Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic OM606 505t ja matka jatkuu

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3821
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic Ö-poja käytetty irt

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jari Ke kirjoitti:
epk kirjoitti:nyt kun näemmä olet entisöinti linjalle lähtenyt niin suosittelen nuot tähdellävarustetut varaosat saksasta tilamaan, säästät projektin aikana vähintään parit etelän lomamatkat :D
Totta varmaan tuo et säästöä tulee.

Mistä olet tilannu?
Tiiän, ettei multa kysytty, mutta vastaan kuitenkin omalta osaltani. Olen tilannut tuolta:

http://www.baldshop.de

Itse kun tietää vaan osanumeron, niin sen kanssa sitten heiltä kysymään hintaa sähköpostilla (tai aluksi tuon kyselylomakkeen kanssa; sen jälkeen keskustelu jatkuu näppärästi suoraan meilillä). Toistaiseksi itsellä on pelkästään positiivisia kokemuksia tuosta paikasta. Tosin, ei siellä ihan kaikki ole halvempaa kuin Suomessa, mutta moni asia sitten taas on oikein selvästi edullisempi ostaa tuolta. Ja pelkästään alkuperäisosaa tarjolla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic Ö-poja käytetty irt

Viesti Kirjoittaja epk »

ebay vaan huutamaan , tai tuo bald on kyllä erittäin hyvä vaihtoehto kanssa. Osat tosiaan tähtipaketoitua ja hintataso on ainakin mun osilla ollut (211 osia) halvempia mitä kl:stä 20-30% alennuksien kera... vehosta nyt puhumattakaan. Toimitus salamannopeaa , yleensä menee se 2-3 päivää. Maksut hoitaa paypalilla niin ei suttaannu turhaa aikaa. Sujuvaa englantia puhuvat :)
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic Ö-poja käytetty irt

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Keyboard User Error :)

Joo tuplat tuli ni poistin toisen
Viimeksi muokannut Jari Ke, Su 01.02.2015 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic Ö-poja käytetty irt

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eilen oli vuorossa hihnan kiristinmekanismin ihmettelyä. Rullan laakeri olis varmaan mennykkin mutta keinun laakeripinnoissa oli semmoiset kolot että heivasin sen laatikkoon. Pistin sitte kaikki ihan uutta iskaria myöten.

Eilen aloitin sitte lämppärin moottoria irroitelemaan. No kauaahan siinä ei me kun se on pöydällä ja syy vinkumiseen ja ajoittaiseen jurinaan paljastui eli toisen pään laakeri on kulunu loppuun. Hyvä varaosakin oli jo messissä mutta pahus on säilytyksen aikana toinen siivikko vääntyny kunnolla vinoon ja pyörä vippaa melki sentin :( Eihän sellaista paikalleen voi laittaa.

No sitten jatkoin tuulilasinyyhkijän huollolla. Purin ihan osiin pesin ja poistin vanhat rasvat nivelistä, hammaskehiltä sun muualta ja laitoin uudet. Mietiskelin vihtoehtoja tuolle siivikolle ja otin sitte kuumapuhaltimen käteen ja lämitin niitä ripoja joitten varassa siivikko on. Ekakerralla ei oikein tullu mitään vastetta. Toisella kerralla meni sitte pikkasen liikaa. Sit piti oikein miettiä miten saan sivikon oikaistua kohdilleen. No kolmannella kerralla sit jäi niin hyvin että pistin paikalleen. Millin ehkä jäi vippaamaan mutta värinää tai muuta epätasapainon oireita ei kuulu kabiiniin.

Orkkis oli Siemens ja tämä Bosch. Sellainen ero näissä on että moottori on pikkasen pienempi halkaisijaltaan. No se ei ole ongelma meinaan sopivasta muovipurkista leikkasin soiron ja jovain istuu moottori nätisti paikoilleen ja kiristyspantakin ottaa kunnolla kiinni. Muut mitat ovat täsmälleen samat. Myös semmoinen ero näissä moottoreissa on että I ja II pykälä puhaltaa paljon vähemmän ilmaa kuin Siemensin moottori. III ja IIII ei eroa tuntuisi olevan. Etuvastus varmaan on eri näille moottoreille veikkaisin.

