W124 250D vaparin turbotusprojekti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

W124 250D vaparin turbotusprojekti

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tuollainen projekti on ollut kesän aikana työn alla.

Nyt alkaa vehjes olla kunnossa ja säädöissään ja vaatii vaan kovaa ajoa.

Lähtökohta oli noin 530000 ajettu om602 vapaastihengittävä 2.5 litrainen dieselkone. Koneeseen käy heittämällä Mersu Sprintterin turbopakosarja, joten sellainen hankittiin. Välijäähdyttimen kenno on kotoisin W210 mersusta ja siihen hitsattiin päädyt paikallisen konepajan toimesta. Painekotelo on omaa valmistetta ja on tehty 3" putkesta hitsaamalla.
Oikeanlaisen ahtimen löytäminen oli ehkä hankalin homma ja lopulta konehuoneeseen pultattiin hyvä ja halpa Garretin TO3 perus ahdin, joka oli peräisin 240 Volvosta.
Putkisto on omavalmiste 3" downpipellä 2,5" röörillä. Vaimentimiksi laitettiin yksi simons läpivirtaus malli ja yksi omavalmiste rosteripönttö kunnon rähinäputkenpäällä. Letkut, putket, klemmarit ja ahtopainemittari on hankittu hydrauliikkaliikkestä ja/tai etolasta.

Projektin hankalimmaksi hommaksi oletettu öljynkierron teko turbolle osoittautui kuitenkin melko yksinkertaiseksi. Öljy otetaan kannen takana olevasta paineistetusta öljykanavasta ja johdetaan turboon. Paluu turbolta menee koneen toisella puolella öljypohjassa olevaan öljymäärän anturin reikään. Anturi jouduttiin poistamaan, joten nykyään öljymäärän joutuu tarkistamaan tikusta. Tarkoitus olisi jossakin vaiheessa vetää öljynpaluu johonkin muualle jotta anturin saa takaisin paikoilleen.

Kun kaikki palikat oli saatu paikoilleen niin piti alkaa perehtyä syöttöpumpun toimintaan. Foorumin ohjeiden mukaan pari kierrosta syöttöä auki ja koeajolle. Kone tuntui toimivan hyvin ja kun kaasua painaessa alkoi ahdot nousta niin alkoi väkisin hymyilyttää. 100km/h jälkeen alkaa kone olla aika hengetön vaparina, mutta turbon kanssa meno maistuu vielä 140 jälkeenkin mukavasti.

Ensimmäisen koeajon jälkeen syyläri todettiin aikansa eläneeksi. Motarilla lämmöt nousi todella helposti 100 asteen pintaan, jolloin syylärin päädytkin alkoivat antaa periksi ja vettä joutui lisäilemään aika ajoin. Seuraavaksi päiväksi oli kuitenkin varattu aika Pummilalle tehomittaukseen, joten vanhan jäähdyttimen piti kelvata.

Penkityksessä auto ruiski jäähdytysnesteitä pitkin lattioita, mutta mittaus saatiin tehtyä ja tulos oli 124hv 0.5bar ahtopaineilla. Vääntöä ei voitu mitata, koska Pummilalla ei ollut dieselin kierroslukumittaria. Laskennallinen huippuvääntö oli pyöreästi 280Nm.

Ajelin autolla tuollaisenaan kuukauden päivät. Erään tapaturman seurauksena jäähdytin otti sen verran itseensä, että jouduin ostamaan uuden. Uusi syyläri on 13 cm vanhaa korkeampi ja nyt lämmöt ovat pysyneet aisoissa vedätysessäkin.

Katsastin auton 250D turboksi (jossa on 126hv). Autoon piti vaihtaa eteen jäähdytetyt jarrut, jotka löytyi purkamolta.

Vaihdoin autoon talvella lyhyemmän 3.42 perän vanhan rikkoutuneen 3.07 tilalle. 3.42 perä on turboon kuitenkin liian lyhyt. Moottoritiellä kulutus nousi lähelle 10 litraa ja äänitaso nousi 140 vauhdissa liian kovaksi.
Viimeviikolla sain autoon 300D automaatin 2.88 välityksisen perän, joka on osoittautunut erittäin sopivaksi noille tehoille ja väännölle. Ensimmäisten mittausten mukaan kulutus laski reilusti ja äänitaso alkaa olla mersumaisen sivistynyt vanhaan verrattuna.

