Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic OM606 505t ja matka jatkuu

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pistin ö-pohjaan 5 supermagneettia Ennen sitä vetelin kahdella vierivierestä kohden proppua jos vaikka olisivat siirtyny ja jääny sihen Lopuksi pistin yhden magneetin proppuun kiinni. Saapi olla tuolleen nyt sitte seuraavaan ö-vaihtoon asti.

No pohjalevy kiinni ja sitte silmien pesuun. Auto vasten talinseinää noin 2m päähän ja piirsin kynällä valokuvionrajan seinään. Sit umpio irti ja pöydälle. Kuskinpuolenumpion heijastaja oli nokinen mutta tuli uuttavastaava kun pesin ja huuhtelin. Nippuun ja paikalleen.

Apparinpuolenheijastajat olikin sit molemmat vaihtokunnosa. Lasi on ollu joskus riki ja vettä on päässy sisään näki selvästi. No hyllyssä löyty molemmat uudet sumari ja päävalo Hellalaiset ja eiku paikalleen. Itte umpio on vielä pöydällä kun yksi lasinkiinitysklipsi oli poikki edellisen lasivaihdon seurauksena. No sille löyty konsti et saa kunnola kinni. Oli muuten Hellan lasi ostettu rikkimennen tilalle niinkuin kuskinpuolellakin on.

Huomenna se kiini ja sitten jälleen soitin irti ja audio ulostulot kytketään uusiksi. Pa- letkujakin jo laitoin uusiksi. Lähtee kyllä käyntiin mutta ei niin herkästi kuin nuo muut. Käyntiinlähtö muuttu radikaalisti paremmaksi mynäreisunjälkeen kuumana. Tuulettajan hihna kans vaihtuu uudempaan Continentaalin hihnaan ja ma ostan ihkauuden. Siinä sitä sunnuntaille hommaa jo onkin.

Kuvassa ruostetta on ainoastaan maadoitusruuvin päässä. Yhtään en pessy ennen kuvan ottoa. Ne vaahtomuovijutut otin pois kummaltakin puoelta. Ovat aina märkinä ja kun peltiä vasten ovat ni tietää mitä tekee.

Edit Lisäsin kuvaan punaisen ympyrän maadoitus ruostekohdasta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 20.12.2014 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kävin muuten pe K1:llä ja nyt en puhunu enää kauniisti. Tämä jeppe sattu sopivasti paikalle ja kyselin että vieläkö olet sitä mieltä että vain polkupyöränkuljetustelinettä saa kuljettaa alkuperäisellä vetokoukulla :lol: :lol: :lol:

Tyhmä ei ollu ottanu onkeensa yhtään sitten edellisen käynnin. No mulla oli printit Trafin ohjeista. Nolo paikka oli inssille ja sen kolleegalle ja asiakkaat kyllä kuuli mistä oli kysymys ketä sattu paikalla olemaan. Varmaan pilasin perjantain mutta itteppä tilasi. Asiat kuitenkin oikesi toisen inssin toimesta ja ei maksanu mitään :) Voipi olla eten enää mee asiakkaaksi sinne enkä kyllä suositele Kuulin sittemmin juttua tästä jepestä enemmänkin. Tunnettu siis tällä seudulla :wink:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Reisua ajettu ja reilu litra menee enemmän kuin sedanilla. Yllätys ettei kuitenkan sen enempää kuin 8.4 ja yhtään en säästelly ja vakkarilla ajoin paitsi korpitaipaleilla. Korpitaipaleilla ajelin aika reippaasti ja heti ohi kun joku pakilla tuli vastaan.

Mutta moottoriin palasi se kopsuttava ääni kun kuuntelee imuritilästä. No korvallakin sen sitten kuulee et venttiillikoneistosta kuulu ajoittain vaihteleva ääni ja tetoskoopilla kuuntelin et 4, 5, ja 6 pytyn imuventtiilin ääni ei ole tasainen vaan aaltoilee. 5:sessa ehkä eniten? Noinko tosiaan olis nostajissa vika? Sitä täytyy lähteä mutta veikkaan että kannennosto-operaaatioksi se sitten kuitenkin lopuksi menee :roll: Kutosen suutinkärjen ääni hieman poikkeaa muista. Vaikea kuvata mutta on sellainen paukahtava kun muissa on hiukan "jouheampi" Voi johtua kuuntelukärjen asettelustakin tuo?