Sitten jatketaan ihmettelyä ahtimen coolerin ja putkiston ympärillä :wink: Valintojakin on jo tehty ja mene tiedä lähiaikoina alkaa sillä rintamalla työt
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic Ö-poja käytetty irt

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Garrett GT2860RS ahdin tuli sitte ostettua ja sitä keulalle sovitetaan ja koitetaan jahka moottorimurheet saadaan selvitetyksi. Kansihan jo vaihtuikin mutta mutta :roll: Niinkö oikeasti olis pitäny kepinnokkaan tontinkulmalle tuo mosa laittaa kannenvaihdon yhteydessä niinkun vähä meinasinkin? Pitkään en kattele ja päätä pahkaile ton kanssa kun lentää takakaakkoon kele !!!! UGH! olen puhunut! :lol:

Montaa tällaista kuulalaakeriahdinta ei mersun rieselinpakosarjaan ole vissiin tätä ennen soviteltu? Jonkin sortin pensoihin sitävastoin näitä on laitettu enemmänkin vissiin....?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic Ö-poja käytetty irt

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kansi jonka laiton paikolleen ja ajoin sillä melki 1000km

Huoh :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

No ei ollu oma töppi

Kuvei

Ensin kuva kun otin kannen pois ja sit samasta kohtaa ennen asennusta. Olishan tuo pitäny nähdä :)

Kyllä pistää hanttiin :x

Edit Laitoin vielä suuennetun kuvan ennen kannenlaittoa paikalleen Kyllä se siinä näkyy oikeastikkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Kannenvaihtoa uudellee

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noo, nyt se menee tuoreesta muistista jo nopeesti. zemiä sinne vaan raatamiseen.

mää oon kerran kasannu kans rikkinäisellä kannella, enkä päässyt edes tallista ulos, kun piti alkaa purkaan uudestaan. halki oli kanssa. kyllä siinä vähän meinaa hermoja koetella.. pitäis aina viedä sinne koeponnistukseen, niin ei tulis tälläsiä ylläreitä.

pystyisköhän noita hitsuutteleen kuinka hyvällä menestyksellä? eikös noita jokkut hitsailekkin?
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Kannenvaihtoa uudellee

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Ei hitsatuilla kansilla tee mitään , ainakaan tässä tapauksessa, on vaan tekohengitystä, eivät kestä. Kun valurakenne rikkoontuu, ei hitsaamalla sitä saada lujuudeltaan enää alkuperäistä vastaavaksi.
+358 18B8FE99
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Kannenvaihtoa uudellee

Viesti Kirjoittaja Jolle »

pera8x kirjoitti:noo, nyt se menee tuoreesta muistista jo nopeesti. zemiä sinne vaan raatamiseen.

mää oon kerran kasannu kans rikkinäisellä kannella, enkä päässyt edes tallista ulos, kun piti alkaa purkaan uudestaan. halki oli kanssa. kyllä siinä vähän meinaa hermoja koetella.. pitäis aina viedä sinne koeponnistukseen, niin ei tulis tälläsiä ylläreitä.
Eikös tuo "uusi" kansi ollut koeponnistettu?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Kannenvaihtoa uudellee

Viesti Kirjoittaja pera8x »

J.Kulmala kirjoitti:Ei hitsatuilla kansilla tee mitään , ainakaan tässä tapauksessa, on vaan tekohengitystä, eivät kestä. Kun valurakenne rikkoontuu, ei hitsaamalla sitä saada lujuudeltaan enää alkuperäistä vastaavaksi.
en kansia ole hitsaillut, mutta paljon muuta aluvalua ja ihan hyvällä menestyksellä. tietenkin riippuu vähän hitsaristakin. jos sinä et osaa hitsatsa, niin ei se tarkota, etteikö kukaan muukaan osais.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Kannenvaihtoa uudellee

