Mitä öljyä moottoriin 124 -88 250D

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Öljymerkkisi?

Viesti Kirjoittaja AM »

Täytyihän nyt sitten tällainenkin laittaa kun kerran noista öljymerkeistä tuntuu juttua riittävän 8)
Eli mitäpä Mersusi moottorista löytyy :?:
Kertokaapa jos unohdin jonkin tärkeän merkin pois!
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Castrol

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Ässässä on Castrolin 0W40:stä, kun se on niin hienon väristä ja kulutus on minimaalista. Yritän myös kapinoida ylimainostettua mobilia vastaan.

Uolevissa on nyt 1/2 castrolin 5W30:stä ja 1/2 nesteen 5W50:stä. Siirryn luultavasti nesteen 5W50:een kokonaan jahka vaihdon aika tulee.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Mobil -> Teboil

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Olen tähän asti ajellut Mobilin RF 5w40:llä tai 5w50:llä. Hyvin ovat toimineet ja koneessa pysyneet. Vaihtelun vuoksi heitin viime vaihdossa sisään Teboilin diesel-timantit.

Testini ei ole oikein mennyt putkeen. Oikeastaan ainoa relevantti osa-alue tällaisella mutu-testillä on tuo koneessa pysyvyys ja tällä hetkellä tuo 123D:n öljynsuodattimen jalan tiiviste falskaa. Öljyä valuu tantereelle siihen tahtiin, että se näkyy mittatikussakin.

Koitan venyttää seuraavaan öljyn vaihtoon, joka tulee vastaan 2 tkm:n päästä. Vaihdan jalan tiivisteen taas kerran :roll:

Nyt meinaan puhdistaa pinnat todella huolella ja antaa koneen jäähtyä kunnolla. Logiikkani mukaan kylmään koneeseen kiristetty suodattimen jalka ei pitäisi kuumana falskata, ainakaan samalla todennäköisyydellä.
Terveisin
Tero
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14226
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Moblari

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

10 W 40 pyörii joka vehkeessä.. no, Valmetit erikseen. :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Öljynvaihtoa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Öljynvaihtoa sanan varsinaisessa merkityksessä. Hovimikko vaihtoi pois Castrol-kannasta ja niinpä koneessa pyörii nyt "uusi" Mobil1 0W-50 vai oliko se nyt 5W-50, ei siis RF. Castrolista ei ollut pahaa sanottavaa, toimi oivallisesti huippupakkastalven. Pysyi koneessa hyvin n. 8000 km asti eli tasan tikun ylärajassa. Tuosta eteenpäin tulikin jo lisäystarvetta, että pysyi valo vilkkumatta 14.000 km rajapyykille asti. Niin ne vaan liemetkin ikääntyvät ja kulutusta alkaa ilmetä vaihtovälin loppusuoralla. Mutta kyllä öljy viime talvena kovilla olikin :x , C. laitettiin sisälle syyskuussa ja vaihtoon meni toissaviikolla.

Uusi Mobil 1 on vielä täysi arvoitus. Ensikokemukset ovat, että moottorin käyntiääni on erinomaisen hiljainen ja kuumallakin koneella tyhjäpaineet pysyvät 2.5 paikkeilla. Mutta niinhän ne tuoreilla öljyillä aina. Katsotaan 10 tkm kuluttua uudestaan. "Loppuunajettu" Castrol piti tyhjäpaineet vielä siinä 1.8 lukemissa. Ei paha sekään, eikä tuo vielä sudenkuraa ollut poislaskettaessakaan. Kai se siinä pukilla olevaan Asconaan vielä luritellaan :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Ziba K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.03.2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

nyt on

Viesti Kirjoittaja Ziba K »

Mobil 0W-40, mutta vaihtunee sekä Helmutissa että Baijerilaisessa Nesteen 5W-40 tai -50 synteettiseen. Hyviä kokemuksia kun alkaa jo palstalaisiltakin kertyä noista "monopolituotteista"
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Öljymerkkisi?

