
16-venttiilinen pikkumece nykii
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
16-venttiilinen pikkumece nykii
Mikähän kulkinettani vaivaa? Tasakaasulla kun ajelee tuntuu koko ajan pientä nykimistä ja kun vetää kunnon kiihdytyksen tonne 180 tietämille nii auto alkaa röpeltään niinkuin tavara loppuis kesken????
Muutenkin ajo jotenki tökkivän olosta. Tasakaasul pienil kierroksil eco-mittari hyppää punaselle ja tuntuu, ku auto hyytyy. Tuossa, kun hiukan kevittää kaasulta tuntuu kuin moottori heräisi henkiin ja alkaa taas vetämään. Tulpat, pyörijä ja virranjakajan kansi vaihdettu. Voisko tuo kumikaukalo vaikuttaa jotenkin asiaan mistä mones topicis on puhuttu?? Tulpat on densolaiset ja muistelisin että niidenkin kans oli ongelmia yhden 440 tuorbo-Vulvan kans????

MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer
044-3300492
VW Bora 1.8T Wetterauer
044-3300492
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
Re: 16-venttiilinen pikkumece nykii
Jos on kattipeli, niin noilla oireilla sijoittaisin vitosen lamdba-anturin puolesta.ex-voortman kirjoitti:. Tasakaasul pienil kierroksil eco-mittari hyppää punaselle ja tuntuu, ku auto hyytyy. Tuossa, kun hiukan kevittää kaasulta tuntuu kuin moottori heräisi henkiin ja alkaa taas vetämään. ?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
- A.Viertola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 229
- Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
- Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki
Hmmmmm.
Kylllä minusta bensa-kattiautoon aina kuuluu lambda-anturi. Jos ei, niin minä kyllä lopetan nämä hommat.
Toki lambda ainakin W124:ssa on lievästi sanoen kuttumaisessa paikassa ihan pakosarjan sauman jälkeen putkistossa, ja vielä pakarin ja korin välissä piilossa, ja anturin johtoliitos repsikan penkin edessä maton alla...
Myös tuo kulutuksen heittely viittaisi mielestäni tähän, jos siis vertaat kulutuksia aina samanlaisilla ajoilla. Voinhan minäkin sanoa, että oma TE vie 11-20 litraa, kun otetaan mukaan laskuihin kaikki kantatieköröttelystä kaupunkirässimiseen...
Luulisi, että joku 11 litraa on hiukan keskimääräistä raskaammalla jalalla suoritetun seka-ajon keskiarvo tuossa 190:ssa.
Tokihan tässä mietiskellessä tulee mieleen sellainen asia kuin bensansuodatin, joka voisi aiheuttaa ainakin kovemmissa nopeuksissa tuota puutumista.



Kylllä minusta bensa-kattiautoon aina kuuluu lambda-anturi. Jos ei, niin minä kyllä lopetan nämä hommat.
Toki lambda ainakin W124:ssa on lievästi sanoen kuttumaisessa paikassa ihan pakosarjan sauman jälkeen putkistossa, ja vielä pakarin ja korin välissä piilossa, ja anturin johtoliitos repsikan penkin edessä maton alla...
Myös tuo kulutuksen heittely viittaisi mielestäni tähän, jos siis vertaat kulutuksia aina samanlaisilla ajoilla. Voinhan minäkin sanoa, että oma TE vie 11-20 litraa, kun otetaan mukaan laskuihin kaikki kantatieköröttelystä kaupunkirässimiseen...

Tokihan tässä mietiskellessä tulee mieleen sellainen asia kuin bensansuodatin, joka voisi aiheuttaa ainakin kovemmissa nopeuksissa tuota puutumista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
Voipi olla että oon huonosti asiaa tutkinut iteki muttaku katson kuskin puolelt auton alle on siinä ennen kattia tulppa(siis pultti) kohdassa mikä suuresti näyttää lamdan kiinnityspaikalta. Tuo on noita saksan-katteja(ei rekisteriottees vaatimuksia vähäpäästösyydestä)
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer
044-3300492
VW Bora 1.8T Wetterauer
044-3300492
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
- A.Viertola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 229
- Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
- Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki
Heheh on muuten hassu juttu.. Omas 190 meses sama juttu että nyt ku ilmat kylmeni niin lähtee heti käyntiin kylmänäki eikä tartte pyörittää montaa sekunttia niinku kesälläex-voortman kirjoitti:Nii ja siinä vielä yks erikoisuus, että nyt kun ilmat on kylmenneet auto lähtee 9x kymmenestä kuin palmun alta(ens kesää odotellessa) käyntiin.