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jolle kirjoitti:
pera8x kirjoitti:noo, nyt se menee tuoreesta muistista jo nopeesti. zemiä sinne vaan raatamiseen.

mää oon kerran kasannu kans rikkinäisellä kannella, enkä päässyt edes tallista ulos, kun piti alkaa purkaan uudestaan. halki oli kanssa. kyllä siinä vähän meinaa hermoja koetella.. pitäis aina viedä sinne koeponnistukseen, niin ei tulis tälläsiä ylläreitä.
Eikös tuo "uusi" kansi ollut koeponnistettu?

Kiitosta kanustuksesta sitä tarvitaan :thumbup: Varsinkin eilen meinasi olla pilvet melko alhaalla hetken. No soitto kaverille joka kannen möi niin lupasi hyvittää maksetun hinnan takaisin :clap: :clap: :clap: :clap: Jo vain kummasti aurinkokin alko pilkistellä pilvien lomasta.

Joo oli ponnistettu ja tässä oikein hyvä esimerkki siitä ettei koeponnistus kerro paljoakaan :roll: No tämä ei sinänsä mulle ollu mikään uutinen meinaan samansuuntaisia kokemuksia on entuudestaankin tosin ei ihan omakohtaisia. Siksi ajattelinkin että jos itte rakentais koeponnistuslaitteen.

Paristakin eri paikasta kun olen kuullu miten ponnistus tehdään niin jos sillä menetelmällä löytyy vuoto niin silloin vuotopaikka näkyy jo selkeästi muutenkin ja oireitakin on ennen kannen poisottamista siihen tahtiin et ei ole epäselvyyttä.

Just nuo hiushalkeamat on v-ittumaisia kun niitä ei välttämättä näe helposti ja saattaa toimiakkin hetken jopa melko OK niinkuin tämäkin teki. Siksi ponnistus mielestäni kannattaisi tehdä siten että kannen lämmittää ennen ponnistusta sinne +100°C nurkille ja ehdottomasti kunnollisen paineistuksen palotilasta vesitilaanpäin.

Kun ja jos painetta menee vesitilaan alkaa vesi tulvia kannen vesikanavista yli ja lopulta sieltä tulee jostain kupliakin. Jos kannen upottaa kokonaan vesialtaaseen ni silloin näkyy venttiilivuodot, kammiovuodot jne. Työläämpi tehdä mutta ehdottomasti helpompi kuin se että kansi paikalleen 1000km ajoa ja todeta että vuotaa :roll:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Kannenvaihtoa uudellee

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Samalla setapilla vaparin kansi on peräkontissa tosin kammiot on tästä vielä irtaallaan. Plaanattu venttiilityöt tehty uudet kumit nokkakeppi mukana ja joo on ponnistettukin. Turkulainen paja tehny tämän. Paljon siistimpi työnjälki verrattuna tammerdieselin tekemään.

Kammiot täytyy laittaa ultraäänipesuriin ennen paikalleenlaittoa. Jokohan nyt onnistuisi :) Jokatapauksessa nyt syynään kyllä tarkkaan jokapaikan myös sylinteriputkien yläpäät.

Puhdistinkin jo cleanerilla sen mitä lähtee mutta se ei vielä riitä alkuunkaan. Millähän voisi puhdistaa et näkee kunnolla? Venttiilinhiomatahnaa jos käyttää niin siitä ei tipu männänväliin mitään. Toki täytyy suojata tuo alue mutta silti ei haittaisi jos olis keino joka ei pöllytä mitään?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Kannenvaihtoa uudellee

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Aloitin syynin lohkosta. Sitä ennen teippasin sylinterin ja männänvälin huolella et ei me paskaa väliin. Niin ja peittelin ketjunkin ja kotelon.