Ö-paineviisari ei väpätä ja paloääni pytyissä on tasainen. Ei kolise eikä paisariin tee painetta. Ostin uuden korkin kun entisen tiiviste oli lähteny autuaammille maille.

Kylmänä käy nätisti mutta kuumana ei eikä muutenkaan käynti ole tasainen kuumana. Käytin jo alipainepumppuakin irti :)

Vanhanmalisen alipainepumpun erottaa udenmallisesta silleen että siinä uloimmassa peltikannessa on ruuvit. Vanhanmallisessa niitä ei ole ja sellaisessa on ne laakerit sit sellainen et voi pudottaa kuulat ja niitä erillään pitävät osat alakertaan tai sitte jakoketjunväliin :shock:

Käyn nappaamassa kuvan vielä uudenmallisesta ja liitän sen täähän. Homma jatkuu...



EDIT Lisäsin kuvat


Jaahans Eipä näköjään olekkaan niin et ruuveista voi päätellä mikä laakeri on sisällä. Tässä kuvissa on ton vm93 250DT:n alipainepumppu
Torx ruuvit on mutta laakeri on silti vanhanmallinen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tänään oli vuorossa lämppärin kiertovesipumpun vaihto. Meni oikeastaan ilman mitään kommervenkkejä. Jo vain alko lämmintä pukkaamaan myös tyhjäkäynnilläkin.

No sit päätin kiskaista hihnan kiristinrullan pöydälle. Eilen huomasin kun ilman flektiä käyttelin että rullasta kuuluu ääni joka vois viitata voitelun vähyyteen. No rullahan on helppo ottaa irti kun flektiä ei ole ja kyyllä oikea oli epäily. Laakeri johisi ja pyöriä rallatti kuinka kauan kun vauhtia kämmenellä anto.

No pölysuojat irti ja laakerille perusteelinen pesu ensin cleanerilla ja sit perään moottoriöljyllä. Välillä aina paineilmaa perään et paskat tulee ulos. Lopulta alko pyöriä rahisematta. Sit vaseliinia uraan ja Red linepurkin kaulasta tein tötterön et paineilmalla saa pukattua vaseliinin läpi laakerin. Kun alko toiselta puolen tulla vaseliini läpi pistin pölysuojat paikoilleen. Lopuksi ulkopuolelta rasvoista pesu paikoilleen ja koekäyttö. Laakerihan ei ollu vielä väljä ja saapi nähdä kauanko menee tuolla huollolla. Ilman huoltoa olis varmaan alkanu sirkuttamaan aika pian ja siinä kohtaa lakeri on yleensä jo loppu.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nonni kansi täytyy ottaa pois ja uuta tiivistettä laittaa nyt se on varmaa. Ihme ettei puske nesteitä ulos vaikka painetta tekee ihan riittävästi. Sitten kun vielä poisotetusta kannesta huomaa että on halki jostain ni jippii

Samalla täytyy nyt sitte miettiä/tarkistaa et täytyykö ostaako vakaajatanko + muut sen hilppeet. Niin ja jos ö-pohjan tiivisteen ostaisi jos käyttää pois paikaltaan ni saa varmasti ne alipainepumpun laakerinkappaleet pois. Muoviosiakin siellä on joten voi muuten olla hankale saada niitä?

Samallahan tuo selviää että jos sieltä muutakin romua löytyy ni sit mosa kokonaan pellolle.

Vähä osasin aavistellakkin tätä kannentiivistejuttua et vaihtoon se kuitenkin menee ja niin kävi. Jokohan ei tuossa ole syy siihen venttiilikoneiston ääneenkin?