Auto on automaattivaihteinen ja syötön lisäyksen jälkeen alkoi laatikko 2-3 vaihdossa osakaasulla ajettaessa. Täyskaasukiihdytyksessä laatikko toimi hyvin ja pienen tutkimisen jälkeen säädin hieman pumpun kyljessä olevaa alipainesäädintä. Nyt laatikko ei luista enää osakaasullakaan ja toimii muutenkin loistavasti.


Tulevaisuuden suunnitelmina on mahdollisesti syöttöpumpun elementtien vaihto suurempiin, jolloin koko turbolaitteisto on päivitettävä suurempiin. Ja mopo karkaa lopullisesti käsistä...

Kuvia tulee myöhemmin, kun selviän teknisistä ongelmista tietokoneen kanssa.

Toivottavasti tekstistä on apua turbotusta aikoville. Kysymyksiä ja mielipiteitä saa esittää.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mitenkäs öljynpaineet? Onko koneelle tehty mitään remonttia?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Koneelle ei ole tehty mitään. Vaihdettu vaan moniurahihna ja kiristinrulla. :)
Laitan kuitenkin jossain vaiheessa turbon kk-laakerit.

Öljynpaineista ei ole muuta tietoa kun auton oma mittari. Tyhjäkäynnillä n.2bar muuten tapissa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Sampo kirjoitti: Laitan kuitenkin jossain vaiheessa turbon kk-laakerit.
Meinaatko sinäkin rikkoa ehjät laakerit poraamalla niihin reiät öljykanavalle?
Heikkeneeköhän ne laakerit moisesta hommasta ja mistäköhän kohtaa ne normaalin vaparin laakerit alkavat syöpyä?...Niin...juuri siitä reiän kohdalta.
Tätä muoti-ilmiötä asentaa turbon laakerit ja "hajottaa" ne ensin en tule varmaan koskaan tajuamaan.

Väitän, että uusi alkuperäinen vaparin laakeri on vähintään yhtä pätevä, kun itse porattu turbon laakeri. Ja kestää vähintään sen 100tkm, mitä useilla näistä ikälopuista urboista tullaan muutenkaan ajamaan.

Luulisi, että tuollainen porailu heikentää ja aiheuttaa jännityksiä materiaaliin.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Day Downhill kirjoitti: Väitän, että uusi alkuperäinen vaparin laakeri on vähintään yhtä pätevä, kun itse porattu turbon laakeri. Ja kestää vähintään sen 100tkm, mitä useilla näistä ikälopuista urboista tullaan muutenkaan ajamaan.

Luulisi, että tuollainen porailu heikentää ja aiheuttaa jännityksiä materiaaliin.
Niin no, onhan tuossakin jotain perää.

Mutta jos superturboilijat kerran näitä käyttävät projekteissaan, niin kyllä kai se on jo jotenkin perusteltua tuollaiset laittaa.

Opiskelijabudjetin takia laakerit eivät ole ihan pian vaihtumassa kuitenkaan. :)
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

....

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Sampo kirjoitti:
Mutta jos superturboilijat kerran näitä käyttävät projekteissaan, niin kyllä kai se on jo jotenkin perusteltua tuollaiset laittaa.
...Perusteluhan se kai tuokin, vaan ei siihen mitään teknistä perustelua sisällykkään :)
...Kuin pässit narussa.... :shock:

...Mutta eikös nuo "superturboilijat" käytä alkuperäisiä turbokoneita pohjana ja sillon laakereita ei tarvitse porailla.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei ole kaikilla orkkis turbokoneet keulilla.

Kyllähän ne punametalli laakerit on kestävämmät pakko olla, ja ei ne siitä miksikään ne jos pienen reiän vetää siihen.

onhan ne tiivissä välissä missä ei pääse liikkumään suuntaan eikä toiseen.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

No itsehän tuli laitettua "poratut" laakerit vaparikoneeseen. Alkuperäiset olivat kyllä huonossa kunnossa, joten vaihto oli ajankohtainen. Tiedä häntä ovatko poratut laakerit sen huonommat tai paremmat kuin vaparin alkuperäiset, mutta rauhoittavat mieltä, kun tietää tuon paikan olevan kunnossa.