Melkein jo säikähdin kun kameran kuvaa kattoin mut ei taida olla mikään pore vai onko? Mikähän tuon on tuolleen saanu? Valuvirhe/materiaalivirhe? (alempi kuva)

Muissakin pytyissä on vastaavalla kohdalla melko puhdasta mut ei tuota ruosteenväriä. Homma jokatapauksessa jatkuu.

Kuva on siis kutosen pytyn yläpäästä vitospyttyynpäin otettu. Sinnehän ei nää muuta kuin peilinkautta tai sitte tällen kun ottaa kuvan.

Niin meni tiiviste kolmeen osaan kun nostin kannen pois :) (oli sitte ihan kiinniasti vaikka pultit oli jo laatikossa) Jäljelle jäi vain metalliruoto kun kanteen ja lohkoon tarttu massa kiinni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Kannenvaihtoa uudellee

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kanttakin tutkittu ja jo luulin et nelosessa on alkava pore mutta naarmu se sittenkin on. Kuvassa nuolenkohdalla on katkos. Silmällä nuita ei mitenkään näe. Kammioitten poteroita kuvattu ja niitä tutkittu myös. Ehjiltä vaikuttaa.

Lohkonpintaakin laitettu mutta ei ole vielä valmis. Kutosen sylinterin ylälaitaa tutkittu lisää. No ehjä se vaikuttaisi olevan mutta vielä katton sitä. Sit vitosen sylinterin ja männän välissä on ollu joskus jotain mutta ei onneksi ole naarmua tehny.

Kuvei
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Kannenvaihtoa uudellee

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Jari Ke kirjoitti:Samalla setapilla vaparin kansi on peräkontissa tosin kammiot on tästä vielä irtaallaan. Plaanattu venttiilityöt tehty uudet kumit nokkakeppi mukana ja joo on ponnistettukin. Turkulainen paja tehny tämän. Paljon siistimpi työnjälki verrattuna tammerdieselin tekemään.
Vaparin kansi :o :?: Kuis nyt näin.
Oletko harkinnut tehdä "veri uraa" lohkoon?
A170cdi-00 1999-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Kannenvaihtoa uudellee

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Turbocompound kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Samalla setapilla vaparin kansi on peräkontissa tosin kammiot on tästä vielä irtaallaan. Plaanattu venttiilityöt tehty uudet kumit nokkakeppi mukana ja joo on ponnistettukin. Turkulainen paja tehny tämän. Paljon siistimpi työnjälki verrattuna tammerdieselin tekemään.
Vaparin kansi :o :?: Kuis nyt näin.
Oletko harkinnut tehdä "veri uraa" lohkoon?
veikkaan, että turbollisen kannet on olleet kivenalla ja sen takia sitten hankkinu saatavilla olevan vaparin kannen. noi turbollisten kannet kun menee rikki koveman käytön takia nopeemmin, niin alkaa oleen harvinaisempia.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Kannenvaihtoa uudellee

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

pera8x vei jalat suusta :lol:

Joo tilanne on se että jos turbonkansi on jossain ni se on isolla todennäköisyydellä rikki kun niillä kuitenkin on ajettu kohtuupaljon kerta purkuun on menny. Ei enään jaksais jumpata tuota kohtaa ees suntaas ja maksaakin se osien muodossa aina sen 250€ vaikka kannenhinnan takaisin saiskin.

Eroina on kammio ja pakoventtiilin materiaali joten enköhän kestä sen asian kanssa :) En ajatellu edes pakoventtiilejä vaihtaa vaikka sellaiset olisikin siinä alkuperäisessä kannessa paikallaan. Vaatisi koneistuksen ja kun tuosta autosta kuitenkaan ei ralliautoa tehdä ni jospa kestää?

Kammioitten perusteellista puhdistusta tänään tehty. Havaitsin että monessa kammiossa yx reikä on osin muurautunu umpeen :o Kattilakiveäkö vai mitä lie mutta tolkkua pesuainetta näyttää tottelevan. Yllättävän hyvännäköiseksi tulee vanhatkin kammiot kun vaivaa näkee.

