suuri entiseen verrattuna, ja ennen kaikkea auto toimii. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mikä homma tää on? Tekeekö tuikku laatikon softa muutoksenkin? En oo aikoihin foorumia lukenut enkä viitsisi kahlata tätä ketjua läpi..

...Kevättä kohti mennään ;)
Moottorin ohjauksen softala pystty vaikuttamaan laatikon toimintaan vähän
Ok. Kokeilin muuten sitä Kiinan Galletto 1260 kaapelia tuohon omaani ja se luki ohjelman ihan normaalisti. Uskaltaako tuolla vielä kirjoittaa tai onnistuuko se edes?? :shock:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 974
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja joskami »

Pitäs onnistua..mut mitään takeita ei ole onnistumisesta.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Vastaa Viestiin