Kyllähän autonmoottoreihin tehdään paljon ihmeellisempiäkin muutoksia, kuten mäntien muotoilut, kiertokankien koneistukset ja kevennykset, kanavienmuotoilut, nokka-akseleiden hionnat yms.

Harrastustoimintaahan kokonaisuutena tämä rakentelu kuitenkin on, joten ei kai kaikessa tarvii järkeä ollakaan :D
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kannentiiviste taitaa vuotaa. :(

Jäähdytysnesteitä häviää, pölläyttää kylmänä hieman sinistä, paisuntasäiliöön kertyy painetta ja hieman öljyä. Kone pääsi vanhalla syylärillä lämpenemään pariin otteeseen yli 100 asteen, joten taitaa johtua tuosta.

Muistelen, että joskus oli juttua tuosta kannen kireydestä. Onko turboilijat vääntäneet kannen kireämmälle, kuin mitä tuossa vaparina pitäisi laittaa?

Onkos noissa eri liikkeiden (moponet, KL, veho) tiivisteissä eroja kestävyydessä?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pistä uusilla pulteilla ihan vakiokireyteen, ne vaan venyy jos vetää tiukemmalle, ei hyötyä.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ok

Tarviiko muuten venttiileitä irroittaa kannen plaanausta varten?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Venttiilit, esikammiot ja hehkut täytyy irrottaa. Jätä Venttiilit ja esikammiot koneistamon huoleksi. Laittavat samalla venttiilit ja vaihtavat venttiilinohjurit ja venttiilivarrenkumit. Toki purkamisen voi tehdä itsekin, mutta vähemmällä pääsee, kun antaa koneistamon tehdä.

Hiomo Kantanen ainakin Jyväskylässä on tehnyt paljon mersun kansia, jos Jyväskylän seudulla teet remonttia.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Joo, Kantasella käytin aikanaan Hondankin kannen kun tartti ottaa milli pois. Hyvää jälkeä tekivät.

Mielellään opiskelijabudjetin rajallisuuden takia tekisin mielellään kaiken mahdollisen itse ja hionnan suorittaisi tuo paja. Yläpään tiivistesarjaan kuitenkin taitaa kuulua venttiilinvarren kumit.

Minkälaista hintaa ovat muuten pyytäneet tuosta hommasta jos laittavat venttiilit ym. Kantasella? Pari vuotta sitten pelkkä plaanaus maksoi 40e
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kannatta tehdä se kansi kunnolla kerran aukomaan joutuu.
Meninki kysymään, että onko koneelle tehty mitään :?

Omassa projektissa kanteen tuli uudet ohjurit, venttiili-istukat koneistettiin, kammion vastinpinnat hiottiin koska oli vuotanut ja tietysti oikaisu.

Homma olisi kustantanut koneistamolla n. 370€.
Ja kannen laitoin uusilla pulteilla kiinni, vaikka se ei ole mersun kannessa vättämätöntä jos entiset pultit ei ole venyneet. Kannessa jäi pakoventtiilit hieman syvälle, mutta ei se jälkiahdetussa haittaa jos puristukset sen verran tippuu, koska muuten toimii hyvin ja lähtee kylmastäkin käyntiin.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jepulis, kyllä siihen rahaa uppoaa, tulee väkisin hintaa sellaiset 200 vaikka tekisitkin itse kaiken "mahdollisen".
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Taidan kyllä itse hioa nuo venttiilit ja vaihtaa v.varren kumit. Ohjurit saa jäädä jos ovat hyvässä kunnossa. Samalla voisi näyttää vähän dremeliä kanaville.

Joo kyllähän tuohon sen 200 saa uppoamaan.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Epäilen, että 530tkm. ajetussa on jo ohjurit väljänä ja istukkapinnat palaneet.
Ainakin mulla oli X-kilometriä ajetussa koneessa.

200€ taitaa koostua jo tiivistesarjasta ja oikaisusta+ etukammiot irrotus /asennus.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Minkäslainen tuo etukammion irrotus/asennus homma on kun en ole mersun kanteen vielä ehtinyt tutustua?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kammiot on semmosella "rinkulalla" kiinni kannessa. vaatii erikoistyökalun.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: ....