Laitan kuvia niistä jahka niitten uittaminen loppuu.

Niin ja en ajatellu veriura-asiaa. Nythän sen teonaika olis jos meinaa? Pitäisköhän? Ahtopaineita ei ainakaan vielä ollu aie nostaa kun pikkasen yli yx ?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1629
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja kardaani »

OM606 nokalle. Ei ne ole OM603 kannetkaan enää vähänajettuja.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja pera8x »

samaan ratkasuun päädyin joskus aikoinaan itsekkin, eli vaparin kanteen, kun turbollisen kannet oli sillon kivenalla. hyvin se siellä pelaa. laitoin kyllä ne turbollisen venttiilit siihen vaparin kanteen, ettei sula. natrium täytteiset ne pakoventtiilit tietääkseni ahdetussa.

ne venat voi laittaa ihan tuosta vaan. ei vaatinut ainakaan mulla mitään koneistuksia. tahnalla vaan läppäsin kaikki venttiilit tiiviiks. oli ohjuritkin niin väljät, että jos olis hyvin tehnyt, niin olis pitänyt nekin vaihtaa ja hiotuttaa venttiilit yms. mutta tollain siitä tuli taas ihan toimiva. esikammiot tosiaan millin pienemmät, mitään käytännön merkitystä en huomannut. käynti ääni oli ehkä inansa lutkuttavampi.. matalempi..miedompi. tosin jouduin myös suuttimet vaihtaan, kun esikammiot oli toisessa vanhempaa ja toisessa uudempaa mallia. tiedä sitten, johtuko ääni muutos siitä.

esikammiot saa hyvin puhtaaks, kun liottaa naftassa yms, sitten teräsharjalla hankaa. ja jos on asennusvaiheessa pelkoa, että vuotaa, niin pakoputken asennustahnaa ohkonen kerros kaulukseen ennenku tuuppaa kammion paikoilleen. tällä tavoin ei tartte vetää hulluun momenttiin ja on takuulla tiivis ja kestävä. ja saa myös irti ilman väkivaltaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Eikös näissä ole samat venttiilit vaparissa ja turbossa?, om617turbo-koneisissa oli natriumtäytteiset pakovenat.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei ole kun eri pakoventtiilit.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Noniin Kammiot on pesty ja puunattu. Lipeäultraäänellä +80°C 4h ja perään ilmitulleet ruosteet sitruunahappoliuoksella yli 90°C lämmössä. Sillä läx myös ne kammion reiässä ja kärjessä olleet karstat. Sitä kait se oli kun oli niin kovaa kamaa. Ihan hyvä homma mutta TUOMIO ----> Paskalaaniin kaikki kammiot!!!

Voeeehelevata sentään. Yhdessä kuula liikuu ja ihan kaikissa "kuulan akseli" on syöny asennusreikänsä soikeaksi :twisted: Kuulanliikettä ei näe muuta kun silleen että kun on putipuhtaassa kammiossa öljyä niin kun kuulaa kampeaa ni näkee liikkeen öljykalvossa kuulan toisessa kiinnityskohdassa. No ei ilman apunäkölaitetta näe mutta sillä ei ole mitään väliä tässä kohtaa. Mä jo vähä kattelin kun olivat liakisena pöydällä ja että karstaa on oudosti tuolla kohtaa.

Vain tuon yhden kammion kuulaan saa liiketä mutta muutkin on selvästi syöny kolon. Voe RUMA SANA!!