Kyllä KL kumartaa ja kiittää sinnesoitetun puhelun jälkeen :roll: Vai pitäiskö marmorilta käydä ihan piruuttaan kysymässä enste?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt on sitte kannentiiviste, pultiti ja yläpään tiivistesetti haettu marmorilta. Huomenna alan purkamaan kantta pois. Kirettähän minulla siinä hommassa ei ole joten katotaan pitkäänkö menee koko hommassa. Kansihan pitää jokatapauksessa plaanata jos se vaan on muuten kunnossa. Toivottavasti on :eh:

Venttilien kumit on kans uudet ja voipi olla et vaihdan ne samalla. Siinä kohtaa on sitte hyvä puhdistella kanavat ja venttiilit muutenkin. Nostajiakin on ihkauusia mutta taidan piruuttani kasata vanhoilla ja koitella loppuuko ääni nostajista tiivisteevaihdon jälkeen :think: Viisastako.... no ei ehkä mutta täällä on ollu paljo juttua nostajien ääntämisestä. Tuossa kohtaa olis hyvä paikka koittaa voiko ääntäminen johtua muustakin syystä kun vain siitä et nostajat on rikki?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kuvat tiivisteistä pulteista sekä termarista. Numerot näkyy ainakin omalla ruudulla kuvasta ja jos ei näy muille ni palautetta.

Erling taisi olla merkiltään kannentiiviste pako ja imusarjan tiivisteet. Pulttien merkki pitäisikin näkyä kuvassa. Kaikkia kolmea pituutta on kuvissa. Pisin oikealla ja lyhin vasemmalla. (edit alimassa kuvassa)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 10.01.2015 07:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko termarissa itsessään sama numero kuin muovipussissa? Ja asteluku 80 vai 85?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hyvä huomio. En itte hoksinu edes kattoa. Numerot näköjään ei ookkaan samat pussissa vs termarissa :wtf:
Asteluku sentään on tiskillä puhuttu 80°C Olisko valmistettu tammikuussa 2012?

Kuva
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ketjuun kiinitin heti huomion ja on nipponin tekemä :shock: Tojotan ketju :D Maaliakin oli ketjussa ja siitä kuva. Joku vaihtanu joskus? OT merkki ja nokan pyörä just kohdillaan et olisko äskettäin vaihdettu tuo ketju vai mitä?

Tempaisin kannen pöydälle ja het huomasin et kansipahvi näyttää liian hyvältä kun se jäi lohkon puolelle. Sitä sit tutkin jonkin aikaa ja homma oli selviö. Jostain kohtaa kantta täytyy löytyä vika. No puhdistin sen ja löytyikin kutosesta. Pari muutakin on mutta luulisin ettei niistä välttämättä vielä painetta vuoda?

Mites tuo nokka-akseli Mitä mieltä raati on? Minusta näyttää sille että verkonpainoksi? Mikähän nuo nokat on syöny? Olisko viallinen nostin syynä vai mikä? Tetoskoopillahan kuulu ääniä just noista?

Kuvia työvaiheista ja kuvan nimet kertoo mistä on kyse.

Otin nyt muutaman kylmän kaljan kävin saunassa ja pitää miettiä mitä tekee seuraavaksi? Tempaisenko loputkin tuosta moottorista tantereelle vai mitä. Huohota tuo mosa ei paljon mitään ja imusarjan kuntokin kertoo siitä muta mutta.... 606:n alko jotenkin kiinnostamaan. Tuumataan asiaa....

Hetkinen hetkinen Mix tuo kakkosen esikammio on tuonnäköinen??? Ja meneekö esikammiosta halkeama tai peräti kax kohden venttiiliä?

Kuvei
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 10.01.2015 19:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vielä kuva ketjusta

Kerpele..... Nyt ei ole ilo ylimmillään ja se ei johdu tästä tojolootan ketjusta :x
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jaa jaa Ainut täysin ehjä on vitonen Ykkösessä kakkosessa ja kutosessa selvemmät jäljet Kuvat kolmosesta ja nelosesta. Kamera näkee sen mitä silmä ei

Ei varmaan vuoda vielä nuista mutta joku on antanu kenkää tolle kulkineelle joskus oikein ja urakalla :roll:

Pakkoko sitä on kilpaa ajaa tuntitolkulla :evil:

Tuo kansi on täysin paskana. En varmana laita paikalleen en edes korjattuna. Taitaa saada tuomion koko mosa :shock: Kepinnokkaan pistän tontinkulmalle :lol:

Kuvat kolmosesta ja nelosesta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Mikä valunumero kannessa?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jolle kirjoitti:Mikä valunumero kannessa?
Kuinka niin? Mistäskohtaa tuo löytyy? On tallissa pöydällä ja voi käydä vaikka saunatakkipäällä nappaamassa kuvan siitä.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jari Ke kirjoitti:
Jolle kirjoitti:Mikä valunumero kannessa?
Kuinka niin? Mistäskohtaa tuo löytyy? On tallissa pöydällä ja voi käydä vaikka saunatakkipäällä nappaamassa kuvan siitä.

Kannen etupäässä.
Ensimmäiset -88 ja -89 vuosimallain turbon kannet heikoimmat kestävyydeltään.
+358 18B8FE99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J.Kulmala kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:
Jolle kirjoitti:Mikä valunumero kannessa?
Kuinka niin? Mistäskohtaa tuo löytyy? On tallissa pöydällä ja voi käydä vaikka saunatakkipäällä nappaamassa kuvan siitä.

Kannen etupäässä.
Ensimmäiset -88 ja -89 vuosimallain turbon kannet heikoimmat kestävyydeltään.
Tähän osaan vastata kattomatta eli suuttimet tulee vinosti kanteen eli on jälkeen 10/89. Pultit ainakin ne keskimittaiset oli samaa merkkiä kuin ne mitä ostin marmorilta.

Tiiviste kans näytti samalta mitä uuden ostin. Liekkirenkaatkin näytti aivan virheettömiltä. Muutamassa vesikanavan reiässä oli kerääntyny "karstaa" tms. ja se ei tietenkään ole etu. Poislasketun (lähes 8l tuli) nesteen mukana ei o öljyä mutta likaiselta se näyttää eli kansi on vuotanu jo jonkin aikaa. Jokohan lämppärin kennoa joutuu vaihtamaan lähiaikoina :twisted: Se kun on alumiinia ja takuulla ei tykkää pakokaasun kemikaaleista.

Ei siinä mitään helppohan se vaihtaa on :lol:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noi on aika pieniä halkeamia vielä. kannattaa koeponnistaa se kansi ennenku heittää verkonpainoksi. mulla oli ex 602 turbossa neljässä pytyssä isot selkeet halkeemat venttiileistä esikammioon. ainoastaan yksi vuoti. saattaa mennä vielä monta saataa tuhatta, ennenku halkee vesitilaan, tai kanavaan. melkein aina noissa turbokoneissa tuntuu olevan jotain halkeamaa, kun on enemmän rullattu.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Jari Ke kirjoitti:
Jolle kirjoitti:Mikä valunumero kannessa?
Kuinka niin? Mistäskohtaa tuo löytyy? On tallissa pöydällä ja voi käydä vaikka saunatakkipäällä nappaamassa kuvan siitä.
2 sylinterin kohdalla kannen kyljessä.

Ensimmäisissä turbokoneiden kansissa oli valunumero 14.

Aina valunumeron noustessa on kantta parannettu, uusin taitaa olla 22 mitä noita on.

17 valunumeron jälkeen kannet alkoi kestää jotenkuten..
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tästä numerosta ilmeisesti kyse? 16 vaiko 17 lie? Ennen kun irroitin kannen avasin kammioitten lukitusrenkaat ja nehän ei ollu edes lujassa. Pitänee kiskoa kammiot irti kun hehkut on enste pöydällä. Vois kait ton koeponnistaakkin mutta varmana vuotaa jostain meinaan pahvissa minusta vikaa ei ole. Toisaalta eihän sitä pahvista aina niin näe muutta tuo kutonen on sennäköinen että aika hyvä vuotokohdan ehdokas se on.

Mitäs mieltä tuosta nokka-akselista raati on? Onko ton näköiset nokat vielä ok? Vain pinta kait niistä on karkaistu? Minusta pukeissakin oli naarmuja ja samaan viittaavia jälkiä on akselin liukupinnoissakin vaikkakin ovat killoittumajälkiä ei uria tai naarmuja? Muutenkin kansi on sen näköinen että joskus öljynvaihtovälit on ollu liian pitkiä?