MB W210 230E -96
MB 190E -85 Autom.

MB 190E -85 Autom.

- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
Orggis lambda löytyy jos on löytyäkseen, pakosarjan alas taittuvasta mutkasta, ylöspäin tanassa. Siitä lähtee sähköletkut, joten siitä ei voi erehtyä.mesemään kirjoitti:Missäspäin toi lamdba muuten sijaitsee? Oon kans ajatellu joskus täs testailla se toimivuutta ja jos vaan joku ystävällisesti kertois tiivistettynä miten se tapahtuu niin olisin kovin kovin kiitollinen.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=10905
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
- A.Viertola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 229
- Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
- Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki
Mun piti muuten tehdä aamulla erillinen topicikin tästä, mutta en sitten viitsinyt. Sama se on nimittäin mun TE:ssakin. Pari viime viikkoa, kun oli tuommoista +8 astetta, niin jumankekka että oli pitkä vieteri aamuisin. Ja nyt, tänäki aamuna oli -4 ja ei tarvinnut käytännössä kuin työntää avain virtalukkoon ja kone jo kävi.ex-voortman kirjoitti:Nii ja siinä vielä yks erikoisuus, että nyt kun ilmat on kylmenneet auto lähtee 9x kymmenestä kuin palmun alta(ens kesää odotellessa) käyntiin.
Mutta tähänhän ei lambdalla ole vaikutusta, se kun alkaa pelittää vasta koneen lämmittyä.
Jos tuo lambda tosiaan esimerkkiautosta puuttuu, niin ei ole välttämättä ihmekään jos kone vähän oireilee. Ruiskussa on "perussäädöt", että tieltä päästään pois vaikka lambda korkkaisikin, mutta näin olen (täältä foorumilta

Tuosta vähäpäästöisyydestä vielä. Merkintöjä on ilmeisesti kahta lajia. Joko rekkariotteessa on merkintä "vähäpäästöinen" tai sitten pelkkä maininta katalysaattorista. Vähääpäästöisen auton tapauksessa katti ja lambda, tai ainakin katti on oltava, joskin ilman lamdaa vehje kait kärähtää päästöjä mitatttaessa, vaikka kat-pönttö paikallaan olisikin.
Jos otteessa lukee vaan jotain katalysaattorista mutta ei vähäpäästöisyydestä, katin saa tietyillä ehdoin poistaa mutta lambda olisi syytä jättää paikoilleen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: 16-venttiilinen pikkumece nykii
Taitaa olla bensapumppu sökö. Tuotto ei riitä kovempaa ajettaessa. Laita painemittari kiinni ja käy koeajolla! Paineen pitäis olla muistaakseni 3-4 bar?ex-voortman kirjoitti:Mikähän kulkinettani vaivaa? Tasakaasulla kun ajelee tuntuu koko ajan pientä nykimistä ja kun vetää kunnon kiihdytyksen tonne 180 tietämille nii auto alkaa röpeltään niinkuin tavara loppuis kesken????Muutenkin ajo jotenki tökkivän olosta. Tasakaasul pienil kierroksil eco-mittari hyppää punaselle ja tuntuu, ku auto hyytyy. Tuossa, kun hiukan kevittää kaasulta tuntuu kuin moottori heräisi henkiin ja alkaa taas vetämään. Tulpat, pyörijä ja virranjakajan kansi vaihdettu. Voisko tuo kumikaukalo vaikuttaa jotenkin asiaan mistä mones topicis on puhuttu?? Tulpat on densolaiset ja muistelisin että niidenkin kans oli ongelmia yhden 440 tuorbo-Vulvan kans????
E 290TDT Avantgarde
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
Re: 16-venttiilinen pikkumece nykii
Kokeile jotain toisia tulppia.ex-voortman kirjoitti:Tulpat on densolaiset ja muistelisin että niidenkin kans oli ongelmia yhden 440 tuorbo-Vulvan kans????
Ei toimineet densot T-saabissakaan, jos mersukin hylkii niitä

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Onhan siinä silti "hätätilannesäätö" eli tietyt perusarvot, joilla auto on -kuten todettua- ajettavissa, mutta kulku ja kulutus ei ole parhaat mahdolliset.ex-voortman kirjoitti:Mutta hmm...jos autossa lamda silloinhan ruiskussa ei pitäis olla mekaanista seoksen säätöä??
Normaalisti ohjainlaite keskustelee lambdan kanssa ja säätää sen mukaan seoksia etc. Mikäli ilman happitunnistinta haluaa ajella, ohjain on kuuleman mukaan koodattavissa tilaan, jossa se toimii kuin katittoman autonkin boksi.
Mistäs noista aina vaan tietää, josko autolle olisi ko. toimenpide tehtykin.