Mistä uudet/varmasti ehjät? Saisiko näitä edukkaammin jostain muualta kuin marmorilta? Kattelin yhtä .de linkkiä mutta käsi en osaa käyttää sitä nettisaittia :( Kansi on siis vm92 OM603 vapari

Kuvia kammioista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos katsoo uuden kuvaa niin väljähän sen reijän pitää ollakin, piukka ei ole hyvä tässäkään. Luulen että se väljyys on siinä ihan jo lämpölaajenemistakin varten, ja helpottamaan tapin asentamista. Tappi kuumenee punahehkuiseksi, kammion reuna jäähtyy/pysyy kannen lämpötilassa eli luokkaa sata asetetta. No mutta uutta kammiota en ole koskaan kädessäni pitänyt, ebaysta niitä kuitenkin saa kuten myös niitä koroke/tiivisterenkaita eri paksuuksina.

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mietin ittekkin tuota laajenemista Kuvassahan näkyy rako kulumiskohdan hartian ja "kuulanakselin" välillä. Kun kuula ja akseli on kuuma niin akselinpää tavoittaa tuon hartiakohdan?

Se että miksi reiän yläpää on kaikissa ns. syöpynyt luulen johtuu siitä että "kulan akseli" käy kuumana ja vääntyy mutkalle syystä tai kolmannesta? Ruiskutapahtuman voimasta ja alkaako palotapahtuma osin jo ennen kun suuttimen sumu tavoittaa kuulan? Kun kuula lämpölaajenee niin syö sitten kolon? Jokatapauksessa kaikissa kammioissa akselireiän alapäässä on rako ja yläpää on tiukasti kiinni ja syönyt itsellensä kolon kammiorungon sisään.

Kattelin tuon kuulan toista kiinnityspistetä niin sieltäkin on nähtävissä se että "akseli" tosiaan voi olla taipunut?

Miten haitallista tämä sitten on? No olen antanut itseni ymmärtää että palotapahtuma osin alkaa kamiossa? Jos näin on niin palopaineen olisi syytä purkaantua niiden kuuden reiän kautta? No jos tuo kuulan akselin reikä on kovin väljä niin osa palopaineesta purkautuu sitä kautta sylinteriin? Ei varmaankaan ole etu että kuumat palokaasut purkautuu "väärää reittiä" ja kun kansi on alumiinia? Voisiko olla osasyy siihen että kansi halkeaa kammionreiästä ?

Uskon myös että ruiskusuuttimen pään sekä kuulan etäisyys on varmaan jollain toleranssilla kriittinen? Voisi ilmetä käyntiäänessä ja p-aineen kulutuserona?

Kuvia Toisesta kammiosta jossa akseli on syönyt itselleen kolon kammion runkoon. Sit kax kuvaa kun : Toisen akseli taitaa olla aika suora mutta tuon toisen taitaa olla kierossa? Yksi kammioista tosiaan on sellainen että syöpymä on pieni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jari Ke kirjoitti:Miten haitallista tämä sitten on? No olen antanut itseni ymmärtää että palotapahtuma osin alkaa kamiossa? Jos näin on niin palopaineen olisi syytä purkaantua niiden kuuden reiän kautta? No jos tuo kuulan akselin reikä on kovin väljä niin osa palopaineesta purkautuu sitä kautta sylinteriin? Ei varmaankaan ole etu että kuumat palokaasut purkautuu "väärää reittiä" ja kun kansi on alumiinia? Voisiko olla osasyy siihen että kansi halkeaa kammionreiästä ?
Toki alkaa kammiossa, en usko että kaasut pääsevät juurikaan vaikuttamaan sen väljän reijän kautta siihen kanteen mitenkään, siitä kun ei kaasu pääse kuitenkaan eteenpäin niin ei oikein tapahdu mitään. Sitten jos pääsee kannen ja kammion välistä ulkoilmaan tai sylinteriin niin alkaa kaivamaan siihen ojaa. Sekin pitää huomioida että virtaus valitsee itselleen luonnollisimman reitin, eli vaikka olisi jokin reikä niin ei se siitä mene jos se joutuisi sen takia vaihtamaan suuntaa. Takassakaan ei liekit tule väkisin ilmareijistä huoneeseen päin, niiden on helpompi mennä sinne hormin suuntaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Totta tuo et helpoimman reitin valitsee. Kattelin jo kammiopesiä kannessa ja ainakin yhdessä näyttää olevan syöpymä. Olisko siinä ollu se kammio jossa kuula liikkuu? No tutkin kammiopesiä tarkemmin huomenissa