Sylinterit ainakin ne mitkä näky vaikuttaa virheettömiltä ja tosiaan huohotus oli oikeinkin maltillista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Jari Ke kirjoitti:Mitäs mieltä tuosta nokka-akselista raati on?
Vekkulin näköinen tuo nokka on... Siihen verrattuna, että kun minä tuon elimenluovuttajaraadon ostin ja koneen käytin atomeina, niin ei sen nokassa näkynyt mitään kulumaa. Vaikka koneella oli taatusti rullattu vähän perkeleen paljon, siinä kunnossa ne männänrenkaat oli. Liekö sitten nokka vaihdettu joskus, sitähän ei pirukaan tiedä.

Kapeakantisissa pienissä pensakoneissa on kuulemma tuo nokan kuluminen suhteellisen tavallista, varsinkin jos ajetaan pelkkää nurkka-ajoa eikä moottori pääse lämpeämään kunnolla oikein koskaan. Voisko se tulla kysymykseen myös tässä tapauksessa? Toisaalta, kuka hurja ostaa/on aikoinaan ostanut 300TDT 4-maticin pelkkään nurkka-ajoon...? :?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jolle »

17 valunumero tuossa kannessa.
Kyllä minä vaihtaisin tuon nokka-akselin uuteen / ehjään.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kunnostettu kansi ostettu. Eli plaanattu, koeponnistettu, venttiilityöt tehtynä uusilla kumeilla. Mukaan tulee akseli, nostajat ja kammiotkin on paikoillaan.

Tulevana viikonloppuna on siis harrasteita tiedossa. Kun tulis se ö-pohjan tiiviste ja kumityynyt ni alkais tuo puoli olla ahdinta ja cooleria vaille valmis.

Voisin piruuttani hiukan kilkutella tuota akselia kun ei se siitä pilalle enää mene :lol:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kunnostettu kansi on nytte pöydällä. Kutosen venttiilien välissä saattaa olla jotain tai sitten ei. Nelosen pytysä on ollu joskus jotain ylimääräistä männän noustessa ylös meinaan venttiilien välissä on selkeä jälki sellaisesta ja sama ykkösen. Voihan nuo jäljet tulla käsittelyssäkin mutta on ollu hyvä syy nosta kansi pois jos mäntä on jäljet pukannu.

Ei ollenkaan pahoja jälkiä tai pitäisikö pyöristää särmät tuosta ykkösestä?

Nyt on kumityynyt ja pikkuöljypohjan tiivistekkin eli tietää pari kolme kohtuupitkää päivää tallissa kun ei kiireellä hosu.

Nokka-akseli on vielä pehmusteissa kun en vielä kerenny sitä kattomaan. Puhdistin ja paineilmalla puhaltelin kantta vähä jokapuolelta kaiken varalta ettei työstöjätteitä joudu alakertaan. No ei niitä tietty siellä pitäisikään olla mutta kuitenkin. Kansi on ollu varalla paketissa hyllyssä melkein kax vuotta joten pesu on paikallaan.

Nostajat ei ole tuliterät mutta paljon niillä ei ole ajettu. Mersun logoa niissä ei ole joten jossain kohtaa on hankittu toiset.

Tässä kuvia nuista kolmesta pytystä. Muut on täysin virheetömiä eikä ykkösen eikä nelosenkaan jälkiä virheeksi voi nimetä.

Kannen valunumero on ilmeisesti 20?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kanta aseteltu paikoilleen. Enste huolellinen tasopintojen puhdistus liasta ja lopuksi rasvasta. Pultinreiät paineilmalla ja sit perään nylonharjalla akkukoneella peruuttaen. Nousee paskat ja loput öljyt kierteistä.

Pahville coppercaskettia ja pultit paikoilleen. Sit merkkasin kanteen maalarinteippipalasiin kiristysjärjestyksen. Helpottaa meinaan aivan oleellisesti hommaa ja yksikään pultti ei jää ns. välistä kiristämättä. 40Nm jälkeen kax tuntia odotusta ja tarkistus. Niin vaan yx pultti kiristyi ihan selvästi.