Viesti Kirjoittaja MercMan »

AM kirjoitti:Täytyihän nyt sitten tällainenkin laittaa kun kerran noista öljymerkeistä tuntuu juttua riittävän 8)
Eli mitäpä Mersusi moottorista löytyy :?:
Kertokaapa jos unohdin jonkin tärkeän merkin pois!
Ihme juttu ku ainoana äänestin essoa.. Ihan hyvää öljyä ja halpaa!! Tietysti isommat koneet tarttee parasta öljyä...
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

hmm

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

biltema öljyä ooppelissa, 11.90e 4litraa puolisynteettistä
Ei oiken tahdu pysyä koneessa sisällä kun se on niin ohutta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Moottorissa on Nesteen 5w/50 öljyt, vaihdelaatikossa Mobilin ATF:t ja perässä Teboilin 80w/140 liemet.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tällä hetkellä koneessa on Mobil Ykköset 0 w 40, aikaisemmin oon käyttänyt jotain Nesteen täyssynteettistä. Ei ole 10000 vaihtovälillä tarvinut lisäillä kumpaakaan...
230 C 1978
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

teboil

Viesti Kirjoittaja juha »

Diamond on hyvää synteettistä dieselmoottoriöljyä. 10L pönikässä 6,5€ /l mikä on ihan jees hinta hyvälle öljylle. 5w50 RF on toinen ok litku mutta se on vähän kalliimpaa eikä sitä saa kympin kannuissa..
Avatar
Kaizu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:47

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Mobil Delvac 1 löytyy c220 ja tuosta vanhemmasta Nesteen 10-30W löytyi Motonetistä 20l kannuissa...
C 220cdi 4matic w205
E 250 cdi c207
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Herätelläänpä tätäkin ikivanhaa topiccia...

Velipojan vatipää kysyi sata kertaa mitä öljyä kannattaisi ostaa coupeen ja vastasin ainakin miljoona kertaa: joko Mobil 0W/40 tai 5W/40 tai Castrolin Magnatec 5W/40. Eikö vaan se punikki sitten kanna jotain Valvolinen 5W/50 -pönttöjä selkä vääränä... Onko noista kellään kokemuksia; pysyykö tuo 5W/50 vanhemmissa koneissa sisällä, ainakin Mobilin 5W/50 haukuttiin joskus syvimpiin syövereihin? :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Ennen ajelin 5W-50 mobil öljyllä. Nyt huomattavasti edullisemmalla 5W-50 Neste öljyllä ja ei mitään ongelmia ole ollut. Öljyjen takia ei konetta ole hajonnut ja sisukalut on pysyneet puhtaina. 300D,m3 ja peugeot eivät syö oljynvaihtovälillä kumpaakaan öljyä ja en ole huomannut normaalista poikkeavaa tihkumista tiivisteistä. Talvella öljy ei mene kitiksi ja kuumankestoa riittää yli tarpeiden.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kyllä minä ainankin pari kertaa pyöritin W123:n turbodieselissä Valvolinen öljyjä. Ei noista mitään ihmeellisen pahaa sanottavaakaan ollut. Menivät täyttöaukosta sisään ja tulivat mittatikun putkea myöten 8000 kilometrin päästä pois.

Farmarissa on tällähetkellä Teboilin Diamondit ja W123:ssa on Teboilin Goldit ja Dodgessa on Teboilin SHPD:t ... Mazdasta en itsessään tiedäkkään mitä siellä on, ässäläisessä on entisen omistajan toimesta ilmeisesti Mobilin ykköset joilla on ikää tuhannen kilometriä...

Että vissiin meikäläisen tallissa on Teboilin liemet yleisimmässä käytössä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Olen käyttänyt jo pari vuotta Shell rimula 10W40 öljyä noissa dieseleissä ja bensakoneisissa Neste 5W50 öljyä.
Sitä ennen käytin pelkästään Mobilin tuotteita mutta en enää, kustannussyistä.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Rollen tähtihuolto

Viesti Kirjoittaja markku »

Rolle laittoi jotain mielenkiintoista minulle tuntematonta merkkiä olevaa synteettistä öljyä koneeseen. Uskoisin että toimii.

Täydennys 17.9.2004:

http://www.fuchs-oil.de/index.php/199/0/?&no_cache=1

Fuchsin öljy on näköjään myös yksi Mersun ensitäyttööljyistä ja muutenkin hyväksyttyjen liemien listalla:

http://www.whnet.com/4x4/oil.html
Viimeksi muokannut markku, Pe 17.09.2004 07:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S320L -97
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

No ferrarin öljyä eli Shelliä. 15000 väleillä olen syntteettiset vaihtanut. Eikä ole tarvinnut lisäillä. Joka kerta on vielä päässyt kotia ei ole vielä matkalle jättänyt, niinkuin erään mersu. :wink: Siksi olen Mobilia välttänyt, kun se ei näy pysyvän mersun koneessa vaan syttyy vielä ilmi liekkeihin ja kuumahan siinä tulisi.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pasi M. kirjoitti:Eikö vaan se punikki sitten kanna jotain Valvolinen 5W/50 -pönttöjä selkä vääränä... Onko noista kellään kokemuksia; pysyykö tuo 5W/50 vanhemmissa koneissa sisällä, :roll:
Pysyy ainakin -89 koneessa. Olen ajellut nyt Valvolinella TE;lla siinä 3000 km eikä vielä ole havaittavissa vajetta saati muita ongelmia. Tietty kone on aika vähän eli 201 tkm ajettu...
Muissa autoissa ja kaikissa voimansiirroissa onkin sitten Mobilin tuotteita.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Pasi M. kirjoitti:Eikö vaan se punikki sitten kanna jotain Valvolinen 5W/50 -pönttöjä selkä vääränä...
Uudesta Halpahallista? Oliks tarjouksessa?

Tähän mennessä ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa Valvolinen 0W40:stä, hyvin ovatten sisällä pysyneet ja voidelleet. Kesäksi vaihtuu M1 5W50:set purkinpohjille jääneistä jämistä koottuna, mutta ens talvi mennäänkin sit taas 0W Synpowereilla.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Joopsan, Mobilin Rally Formulalla tulee ajeltua..
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

M.K kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:Eikö vaan se punikki sitten kanna jotain Valvolinen 5W/50 -pönttöjä selkä vääränä...
Uudesta Halpahallista? Oliks tarjouksessa?
Mitä maksaa muuten tarjouksessa?
On meinaan ainakin huoltamon laskun mukaan ihan öljyn hintaista t uo Valvolinekin, milloin sitä täydellä hinnalla myydään.

Tämän verran saapi totutella kun otti USA-auto-korjaamon hovihuoltajakseen, saa Valvolinen tai Pennzoilin liukastimia ja AC Delco sähköpalikoita ja mitä vielä... :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

M.K kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:Eikö vaan se punikki sitten kanna jotain Valvolinen 5W/50 -pönttöjä selkä vääränä...
Uudesta Halpahallista? Oliks tarjouksessa?
Tais ostaa nuo Valvolinet Motonetistä, 27.58€ prönttö.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Nyt on joutunut olosuhteiden pakosta vaihtamaan merkkiä, kokeilussa on Shell Helix Racing 10W - 60, koneen käynti muuten muuttui heti paljon kauniimmaksi. Kummaa litkua tämä öljy, venyy ja paukkuu, ei meinaa noro katketa millään kun lorottelee pöntöstä öljykannuun :lol:

Eilen vaihdoin ja heti vaikuttaa lupaavalta, tämä tavara kestää jo hiukan kuumuutta, ja niin pitääkin.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mobil Rally Formula 5W-40 -öljyihin on luotettu jo vuosikausia, eikä pettymyksiä ole ollut (toisin kuin Nesteen öljyillä, kaksi diesel -konetta hajosi peräkkäin).

Volkswagen Golf Diesel 1,5 / 303 000 km, joku Castrolin 10W-30
Volkswagen Golf Diesel 1,6 / 340 000 km, joku Castrolin 10W-30

Crownissa Neste (jotain... en muista enää):
Toyota Crown 2,2 D DeLuxe / 330 000 km, kone sökö Nesteen jäljiltä
Toyota Crown 2,2 D DeLuxe / 420 000 km, toinenkin kone sökö Nesteen jäljiltä
Vei enemmän öljyä kuin naftaa. Öljy oli kuin vettä, ei pysynyt missään.

Mobil 1 Rally Formula 5W-40:
Saab 99 GL (vm. 1982) 2,0L / 330 000 km, öljynkulutus 0,2-0,4 l/10 000 km
Saab 900i (vm. 1986) 2,0L / 380 000 km, öljynkulutus 0,3-0,5 l/10 000 km
Volvo 740 GLE 2,3L (vm. 1986) / 550 000 km, öljynkulutus 0,5-0,7 l/10 000 km
Ford Mondeo V6 2,5L (vm. 1998) / 100 000 km , öljynkulutus 0,0-0,1 l/15 000 km
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mauri H. kirjoitti:Nyt on joutunut olosuhteiden pakosta vaihtamaan merkkiä, kokeilussa on Shell Helix Racing 10W - 60, koneen käynti muuten muuttui heti paljon kauniimmaksi. Kummaa litkua tämä öljy, venyy ja paukkuu, ei meinaa noro katketa millään kun lorottelee pöntöstä öljykannuun :lol:

Eilen vaihdoin ja heti vaikuttaa lupaavalta, tämä tavara kestää jo hiukan kuumuutta, ja niin pitääkin.
Oliko miten arvokasta? Tuotahan voisi kokeilla..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jarski kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Nyt on joutunut olosuhteiden pakosta vaihtamaan merkkiä, kokeilussa on Shell Helix Racing 10W - 60, koneen käynti muuten muuttui heti paljon kauniimmaksi. Kummaa litkua tämä öljy, venyy ja paukkuu, ei meinaa noro katketa millään kun lorottelee pöntöstä öljykannuun :lol:

Eilen vaihdoin ja heti vaikuttaa lupaavalta, tämä tavara kestää jo hiukan kuumuutta, ja niin pitääkin.
Oliko miten arvokasta? Tuotahan voisi kokeilla..
Ei taida olla tarvetta edes kokeilla jos ei ole oikein kireätä konetta, normaaliöljyt kyllä riittää.

Tätä nimenomaista ei taida saada suomesta ostaa, mutta noita Racing-öljyjä löytyy ainakin Valvolinelta, Gulfilta, Kendallilta ja Castrolilta.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jaaa...

Kyllähän normaaliöljytkin tosiaan riittävät, öljynpaineet on 5w/40 öljyilläkin vajaa 2 kovemman ajon jälkeen..

Seuraavaksi vaihtunee Mobil 1:set koneeseen.. OM601:ssä on ollut sellaista reilu 10v. eikä moitittavaa ole löytynyt, vaikka vaihtoväli on joskus "hieman" venähtänyt :oops:
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jarski kirjoitti:Jaaa...

Kyllähän normaaliöljytkin tosiaan riittävät, öljynpaineet on 5w/40 öljyilläkin vajaa 2 kovemman ajon jälkeen..
Mitä on koneessa kilsoja? Ajattelin, kun tuossa tutun sikamaisen rumassa 240D:ssa on paineet melkein kolmessa Teboilin 5W40-öljyillä ja koneella on remppaamatta ajettu nyt 530 tkm... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Opa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 24.10.2003 16:09
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Opa »

Mobil.
Joskus erehdyin käyttämään Bilteman öljyjä. :oops:
En erehdy toista kertaa.
Vastaa Viestiin