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

Day Downhill kirjoitti:
Sampo kirjoitti:
Mutta jos superturboilijat kerran näitä käyttävät projekteissaan, niin kyllä kai se on jo jotenkin perusteltua tuollaiset laittaa.
...Perusteluhan se kai tuokin, vaan ei siihen mitään teknistä perustelua sisällykkään :)
...Kuin pässit narussa.... :shock:

...Mutta eikös nuo "superturboilijat" käytä alkuperäisiä turbokoneita pohjana ja sillon laakereita ei tarvitse porailla.
jos vähän tutustut taustatietoihin niin huomaat varmaan että ensimmäiset superturbot tehtiin vapareista hyvällä menestyksellä,turbon laakereita poraillen koska vakiolaakerit eivät kestäneet, poratut laakerit ovat kestäneet vallan mainiosti
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kannattaa tehdä kunnolla, kun kerta joudut koneen avaamaan. Esikammiot on tosiaan hankala irrottaa "kenttäolosuhteissa", jos ei ole sitä sakara-avainta, jolla saa esikammion kiristysholkin irti. Myös esikammiot voivat olla kovassa kiinni itse kannessa. Lainasin niiden irrottamiseen massavasaraa, jonka sai kiinni esikammioon. Sillä paukutellen lähtivät hyvin irti.

Kansirempan hinta riippuu aika paljon juuri joutuuko ohjureita vaihtamaan, tai venttiileitä uusimaan. Mulla piti vaihtaa muistaakseni lisäksi ventiilin istukkapinnat johonkin sylinteriin, olivat niin kuopilla, ettei koneistusvarat riittäneet. Homma makso jotain 300-400 euroa osineen. Ei ole enää kuittia tallessa, en muista tarkemmin.
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

laakerit

Viesti Kirjoittaja esko »

aukaistiin tuossa 300 diesel vaparista tehty turbodiesel mäntävian takia
orkkis turbon kiertokangen laakerit olivat hyvässä kunnossa vaikka niihin oli
pieni reikä porattukin
kone on ollut nipussa lähes 3 vuotta , n 60 tkm
tehoja käytössä 340 - 370 hv ahdoista riippuen eikä paljon säästelty
käyttöä..
tää on faktaa laakereista eikä "musta tuntuu" tietoa

kuullaan
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: laakerit

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

esko kirjoitti:aukaistiin tuossa 300 diesel vaparista tehty turbodiesel mäntävian takia
orkkis turbon kiertokangen laakerit olivat hyvässä kunnossa vaikka niihin oli
pieni reikä porattukin
kone on ollut nipussa lähes 3 vuotta , n 60 tkm
tehoja käytössä 340 - 370 hv ahdoista riippuen eikä paljon säästelty
käyttöä..
tää on faktaa laakereista eikä "musta tuntuu" tietoa

kuullaan
Hyvä kuulla, että kestävät myös porattuina.

Jos sitä joskus olis varaa asennuttaa isommat elementit... 8)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mikäs on malli projektissa?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Projekti polkee paikallaan, kun ei ole ollut aikaa alkaa remontoimaan. Hyvin tuo silti tuntuu toimivan, nyt on 2000km ajettu vuotavalla kannella/kannentiivisteellä ja mukavasti tuntuu kulkevan. Käynnistyksessä vaan työntää aikamoiset sauhut ilmoille ja käy alkuun vajaalla.

Jos tuossa parin viikon päästä olisi aikaa ottaa kansi pöydälle ja katsoa mitä se on syönyt.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Pystyykö nuo venttiilinohjurit vaihtamaan kotikonstein?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Samuli H kirjoitti:Pystyykö nuo venttiilinohjurit vaihtamaan kotikonstein?
Ei pysty. Ei muutaku koneistamoon vaan. Sitten siitä hyvä tulee.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kansi on irti. Mitään selvää vuotokohtaa ei löytynyt. Tiiviste oli sulanut hieman kanteen kiinni keskimmäisten sylinterien kohdalta, eli ei lähtenyt ehjänä irti.

Täytyy huomenna tutkia tuo lohkon pinta kun on valoisaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

En maalaile piruja seinälle, mutta voi se kansi joskus haljetakin... :roll: Yleensä kannentiiviste antaa ensiksi periksi.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Täytyy huomenna tarkastella tuota kantta tarkemmin, mutta äkkiseltään näytti ettei olisi halkeamia.
Vastaa Viestiin