Ennen 90 + 90° kiristystä merkkasin jokaiseen pulttiin merkkauskynällä klo3 suuntaan merkin ni osaa kääntää täsmälleen sen vaaditun määrän. Kuvissa on siis lopullinen kiristys kun merkit on klo 9 suunnassa. Yhden pultin merkki merkattu punaisella nuolella kuvan

Pakosarja on paikoilaan ja uudet Berun hehkutulpat. Boshilaiset olis ollu ranskiksia ni en siksi ottanu. Berut oli saksassa tehty. Paikoillaan olleessa kannessa oli Berut mersun logolla ainakin se mikä oli mallina KL:llä

Huomenna jatkuu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kansi on paikoillaan. Meni siinä aikaa niin että jäi muut hommat tältä päivältä. Nokka-akselin sain jo eilen paikoilleen ja siitä sit jatkoin. Pikkunaplaamista ja helppoa hommaa. Kun kaikki osat oli paikoillaan aloitin käynnstyksen valmistelut. Mosaa tietty pyöritin kampuran päästä monta kierrosta ympäri räikällä kun koppa oli pois paikoiltaan et varmana pyörii vapaasti kun starttia antaa. Sit vaan loputkin osat paikoilleen.

Kun suihkut ja putketkin oli paikoillaan niin startilla pyöritin kolmeen eri otteeseen ennen kun kiristin suuttimista putket kunnolla kiinni. Tein sitä senverta et suutimen juuret täytty p-aineesta. Tämä siksi että jos roskia oli jossain ni eivät joudu suutinkärkiin ja siksi et näkee mahdolliset painevuodot kammionvälistä tai suuttimen kun auto käy. Samalla ö-paineetki nousi.

No mosahan läx het käymän ja nelosen suutinta piti kiristää. Aivan pieni kammiovuoto on vitosessa muut ovat täysin tiiviit. Kutosen suutinta voi joutua kiristämään mut seurataan sitä. Näytti sille et olis tullu ihan pieniä kupli aika-ajoin. Alfameerissa tais momentti olla 45Nm Vedin 50Nm:iin pl tuo nelonen joka on varmaan 75:ssä.

Het kun läx käymään varmistin ö-korkin reiästä et öljyä nousee kanteen. Toki öljysin kaikki nokka-akselin liukupinnat sekä nostimien liukupinnat. Näköjään menee noin minuutti ennen kun mosan oma öljy "roiskuu" ykkösen nokasta normaalisti. Ö-paineethan nousi jo starttien aikana kun suutinputkia ja koloja täytin p-aineella.

Normaali on sitä et jos korkki on pois paikoiltaan ni öljyä räikää ulos asti. Kanteen nosi öljyä heti mutta näki ettei sitä ole normimäärä eikä ykkösen nokka roiskinu sitä korkinaukosta ulos. Aikaa menee kun kaikki kanavat täyttyy kunnolla ja siksi on tärkeää et ei kuivilla osilla kasaa mosaa.

Sitä vanhaa nokka-akseliakin kilautin pistepuikolla ja vasaralla pahimpaan nokan kärkeen missä näytti olevan kulumaa. No pistepuikko nöyrty Teroitin uudelleen ja kokeilin ja taas sama homma. Ilmeisesti se nokka-akseli on kuitenkin ihan ok. Nuo jäljet lähtee vesihiomapaperilla jos akselia meina käyttää

Kuvei siitä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Moottorin kumityynyt vaihdettu. Vasemmanpuolen meni mukavasti. Sopii just ja just tulemaan ilmastoinninkompuran ja letkujen lomasta ylöspäin. Oli painunu kasaan 7mm. Oli vielä ehjä luulen mutta kuitenkin vaihtokunnossa. Uusi paikalleen ja apparinpuolta ihmettelemään. Siinä sitten menikin aikaa.

No aikani aprikoin ja tempaisin ahtimen irti. No sitten tuli tilaa ja ei kumityyny alakautta sopisikaan tulemaan pois. Kumityyny oli rikki niinkun se aina taitaa apparinpuolella huonompi olla? Öljyt oli tullu pellolle siitä ja oli 10mm matalampi oli kuin uusi.

Uutta tyynyä paikoilleen ja kasaaminen. On hidasta hommaa kun muutamat mutterit on niin mukavassa paikassa. Sit käytiin ja het huomasi eron. Läksin sit koeajolle ja oli niin iso ero äänimaailmassa ettei samaksi autoksi olis tunnistanu. Kertakaikkiaan iso muutos. Maticin kumityynyt on kyllä kalliit ainakin marmorilla mutta kannatti vaihtaa ehdottomasti. Numerot ja merkinnät oli prikulleen samat uusissa ja niissä mitä paikoillaan oli.

Huomenna sitten öljypohja irti ja kattomaan mitä sieltä näkyy :D

Kuvia tyynyistä. Alempi ei paljo selityksiä kaipaa :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Piennen öpohjan irroitus vuorossa tänään. Enste tietty alakerran pesu saumoista josta ö-pohja lähtee irti. Pohjan irroitus ei kummoinen homma ole ja samalla tulee öljytkin vaihdettua.

Turha homma ei ollu meinaan ö-pumpun sihdissä oli kiinni jotain muovi tms. palasia. Samoin sihtipesän pohjalla oli alipainepumpun laakerin muoviosia ja mitä ilmeisimmin ovat hakanneet sihtiä. Vähä sensuuntaisia jälkiäkin oli sihtiverkossa. :roll: Kun mosa sammutetaan putoaa palaset pihtipesän pohjalle ja kun käynnistetään nousee ne öljyvirtauksen voimasta vasten sihtiä hakkaamaan.

Huolellinen puhdistus kaikesta roinasta ja tutkimaan ö-pohjan satoa. Sieltä löytyi niitä alipainepumpun laakerikuulia erilläänpitävän renkan osia lisää. Liäksi löytyi jokin paskakokkare mille en keksi mitä on? Vähä niikuin kuitumainen häntä sillä oli ja kokoon kasautunut kokkare sen jatkona. Mitä ihmettä lienee? Meni pieniin osiin kun sitä vähä sorkki pinseteillä. Ei ihan pehmeä mutta ei kovakaan. Vähä samanlainen koostumus kuin lecasorapallerolla mutta hauraampi.

Laakerikuulia ei löytynyt yhtään kappaletta. Ovat ilmeisesti sen ison ö-pohjan etuosassa? Siellä meinaan on sellaisia koloja johon ne mahtuu jäämään ja voihan siellä tietty olla lisää niitä osia mitä löysin? Tuskin vaan kaikki oli ö-pohjassa.

No jokatapauksessa pikkasen mielenrauhaa sai.

Nyt sitte moottoritietäjät:

Kuuluuko ö-pumpun sihdin olla sisäänpäin kovera?

Toinen kysymys: Oikein säikähdin kun ekakuvaa kattoin kellarista meinaan kampuran kaulaosassa näkyy kun metalli on sinistyny vissiin kaikista kauloista :o No rauhoituin sittemmin kun tajusin ettei kiertokangenkaulat ole muuttanu väriä ja lisäksi kun funtsin että jos niin kuumana olis ollu olis mosa taatusti kuollut siihen Eli onkin ilmeisimmin laakerikaulojen karkaisujäljet?

Pari kuvaakin olisi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic Ö-poja käytetty irt

Viesti Kirjoittaja epk »

nyt kun näemmä olet entisöinti linjalle lähtenyt niin suosittelen nuot tähdellävarustetut varaosat saksasta tilamaan, säästät projektin aikana vähintään parit etelän lomamatkat :D
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic Ö-poja käytetty irt

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oikeassa olet..se kampuran laakeri kaulat on karkaistu eli nou hätä
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic Ö-poja käytetty irt

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

epk kirjoitti:nyt kun näemmä olet entisöinti linjalle lähtenyt niin suosittelen nuot tähdellävarustetut varaosat saksasta tilamaan, säästät projektin aikana vähintään parit etelän lomamatkat :D
Totta varmaan tuo et säästöä tulee.

Mistä olet tilannu?
Vastaa Viestiin