Tuo bensapumpun tehon vajavaisuus voi kyllä aiheuttaa tuota, että economy pomppii punaisella ja kulutus kasvaa, mutta auton hyytyminen ensin kaasua painettaessa ja poljinta nostettaessa kevenevä kulku kielisivät lambdan ongelmista.
Antaisikohan päästömittaus mitään osviittaa probleemasta?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
Siellä ilmanputsarin kolossa? Olisko sitten niin, että joku on rakentanut autosta katsurin silmää miellyttääkseen "näennäiskattimallin", ja asentanut katalysaattoripöntön vaan paikoilleen mutta jättänyt muutostyöt muuten sikseen.ex-voortman kirjoitti:Niin sitä ajoin tuossa takaa että mulla on ruuvilla seoksen säätö...

Nyt en ihan varmalla sano, pitäisikö sinulla olla ko. ruuvi autossa vai ei, ainakaan M103:ssa, jossa on katti, sitä ei ole. Joku viisas hätiin.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
Ei sitten kun rälläkkä käteen ja katti helv....pois.ex-voortman kirjoitti:...toi on saksan vaatimusten perusteel katti(tuotu 2v sitte saksasta) Rek ottees ei mitään mainintaa katista tai vähäpäästöyydest...


Kannattaisko sitten lähteä siitä tulpanvaihdosta ja bensasuotimen vaihdosta ja mistä kaikesta perusasiasta. Alipaineletkut, onko kaikki ehjiä ja kiinni?
Onko tämä auto siis nykinyt koko ajan, kun se on sulla ollut?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
Tulipa mieleen että eikös tuokin saata käyntii vaikuttaa, jos on vähä virrat vähis(alkaa laturi olee valmis, kun lataa hädintuskin 13V) ...tai puola...Tulivain tuosta mielee kun joskus viisaana otin sierras flektille sähkön puolanjohdolt...
Alko tos vaihees auto kummasti nykiin...

MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer
044-3300492
VW Bora 1.8T Wetterauer
044-3300492
Luonnollisesti vaikuttaa. Mutta jos sähkö todella alkaisi olla vähissä, eli esimerkiksi laturi ei lataa kunnolla, niin kyllä se wirtanen luultavasti olisi jo tätäkin topicia väännettäessä loppunut muutamaan otteeseen niin, että apukaapelihommiksi menee käynnistys.ex-voortman kirjoitti:Tulipa mieleen että eikös tuokin saata käyntii vaikuttaa, jos on vähä virrat vähis(alkaa laturi olee valmis, kun lataa hädintuskin 13V) ...tai puola...Tulivain tuosta mielee kun joskus viisaana otin sierras flektille sähkön puolanjohdolt...Alko tos vaihees auto kummasti nykiin...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Siitä keskikonsolin volttimittaristako katsoit tuota latausta?ex-voortman kirjoitti:Tulipa mieleen että eikös tuokin saata käyntii vaikuttaa, jos on vähä virrat vähis(alkaa laturi olee valmis, kun lataa hädintuskin 13V) ...tai puola...Tulivain tuosta mielee kun joskus viisaana otin sierras flektille sähkön puolanjohdolt...Alko tos vaihees auto kummasti nykiin...
Ei se mullakaan näytä juuri koskaan 13V enempää... Silti ei ongelmia.
Kylmänä näyttää yleensä melkein 14V, mutta kun kone lämpenee, putoaa tuonne 13V tietämille...

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
Sitä vähä meinasinkiex-voortman kirjoitti:Mittarilla akulta. Tuo oma volttimittari tuntuu jotenkin ns suuntaa-antavalta

OT: Mitä sulla näyttää öljynlämpö normaaliajossa?
Mulla noussu parhaillaan 110 asteeseen

Onkohan toi ihan normaalia...

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989