Ja voi tosiaan olla että ylireagoin kun onhan näillä vehkeillä ajettu yli miljoonakin samoilla kammioilla ja takuulla ei eroa nuista ainakaan parempaan suuntaan ne kammiot ja vieläkin pelittää täysin. Senverta vainoharhainen kuitenkin olen että hommasin 9kpl kammioita ja valitsen niistä. 4kpl ilmeisesti on alle 300t ajetusta vehkeestä tai mistä sitä tietää? Ihan okilta näytti mutta mustia ovat kuin nokikolari joten kunnosta ei paljoakaan voi sanoa vielä.

Pistin kaikki jo hoitoon ja huomena jatkuu :wink: Mene ja tiedä josko matikki olis ajossa sunnuntaina?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ebayssä näytti olevan kammioita, en vain osannut katsoa mihin ne sopi kun olisi pitänyt jotain osanumeroita alkaa etsimään. Näytti olevan niitä millisiä tiivisterenkaitakin mitä ostin joskus Veholta kalliimmalla mitä kulta maksaa.

Itsellä haussa upouudet 606 kammiot, sen verran vainoharhainen, ettei 270 tkm ajetut kelpaa :mrgreen: Toistaiseksi ei ole löytynyt halvalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kammiossahan on hehkulle reikä ja sieltä puskee jos on painetta puskeakseen. Tajusin tuon vasta aamulla kun pesin kammioita. On siis melki aivan sama millainen hole kuulan akselinkohdalla on :D

No joo mutta kantta soviteltu paikoilleen. Otin kuvia eri työvaiheista ja kuvissa on teksitä siitä miten hommaa on tehty. Kannen kammiopesääkin on kuvattu vesitilasta päin ja petehri lie on oikeassa et vesitila tulee lähelle kammiota.

Nyt on hommaa tehty niin huolella etten enää keksi mitä vois toisin tehdä. 40 Edit: Nm kiristetty ja saa oottaa huoiseen ja käyn uudelleen läpi 42 Edit Nm et kiristyykö yksikään. Sit kierretään 90° ja perään 90°. Imusarja ja n-akseli paikalleen sun muut pikkuhilppeet ni voi alkaa tarttailla.

Kuvia sekalaisessa järjestyksessä:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Pe 20.02.2015 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pistetääs huomioita TammerDieselin tekemisistä. Ainakin metallitiivisteellä tämä kansi oli susi jo pajalta lähtiessään muutenkin. Työstöjälki on niin roisia ettei kansi olis pitäny massatiivisteelläkään ilman liimaa minkään aikaa. En vaan itte alkuun tuota osannu edes kattoa sillä silmällä. Nyt osaan :lol:

Ei tu tammerin tekemiä mulle enään ikinä!!!

Tässä Tammerin työstöjälkeä vassokoo : Cleanerilla pesty kansi!!!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei mun silmään erotu liekkirenkaan ulkopuolella jälkiä tuossa kuvassa.

Tuosta plaanauksen pinnakarkudesthan muuten oli joskus juttua täälläkin, ilmeissti tiivisteen mukaan pitäisi valita oikea työstöjälki. Valtonen noista varmaankin tietää paremmin. No nekin jutut jäi sitten lopulta jonkinlaisen salaisuuden veroon, eli ainakaan minä en osaa tilata oikeanlaista pinnan laatua. Massatiivistettä jopa auttaa työstöjäljet, metallitiivistettä ne haittaavat, mutta pelipinta on kaikkein pahin. Mikä sitten onkaan oikea työstöjälkien väli.

Tuossa on muuten satunnainen kuva mun paikallaan olevasta kannesta, kyllähän tuo sileämmältä näyttää noin äkkiä katsoen.

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin